Cuvîntul Nou, ianuarie 1988 (Anul 21, nr. 4952-4975)

1988-01-04 / nr. 4952

PAG. 2 ţ\ \\ \ \\s\s\ \\ \ \\\ Ianuarie aduce cu sine sărbători scumpe gîndului şi sufletului: aniversarea zilei de naştere a conducătorului iubit al partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, erou între eroii neamului, aniversarea zilei de naştere a tovarăşei Elena Ceauşescu, eminent om politic şi savant de renume mondial. Acestor două importante evenimente noi toţi le închinăm sincere şi frumoase ginduri, preţuirea, dragostea şi respectul nostru, tradiţionalul „La mulţi ani" cu sănătate, viaţă lungă şi putere de muncă spre binele şi fericirea naţiunii române. Sărbătorim, la 24 ianuarie, 127 de ani de la unirea Moldovei cu Ţara Românească, pas important pe greul şi dificilul drum TaSCeta IANUARIE spre făurirea statului naţional unitar român, spre făurirea României, unire care a deschis şi calea spre obţinerea independenţei, spre devenirea pentru care poporul român a luptat secole de-a rîndul. E primăvară în ianuarie ? Nu chiar. Dar nici iarnă parcă nu e. Griul suferă de frig şi de dorul albei mantii de nea. Staţiunilor montane le lipsesc schiorii, pentru că lipseşte zăpada. Vacanţa da iarnă n-are pirtii pe măsura dorinţelor celor mici, iar orăşelele copiilor dormitează la soarele pe care-l privim cu ochi mijiţi Ianuarie — rodnic început de an, demarat de bun augur în cel de-al treilea an al cincinalului. Ianuarie — lună a unor sărbători scumpe gîndului şi sufletului nostru. Dumitru MANOLACHESCU \\ \ \\\\\\ \\\ \ CUVÎNTUL NOU ANUL XXI, N. 4952 MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. l Situaţia economică mondială continuă să fie deosebit de gravă.. S-a agravat situaţia ţărilor în curs de dezvoltare ca urmare a politicii monopolurilor şii capitalului financiar internaţional de dominaţie şi asuprire. Asistăm la dezvoltarea unor noi forme de dominaţie colonialistă, de asuprire a altor popoare. În acelaşi timp, trebuie să subliniem că în anul pe care îl încheiem s-au intensificat acţiunile forţelor antiimperialiste, democratice, realiste, lupta popoarelor de pretutindeni pentru o politică nouă, democratică, pentru dezarmare, şi în primul rînd pentru dezarmarea nucleară, pentru o pace trainică, pentru relaţii de deplină egalitate şi respect intre toate naţiunile lumii. Semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii cu privire la lichidarea rachetelor nucleare cu rază medie şi mai scurtă de acţiune constituie un eveniment istoric, un rezultat al politicii realiste, al luptei tuturor popoarelor. Apreciind acest acord ca un pas important, trebuie să spunem insă că in lume continuă să rămînă uriaşe arsenale de arme nucleare, in stare să distrugă de mai multe ori întreaga omenire, însăşi viaţa pe planeta noastră. De aceea, problema fundamentală este aceea a intensificării luptei pentru noi acorduri in direcţia reducerii armelor nucleare strategice, pentru oprirea experienţelor nucleare, pentru renunţarea la militarizarea Cosmosului pentru eliminarea totală a armelor nucleare. Nu există şi nu poate exista problemă mai importantă, în epoca armelor nucleare, decît lichidarea cu desăvîrşire a lor! Mai mult ca oricînd, este necesar ca toate ţările europene — pe teritoriul cărora se găseşte o parte importantă a armelor nucleare — să acţioneze cu toată fermitatea în vederea eliminării tuturor armelor nucleare de pe continentul european, pentru înlăturarea tuturor armelor nucleare din lume. în acelaşi timp, trebuie să facem totul ca, în anul 1988, să se treacă la tratative în vederea reducerii armamentelor convenţionale in Europa, pentru eliminarea armelor chimice şi realizarea unui nou echilibru în raportul de forţe la un nivel cit mai redus al înarmărilor. România este hotărită să acţioneze cu toată hotărîrea pentru încheierea cu rezultate cît mai bune a Conferinţei general europene, pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate statele continentului nostru şi realizarea unei Europe unite, a tuturor naţiunilor, fără deosebire de orînduire socială. Vom intensifica eforturile pentru dezvoltarea colaborării şi prieteniei cu toate ţările din Balcani, pentru realizarea în regiunea noastră a unei zone fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare şi trupe străine, pentru o colaborare largă, economică, tehnico-ştiinţifică, culturală şi în alte domenii. România îşi va intensifica eforturile în vederea încetării conflictelor militare şi soluţionarea problemelor pe calea tratativelor, pentru organizarea unei conferinţe internaţionale în problemele Orientului Mijlociu. Acum, de Noul An, ne adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii cu chemarea de a face totul pentru ca Noul An să marcheze paşi importanţi pe calea dezarmării, a păcii, a soluţionării conflictelor pe calea tratativelor, în realizarea unor relaţii noi, democratice, bazate pe principiile deplinei egalităţi în drepturi, ale respectului suveranităţii şi independenţei fiecărei naţiuni, neamestecului in treburile interne, renunţării cu desăvîrşire la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei. Să acţionăm cu toată hotărîrea pentru soluţionarea problemelor grave ale situaţiei economice şi, în primul rînd, a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, inclusiv a datoriilor ţărilor în curs de dezvoltare! Să deschidem calea spre o nouă ordine economică mondială! Acum, cînd intrăm în Noul An, Republica Socialistă România reafirmă cu putere hotărîrea sa de a dezvolta relaţiile cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, de a face totul pentru a contribui la înfăptuirea năzuinţelor întregii omeniri, de dezarmare, de înlăturare a armelor nucleare, de pace, a năzuinţelor tuturor naţiunilor lumii de a trăi independente şi în libertate. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, la începutul anului 1988 să ne angajăm solemn că vom acţiona cu toată răspunderea, un spirit revoluţionar, în vederea înfăptuirii neabătute a planurilor şi programelor de dezvoltare continuă a patriei noastre, că vom face astfel incit în anul în care intrăm să obţinem cele mai bune rezultate din acest cincinal şi să asigurăm înfăptuirea neabătută a obiectivelor strategice stabilite de Congresul al XIII lea al partidului Fie ca Noul An să aducă poporului român noi şi noi realizări în înaintarea fermă a patriei noastre pe calea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, spre înaltele piscuri ale civilizaţiei comuniste! Cu încrederea deplină în justeţea politicii noastre interne şi internaţionale, în forţa partidului şi în capacitatea creatoare a întregii naţiuni, la începutul Noului An vă urez, dragi compatrioţi, noi şi tot mai mari realizări în toate domeniile, multe satisfacţii în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire! La Mulţi Ani! 1988 — anul unor ritmuri înalte (Urmare din pag. I) au conectat la tensiunea marilor transformări care se petrec la noi şi ne dă speranţe că realizările anului 1988 vor fi la înălţimea condiţiilor create fiecărei întreprinderi. l-am pus acestui al treilea an al cincinalului pe care îl străbatem temeinică temelie de progres şi bunăstare. După cum se ştie, Planul naţional unic de dezvoltare economico-socială a României stabileşte ritmuri de creştere dintre cele mai înalte: volumul producţiei marfă industriale urmează să crească cu 7- 8 la sută, cel al producţiei nete cu 11—12 la sută, producţia agricolă cu 5—5,5 la sută, volumul comerţului exterior cu 3—9 la sută, iar venitul naţional cu 9—10 la sută. Sunt ritmuri care presupun o concentrare a preocupărilor în direcţiile ce asigură dezvoltarea intensivă a economiei. Priorităţile se numesc extinderea bazei proprii energetice şi de materii prime, dezvoltarea producţiei în sectoarele industriei prelucrătoare, încărcarea la maximum a capacităţilor şi suprafeţelor de producţie, aducerea la limita strictului necesar a consumurilor de materii prime, materiale, energie şi combustibili, reintroducerea în circuitul economic a resurselor materiale refolosibile, dezvoltarea intensivă şi modernizarea agriculturii, participarea activă la schimburile economice internaţionale şi creşterea eficienţei economice, între obiectivele prioritare înscrise pe agenda anului 1988 se află şi productivitatea muncii. Creşterea cu 8,9 la sută a valorii acestui foarte important indicator de eficienţă presupune mai multă preocupare pentru promovarea noutăţilor tehnice şi tehnologice apărute, pentru mai buna organizare a conducerii, producţiei şi a muncii, pentru ridicarea calificării şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului muncitor. Aşa cum s-a arătat la Conferinţa Naţională a partidului din decembrie, 1988 este un an hotărîtor pentru ceea ce ne-am propus să înfăptuim în acest cincinal. Să punem cu toţii umărul pentru ca economia covăsneană să facă preconizatul pas înainte, să facem din 1988 anul unor producţii mari în industrie, al unor producţii record în agricultură, să facem tot ce depinde de noi pentru a marca plusuri în toate domeniile de activitate. E nevoie de multă muncă, de muncă de calitate, de eforturi pentru afirmarea noului, de o largă și profundă manifestare a spiritului gospodăresc. Azi, 4 ianuarie , Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la sediu, ora 15, spectacolul de divertisment „Ferestre cu zîmbete“, de Dali Sándor. Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia română, prezintă la sediu, ora 19,30 (abonament II), piesa „Bietul meu Marat“, de Alexei Arbuzov. Marţi, 5 ianuarie — Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia română, prezintă la sediu, ora 19 (abonament III), spectacolul cu piesa „Bietul meu Marat“. Miercuri, 6 ianuarie — Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la sediu, ora 19, spectacolul de divertisment „Ferestre cu zîmbete“. Sala Studio găzduieşte, incepînd cu ora 15, recitalul de balade „Pe pariu de rouă“, susţinut de Balázs Éva. Joi, 7 ianuarie , Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la sediu, ora 19, spectacolul de divertisment „Ferestre cu zîmbete“. Vineri, 8 ianuarie , Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la sediu, ora 19 (abonament P2), spectacolul de divertisment „Ferestre cu zîmbete“. Acelaşi spectacol va fi prezentat, tot la sediu, in zilele de 9 ianuarie (ora 19) şi duminică, 10 ianuarie, la orele 16 şi 19. MUZICA Casa de Cultură a Sindicatelor din Sfîntu Gheorghe găzduieşte miercuri, 6 ianuarie, concertul susţinut de Filarmonica de Stat din Tirgu Mureş. Dirijor: Atsushi Nukii (Japonia). In program lucrări de Johann Strauss, tatăl şi fiul. EXPOZIŢII La Clubul Tineretului din Tirgu Secuiesc este deschisă expoziţia de pictură a artistului plastic Hervai Zoltán. AZI, PE MICUL ECRAN Telejurnal Viaţa economică ţf) Tezaur folcloric — Urare pentru neam şi ţară • Ştiinţa — forţă nemijlocită de producţie 9 Roman foileton: ,,în căutarea căpitanului Grant“ (episodul III) . Telejurnal. CINEMA, Sfintu Gheorghe: ARTA: Șapte păcate — film american, orele 9, 11, 16, 18, 20. LUX: Mamă, eu trăiesc — film sovietic, orele 10, 17,30, 19,30. Filme pentru copii, ora 15. Tirgu Secuiesc: 8 MAI: Appnssionata — film cubanez, orele 10, 16, 18, 20. Covasna: VICTORIA: Berlin kaputt — film iugoslav. A apărut A W A H ml mmi 1* »***wţ* 3Mkmmto. A &:*«!>: •: si« « mxt ' i »tXf : *&isfc i f:-M ţW'. W* y. ■ . .• .••*» <*.<S (.■> Sm % Ci: ? ifiVyft t-m »*< ,vt-ViV v * v,„v - +s<*\v;