Cuvântul Nou, septembrie 2000 (Anul 11, nr. 2870-2895)

2000-09-01 / nr. 2870

Pagina 2 “Ţinutul “Secuiesc” este pământ cu mijlocul României Miercuri după-amiază, înainte de plecarea la Cluj-Napoca pentru întâlnirea cu liderii partidului, conducerea judeţeană a Partidului Democraţiei Sociale din România a organizat o conferinţă de presă în cadrul căreia a abordat câteva subiecte din viaţa politică a judeţului şi a ţării. Astfel, preşedintele PDSR Covasna, dl. avocat Adrian Vlad Căşunean, a anunţat că duminică, 27 august, la întorsura Buzăului, a avut loc o întâlnire a conducerii filialei partidului cu toţi consilierii locali şi judeţeni din Covasna. “Cu acest prilej, un număr de peste 15 consilieri au arătat care este starea economico-socială a localităţilor din judeţ, prezentând, de asemenea, şi ceea ce şi-au propus să facă pentru ca localităţile covăsnene să iasă din impas. Consilierii noştri au manifestat o reală îngrijorare vizavi de situaţia financiară a localităţilor în care îşi desfăşoară activitatea. Aceştia au subliniat printre altele faptul că este inadmisibil ca bugetul să fie atât de sărac încât în foarte multe situaţii să nu fie suficient nici măcar pentru plata salariilor funcţionarilor din primării, într-o astfel de situaţie este evident că nici nu se mai poate discuta starea drumurilor, a şcolilor etc. Menţionând că această primă întâlnire s-a dovedit a fi de bun augur, adăugăm doar că toate aceste probleme le vom ridica la şedinţele consiliului judeţean.” în continuare, dl. Căşunean a anunţat că în aceste zile, la Consiliul judeţean Cluj, are loc, după cum am amintit mai sus, o întâlnire a liderilor PDSR, condusă de prim-vicepreşedintele Adrian Năstase, cu conducerile organizaţiilor judeţene ale partidului. Astfel de întâlniri se vor desfăşura pe zone, după Transilvania urmând Banatul şi Moldova. “La fel ca de fiecare dată în perioada premergătoare alegerilor, ne aşteptăm ca şi acum să apară în judeţ vreo 20 de partide (dintre care majoritatea fără activitate1) care să mai acapareze un vot, două, diminuând astfel din şansele formaţiunilor politice mari. Altfel, datorită sistemului proporţionalităţii dintre nivelul judeţului şi cel naţional, probabil, că nici în viitoarea legislatură PDSR nu va avea un deputat de Covasna, deoarece oricât ne-am strădui în Covasna nu vom putea ajunge la procentul pe care partidul nostru îl atinge în ţară”, a spus preşedintele PDSR Covasna, care a adăugat cu privire la data fixării alegerilor: “Niciodată în istoria post-decembristă a României nu s-a înregistrat o lipsă de transparenţă ca acum. Spun aceasta, deoarece premierul Isărescu şi partidele din actuala guvernare doresc să stabilească singuri data alegerilor. Să nu uităm că în ’96, PDSR a avut trei întâlniri cu partidele din Opoziţie în vederea stabilirii de comun acord a acestei date. Mugur Isărescu demonstrează prin ceea ce face că nu este un tehnocrat aşa cum s-a spus, ci dimpotrivă încearcă împreună cu partidele care îl susţin să mai atragă câteva voturi.” Referindu-se la cei 60 de ani împliniţi, pe 30 august, de la semnarea Dictatului de la Viena, dl. Adrian Vlad Căşunean a afirmat: “La 30 august 1940 s-a petrecut una dintre cele mai negre zile a istoriei României. Persecuţia şi deznaţionalizarea la care a fost supusă poporul român nu poate fi întâlnită în istoria nici unei ţări civilizate. Istoria nu trebuie să o uităm, ci să învăţăm de pe urma ei, iar aceasta nu este o declaraţie antimaghiară şi antiminoritară, ci una de bun simţ.” Ajungând la un subiect în vogă pentru pedeserişti, dar nu numai, şi anume “Petre Roman, liderul PD”, preşedintele filialei Covasna a PDSR a arătat: “Roman a pornit în campania electorală plângându-se că a avut de suferit din cauza faptului că este evreu ori a te plânge străinătăţii de ţara ta (cum numai demnitarii maghiari o fac) atâta timp cânt ţi-ai făcut studiile în Franţa pe banii Statului Român, denotă culmea cinismului, ipocriziei şi cameleonismului care la liderul PD ating praguri nebănuite. Petre Roman nu face altceva decât să dea dovadă de un tupeu şi o neruşinare de neegalat. Acest om este incalificabil.” întrebat fiind despre afirmaţiile lui Marko Bela, făcute recent la Sfântu Gheorghe, cu privire la dezvolatarea regională, liderul local al PDSR a menţionat: “Dacă Marko Bela a spus că dezvoltarea regională se va face, în ţinutul “Secuiesc”, în zonele unde locuiesc etnici maghiari, este o foarte mare greşeală. Ţinutul “Secuiesc” este pământ în mijlocul României şi, spre exemplu, să dezvolţi zona Târgu Secuiesc, lăsând la o parte zona Buzaielor este inadmisibil. Liderii UDMR doresc să impună această dezvoltare sub formă de autonomie teritorială sau doresc ca ea să fie făcută prin prisma ideilor și hotărârilor Uniunii Europene?! Nu vorbim despre o dezvoltare etnică, iar ca să se dezvolte doar zonele în care sunt maghiari este o idee total antieuropeană.” în final, “scandalul Subansamble”, subiect la zi în viaţa cotidiană a judeţului Covasna, a atras atenţia. “Nu am suficiente argumente pentru a face afirmaţii în acest sens, însă, probabil, este adevărat că la mijloc se află politicul. Pot spune doar că membrii CA al SC Subansamble Auto SA au luat sub formă de prime zeci poate sute de milioane lei, astfel încât o sumă totală se situează la ordinul miliardelor. Printre acești membri se află și lideri locali ai partidelor care formează actuala guvernare”, a conchis preşedintele PDSR Covasna. A consemnat Doru Decebal FELDIOREAN Conferinţă de presă la PDSR . Pentru neprezentarea declaraţiei de asigurare socială se aplică sancţiuni Persoanele care lucrează exclusiv în baza convenţiilor civile de prestări de servicii (este vorba despre acele persoane a căror situaţie nominală este transmisă lunar Direcţiei Generale de Muncă şi Protecţie Socială de către Inspectoratul Teritorial de Muncă ) trebuie să depună urgent declaraţia de asigurare socială la sediul D.U.M.P.S. situat în municipiul Sfântu Gheorghe, B-dul Grigore Bălan nr. 14, la ghişeul 4. Programul de primire a acestor declaraţii este în zilele marţi, miercuri şi joi, între orele 9,30-12,30. Aflăm de la D.G.M.P.S. că, în conformitate cu O.U.G. nr. 41 din 2000, această instituţie a început acţiunea de sanţionare a persoanelor în cauză care nu prezintă declaraţiile de asigurare socială, sancţiune care înseamnă oamendă de 3 milioane de lei. De asemenea, precizăm că nu se mai plătește comisionul de 0,75 la sută pentru păstrarea și completarea carnetelor de munca ale persoanelor asigurate în baza O.U.G nr. 41 din 2000.Totodată, facem cunoscut faptul că, potrivit O.U.G. nr. 54 din 19 mai 2000, începând cu ziua de întâi iulie 2000 nu se mai constituie fondul asigurărilor sociale ale agricultorilor de către agenții economici. Procurorii continuă verificările în cazul implicării lui Viorel Cataramă în afacerea SAFI Procurorii Parchetului Curţii Supreme de Justiţie continuă verificările în dosarul în care senatorul Viorel Cataramă este cercetat pentru comiterea infracţiunilor de folosire cu rea-credinţă a creditului societăţii şi înşelăciune în convenţii, a declarat, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, procurorul general al Parchetului Curţii Supreme de Justiţie, Mircea Criste. Potrivit procurorilor, Viorel Cataramă este cercetat pentru că, în calitate de director general al SAFI INVEST SA, a administrat cu reacredinţă fondurile investitorilor, producînd prejudicierea acestora. în cazul scandalului SAFI-FMOA a fost inculpată o singură persoană, respectiv George Danielescu, fost preşedinte al fondului de investiţii pînă în mai 1996, cînd Cataramă a preluat conducerea, după ce fondul deja intrase în situație de criză. Cursurile pieţei valutare din 31 august 2000 anunţate de BNR 1 EURO 20564 1 liră sterlină 33428 1 dolar SUA 22973 1 AUR (preţ în lei) 203077 1 marcă germană 10514 CUVÂNTUL NOU Neglijenţa părinţilor - suferinţa copiilor (Urmare din pagina 1) , bolnăvior, a rezolvat împreună cu conducerea spitalului din localitate ca cei doi copii să fie internaţi în spital. Aflăm că şi-n timp cei doi copii erau spitalizaţi, mama lor s-a dovedit a fi neserioasă, asta pentru că, vreo câteva zile ea nu s-a interesat de soarta copiilor, aşa încât, doamna Tita Popica a fost nevoită să-i dea de urmă şi să determine să meargă lângă proprii copii. Pentru rezolvarea situaţiei celor trei copii, Autoritatea tutelară din întorsura Buzăului a solicitat sprijinul Direcţiei Judeţene pentru Ocrotirea Drepturilor Copilului, fapt pentru care, în urmă cu două zile, domnul Ioan Drăgan şi domnişoara Ioana Lăcătuşu de la această instituţie s-au deplasat la faţa locului pentru a găsi o cale de soluţionare a cazului respectiv. Drept urmare, în acea zi Daniela a fost dusă la Centrul de plasament întorsura Buzăului, unde a fost primită foarte bine, atât de copii, cât şi de cadrele din acest centru. Deşi Daniela are acum 9 ani, ea este neşcolarizată, asta pentru că mama ei nu s-a îngrijit s-o dea nici la grădiniţă, nici la şcoală, de aceea, persoanele care s-au ocupat de cazul ei intenţionează să facă toate demersurile ca să frecventeze cursurile clasei întâi la Şcoala generală nr. I întorsura Buzăului. In ceea ce priveşte situaţia celorlalţi doi copii, Pavel şi Florentina, ei au fost duşi, tot în acea zi, de către reprezentanţii D.J.O.D.C. la Centrul de copii în regim de urgenţă Sfântu Gheorghe. “Este singura soluţie care a putut fi găsită în rezolvarea acestui caz - spune doamna Tita Popica. De fapt, aşa stau lucrurile în prezent, deoarece, pentru luarea acestor măsuri trebuia să ne încadrăm în prevederile legale în vigoare, însă noi suntem de părere ca şi Florentina să fie internată la Centru de plasament întorsura Buzăului pentru ca şi ea să poată merge la grădiniţă, în plus, să fie mai aproape de bunici şi de rudele ei, iar nouă să ne fie mai uşor s-o supraveghem.” La rândul să, Ioan Bobeş are şi el doi copii, iar cel de vreo 16 ani trebăluieşte prin gospodăria bunicilor, abandonând şcoala încă din clasele primare pentru că tatăl lui nu s-a îngrijit de acest lucru. în ceea ce priveşte grija paternă a lui, I.B., este lesne de constatat că pe el nu-l interesează proprii copii, cu atât mai mult nu-i pasă de cei ai concubinei lui. Deşi bugetul a fost sărac. (Urmare din pagina 1) administrative necesare în şcoală, în acest sens, se speră ca la rectificarea bugetului, şcoala să primească suma aferentă efectuării lucrărilor de reparaţii la reţeaua electrică. Cu toate acestea, aşa cum se prezintă şcoala în prezent, elevii pot începe noul an şcolar în condiţii corespunzătoare. Un lucr nou şi, totodată, util pentru elevii din Barcani este că şcoala dispune de şase calculatoare, ceea ce permite introducerea unor ore de informatică în cadrul disciplinelor opţionale. Calculatoarele au fost achiziţionate cu sprijinul unei firme din Craiova, ca urmare a organizării unui curs de pregătire pe calculator, la sfârşitul anului şcolar trecut, la care au participat 66 de cursanţi, elevi şi adulţi din comună. Se intenţionează ca în acest an şcolar să se mai organizeze încă un asemenea curs pentru 50 de persoane, iar şcoala să fie dotată cu încă cinci calculatoare. După cum precizează doamna Daniela Matei, directoarea Şcolii general nr.1 din întorsura Buzăului, în această vară s-au zugrăvit, în interior, şcolile din Brădet şi Floroaia Mare. De asemenea, au fost reparate, faianţate şi s-a pus gresie la grupurile sanitare din Şcoala generală întorsura Buzăului şi s-au igienizat toate cele trei şcoli din raza oraşului. La Şcoala generală din întorsura Buzăului este introdusă apă curentă, în schimb, la cele din satele aparţinătoare există cişmea în curte, lucru permis de lege pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare din partea sampidului. în legătură cu această chestiune, se speră ca anul viitor să se aloce fondurile necesare pentru introducerea apei curente în interiorul şcolilor respective. Trebuie subliniat şi faptul că, lucrările de reparaţii şi igienizare la şcolile din întorsura Buzăului s-au făcut în limita fondurilor alocate, deşi ele au fost cu ceva mai mult decât în anul trecut, sens în care s-a găsit înţelegerea necesară la administraţia locală. Aceste lucrări nu sunt de mare valoare, însă oricum ele costă, iar aici cei mai mulţi bani se duc pe combustibilul lichid necesar la centrala termică şi pe lemnele de foc. De remarcat faptul că, la Şcoala generală nr. 1 s-a primit un sprijin deosebit şi din partea părinţilor, respectiv, în unele clase, cu contribuţia lor s-au pus lambriuri, s-a raşchetat parchetul sau s-a vopsit lemnăria. O altă chestiune care trebuie subliniată este că, la Şcoala generală nr. 1, lucrările de investiţii privind extinderea cu 16 săli de clasă, începute cu câţiva ani în urmă, nici până acum nu s-au terminat. Mai exact, după transferarea unităţii şcolare la primărie s-a reuşit să se plătească datoriile înregistrate la investiţia respectivă, dar mai sunt de efectuat unele lucrări de hidroizolaţie la subsolul clădirii şi nu sunt terminate aleele exterioare, terenurile de sport, iar mobilierul încă nu este achiziţionat în totalitate. Uniunea Europeană recunoaşte dreptul palestinienilor de a-şi crea un stat, afirmă Miguel Angel Moratinos Emisarul special al Uniunii Europene pentru Orientul Mijlociu, Miguel Angel Moratinos, a reafirmat, miercuri, că Europa sprijină dreptul palestinienilor de a-şi proclama un stat, în momentul în care li se va părea oportun, informează AFP Prin această declaraţie, Moratinos a comentat întrevederea pe care a avut-o, la Gaza, cu preşedintele Autorităţii Palestiniene, Yasser Arafat. Emisarul a reamintit de declaraţia de la Berlin referitoare la relaţiile israeliano-palestiniene, adoptată în martie 1999 la summitul european de la Berlin. Declaraţia statua “dreptul permanent şi fără restricţii al palestinienilor la autodeterminare, inclusiv în ceea ce priveşte opţiunea proclamării unui stat”. De asemenea, în declaraţie se afirmă “disponibilitatea Uniunii Europene de a recunoaşte un stat palestinian, la momentul oportun”. La rîndul său, Arafat a subliniat “importanţa rolului Europei în etapa actuală, pentru a face să avanseze procesul de pace”. Palestinienii şi-au anunţat intenţia de a a-şi proclama statul la 13 septembrie, dar au vorbit şi despre posibilitatea amînării acestui fapt, în cazul unor progrese în negocierile cu Israelul. Analize și controale periodice Centrul de Transfuzie Sanguină Sfântu Gheorghe, strada Gr.Miko Imre nr.ll, efectuează contra cost, analize pentru controale periodice, angajări, căsătorii, examene, cu eliberarea rezultatelor în 1 sau 2 zile. (F.S.) Locuri de muncă vacante Agenţia judeţeană pentru Ocupare şi Formare Profesională Sfântu Gheorghe ne comunică următoarele locuri de muncă vacante: tâmplar 4 (vechime min.5 ani, vârsta max. 35 ani), agent de asigurare 22 (vârsta min/max. 25/55 ani, liceu), patiser 10 (vârsta min/max 20-40 ani), vânzător 3 (fete, liceul economic promoţia 2000), administrator 1, inginer instalaţii sanitare 1 (bărbat vârsta max 30-35 ani, permis de conducere), fopchist 1, bucătar 1, inginer constructor 1 (studii superioare de specialitate, promoţia 2000), arhitect 1 (studii superioare de specialitate, promoţia 2000), ospătar 2 (vârsta minimax 18/30 ani), barman 2, confecţioner 6 (absolvenţi promoţia 2000), juristconsult 1. Informaţii privind locurile de muncă vacante se pot obţine direct la sediul Agenţiei judeţene pentru Ocupare şi Formare Profesională Sfântu Gheorghe, B-dul Grigore Bălan nr. 14, camera 2 sau la telefon 067/312157 interior 102. 108. (F.S.). Două persoane au fost rănite uşor, în urma unui incendiu criminal la un cămin de solicitanţi de azil . Două persoane au fost rănite uşor, miercuri dimineaţa, în urma unui incendiu criminal intervenit la un cămin de solicitanţi de azil de la Waiblingen, din apropiere de Stuttgart, în sud-vestul Germaniei, a anunţat poliţia, care a precizat că presupuşii autori ai acestui incident, trei tineri extremişti de dreapta, au fost arestaţi, informează AFP. Incendiul a izbucnit în jurul orei locale 06.00 (04.00 GMT), fiind provocat cu ajutorul un produs inflamabil la parterul clădirii care adăposteşte 80 de persoane, au aprecizat autorităţile locale. Doi solicitanţi de azil au fost răniţi uşor cînd au încercat să stingă focul. Trei skinheads, în vîrstă de 18,19 şi respectiv 21 de ani, au fost reţinuţi după ce au fost văzuţi la locul atentatului. Doi dintre ei au făcut mărturisiri complete, a declarat poliţia. Ei au incendiat în mod expres căminul, din motive xenofobe şi din cauza unei “triste experienţe” cu străinii, a precizat poliţia. Şeful guvernului regional din landul Baden-Wurtenberg, Erwin Teufel, a condamnat acest incendiu criminal, pe care l-a calificat drept un “act laș şi parşiv”. % Anul XI Nr. 2870 Cursuri de calificare-recalificare înscrierile la cursurile de calificare recalificare şi perfecţionare organizate de către Agenţia judeţeană pentru Ocupare şi Formare Profesională Covasna pentru care se eliberează certificate de calificare recunoscute de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Educaţiei Naţionale, se fac numai la sediul AJOFP Covasna Sfântu Gheorghe, B-dul Grigore Bălan nr. 14, camera 2B, telefon 312157 interior 109 şi la unităţile locale AJOFP Covasna, Tg.Secuiesc, str. Rozelor nr.1, telefon 364962, Baraolt str. Libertății bl.4, telefon 377823, întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazul nr.234, telefon 370415, Covasna, str. Ștefan cel Mare nr.8, telefon 341996. (F.S.). Curs de calificare Corporaţia meseriaşilor din Sfântu Gheorghe, organizează cursuri pentru: fochist cazane cu joasă şi înaltă presiune şi laboranţi pentru tratarea apei din centralele termice. înscrierile se pot face până la data de 15 septembrie 2000 în zilele de marţi şi vineri între orele 11 - 14 la sediul corporaţiei din Sfântu Gheorghe, str. Ciucului nr.21. (F.S.) Cursuri de instruire AJOFP Covasna organizează permanent cursuri de instruire în modalităţi de căutare a unui loc de muncă “Job Club” (1 săptămână), participarea fiind gratuită. în cadrul acestui curs puteţi să vă însuşiţi aptitudini şi cunoştinţe care vă vor creşte eficienţa în căutarea unui loc de muncă dar şi să primiţi informaţii despre locurile de muncă vacante. înscrierea se fac la sediul AJOFP Covasna, B-dul Grigore Bălan nr. 14, parter de luni până joi, între orele 8-14. Sunt aşteptaţi toţi cei interesaţi. (FS) înscrieri la Grădiniţa nr.3 Grădiniţa cu program normal nr.3, Sf.Gheorghe, Str.Oltului nr.19 (lângă Camera de Comerţ) face înscrieri la toate grupele de vârstă între orele 8-12. De menţionat că se va preda şi limba engleză. Pentru relaţii suplimentare vă puteţi adresa la telefonul 316502. Patru persoane şi-au pierdut viaţa în urma trecerii taifunului Prapiroon prin provinciile de est ale Chinei Cel puţin patru persoane au pierit, miercuri, pe coastele de est ale Chinei, ca urmare a furiei taifunului Prapiroon, care a perturbat serios activităţile în zonele respective, au relatat principalele ziare chineze, citate de AFP. Cele patru victime erau femei plecate la cules de scoici pe malul mării, ele fiind aruncate de rafalele puternice de vînt în valurile uriaşe ale oceanului, unde s-au înecat. în aceeaşi zonă, furtuna a scufundat şi un vas pescăresc, dar echipajul a putut fi salvat. Taifunul Praphroon a făcut, de asemenea, ravagii în marea metropolă Shanghai, unde reţelele electrice, mijloacele de transport şi clădirile mai puţin rezistente au fost avariate. Acesta a fost cel de al treilea taifun ce a afectat, în cursul acestei veri, provinciile de coastă ale Chinei, pierderile fiind departe de a fi fost complet evaluate. Cel mai violent dintre ele a fost taifunul Billis, care a ucis 19 persoane și a provocat pagube de sute de mililoane de dolari. O mână n-o poate spăla... (Urmare din pagina 1) în al doilea rând, organele de verificare au depistat că în unele puncte de servire lipsea apa potabilă curentă, atât rece, cât și caldă. Exemplul cel mai semnificativ sa înregistrat la evocatul mai înainte bar din Pădureni, care avea în plus și un grup sanitar nefuncţional, unitatea nefiind igienizată, în al treilea rând, să arătăm că la mai multe “crâşme” - ca să folosim un termen generic, nu neapărat peiorativ - cei de la OJPC nu au găsit apa caldă necesară spălării veselei, lucru de mirare pentru o unitate de alimentaţie publică! Să exemplificăm din nou, menţionând bufetul din Covasna de pe strada Eroilor nr.8, cel aparţinând SC Spini, din aceeaşi localitate, bufetul din Alungeni, barul de zi de pe strada Mikes ‘Kelemen nr. 5 din Sfântu Gheorghe. Nu continuăm enumerarea pe puncte, deoarece sunt prea multe, dorim să ne referim doar la încă un aspect ce se întâlneşte destul de frecevent în comerţ, constituind o racilă mai veche a mentalităţii lucrătorilor din sistem: utilizarea unor cântare neverificate tehnologic, neadecvate sau care au buletinele de verificare expirate, ceea ce poate duce la concluzia că uneori se mai şi...’’ciupeşte” la măsurătoare. La bufetul din Alungeni aparţinând de Societatea comercială Csabi Transcom SRL din Sfântu Gheorghe cântarul de bucătărie nu se afla în ordine. Sunt şi alte aspecte critice, dar deocamdată am ținut să le prezentăm doar pe acestea, elocvente fără doar și poate în argumentarea titlului. TAJLOIM DE MICA PUBLICITATE n PATI HTI VALABIL NUMAI PENTRU LJ L 1 W1 1 ■ PERSOANELE FIZICE □ata. 1 Septembrie SODO Se preiau numai taloanele din ziua înscrisă pe talon. Numărul maxim de cuvinte din textul anunțului este1 0. Ceea ce depășește 10 cuvinte, se taxează cu 1000 lei/cuvănt. Subsemnatul.........................................................................................................domiciliat în..................................................................................Buletin Identitate: seria................. nr..........................vă rog să publicaţi anunţul de mai jos în cotidianul “Cuvântul nou” îmi asum răspunderea pentru realitatea conţinutului prezentului anunţ: .....................................................................................Semnătura........................................... Taloanele se depun la sediul redacției, str. Presei nr. 8/A. Din alte localități se primesc și prin poștă.