Cuvîntul Nou, mai 1988 (Anul 21, nr. 5054-5078)

1988-05-03 / nr. 5054

PAC 2 Bogate manifestări politico-educative, culturalartistice şi sportive dedicate zilei muncii 1 şi 2 Mai. Zile frumoase de primăvară, zile însorite, cum de puţine ori ne-am bucurat in acest an. Un motiv în plus ca locurile de agrement din judeţul nostru să cunoască o mare afluenţă. Duminică şi luni, un mare număr de oameni ai muncii din municipiu s-au îndreptat spre zonele de agrement de la Km 2 şi Km 4. Şi, pentru ca ei, cei peste 5.000 de oameni, să se simtă bine, organizatorii au făcut pregătiri speciale spre a face din serbările la iarbă verde adevărate ore de destindere. Ca de obicei, I.C.S.A.A.P. şi I.L.F. au fost prezente cu un bogat sortiment de produse alimentare, băuturi răcoritoare şi bere. La Km 4, peste 300 de artişti amatori au evoluat in faţa unui public dornic să-i asculte, să-i vadă şi să-i cunoască pe laureaţii celei de-a VI-a ediţii a Festivalului Naţional „Cîntarea României“. Ca in fiecare an, au fost prezenţi artişti amatori de la I.M.A.S.A., I.A.M.E., I.T. „Oltul“, C.P.L., cooperativele „Lemn-Metal“ şi „Hărnicia“. După orele plăcute petrecute la iarbă verde, organizatorii i-au invitat pe cei tineri, luni seara, la Casa de Cultură a Sindicatelor, pentru cîteva ore dedicate in exclusivitate lor, sub genericul „Tinereţe, frumuseţe, muncă". (D.M.N.) Au fost, de asemenea, prezentate programe culturale la Băile Fortyogo, lingă Tîrgu Secuiesc, unde şi-au dat concursul formaţii artistice de la întreprinderea Mecanică, întreprinderea de Confecţii, I.C.S.M In Valea Zînelor — Covasna au fost prezenţi solişti şi formaţii artistice din aproape toate unităţile economice din oraş. Un bogat program artistic a prezentat şi Casa Orăşenească de Cultură din întorsura Buzăului, pentru sutele de cetăţeni veniţi la iarbă verde în zona Camping. Concursurile sportive şi distractive, organizate de Consiliul Orăşenesc de Educaţie Fizică şi Sport la baza sportivă din oraşul Baraolt, au atras un număr foarte mare de oameni ai muncii, în special tineri. Ziua de 2 Mai, Ziua tineretului, a fost marcată, de asemenea prin desfăşurarea a numeroase acţiuni cultural-educative şi recreative dedicate tinerilor. Totodată, în cele două zile, tinerii au putut participa la frumoase seri distractive organizate în aşezămintele culturale din oraşe şi din alte localităţi ale judeţului. (C.V.) culturală EXPUNERI In această săptămină, în organizarea Muzeului Judeţean, vor fi susţinute expuneri în mai multe localităţi ale judeţului cu temele: „8 Mai 1921 — eveniment de importanţă crucială în istoria României“ (5 mai, la Baraolt şi 6 mai, la Ghidfalău); ,,Făurirea P.C.R. — etapă decisivă în evoluţia clasei noastre muncitoare" (6 mai, la Ariuşd şi 7 mai, la întorsura Buzăului) ; „Desfăşurarea victorioasă a luptelor armatei române pe teritoriul judeţului Covasna şi contribuţia lor la înfrîngerea armatelor fasciste" (6 mai, la Clubul „Constructorul“ din Sfîntu Gheorghe); „P.C.R. — organizatorul şi mobilizatorul poporului român pentru susţinerea războiului antihitlerist“ (3 mai, la Cernat, 4 mai, la Moacşa şi 7 mai, la Hăghig). TEATRU • Secţia maghiară a Teatrului din Sfîntu Gheorghe prezintă in această săptămînă la sediu spectacole cu piesa „Nu ne naştem toţi la aceeaşi vîrstă“, de Tudor Popescu, după cum urmează: astăzi, ora 20 (abonamente G), mîine, 4 mai, ora 20 (abonamente Sz), joi, 5 mai, ora 20 (abonamente Dl), vineri, 6 mai, ora 20 (abonamente PI), sîmbătă, 7 mai, ora 20 (abonamente B) şi duminică, 8 mai (abonamente C). Sunt, de asemenea, programate spectacole cu piesa „Antigona“, de Sofocle, in zilele de miercuri, 4 mai, orele 17 şi 19, şi sîmbătă, 7 mai, ora 18. Ambele spectacole vor avea loc la sediu, în sala „Studio“. Sîmbătă, 7 mai, ora 19. Teatrul de Stat din Turda prezintă, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Sfîntu Gheorghe, spectacolul cu comedia de succes „Visul unei nopţi de iarnă", de Tudor Muşatescu. Regia — Marin D. Aurelian; scenografia — T. Th. Ciupe. In distribuţie — Stelian Stancu, Catrinel Dumitrescu (de la Teatrul National din Cluj-Napoca), Mariana Marinescu, Mircea Cosma ş.a. CONCERTE Astăzi, orele 17 şi 19, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Sfîntu Gheorghe, Filarmonica „Gheorghe Dima“ din Braşov va susţine un concert extraordinar dedicat Zilei internaţionale a tineretului. Dirijor — Atsushi Nukii (Japonia). In program, lucrări de Bach, Mozart, Rodriguez, Beethoven, Loewe, Rodgers, Kreisler, Ceaikovski, Chiriac, Williams. TV. Telejurnal. Priorităţi în economie. Teatru TV.: „Personalitate pentru concurs“, de Corneliu Marcu. Telejurnal. CINEMA Din programul filmelor acestei săptămini vă recomandăm: Cinematograful „ARTA“ — „Taina reginei piraţilor“ (sovietic), 3 şi 4 mai şi „Rocco şi fraţii săi“ (italian, două serii), 5, 6, 7 şi 8 mai. Cinematograful „LUX“ — „Ani eroici“ (românesc), 3 mai. „Cartierul veseliei“ (românesc), 4 şi 5 mai, „Tinereţea patriei, tinereţea noastră (românesc), 6, 7 şi 8 mai. Aceste trei producţii cinematografice vor rula de la ora 15,30, iar de la orele 10, 17,30 şi 19,30 sunt programate filmele „De viaţă nu mă satur niciodată“ (sovietic), 3 şi 4 mai, „Cei cinci poznaşi“ (cehoslovac), 5, 6, 7 şi 8 rai. Cinematograful „8 MAI“, Tîrgu Secuiesc — „Tinereţea patriei, tinereţea noastră“ (românesc, ora 16) şi „Şcoala de conducători auto“ (R.D.Ir, orele 10, 18, 20), 2 şi 4 mai’ „Ani eroici“ (românesc, ora 16) şi „Să te măriţi cu un căpitan“ (sovietic, orele 10, 18, 20) 5 şi 6 mai şi „Cartierul veseliei“ (românesc, ora 16) şi „Să te măriţi cu un căpitan“ (sovietic, orele 10, 18, 20), 7 şi 8 mai. Cinematograful „VICTORIA“, Covasna — „Miliţia intervine“ (sovietic), 3 şi 4 mai, „A doua variantă“ (românesc), 5, 6, 7 şi 8 mai. — Ei, și ? Cu relațiile tale sunt convinsă că o să faci rost de cîteva. * — Dacă nu ne grăbim. — Alo, tovarășu’, stați pun-o să mai prindem razele din ! ultraviolete. — Ce s-a întîmplat ? — Vă rog să mă iertați, dar în loc de aspirină v-am dat otravă pentru șoareci. — Ei, și ? E vreo diferență ? — Se înțelege. Mai trebuie să-mi daţi 25 de bani. CUVlNTUL NOU GRUPELE SANITARE, IN ÎNTRECERE! In organizarea Comisiei Judeţene de Cruce Roşie şi Direcţiei Sanitare, azi, 3 mai, începind de la ora 9, pe stadionul municipal din Sfîntu Gheorghe se desfăşoară etapele municipală şi zonală ale concursului grupelor sanitare. (C.N.) Joi, 5 mai, de la ora 9, la Liceul Industrial nr. 2 din municipiul Sfîntu Gheorghe se va desfăşura etapa judeţeană a concursului „Sanitarii pricepuţi“, în organizarea Inspectoratului Şcolar Judeţean, Comitetului Judeţean al U.T.C., Consiliului Judeţean al Organizaţiei Pionierilor şi Şoimilor Patriei şi Direcţiei Sanitare. Participă echipajele cîştigătoare ale fazelor zonale. (C.N.) CONCURSUL „GEORGE BACOVIA“ Recent, la Bacău, s-a desfăşurat cea de-a XI-a ediţie a concursului interjudeţean de creaţie literară „George Bacovia“. Judeţul Covasna a fost reprezentat în concurs de un echipaj format din pionierele Alina Cismaru şi Gabriela Bucur (Cenaclul „Licurici“ al C.P.S.P. din Tîrgu Secuiesc) şi Simona Popica (Cenaclul „Visătorii“ al C.P.S.P. întorsura Buzăului). Prin cele trei concurente, judeţul a cucerit patru premii: la secţiunea poezie, elevele Simona Popica şi Gabriela Budur au obţinut fiecare cite un premiu III, în timp ce la secţiunea proză Alina Cismaru a primit premiul III şi Premiul Teatrului de Animaţie din Bacău. Succesul cîştigătoarelor nu este numai o reuşită a activităţii cultural-artistice a pionierilor din judeţul nostru, ci şi a îndrumătoarelor cercurilor de creaţie: Mihaela Guşu (întorsura Buzăului) şi Niculina Ţînţar (Tîrgu Secuiesc). (D.M.N.) * Continuăm astăzi turul de orizont prin localităţile judeţului, prilejuit de încheierea „Lunii curăţeniei“, cu constatările efectelor spiritului gospodăresc in alte două comune: SITA BUZĂULUI Privind global situaţia lucrărilor efectuate în domeniul bunei gospodăriri şi Înfrumuseţării aşezării s-ar putea spune că faţă de alţi ani s-a muncit mai mult chiar şi luînd în consideraţie numai rezultatele din luna trecută. In acest sens, iată datele „la zi“: decolmatări de şanţuri pe 560 ml; repararea şi recondiţionarea împrejmuirilor pe 180 ml; au fost curăţate 450 hectare de fineţe şi s-au împrăştiat îngrăşăminte pe 6 hectare de păşune, au fost reparate două podeţe. Tot în această perioadă au fost colectate 125 kg deşeuri de hirtie şi 2.000 kg fier vechi din gospodăriile populaţiei. La „capitolul“ metal recuperat să mai reţinem că organizaţia comunală U.T.C. a colectat şi predat 7 tone de fier vechi, îndeplinindu-şi astfel angajamentul asumat. Acestea ar fi, în mare, rezultatele. Spunem in mare pentru că, intrînd mai in... amănunt, în fondul problemei, se poate afirma că nu peste tot spiritul gospodăresc s-a concretizat în aceeaşi măsură cu ... aceeaşi eficienţă. Ne gindim la faptul că există încă (chiar dacă nu tocmai „la vedere“) şanţuri care nu au fost curăţate, pomi nevăruiţi, garduri nereparate şi alte „ne“-uri... în privinţa unor sedii sunt, de asemenea, multe de făcut şi in cazul de faţă ne referim la circumscripţia sanitar-veterinară care „va constitui obiectivul atenţiei — după cum ne asigura primarul comunei, tovarăşa Maria Niţu — in viitorul apropiat“. Ţinînd seama de modul cum au acţionat unii deputaţi şi cetăţeni ca: Nicolae Tohăneanu (Ciumernic), Lazăr Burciu (Bobocea), Silvestru Neagoe, Cornelia Olaru şi Gheorghe Bularca (Sita Buzăului) se poate pune temei pe angajamentul de a recupera restanţele. RECI „Peste o jumătate de milion de lei reprezintă valoric lucrările efectuate in această perioadă şi de locuitorii comunei Reci", ne informează primarul Katona Iosif. In ce se concretizează ? ... întreţinerea zonelor verzi pe 15 hectare; curăţirea a 603 hectare de păşune; repararea a 8 poduri şi podeţe; taluzarea malurilor pe pîrîul Sadova; curăţiri de şanţuri — 3 km; au fost plantaţi 190 puieţi de pomi şi plantate 700 fire de flori; cu ajutorul elevilor s-a făcut curăţenie generală şi în Mestecănişul de la Reci. Şi aici însă se poate aprecia că rezultatele nu sunt încă pe măsura potenţialului real. Restanţele se cunosc şi mai mult chiar, in aceste zile, cind vremea se îmbunătăţeşte vizibil, se acţionează pentru eliminarea lor. Dintre obiectivele mai mari care vor sta în atenţia gospodarilor comunei în viitorul apropiat reţin atenţia încheierea lucrărilor la noua remiză P.S.I., continuarea lucrărilor de reparaţie la Căminul Cultural din Comolău, precum şi unele reparaţii curente la sediile unor edificii. Da, ,,Luna curăţeniei" s-a terminat, aceasta nu înseamnă insă, că spiritul gospodăresc intră în... vacanţă. După cum se vede, mai sunt încă multe, foarte multe de făcut Constantin NIŢU ! Bilanţ pozitiv, dar şi... restanţe SPIRITUL GOSPODĂRESC iqoetiune Anul XXI Nr. 5054 Aveţi cuvtntulhrrl^la CUVlNTUL NOU ......................... • „Sunt un cetăţean din municipiul Ploieşti, care vă scrie din dorinţa de a-şi exprima mulţumirile pentru modul în care a fost îngrijit în cadrul Spitalului de Boli Cardiovasculare din oraşul Covasna, unde s-a aflat internat în urmă cu puţin timp — ne înştiinţează tovarăşul Ilie Iosif. M-am înapoiat in sinul familiei întremat, plecind cu cele mai bune impresii din frumoasa staţiune care a dat şi numele judeţului dumneavoastră“. • Situaţia pe care aţi relatat-o, stimate Gheorghe Borbeanu, din întorsura Buzăului, a fost analizată de către factorii de resort. Lucrurile sunt în mare parte soluţionate, urmînd ca în cel mai scurt interval să intraţi in posesia drepturilor ce vi se cuvin. „ Sesizarea grupului de călători din Sfîntu Gheorghe este întemeiată ! Vor fi intensificate controalele in perioada următoare, pentru depistarea tuturor călătorilor contravenienţi. Vă mulţumim pentru sugestiile formulate, tovarăşe Alexandru Fabian, din Sfîntu Gheorghe, care — In parte — pot fi valorificate Trebuie Insă ţinut cont şi de condiţiile concrete existente ... ) Privitor la problemele abordate de mai mulţi cetăţeni din comuna Sita Buzăului, organele locale ne-au precizat faptul că lucrurile sunt cunoscute in amănunţime, acţionindu-se pentru soluţionarea lor. Pentru alte precizări petenţii sunt invitaţi să se adreseze direct Consiliului popular comunal. La solicitarea instanţei se va efectua o anchetă socială, tovarăşă C. Ella. Situaţia se află în atenţia organelor de specialitate, care vă vor informa despre evoluţia lucrurilor. Rubrică realizată de Iloria C. DELIU TI IN LI In prima mai vremea toare. La in dea ploi, în parte ară turile minimi se intre 4 și coborite în decadei,în presiunile ini ua, valorile situa între 1 mai ridicate sud-vestice. In a doua mea va fi rn mele z'le, Iri giunile nord: încălzi trept, vestul ţării, de scurtă dui descărcări el lat de grindiente în zon de munte, rile minime prinse intre de, mai cot mele nopţi nord-estul ţă maxime între de, mai ridic parte a Rite izolat, se vo valori mai î grade. In ultima mai vremea , Ploile vor f sub formă vor semnala cărcărî elec! grindină. Teinime se vor 17 grade, maraa parte a ziua valorile cuprinse înt grade. VINZARI Vînd Dacia nouă. Sfîn 1.29.59, 16—20 Vînd Dacia perfectă. Sf telefon 1.56.2. orele 20—21. OFERTE I Caut femeipil, doi ani. ghe, strada 30, bloc 28, stament 7. PIEI Pierdut Ie numele Mâță liberată de I. tu Gheorghe. Pierdut /’ numele Oprsc berată de I.î. Gheorghe. Pierdut la numele Gabor fată de C.P.L ghe. Declar ! Pierdut K numele Miro berată de „Muncitorul“, iese. Declar DI Cu adîncă ţări încetare din viaţă, la de ani, a ce Esztolyka leanţele se 3 mai, între casa morţui, Cetăţii. In avea loc m ora 15. Far prietenii. ANUNŢUI Vasilescu mulţumirile prin prelegrame a greaua t. de moarte ghe Vasile