Cuvîntul Nou, februarie 1985 (Anul 18, nr. 4048-4071)

1985-02-01 / nr. 4048

ANUL XVIII, Nr. 4048 Din '78 pînă în '84 sînt şapte ani, nu-i aşa? Ei bine, din aceşti şapte, Szabó György a ocupat cu ferma I.A.S. Ozun pe care o conduce, de patru ori, locul intîi pe ţară la cultura cartofului! Nu e vorba însă numai de această tradiţională cultură, în care oamenii acestor locuri excelează de multă vreme. Prin natura planului I.A.S. nu au cultivat grîu timp de 20 de ani. In primul an în care a făcut-o este 1981-ferma I.A.S. Ozun a obţinut şi la această cultură o recoltă record, pentru zona în care ne aflăm : 5045 kilograme la hectar! Nici în 1984 cifra nu a fost mai prejos, dacă ne amintim de condiţiile climatice ale anului trecut, departe de a fi favorabile: 4266 kilograme la hectar, aproape dublu faţă de media pe judeţ! Să revenim însă la cartof, şi la locul I pe ţară obţinut de acest specialist de clasă, care este Szabó György. In toamna anului trecut, in plinăcampanie de recoltare, am avut naivitatea de a-l căuta pe şeful fermei la birou. Fireşte, nu era acolo. L-am găsit în cîmp, acolo unde-i era locul, acolo unde stătea în acele zile şi săptămîni de muncă tenace, încordată de dimineaţă pînă seara. Acolo am şi stat de vorbă, între două discuţii — toate scurte, la obiect, cu ordine precise - cu şefii de echipă, cu mecanizatorii. Venind vorba de mecanizatori, oameni de a căror muncă depinde în cea mai mare măsură soarta recoltei, l-am întrebat care este calitatea umană a celor cu care lucrează, cu care îşi pune ideile în practică? „Vedeţi dumneavoastră — mi-a răspuns — cu ierbicidăm pămîntul ăsta şi tot mai sunt buruieni. Aşa-i şi cu oamenii. Aproape toţi, însă, sînt meseriaşi buni, pe care i-am format în timp. Optzeci la sută din mecanizatori au o vechime de peste 20 de ani. Unii, oameni unu şi unu, realizează venituri de peste 4500 de lei pe lună, cu şeful de fermă sau poate chiar mai mult“. Cu asemenea oameni, crescuţi la „şcoala“ severă dar competentă a lui Szabó György, ferma I.A.S. Ozun a ocupat, cum spuneam, locul întîi pe ţară, în 1984, la cultura cartofului, cu o medie la hectar de peste 50.000 de kilograme, prefaţind convingător cifrele de plan pe 1985, care prevăd ca la nivel de judeţ, pe o suprafaţă de 900 de hectare, să se atingă, în I.A.S. această cifră. Nu uşoară, dar, iată, cu putinţă de obţinut, dovadă şi argument fiind rezultatul fermei din Ozun. Prin exemplul lui, Szabó György a dovedit că se poate, că cifrele de plan pe 1985 sînt realiste şi... realizabile. Cu o condiţie însă: să se muncească aşa cum munceşte Szabó György! Om înalt, vînjos, aspru ca şi vînturile care il bat pe tarlalele fermei de 34 de ani - în 1950 a terminat cursurile şcolii medii tehnice din Tîrgu Secuiesc - Szabó György a primit pină acum numeroase distincţii, cea mai importantă fiind „Steaua Republicii“ clasa a 11-a. Sunt convins că, pentru locul intîi pe ţară obţinut în anul trecut, pe pieptul lui Szabó György va străluci încă o distincție.... IOAN DRAGAN CARNET DE REPORTER Un om, o fermă și... o firmă CUVÂNTUL . A dintr-o deplină unitate de voinţă in partidului, al secretarului tovarăşul MC OVECENUSESCO Din toate localităţile judeţului, din întreprinderi şi instituţii, oamenii muncii, români şi maghiari, dau glas prin telegrame, scrisori, mesaje adresate secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, sentimentelor de stimă, dragoste, preţuire şi recunoştinţă faţă de cel mai iubit fiu al poporului, ctitorul României socialiste. Erou al ţării şial neamului românesc, omul şi conducătorul care ne-a învăţat graiul demnităţii şi a libertăţii, al muncii conştiente spre înflorirea continuă a patriei. Oamenii muncii din judeţul nostru, români şi maghiari, înfrăţiţi pe vecie în muncă şi idealuri, îşi exprimă, totodată, hotărîrea de a munci cu şi mai multă convingere, cu elan patriotic, cu abnegaţie şi devotament pentru dezvoltarea multilaterală a României socialiste, pentru bunăstarea şi prosperitatea întregului popor, pentru gloria naţiunii române. Spicuim, în continuare, din telegramele, scrisorile şi mesajele adresate secretarului general al partidului, cu prilejul aniversării zilei sale de naştere şi a îndelungatei activităţi revoluţionare. „intr-o deplină unitate de gînd şi faptă cu întregul popor, comuniştii, toţi oamenii muncii, români şi maghiari din municipiul Sfîntu Gheorghe cu prilejul aniversării zilei dumneavoastră de naştere şi a peste cinci decenii de activitate revoluţionară, vă roagă, cu profund respect, calda afecţiune şi preţuire, să primiţi omagiul nostru fierbinte, cordiale felicitări, odată cu sentimentele noastre de aleasă preţuire şi admiraţie pentru excepţionala activitate teoretică şi practică ce o desfăşuraţi in fruntea partidului şi ţării, pentru clarviziunea, fermitatea şi consecvenţa revoluţionară cu care conduceţi poporul nostru în vasta şi multilaterala ascensiune socialistă şi comunistă a patriei. Făcind bilanţul acestei perioade deosebit de fertile pe care o numim cu legitimă mîndrie patriotică ,,EPOCA NICOLAE CEAUŞESCU", asemenea tuturor fiilor pămîntului românesc, oamenii muncii de pe aceste frumoase meleaguri dau o înaltă apreciere rolului hotărîtor pe care l-aţi avut şi il aveţi in dinamizarea întregii opere de construcţie a noii societăţi, în dezvoltarea puternică, pe trepte calitativ superioare a industriei socialiste, în amplasarea echilibrată a forţelor de producţie în toate zonele ţării. Municipiul Sfîntu Gheorghe, asemenea tuturor aşezărilor patriei, a cunoscut o dezvoltare impetuoasă în toate domeniile de activitate, o dezvoltare fără precedent al cărei dinamizator ritm l-au imprimat şi vizitele dumneavoastră de lucru în mijlocul oamenilor muncii din această parte a ţării. Urmînd exemplul dumneavoastră de abnegaţie şi dăruire în înfăptuirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea României spre comunism, ingăduiţi-ne să vă asigurăm, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general, că nu vom precupeţi nici un efort în vederea mobilizării noastre exemplare pentru transpunerea in viaţă a obiectivelor şi sarcinilor stabilite de Congresul al Xlll-lea al Partidului Comunist Român şi ne angajăm să îndeplinim cu răspundere comunistă sarcinile de plan pe anul 1985, în condiţiile reducerii continue a consumurilor de materii prime, energie şi combustibili, asigurînd în acest fel o calitate şi eficienţă ridicate întregii activităţi. In aceste momente de unică vibraţie sărbătorească, vă rugăm, mult iubite şi stimate tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, să primiţi înalta noastră gratitudine şi consideraţie, urarea de a ne trăi întru mulţi ani fericiţi, multă putere de muncă, pentru ca întregul nostru popor, sub conducerea partidului, în frunte cu dumneavoastră, să dobîndească noi şi însemnate victorii în opera de înălţare continuă a României socialiste, de creştere a bunăstării fiilor acesteia, pentru sporirea necontenită a prestigiului ei în rîndul naţiunilor lumii"— se subliniază în telegrama Comitetului Municipal Sfîntu Gheorghe al P.C.R. ,din aceste momente de mare sărbătoare pentru întregul nostru popor, comuniştii, români şi maghiari, din cadrul Direcţiei Sanitare Judeţene Covasna, aduc un omagiu fierbinte, cele mai calde urări de sănătate şi fericire cu prilejul aniversării zilei dumneavoastră de naştere, vă doresc viaţă îndelungată, multă putere de muncă, spre binele şi fericirea întregului nostru popor, pentru prosperitatea României socialiste. Toate marile înfăptuiri ale perioadei care a trecut de la cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român, sunt indisolubil legate de personalitatea dumneavoastră proeminentă, perioadă pe care cu mîndrie o numim „EPOCA NICOLAE CEAUŞESCU". Amprenta strălucitei dumneavoastră personalităţi se regăseşte în tot ce s-a ctitorit în cei aproape 20 de ani ce au trecut de cînd vă aflaţi în fruntea gloriosului nostru partid. Sînt ani de bogate împliniri în toate domeniile de activitate, împliniri pe care şi noi, medicii, personalul mediu-sanitar le trăim şi de care ne bucurăm din plin. Din adîncul inimilor noastre vă dorim, mult iubite şi stimate tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, acum, în această zi aniversară, ce reprezintă o sărbătoare pentru întregul partid şi popor, cele mai călduroase urări de sănătate, fericire, putere de muncă, pentru continua înflorire a scumpei noastre patrii, Republica Socialistă România!“ — se arată în telegrama Comitetului de partid de la Direcţia Sanitară Judeţeană Covasna. ,,In acest moment sărbătoresc — se arată în telegrama Biroului Executiv al Consiliului Judeţean al Sindicatelor Covasna - aducem omagiul nostru sincer neobositei şi prestigioasei dumneavoastre activităţi de adevărat patriot, eminent om politic şi de stat, consecvent militant revoluţionar, exemplu de abnegaţie şi dăruire în slujba propăşirii patriei şi bunăstării poporului. Noi, toţi cei ce trăim in deplină unitate şi frăţie pe meleagurile covăsnene, am simţit in permanenţă grija părintească pe care dumneavoastră, iubite şi stimate tovarăşe secretar general, aţi purtat-o şi o purtaţi dezvoltării armonioase a tuturor zonelor ţării, condiţie esenţială in asigurarea deplinei egalităţi în drepturi a tuturor oamenilor muncii. In numele celor peste 60 mii membri de sindicat, români şi maghiari, strîns uniţi în jurul Partidului Comunist Român, reafirmăm şi cu acest prilej ataşamentul deplin faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, adînca recunoştinţă faţă de contribuţia dumneavoastră inestimabilă la elaborarea programelor de dezvoltare multilaterală a patriei noastre, de făurire a unei vieţi libere pe pămîntul României. Vă rugăm să primiţi, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, împreună cu înalta noastră consideraţie şi profundul respect pe care vi-l purtăm, urările noastre de multă sănătate, bucurie şi fericire, ani mulţi şi rodnici, noi succese in măreaţa operă de edificare a socialismului şi comunismului pe pămîntul României!“ „In numele tuturor oamenilor muncii, români şi maghiari, din întreprinderea de Morărit şi Panificaţie Covasna, primiţi, cu prilejul aniversării zilei dumneavoastră de naştere, omagiul nostru fierbinte, cele mai calde şi sincere felicitări, sentimentele noastre de profundă stimă, de fierbinte recunoştinţă pe care le nutrim faţă de dumneavoastră, ilustru militant al mişcării comuniste şi muncitoreşti, personalitate politică proeminentă a lumii contemporane. Vă asigurăm, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general, că nu vom precupeţi nici un efort pentru realizarea exemplară a sarcinilor ce ne revin din istoricele hotărîri ale Congresului al Xlll-lea. Ne angajăm, totodată, să îndeplinim exemplar, la un nivel cantitativ și calitativ superior, sarcinile de pian pe anul 1985“ — se arată in încheierea telegramei colectivului de oameni ai muncii de la LM.P. Covasna. CU Neobosiţi, fără popas Urcăm spre visul de lumină; Un singur gînd, un singur glas Şi-o inimă de cîntec plină. Vinturi aprige, pe cărare, Ninsori aştern, în miez de mai; Ne spulberăm dintr-o suflare ! Urcăm ca horele ce izvorăsc din noi. Sintem o stîncă de granit, Sintem izvor de apă vie, Pornite-n marș nestăvilit Cu El, spre zarea purpurie... CONSTANTIN GRINDEANU ii 20,00 i Actualitate 20,25 Laui national „ (c); 20,4E oamenii, F întimpinal III-lea al de-a II-a a O.D.U.S. diai. Rom. lumii cu Antologie construcţie trul romai nai (p.c.); programul ( 1 Sfîntul CASTELE ! film ameri ) le 9, 11, Gheorghe 1 PANA AI ' în culori, I 19,30; Tîrgi ACŢIUNE/ i — film rc * orele 10, 19 VICTORII CORDIALI ! film cehos 1rele 17, 19 (t Cil j Casa 1 dicatelor \ de ginr ^ pentru u. i fac pînă 1 bruarie, 19 Mie mi s dat să pol ( noaptea, ir I - de o se' 1 vorba, să i tor, să-l po ^ contact !) și t N-a văzut t I zit nimeni r ‘ la. Pauză d i celei secţii ' vrea şi. 1 După ce^ nităţii, FIAR i muncitor la } iese, fără [ \ și beat bine luat-o, cu tr i lege, spre 1 * sit să ajuni I întuneric; a 1 copac, prit / varii în sum 1 lei. Apoi a t capul pe vc / vreo patru i 1 cut și-a ru| 1 De judec ^ să fugă. A / trei ani încă din avutul t fără permis t fate. MIC/ 1 Pierdut 1 I mele Fabii berată de Gheorghe. I Pierdut 1 tă de Intri 1 „Oltul", St I numele Tri , lena. Decla ^ _______