Cuvîntul Libertății, noiembrie 1997 (Anul 9, nr. 2233-2262)

1997-11-25 / nr. 2257

Fănuș Neagu, în Bănie Noi sîntem un fel de Făt- Frumos cu epiderma de reclamă, model, masată îndelung de lună și soare. Secția Dermatologie nu e de folosință poporului român “Pata”, care fericește rasele lumii, ne fericește și pe noi. Ceva din matca ființei, visceral, ne umblă pe suflet așa cum umblă omida pe frunză. Să stai și să împletești, ca la ciorap, pe marginea contradicției de cugetător subțire “uite cultura, nu e cultura”, să nu încerci o iluminare cît de cît în preajma acestui patriarh al literelor românești care este Fănuș Neagu (“un patriarh tînăr!”, cum îi place, glumind, să-și corecteze interlocutorul), înseamnă o superbă clipă ratată. Poate o impietate. Un învățător cu lecția Domnului Trandafir în sînge și-ar fi luat clasa pe sus și-ar fi dus-o, vinerea trecută, la Hanul “Craiovița”, la Hanul cu cărți: “O corabie spre Bethleem”, de Fănuș Neagu și “Teama de a te pierde”, de Constantin Preda. Aici, bunul dascăl ar fi cerut îngăduință preț decît s-aprinzi o țigare pentru a zice doar atît: “Dragilor, puilor, Feți-Frumoșilor, acela de colo - îl vedeți? - este FANUȘ NEAGU. Și cel de lîngă el este poetul’ CONSTANTIN PREDA. Țineți un minte și-o să vedeți de ce”. Atît. Peste ani, dacă învățăceii de atunci ar scoate clipa asta la licitație, ar lua pe ea o grămăjoară de bani. Au catadicsit să vină la Han atîția alții și tot lume bună, VIP-uri etc. Din Banat (!), de pildă, a venit o distinsă doamnă, Constanța Cîrstea, procuror general al Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Timișoara, Silvia Conti a justiției de acolo. Este prima din dreapta fotografiei, Fănuș Neagu fiind încadrat de Gabriela Rusu- Păsărin și Constantin Preda, căruia îi datorăm această “vinere mare”. “Pentru cititorii ziarului “Cuvîntul Libertății”, inima-mi spune să le doresc frumoase ninsori și minunate colinde. Fănuș Neagu”. virgil’ DUMITRESCu MARTI, 25 NOIEMBRIE 1997 .___________________________________ _ PAGINI - 700 LEI Vectori ai FAMILIEI româniHud-coreene Concernul sud-coreean DAEWOO continuă să se mențină pe primul loc în topul investitorilor străini din România. Este o realitate cu un puternic impact economicosocial nu doar pentru populația din Craiova și din zona Olteniei; în același timp, este o realitate care nu convine anumitor cercuri de afaceri și de interese politice atît din țara noastră, cît și din Occident. Făcînd pe naivii, reprezentanții unor asemenea cercuri pun întrebări diversioniste de genul: “De ce tocmai DAEWOO? De ce tocmai sud-coreenii?”. Răspunsul cel mai sec, dar plin de tîlcuri, răspuns în stil oltenesc, ar fi: “D’aia!!”. Să nuanțăm, totuși, DAEWOO constituie una dintre cele mai viguroase companii din lume. Puternică și competitivă - prin raportul calitate-productivitate-costuri, prin ritmul accelerat de dezvoltare (în trei decenii, cît celebre firme occidentale în mai bine de un secol) și, în consecință, prin forța tehnologică și financiară. A investit masiv in România pentru că a apreciat la justa valoare: poziția geo-strategică a țării noastre, în Europa Centrală și de Est, calitatea forței de munca, propensiunea oamenilor pentru dinamism, reacție rapidă, adaptabilitate. în plus, investind în România ca și într-o serie de alte țări europene, inclusiv în Marea Britanie, DAEWOO nu-și periclitează nici un tronson al pieței de desfacere, așa cum e cazul firmelor occidentale, interesate să-și găsească, aici, noi vaduri de desfacere pentru produsele realizate în filiale deja existente pe continent, ci NU să investească în modernizarea economiei românești, care le-ar putea deveni concurentă și le-ar îngusta piața comercială. Dacă sud-coreenii, printr-o strategie și tactică economică riguros gîndite și aplicate cu tenacitate, cu meticulozitate tipic asiatice, au numai și numai de cîștigat - nu imediat, ci în perspectivă -, occidentalii, mai ales cei europeni, nu au, decit parțial, o asemenea motivație. Așa se explică rapiditatea cu care DAEWOO a investit și investește enorm în România, și tot așa - lentoarea de melc, cu care europenii, cu excepția Germaniei, Olandei, Italiei, investesc în țara noastră. Restul reprezintă jocuri de culise, nu rareori murdare, războaie de “gherilă”, acerbe, pentru demolarea economiei românești nu pentru însănătoșirea și relansarea ei. DAN LUPESCU Continuare în pag. 4) AUTOMOBILE ROMANIA S.A. Școlile doljene, luate în colimator Inspectoratul de Sănătate Publică Dolj și-a intensificat controalele în instituțiile de învățămînt din județ. Așa cum s-a anunțat și în cadrul conferinței de presă pe care instituția amintită a organizat-o, ieri, săptămîna trecută au fost întreprinse 80 de controale soldate cu 14 sancțiuni și cu suspendarea activității a cinci obiective: Cantina Grupului Școlar Industrial din Plenița (nu sînt asigurate circuitele sanitare, iar agregatele frigorifice sînt defecte); internatul de la aceeași unitate de învățămînt. Școala cu clasele IIV din satul Bojoiu, comuna Robăneștii de Jos (din cauza grupurilor sanitare defecte); Căminul de băieți al Liceului Teologic Adventist Craiova (nu s-au finalizat lucrările de reparații, nu se asigură apă caldă pentru igiena căminiștilor, iar grupurile sanitare sunt defecte) și Liceul de Chimie, unde nu sunt asigurate circuitele funcționale ale blocului alimentar. PAULINA URUCU • Stimate domnule director, vă rugăm, pentru început să prezentați pentru cititorii cotidianului “CUVÎNTUL LIBERTĂȚII” situația “la zi” a înregistrărilor la unitatea pe care o conduceți. • La O.R.C. Dolj sînt înmatriculați peste 19.000 agenți economici. Dintre aceștia, 11.000 își desfășoară activitatea în municipiul Craiova. • Am înțeles că s-a simplificat procedura de înființare a societăților comerciale. • într-adevăr, Ordonanța 32 modifică Legea 31/1990, privind oportunitățile de constituire. Aceasta se desfășoară la Registrul Comerțului, prin instituția judecătorului delegat, nemaifiind nevoie să se apeleze la instanțele judecătorești. • Să specificăm, în linii mari, “parcursul” pentru obținerea înregistrării unei firme la O.R.t. • Se începe prin rezervarea denumirii, asigurîndu-se unicitatea. Altfel spus, între două denumiri trebuie să fie o diferență de 60 la sută în ceea ce privește titulatura, spre a se evita confuziile în denumire. Se întocmește actul constitutiv, conform Ordonanței 32. în acesta, viitorul comerciant trebuie să definească domeniul principal de activitate, ca și activitatea principală, să-și înscrie capitalul social, desemnarea administratorilor societății, cu identificarea datelor personale, precum și cenzorii. După întocmire, actul constitutiv se notifică de notar, apoi el se depune la Registrul Comerțului, pentru judecătoril delegat. • Domnule director, practic cu cît s-a scurtat termenul de obținere a unei înregistrări ? • în 5-8 zile o societate comercială poate fi înregistrată, mai ales că prin posibilitatea renunțării la recurs împotriva judecătorului delegat, hotărîrea rămîne definitivă la data pronunțării ei. • Ce mai instituie Ordonanța de Urgență nr. 32? • Este prevăzuta expres, obligativitatea agenților economici, sub sancțiunea dizolvării societății, ca în termen de un an de la intrarea în vigoare (deci, atenție! - pînă la 28 iulie 1998) toți agenții economici să procedeze la majorarea capitalului social sau la schimbarea formei juridice. Întrucît din cei peste 19.000 agenți economici înregistrați, circa 17.000 sînt S.R.L.-uri și S.A., este un volum mare de muncă și nu trebuie lăsat totul pe ultima sută de metri, adică în vara viitoare, cînd mai intervine și vacanta judecătorească. MARIN DUMITRU 19.000 de agenți economici, în Dolj (Convorbire)) cu dl. GHEORGHE CELLA, directorul Oficiului Registrului Comerțului Subofițer de Poliție, fără permis Sergentul major Sabin Petrișan, subofițer de Poliție din județul Dolj, care conducea fără să posede permis de conducere, a provocat un accident de circulație pe raza comunei Ianca, din județul Olt. Astfel, Mircea Stelian (23 de ani), din localitatea amintită, în timp ce conducea autoturismul “ARO 10” s-a angajat în depășirea unui autoturism marca “Oltcit”, condus de sergentul major Sabin Petrișan, care în acest timp a virat la stînga, fără să se asigure. Pentru a evita coliziunea cu autoturismul subofițerului, celălalt autovehicul a pătruns pe acostament, accidentînd ușor o bătrînă din localitate. Victima a fost internată la Spitalul din Corabia, are multiple traumatisme ușoare și se află în afara oricărui pericol. Cazul subofițerului de Poliție care a condus pe drumurile publice un autoturism fără să posede permis va fi preluat de Parchetul Militar. ____________________VISI GHENCEA 0\VüD'MjyjX ANUL VIII NR. 2257> ULNAKURÎE < ■ Zilele “Eugen Ionescu” - wivine, la Casa de Cultură a Sindicatelor, din Slatina, debutează cea de-a VII-a ediție a Zilelor “Eugen Ionescu” (26-28 noiembrie), amplă manifestare culturală închinată marelui fiu al urbei. Programul de mîine cuprinde lansarea micromonografiei “Eugen Ionescu”, de Gheorghe Mihai și spectacolul cu piesa “Lecția”, de Eugen Ionescu, susținut de Teatrul “Mundi” București (regia artistică: Horațiu Mălăele). ■ Festivalul “Craiova Muzicală” - Publicul meloman din Bănie are ocazia (în această seară, de la ora 18,30), să revadă Orchestra de cameră a Filarmonicii “Oltenia”, dirijată de Alexandru Iosub. Concertul, inclus în Festivalul “Craiova Muzicală”, cuprinde lucrări de Corelli, Vivaldi, Bach, Șostakovici. Soliști: Gabriel și Florin Croitoru. La clavecin: Corina Stănescu. ■ Mîine, la Cinema “Patria”Ocazionat de împlinirea a 30 de ani de activitate artistică a unuia din starurile revistei românești, Stela Popescu, mîine, la Cinema “Patria”, din Bănie, ora 20, va avea loc spectacolul “Cu mască și fără mască”. Invitați: Mădălina Manole, Doru Octavian Dumitru, Jean Constantin, Ștefan Hrușcă, Maria Ciobanu, Silvia Dumitrescu și, bineînțeles, Stela Popescu. ■ Trei pași pînă la venitul global - Guvernul va emite, în aceste zile, o ordonanță de urgență pentru impozitarea cu maximum 30 la sută a veniturilor micilor meseriași, artiștilor și oamenilor de artă. Al doilea pas pînă la generalizarea impozitului pe venitul global va fi “taxarea” persoanelor fizice. Al treilea pas îl constituie impozitarea pe familie. Se pare însă că în 1998 vom avea același regim fiscal. ■ După făt s-a tras apain dupăamiaza zilei de 22 noiembrie a.c., secția Ginecologie, de la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova, a sesizat organele de poliție că, în aceeași zi, a fost internată Dolan Eugenia Claudia, de 17 ani, elevă în comuna Bulzești, care prezenta diagnosticul “naștere în ultimele 24 de ore fără eliminarea placentei”. Din primele verificări rezultă că persoana în cauză a născut în ziua precedentă la domiciliu. Fătul, ivit mort, a fost aruncat în WC. S-a dispus efectuarea autopsiei sale pentru stabilirea cauzei decesului. Hoții de Sirmă - Recent, cadre ale Poliției orașului Filiași au prins în flagrant pe Ancuța Ion (28 de ani), din comuna Crușeț - Gorj, și Dogaru Mihai (27 ani), din localitate, ambii muncitori în cadrul S.C. TMC S.A., care furaseră din incinta societății trei tamburi cu sîrmă din cupru, valoarea prejudiciului fiind de 5.700.000 lei. împotriva celor doi, Parchetul de pe lîngă Judecătoria Filiași a emis mandat de arestare, iar cercetările continuă pentru stabilirea întregii activități infracționale. ■ Tentativă de omor - Tuiu iulian, de 26 ani, din comuna Predești, a fost victima infracțiunii de tentativă de omor, comisă de Panțu Traian (32 ani), din localitate, pe fondul consumului de alcool și al unui conflict spontan. Acesta și-a lovit victima cu un cuțit, producînd leziuni ce au pus în pericol viața lui Tuiu Iulian. Cercetările se fac cu autorul în stare de arest. ■ A dat foc și a sărit în seara zilei de 23 noiembrie a.c., Goagă Marian (35 ani), bolnav psihic, din Calafat, și-a dat foc la apartament, apoi a sărit pe geam de la etajul trei, provocîndu-și multiple fracturi. Pompierii militari au pus capăt incendiului. Piromanul psihopat se află internat la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova pentru oblojirea rănilor. De ieri, cînd Roșioara de Dăbuleni a dat în cristal, în cea mai mare comună a țării a început măsurarea terenurilor în vederea aplicării Legii 169/ 1997. “După toate evidențele pe care le deținem, ne spunea, ieri, dl. Nicolae Drăgoi, viceprimarul comunei, pentru a înfăptui prerogativele Legii 169/1997, privind reconstituirea dreptului de proprietate asupra pămîntului, ne mai sînt necesare 2.500 ha. Cu această suprafață putem veni în întîmpinarea celor 3.500 de familii din comună, îndreptățite ,prin noua lege, să-și recapete în întregime proprietatea asupra pămînturilor. în comună sînt trei familii care au deținut pînă la 30 ha, fiecare. Deocamdată, în baza cererilor ce vor fi depuse la Primărie, vom face un bilanț al necesarului de pămînt, urmînd ca, în martie, anul viitor, să trecem efectiv la punerea în posesie. Cele 2.500 ha le vom prelua din perimetrele agricole ale Stațiunii Științifice, din localitate, Stațiunii Cartofului Timpuriu, de la Mîrșani, și Agroindustrialei Dăbuleni. Cu conducerile executive ale acestor unități, cu capital preponderent de stat, sîntem în tratative asupra terenurilor ce urmează să ne fie retrocedate, ca și asupra calității acestor terenuri.” Cu precizarea că ieri se înregistrase prima cerere, sîntem curioși să vedem cum se va derula procesul aplicării noii legi, cunoscîndu-se cîte convulsii sociale, cîte crime, cîte procese, ce cumplite dezastre a adus în agricultura Doljului Legea 18 faimoasa lege a dezumanizării săteanului român! _________ION DOBRESCU □abulenii, în fierbere ! Se poate și fără politică De-a lungul celor șase ore, cît a durat aseară ședința deliberativului craiovean, consilierii municipali au discutat și aprobat nu mai puțin de 15 probleme, între altele, rectificarea bugetului local, mărirea salariilor personalului Primăriei (efectul urmează: servicii mai bune), asocierea cu Holdingul “Microcomputer Service” pentru construirea unei piețe agroalimentare în cartierul Rovine, subvenționarea abonamentelor de transport în comun pentru pensionari, repartizarea de spații comerciale la șase revoluționari. Discuțiile au fost la obiect, fără “infiltrații” politice, așa cum le stă bine unor oameni răspunzători pentru mandatul încredințat. .______________________________________ION DIACONUL 1 SPORT Astăzi, noua conducere tehnică a "Universității" Craiova a fost prezentată echipei I Pag. 3 Immm