Cuvântul Liber, decembrie 2019 (Anul 31, nr. 231-248)

2019-12-13 / nr. 239

CUVÂNTUL VINERI, 13 DECEMBRIE 2019 Lansări în organizarea Fundaţiei Culturale „Vasile Netea", va avea loc la Centrul de Dezbateri în organizarea Protopopiatului Greco-Catolic Târgu-Mureş şi de cărţi Socio-Politice şi Culturale din Târgu-Mureş, Piaţa Trandafirilor nr. 5, sâmbătă, 14 decembrie 2019, ora 11, lansarea cărţii „Viaţa lui Nicolae Balcescu" (Editura Veritas, 2019), avându-l ca autor pe istoricul mureşean Vasile Netea, prin care dorim să aducem un omagiu la împlinirea a 200 de ani de la naşterea scriitorului şi revoluţionarului român. Volumul va fi prezentat de dr. Cornel Sigmirean, dr. Vasile Dobrescu, dr. Nicolae Ploeşteanu, precum şi de Gelu Netea, fiul autorului cărţii. Moderator: Dimitrie Poptămaş. Va aşteptăm cu drag! *** Râciu, protopop pr. Ioan Fărcaş, la Biserica „Adormirea Maicii Domnului" din Târgu-Mureş, str. Armoniei nr. 29/A, cu începere de la ora 9.30 (între cele două liturghii de dimineaţă), vor fi lansate memoriile preotului martir al bisericii Augustin Giurgiu, apărute sub titlul „Confesiunile unui preot" (Editura Veritas, 2018). Cartea va fi prezentată de profesorii Dimitrie Poptămaş - prefaţator şi prof. Vasile Conţiu - îngrijitorul ediţiei. O carte despre persecuţiile bisericii în anii prigoanei comuniste! AUQLISTITI GIURGIU CONFESIUNILE UNUI PREOT LA CASA IANCULUI în cadrul ciclului de conferinţe dedicate personalităţilor marcante ale neamului românesc, miercuri, 11 decembrie 2019, drs. Silviu Raţiu, descendent şi el din această vrednică familie românească, coborâtă la 1228 din Apuseni şi stabilită mai apoi pe la 1770 la Noşlag lângă Sibiu, ne-a vorbit despre Ioan Raţiu, cel care a conceput actul Memorandumului şi a înfiinţat mai apoi, alături de alţi intelectuali români ardeleni, ASTRA românescă. loan Raţiu s-a născut la 19 august 1828 la Turda, a urmat cursurile şcolare medii la Turda, Blaj, Cluj, iar cele universitare la Budapesta. A profesat avocatura la Pesta, Cluj şi Sibiu. La 1848, împreună cu fratele său Partenie, a fost la comanda legiunii lui Avram Iancu care a scos armate revoluţionarilor maghiari din Apuseni, înfrângând-o. A fost avocatul ţărănimii ardelene apărându-i drepturile în foarte multe procese răsunătoare, cazul Tofalău fiind semnificativ, fapt care i-a sporit notorietatea. S-a implicat în conceperea actului Memorandumului, pe care, în numele ardelenilor, delegaţia română îl înmânează la Viena, împăratului Francisc Iosif, la 29 mai 1862, dar fără niciun rezultat, motiv pentru care se îndârjeşte şi mai mult în lupta lui de apărarea drepturilor românilor. în urma celebrului său discurs de la tribunalul din Cluj din 1864, în procesul Memorandiştilor, este arestat şi condamnat la 2 ani închisoare, în cadrul procesului rosteşte memorabila frază „existenţa unui popor nu se discută, ea se afirmă", care l-a făcut celebru. A avut o intensă activitate publicistică în cadrul căreia, pe lângă alte probleme făcute publice opiniei publice, a sesizat foarte bine situaţia înrobitoare a ţăranilor ce lucrau în agricultură, acuzând legislaţia aflată în totalitate în mâna şi în favoarea nobililor maghiari. Pentru a suplini lipsa de cultură în diverse domenii a naţiei române, s-a alăturat şi el elitei intelecualilor români ce au luptat pentru înfiinţarea, la 23 octombrie 1861 la Sibiu, a Asociaţiei Transilvane pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român, ASTRA, cu ramificaţii mai apoi în tot spaţiul românesc, asociaţiune ce funcţionează până astăzi. Acest reprezentant de marcă a neamului românesc s-a stins din viaţă la 4 decembrie 1902 la Sibiu, dar urmaşii lui i-au dus mai departe crezul său politic, „Naţia înainte de toate". Clipa de poezie a fost susţinută de dr. Marcoci Dorian, prof. Gheorghe Munteanu şi subsemnatul. MIRCEA DORIN ISTRATE C Berbec. Dimineaţă este posibil să fiţi apa- ' /r' tic şi să nu vă puteţi concentra. Vă sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc în afaceri. Taur. Starea de congflo- fuzie vă poate afecta relaţiile pe plan social şi situaţia financiară. Vă sfătuim să nu vă implicaţi în afaceri. # Gemeni. Un coleg vă propune să vă asociaţi într-o afacere. Vă sfătuim să nu hotărâţi nimic fără să vă consultaţi. Nu staţi prea bine cu banii. Rac. Se pare că nu sunteţi în cea mai bună formă fizică şi intelectuală. Sunteţi indispus şi confuz. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile de afaceri şi cu prietenii. HOROSCOP Leu. Sunteţi cu capul în fijjfle nori. Chiar dacă nu aveţi chef de vorbă, vă sfătuim să nu refuzaţi comunicarea cu cei din jur. Acordaţi mai multă atenţie partenerului! Fecioară. Vă treziţi cu moralul la pământ şi aveţi dificultăţi de concentrare. Este recomandabil să nu începeţi activităţi pe care nu sunteţi sigur că le puteţi finaliza. Balanţă: în prima parte (fgOi a zilei sunteţi puţin aerian TM9 şi comunicaţi mai greu. Intuiţia nu vă ajută prea mult, aşa că vă sfătuim să acceptaţi ajutorul familiei. Scorpion. Vă merge foar te bine pe plan sentimental. Este posibil chiar să faceţi o declaraţie de dragoste. Nu vă implicaţi în afaceri! Şansele de reuşită sunt reduse. . . Săgetător. Dimineaţă ’B807 sunteţi indispus şi ni'^~7* meni nu vă poate intra în voie. Familia nu este de acord să renunţaţi la o excursie. Capricorn. Dacă nu vă •Im - odihniţi mai mult, s-ar ^9? putea să aveţi probleme cu sănătatea. O discuţie în contradictoriu cu o persoană vă pune pe gânduri. Vărsător. Aveţi ten- fapt dinţa să vă supraestimaţi **** puterile. Nu fiţi încăpăţânat şi nu forţaţi lucrurile! Dacă nu vă temperaţi orgoliul, riscaţi să vă certaţi cu prietenii. 0 Peşti. Dimineaţă primiţi o sumă mare şi faceţi planuri îndrăzneţe. Vă sfătuim să nu vă pripiţi. Ar fi bine să vă sfătuiţi cu partenerul de viaţă. PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE “ • „Spre religie se îndreaptă încrederea şi aşteptările majorităţii oamenilor. Religia este reazem în epocile de schimbare profundă a condiţiilor vieţii oamenilor. Religia a rămas resursa de motivare pentru comportament în situaţii dificile, în civilizaţia europeană, în care trăim, de la tradiţia iudeo-creştină se aşteaptă din nou soluţiile". Andrei Marga (1946), filosof, politolog şi om politic român, profesor universitar, a fost ministru de externe al României, ministru al educaţiei şi rector al Universităţii Babeş-Bolyai, laureat al premiului Herder în anul 2005. A studiat la facultatea de filosofie şi a beneficiat de o bursă în Germania Federală. Este autorul a numeroase cărţi având ca subiect istoria filosofiei moderne şi contemporane, filosofia politică şi filosofia religiei. Şi-a susţinut doctoratul în filosofie. în anul 2011, patriarhul Daniel i-a acordat Crucea Patriarhală pentru mireni. A fost preşedintele Institutului Cultural Român. Este Doctor Honoris Causa a mai multor Universităţi din ţară şi străinătate. Foarte multe lucrări pubicate. *** • „Cunoaşterea lui Dumnezeu este cheia cunoaşterii profunde a lumii. Nu există o realitate plus Dumnezeu, ci realitatea îmbrăcată în frumuseţea lui Dumnezeu". Richard Wurmbrand (1909-2001), scriitor, predicator creştin luteran. Provine dintr-o familie de evrei. în tinereţe a fost atras de ideile comuniste, urmând 2 ani o şcoală politică la Moscova. A abandonat mai târziu orientarea comunistă, şi s-a convertit la creştinism, pentru ca mai târziu să petreacă peste 14 ani în închisorile comuniste pentru activităţile sale creştine care au atras adversitatea autorităţilor vremii. Atât în închisoare, cât şi după eliberare a ţinut cuvântări creştine, luptând pentru drepturile creştinilor persecutaţi în întreaga lume. .. Părintele  r V.'s. 13 DECEMBRIE 2019 FILĂ DE CALENDAR ^ ■ 2005 - La București a fost inaugurat noul sediu aliÎSV’. Zilei trenute- 347 | Bibliotecii Academiei Române. Zile rămase: 18 1 1996 - Liderii Uniunii Europene au prezentat design-ul bancnotelor Soarele răsare la: 7.541 euro. Soarele apune la: 16.35 . 1983 - A decedat Nichita Stănescu, poet, eseist român. Ortodox: . 1974 - Malta devine republică. Sfântul Ierarh Dosoftei ! 1948 - A decedat Zaharia Bârsan, dramaturg român. Greco-catolic. • 1893 - S-a născut Gheorghe Atanasiu, fizician, membru al Sf. L. Eustratie, Axentie, I Academiei Române. Eugen I 1759 - în SUA este deschis primul magazin de muzică. Romano-catolic: I 1191 - Prima atestare documentară a cetăţii Sibiului, într-un Sf. Lucia , document emis de Papa Celestin al ll-lea. Zodia: Săgetător Cugetarea zilei: „Sufletul creează, mintea reacţionează. Sufletul (22 noiembrie - 20 decembrie) " înţelege ceea ce mintea nu poate concepe". (Neale Donald J Watsch)