Cuvîntul Nou, iulie 1971 (Anul 4, nr. 368-394)

1971-07-22 / nr. 386

«! Dezvoltarea iniţiativei în munca de educaţie, obiectiv important al activităţii politico-organizatorice a sindicatelor Activitatea politico-educativă, parte integrantă a operei de edificare a orînduirii socialiste Propunerile de măsuri prezentate pe data de 6 iulie a.c. de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Comitetului Executiv al O.C. al P.G.R., pentru îmbunătăţirea activităţii politico-ideologice de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii şi expunerea rostită de către secretarul general al Partidului Comunist Român la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei şi al activităţii politice şi cultural-educative, care a avut loc la 9 iulie, au o importanţă deosebită pentru toţi cei care îşi desfăşoară activitatea în rîndul păturilor celor mai largi ale oamenilor muncii. Aceste documente de o valoare incomensurabilă pentru mersul înainte al societăţii noastre socialiste, vor aduce un suflu nou, un reviriment important în toate ,sectoarele muncii politico,educative a maselor. Şi de acum se simţea nevoia să se întîmple acest, lucru. Cunoaştem cu toţii minunatele realizări obţinute în anii construirii socialismului. Unele dintre acestea fac parte nemijlocită din domeniul ideologic, cultural-artistic, educativ şi ştiinţific. Succeseleînregistrate în aceste sfere apreoocupărilor sociale erau de-a dreptul inimaginabile intr-un trecut nu prea îndepărtat. Bilanţul este covârşitor. Ţara cu un număr mare de analfabeţi odinioară, a creat în anii puterii clasei muncitoare un puternic detaşament de savanţi de renume mondial, oameni de artă şi cultură, specialişti de primă mină care sunt în posesia unei înalte calificări profesionale. Ca rezultat direct al ridicării , permanente a nivelului de cunoştinţe a maselor, azi cetăţenii cu pregătire superioară au o pondere importantă în cadrul compoziţiei populaţiei. Cu toate acestea fiecare dintre noi a avut ocazia să simtă şi să constate că nu s-a făcut nici pe departe totul. Din zi în zi creştea convingerea că în cadrul activităţii de educare politico-ideologică a oamenilor muncii şi în mod special a tinerei generaţii, trebuie făcuţi şi în continuare paşi importanţi care să se soldeze cu crearea unei opinii publice sănătoase, socialiste faţă de orice problemă ivită, care să determine o formă superioară de gîndire şi de înţelegere a fenomenelor, caracteristică omului nou. Realitatea concretă a zilelor noastre ne-a dovedit că aceste cerinţe ale societăţii angrenate în munca de edificare, trebuie privite cu toată luciditatea şi rezolvate de pe o poziţie profund progresistă, de pe poziţia conştiinţei comuniste. Astfel, ca să amintesc doar un singur exemplu, în activitatea sindicatelor, în decursul anilor, aproape pe neobservate s-a produs o deplasare a accentului de la munca de educare multilaterală şi temeinică a oamenilor muncii spre preocuparea de a oferi prilejuri de distracţie salariaţilor. Nu susţin nici o clipă că acest al doilea aspect ar fi lipsit de importanţă, dimpotrivă, însă pierde considerabil din consistenţă în momentul în care se realizează făcîndu-se abstracţie de necesitatea educaţiei. Bunăoară, eu personal nu am înţeles niciodată rostul social al înmulţirii barurilor. Aceste localuri publice în ultimă instanţă sunt adevărate capcane pentru tineret. De aceea nici în momentul de faţă nu pot fi de acord cu funcţionarea barului, în actuala formă să-i spunem pe nume de ,,birt cu pretenţii", în cadrul Clubului „Gheorghe Doja“ din Sfîntu Gheorghe. De la a crea atmosfera ambiantă pentru desfăşurarea unor activităţi educative şi pina la această unitate de deservire publică unde nu se face nimic altceva decât se bea, e o distanţă extrem de mare care trebuia de mult sesizată de organele noastre sindicale. Din păcate însă lucrurile nu s-au oprit numai la acest nivel. Organele centrale sindicale, după părerea mea, au contribuit în mare măsură la naşterea acelei cotituri care s-a făcut ,spre exagerarea aspectu-TIBERIU BATERNAU Preşedintele Consiliului judeţean al sindicatelor Covasna (Continuare în pag. a 3-a) S.I.L. Tîrgu Secuiesc: Pendularistul Varga Antal. PROLETAR» DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA I Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Este necesar un plus de investiţie din partea celor chemaţi să contribuie la formarea omului nou In opera vastă in care sintem antrenaţi cu toţii, aceea de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate — obiectiv fundamental stabilit de cel de-al X-lea congres al P.C.R. — contribuţia fiecăruia este importantă. De aceea, consider de o însemnătate deosebită educarea în sensul participării plenare la clădirea acestui edificiu, lucru care cere un plus de investiţie din partea tuturor organelor chemate să realizeze făurirea omului nou. Din multitudinea de idei care se desprind din cuvântarea tovarăşului secretar general al partidului nostru la recenta consfătuire, mă refer numai la aceea a necesităţii educării tineretului prin muncă şi pentru muncă. E un deziderat major, înţelegerea de către toţi locuitorii României socialiste, că munca este în condiţiile actuale, în afară de o îndatorire de onoare o necesitate vitală, este esenţa existenţei noastre. Dacă imensa majoritate a oamenilor înţeleg acest lucru, împotriva minorităţii neînsemnate, dar care constituie un pericol social sub aspectul posibilităţilor de contaminare şi a altora cu ideile şi concepţiile lor retrograde, opinia publică trebuie să-şi îndrepte cu hotărîre dezaprobarea. In afară de ceilalţi factori educaţionali, cum sînt şcoala, organizaţiile de tineret, cluburile şi alte instituţii şi organe de stat, familiei îi revine o sarcină importantă în direcţia educării viitoarei generaţii. Este profund greşită concepţia unor părinţi care dincolo de copiii lor nu vor să vadă în aceştia componenţii de mîine ai universului socialist, care din dragoste exagerată pentru odraslele lor îi feresc de orice efort, uitind că prin comportarea lor fac un deserviciu copilului care de fapt, aşteaptă şi trebuie să fiemodelat. îmi amintesc un caz întîlnit recent şi pe care-1 dau ca exemplu : într-o după-amiază, la un club al elevilor, părinţii unuia care primise sarcina din partea organizației U.T.G. să supravegheze I. LASCU, procuror (Continuare în pag. a 3-a) . La cetatea Bálványos, construită în epoca feudalismului timpuriu, au început săpăturile arheologice. Conducătorul lucrărilor de cercetare : dr. Székely Zoltán, directorul muzeului din Sfîntu Gheorghe. Direcţia comercială — Covasna, anunţă : pentru trimestrul trei a.c. au fost suplimentate repartiţiile judeţului nostru cu importante cantităţi de făină, preparate de carne, băuturi spirtoase, lapte praf, cafea, măsline, peşte congelat, piper, sare de lămîie, boia de ardei şi alte produse alimentare. Acestea vor fi distribuite spre vînzare unităţilor comerciale de la oraşe şi sate, deopotrivă. 9 Mîine, cel tîrziu poimîine, se inaugurează noua şi moderna cofetărie din Arcuş. @ Azi, ora 17,30, selecţionata de fotbal juniori U.E.F.A., care face antrenamente în această lună la Covasna, va întîlni echipa „Forestierul" din Tîrgu Secuiesc. 9 Ansamblul folcloric al Casei orăşeneşti de cultură din Sfîntu Gheorghe pregăteşte un nou program în vederea participării la festivalul folcloric care va avea loc în primele zile ale lunii viitoare la Gălimăneşti. 9 U.J.G.G. în plină pregătire pentru susţinerea „comercială" a tradiţionalului festival „Nufărul". Vor fi puse la dispoziţia publicului cumpărător mâncăruri şi băuturi alese, jucării, kürtöskalács, gogoşi, îngheţată etc. Petrecere plăcută! 9 La Muzeul din Sfîntu Gheorghe, s-a inaugurat o nouă expoziţie. Expune pictorul Incze János din Dej. Pînă în prezent, spectacolele pe care lesusţine Ansamblul folcloric „Măceşul", în cadrul turneului pe care îl întreprinde în ţară, au fost vizionate de peste 20.000 de spectatori. 9 Pentru prima oară, unităţile cooperativelor meşteşugăreşti au încheiat contracte cu, organizaţiile comerciale şi cu cooperativele de consum din judeţ. Valoarea produselor care se vor desface astfel: 8.000.000 lei. Anul IV Nr. 386 JOI, 22 iulie 1971 4 pagini 30 bani Unghiuri... Foto : A. BARTHA Vedere din oraşul Sfîntu Gheorghe. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit pe tovarăşul Agostino Novella Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit miercuri dimineaţa, la Mangalia Nord, pe tovarăşul Agostino Novella, membru al Direcţiunii şi al Biroului politic ale Partidului Comunist Italian, care se află in ţara noastră la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La primire a participat tovarăşul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. în cursul convorbirilor s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, a fost reafirmată hotărîrea comună a P.C.R. şi P.C.I. de a dezvolta în continuare relaţiile de prietenie şi colaborare dintre ele şi s-aefectuat un schimb de păreri asupra unor probleme actuale ale situaţiei internaţionale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti. Intîlnirea s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie şi înţelegere tovărăşească. De pe cuprinsul patriei Gîndindu-se încă de pe acum la noul sezon rece, specialiştii Fabricii de blănuri „1 Mai" din Oradea au completat gama sortimentelor cu aproape 80 modele noi, din care amintim haina din velur cu motive naţionale, haina din velur în combinaţie cu blană, haina de blană în culori pastel, haina de velur sau blană. Noile, modele sunt destinate atît pieţei, interne cât şi exportului. , , A început montajul celui de-al 2-lea turboagregat de 200 MW al centralei termoelectrice de la Rovinari. Pînă în prezent a fost asamblat condensatorul turbinei şi s-a trecut la fixarea carcaselor pe fundaţie. S-a terminat, de asemenea, execuţia carcasei metalice a cazanului nr. 2 Simultan, se efectuează lucrările de închidere a lagărelor şi a conductelor de legătură între turboagregat şi instalaţiile anexe , operaţii premergătoare probelor funcţionale. In localitatea Ocna Şugatag din judeţul Mureş şi-a început activitatea o nouă staţiune balneo-climaterică. S-a descoperit că apa sărată din lacurile existente aici are efect terapeutic în anexite, sterilitate şi în alte afecţiuni cronice la femei, precum şi în bolile reumatice, în staţiune s-au construit pînă acum, bazine, pavilioane de odihnă, cantină, un restaurant, căsuţe în stilul popular maramureşan, urmînd ca în anii viitori să se realizeze şi alte obiective balneo-turistice. (Agerpres) Propunerile muncitorilor au devenit fapte Eficienţă sporită prin folosirea intensivă a utilajelor în cadrul adunării generale, ce a avut loc la începutul anului la Secţia de drumuri şi poduri din Sfîntu Gheorghe, o mare parte a discuţiilor s-au axat pe problema folosirii judicioase a utilajelor. Cu acest prilej s-au scos în evidenţă unele carenţe ce se manifestă încă în utilizarea intensivă a utilajelor, venindu-se cu propuneri concrete pentru remedierea situaţiei. Astfel, participanţii la discuţii relevau faptul că multe utilaje, în special autogrederul, buldozerele şi cilindrii compresori zăceau defecte la punctele de lucru întregi, impietând realizarea ritmică a planului, pe de-o parte, iar pe de altă parte, încărcând cheltuielile de producţie prin plata amortizărilor, timp în care utilajele staţionau. Se menţiona, de asemenea, că şi reparaţiile se executau cu mare întîrziere şi aceasta din cauză că atelierul de întreţinere nu era organizat în mod corespunzător. Ba mai mult, unele reparaţii erau executate în mod necorespunzător, iar graficele de întreţinere şi revizie nu erau respectate. Acum, în preajma adunării generale a salariaţilor, ne-a interesat modul în care au fost rezolvate problemele ridicate de muncitori, cu prilejul mai sus amintit, în ceea ce priveşte folosirea judicioasă a utilajelor. în acest scop, am vizitat, cu diferite prilejuri, punctele de lucru, foarte dispersate, de pe drumurile naţionale nr. 11 şi 12, precum şi de pe drumul naţional Sfîntu Gheorghe — întorsura Buzăului, unde se execută lucrări de tratamente pentru regenerarea îmbrăcăminţii asfaltice, respectiv de reprofilări cu cilindrare. De la început, trebuie să menţionăm că întreaga „trusă" de utilaje necesară acestor lucrări era „prezentă" la punctele de lucru în stare de funcţionare. Acest fapt, a avut ca rezultat direct depăşirea sarcinilor de plan, fapt deosebit de important pentru această unitate, a cărei activitate este influenţată, într-o bună măsură şi de starea timpului. (Cum s-a realizat acest lucru ? Această întrebare am adresat-o şefului secţiei, Andrei Lörincz, precum şi şefului de district de la întorsura Buzăului Dumitru Ciubucă, care ne-a relevat unele măsuri ce au fost luate pentru asigurarea unei mai bune funcţionări a tuturor utilajelor,, precum şi pentru folosirea lor cit mai completă, în primul rînd s-a reorganizat atelierul de întreţinere. Aici, cu toate că şi înainte lucrau cadre bine pregătite, cu o calificare superioară, datorită unei slabe planificări a reparaţiilor utilajelor, atelierul lucra în, salturi şi în anumite perioade D. TOMA (Continuare în pag. a 3-a) 1 czi era a a c=3 r=i a a ea cn a nu era g cn a a cu en c=i i a cu a a cn ca A In pag. a 2-a TINERET— TINEREŢE GÎNDURI Şl FAPTE nm Profilarea - condiţie esenţială a unei agriculturi moderne în cadrul programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, stabilit de cel de al X-lea Congres al P.C.R., ridicarea agriculturii pe noi trepte ocupă un loc important. Edificatoare în această direcţie sunt măsurile stabilite de conducerea partidului şi statului nostru în perioada care a urmat Congresului, pînă în prezent. Profilarea unităţilor agricole, înfiinţarea fermelor specializate constituie primii piloni spre modernizarea agriculturii, spre realizarea unor producţii sporite în vederea asigurării populaţiei cu produse agro-alimentare şi a industriei cu materie primă. Recent am solicitat relaţii tovarăşului TIBERIU VARGA, inginer principal în cadrul Direcţiei generale a agriculturii — Covasna, în legătură cu stadiul lucrărilor menite să asigure traducerea în viaţă a sarcinilor ce revin agriculturii în această perioadă. Tiberiu Varga — Ga şi în alte judeţe activitatea de traducere în viaţă a obiectivelor stabilite de cel de-al X-lea congres al P.C.R. pe linia dezvoltării agriculturii se remarcă prin preocuparea noastră pentru organizarea fermelor specializate ca unităţi de bază în asigurarea unei producţii vegetate şi animale ridicate. în judeţ s-au organizat 32 ferme dintre care 26 ferme zootehnice, 4 ferme pentru producerea seminţelor şi 2 de legume. începînd cu anul acesta s-a trecut la organizarea asociaţiilor inter cooperatiste, ca formă organizatorică superioară în domeniul agriculturii. Red. — Legat de activitatea zootehniei noastre se preconizează caaceasta să se desfăşoare în Viitor în cadrul unor complexe mari, care să permită introducerea tehnicii şi tehnologiilor moderne. în acest sens aţi întreprins ceva pînă acum ? Tiberiu Varga — Desigur, producţii superioare se pot realiza numai în condiţiile unor tehnologii moderne şi aplicarea acestora este posibilă numai în cadrul unor u-Interviu consemnat de MIRCEA BORDA (Continuare în pag. a 3-a) Opinia cetăţenilor despre Magazinul din Brădet ! De data aceasta am ales ca teren de investigare satul Brădet, aparţinător oraşului întorsura Buzăului. Discuţiile se „învîrt" în jurul magazinului mixt din localitate şi a responsabilului vînzător Gheorghe Stroie. Opiniile cetăţenilor sânt categorice şi-mi dau seama că observaţiile făcute sînt rezultatul unor fapte concrete, gradul de subiectivitate al celor relatate măsurîndu-se doar prin doza de indignare pe care ei o pun în vorbe. Observaţii, păreri, proteste, nemulţumiri ce se manifestă în două direcţii: aprovizionarea şi... comportarea responsabilului (îndeosebi a abuzurilor şi ilegalităţilor săvârşite în repetate rînduri de acesta). Vasilica Popică — magazinul e foarte slab aprovizionat, îndeosebi cu articole textile. Ceea ce indignează însă pe toţi oamenii din sat e comportarea responsabilului, într-o zi pe la 10,30 magazinul era încuiat, iar tovarăşul Stroie era pe teren, jucînd fotbal. N-avea timp pentru cumpărători. Dacă-i deranjezi numai din lecturarea vreunei cărţi (în timpul programului) îţi răspunde „răspicat" — „Nu am!". Şi-apoi obişnuieşte prea des să-i înşele pe localnici majorînd (într-adevăr cu cîţiva bani doar) preţurile unor articole. Florin Coltofeanui — Aud mereu plîngeri împotriva res- D. MUREŞAN (Continuare în pag. a 3-a) î sa&se fi»sss a i