Cuvîntul Nou, noiembrie 1971 (Anul 4, nr. 475-499)

1971-11-25 / nr. 495

Pag. 2 AGITAJIA VIZUALA - PUTERNIC FACTOR MOBILIZATOR AL CONŞTIINŢEI MASELOR Formă de bază a muncii politico-educative de masă, agitaţia vizuală este chemată să devină, în toate comunele şi satele noastre, şi, desigur, nu numai în mediul rural, prin formele ei de aplicare tot mai eficiente, un puternic factor mobilizator al conştiinţei maselor. Avînd în vedere acest deziderat de mare însemnătate, în zilele trecute în comuna Poian s-a organizat o interesantă şi deosebit de utilă întîlnire a locţiitorilor de secretari de partid, directori ai căminelor culturale din judeţ. Ne vom opri, în cele ce urmează, asupra acestei însemnate forme a muncii propagandistice de masă, agitaţia vizuală, aşa cum este ea concepută şi realizată în comuna Poian. Larga arie a cuprinderilor tematice, prezentarea fidelă a multora dintre aspectele vieţii materiale şi spirituale a comunei, ca şi ale celor naţionale şi internaţionale, îşi găsesc aici oglindiri faptice. Prin intermediul muncii propagandistice în general, şi agitaţiei vizuale în special, Comitetul comunal de partid de aici, ceilalţi factori răspunzători de educaţia socialistă a oamenilor, de creşterea permanentă a nivelului conştiinţei lor socialpolitice, s-au obţinut rezultate care fac cinste gazdelor acestei instructive întîlniri. în centrul comunei se află numeroase panouri ale căror afişe oglindesc „la zi“ aspectele pozitive şi negative apărute în viaţa comunei. Este criticată (textul fiind însoţit de fotografii) proasta întreţinere a unor poduri din comună, fapt de care se face vinovat atît deputatul circumscripţiei respective cît şi I.I.L. „Spicul“ Sfîntu Gheorghe care le foloseşte excesiv fără să le şi repare totodată (rubrica se intitulează: „REFLECTOR“). Gazeta de perete satirică semnalează, critic, abateri ale unor cooperatori de la normele echităţii socialiste, abateri care ştirbesc averea colectivă sau nerespectarea disciplinei muncii în C.A.P., abateri de la normele de convieţuire socialistă (folosirea staţiei de autobuz drept... circiumă). Un alt panou menţionează numele fruntaşilor S.M.A. în întrecerea socialistă, altul, însoţit şi el de fotografii, pe cele ale cititorilor constanţi ai bibliotecii comunale. Un alt panou găzduieşte articole extrase din ziarele centrale şi locale care îi interesează, în mod deosebit pe locuitorii comunei ; un altul prezintă cititorilor ultimele apariţii editoriale, însoţite de scurte recenzii. „Ce s-a întîmplat în lume" este titlul unui afişaj care prezintă, localizate pe o hartă a lumii, principalele evenimente politice internaţionale ale ultimei săptămîni. Toate aceste aspecte, puse în valoare printr-o ridicată ţinută artistică, au un însemnat rol mobilizator, ele constituind tot atîtea elemente care determină eficiente luări de măsuri, măresc gradul şi nivelul responsabilităţii colectivelor de muncă. Revelatoare în acest sens, sunt alte panouri, oglindind, de data aceasta, viaţa economică a comunei. Sunt prezentate importantele creșteri dintre anii ’66—'70, ale fondurilor fixe ale C.A.P., ale investiţiilor parcului de maşini, numărului animalelor, ale cantităţilor de produse agro-animaliere livrate către stat. Un alt panou relevă sarcinile sporite ce revin C.A.P.-ului în actualul cincinal : creşterea producţiei vegetale şi animale ; un altul prezintă creşterile valorice ale cumpărării de produse de către populaţie, expresie fidelă a creşterii nivelului de trai al oamenilor. Desigur, prezentarea sintetică a unor astfel de date prilejuieşte colectivelor de muncă, tuturor locuitorilor din comună, o permanentă autoconfruntare, o continuă creştere a responsabilităţii lor. Aceste fapte, ca şi numeroase alte aspecte ale activităţii propagandistice de masă sunt dovezi grăitoare care atestă că atunci cînd se folosesc forme şi mijloace bine gîndite, rezultatele în această direcţie sînt cele scontate. Sperăm că experienţa pozitivă a Comitetului comunal de partid din Poian, în folosirea unor forme şi mijloace de propagandă vizuală adecvată activităţii şi cu o evidentă influenţă mobilizatoare, vor fi generalizate de toate comitetele comunale şi orăşeneşti de partid. IOAN DRAGAN Dacă tăcea... Cu o remarcabilă promptitudine, Ion Boriceanu din întorsura Buzăului a trimis redacţiei o scrisoare, ca răspuns la un articol apărut în nr. 487 al ziarului nostru. Trecînd peste tonul ce se vrea ironic şi ameninţător, să analizăm succint cuprinsul scrisorii şi să tragem concluziile care se impun. De la bun început, semnatarul scrisorii declară ritos că „tovarăşul care a făcut acest articol, nu cunoaşte legea circulaţiei“ (!!!). De ce? Pentru că în articol se scrie că a fost amendat şi i s-a ridicat permisul de conducere, întrucît a condus autovehiculul într-o avansată stare de ebrietate. Mai departe tovarăşul Boriceanu recunoaşte că : „am fost controlat de organele de miliţie şi amendat cu suma de 500 lei, pentru că am condus sub influenţa alcoolului". Şi acum să vedem ce spune legea, adică „Decretul nr. 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice“. La capitolul VIII — MASURI ADMINISTRATIVE — art. 41 se prevede : „Exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspendă pe timp de două luni, iar pentru conducătorii autovehiculelor aparţinînd organizaţiilor socialiste, pe timp de o lună, în cazul în care săvîrşesc una dintre următoarele contravenţii : a) conducerea autovehiculelor sub influenţa băuturilor alcoolice“ Art. 138 din „Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice şi pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor în acest sector“ scrie : „în cazul săvîrşirii uneia dintre faptele prevăzute în art. 41 alin. 1 din Decretul nr. 328/1966, agentul constatator reţine permisul de conducere al persoanei în cauză“. Iată deci, tovarăşe Boriceanu că pentru a vi se reţine şi suspenda pe timp de o lună permisulde conducere nu este necesară analiza biologică, ci este suficientă o simplă constatare a agentului de circulaţie. Legea este clară şi se pare că nu autorul articolului nu cunoaşte legea, ci altcineva. In acest sens aşteptăm lămuriri nu de la dumneavoastră, ci de la organele care au constatat că vă aflaţi la volan, sub influenţa alcoolului şi totuşi v-au lăsat să conduceţi mai departe. Cît despre ameninţările cuprinse în scrisoarea pe care ne-aţi trimis-o sperăm că organele locale vă vor ajuta să reveniţi la sentimente mai bune şi să apreciaţi intenţia cu care este scris fiecare rînd din ziarul nostru , de a contribui la respectarea legalităţii, a normelor de convieţuire socială, la continua îmbunătăţire a climatului social şi moral în care trăim şi muncim cu toţii. GH. FOPIŢA STOMATITELE LA COPII Stomatitele sunt afecţiuni caracterizate prin inflamaţia mucoasei bucale (stoma — gură , ita — inflamaţie). In afară de manifestările cunoscute ale inflamaţiei (congestie, tumefacţie, durere, căldură locală) în stomatite se mai pot întîlni şi alte leziuni ale mucoasei bucale şi anume : vezicule, ulceraţii şi chiar suprafeţe înnegrite care se mortifică şi cad, provocînd o descoperire a dinţilor şi arcadelor dentare. Care este cauza acestor afecţiuni ? Este bine cunoscut că în cavitatea bucală a fiecărui copil, există, cresc şi se înmulţesc mii de microbi, mai ales în cazul unei igiene bucale defectuoase. Şi totuşi, nu toţi copiii fac stomatite. Explicaţia constă în faptul că în cavitatea bucală există o luptă permanentă între microbii saprofiţi (care trăiesc din resturile alimentare) şi mijloacele de apărare naturală ale organismului (saliva, leucocite etc); în cazul în care rezistenţa organismului scade (cum se întîmplă în unele boli de singe, viroze, boli infecto-contagioase, avitaminoze, intoxicaţii) acest echilibru se rupe ; microbii nu mai pot fi „ţinuţi în frîu“ de apărătorii organismului şi încep să se înmulţească peste măsură, atacînd mucoasa bucală pe care vor s-o depăşească pentru a invada organismul. Această invazie se manifestă prin tumefierea şi congestia mucoasei bucale, dureri foarte mari, accentuate de orice contact cu alimentele, salivaţie abundentă, saliva curgînd printre buzele întredeschise (stomatita congestivă). Deseori, ganglionii limfatici regionali îşi măresc volumul, starea generală se agravează şi obligă copilul să stea în pat. în scurt timp, pe mucoasa bucală apar eroziuni sau ulceraţii, care se acoperă cu depozite membranoase murdare (stomatită ulcero-membranoasă). In formele grave, mucoasa se înnegreşte şi cade, descoperind osul alveolar şi dinţii, iar gura exală un miros neplăcut (stomatită gangrenoasă). Formele clinice descrise mai sus, pot fi numite „simptomatice“, deoarece apar în boli generale şi pot fi considerate un simptom al bolii respective. fătul medicului Există însă şi cauze „ocazionale“ ale stomatitelor: înţeparea sau lovirea mucoasei bucale, arsurile produse de substanţe chimice înghiţite accidental, pătrunderea ocazională a unor microbi virulenţi ca şi iritaţiile cronice ale mucoasei bucale care determină, de asemenea, leziuni inflamatorii ale acesteia. Numărul mare de forme clinice cît şi gravitatea lor, obligă consultarea de urgenţă a medicului stomatolog. Care sunt obligaţiile părinţilor înainte de a se prezenta cu copilul la medic ? Izolarea copilului şi repausul la pat devin obligatorii, întrucît este posibil ca stomatita să fie datorată unei boli contagioase. Alimentaţia trebuie să fie lichidă : ceaiuri, compoturi, limonade, sucuri de fructe. Sunt interzise în această perioadă alimentele piperate sau sosurile. Dacă starea generală este alterată și febra continuă, copilul trebuie internat în spital. Aici tratamentul se face în 3 etape : 1. în prima etapă (de stabilire adiagnosticului) se vor întreprinde o serie de examene de laboratori un examen microbiologic al secreţiei bucale, examenul sîngelui, şi un examen de urină. Dacă starea generală o cere, se pot face şi alte analize. Tratamentul local constă în spălături bucale cu soluţii antiseptice (apă oxigenată, hipermanganat de potasiu 1/5000) tamponări ale mucoasei bucale cu o compresă sterilă îmbibată cu apă oxigenată. Copilul va fi bine hrănit cu lichide (nehidratat). Se vor da de asemenea proteine sub formă lichidă, deoarece ele servesc la regenerarea ţesuturilor bolnave şi la combaterea infecţiilor. Laptele şi produsele lactate, administrate cu plieuri de zarzavaturi sunt foarte bine tolerate de copiii bolnavi. 2. In etapa a doua se va întreprinde un tratament cauzal, transferându-se copilul la clinicile de specialitate (boli de stage, contagioase). Nu vor lipsi nici în această perioadă spălăturile bucale, badijonajele cu antibiotice, administrarea de antibiotice pe gură. 3. In etapa a treia, cînd boala s-a ameliorat, copilul trebuie îndrumat la medicul stomatolog pentru asanarea căvităţii bucale (extracţia resturilor radiculare, tratarea cariilor dentare şi anomaliilor dento-maxilare). Numai în acest fel se poate preveni declanşarea unei alte stomatite. Dr. SIMION LAURENŢIU CUVINTUL NOU Happy-end in „lunga toamnă fierbinte“ România - Ţara Galilor 2-0 (1-0) Ieri, gazonul a înverzit în „învîrtitele“ lui Dobrin. Poarta lui Millington s-a prăbuşit de spaimă. Acolo, în Cehoslovacia, s-a plîns cu lacrimi mari, cît ecranele televi- zoarelor. Băieţii lui Angelo au scris versuri de toamnă fier-binte, în inimile tuturor celor care în ţara noastră se în- chină zeului FOTBAL. Terenul s-a făcut mic, mingea a trecut de două ori prin- tre palmele galezului, care şi-a schimbat de frică, culoarea tricoului. In spatele porţii lui Rică un fotoreporter a ador- mit cu pelicula unsă de tăcere şi Tamango a fost ieri ■ sobru şi zîmbitor. Sobru pînă şi-a adus aminte de trompeta lui Tudorică şi-atunci mingea s-a rotit de două ori în jurul lui, ca un satelit. Şi iar a zîmbit! Doar 9 minute trecuseră de cînd arbitrul a strănutat în fluier. Lupescu s-a ridicat, uşor, ca pentru a culege aplau-ze şi mingea şi-a făcut primul culcuş in ochiurile plasei porţii lui Millington. Atîta doar. Cit pentru o calificare. 1 Dobrin — eroul certat, pînă mai ieri cu litere ’negrite, de cerneală tipografică — s-a rotit, în pase lungi cît dumibrava din Trivale şi a uitat de toate, intru hazul tribunelor , şi necazul lui Rodriguez sau Phillips. „Căpitanul“ a reparat greşeala penaltiului, din meciul cu cehii, desenînd pecetea, pe hrisovul calificării. 20 0 , şi de-abia de acum, după minutul 73, începe „marele specacol“. Deleanu culege în zbor cîteva baloane. Driblinguri între noi şi ei, între noi şi noi, între Dobrin şi Dobrin. Şi flăcările toamnei au ţîşnit pe Stadionul „23 August“, ca flăcările comorilor, ascunse de la începuturi. Cine poate să uite zbîrnîiturile porţilor atunci cînd Dobrin şi Dem- brovschi au încercat tăria lemnului ? Cine poate să uite cum s-a împlinit VICTORIA ? ! Poate galezii nu vor uita, niciodată, povestea desenată , pe gazon de români şi poate, în drum spre casă, vor dărui şi cehilor cite-un tricou, oferite de Dobrin şi ceilalţi spre amintirea calificării. 1 SILVIU TRUŞCA 6 4 11 11— 2 9 6 4 11 11— 4 9 6 2 13 5— 6 5 6 0 15 1—16 1 ROMANIA Cehoslovacia Ţara Galilor Finlanda POPICE In etapa a VIII-a a Campionatului judeţean de popice au avut loc importante întîlniri. Cele opt echipe aflate în competiţie, au luptat cu multă ardoare pentru victorie. Iată rezultatele întîlnirilor ! Oltul Sfîntu Gheorghe — Cooperatorul Sfîntu Gheorghe 4616— 4230 ; Voinţa Tîrgu Secuiesc — Constructorul II Sfîntu Gheorghe 4578—4286 ; Avîntul Arcuş — Bálványos Turia 3890—3860 ; Autosport Sfîntu Gheorghe — Forestierul Tîrgu Secuiesc 4378—4194. CLASAMENT: 1. Oltul Sfîntu Gheorghe 2. Bálványos Turia 3. Voința Tîrgu Secuiesc 4. Autosport Sfîntu Gheorghe 5. Constructorul I. Sf. Gheorghe 6. Forestierul Tîrgu Secuiesc 7. Constructorul II. Sf. Gheorghe 8. Avîntul Arcuș 9. Cooperatorul Sfîntu Gheorghe ANUL IV. Nr. 495 A. S. OLTUL CHILIENI Asociaţia sportivă Oltul Chilieni, păşeşte în al XX-lea an al existenţei sale, înfiinţată în 1952, în scopul atragerii tineretului spre practicarea culturii fizice şi a sportului. Asociaţia a reuşit să antreneze întreaga colectivitate sătească în reuşite acţiuni. Munca de conducere a fost încredinţată preşedintelui Kiss Emeric, fervent amator de sport. Cu timpul însă, disciplinele practicate în Asociaţie au început a fi neglijate, astfel că astăzi A. S. Oltul Chilieni, nu se poate lăuda decît cu o echipă în campionatul judeţean de fotbal. Culorile Asociaţiei, alb-roşu, au rămas doar mîndria lotului de fotbal din care fac parte Szabó Sándor, Joó Ludovic, Pali Tiberiu, Borbăy Alexandru, Horvath Mihai, Kolo Alexandru, Kolo Andrei, Joó Eugen, Molnár Andrei, Bogyó Alexandru, Mititelu Ştefan, Rusza Iozsef, Denes Iuliu, Deák Francisc, György Arcadie şi Mihai Iosif antrenaţi de Boki Andrei. Jucătorii echipei de fotbal, dau dovadă de o bună comportare pe terenul de sport, iar la locul de muncă sunt, în majoritate fruntaşi. De-a lungul activităţii sale, echipa a obţinut rezultate remarcabile, reuşind în Campionatul judeţean de fotbal (1966) ocuparea unui merituos loc II. Actualmente, ocupă locul III, cu o „zestre“ de 15 goluri, cu numai 4 goluri diferenţă faţă de fruntaşa clasamentului — Unirea Sfîntu Gheorghe. In altă ordine de idei, după cum ne-a informat tovarăşul Ioan Lőrinez, secretarul A.S. Oltul Chilieni, baza materială a asociaţiei este formată numai dintr-un teren de fotbal, amenajat de către jucători, teren care nu posedă nici vestiar şi nici o altă încăpere aferentă. Dacă Asociaţia este ajutată într-o oarecare măsură de conducerea cooperativei agricole de producţie, este considerată în schimb, „un copil vitreg“ pentru cooperativa de consum, care nu contribuie cu nimic la dezvoltarea bazei sportive din localitate. Tineretul, adaugă tovarăşul Ioan Lőrinez, este dispus să contribuie prin muncă patriotică la construirea unui vestiar şi chiar la construirea unei săli de gimnastică. Pentru aceasta ei cer în mod insistent, sprijinul conducerii cooperativei agricole de producţie şi al Consiliului popular orăşenesc Sfîntu Gheorghe, de care aparţine această localitate. Recent, Marea Adunare Naţională, a adoptat Legea cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat, care cuprinde şi unele prevederi menite să stimuleze dezvoltarea educaţiei fizice şi a sportului în rîndurile oamenilor muncii. Se precizează printre atribuţiile necesare şi măsuri pentru asigurarea bazei materiale necesare acţiunilor cultural-sportive. Art. 7, stabileşte că din fondurile întreprinderilor se pot efectua lucrări de investiţii sociale, locuinţe, creşe, cămine, cantine, baze sportive ş.a. In lumina prevederilor acestei legi, ar fi de dorit să se soluţioneze problemele legate de îmbunătăţirea condiţiilor materiale, privind practicarea exerciţiilor fizice şi a sportului la Chilieni, precum şi în alte localităţi ale judeţului. GH. BRIOTA Lotul echipei de fotbal A.S. Oltul Chilieni Campionatul judeţean de fotbal Goluri multe A nu şi nici o modificare clasament Meciurile de duminică au pus capăt turului campionatului judeţean de fotbal, categoria I şi juniori. S-au înscris cele mai multe goluri : 27 la echipele de seniori şi 25 la echipele de juniori. , Cea mai eficace înaintare, o dată cu căderea „cortinei“, a fost a echipei Oltul Coşeni, care şi-a surclasat adversara de întrecere, Recolta Tamaşfalău cu categoricul scor de 7—0, scor care ne scuteşte de orice comentarii. I.A.S. Cîmpul Frumos, profitînd de deruta jucătorilor de la Aprovizionarea Valea Crişului, a obligat pe portar să scoată, de cinci ori, mingea din poartă. Avîntul Ilieni, jucînd pe teren propriu, a învins pe Venus Zăbala cu 4-0, după un joc plăcut, spectaculos şi eficace. O partidă frumoasă a fost şi aceea între Venus Ozun şi Minerul Baraolt. Fiecare echipă a luptat pentru victorie, minerii pentru ocuparea unui loc fruntaş în clasament, iar gazdele pentru a scăpa de „lanterna roşie“. Rezultatul de 4—4 este echitabil şi dovedeşte că oamenii ştiu să joace, atunci cînd vor, dînd dovadă de combativitate. Iar rezultatele din ultimele etape sînt mai mult decît îmbucurătoare. In celelalte întîlniri — rezultate scontate. în fruntea clasamentului, deși campioană de toamnă, se află Unirea Sfîntu Gheorghe (9 victorii, un meci egal și 2 înfrîngeri, golaveraj 34—14). Este urmată de Avîntul Ilieni tot cu 19 puncte dar golaveraj 21—8. Pe locul III Oltul Coşeni, care în ultimul meci a învins Recolta Tamaşfalău cu 7—0, acumulînd 16 puncte (golaveraj 34— 18). In partea de jos a clasamentului nimic deosebit. Aprovizionarea Valea Crişului, care în ultimul timp a dovedit o scădere de formă pierzînd toate meciurile, a fost ajunsă din urmă de Venus Ozun fiind acum la egalitate de puncte. Juniorii au fost în această ultimă etapă mai incisivi, marcînd 25 de goluri. în frunte se situează tinerii de la Unirea Reci, care au învins pe teren propriu pe înainte Tălişoara cu 8—1, urmaţi de Avîntul Ilieni. S-au înregistrat şi două întîrzieri de la ora de începere a întîlnirilor, absolut nejustificate: Juniorii de la Oltul Chilieni (pe teren propriu !) şi Minerul Baraolt. Ambele echipe au pierdut meciurile cu scorul de 3—0. Echipele de categoria I îşi vor continua activitatea duminică, participînd la întrecerile în cadrul Cupei României la fotbal. Rezultate tehnice : Oltul Chilieni — Unirea Sfîntu Gheorghe 0—1, juniori 0—3 neprezentare ; Venus Ozun — Minerul Baraolt 4—4, juniori 0—3 întîrziere ; Unirea Reci — înainte Tălişoara 2—1, juniori 8—1 ; I.A.S. Cîmpul Frumos — Aprovizionarea Valea Crişului 5—0, juniori 3—0 ; Avîntul Ilieni — Venus Zăbala 4—0, juniori 4—0 ; Oltul Coşeni — Recolta Tamaşfalău 7—0,juniori 3—0 neprezentare. G. GEROTA