Curierul Foaea Intereselor Generale, 1884 (Anul 11, nr. 3-146)

1884-11-25 / nr. 134

Porței o circulară conținând noile propuneri al guvernului englez relative la Egipet, în urma misiunei d-lui Northbrook. Cluj 4 Dec. Asociațiunea studenților români ai Universității din Cluj, desemnată sub numele de „Alba-Iulia“, a fost aisolvită prin ordinul ministrului de interne, în urma unei anchete în cursul căreia s’ar fi probat că asociațiunea se ocupa de politică. Yuna 4 Dec. In camera deputaților, ministrul de finanțe al Austriei, a depus proiectul budgetului pe 1885. El expune că din budgetul anului trecut cheltuelele se urcă la 519 milione și incasarile de 504 milione, acusănd astfel un deficit de 15 milióne. Deducându-se cheltuelele extraordinare, mai cu samă acele pentru construirea liniilor ferate—adică 15 milióne 700 florini, deficitul se reduce la 1 milion 800 mii florini. Viena 4 Dec. In camera deputaților guvernul a depus pe biuroul carner" mai multe proecte, între care: Proiectul unui tratat de navigațiune între Austria și Francia cu exercițiul provisoriu până la finele lui Martie, proiectul tinzând la prelungirea suspendării timpularii al juriului în districtele dintre Viena și Karnenburg, cu extensiunea acestei suspendări în districtele Viena-Neustadt până la 81 Decembre 1885. Acesta expunere financiară a fost primită cu vii aplause, și examinarea contului budgetului a fost supus unei comisiuni numită pentru acest scop. Paris 4 Dec. Proiectul reformei electorale privitor la modul alegerei senatorilor fiind votat de cameră, se va transmite din nou la senat pentru a i se face orecare modificări, și cabinetul speră că camera va primi în mod definitiv proectul astfel modificat. Londra 5 Dec. Camera comunelor a adoptat la a doua lectură, bilul pentru repartițiunea colegiilor electorești , apoi au decis a jsti «m^n«rarea ședințelor până la 19 Decembre, care se compune din d-nii Maiorescu,Stolojan, Costinescu, Ferichide, Codrescu, Tache Ionescu, și Dimitrescu. Sunt aleși membri in comisiunea pelițiunilor d-nii: Ștefănescu, Drăghici, Rusu, Iovit, Giuvara și Constantinescu. Sunt aleși de aseminea membri in comisiunea indigenatelor d-nii: Corbesci, Filitis, Papadopol, Urzică, Locusteanu, Romănescu și Nica. La 4 ore camera procede la alegerea comisiunei financiare. Pe timpul scrutinului, d. Chițu depune un proect de lege pentru modificarea legei telegrafo-poștale pentru ca să se ceară de acuma înainte elevilor telegrafici numai 5 clase gimnasiale in loc de 7, ca mai înainte. CRONICA INTERNA ADUNAREA DEPUTAȚILOR Ședința de la 22 Noembre, Președința d-lui Lecca, presenți 118 dd. deputați. Ședința se deschide pe la 1 oră p. m. Se acordă un concediu de 20 file d-lui vice-președinte Gheorghian. D. Maiorescu declarând că opfază pentru Vaslui, inteiul colegiu din Fălciu se declară vacant. Camera precede la alegerea questorilor, sunt aleși D-nii: Vizanti, Vilatzeanu, Cantemir, St. Belu; ședința se suspendă pentru 15 minute, pentru a se proceda la alegerea comisiunei însărcinate să răspundă la discursul tronului. La deschiderea ședinței după propunerea d-lor Dimancea și Fleva, ședința publică este închisă, pentru că deputații, unindu-se în secțiuni să se consulte asupra alegerei acestei comisiuni. Ședința se ridică la 2 ore 47 m. Ședința de la 23 Noembre. Președința d-lui Lecca: presenți 125 deputați, ședința se deschide la oara 1. Se primește demisiunea d-lui Carada, bezată pe numeroasele sale ocupațiuni. D. Vizanti și alți chestori ofer demisiunea lor, pe care camera o respinge. D. Chițu declară că primul-ministru a depus demisiunea cabinetului in mânele M Sale Regelui. Președintele Lecca exprimă regretele camerei. D Chițu îi mulțumește. D. N. Ionescu crede că camera nu mai poate lucra fără minister. D. Câmpineanu zice că cererea d-lui Ionescu are într’adevăr importanță, dar crede că camera nu poate remăne în nelucrare. D. Kogălniceanu împărtășește părerea d-lui Câmpineanu, dar zice că această demisiune nu e decât o glumă D-nii Chițu și Câmpineanu combat vorbele d-lui Kogălniceanu care vroește a întrema discuțiuni zadarnice. Oratorii adaug că primul-ministru au declarat înainte de alegeri că privește la o cerință constituțională, de a depune demisiunea sa după terminarea alegerilor. Camera alege comisiunea pentru redactarea respunsului la discursul Tronului. 30 ian. ner SENATUL Șidi 22 Noemvrie Președința iui ca: presenți 76 din Senitori. Ședința se deschide la 2 ore apă o lungă discuțiune la care d nn:: Meitani raportor, get. cari. olizo-Micșunescu, principele a. Orfescu, Boldur Lățescu și Stăj, relicivă la alegerea d-lui Cișman ; ini colegiu de Fălciu. Senatul adoptă u 3 v /oturi contra 32, conclusiunea raporturi care propune numirea unei coroisuni de anchetă parlamentară pentru a examina acastă alegere. Sunt numiți comisari d-nii: Meitani, Nanu și Liteanu. Ședința se ridică la 4 ore 30 m. Ședința de la 23 Noemvrie 1884. Președința d-lui Dimitrie Ghika; presenți 72 d-nn senatori; ședința se deschide la 2 jumătate pare. D. Sirina optează pentru Teleormanu D. Fălcoianu de asemenea pentru Tecuci; Principele Ghica pentru Ilfov; D. I. C. Brătianu pentru Vlașca ; d. Dim. Sturza pentru Roman. D. Brătianu anunță demisiunea ministerului. D. Lerescu exprima regrete. D. Brătianu îi mulțămește. D. Șoimănescu adresază o interpelare guvernului asupra destituirei președentului tribunalului Craiova. C. Brătianu respunde că vechiul cabinet este respunzător de faptele sale, și, prin urmare, va respunde peste trei zile. Ședința se ridică la 3 ore p. m. M. S. Regel a bine-voit a conferi crucea de comandor al „Coronei României * ia lui J .«J Assif d'Usgafi»din orașul Galați, cavaler de Boleslawsky. «L’Indépendance belge" află din Petersburg că regina Elisabeta a României, forte cunoscută în Rusia prin lucrările ce a publicat supt numele de Carmen Silva, este așteptată in acel oraș, venind din Stockolm pentru a face cunoștință cu principalii literați ruși. Jos era ziunotărâtă de consiliul profesoral al facultății de medicină pentru reînceperea cursurilor. Un număr însemnat de studeați in medicină umpleau sălile facultății, pe zidurile căreia erau placarde pe care se citea : Afară Romniceanu. Piară rușinea Universității. La orele două p. m., doctorandul in medicină Theodor Crinescu trebuia să susțină teza sa de doctorat. Colegii săi, privind pe acest student ca una din victimele d-rului Râmniceanu, au intervenit cu toții spre a face ca d. Crinescu sa puta susține tesarea. Comisiunea de examinare a admis tesa susținută. Studenții cari erau de față au aplaudat in mod intusiast și au îmbrățișat pe colegul lor, strigând in acelati timp , jos Romniceanu. In curând se vor intruni inspectorii generali ai armatei, pentru a forma tablourile de înaintare, in raport cu ultimele inspecțiuni. Dl. lom Kalendero, administratorele "Domeniului Coronei", după ce a visitat câteva proprietăți ale Coronei, s’a întors afară în Capitală. Circulațiunea vaporelor pe Dunărea a încetat, din causa sloiurilor de ghiață. Cetim în faia musicală «Doina". Aflăm că distinsului șef al orchestrei și tuturor musicilor militare din țară, d Ed. Hübsch i s’a acordat de Republica franceză, titlu de «ofițer al Academiei", în urma unei favorite aprecieri ce i s’au făcut composițiunilor sale de comisiunea examinatore delegată de Academia de belearte din Paris, înregistrăm cu multă plăcere acastă onore acordată d-lui Hübsch, căci ea se TH. BAt ASS AN, vesta ei asupra țării întregi. Feliciri 4si,e artistdui meritoriu. ID Sa de la Mărgineni s’a găsit ani faș»i. în u el tfarthiade, din artilerie, a azs Ungaria, însărcinat fiind de miit, un lesbei a cumpera cai pentru ai. tavă de infanterie și cavalerie. inei Ir őrle II s’a ținut, un cont de munștr supt președința d-lui I. L Brutanu. ‘in in «lesb. Weis". " -its.!'.nț.un gratuite la spitalul Coltău că se fac într’un mod cam brusc foarte puțină atenție către pacient,cuv tratează pe bolnav cum tsi úa tie tildă un judecător de instrucția prevenit. Ca specimen ni se rarea ă următorul interogatoriu diagnosticuici -te ai ? .cot Sunt bolnav e ce ești bolnav ? tu- Ui Ma doare în piept. Med,u 'ai adevărat! Spui minciunii. i să lucrezi, se încheie consultația și să:a î. .cuta să fie examinat. Fie dă - ■<■i.Baiăm faptu pur și simplu, ren ei in drept să i a măsuri ca să se țuă mod mai cuviincios și uman a ta onsultații gratuite. Fu rnecat in jurul gâtului și s’a oprit la ceafă; al treilea a pătruns în piept la nălțimea plămânului. Nici unul din glonțe n’a putut fi scos. Morin, fiind la estremitate, a făcut semn că voiesce se scrie. A pus pe hărtie aceste cuvinte : »Sunt nevinovat.» La 7 ore domna Clovis Hugues, însoțită de d. Kuelin, șeful siguranței publice, a fost dusă la temnița Saint-Lazare. Nu se crede ca Morin va putea trece noptea; este sigur ca va muri. Că perchisițiune s’a făcut la domiciliul d-lui Clovis Hugues. a MICA ESTERNA s. s’a espediat de curând unor 100 criminali politici spre Noi Pico ei se află și nihilistul D a fost condus în temnița cei Moscova fiindcă în Odesa ia lucrări cari avea de scop de ga arestanților din temniță. O știre din Viena, publicată de Kreuzzeitung, desminte sgomotele împrăștiate prin capitala Austriei despre o unire a capilor feudali și cehi cu guvernul pentru încoronarea împăratului Francisc Iosef ca rege al Boemiei. UKmîviAR PALATUL JUSTITEL A gem . Havas* ne-a făcut cunoscut că d. Clovis Jiugues, soția cunocutului deputat din Mars.Ii«. .» tras cu revolverul asuprat unui domn domn. Găsim in altarul »La Justice» următorele amănunte asupra acestei afaceri : Palatul jutiției a fost ieri teatrul unei drame care a proms o vie emoțiune mai cu samă la palatul Borbon unde d-na și d-na Clovis Hugues au numeroși amici. Se știe ă camera apelurilor corecționale a confirmat o lipsă, decisiunea secțiunei a 9, care osăndie pe d. Morin la 2 ani inchisore, 200 lei arenda și 500 lei despăgubire pentru mărtuie mincinosă, in privința d-nei Clovis Hugues născută Royannoz. Publicul și aduce aminte că comitesa d’Osmond, care a murit de curând, rezemându-se pe informațiuni date de Morin, spuse că bărbatul ei J. Lenormand avusese relațiuni cu d-ra Royasz. D. Lenormand, printr’o scrisore trimisă d-ui Clovis Hugues, protestă contra acestei acisațiuni. Afacerea reveniseri inaintea Curiei căci Morin făcuse iposițiune contra acestei olăriri. D. Angli, apărătorul seu, fiind indispus, scrise predintelui spre a cere amânarea. D. Gatineau, care susținuse la prima instanță plângerea l-lui și d-nei Clovis Hugues, asista pe clienții săi. Sculându-se spuse că nu se opune la amănarea cerută, Curtea amână deci afacerea, D. Clovis Hugues părea a fi nerăbdător, d-na Clovis Hugues din ontra părea că incerca a liniști pe soțul iei. Eșind din sala ședințelor, d-nul și d-na Hugues se apriră spre a vorbi cu apărătorii lor Trecând Sorin, d na Hugues se apropie de dânsul și î (lise. Miserabile. Apoi printr’o mișcare febrilă, scoțind desupt manti un revolver, trase două focuri asupra lui Morin care se depărtă fără a răspunde. Cele două gloote se opriră un părete. Dar îndaă se andiră încă trei focuri. Un glonte lovi pe Morin in cap, altul la gât și al treilea in piept. Emoțiuma publicului era mare, baroul, impiegații trbunalului, gardii și jandarmii alergară auzind detunăturile. D-na Hugues, dezarmată, fu dusă înaintea d-lui Chers comisarul poliției. Bărbatul iei apropiindu-se o sărută spuindu’i: Te felicit Tano. Pe când d. Gatineau încercă să’l depărteze, un jandarm aresta și pe deputatul din Marsilia. — Lasă-mă,lise densul, sunt inviolabil fiind represintante al poporului. Soția mea a tras asupra unui mișel, a făcut bine. Sunt 15 luni de când ne calomniază. D. Gatmnean sfătui pe clientul său să mergă la comisarul poliției, care după un mic interogatoriu îl puse în libertate. D-na Hugues a fost menținută în arest Morin a fost transportat, de urgență, la Hôtel-Dieu unde i s-a dat primele îngrijiri Unul din glonte a străpuns vârful craniului, victima aplecându-se pe când d-na Hugues trăgea cu revolverul ; al doilea glonte a aln CRONICA LOCALA „.(Convocare). Precum am anansat în numărul trecut al Harului nostru, "."ca loc astății în casele Dóm ne. ar n Etti Roznovanu o întrunire a C "tetelor nite. Mai facem, și acum cunoscti.a ace !întrunire tuturor domnelor ,în nor oi membri, cari din erere n’ar f primit invitațiunea de a asista la acesta iatrumire (3 *tatea de bine-facere) 1anuarie 1885 va avea loc un bai ir salóoele D-lui Galino, casele Droso, prin sporirea fondului societăței. Comiteaste pe deplin convins că și de astă-dată inimele generose se vor grăbi de a oferi obolul lor pentru alinarea suferinților germanilor din orașul nostru. *** (Ofrandă). Pentru familia Benrescu s’a primit 20 franci de la o dam din înalta societate eșansi. Se aduce mulțumirea cea mai profundă generosei dame. ** (Hymen). Astăi Duminică 25 Noembre 1884 va avea loc în Burdujeni celebrarea căsătoriei D-lui Polidor Idiercu cu D ra Elena Curt. Dorim fericirea unei părechi. *** (Serbare). Precum am anunțat în numărul trecut, astăzi va avea loc în localul scelei centrale de fete din Iași serbarea aniversarei de 50 ani a acestei scele. Sperăm că cetățenii noștri se vor grăbi a participa în număr considerabil la acestfi frumos o serbare națională. *** (Calendarul Curierului). Redacțiunea nóstră, încurajată prin concursul bine-voitor ce l’a avut într’un șir îndelungat de ani de la onoraei abonați și lectori, a edat pentru r<r ' ' un calendar, infestat cu o materia mult mai bogată decât in anii trecuți. Pe lânmue buitare el conține și o expl jplCLta u 3 ViSuli. Licyui liiuuco L ți CO înținutul variat al acestui calendar ne face a spera că nu vom fi lipsit nici de astă dată de bine-voitorul concurs din partea abonaților, lectorilor, amicilor și cunoscuților noștri. (i) (Do națiune). Suntem informați că D na Cassandra Scheletti, născută Oprișanu, acum decedată, ar fi lasat prin testament mistic din Martie 1884 casei ospitalului Sf. Spiridon, banii ce s’ar găsi la decesul ei și moșia Respopii din jud Tecucia, punând îndatorire epitropiei de a înființa 10 paturi pentru bolnavi, a cheltui cu înmormântarea ei, a face o biserică pe numita moșie și alte osebite Îndatoriri și legături mici. *** (Sinucidere). Mercuri lacantierul L. Șafert s’a sinucis descărcând un pistol in peptul său. Cadavrul s’a găsit în cimitirul catolic pe morméntul primei sale soții. A doua zi decedatul era să se căsătoriască pentru a doua ora cu o personft care i-o recomandase un amic al 800. Se zice că niște scrisori anonime cari din cari mai impertinente și mai nerușinate, l-ar fi descurajat. Se cunoște din experiență câte nenorociri s’a întâmplat din causa unor scrisori anonimi. Mai iată încă o victimă. Ar fi bine ca acei omeni cari sunt obicinuiți de a se servi de asemenea mijloce meschine, să se lase de asemenea obiceiuri nedemne pentru’n om onorabil. V. Moroșanu furt [ i Ana Balș cu Comit. Permanent Botoșani p. taxe] T. David Ion cu creditorii soțului ei contestare’ Ecat. Ionescu cu Sima Leibenson p. un imobil Sâmbătă 1 decem. Gh. Margarintescu cu Epitr. Sf. Spiridon, danie Iosip sin Aizic cu N Avram p. b. Olga Iamandi cu Ruxanda Iamandi p. lucruri Sima Leibensort cu C. Vranceanu p. b. Frații Wexler Wassingrin cu I. Ventura p. un sechestru CURTEA DE apel SECȚIA II. Luni 26 noem. Michel Rotberg cu frații Tenenbaum p. b. S. Goldner cu Ilie Naftulea și alții p. b. Moisi Hanganu cu Saca Șor și alții p. un imob. Th. și I. Tăutu cu fratele lor C. Tăutu p. loc Th. Pisoschi cu I. Tăutu și altui p. b. Maria Sotirescu cu Statu p. b. Marți 27 noem. Dimitrie V. Mancaș și altu furt . Al. Ionescu p. lovire ‘ Enachi Croitoru p. distrugere Ion Urma p. abuz de incredere Vasile Muraru și alții p. furt Vasile Bogos p. lovire Mercuri 28 noem. Stefan Comarneanu cu Alecu Comarneanu și alții p. succesiune Al. V. Morțun cu moștenitorii def. G. Tutu p. contestație Ecat. Asachi cu Epitr. Sf. Spiridon și alții p. b. Gr. M. Sturda cu Statu p. danie Isac Starț și alta patentat la bunele ii moravuri Joi 29 noem. H. Haimberg și altu p. adulteriu v V. Acsinte și altu p. distrugere Maria Margian a lui Th. a Sandei și altu p. delict silvic Ion Crăciun Fanaragiu și altu p. ultragiu Vineri 30 noem. N. Prasa cu Sofia Serghievici p. b. Iulius Adolf cu Statu și alții p. b. Ițicsin Moisi Herș Butnaru cu H. Goldorum p. un imobil Statu cu Gh. Manoliu și alții p. un act Leon Vlahu cu soția sa p. alimente Sâmbătă 1 decem. Marcu Vais cu Elena Asachi și alții p. b. Șmil Sneer p. furt Enachi Lucan și alții p. furt Mendel Ungureanu și altii p. contravențiune Leizer Rozin p luare de mită V. Siritianu cu Isac Frenchel p. proprie TRIBUNALUL IAȘI SECȚIA I. Luni 26 noem. Maria Bobeica p. ultragiu Gh. Olariu idem V. Gheorghiu p. maltratare Moise Leib p. contravențiune Anica Bujor p. insulte Olga Baptist cu soțul ei p. autoritare Marți 27 noem. V. Savin cu Statul p. bani Oposiția lui Al. Cuza la vânzarea unui oruic cu muzică Trrmin Antoi mi. T Efrosina Viiîrașcu cu Primăria Iași p. b. u2b ai Hors Soltana Bátron cu raii musafi Meister lohan cu Herș Go bare de contract Paraschiv C cu Elena Teodor p. bani _ Savel Mavrodin cu soția sa Elena Mavrodin p. divers Mtrcuri 28 noem. I. Dăscălescu p. contravențiune Zilda Vainștaiu p. rănire I. Antonov p. lovire M. Vasile p. dosire de lucruri I. Lazer Doboșeriu p. furt I. Baptist p. delapidare de bani publici, arest Joi 29 noem. Conv. consiliului casei def. Gh. Păun p. a verifica seriile Idem Zamfira Patriei p. a alege un tutore Idem def. Ecaterina Văleanu Idem def. C. Gheorghiu Balan Vineri 30 noem. Horoviț Hain cu soțul ei Horoviț p. divers Herscu Balsamatu Maria Einhorn p. b. Ițic și Ciorna losopovici cu Iancu sin Haim Herț p. bani Lăzarescu V. Căpitan cu Maria Roseti Roznovanu p. bani Rebeca Acner Perla Mendel și Sura Mendel cu Mihail Cîzlariu p. bani Ghidale Solomon cu Basa Landan p. avere Herș Edelștain cu Aron sin Leizer p. b. Ecat. Constantin și alții cu Adela Stefănescu și Ana Petrini p. diviziune lănachescu cu S. lanoli p. revandicare Sâmbătă 1 decem. V. Donici p. destrugere și maltr. Panaite Comîrleanu și alții p. lovire Gr. Pricope p. maltratare Gh. Iordachi p. contravențiune TRIBUNALUL IAȘI SECȚIA II. Luni 26 noem. Bodea Ilie p. înșelăciune Mlade Constantin p. desființare de hotare Nemțanu Vasile Hornariu furt Ițic Avram p. tentative de furt Sobariu Dim. și Baltageanu Nec. p distrugere Nusem sin Herșcu p. înșelăciune . Aron sintemii p. furt apel Mihailescu Sofia p. insultă apel Gheorghiu Dimitriu p. lovire apel Gonciu Costachi p. maltratare apel Elisaveta lui C. Mititelu p. insultă Marți 27 noem. Căpitan Vasile Bugeag cu Rozalia Rooz și alți p. rezidarea unui contract Gheorghiu Catinca cu soțul ei p. divers Matei și Amalia Ganea cu Epitr. Sf. Spiridon obștia de păușești și alții p. pămănt Valerian Ursian cu David Davidovici p. plata de câștiuri ^ . Ventura Iancu cu frații Samoil V. Veisengrin și Meir Weisengrin p. un contract de vindere cumpărare și daune Mexxuri 28 noem. Ides Rifca p. inșelăciune Moise Sfarț p. calomnie loan Dimitriu p. calomnie Vasile Nechita p. maltratare, apel Grigori Ichim și Gheoghi Iosub p. furt i Dumitru Șerban pentru furt r •Ic tsm . CURTEA DE APEL SECȚIA I. Luni 26 noem. Const. Varlam cu Rezeșii de Oncea p. b. Marți 27 noem. Continuarea procesului de mai sus Const. Baescu cu soția sa p. divers Mercuri 28 noem. D. Manoliu p. delict silvic Frații Burca delict silvic N. Ciobu p. maltratare St. Musteață furt Al. Martin p. rănire Joi 29 noem. Frații Vaisingrin cu B. Moscovici p. proprie Natalia Suțu cu H. B. Sigal p. b. M Ledenhander cu A. Boghin p. b. S. Redingher cu S. Jerjavitz p. b. Statu cu Locuitorii de Ghermănești p. pămănt I. Daniel cu Sm. Rosental p. desființarea unei portițe Vineri 30 noem. Gh. Otea p. maltratare I. Carza și alții delict silvic Andrei Acsenti și Elena Olariu p. bigamie f