Cuvîntul Nou, iulie 1968 (Anul 1, nr. 22-25)

1968-07-06 / nr. 22

ANUL I, NR. 22 CUVÎNTUL CITITORULUI „Cerc vicios" In incinta Sanatoriului T.B.G. Turta, se află o băcănie, care are de toate, în afară de ceea ce ar vrea bolnavii din sanatoriu să aibă. Așa, de pildă, lipsesc cu desăvîrșire mezelurile, șunca, brînzeturile proaspete. Nu se aduc pentru fiu se alterează. Se alterează pentru că băcănia nu are o vitrină frigorifică. Nu are vitrină frigorifică pentru că, neavînd mărfuri alterabile, nu are ce ţine în ea. Ştim că „cercul“ nostru „vicios“, are unele „vicii“ de logică, dar nici logica tovarăşilor din conducerea cooperativei din Malniaş (de care aparţine amintita băcănie) care nu vor să aducă măcar un frigider „Fram“ nu este mai brează. Oare cei 300 bolnavi şi cei 150 de salariaţi ai sanatoriului, nu merită atîta grijă din partea respectivilor tovarăşi ? Şi mai e ceva. De ce nu se aduc aci acum, în miezul verii, cireşe şi caise, roşii şi castraveţi, fructe şi legume proaspete ? Dar, lamele, banalele lame de ras, se alterează şi ele ? Se pare că pe undeva s-a alterat spiritul gospodăresc şi grija faţă de consumatori, a celor ce se „îngrijesc“ de activitatea acestei băcănii. V. GHIDIONESCU, coresp. CUVlNTUL NOU Noul cod penal, instrument de o deosebită valoare juridică şi politică La data de 22 iunie 1968, Marea Adunare Naţională a votat noul Cod penal care va intra în vigoare la 1 ianuarie 1969. Adoptarea Codului penal se înscrie pe linia procesului iniţiat de partid, de înnoire şi perfecţionare a întregii legislaţii existente, fiind un pas important în transformarea întregului sistem de legi în configuraţia de astăzi a societăţii noastre. Reflectînd realităţile ţării în stadiul actual de dezvoltare a societăţii noastre, noul Cod penal constituie un instrument de o deosebită valoare juridică şi politică. El este chemat să contribuie la întărirea legalităţii socialiste, la apărarea ordinii de drept statornicită de poporul român. Normele de drept cuprinse în noul Cod penal au un caracter profund democratic ; ele exprimă grija faţă de om, căruia îi sunt destinate şi corespund conştiinţei juridice socialiste a maselor largi de cetăţeni, înfăptuită prin activitatea politico-educativă desfăşurată continuu şi multilateral de Partidul Comunist Român. Caracterul democratic al noilor norme de drept penal rezidă în faptul că ele apără relaţiile sociale proprii orînduirii socialiste. Textele noului Cod penal sunt exprimate cu claritate şi precizie, dîndu-se astfel posibilitatea cetăţenilor să le înţeleagă pe deplin şi să le respecte, iar instanţelor judecătoreşti să le interpreteze şi să le aplice în mod corect. Dintre principiile consacrate în noul Cod penal reţinem: principiul legalităţii încriminării şi pedepsei, principiul legii mai blinde, al teritorialităţii şi cel al personalităţii, principiul individualizării pedepsei şi principiul restrîngerii treptate a sferei faptelor prevăzute în legea penală ori a cîmpului de aplicare a pedepselor prin înlocuirea răs■f ponderii penale. Unele fapte antisociale, care aduc atingere unor relaţii dintr-un anumit sector de activitate, cum sînt protecţia muncii, circulaţia pe drumurile publice etc., nu sunt prevăzute în cod. încriminarea lor va fi cuprinsă în legi speciale, deoarece în aceste sectoare apare mai des necesitatea unor modificări legislative. Unele prevederi ale noului Cod penal se referă la fapte care nu se săvîrşesc în ţara noastră, pentru a respecta unele convenţii internaţionale la care ţara noastră a aderat. In raport cu relaţiile sociale ocrotite, cu valorile sociale protejate, Codul penal cuprinde următoarele grupuri mai importante de infracţiuni : cele contra securităţii statului, contra persoanei, contra avutului personal sau particular, contra avutului obștesc, contra autorității, contra regimului stabilit pentru activități economice, contra capacității de apărare a Republicii Socialiste România, contra păcii și omenirii. Aplicînd în mod creator principiul umanismului socialist, nord Cod penal nu mai prevede pedeapsa privaţiunii de libertate pe viaţă sau pe o perioadă excesiv ele îndelungată, ci numai închisoarea pe timp limitat şi amendă. Respectarea cu stricteţe şi aplicarea corectă a normelor cuprinse în noul Cod penal, potrivit principiilor fundamentale pe care le consacră, este o datorie pentru fiecare cetăţean, pentru toate organele de stat şi obşteşti, care nu trebuie să îngăduie nici cea mai mică încălcare a legilor ţării. Veghind la respectarea legilor, vom asigura că societatea noastră să fie cu adevărat cea mai dreaptă societate din lume, vom contribui la înlăturarea oricăror abuzuri şi nedreptăţi. TEODOR SANDOR, preşedintele Tribunalului judeţean Covasna Camping pe malul Oltului In aceste zile, amatorii de drumeţie care trec prin oraşul Sfîntu Gheorghe, pot fi găzduiţi în bune condiţii în campingul amenajat de întreprinderea balneo-climaterică, intr-un loc foarte pitoresc, pe malul Oltului. Noul „orăşel turistic“, aflat în imediata vecinătate a oraşului, dispune de corturi in care pot fi găzduite 40 de persoane. Campingul dispune de instalaţii sanitare adecvate, de locuri pentru parcare, de un bufet şi o plajă. E Moment de destindere la noul camping aflat pe malul Oltului MASĂ ROTUNDA Poate deveni Comandăul centru turistic ? Comandăul, ţinut montan de o rară frumuseţe, rivalizează prin pitorescul aşezării, cu zone turistice din cele mai renumite. Poezia crestelor sale aminteşte de farmecul Bucegilor, de sălbăticia potecilor ce străbat Piatra Craiului, evocă peisajul uimitor al Retezatului. Poate deveni Comandăul, acest splendid monument al naturii, un puternic centru turistic al judeţului nostru ? Pentru a primi un răspuns la această întrebare, am invitat la o discuţie, în jurul unei „mese rotunde“, pe tovarăşii: CORNEL OPREA, şeful Agenţiei O.N.T. Covasna, MIHAIL MICU, şeful serviciului plan şi organizarea muncii în cadrul Direcţiei silvice judeţene, ANDREI KOSA, şeful serviciului pentru tehnica comerţului la U.J.C.C. şi ADAM KONYA, profesor, responsabilul secţiei de turism al Casei pionierilor din oraşul Sfîntu Gheorghe. Iată opiniile fiecăruia dintre invitaţii noştri la „masa rotundă“: CORNEL OPREA : „ColectivulAgenţiei noastre O.N.T. se străduieşte să descopere în judeţ locuri care prezintă atractivitate din punct de vedere turistic, spre a le pune la dispoziţia iubitorilor de drumeţie. Iară îndoiala, Comandăul, despre care vorbim acum, este deosebit de interesant şi ademenitor pentru cei care îndrăgesc turismul. Socot că el are toate posibilităţile de a ajunge un centru turistic foarte apreciat. De fapt, Agenţia noastră O.N.T. a organizat aci cîteva excursii. Totuşi, au fost prea puţini acei care s-au dovedit atraşi de acest nou itinerar. Cred însă că am avut şi noi stîngăcii în organizare. Bunăoară, publicitatea făcută a fost destul de slabă. Dacă vom desfăşura o propagandă turistică interesantă, atractivă, prin care să ilustrăm avantajele celor care urmează să petreacă la Comandău cîteva zile de vacantă sau chiar •— de ce nu? — un concediu, am cîştiga mulţi amatori. In viitor cred că trebuie să indicăm exact costul unei asemenea excursii, cabanele de pe traseu, mijloacele de transport, punctele de atracţie care pot fi vizitate, în acest fel se vor găsi fără îndoială numeroşi amatori, deoarece Comandăul are aşezări deosebit de pitoreşti, care incintă ochiul oricui şi care merită a fi văzute“. MIHAIL MICU : „După părerea mea, Comandăul, poate, şi trebuie să devină o zonă turistică apreciată nu numai de turiştii aflaţi pe meleagurile judeţului nostru, dar şi de cei din alte judeţe ale ţării. Dar — există şi un dar — la Comandau lipsesc totuşi cabanele. Noi, respectiv Direcţia silvică judeţeană, am putea pune la dispoziţia turiştilor care vor colinda aceste coclauri, îndrumaţi de ghizii O.N.T., cabanele care ne aparţin. Cazarea este, după părerea mea, unul din cele mai importante elemente componente ale unei excursii. Dacă după un drum lung, te odihneşti bine, a doua zi vei pleca mai departe, pe munte cu forţe noi, refăcute. Şi, de cele mai multe ori te vei întoarce pe acele locuri, unde ai petrecut clipe de satisfacţie şi recreere, cu multă plăcere. In alte condiţii, cind nu ai asigurată o cazare corespunzătoare, nici nu o să vrei să-ţi aduci aminte de ele. Noi, respectiv Direcţia silvică judeţeană, deţinem la Comandau cîteva case de oaspeţi confortabile, care, cu foarte mici investiţii ar putea fi transformate în baze turistice importante ale acestor locuri. Deocamdată, aceste case de oaspeţi stau, aproape in tot timpul anului goale, găzduind doar cinci şi cinci pe cineva care se abate pe aceste minunate poteci. Şi, pentru că veni vorba de poteci, cred că este necesar să se amenajeze şi un drum de acces corespunzător spre ţinuturile Comandăului“. ADĂM KONYA : „Răspunsul meu este acelaşi: Comandăul are toate posibilităţile de a ajunge un centru turistic renumit. Insă, aşa cum spunea adineauri cineva, trebuie să se insiste mai mult de folosirea unor mijloace de propagandă tehnică, de popularizare a acestei zone, despre care toată lumea afirmă că este deosebit de încîntătoare. Or, tocmai acel lucru trebuie adus la cunoştinţa marelui public. In acest sens, cred că nu ar fi rău să solicităm şi sprijinul comisiei de turism a Comitetului U.T.C. judeţean. Aceasta ar putea organiza excursii interesante şi atractive, chiar in inima Comandăului, despre care tinerii să-şi amintească întotdeauna cu emoţii şi plăcere. Astfel de excursii ar contribui la popularizarea Comandăului şi prin viu grai". ANDREI ROSA : „Ideea pusă în discuţie, mi se pare extrem de interesantă . Ea surîde nu numai din punct de vedere al integrării în circuitul turistic a unei zone extrem de pitoreşti, ci şi din punct de vedere comercial. Noi, şi cind spun noi, vorbesc în numele U.J.C.C., am putea aproviziona destul de bine zona turistică despre care vorbim. Ba chiar ne-am gîndit, aflind despre tema „mesei rotunde“, că am putea deschide, la Comandau, o... stînă turistică. La fel, am putea organiza pentru turişti o păstrăvărie, unde, în schimbul unei taxe, fiecare ar putea pescui în tihnă şi apoi să-şi prepare chiar acolo, păstrăvii...“ Discuţiile în cadrul „mesei rotunde“ organizată de redacţia noastră, s-au dovedit interesante şi utile, mai ales că ele au dezvăluit o seamă de elemente inedite, care pot constitui puncte de mare attracţie, la Comandau : planul înclinat, unic în felul său în Europa, calea ferată forestieră, rîul Bisca cu debitul său foarte abundent pentru înălţimea la care curge ş.a.m.d. Toate aceste elemente de atractivitate, vor contribui ca acest splendid ţinut montan să devină un vestit centru miristic, de frumuseţile căruia se vor bucura din plin sute şi sute de iubitori de drumeţie. “ Al.. MANDREA Page