Cuvîntul Nou, martie 1991 (Anul 2, nr. 318-339)

1991-03-01 / nr. 318

PAG. 2 ...Acesta-i ultimul dialog pe care-l port cu d-na Aurora Crina Pop — director comercial la „MOPACO S.A.“, şi asta pînă-n momentul în care măcar o parte din promisiunile făcute vor fi puse în practică: dea Domnul! Atunci vom mai reveni, şi sperăm că numai cu laude. Dar pînă una-alta, haideţi să mai luăm cunoştinţă de nişte... promisiuni. Sau să le zicem mai bine... „frămîntări* — că tot sintem in domeniu— Intenţionăm să ieşim pe piaţă cu două produse care cred că vor avea căutare. E vorba de tărîţele de grîu (în pungi de 250 grame) şi de germenii de grîu — ambele cu calităţi nutritive deosebite. Şi v-aş ruga, dacă sunteţi de acord — să scrieţi că lansăm un concurs dotat cu două premii de cite 500 lei, pentru cite o machetă necesară „etichetei" care va fi tipărită pe pungile respective. — Cu plăcere, că doritori de un câştig suplimentar (şi neimpozabil) cred că sunt destui. Deci amatorii sunt invitaţi să ia relaţii de la sediu: „MOPACO S.A.“, strada Gyárfás Jenő (din strada Oltului), nr. 9, telefon 1.26.44. Alte noutăţi, doamnă? — Da. Am luat legătura cu C.O.C C.-ul, care ne-a asigurat că este in măsură să ne pună la dispoziţie un program de calcul, pe computer, pentru optimizarea aprovizionării cu produse de panificaţie d in funcţie de capacităţile de transport disponibile, de lungimea traseelor, de cererea pieţei şi comenzile uzuale etc. Ne va costa probabil 30—40 mii lei, dar cred că merită. In sfîrşit, o ultimă rugăminte — un apel de... popularizare a unei acţiuni prin intermediul ziarului, dacă se poate... — Desigur că se poate, atîta vreme cit cititorii noştri au ceva de ciştigat prin asta! — Cunoaşteţi probabil că există o uniune economică a întreprinzătorilor particulari, sau mai pe scurt — PATRONATUL NAŢIONAL ROMAN. Avem intenţia şi posibilitatea să înfiinţăm o filială judeţeană a acestui organism care îi sprijină în mod concret pe întreprinzători! Astfel, s-au obţinut pe această cale de la Guvern cote de materiale şi materii prime destinate în exclusivitate întreprinderilor particulare, care pot fi ridicate de la fostele I.C.R.A., B.J.A.T.M. şi I.C.R.T.I. •— E de-a dreptul senzaţional ce-mi spuneţi, mai ales dacă-i şi... adevărat! — E adevărat, sîntem deja în posesia cotelor alocate şi vrem să organizăm o întîlnire cu toţi agenţii economici particulari în ziua de marţi, 12 martie 1991, la ora 13, în sala mică a Casei de cultură, pentru a înregistra cererile şi a întocmi un desfăşurător pentru trimestrul întîi. — Şi cam la ce se referă aceste... „cote"? — La multe, şi vă înşir doar citeva: citrice, măsline, alune, drojdie, orez, mălai, băuturi ,diverse, ţigări, condimente, lapte praf, brinzeturi , dar şi ciment, fierbeton pentru construcţii, gresie, parchet, covor PVC, clei, vinarom, cherestea, tablă, cuie, electrozi, carton asfaltat, tuburi fluorescente... — ...Ajunge, doamnă! E prea frumos să fie adevărat! Oricum, îmi face plăcere să fiu intermediarul difuzării acestei ştiri. Să vedem în ce măsură are ea şansa unei reale transpuneri în viaţă, pentru că de promisiuni şi „cote*1 — lumea e sătulă. Dar cine ştie — lumea merge înainte, sau cel puţin aşa intenţionează. Asta e calea, ştiu că Guvernul e plin de solicitudine (pe hîrtie nu-l costă nimic!) — să vedem însă cum stăm cu birocraţia, cu ,,disponibilităţile“, cu corupţia şi mita — adică cu... realitatea! Acolo însă unde vor fi „poticneli" — presa independentă vă vă sta alături. Vă promit — doar e în interesul nostru, al tuturor... Mihai COVACIU ...ȘI ALTE NOUTĂȚI IMPORTANTE „PACALELI" ÎN... DEVANS? ,,Cu toate că nu a venit incă ziua de 1 aprilie, se pare că unii au început să se ţină de... păcăleli! Iată un caz concret. Zilele trecute am cumpărat din Sfîntu Gheorghe, de la „Ceainărie”... chibrituri Numai că preţul mi s-a părut mai mare decit în alte locuri. De pildă, pe zece cutii am plătit... 27 de lei! Foarte mult, dacă ne gindim la salariile noastre modeste. Ar mai fi de adăugat că şi ţigările au nişte preţuri (la „negru”) exagerate, incit întreb dacă singura soluţie care ne-amai rămas este să ne lăsăm... de fumat? Unii pot, dar alţii nu. Am ţinut să vă aduc la cunoştinţă aceste aspecte aparent neînsemnate, dar care ne tracasează“. Menţionăm că unitatea aparţine Şcolii profesionale de cooperaţie. * Sigur, răspunsul este la obiect dar întrebarea... retorică a cititoarei noastre privitoare la necazurile fumătorilor rămîne (deocamdată) fără răspuns... SEMNE DE ÎNTREBARE „Doresc să abordez o chestiune de principiu în cele ce urmează. încerc să fac un schimb de locuinţă în Sfîntu Gheorghe şi am înaintat actele la serviciul de spaţiu locativ din cadrul E.G C.L. Ni s-a cerut să adităm incă o dată fondul de rulment pentru asociaţiile de locatari, corespunzător noilor adrese! Precizez că atît contractul meu, cit şi al cetăţeanului cu care fac schimbul sînt la amintita întreprindere, aşa incit nu putem achita fără a avea ,,la mină" un document care să ateste schimbul cu pricina!! In afară de aceasta, fondurile de rulment au fost plătite cîndva, atunci cînd s-a făcut închirierea contractelor, de ce este nevoie acum să mai dăm alţi bani? Să fie tot birocraţia de vină?“. Valeriu MICU, Sfintu Gheorghe N.R. Noi credem că nu. Să vedem ce ne va răspunde E.G.C.L. Sfintu Gheorghe! floria C. DELIU Elena CURPAN. Sfintu Gheorghe „O AMENDA USTURĂTOARE! Cum lucrurile ni s-au părut şi nouă dubioase, am luat legătura cu Corpul de control comercial al judeţului Covasna, prezentîndu-i domnului Szabó Albert şeful organismului respectiv situaţia. După efectuarea unei verificări la faţa locului, am fost înştiinţaţi că în legătură cu chibriturile vîndute la suprapreţ lucrurile stau întocmai. Diferenţa este însă de numai... zece bani (!?!), gestionara Kiss Maria mărind artificial preţul, pentru recuperarea costului ambalajului ce se cifra la 400 de lei. Banii au fost viraţi la bugetul statului pentru că nu aveau cum să fie înapoiaţi clienţilor (!), iar gestionara amendată cu 1000 de lei! Ni s-a mai specificat că respectivul control încă nu s-a finalizat. Vor mai fi oare surprize? DIVERSE Mulţumim celor care prin telegrame, telefoane şi prezenţă au fost alături de durerea noastră pricinuită de pierderea celui care a fost Nicolae Neagoie. Familia Îndurerată. (704) sparte, nemaivorbind de perioada de zbucium şi transformări, inerente după Revoluţie. Cit despre proaspătul înfiinţat (la vremea aceea) sindicat al nostru, deşi ne-ana confruntat în permanenţă cu tot felul de revendicări şi urgenţe de tot felul , ne-am făcut timp, totuşi, şi pentru problema căminelor de nefamilişti. Iar situaţia pe care am găsit-o acolo era (şi încă este!) chiar... mai jalnică decit „tabloul“ pictat în ziar. Şi vă rog să nu mă întrebaţi cum de s-a ajuns în situaţia de faţă, o ştim bine cu toţii — pur şi simplu n-are rost să discutăm.— Să discutăm atunci despre conceptul de „cămin“, ca spaţiu de locuit, odihnă, recreere?... In halul în care se află, ar fi, pur şi simplu, jenant. — Exact. Dar ajunşi aici trebuie să vedem cine şi cum a folosit acest spaţiu! Aţi lucrat la Primărie şi ştiţi, probabil, că de-a lungul anilor, dar şi după Revoluţie — am avut pur şi simplu „obligaţia" să primim şi să acceptăm un număr destul de mare de oameni fără capăţii, oameni certaţi cu legea şi cu bunul simţ. In orice caz — o „faună" aflată foarte departe de orice... urmă de spirit gospodăresc. Sper să nu fiu Înţeles greşit: nu toţi sunt astfel, ferească-mâ... Cerul să spun aşa ceva! Dar, putem afirma cu certitudine că a existat şi mai există incă un anumit număr de indivizi care-şi fac de cap fără nici o reţinere, şi asta in mijlocul oamenilor — care asistă neputincioşi sau, mai rău, indiferenţi! — Şi care e situaţia... indiferenţei la nivelul sindicatului? — Indiferenţi n-am fost niciodată, dar cu atît mai mult nu putem fi acum. Ce-a fost, a fost. Astăzi, însă, problemele legate de cazare şi de condiţiile de locuit devin „probleme de serviciu“ ale sindicatului! „.Dar, despre modul In care Sindicatul liber asociat al constructorilor din Sfîntu Gheorghe se implică în rezolvarea acestor probleme, intr-un episod viitor al serialului nostru... (Urmare din pag 1) CUVtNTUL NOU Anul II Nr. 318 VINZARI Vind calculator compatibil IBM, de tip PC—AT 286 Telefon: 1.39-41, între orele 18— 20. (707) Cedez inseriere Dacia din 1989 (avans). Telefon: 1.6377. . (702) „Trebuie să fim sprijiniri, nu obstrucţionari!“ (Urmare din pag. I) Ministerul Sănătăţii (aşa mi s-a spus de acolo!) întrucit am una, valabilă pentru toată ţara. Chiar şi pentru... străinătate, dovadă că am tratat pacienţi in Germania şi, recent, In Grecia. In sfirşit, la punctul trei se vorbea de înfiinţarea uinut minilaborator propriu pentru anumite analize ori, măcar colaborarea din acest punct de vedere, cu Spitalul de patologie neuromusculară din staţiune. Problema nu se mai pune, deocamdată, intrucît ne limităm la biomasaje şi la altceva nimic! Fiecare pacient soseşte de altfel cu trimitere de la o unitate medicală, buletin cu analize sau cu biletul de ieşire din spital, pe baza cărora o comisie face o triere atentă la Braşov, în prealabil, abia după aceea bolnavii fiind îndrumaţi către Vîlceie! Menţionez, că preluăm doar anumite cazuri. Numai că majoritatea sunt disperate, bieţii oameni fiind refuzaţi de către spitale. Afluenţa este tot mai mare. Pentru staţiunea Vîlcele, pentru O.J.T., societatea noastră este — trebuie s-o spunem fără falsă modestie — o adevărată „mină de aur“! Şi alte organe de la judeţ sunt convinse de acest lucru, şi cu toate acestea suntem încă tracasaţi... Noi vrem să lucrăm, să colaborăm cu toată lumea, dar ce vină avem dacă staţiunea Vîlcele nu are... apă potabilă curentă?! Posedă, în schimb, izvoare cu apă minerală, care se duce pe... „apa sîmbetei", în loc să fie valorificată în tratament! Drept să vă spun, dacă e pină acolo, eu nici nu am nevoie pentru tratament de apă, întrucit fac doar pase bioenergetice de la distanţă. Pentru păstrarea igienei există apă în camere, iar de băut, se bea cea minerală. Toată „tărăşenia“ cu autorizaţia aceea este, zic eu, doar un pretext ca să fiu alungat din Vîlcele!! Spre marea mea supărare — pentru că îmi place aici — ca şi a pacienţilor mei. Aş vrea să concluzionez spunînd că a sosit, în sfirşit, timpul să fim sprijiniţi, nu obstrucţionaţi! Cerem, oare, prea mult? CONCERT SIMFONIC In cadrul Anului International Mozart, azi, 1 martie, ora 19, sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor libere din municipiul Sfîntu Gheorghe găzduieşte un concert simfonic susţinut de orchestra de cameră a Filarmonicii „Gheorghe Dima" din Sfîntu Gheorghe, avîndu-l la pupitru pe dirijorul japonez Daisuke Soga. Solist — Damian Drăgoiu. In program lucrări de Mozart. ..Divertismentul pentru orchestră KV 159", „Concertul pentru fagot şi orchestră KV 191“ şi „Simfonia nr. 29 KV 201“. încasările vor fi donate Şcolii populare de artă din Sfîntu Gheorghe. (I.N.) HANDBAL C.S.M. Sfîntu Gheorghe — C.F.R. Craiova 16—23 (10—9) Soarta meciului a fost decisă între min. 42 (scor 13— 13) și 50 (scor 13—18). A fost un incredibil lanţ al ratărilor (barele s-au opus de 5 ori) şi greşelilor tehnice ale gazdelor. In replică, jucătoarele din Bănie au fructificat tot. Apoi, n-a mai fost timp pentru a reface ceva din diferenţă. Au înscris: Pătraşcu (5), Andriuc (4), Cuţina (3), Popa (2), Vişan şi Milinceanu (cite 1), respectiv: Cîţu (8), Cioc (5) Ionescu (4), Ţurea (3), Stoenescu (2), Nedelcu (1). TELEVIZIUNE TVR. 1; 10,00 Actualităţi; 10,10 Horoscopul zilei; 10,20 Worldent RUSIA; 12,00 Ora de muzică; 13,00 Oameni de lingă noi; 13,40 Varietăţi internaţionale; 14,00 Actualităţi; 14 1) Trufk; 14,30 masa şi grădina; 15 00 Preuniversitaria; 15,30 Music-box; 16,30 Măria sa natura; 16,00 Muzica pentru toţi; 17,00 Emisiunea în limba germană; 18 00 Invitatul sâptămînii; 18,30 Cîntecul inimii mele; 18,45 Virstele pieliculei; 19,35 Desene animate; 20,00 Actualităţi; 20,40 Viaţa parlamentară; 21,05 Roman-foiletoni „Glasul inimii“. Episodul 3; 22,05 Ţi-am luat un mărţişor. TVR. 2; 16.05 Desene animate; 16.30 Clipuri muzicale; 17.00 Scena; 17.30 Documentar ştiinţific; 18.00 Actualităţi; 18.10 Film seriali „Sfintu!” (VII); 19.00 Concurs internaţional de dans (I); 21.40 Festivalul de la „Sanremo" CINEMA Sfintu Gheorghe ARTA: Martorul — film maghiar, in culori, orele 10, 15, 17, 19. LUX: King Kong evadează — film japonez. In culori, orele 30, 15.30, 17,30, 19.30. Tîrgu Secuiesc: Luptătorul cu flautul — film coreean, în culori, orele 10. 16, 18. 20. Covasna: Vreau să fiu mare — film american, in culori, orele 10. 16, 18.