Cuvîntul Nou, octombrie 1971 (Anul 4, nr. 448-474)

1971-10-26 / nr. 469

Timpul prielnic permite terminarea recoltatului şi semănatului Tractoristul Todor Alexandru de la C.A.P. Boroşneul Mare acordă o atenţie deosebită calităţii arăturii. Foto : A. BARTHA Situaţia lucrărilor agricole la 24 octombrie 1. Chilieni 100 90 2. Arcuş 100 74 3. Sfîntu Gheorghe 100 84 4. Baraolt 100 61 5. Căpeni 100 82 8. Ghelinţa 100 97 7. Vîrghiş 100 38 8. Păpăuţi 100 90 9. Ghidfalău 100 51 10. Valea Crişului îop 75 11. Aita Mare 100 52 12. Chichiş 100 83 13. Estelnic 100 78 14. Ojdula 100 96 15. Zagon 100 95 16. Ilieni 99 45 17. Catalina 98 90 18. Lisnău 98 45 19. Ozun 98 89 20. Bățanii Mari 97 87 21. Arad 96 60 22. Lemnia 96 94 23. Mereni 96 100 24. Bodoc 95 58 25. Biborțeni 93 47 26. Covasna 93 69 27. Micfalău 92 51 28. Hăghig 92 60 29. Moacşa 91 99 30. Lunga 89 100 31. Tîrgu Secuiesc 88 82 32. Reci 87 83 33. Aita Seacă 86 71 34 Belin 86 63 35. Mărtineni 85 92 36. Tamaşfalău 85 84 37. Brăduţ 84 62 38. Bicsadi 83 72 39. Turia 83 73 40. Boroşneul Mare 82 57 41. Malnaş 81 33 42. Poian 81 82 43. Brateş 77 67 44. Cernat 77 71 45. Sîntionlunca 76 64 46. Petriceni 72 76 47. Aninoasa 69 64 48. Dalnic 68 90 49. Zăbala 66 71 50. Sînzieni 64 89 TOTAL 87 72 Pe ogoarele judeţului se lucrează intens în vederea recoltării cartofilor, precum şi pentru terminarea neîntîrziată a însămînţării culturilor de toamnă. Avînd în vedere faptul că timpul optim pentru însămînţări a trecut, pe lingă recoltarea cartofilor, încheierea neîntîrziată a semănatului trebuie să stea în centrul atenţiei tuturor organelor şi unităţilor agricole, deoarece fiecare zi câştigată în lupta cu timpul reprezintă un plus de recoltă. Consemnăm faptul că întreprinderea agricolă de stat din Sfîntu Gheorghe a terminat, semănatul culturilor de toamnă pe întreaga suprafaţă. La baza acestui succes a stat folosirea deplină a întregului potenţial tehnic şi urban de care dispune I.A.S. Totodată, demn de relevat este şi faptul că aici semănatul s-a executat la un nivel calitativ superior, ceea ce garantează obţinerea unor recolte mari. Din păcate, multe cooperative din judeţ înregistrează serioase restanţe, atît la recoltatul cartofilor, cît şi la semănat. Dacă unele cooperative cum ar fi cele din Ghelinţa, Păpăuţi, Ojdula, Estelnic, prezintă un stadiu avansat al lucrărilor, altele şi în prezent înregistrează restanţe, determinate de ritmul zilnic scăzut al lucrărilor. Numai aşa se pot explica procentele scăzute realizate de cooperativele din : Sînzieni, Zăbala, Dalnic, Aninoasa, Petriceni şi altele. în următoarele zile, ţinînd seama de timpul înaintat, este necesar ca în fiecare unitate să se concentreze toate mijloacele disponibile, pentru terminarea în cursul acestei săptămini, atît a recoltatului cartofilor, cît şi a însăminţărilor pe întreaga suprafaţă prevăzută, fără nici o abatere de la normele de calitate. Totodată, principala atenţie, trebuie acordată, în continuare, pregătirii corespunzătoare a terenului, stabilirii in mod diferenţiat, a cantităţii de sămînţă la hectar, controlului exigent al fiecărei lucrări. Capriciile toamnei au fost uitate. După citeva zile de neproiectată odihnă cooperatorii au ieşit , la cîmp. In intîmpinarea lor a venit soarele De-a lungul şi de-a latul acestor pămînturi se lucrează la recoltarea cartofilor. Undeva, departe, se zăresc pionierii Uniţi parcă prin coşurile în care string „fructele pămîntului“, formează un val ce se apleacă şi se ridică pe o plajă agitată. Pe cealaltă parte a şoselei vrejurile uscate, strînse în grămezi ordonate, primesc gheena focului Flăcări mari amintesc jocul comorilor. Aici, comorile fost-au smulse pămîntului însetat. Focurile au rămas acolo, mărturie a bogăţiei acestei toamne, mărturie a hărniciei acestor meleaguri pe care se nasc poveştile oamenilor. In centrul ogoarelor, acolo tinde soarele s-a oprit şi stăruie pe ţarină, oamenii, oamenii acestui pămînt adaugă anotimpului freamătul mîinilor Zeci de tractoare, combine, recoltatoare, toate „născute“ de fabricile acestei ţări, completează munca oamenilor. Aron Szöcs — preşedintele C.A.P. din Belin, un „preşedinte de nădejde cum îl numesc oamenii, se află mereu acolo unde complexitatea lucrărilor de toamnă îl cere, împreună cu Ludovic Vaida — şef de echipă, cercetează starea maşinilor. — Mare lucru cu maşinile astea ... remarcă şeful de brigadă. —• Şi cină te gindeşti că altădată aveam nevoie, pentru acelaşi lucru, de zeci de oameni ... Discuţia se aprinde. Se studiază atent toate detaliile maşinilor Atenţia este îndreptată mai ales spre cele două maşini de recoltat. Sunt numai două ... şi, poate, în alte părţi altele asemănătoare „stau". De pe un ogor pe altul soarele şi continuă „ştafeta“. Pe timpurile C.A.P., Dalnic, cooperatorul Emeric Plugor încarcă in semănătoare boabele aurii ale griului. „Gospodarii“ din Dalnic duc, în „paralel“, semănatul şi recoltatul. Griul se scurge din „chingile“ sacilor în semănătoare. Apoi pămîntul cu dărnicia lui de servă le va da culoarea verii. Maşina s-a oprit doar o clipă, la „startul“ unui nou rină, ascultă comenzile repezi, , apoi îşi „cerne“ încărcătura peste brazde. Grapele netezesc pămîntul, încă reavăn, deasupra sămînţei. „Mirabila sămînţă“, în drumul ei cernut, capătă tăria oţelului şi sclipirile focului din fabricile care au zămislit tractorul, polidiscul ori semănătoarea... Mirabila sămînţă se cunună cu oţelul şi ţărîna ... Soarele, lipit boltei, arată amiaza. La Catalina, aşezate într-o geometrie utilă, lucrează sortatoarele. Sînt „avangarda“ unei întinse şi ordonate grămezi de cartofi. Tuberculi, de diferite mărimi, „joacă“ deasupra benzii rulante. Oamenii, aici „ajută“ maşina, li pregătesc sacii şi o „hrănesc“. Atît. Ştefan Jigmund, brigadierul C.A.P., priveşte forfota lucrului. Sacii se rînduiesc frumos, ca nişte soldaţi de plumb la vreme de paradă. „Azi putem lucra foarte bine. Cînd-şi închipuia vreodată că va exista o „unealtă“ care să adune atîţia cartofi ! Şi, priviţi acolo, combina aceea roşie. Parcă-i un zmeu. Nu lasă un cartof în pămînt!“. Pretutindeni soare, pămînt reavăn, oameni şi maşini. Pretutindeni aceşti oameni minunaţi încearcă să „ajute“ maşina. Cu „paşi“, uriaşi, cu „mîini“ ciclopice scormonesc şi adună fructele toamnei ori pregătesc recoltele de mîine. Soarele stăruie asupră-le. Sclipiri de oţel trecut prin gheena comorilor... Pretutindeni aceşti oameni minunaţi. Asupră-le stăruie soarele ... SILVIU TRUŞCĂ Aceşti oameni minunaţi mmmmimmommsmmammmm Anul IV nr. 489 MARTI, 28 octombrie 1971 4 pagini 30 bani CU PLANUL PE 10 LUNI ÎNDEPLINIT PRODUCŢIE ŞI BENEFICII PESTE PLAN Directorul Inspectoratului silvic al judeţului Covasna, ing. Lucian Dincă, ne anunţă că în ziua de 18 octombrie, lucrătorii din acest important sector economic şi-au îndeplinit integral sarcinile ce le-au revenit pe primele 10 luni ale anului. Pînă la finele lunii, ei vor realiza suplimentar 400.000 lei la valoarea producţiei globale şi 300.000 lei beneficii. Pină la aceeaşi dată, sarcinile de export pe 10 luni au fost îndeplinite şi depăşite , livrîndu-se în plus, produse în valoare de 105 mii lei valută. Cele mai bune rezultate pe linie de export şi in realizarea sarcinilor curente, au fost obţinute de colectivele ocoalelor silvice din Breţcu şi Comandău. Merită evidenţiată totodată activitatea neobosită desfăşurată în această perioadă, de pădurarii Radu Miron şi Nicolae Tronaru de la Ocolul Comandăm brigadierul Vasile Dascălu şi pădurarul Demeter Albert, de la Ocolul Breţcu, brigadierul Ion Munteanu şi Constantin Dobre de la Ocolul din întorsura Buzăului. CU 12 ZILE ÎNAINTE DE TERMEN Colectivul de muncă al Autobazei de transport din Sfîntu Gheorghe a raportat cu 12 zile înainte de termen, îndeplinirea sarcinilor de plan pe primitele 10 luni din acest an. Pînă la sfîrşitul acestei luni, vor fi transportate suplimentar peste 51.000 tone de mărfuri. La panoul evidenţiaţilor în muncă pe luna octombrie, notăm numele şoferilor: Bartos Domokos, Kiss László, Iancu Traian şi Mihai Kádár, aflaţi de altfel mereu printre fruntaşi. Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean încheierea Conferinţei naţionale a Organizaţiei pionierilor Duminică, la Palatul Marii Adunări Naţionale, s-au încheiat lucrările celei de-a II-a Conferinţe naţionale a Organizaţiei pionierilor. La lucrări au participat Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., miniştri, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, activişti de partid, de stat şi ai U.T.C., muncitori, reprezentanţi ai vieţii noastre ştiinţifice, culturale şi artistice. Prima parte a şedinţei de dimineaţă s-a desfăşurat pe comisii, în cadrul cărora a fost abordat un cerc larg de probleme privind perfecţionarea activităţii pioniereşti, munca tehnico-ştiinţifică, culturală, artistică şi sportivă, de presă şi propagandă, precum şi alte aspecte majore ale vieţii interne de organizaţie. Au fost continuate dezbaterile generale în plenul conferinţei. Vorbitorii au arătat în mod unanim, că îndemnurile şi îndrumările cuprinse în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, rostită la şedinţa inaugurală a conferinţei, precum şi programul de măsuri adoptat recent de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., la propunerea secretarului general, vor sta la baza întregii activităţi de instruire şi educare a copiilor — viitorul naţiunii noastre. Au luat astfel cuvîntul Dan Marţian, primul secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, prof. univ. Suzana Gâdea, preşedinta Consiliului Naţional al Femeilor, Ştefan Rab, prim-secretar al Comitetului judeţean Covasna al U.T.C., Eugenia Marinovici, secretar al Comitetului municipal Turnu Severin al P.C.R., Mihai Dumitru, director general al Grupului de uzine de autoturisme Piteşti, Eugenia Măndiţă, preşedintele Consiliului municipal Bucureşti al Organizaţiei pionierilor, Aurelia Tatu, preşedintele Consiliului municipal Mediaş al Organizaţiei pionierilor, Gheorghe Şulica, maistru oţelar la Combinatul siderurgic Hunedoara, prof. dr. doc. A. Chircev şi prof. univ. dr. Andrei Dancsuly de la Universitatea ,,Babeş-Bolyai" din Cluj, Ion Jinga, vicepreşedinte al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, scriitorul Constantin Chiriţă, Cornel Nicoară, director adjunct al Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, Peter Nagy, preşedintele Consiliului judeţean Harghita al Organizaţiei pionierilor, Stelian Chiriac, directorul Casei pionierilor din Iaşi, Maria Vicol, inspector general la Inspectoratul şcolar judeţean Bacău, Valeriu Chiriac, preşedintele Consiliului judeţean Vrancea al Organizaţiei pionierilor, Alexandru Balaban, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România, Augustin Radu, preşedintele Consiliului judeţean Galaţi al Organizaţiei pionierilor, Erica Stenzel, muncitoare la Fabrica de stofe Braşov, luliu Bartha, de la Casa pionierilor din Zalău, Marin Seriega, vicepreşedinte al Consiliului Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport. In continuare, luliu Ratiu, din partea comisiei pentru definitivarea statutului unităţilor şi detaşamentelor de pionieri şi a regulamentului consiliilor Organizaţiei pionierilor, a prezentat modificările aduse proiectelor acestor documente pe baza propunerilor făcute în cadrul conferinţei. S-a trecut apoi la alegerea Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor. Intr-o ambianţă însufleţită, dînd glas sentimentelor şi gîndurilor tinerei generaţii, ale tuturor slujitorilor şcolii din patria noastră, participanţii au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care exprimă hotărîrea de a milita neobosit pentru educarea comunistă a tinerelor vlăstare ale patriei noastre, pentru a pregăti şi creşte din rîndurile pionierilor şi şcolarilor cetăţeni destoinici, continuatori demni ai celor care pun astăzi temeliile viitorului luminos al României. ★ în prima sa şedinţă plenară, Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor a ales Comitetul Executiv, format din 39 de tovarăşi, şi Biroul Consiliului Naţional, alcătuit din următorii 11 tovarăşi: Andrei Nicolae, profesor, director al liceului „Nicolae Bălcescu" din Craiova, judeţul Dolj ; Furo Iuliu, inginer, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor ; Ilie Silvia, secretar al C.C. al U.T.C. ; Kopandi Rozalia, profesoară, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor ; Moraru Florin, lector universitar, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor ; Mutschler Elfride, profesoară, comandant de unitate la Şcoala generală din Benescul de Sud, judeţul Timiş ; Niţov Dumitru, profesor, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor; Paula Silvestru, lector universitar, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor ; Poparad Elena, profesoară, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor ; Radulian Virgiliu, conferenţiar universitar, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor ; Raţiu Iuliu, profesor, activist al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, în funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor a fost ales tovarăşul Radulian Virgiliu, iar ca vicepreşedinţi tovarăşii: Andrei Nicolae, Furo Iuliu, Ilie Silvia, Mutschler Elfride, Patiţa Silvestru, Poparad Elena. (Agerpres) mm mm PROLETAR! DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! DE PE INSUL Ca toate localităţile ţării municipiul Tg. Jiu cunoaşte o continuă dezvoltare, în foto : cartierul 1 MAI — VEST. «*•» »K ywte v * : wm * k if * Cu prilejul Zilei Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România Festivităţile depunerii unor coroane de fiori Ieri, 25 octombrie a.c. cu prilejul Zilei Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, au avut loc festivităţi de depuneri de coroane de flori la mormintele şi cimitirele eroilor români căzuţi pe teritoriul judeţului nostru, în luptele de eliberare a patriei. La mormîntul locotenentului Păiuş, precum şi la mormîntul eroilor români şi sovietici din Dobold de Jos şi la cimitirul eroilor români din Arad, au avut loc festivităţi de, depuneri de coroane de flori, la care au luat parte; Ştefan Korodi — secretar al Comitetului judeţean de partid, Ioan Dragoş — prim-vicepreşedinte al Consiliului popular al judeţului Covasna, Francisc Daroczi — şeful secţiei propagandă a Comitetului judeţean de partid, Tiberiu Batternai — preşedintele Comitetului judeţean al sindicatelor, Vilma Bereczki — preşedinta Comitetului judeţean al femeilor, Zoltán Peter — secretarul Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Janos Koos — prim-secretar al Comitetului de partid al oraşului Sfîntu Gheorghe, colonel Mircea Bucur, locotenentcolonel Nicolae Nicşa, locotenentcolonel Ioan Lobonţ , şeful gărzilor patriotice, activişti de partid şi de stat, conducători ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor din oraşul Sf. Gheorghe şi judeţul Covasna, pionieri şi elevi, cetăţeni din localităţile respective. Cei prezenţi au adus un omagiu eroilor căzuţi în lupta pentru eliberarea patriei noastre. » în cadrul C.A.P. Baraolt se acordă o importanţă deosebită activităţilor anexe menite a spori veniturile cooperativei. Astfel, la Racoşul de Sus a început să funcţioneze un cuptor pentru arderea pietrei de var, care a dat pînă acum 7 vagoane var pentru construcţii. Noutăţi editoriale: „Vizuina luminată“ de M. Blecher în editura „Cartea Românească" şi „Ritm permanent" (versuri) de Vladimir Streinu în editura „Mihai Eminescu". ® Recent, în Bucureşti, a avut loc redeschiderea „Muzeului literaturii române". ® La magazinul de încălţăminte din Sfîntu Gheorghe, strada Ciucului, s-au pus în vînzare: ghete pentru femei (preţ 239 lei — 247 lei şi 130 lei), cizme P.V.C. (preţ 105 lei), cizme din import (preţ 255 lei). S-a efectuat tragerea la sorţi a meciurilor din noua etapă a „Cupei României" la fotbal. Oltul Sfîntu Gheorghe va întîlni mîine, 27 octombrie a.c., pe terenul din Miercurea Ciuc, divizionara B — Metalul Bucureşti. Oficiul judeţean de turism anunţă că în cursul acestei săptămîni organizează excursii (durata 2—3 zile) cu vizitarea oraşelor Cluj, Tîrgu Mureş, Sighişoara, Turda, Cîmpia Turzii. Informaţii suplimentare la sediul O.J.T. din strada Ciucului, telefon : 17.44. in paginile 2-5*4 LEGEA privind încadrarea și promovarea în munca a personalului din unitățile socialiste de stat