Cuvîntul Nou, august 1989 (Anul 22, nr. 5441-5466)

1989-08-01 / nr. 5441

PAG. 2 O VALOROASĂ INIŢIATIVA PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICA CULORILE METALULUI t1 „Pinacoteca Muzeului judeţean, în străduinţa sa de a contribui la educaţia estetică a publicului, iniţiază o nouă experienţă. De această dată esenţa încercării noastre o constituie organizarea unei seriiale expoziţii chiar la locul de muncă al oamenilor muncii din industrie, cu scopul mărturisit de a le oferi posibilitatea contactului zilnic cu frumosul artistic, cu valorile estetice, întregind astfel munca lor, creatoare de bunuri materiale“. Am citat din caietul program al expoziţiei de artă plastică intitulată „Culorile metalului“, cuprinzind lucrări din colecţia muzeului, deschisă de curînd la I.A. M.E. Sfîntu Gheorghe. Pe marginea acestei valoroase acţiuni am solicitat un scurt interviu autorului ei, muzeograful Janó Mihály, de la Galeriile de artă din Sfîntu Gheorghe. — Cîteva cuvinte despre natura acestei inedite expoziţii ... — Ea cuprinde 23 de lucrări de artă modernă şi contemporană românească, fiind o expoziţie de peisaje, în diferite tehnici, dominînd cea realistă. — Există un sens didactic al acestui „decupaj“ ? — Desigur. încercăm, pentru început, să-i atragem pe oameni, să-i facem să se familiarizeze cu arta plastică, urmînd ca expoziţiile care vor fi organizate să oglindească arta penelului în evoluţia ei către modernism. — Care va fi periodicitatea deschiderii acestor expoziţii ? — Cîte una la două luni: iulie—august, septembrie— octombrie şi noiembrie— decembrie. De notat că următoarea expoziţie va fi una de natură statică, iar cea de-a treia de compoziţii moderne, cu un ridicat grad de abstractizare, cele trei expoziţii vor fi prezentate, pe rînd, şi la I.M.AAA. — Cele două mari întreprinderi vor fi — din acest punct de vedere — singurele privilegiate ? — Nu. Vom continua, imediat, cu întreprinderea mecanică din Tîrgu Secuiesc şi, în funcţie de condiţiile şi sprijinul care ni se oferă şi acordă, vom deplasa aceste expoziţii şi în alte întreprinderi din judeţ. — Mai aveţi şi alte proiecte în această idee ? — Da. In colaborare cu Inspectoratul silvic, proiectăm deschiderea, la Clubul I.F.E.T. Tîrgu Secuiesc, a unei expoziţii de artă plastică intitulată „Pădurea“, care va cuprinde valoroase lucrări sub semnătura unor mari artişti ai penelului ca Ressu, Toniza şi Lucian, completate cu lucrări din arta contemporană. Ne propunem astfel o apropiere a publicului de artă, în special de cea modernă şi contemporană, urmînd ca acest public, odată iniţiat, să fie pregătit pentru etapa următoare: vizitarea Galeriilor de artă şi a valoroaselor ei colecţii care — fie-ne iertată lipsa de modestie — dovedesc că şi noi, asemenea centrelor de tradiţie, posedăm un patrimoniu artistic bogat, divers, valoros, care merită să fie cunoscut de un public cit mai lărg. Ioan DRÁGÁN . SCRISORI si RASPUNSURI Dintre scrisorile conţinînd reclamaţii, sesizări, cereri ale oamenilor muncii, adresate Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., unor organe centrale de partid şi de stat, am ales pentru astăzi următoarele: CEREREA VA FI REZOLVATA! Intr-o scrisoare adresată Comitetului judeţean de partid, B. Rozalia, din Ilieni, solicită sprijin în acordarea unui apartament în blocul de locuinţe din comună, avind în vedere condiţiile sale speciale. Din analiza efectuată a rezultat că petenta a depus cererea anul trecut şi in aprilie, anul acesta. Comitetul executiv al Consiliului popular a avut in vedere repartizarea cu prioritate a apartamentului solicitat, pe baza legii, unei profesoare stagiare, venită in comun. Din discuţiile purtate cu primarul comunei şi petiţionară a reieşit că cererea este întemeiată şi, prin eliberarea în luna septembrie a unui apartament, ea va fi rezolvată. RECLAMAŢIE CU ... DOUA TĂIŞURI V. Hosu, din Ciumernic, sesizează faptul că un cetăţean de sat deţine ilegal o suprafaţă suplimentară de teren şi nu contractează cu statul produse agroalimentare, folosind în mod abuziv o suprafaţă de teren pentru păşunatDin verificările efectuate la faţa locului a reieşit că atît petiţionarul, cit şi reclamantul deţin suprafeţe în plus faţă de cele evidenţiate în registrul agricol, şi nici unul, nici celălalt nu predau prin contract produsele prevăzute de legislaţia în vigoare. In concluzie, Biroul executiv al Consiliului popular Sita Buzăului, împreună cu O.C.O.T. Covasna, urmează să aplice prevederile legale pentru suprafeţele nedeclarate în registrul agricol, inclusiv pentru evaziune fiscală, concomitent cu obligarea predării la fondul de stat a produselor la nivelul sarcinilor prevăzute de decretele 69 şi 70/1984. De unde se vede că, în acest caz, reclamaţia a fost cu... două tăişuri. NU SUNT ÎNDEPLINITE PREVEDERILE LEGALE Referitor la cererea adresată Comitetului Central al partidului de către B. Elena din Covasna, în care solicită alocaţia de stat şi ajutorul pentru mamele cu mulţi copii, din analiza efectuată rezultă că petenta nu îndeplineşte prevederile legale. Astfel, potrivit articolului 5, alineatul 2 din Decretul nr. 410/1983, alocaţia de stat pentru copii se acordă soţului în cazul părinţilor divorţaţi, precum şi în cazul copiilor din afara căsătoriei, în cazul în care acesta are copiii respectivi în îngrijire. In ce priveşte ajutorul pentru mamele cu mulţi copii, acesta se acordă de către Consiliul popular judeţean în raza căruia îşi are mama domiciliul, dar petenta nu îndeplineşte condiţiile necesare. TREBUIE REZOLVATA SITUATIA FAMILIALA ! Intr-o scrisoare adresată organului central al F.D.U.S., M.I. din Covasna solicită repartizarea unui apartament corespunzător, deoarece actuala locuinţă nu prezintă condiţiile necesare creşterii copiilor, avînd infiltraţii de apă de la planşeu. Din terceturile efectuate a reieşit că cererea petentului se sprijină pe date reale şi s-a indicat Secţiei de gospodărire comunala şi locativă a oraşului repararea izolaţiei blocului respectiv. Totodată, i s-a recomandat petentului clarificarea situaţiei sale familiale. Ca bază pentru atribuirea unui apartament din fondul statului, în conformitate cu numărul membrilor familiei sale actuale. IN LIMITA LOCURILOR DISPONIBILE G. Viorica, dinBârlad, solicită într-o scrisoare internarea în Spitalul de recuperare boli cardiovasculare Covasna, avîndu-se in vedere starea sa de sănătate- în luna august- întrucât locurile pentru perioada menţionată au fost ocupate în întregime, petenta a fost planificată pentru 16 decembrie, anul curent, recomândându-i-se ca pe viitor să se adreseze Direcției sanitare Vaslui, care are locuri repartizate pentru acest spital. CUVINTUL NOU Nufărul '89 (Urmare din pac I) am îndrăgit foarte mult oraşul Sfîntu Gheorghe, oamenii lui, împrejurimile... Plec de la dumneavoastră numai cu amintiri frumoase şi o să revin de fiecare dată cu bucurie“. Mirela Ursache, deţinătoarea premiului special al ziarului nostru: „Mă bucur foarte mult că am putut participa la acest concurs, că am avut posibilitatea de a mă convinge de reuşita lui. Luați in calcul faptul că am numai 17 ani, deci că voi mai putea participa fi la edițiile viitoare". Dan Mizrahi, compozitor preşedintele juriului: „In judeţul dumneavoastră am revenit cu plăcere și plec incintat in primul rînd de organizare. Consider că preselecţia a fost o idee foarte bună, deși a făcut mai dificilă sarcina juriului. Fără doar fi poate, acest concurs este un mare succes, o pistă de lansare pentru talentele adevărate, lucru confirmat şi de invitaţii de astăzi care, cu cîteva ediţii în urmă au venit aici pe post de... concurenţi. Este o mare bucurie pentru noi să ştim că am contribuit la lansarea lor în cimpia uneori spinoasă a muzicii uşoare“. Dan Stefan, compozitor, membru al juriului: „Cu siguranţă, acest concurs este unul de prestigiu. Laureaţii de la „Nufărul“ pot participa la cel de la Mamaia, făcindu-se şi mai mult cunoscuţi. Eu voi scrie cîteva partituri pentru unele talente descoperite aici, mă refer la Mirela Bodeanu, triou-ul ,,Galas“ şi Manela Rădoi". Alexandru Wilmany, compozitor, membru al juriului: „M-a impresionat ospitalitatea oamenilor din judeţul dumneavoastră, făcîndu-mă să mă simt ca acasă. M-a impresionat, de asemenea, efortul depus de membrii orchestrei, care au ridicat substanţial nivelul concursului". Bartha Ioan, redactor la Radiodifuziunea Română, membru al juriului: „Am fost la „Nufărul" cu 7—5 ani în urmă. Mărturisesc că de atunci acest concurs a înregistrat progrese uimitoare“. Trofeul „Nufărul ’39“ : Mirela Bodeanu (judeţul Tulcea). Premiul III : Cezar Pintea (Bucureşti). Premiul I : Trio „Galax“, alcătuit din Angela şi Daniela Galanton şi Stela Axinte (judeţul Botoşani) Premiul special al ziarului „Cuvîntul nou“ : Mirela Ursache (judeţul Buzău). Premiul II : Nicoleta Băjescu (Bucureşti). Radu DUBIU. SEBESTYÉN László, activist la Comitetul judeţean Covasna al P.C.R. Ion Barot este în plină putere. Ar putea fi încadrat într-o activitate socială utilă, care să îi aducă o retribuţie satisfăcătoare, din care şi-ar putea întreţine familia, cei doi copii. Ar putea... Se complace însă în postura de ATITUDINI O tristă amnezie... parazit social. Mai mult, şi-a abandonat familia, a refuzat să dea firescul ajutor material celor doi copii ai săii, luia Judit Barot are 12 ani. Fratele ei, Cristinel Ion Barot, are 14 ani. Dar nici unul din ei nu beneficiază de sprijinul falsului lor. Instanţa de judecată l-a condamnat pe Ion Barot, prin sentinţă rămasă definitivă, la şase luni închisoare pentru săvirjirea infracţiunii de abandon de familie. In aceeaşi situaţie a ajuns şi Csorba Mihail, din Ghidfalău, care de un an a fost lovit de o „amnezie“ similară privind obligaţia de a-şi întreţine cei doi copii minori. Dacă legile omeniei nu i se par suficiente pentru a-şi îndeplini atribuţiile de părinte, pentru el şi alţii ca el legea penală este întotdeauna fermă __ Cornelius 1*01* A —Anul XXII Nr. 5441 1 DIN CAIETUL GREFIERULUI „Ştiu şi regret că, în urma sfatului dat de mine I inculpatului în timpul scandalului — „Dă-i Costică, o palmă“ — reclamantu’ a stat mai multe zile în spital ,cu capu’ spart Vă rog să reţineţi insă eu subisemnatul nu am ştiut că, pe moment, inculpatul nuavea mîinile libere, ci ţinea în ele un sifon“. î * \ „Onorat tribunal, este aidevărat că în noaptea cu ^pricina, atît eu, cit şi prie-1 tenii mei am pătruns 1 curtea 1 rrî m întreprinderii cu gîndul să sustragem unele . bunuri. Vă rog să reţineţi In- Jsă că, atunci cînd l-am louit pe paznic, nici eu şi nici prietenii mei nu eram ^înarmaţi, aşa cum greşit a reţinut prima instanţă, tot ceea ce aveam asupra j ^ noastră fiind un simplu i 1 topor, o ţeava de fier şi o / I furcă“. /