Cuvîntul Nou, martie 1974 (Anul 7, nr. 1195-1221)

1974-03-29 / nr. 1219

Proletari din toate țările .uniti vat Anul VI, nr. 1219 VINERI, 29 MARTIE 1974 4 pagini, 30 bani Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Expresie a voinţei întregii naţiuni, cel mai iubit fiu al poporului român. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A FOST PROCLAMAT PREŞEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA Luvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Stimate tovarăşe şi stimaţi tovarăşi deputaţi, Doresc să încep prin a vă mulţumi dumneavoastră, aleşilor naţiunii, pentru încrederea ce mi-aţi acordat-o aleţtîndu-mă în cea mai înaltă şi de răspundere funcţie in stat — aceea de preşedinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Ştiu că încrederea pe care mi-aţi acordat-o dumneavoastră, ca şi încrederea şi dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mişcarea revoluţionară şi am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale şi naţionale a poporului, cauza socialismului şi comunismului. De mai mulţi ani partidul şi poporul mi-au încredinţat cele mai înalte răspunderi în partid şi în stat. Am făcut totul pentru a te duce la îndeplinire în cele mai bune condiţiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economicosociale, a ridicării bunăstării şi fericirii poporului. In toţi aceşti ani, am acţionat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a ţării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate măreţele înfăptuiri din aceşti ani — ca dealtfel tot ceea ce am realizat în epoca construcţiei socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care îşi îndeplineşte cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societăţii a harnicei şi minunatei ţărănimi muncitoare care in strînsă alianţă cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualităţi, care in colaborare cu muncitorimea şi ţărănimea aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea programului de dezvoltare a ţării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulţumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegaţia şi devotamentul cu care a înfăptuit şi înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez şi cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justeţea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a ştiut şi ştie să aplice, în mod creator, legităţile generale ale socialismului la condiţiile concrete din ţara noastră, identificind cele mai potrivite căi de dezvoltare a forţelor de producţie, de organizare a societăţii, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societăţii socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit şi se călăuzeşte neabătut, în întreaga sa activitate, de concepţia revoluţionară despre lume a proletariatului — materialismul dialectic şi istoric. Ara acţionat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unităţii sale politice, organizatorice şi ideologice, pentru creşterea retrului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanţia realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in ţara noastră locuiesc, de veacuri, şi cetăţeni de altă naţionalitate, am militat neabătut pentru realizarea in cadrul societăţii a deplinei ,egalităţi în drepturi şi a frăţiei in muncă şi luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Ara avut permanent în minte învăţămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strinsă unitate, în condiţii de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea şi pot cuceri libertatea şi independenţa patriei, pot infringe orice greutăţi, pot asigura progresul societăţii, pot da viaţă idealului de libertate şi dreptate socială, pot înălţa edificiul socialismului in patria noastră. (Aplauza puternice).. Am acţionat neabătut pentru întărirea conducerii şi muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii şi muncii colective, a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid şi de stat, a maselor largi populare, la elaborareaşi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului. Tocmai faptul că organele de Partid şi de stat au acţionat in strinsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării ţării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societăţii noastre. Iată de ce sunt pe deplin conştient că marile sarcini care stau în faţa partidului şi poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicând neabătut principiile conducerii şi muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificând înţelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria in făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România ! (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creşterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontopit la întărirea forţelor noastre armate, la ridicarea capacităţii de apărare a patriei, de a acorda atenţie întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne şi Justiţiei, pentru a-şi putea îndeplini îndatoririle faţă de patrie şi popor în conformitate cu Constituţia şi legile ţării. Am considerat că are o importanţă de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfinţenie a legalităţii socialiste, a Constituţiei şi legilor ţării. Vă asigur că şi in viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului şi poporului, voi face totul pentru respectarea Constituţiei şi legilor ţării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care îşi făuresc, aşa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă şi intransigentă a abuzurilor şi greşelilor săvirşite trt trecut , împreună cu organele de partid şi de stat au fost luate măsuri ferme pentru a te pune capăt şi a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări şi practici sunt străine atit orinduirii socialiste, cit şi firii poporului nostru, moralităţii şi simţului său de omenie şi dreptate. (Aplauze, puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă şi efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărârilor privind dezvoltarea societăţii noastre socialiste. Perfecţionarea continuă a democraţiei socialiste, făurirea de către poporul însuşi in mod conştient, a propriului său destin constituie o cerinţă logică a mersului înaintea socie(continuate In pag. a 3-a) Oamenii muncii din judeţul Covasna au primit cu profundă satisfacţie ! NICOLAE CEAUSESCU IN FUNCŢIA DE Al REPUBLICI! SOCIALISTE TELEGRAMA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, Bucureşti Mult stimate şi iubite tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, în numele tuturor locuitorilor judeţului Covasna, Comitetul judeţean al Partidului Comunist Român, Consiliul popular judeţean şi Consiliul judeţean al Frontului Unităţii Socialiste îşi exprimă totala adeziune, profunda satisfacţie şi mîndrie patriotică pentru alegerea de către Marea Adunare Naţională în funcţia de preşedinte al Republicii Socialiste România, a primului comunist al ţării, a fiului şi conducătorului naţiunii române, a dumneavoastră, mult (Continuare in pag a 4-a) Ieri în plenul Marii Adunări Naţionale, al democraţiei noastre socialiste, expresie fidelă a vrerii întregii noastre naţiuni, a avut loc solemnitatea înaltei investituri in funcţia de preşedinte al Republicii Socialiste România, a celui mai iubit fiu al poporului nostru, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Dînd expresie înaltelor crezuri şi, aspiraţii, locuitorii judeţului Covasna, români şi maghiari, alături de întregul nostru popor, oamenii muncii de la oraşe şi sate, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, au exprimat în cuvinte calde, de vibrant patriotism, de adincă preţuire, totala şi adînca lor satisfacţie faţă de investirea tovarăşuilui Nicolae Ceauşescu ca iliiriul Ziua de 28 martie 1974 va ramine adine întipărită în istoria patriei, în conştiinţa poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voinţa întregii naţiuni, Marea Adunare Naţională — forul suprem al ţării in care sunt reprezentaţi muncitorii, ţăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toţi oamenii muncii din ţara noastră, — convocată în a XII-a sesiune "a celei de-a Vl-a legislaturi, a proclamat preşedinte al Republicii Socialiste România pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură dintru totul sprijinită prin dragostea încrederea nemărginită a tuturor cetăţenilor patriei — constituie o nouă şi strălucită recunoaştere a meritelor nepieritoare pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a cîştigat viaţa partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluţionar, care conduce cu abnegaţie destinele ţării spre înfăptuirea ţelurilor socialismului şi comunismului în România, slujeşte fără preget cauza păcii şi progresului în lume. Aşteptat cu îndreptăţită emoţie şi bucurie de toţi cei ce trăiesc şi muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanţă unică in istoria patriei, şi-a pus amprenta solemnă, de mare■ sărbătoare naţională, asupra întregii desfăşurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întimpinat de preşedintele Marii Adunări Naţionale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestaţie de dragoste, şi simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de şedinţe. In lojile oficiale iau loc, tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Elena Ceauşescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Vasile Vikui. Sunt de faţă membrii supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroşi invitaţi—membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni ai muncii, academicieni, alţi oameni de ştiinţă şi cultura, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. De asemenea, sînt prezenţi şefi preşedinte al Republicii Socialiste România. „în aceste momente solemne, cînd întreaga ţară este în sârbă, toate — se arată în textul telegramei adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu de către Biroul Comitetului orăşenesc Sfinţii Gheorghe al P.C.R. şi ■ Comitetului executiv al Consiliului popular al oraşului Sfinţii Gheorghe — gîndurile noastre se înalţă către Dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, exprimând bucuria, deplina noastră satisfacţie pentru alegerea celui mai bun fiu al poporului nostru in înalta funcţie de preşedinte a! Republicii Socialiste România. Permiteţi-ne să vă felicităm din toată inima, urîndu-vă sănătate, putere de muncă în misiunea nobilă pe care o aveţi în conduceai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, în picioare, prin îndelungi şi puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului şi statului nostru. în această atmosferă înălţătoare, tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, declară deschise lucrările sesiunii. In şedinţa istorică a Marii Adunări Naţionale din dimineaţa zilei de 28 martie 1974, in conformitate cu noile prevederi ale Constituţiei Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul aceloraşi lucrări, cu puţin timp înainte, de deputaţii M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii preşedintelui Republicii Socialiste România, în faţa Marii Adunări Naţionale a luat cuvîntul Tovarăşul Emil Bodnaraş, vicepreşedinta al Consiliului deStat al Republicii Socialiste România, care a spus : Tovarăşe deputate, Tovarăşi deputaţi, Pentru alegerea preşedintelui Republicii, a primului preşedinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naţionale, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, candidatura omului care a dat atit de mult patriei şi poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării paşnice între popoare, progresului, civilizaţiei umane şi păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, întreaga asistenţă salută cu entuziasm propunerea ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales preşedintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrşite ovaţii, puternice liraie. Ora 11,35. Silit clipe de profundă semnificaţie pentru viaţa partidului şi statului nostru. în unanimitate, deputaţii Marii Adunări Naţionale aleg pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al naţiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează şirul marilor bărbaţi de stat ai neamului nostru este primul preşedinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale, care exprimă voinţa întregului popor român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU este proclamat preşedinte al Republicii Socialiste România, rea naţiunii noastre socialiste pe drumul luminos al făuririi societăţii socialiste şi comuniste". Oamenii muncii din întreprinderile judeţuluişi-au manifestat deplina satisfacţie pentru actul istoric al alegerii întîiului preşedinte al Republicii Socialiste România. Iată ce se spune, printre altele, în textul telegramei adresate tovarăşului secretar general al partidului de către colectivul întreprinderii de confecţii din Tirgu Secuiesc: „In aceste momente înălţătoare, ne îndreptăm gîndurile noastre pline de recunoştinţă şi elan patriotic către conducerea partidului nostru, către Dumneavoastră iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, manifestîndu-ne adinca satisfacţie şi aprecierea" depli(Continuare în pag. a 4-a) ■ , M HMp, I'.. Wii‘ . mmam ■ mm ! 1 1*8 p» immM . .V , . V ' p H«» ' f »r-, — ■ Ai wSm W msmL. Immmm ■■■■S m s ■ -Kg. — ••••• HMMi §3 ■Wßmm ■ H''s * •; > (Continuare in pag. 2-a) JURĂMÎNTUL DEPUS DE PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA ÎN FAŢA MARII ADUNĂRI NAŢIONALE ŞI A ÎNTREGII NAŢIUNI ROMÂNE ,,Jur să slujesc cu credinţă patria, să Jur să promt acţionez cu fermitate pentru apărarea internă de prieten dependenţei, suveranităţii şi integrităţii. ţării, pentru bunăstarea şi fericirea între- ’ i gului popor, pentru edificarea socialismu- ■iuni , unm’ d lui şi comunismului în Republica Soţia socială, pe baza listă România ! Juri, de solidari Jur să respect şi să apăr Constituţia care, progresiste şi legile ţării, să fac totul pentru aplica ,ceri prietenie în rea consecventă a principiilor democraţi- Jur că îmi vei socialiste, pentru afirmarea în viaţa ma cu cinste şi societăţii a normelor eticii şi echităţii soci rea şi măreţia cialistete, a Republicii , vez neabătut politica extic şi alianţă cu toate ţă, colaborare cu toate nară deosebire de orînduire deplinei egalităţi îndreptate cu forţele revoluţiede pretutindeni, de parte popoare!oi face întotdeauna datdevotament pentru străiunaţiunii noastre socialise socialiste România !“