Cuvîntul Nou, aprilie 1992 (Anul 3, nr. 590-608)

1992-04-01 / nr. 590

DTINTV SERIE NOUA Cotidian social-politic al județului Covasna Anul III Nr. 590 Miercuri 1 aprilie 19921 pagini — 5 lei Imobilism în gîndire, nemişcare în acţiune Printre multele speranţe ce ne-au animat după evenimentele din decembrie '89 s-a numărat şi cea vizînd o aşteptată schimbare a înfăţişării localităţilor, crezînd că schimbarea vremurilor va produce şi schimbări în concepţia edilitar-gospodărească. Astăzi, după 27 de luni de zadarnice aşteptări situaţia — cel puţin a oraşelor covasnene — nu este cu nimic diferită, ba am putea spune că ea se înrăutăţeşte pe zi ce trece. Exemple se pot da cu nemiluita: degradarea arterelor de circulaţie a devenit deja obsesie pentru automobilişti, scorojirea caselor vechi sau noi (aflate în cea mai mare parte în proprietatea statului) se întinde ca pecinginea, murdăria de pe trotuare şi străzi este un fapt banal, aspectul anti-reclamă al magazinelor şi acumularea gunoaielor unde dă Dumnezeu ne duce cu gîndul mai mult la Orient decit la Occidentul european de care dorim atit de mult să ne apropiem, dar ne împiedicăm de pragul lui din cauza propriei neputinţe de a depăşi primele norme aie civilizaţiei. Sînt unele străzi centrale — mai ales in Sfîntu Gheorghe şi Tîrgu Secuiesc — ce aduc mai degrabă cu uliţe din secolul trecut... Intr-o convorbire recentă cu noul primar al Sfîntului Gheorghe, domnia sa ne spunea că doreşte reluarea relativilor cu Versailles-ul pentru a deveni oraşe înfrăţite. Văzând însă municipiul-reşedinţă al judeţului nostru, cum vor reacţiona oare edilii francezi din oraşul cunoscut în toată lumea pentru splendorile sale arhitecturale? De regulă, primăriile se pling de lipsa fondurilor necesare unor schimbări. Perfect adevărat: de la nivel central nu se mai alocă sume in acest scop. Dar, la fel de real este şi faptul că s-a stat prea mult cu braţele încrucişate (să sperăm că noile consilii nu se vor molipsi de această meteahnă), aşteptîndu-se soluţii venite de-a gata de cine ştie unde. Deşi, nici înainte de *89 nu se alocau sume prea mari cu destinaţie edilitar-gospodărească, to- Gabriel FIORESCU (Continuare în pag. a 2-a) propunere In numerele 584 şi 585 ale ziarului ,Cuvintul nou“ a apărut un interviu pe tema şcolii româneşti, mai precis a învăţământului din Liceul ,,Mihai Viteazul“ din Sfîntul Gheorghe. Dl. Dumitru Manolăchescu încearcă să despice ,,firul în patru“, dar după opinia mea nu a reuşit, din motive că nu a avut destule informaţii. Consider că este necesară o întîlnire (masă rotundă) între conducerea actuală şi demisionată a liceului, comitetul da părinţi pe şcoală, Inspectoratul judeţean, Fundaţia „Mihai Viteazul“ şi presă. Necesitatea acestei inhibnîri este evidentă întrunit în afară de cele inserate în gazetă mai sunt o serie de întrebări la care se vor răspunsuri concrete şi totodată concentrarea tuturor factorilor pentru realizarea unui invăţămînt calitativ, cit şi crearea de condiţii desfăşurării învăţămîntului. Fac parte din comitetul de părinţi pe liceu şi pot să afirm că s-a încercat o colaborare a comitetului în procesul de învăţămînt sub mai multe aspecte, dar nu s-a realizat nimic. Ceva nu ,,funcţionează“ bine, este necesară, aşadar, întâlnirea propusă, iar conducerea liceului este in măsură să convoace această ,,masă rotundă“. Mihai POP Cresc preţurile şi... zvonurile Conform Hotărîrîî Guvernului nr. 776/1991, de la începutul lunii mai va fi retrasă în proporţie de 23 la sută subvenţia la unele produse agroalimentare. Legea e ,lege şi ea se va aplica de la termenul stabilit. Numai că odată cu iarba şi preţurile cresc şi... zvonurile! Pentru a şti care e situaţia reală am stat de vorbă cu domnul Bartoş Alexandru, director-adjunct la „COVALIM“ S.A. Sfîntu Gheorghe. Aflăm că hotărîrea amintită prevede retragerea subvenţiei de 25 la sută incepind cu 1 mai a.c., la produse agroalimentare şi servicii importante pentru populaţie influenţa, creşterea mai exact, afectând preţurile cu amănuntul şi serviciile în cauză. E vorba deci de o creştere cu 25 la sută a respectivelor preţuri. Anexa la respectiva hotărîre cuprinde produsele în cauză (zahăr, brînzeturi etc.), iar această creştere este cunoscută. In continuare, comparativ, vom exemplifica pentru zahăr, creşterea preţurilor la alte produse puţind fi lesne dedusă prin aplicarea procentului de majorare de 25 la sută. La zahăr, deci, preţul de desfacere cu amănuntul este în prezent de 32 lei kilogramul. In urma retragerii subvenţiei creşterea corespunzătoare va fi de 19 lei, deci noul preţ va fi de 51 de lei kilogramul, începînd cu întîi mai. Fiind vorba de zahărul care este cartelat la desfacere către populaţie rămine de rezolvat asigurarea cantităţilor necesare pină la 1 mai, inclusiv a celor restante pentru lunile anterioare, evident la preţurile actuale. Chiar dacă şi în cercurile comercianţilor s-a... auzit de o retragere a subvenţiei de pînă la 50 la sută şi de o creştere corespunzătoare deci a preţurilor acestor produse agroali- Doni MOLDOVAN (Continuare în pag. a 2-a) Trei zile care au zguduit ţara (b) * De la trimisul nostru special la Convenţia Naţională a F.S.N. Dumitru MANOLACHESCU ® Repriza a doua a meciului a fost decisivă şi s-a consumat sîmbătă, 28 martie. A fost ziua votării moţiunilor. Chestiune esenţială, în joc fiind, practic, soarta F.S.N. Moţiunea cîştigătoare urma să desemneze şi preşedintele Frontului. încă de dimineaţă doi oameni-afiş îndemnau să fie sprijinit dl. Ion Iliescu. „Aveţi datoria să-l alegeţi“. Mi-au plăcut cîteva vorbe spuse de reprezentantul tinerilor fesenişti din Cluj, Sergiu Mic: „Refuzăm să mai fim rezervă de cadre. Vrem să avem drept de vot. Refuzăm să mai facem parte dintr-un partid în care dreptul la vot se obţine arătînd cuponul de pensie“. Ceea ce spune, de fapt, aproape totul despre opţiunea Roman : fără comunism, spre democraţie şi adevăr. Meciul a continuat în aceeaşi notă de dominare a colţului albastru — aripa Roman. S-au spus din nou cuvinte grele, cu deosebire din partea adepţilor domnului Iliescu, dar s-au spus şi lucruri interesante. Iată cîteva mostre: ..Disputa Iliescu — Roman este doar forma prin care este percepută o gravă criză la nivel naţional. Sciziunea este singura soluţie elegantă“ (N.S. Dumitru). ..Care este instanţa care hotărăşte azi cine-i comunist şi cine nu?“ (Agatha Nicolau). „Pe moţiunea d-lui Roman. ..Viitorul — azi“, scrie allegro. Pe celelalte două scrie piano şi pianissimo... Tentativa de spargere a Frontului vine de sus şi este opera foştilor şi actualilor conducători“ (Aurel Ianovici). După-amiază urmează sâ se voteze moţiunile. Tensiunea creşte. Grupurile de presiune îşi fac datoria. Pasiunile politice o iau înaintea raţiunii şi, uneori, a bunului simţ. Se pun întrebări şi se dau răspunsuri ca la o masă rotundă în legătură cu problemele economice şi politice care-i frământă pe oameni. Bomba explodeazăchiar înainte de a se trece la vot. Nu se cunosc liderii celorlalte două moţiuni care concurează cu moţiunea Roman. (Continuare in pag a 2-a| Tabletă de 1, 1 Aprilie Să ne amintim de 1 aprilie pentru a „juca feste“ sau pentru a ne păzi de ele?... Să zicem, şi pentru una şi pentru alta, fiindcă e păcat să păcăleşti pe alţii şi prostie să te laşi păcălit... Ar mai fi totuşi, un motiv: chiar dacă iarna ne mai aminteşte c-a fost pe-aici, ca mai zilele trecute, nu putem ignora totuşi mugurii care stau să crape aşteptind un semn de la soare, nici făptui că sub pojghiţa sufletului nostru,se întâmplă ceva“ care ne face avizi de viaţă şi nesătui de frumos. Adunînd eu gindurile astea cuminţi, mi-am amintit’de demult uitata, spre regretul meu şi poate nu numai al meu, „lună a curăţeniei“, cum ieşeam noi „adunaţi cu forţa benevol“, şi cum mai curăţăm resturile unui anotimp imaculat bine mascat, şicum mai văruiam garduri şi porţi, şi mai puneam şi pomi, pentru că de, aveam legea în spate. Legea 10, vreau să zic, că doar care alta?... Dar cine mai ia in seamă azi chestii de astea „depăşite“? Nu? Că dacă sunt gropi la tot pasul de nu le mai poţi ocoli nici treaz, că toată iarna au „tocat“ la asfalt tractoarele şi alte „maşinuţe“ cu gabarit depăşit, parcate, din spirit de economie la domiciliu dacă zale maldăre de gunoaie prin şanţuri, de cu toamnă, că bălteşte apa şi cînd nu plouă (mai bine, o s-avem şi broaşte), şi dacă pubele şi coşuri de gunoi sînt lipsă, iar altele, debordînd, împroşcă miasme trezite din hibernare, ei bine, atunci... „guvernal dă vină, şi primăria, şi toţi ăia dă sus dom’le, că în Occident e altfel, acolo e curăţenie, şi e frumos, şi are dă toate, ce mai e automatizaţi cu toţii, că au scrumere pă pereţii caselor şi video la clanţă,... asta e“„. ...Asta e, cine pe cine păcăleşte?!n Georgeta DL DAS Impresii la o premieră teatrală (2) In numărul de sâmbătă al ziarului nostru publicam trei opinii ale realizatorilor ultimei premiere a Teatrului ,,Andrei Mureşianu“ din Sfîntu Gheorghe, cea cu drama „Omul căzut din cer“, de Tudor Popescu. Din lipsă de spaţiu nu le-am putut atunci insera pe toate. O facem acum publicînd declaraţiile oferite imediat după căderea cortinei de alţi trei importanţi actori ai teatrului, autori ai unor remarcabile roluri în această piesă. CONSTANTIN FLORESCU : Am crezut eu toată fiinţa mea în poporul meu, existenţă cosmică inconfundabilă. Moş Ion, cam aşa a fost văzut de mine! Regret că nu am putut să inspir...! DAN TURBATU : Eu nu am jucat, m-am reintilnit cu Tudor Popescu nu într-un rol. Este vorba de Dan Turbatu într-o postură... Patimă, viaţă..., teatru... VICTOR IANCULESCU: Singurătatea pe scenă a actorului e cumplită. Nimeni nu-l poate ajuta. Pentru prima oară, după atîta amar de vreme, m-am simţit pe scenă in această seară însoţit de un public cald, prietenos. Teatrul românesc din Sfîntu Gheorghe a pornit pe un nou făgaş. De-acum vom încerca şi prin ceea ce acest minunat public din oraş doreşte să fim pentru el. Cu o condiţie, totuşi, să nu ne părăsească şi să ne întoarcem la cumplita singurătate! &msaa^3&E3mmssmr • Restricţii privind plata ajutorului de şomaj • Cine-s vinovaţii de rangul „ZERO"? (în pag. a 2-a) • Văzute, auzite, citite (mai alese)... (In pag. a 4-a) mai TRĂIASCĂ ZIUĂ SOLIDARITĂŢII INTERNAŢIONALE A TUTUROR CELOR CARE S-AU PĂCĂLIT CU MUNCA! (C. ÎS iţu)