Cuvîntul Nou, septembrie 1989 (Anul 22, nr. 5467-5492)

1989-09-15 / nr. 5479

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., şi al Consiliului Popular Judeţean Anul XXII Nr. 5479 Vineri 15 septembrie 1989 4 pagini, 50 bani Vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu,a7 împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în judeţul Iaşi In aceeaşi ambianţă, imprimată de profundul caracter de lucru îmbinat cu atmosfera sărbătorească specifică întîlnirilor cu oamenii muncii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, au continuat, joi, vizita în judeţul Iaşi. Dialogul de lucru s-a desfăşurat în mari unităţi economice din municipiul reşedinţă de judeţ, unde au fost examinate, împreună cu muncitori şi specialişti, cu cadre de conducere, aspecte esenţiale ale activităţii productive, fiind stabilite, totodată, măsuri pentru îndeplinirea exemplară a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, al tuturor obiectivelor cuprinse în programul partidului, care urmează să-şi găsească împlinirea în localităţile judeţului Iaşi. De asemenea, desfăşurată în ajunul deschiderii noului an de învăţămînt, vizita a prilejuit întîlnirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu cu profesorii, studenţii şi elevii din acest puternic centru universitar, cu îndelungate şi valoroase tradiţii, care a cunoscut, în anii socialismului, îndeosebi în perioada inaugurată de Congresul al IX- lea al partidului, o puternică înflorire. La vizită participă tovarăşii Emil Bobu şi Silviu Curticeanu. Pe străzile Iaşului, de la un an la altul mai frumos, cu o economie puternic dezvoltată şi o cultură tot mai înfloritoare, mai impunător prin noile sale edificii, se aflau, în această dimineaţă însorită de septembrie, mii şi mii de oameni de toate vîrstele, care au ţinut să salute, cu toată căldura inimii, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, să le exprime profunda lor stimă, preţuire şi recunoştinţă pentru grija statornică ce o poartă dezvoltării municipiului şi judeţului, ţării întregi. Ei au scandat cu însufleţire numele patriei, al partidului şi al secretarului său general, au reafirmat dorinţa lor, care este dorinţa tuturor locuitorilor României socialiste: „Ceauşescu reales la al XIV-lea Congres“. Cu aceste vibrante simţăminte au fost întîmpinaţi tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu la sosirea într-una din marile citadele ale învăţămîntului ieşean, ale şcolii româneşti — Institutul politehnic. Erau prezenţi la acest moment de însemnătate deosebită cadrele didactice ale prestigioasei universităţi ieşene, ale celorlalte instituţii de învăţămînt superior, mii şi mii de studenţi şi elevi. Au venit în întîmpinare ministrul educaţiei şi învăţămîntului, Ion Teoreanu, primul secretar al C.C. al U.T.C., Ioan Toma, preşedintele Consiliului U.A.S.C.R., Matei Ani, preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, Poliana Cristescu. Vizita a început la expoziţia organizată cu prilejul noului an de învăţămînt, unde rectorul Institutului politehnic, Cameluţa Beldie, a prezentat stadiul actual şi o seamă de realizări ale şcolii superioare ieşene. A fost relevat cu putere faptul că, beneficiind de sprijinul permanent şi de orientările conducătorului partidului şi statului nostru, şcoala românească a înregistrat realizări de seamă. In această luminoasă epocă, de măreţe înfăptuiri în toate sferele de activitate, au avut loc şi în domeniul învăţămîntului — aşezat pe o temelie nouă, revoluţionară — importante schimbări calitative, care au contribuit decisiv la adîncirea caracterului său democratic, la creşterea funcţionalităţii şi eficienţei, la transformarea sa într-o adevărată forţă de producţie, cu un rol hotărîtor în dezvoltarea generală a ţării în etapa actuală şi în perspectivă. Expoziţia evidenţiază, prin date semnificative, accesul larg şi gratuit la învăţătură al tuturor fiilor patriei. Vizitarea expoziţiei prilejuieşte evidenţierea unor date deosebit de elocvente. In momentul de faţă, in şcoli şi facultăţi studiază 5.670.000 de copii şi tineri, aproape un sfert din populaţia României. A fost generalizat învăţămîntul de 10 ani şi s-a dezvoltat învăţămîntul liceal, profesional, de maiştri şi superior, cu precădere cel industrial, agroindustrial şi economic. în anul şcolar 1989— 1990 se asigură cuprinderea în treapta a doua a învăţămîntului liceal, curs de zi şi (Continuare în pag. 2—3) A venit toamna... Pleoapă lăsată peste lacrima scăpată în grabă de un anotimp devenit amintire. Aripă tremurîndă, încordată de zbor, înainte de a se desprinde de căldura cuibului matern. Clopoţeiele septembrie A venit toamna... In pelerina ei de iluzionist a adus şcoala, explozie de tinereţe şi exuberanţă, de visuri cu finalitate imediată şi proiecte de perspectivă. Căci cele 15 bătăi ale clopoţelului de la gîtul cailor lui septembrie anunţă un drum pietruit cu izbînzi atît pentru învăţăcei, cit şi pentru dascălii lor. Un drum răspunzător de devenirea întru fiinţă socială, cum ar spune filosoful, a celor cîteva milioane de tineri ai Ţării, aflaţi pe băncile şcolii, a celor 60.974 de preşcolari şi elevi din judeţul nostru. Pe meleaguri covăsnene, bucuria noului anotimp pîrguie zîmbet pe buzele celor o sută de noi profesori stagiari, veniţi să se împlinească prin munca la catedră, pîrguie roadele semănate pînă acum pe „ogoare" afective şi intelectuale de celelalte trei mii de cadre didactice ale judeţului. Iată-ne, aşadar, la ora proiectelor, la ora ... revelionului diurn al noului an şcolar. Ion MUNTEANU Astăzi, în jurul orei 10:00, posturile de radio şi televiziune vor transmite direct, din municipiul Iaşi, adunarea populară prilejuită de deschiderea anului de învăţămînt 1989—1990 şi de vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în judeţul Iaşi. Răspunzind vibranteior îndemnuri şi chemări adresate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Minerii judeţului Covasna raportează îndeplinirea planului pe 4 ani din actualul cincinal TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI, PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, însufleţiţi de vibrantele dumneavoastră chemări şi orientări vizînd amplificarea strădaniilor pentru obţinerea unor rezultate superioare în întreaga activitate productivă, minerii judeţului Covasna raportează îndeplinirea, în ziua de 14 septembrie 1989, a planului pe 4 ani din actualul cincinal. Această realizare, pe care o dedicăm apropiatului forum al comuniştilor români, constituie expresia deplinei adeziuni a tuturor minerilor din bazinele carbonifere ale judeţului la Hotărîrea Plenarei Comitetului Central al P.C.R. privind realegerea dumneavoastră în funcţia supremă de secretar general al partidului, chezăşia înfăptuirii neabătute a programelor de dezvoltare economico-socială a patriei. Suntem ferm hotărâţi, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ca printr-o şi mai bună organizare a muncii, prin folosirea mai eficientă a tuturor mijloacelor mecanice, aşa cum aţi indicat dumneavoastră la recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., să realizăm în întâmpinarea Congresului al XIV-lea al partidului o producţie suplimentară faţă de prevederile de 4 ani ai cincinalului de 250.000 tone, iar pînă la sfîrşitul anului de 340.000 tone lignit de bună calitate, sporindu-se astfel contribuţia la asigurarea independenţei energetice a ţării. Dăm glas şi în acest fel adeziunii unanime şi entuziaste a minerilor covăsneni la conţinutul proiectului Programului-Directivă şi Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al P C.R., la întreaga politică internă şi externă a partidului şi statului nostru. Permiteţi-ne, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, să vă adresăm şi cu acest prilej, cu sentimente de nemărginită gratitudine şi aleasă preţuire, cele mai sincere urări de multă sănătate, ani mulţi şi luminoşi, multă putere de muncă şi creaţie spre a ne conduce cu aceeaşi clarviziune şi strălucire spre orizonturile luminoase ale comunismului. COMITETUL DE PARTID SI CONSILIUL OAMENILOR MUNCII DE LA ÎNTREPRINDEREA MINIERA CAPENI-BARAOLT, JUDEȚUL COVASNA (Continuare în pag. 2—3) Amplă mobilizare de forţe pentru efectuarea la timp şi la un înalt nivel agrotehnic a tuturor lucrărilor agricole Cu toate că multimpele două zile ritmul de lucru în agricultură a cunoscut o substanţială creştere, aceasta nu a ajuns încă la un asemenea nivel încît să garanteze încheierea tuturor lucrărilor în perioadele prevăzute. In următoarele zile se impune o amplă mobilizare de forţe, îndeosebi la recoltarea cartofilor, lucrare la care se înregistrează serioase restanţe, în cursul acestei săptămîni, la recoltarea cartofilor vor lucra şi elevii şcolilor din judeţ, care au încheiat contracte cu unităţile agricole. Este de datoria conducerilor unităţi uni, materialele necesare —coşuri, găleţi, saci etc. — creîndu-se astfel toate condiţiile pentru realizarea zilnică a normelor prevăzute. URGENTE IN ^ AGRICULTURA v— ■" • ' —^ în mod deosebit se impune mobilizarea la lucru a tuturor membrilor cooperatori, retribuirea muncii acestora făcîndu-se în acord global, în natură, cu condiția partidrecoltat și sortarea cartofilor timp de 15 zile. Pe cîmp, în grămezi, se află mari cantităţi de cartof, mai ales în unităţile din consiliile unice agroindustriale Cernat şi Sînzieni, fapt ce necesită impulsionarea transporturilor la bazele de preluare. Mijloace de transport sunt suficiente, dar acestea trebuie folosite judicios, astfel ca zilnic să se efectueze patru curse, lucru pe deplin posibil în condiţiile asigurării unui număr suficient de încărcători, cel puţin patru D. TOMA