Cuvîntul Nou, mai 1968 (Anul 1, nr. 12-16)

1968-05-04 / nr. 12

Pag. 2 Sărbătorirea zilei de 1 Mai , . (Urmare din pag. l a) Iaşi in producţie, oameni de artă şi cultură. După intonarea Imnului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Iosif Molnar, prim-secretar al Comitetului orăşenesc al P.C.R., preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular orăşenesc provizoriu al oraşului Sfintu Cheorghe, deschide mitingul organizat cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. A luat apoi cuvîntul tov. Carol Király, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean provizoriu, care a subliniat însemnătatea zilei de 1 Mai. Astăzi, poporul român, alături de oamenii muncii din întreaga lume, sărbătoreşte Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei in lupta pentru libertate şi progres, pentru pace, democraţie şi socialism. Sărbătorim 1 Mai în condiţiile unui puternic avînt patriotic, în care poporul nostru înfăptuieşte cu elan şi energie hotăririle Congresului al IX-lea şi ale Conferinţei Naţionale a P.C.R. La această măreaţă sărbătoare, eroica noastră clasă muncitoare, harnica ţărănime cooperatistă, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, raportează un bogat şi însufleţitor bilanţ al realizărilor. La aceste succese, colectivele de muncă ale întreprinderilor judeţului Covasna au adus o contribuţie de seamă, planul producţiei globale a fost îndeplinit pe primul trimestru în proporţie de 102 la sută, dînd suplimentar produse în valoare de peste 4,3 milioane lei. Angajamentele luate în cinstea zilei de 1 Mai s-au concretizat in economii si in beneficii peste plan. Minerii de la Căpeni au dat economiei naţionale 11.700 tone de cărbune peste plan, textiliştii uzinei „Oltul“ au întîmpinat această zi de sărbătoare cu o producţie suplimentară de 31.000 mp. ţesături de bumbac. Muncitorii forestieri de la I. F. întorsura Buzăului şi Tg. Secuiesc au produs peste plan 827 mc de cherestea de fag şi 450 mc cherestea de răşinoase. Ca urmare a politicii de industrializare socialistă a ţării, în judeţul nostru se vor investi în acest an peste 110 milioane lei pentru construirea de noi obiective industriale, extinderea capacităţilor de producţie, construcţii de locuinţe, etc. Peisajul industrial al judeţului se va completa cu noi obiective ca: fabricile de confecţii, şuruburi şi amidon din Tîrgu Secuiesc, se va extinde capacitatea de producţie a uzinei textile „Oltul“, I. L. „Mobila“, I. M. Căpeni, I. F. Intorsura Buzăului şi altele. In planul de perspectivă se prevede amplasarea în oraşul Sfîntu Gheorghe a unei uzine de utilaje şi aparate electrice. Pentru îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de viaţă, în oraşul Sfîntu Gheorghe se vor construi aproape 300 de apartamente, iar prin forarea şi săparea noilor fîntîni, debitul de apă al oraşului se va dubla, în viitorul apropiat cantitatea zilnică de apă pe cap de locuitor va creşte cu 100 de litri. In acest scop, în anul viitor se vor începe lucrările de modernizare şi lărgire a reţelei de conducte de apă şi canalizare. De asemenea, se va construi un cinematograf modern cu o capacitate de 500 de locuri şi se va instala o centrală telefonică automată care va asigura deservirea rapidă a abonaţilor din oraş. Progrese însemnate realizează şi agricultura noastră socialistă. Succesele obţinute în anii care au trecut, sînt o dovadă elocventă a faptului că ţărănimea cooperatistă, uimind calea indicată de partid, munceşte cu hotărîre şi elan pentru dezvoltarea intensivă şi multilaterală a agriculturii, aducîndu-şi contribuţia la prosperitatea patriei noastre. Mecanizatorii se prezintă în această zi de sărbătoare cu 1574 baniri efectuaţi peste plan şi realizarea cu 100 la sută a însămînţărilor şi plantărilor. Lucrătorii din I.A.S. Sfîntu Gheorghe sînt mîndri de realizările obţinute , în acest an utilajele şi agregatele de irigaţii din Cîmpu Frumos vor funcţiona cu întreaga lor capacitate pe o suprafaţă de 1755 de hectare. In domeniul zootehniei au fost obţinute succese de seamă in unităţile cooperatiste din Catalina, Mărtineni, Brateş, Sînzieni şi altele. S-au obţinut creşteri in sporul de greutate, ca urmare s-au vîndut statului cantităţi sporite de carne, (C.A.P. Brăduţi 72 de tone, Tg. Secuiesc 35 de tone, Băţanii Mari 33 tone, Dalnic 30 de tone). întreprinderile agricole de stat din judeţ au predat peste plan, pînă în prezent, 273 hectolitri lapte de vacă şi alte produse. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc este întîmpinată cu noi succese şi de intelectualii din judeţul nostru. Permiteţi-mi, dragi tovarăşi, ca în numele Comitetului judeţean de partid, al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean provizoriu să transmit cu prilejul zilei de 1 Mai, cele mai călduroase felicitări oamenilor muncii de pe întregul cuprins al judeţului, pentru realizările de seamă obţinute şi să le urez noi succese în activitatea lor neobosită şi în viaţa personală pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Cu prilejul zilei de 1 Mai, poporul nostru îşi reafirmă sentimentele sale de solidaritate cu toate forţele sociale progresiste care luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi progres social. Pornind de la răspunderea faţă de evoluţia evenimentelor internaţionale care revine fiecărui popor, partidul şi guvernul ţării noastre desfăşoară o intensă activitate în slujba păcii, pentru colaborare şi încredere între popoare, militează cu consecvenţă pentru asigurarea securităţii şi a păcii în lume, pentru neproliferarea şi nedisiminarea armelor nucleare. Reafirmîndu-şi solidaritatea frăţească cu eroicul popor vietnamez, Republica Socialistă România, îi acordă sprijinul său material, moral, politic şi diplomatic, pronunţîndu-se pentru încetarea totală şi necondiţionată a bombardamentelor şi a oricăror acte de agresiune împotriva Republicii Democrate Vietnam, pentru curmarea intervenţiei americane în Vietnamul de sud. Partidul Comunist Român nu a precupeţit şi nu va precupeţi nici un efort pentru a-şi aduce contribuţia la cauza nobilă a unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Poporul român îşi exprimă convingerea că prin acţiunea unită şi hotărîtă a tuturor forţelor progresiste, în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cauza păcii şi a progresului social va triumfa în întreaga lume. Oamenii muncii din judeţul nostru au urmărit cu viu interes lucrările Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 22—25 aprilie, exprimindu-şi adeziunea unanimă faţă de hotăririle adoptate care vor avea o influenţă pozitivă asupra dezvoltării societăţii noastre socialiste. Aceste hotărîri demonstrează încă o dată principialitatea şi consecvenţa cu care Comitetul Central al partidului înfăptuieşte neabătut linia politică şi directivele trasate de Congresul al IX-lea, pentru perfecţionarea conducerii activităţii economico-sociale dezvoltarea continuă a democraţiei de partid şi a democraţiei socialiste în ţara noastră. (Continuare în pag. a 3-a) Trec cei care scot cărbunele din adincuri. Primăvară clocotitoare, entuziastă in inimi. In Capitala fUrnoare din pag. I) ştiinţific şi realist al hiotărîrilor celui de-al IX-lea Congres şi ale Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român. Coloanele oamenilor muncii, care se înşiruie în rinduri compacte pînă dincolo de Piaţa Victoriei, demonstrează nemijlocit măsura forţei economice pe care o reprezintă Bucureştiul , viaţa patriei noastre socialiste. Capitala realizează o cincime din producţia industrială a ţării. De la rampele marilor sale întreprinderi pornesc o multitudine de produse al căror nomenclator este cu neputinţă a fi consemnat aici, în variatele domenii ale producţiei materiale, graficele vestesc succesele economice ale anului lotifi, anul hotărîtor al emeriahilui. Oamenii muncii din industria bucureşteană înaintează prin faţa tribunelor, aducînd cu ei bucuria muncii şi dragostea de viaţă, entuziasmul şi hotărîrea de a contribui cu toate energiile lor creatoare la înfăptuirea neabătută a politicii partidului, la dezvoltarea pe mai departe a patriei socialiste.Demonstranţii aduc saluturi de solidaritate cu lupta eroicului popor vietnamez, care îşi apără independenţa şi suveranitatea împotriva agresiunii imperialismului american, cerînd S.U.A. să opriscă definitiv şi necondiţionat bombardamentele împotriva R.D. Vietnam, toate actele de război, să-şi retragă trupele din Vietnamul de sud. Saluturi sunt aduse popoarelor ţărilor socialiste, întăririi şi solidarităţii lor, popoarelor lumii care luptă pentru independenţă, suveranitate, pentru libertate şi apărarea fiinţei lor naţionale. Profesori, ingineri, învăţători, medici, alţi oameni de ştiinţă, artă şi cultură păşesc în coloane, exprimîndu-şi prin urare şi ovaţii ataşamentul lor faţă de politica partidului, hotărîrea de a-şi aduce contribuţia la înfăptuirea marilor sarcini ale construcţiei socialiste. Păşind umăr la umăr cu muncitorii şi ţăranii, intelectualitatea demonstrează unitatea societăţii noastre socialiste, faptul că prin munca lor unită se asigură dezvoltarea spirituală şi materială a patriei. In panouri şi grafice, purtate de colective ale unor institute de cercetări ale Academiei şi departamentale se înfăţişează succesele ,obîndite în diverse sectoare, care au ca efect ridicarea activităţii productive la un nivel superior. In rînd cu profesorii lor, în marea piaţă demonstrează solii tineretului studios, schimbul de mîine al intelectualităţii româneşti. Alături de ei, braţ la braţ, merg în rinduri compacte un mare număr de studenţi străini care învaţă la Bucureşti. Tineretul nostru studios salută măsurile privind dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului de toate gradele, adoptate în recenta plenară a C.C. al P.C.R. Acestea demonstrează consecvenţa cu care partidul desfăşoară politica sa de ridicare a nivelului de cultură şi instruire a poporului. Ca în fiecare an, demonstraţia s-a încheiat cu parada sportivilor. Apoi, în piaţă, din mii de piepturi răsună imnul de luptă al clasei muncitoare din întreaga lume — Internaţionala. ★ Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărăşească in parcul Palatului Snagov. Au luat parte membrii şi membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au fost, de asemenea, prezenţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, membri de partid din ilegalitate, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, oameni de ştiinţă, cultură şi artă. In timpul mesei, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, a luat cuvîntul, primit cu puternice aplauze, tovarăşul Nicolae Ceauşese«, secretar gener»al C.C al P.C.R. CUVlNTUL NOU ANUL I, NR. 12