Cuvântul Nou, septembrie 2000 (Anul 11, nr. 2870-2895)

2000-09-01 / nr. 2870

♦ 1 CUVÂNTUL NOU Ion Iliescu - întâia şi ultima speranţă... Dumitru MANOLACHESCU Lansarea celor câteva sute de mii de semnături pentru prezidenţiabilul Ion Iliescu a prilejuit o manifestare garnisită cu figuri de intelectuali, ca să nu se mai spună că pe nea Ion îl votează doar şomerii şi pensionarii. Aşa că la lansarea candidatului Iliescu s-au aflat şi tineri, şi bătrâni, dar intelectuali - adică actori, scriitori, oameni de ştiinţă, care au şi pus de-un apel al intelectualilor români pentru sprijinirea lui Ion Iliescu în alegeri. Problema e că liderii PDSR n-au rezistat tentaţiei de a copia cu fidelitate acţiunea de strângere a semnăturilor pentru Mugur Isărescu. Şeful acestei campanii, criticul Nicolae Manolescu, intelectual sadea, a declarat că pe Isărescu îl susţin intelectualii, care vor şi semna pentru el. în replică, Iliescu a vrut să demonstreze că şi el poate aduna în jurul lui intelectuali. Bătălia pentru intelectuali îşi consumă, astfel, preludiul. Va fi o campanie dură, în care nu ştiu dacă intelectualii vor rezista. P.D.S.R. îl lansează pe candidatul Ion Iliescu ca pe o ultimă speranţă pentru români, în 1989, întâia speranţă pentru români s-a numit Ion Iliescu. După 11 ani, ultima speranţă se numeşte tot Ion Iliescu... Ciudat şi neliniştitor, nu? Arată de parc-am fi stat pe Ioc vreme de 11 ani. Ceea ce, dacă mă gândesc bine, nici nu-i chiar departe de adevăr, lucrurile mişcându-se oarecum, adică încet, abia de vreo doi anişori. Ei, dar ce a fost şi mai interesant la respectiva lansare de candidat a fost absenţa... împricinatului. Dl. Ion Iliescu a fost lansat prin reprezentantul său Adrian Năstase. Unde era dl. Iliescu? în Germania, unde vizitează o bancă. Bună şi asta, buni şi nemţii, oameni serioşi, poate iese şi de-o carte, şi de-un afiş electoral. La urma-urmei şi mărcile sunt binevenite într-o campanie electorală, adică numai la americani să se strângă fonduri pentru candidaţi, la noi de ce nu?! Dar pentru ca aceste fonduri să se poată strânge, din ţară şi deaiurea, e nevoie să duci o puternică muncă de lămurire, de schimbarea imaginii perdante a PDSR şi a candidatului său Ion Iliescu. Acţiunea “new look” a început de mult la PDSR, au mai rămas, se pare, nemţii de lămurit. în ce-i priveşte pe români, aici e clară situaţia: Iliescu este ultima şi singura speranţă. Ca un arc peste timp, Iliescu ne-a lămurit că vom fi din nou re-am fost. Dar nu mai mult decât atât... Theodor Stolojan afirmă că în cazul în care ar fi ales preşedinte l-ar accepta ca premier pe Mugur Isărescu Candidatul PNL la preşedinţie, Theodor Stolojan, a afirmat, joi seară, într-o emisiune televizată, răspunzînd unei întrebări, că, în cazul în care ar deveni preşedinte, l-ar accepta ca prim-ministru pe Mugur Isărescu. Stolojan a spus că nu l-a criticat niciodată pe Isărescu în legătură cu folosirea resurselor bugetare guvernamentale în campania electorală. ”I-am dat doar un sfat prietenesc: să fie atent la conflictul de interese şi la aparenţa unui conflict de interese”, a spus Stolojan, adăugind că în România aceste concepte nu sunt definite clar. El a dat ca exemplu faptul că, în orice ţară civilizată, nu este permis ca primul-ministru să folosească maşina Guvernului pentru a participa la o întrunire electorală. Theodor Stolojan a mai spus că a fost ’’bucuros” cînd actualul premier şi-a anunţat intenţia de a candida la funcţia prezidenţială, deoarece ezitările şefului Guvernului creaseră ”o aşteptare şi o situaţie neclară”. îNCEPE ŞCOALA » Anul ăsta şcolile încep cu scandal. Dar parcă numai în anul ăsta? Anii trecuţi a fost la fel: ba nu-i una, ba nu-i alta... Ba nu-s gata grupurile sanitare, ba plouă prin acoperiş, ba nus bănci... în acest an şcolile au fost date în grija, primăriilor, ceea ce înseamnă încă o grijă pentru săracele primării, lipsite de fonduri în acest scop. Cum-necum, şcoala începe azi. Manuale nu veţi găsi pe bănci, copii, sau nu le veţi găsi pe toate, pentru că unele n-au sosit încă de la edituri. Şi când vor sosi, părinţii voştri nu se vor bucura deloc, văzând cam cât costă... Dar asta nu vă împiedică să învăţaţi de trei ori, cum zicea Lenin. Asta-i situaţia, nu-s bani, statul român e sărac, gratuitatea învăţământului este doar o vorbă, pentru că doar cu vorbele ne mai ţinem. Părinţii voştri vor scoate câteva sute de mii bune din buzunar şi vă vor lua acele manuale atât de alternative încât unii le consideră chiar valoroase. Vă mai strângeţi şi voi unii pe la alţii, învăţaţi trei pe-o carte şi vă descurcaţi. De învăţat, însă, trebuie să învăţaţi pentru că asta este singura voastră şansă de a face ceva în viaţă. De aceea şi din multe alte motive vă dorim acum, la început de nou an şcolar, voinţă, putere de muncă, răbdare şi, desigur, succes în toate! V.M. TUDOR Programul TV 1 - 8 septembrie Paginile 6 - 7 La Subansamble Auto SA Sfăntu Gheorghe Situaţia se menţinea tensionată Nici ieri nu s-a lucrat la Subansamble Auto SA din Sfântu Gheorghe. Ca şi în zilele trecute, salariaţii s-au adunat în curtea fabricii în aşteptarea unui rezultat, care să detensioneze situaţia existentă în acest moment în întreprindere. N-a fost să fie aşa, nici nu se putea, având în vedere complexitatea problemelor ,probleme ce nu pot fi clarificate şi amendate imediat cu vreun verdict. Singurul lucru pe care l-au aflat a fost acela că în urma deplasării la Bucureşti, Inspectoratul General al Poliţiei a trimis, la Sfântu Gheorghe, la solicitarea consiliului de administraţie al fabricii şi a liderului sindical doi experţi abilitaţi să cerceteze, să verifice o seamă de afirmaţii ce se regăsesc într-o sesizare adresată I.J.P. Covasna. în cursul după amiezii de ieri, cei doi reprezentanţi ai I.G.P. au avut o întâlnire cu conducerea unităţii şi cu liderul sindical, Ioan Maniga. De asemenea, consiliul de administraţie a solicitat, printr-o adresă , Tribunalului Judeţean să trimită doi experţi, care să facă o verificare financiar-contabilă a unităţii între anii 1991-1996,1995-1997, când ISAMA s-a divizat în trei societăţi comerciale şi până în prezent. După cum se poate observa, accentul este pus în continuare pe eliminarea oricăror presiuni legate de procesul de privatizare a fabricii, presiuni ce se exercită pe mai multe planuri. (I.N.) în şcolile generale din Barcani şi Intorsura Buzăului Deşi bugetul a fost sărac, totuşi anul de învăţământ debutează cu dreptul Vasilica CIOBANU în raidul nostru efectuat în şcolile din zona Buzaielor cu câteva zile înainte de începerea noului an şcolar am putut constata că, deşi există o lipsă acută de bani pentru igienizarea, zugrăvirea şi repararea unităţilor şcolare, astăzi elevii pot începe anul şcolar în condiţii destul de bune. Din discuţia pe care am avut-o cu dl. Gheorghe Grijan, directorul Şcolii generale Barcani, aflăm că domnia sa este nemulţumit din cauza sumelor alocate de consiliul local pentru şcolile din teritoriu. "De la bun început vreau să vă spun că în şedinţa de consiliu pentru aprobarea bugetului local m-am declarat nemulţumit datorită faptului că bugetul alocat şcolilor din Barcani, Lădăuţi şi Sărămciş, şcoli cu o populaţie şcolară destul de numeroasă şi cu o suprafaţă mare, a fost foarte mic, deci 150 de milioane de lei - spune dl. Gheorghe Grijan. Am propus atunci ca 75 de milioane de lei să revină şcolii din Barcani, iar 75 de milioane de lei celorlalte două unităţi şcolare din comuna noastră. In limita acestor fonduri am căutat să facem câte ceva din ceea ce a fost mai necesar, şi anume am cumpărat material pentru zugrăvirea interioară şi exterioară a şcolii, dar parţial, deci numai acolo unde a fost strict necesar. De asemenea, alte lucrări mai importante pe care le-am efectuat în această vară au fost înlocuirea geamurilor, precum şi zidirea unei suprafeţe de 8 m.p. din peretele şcolii, deci efectuarea unei subzidiri, pentru că acolo a pătruns igrasia şi exista pericolul să se deterioreze şi mai tare clădirea.“ Lucrările de reparaţii şi zugrăvelile la această şcoală au fost executate cu personalul unităţii respective, asta pentru a se face ceva economii la sumele de bani existente. Aici, încă din anul trecut s-au cumpărat materialele necesare pentru înlocuirea cablajului electric deoarece cel existent este din aluminiu, în plus, are o vechime de peste 35 de ani şi nu mai prezintă garanţie în ceea ce priveşte utilizarea lui. Conducerea şcolii intenţionează să contacteze o firmă care să execute lucrarea în zilele de sâmbătă şi duminică, deci când elevii nu sunt în şcoală. Pentru acest lucru este însă nevoie de bani, deoarece, cu banii care există în prezent abia se poate asigura plata energiei electrice și telefonului și diferite cheltuieli (Continuare în pagina a 2-a) Agenţia de Protecţie a Mediului Sfăntu Gheorghe La 10 ani de activitate Vasilica CIOBANU S-au împlinit zece ani de la înfiinţarea Agenţiei de Protecţie a Mediului Sfântu Gheorghe, prilej cu care, ieri, 31 august 2000, domnul Vasile Mânecuţă, inspectorul şef al acestei agenţii a organizat o conferinţă de presă. In ţara noastră, agenţiile de protecţie a mediului şi-au pornit activitatea la întâi august 1990, având ca scop rezolvarea problemelor de mediu la nivelul judeţelor. Ca instituţie nou organizată, activitatea de început a fost destul de dificilă pentru respectivul colectiv de muncă. “Practic, noi am început activitatea de la...nimic - precizează dl. Vasile Mânecuţă. La început, toţi cei 18 colegi am avut bieroul într-o încăpere situată în sediul fostului O.G.A., ulterior am făcut demersuri pentru realizarea actualului spaţiu, fapt ce trebuie recunoscut ca merit al agenţiei, iar rolul cel mai important în acest sens l-a avut fostul director, Vasile Roman, care din păcate nu mai este în viaţă, dar căruia îi pomenesc numele cu respectul cuvenit, pentru că acum ne bucurăm cu toţii că desfăşurăm o asemenea activitate şi primim publicul în condiţii civilizate. Asta se întâmpla, deci darea în folosinţă a noului sediu, la sfârşitul anului 1995, astfel că, A.P.M. Sfântu Gheorghe se numără printre puţinele agenţii din ţară care au sedii noi, " în legătură cu realizările înregistrate în cei zece ani de activitate, dl. Vasile Mânecuţă s-a referit la rezervaţia de la Reci, la compartimentul special de biodiversitate, la activitatea privind programe şi relaţii internaţionale prin care s-au obţinut ceva bani pentru judeţul nostru. Aşadar, este vorba de pildă de cei 170 de milioane de lei, în parteneriatul comunitar cu Miercurea Ciuc, pentru efectuarea unor lucrări de protecţie a rezervaţiei, executate de silvicultori. Aceşti bani sunt primii obţinuţi pe proiecte şi programe în domeniul mediului, după care agenţia a primit 43 de milioane de lei, împreună cu Fundaţia Humaret, pentru salubrizarea Debrenului. în această perioadă au fost aprobate mai multe proiecte la nivel de mediu, inclusiv pentru rampe ecologice, lucrări de investiţii ce ar trebui să înceapă de pildă în întorsura Buzăului, Târgu Secuiesc, Sfântu Gheorghe etc., dar încă n-au sosit bani pentru așa ceva. Oricum, în anul trecut s-au investit 31 de miliarde de lei în domeniul mediului, fie cu fonduri de la bugetul de stat, fie de la agenţii economici, în schimb, în primul semestru din anul 2000 s-au investit doar 10 miliarde de lei. îţi atare situaţie, dl. Vasile Mânecuţă este de părere că trebuie atrase fonduri din surse externe prin diferite programe, scop în care, în cadrul A.P.M. Sfântu Gheorghe s-a consituit un compartiment anume. Dl. Vasile Mânecuţă s-a referit şi la alte realizări ale acestei instituţii, precum şi la strategia de mediu, legislaţia în domeniu, colaborări sau modul în care unii agenţi economici sau administraţiile locale înţeleg să aspecte prevederile legale ce vizează mediu, aspecte despre care vom relata în numerele următoare ale ziarului nostru. íjf" :N.A. . Dacă şi unităţile mari mai păcătuiesc la capitolul igienă, este lesne de înţeles cum se prezintă situaţia în puzderia de băruleţe, chioşcuri şi bufete întâlnite la tot pasul. O mână n-o poate spăla pe alta, din pricina absenţei... apei calde şi reci! • Câteva din constatările Oficiului pentru protecţia consumatorilor Covasna: autorizaţii sanitare de funcţionare inexistente ori... expirate, lipsa apei potabile curente, a apei calde, cântare defecte ş.a. Horia C. DELIU Controalele efectuate de lucrători ai Oficiului pentru protecţia consumatorilor Covasna în vara aceasta, în legătură cu felul în care se respectă condiţiile de igienă în unităţi de alimentaţie publică mai mici, respectiv baruri, bufete, chioşcuri aveau să pună în evidenţă destule surprize. Neplăcute. Aşa după cum ne-a informat dna dr. Rodica Găzdac, directoarea OJPC Covasna, câteva sunt lipsurile care s-au constatat frecvent în mai toate unităţile verificate. Ele pot fi grupate în câteva capitole distincte. în primul rând, este vorba de inexistenţa autorizaţiilor sanitare de funcţionare a unităţilor, fiind vizate din acest punct de vedere Societăţile comerciale Multeximp SRL din Târgu Secuiesc, de fapt barul din localitatea Pădureni, un loc cunoscut de petrecerea timpului liber în sezonul estival al turiştilor din Covasna şi judeţele limitrofe. Ulterior controlului s-a prezentat chitanţa privind achitarea taxei ASF, dar nu era bine dacă se proceda mai demult aşa? La Societatea Rodeo Impex SRL din Sfântu Gheorghe, respectiv la barul de zi din Chichiş, s-a înregistrat aceeaşi deficienţă, în vreme ce la barul de zi din Covasna al SC Spini SRL, autorizaţia era...expirată. (Continuare în pagina a 2-a) . INeglijenţa părinţilor suferinţa copiilor V. BOANCA Lidia Burghiu a fost căsătorită cu G.O. din Sita Buzăului, căsătorie din care au rezultat patru copii. Din cauza neînţelegerilor cu soţul ei, L.B. a plecat deacasă cu unul din copii, respectiv cu Daniela, iar pe ceilalţi trei i-a lăsat la tatăl lor. Potrivit informaţiilor pe care le deţin reprezentanţii Autorităţii tutelare de pe lângăPrimăria întorsura Buzăului, de această situaţie se face vinovată în mare măsură L.B., deoarece îi cam plăcea să se plimbe lăsând copii singuri în casă. După ce-şi părăseşte familia, Lidia Burghiu intră în concubinaj cu Ioan Bobeş din întorsura Buzăului, timp în care, ea dă naştere încă la doi copii şi din acelaşi motiv, anume că nu şi-a văzut de treburile şi rostul casei, concubinul o alungă de-acasă. Aşa se face că, L.B. împreună cu doi copii ai ei, Daniela şi Pavel, ajung pe drumuri, iar Florentina, fetiţa de cinci ani, rămâne în grija bunicilor paterni. Mai mult decât atât, concubinul o acuză că cei doi copii nu sunt ai lui pentru că, în timp ce el era plecat la stână, L.B. a reluat relaţiile cu fostul soţ. Aşa stând lucrurile, cu cu vreo trei săptămâni în urmă, Daniela, Pavel şi mama lor, Lidia Burghiu, au rămas fără nici un adăpost, de aceea, doamna Tita Popica, inspector cu autoritatea tutelară de la Primăria întorsura Buzăului, a vorbit mai întâi cu câţiva vecini să-i primească-n casă, apoi, cum Pavel era (Continuare în pagina a 2-a) O problemă majoră: minorii Anul XI Nr. 2870 Vineri 1 septembrie 2000 8 pagini 1500 lei începând de astăzi Se vor majora preţurile la energia termică şi la gaze naturale Preţurile la energia termică şi la gaze naturale se vor majora începând de astăzi, după ce tarifele de transport cu metroul şi cu trenul s-au majorat la sfîrşitul săptămînii trecute. Guvernul a aprobat creşterea preţului naţional de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei, la 350.000 de lei/ gigacalorie, cu TVA, de la 280.000 de lei, inclusiv TVA. Aprobarea preţului naţional de referinţă conduce la majorarea preţului unei gigacalorii produse de societatea Termoelectrica. ANRE a acceptat, în luna mai, ca preţul mediu al unei gigacalorii produse de Termoelectrica să fie majorat cu 43,9%, la 287.000 de lei, de la 199.441 de lei. Preţul mediu a fost stabilit la un curs de 20.500 de lei pentru un dolar şi reprezintă 14 dolari/Gcal. Şi preţul gazelor naturale va creşte, de la 1 septembrie, cu 16%, la 1.272 de lei/metru cub, de la 1.100 de lei, potrivit unui ordin semnat de ministrului Industriei şi Comerţului, Radu Berceanu. Preţul este stabilit la un curs al dolarului de 20.500 de lei şi nu include TVA. Preţul din contractele cu consumatorii direcţi va fi negociabil. Ultima majorare a preţului la gaze naturale a avut loc la 1 iunie, de la 900 de lei la 1.100 de lei/metru cub, ca urmare a creşterii TVA la 19%. Călătoria cu trenul costă, începînd de sîmbătă, cu 7,2% mai mult, ca urmare a intrării în vigoare a deciziei CFR Călători de a majora tarifele. Măsura a avut în vedere acoperirea influenţelor rezultate din creşterea inflaţiei din ultima perioadă, a declarat agenţiei MEDIAFAX Valentin Bota, directorul general al Societăţii Naționale de Transport Feroviar de Călători. Ultima majorare a tarifelor de călătorie pe calea ferată a avut loc la începutul lunii iulie, cu 8,6%. Tarifele practicate de societatea de transport feroviar de marfa se mențin la vechiul nivel. Tarifele pentru călătoria cu metroul au fost majorate, începînd de duminică, cu 9,11 %. Cartela cu zece călătorii costă 34.000 lei, faţă de 30.000 lei înainte de majorare, în timp ce preţul abonamentului lunar a crescut de la 90.000 lei la 105.000 lei. De asemenea, abonamentul pentru o zi costă 15.000 de lei, cu 5.000 de lei mai mult decît tariful valabil pînă duminică. Preţul cartelei cu două călătorii a fost menţinut la 7.000 de lei. Ultima majorare a tarifelor la călătoria cu metroul a avut loc la 1 mai. Alexandru Athanasiu răspunde propunerii ţărăniste ca PSDR să se retragă de la guvernare în cazul în care se va alia cu PDSR Preşedintele PSDR, Alexandru Athanasiu, a declarat, joi, că nu înţelege de ce partidul său trebuie să plece de la guvernare pentru că poartă negocieri cu PDSR, din moment ce PNŢCD, care a lansat această ideee, a intrat deja în alianță cu UFD, care este un partid din opoziție.