Cuvântul Nou, septembrie 2001 (Anul 12, nr. 3174-3198)

2001-09-01 / nr. 3174

Anul XII Numărul 3174 4 pagini Scopul scuză mijloacele Dumitru MANOLACHESCU Vorba asta e veche de când “nemuritorul Gambetta” al lui Caragiale a rostit-o, o ştim şi noi de multişor, dar de trăit pe pielea noastră o trăim abia de când ne-am revoluţionat spre originala democraţie tranzitivă. Mi-a plăcut s-o aflu şi din gura unui fost ţărănist, astăzi trecut cu arme, bagaje şi funcţie - om important în Timişoara, fost fief al CDR- la PSD, întrebat de ce a sărit dintro barcă în alta, respectivul a grăit sincer: “Domnule, scopul scuză mijloacele”. Scopul era, desigur, rămânerea pe post, chestie greu de susţinut altfel decât în băncile Puterii. Mijloacele - simplu, părăsirea fostului partid, acum aflat într-o teribil de incomodă poziţie extraparlamentară, şi semnarea adeziunii la partidul de guvernământ. Fenomenul dezertării din partide fără prezent în cel care deţine puterea este des întâlnit, el a funcţionat şi în legislaturile trecute, dar parcă niciodată n-a avut o amploare comparabilă cu ceea ce se petrece după noiembrie 2000 încoace, când rezultatele alegerilor i-au făcut pe foarte mulţi să dea fuga la sediul PSD şi să-şi exprime adeziunea. La început, desigur, PDSR s-a bucurat că strânge tot mai mulţi membri, apoi a trebuit să dea înapoi în faţa pretenţiilor unor proaspăt sosiţi, pentru ca în final să-şi pună serios problema dacă nu cumva o Opoziţie foarte slabă induce şi ideea unei Puteri pe măsură. Nu degeaba zic analiştii politici că o Opoziţie puternică presupune un sprijin real oricărei Puteri. Om fi noi, oare, atipici şi în această chestiune?! Opoziţia noastră este, acum, extrem de fragilă, împărţită pe găşti şi simpatii de grup. S-a dus puternicul PD al lui Petre Roman, PNL s-a împărţit în cete de haiduci, iar PRM şi UDMR se exclud reciproc, PRM nici măcar nu contează, pentru că nimeni nu va forma vreodată vreo alianţă cu Vadim Tudor, iar UDMR sprijină pe faţă Puterea. Ce rămâne? Veniţi să vedeţi ce-a mai rămas din... Opoziţie, vorba cântecului. Mai nimic. Şi totuşi, un partid extraparlamentar agită finalul de vacanţă politică încercând unirea Opoziţiei. E vorba de ApR, partid care nu ştie prea bine nici cum stă, nici cu cine stă, dar ştie că fără unitate Opoziţia e ca şi moartă. Dar cine cu cine să se unească? Ţărăniştii nu mai există, PD-ul e slăbit după divorţul în stil mioritic petrecut între Roman şi Băsescu, iar PNL nu dă decât din gură, agitând nişte ape şi-aşa tulburi. Şi chiar dacă s-ar uni PD, ApR şi PNL, mă întreb dacă mesajul pe care l-ar transmite această uniune de interese politice ar străbate eficient la electorat, în condiţiile în care extrem de mulţi primari, preşedinţi de consilii judeţe, consilieri şi membri ai acestor partide din teritoriu au migrat la PSD ori la Partidul Umanist. Dar, cu siguranţă, mesajul pe care o acţiune unită a Opoziţiei l- ar da ar fi unul pozitiv, chiar dacă nu la nivelul la care se aşteaptă unii, date fiind condiţiile în care se joacă acest “meci”. Rămâne de văzut ce a mai rămas de unii din fărâmiţată Opoziţie politică românească şi, mai ales, ce biani vor găsi unificatorii. Se va bate, cu siguranţă, monedă pe federalizarea României, pe revizionismul ungar, pe protocolul PSD-UDMR... Vom fi din nou ce-am fost şi ce tot suntem de când ne ştim, vom pune din nou la bătaie sărăcia şi nevoile şi neamul! UNA PE ZI Pâine, nu imagine! Muncitorii de la Combinatul Siderurgic Reşiţa protestează de luni de zile prin mitinguri, greve şi demonstraţii, greu încercaţi de o privatizare neinspirată, de nişte patroni americani cu pretenţii, dar fără soluţii pentru viaţa de zi cu zi a vreo 10000 de oameni din acest oraş. Muncitorii cer locuri de muncă şi salarii. Cer prea mult - zic americanii şi nu le dau nimic. Poţi trăi din nimic?! Luând exemplul americanilor, nicii autorităţile româneşti nu par a se preocupa de soarta acestor oameni disperaţi, lungind nepermis de mult “boala” privatizării Combinatului, de dragul imaginii pe care şi-o doresc în ochii lumii. Drept pentru care, la mitingul de zilele trecute am putut auzi, din gura unor lideri sindicali din Combinat, fraze ca acestea: “Nu ne interesează imaginea partidului de guvernământ în faţa Europei, ne interesează vieţile noastre, munca noastră de zi cu zi. Am ajuns să fim slugi în propria noastră ţară. Partidul ăsta, dacă nu poate să ne rezolve situaţia, să plece unde vrea". Mai mult decât atât, oamenii ameninţă că se vor înscrie în UDMR, vor cere legitimaţii de maghiari şi vor pleca în Ungaria, să muncească acolo. E glasul disperării, desigur, dar e şi un semnal foarte serios pentru guvernanţi: fără imagine se poate trăi, fără un loc de muncă şi fără un salariu - nu! Dumitru MANOLĂCHESCU pagina 3 Cotidian social-politic al județului Covasna Discriminare pe criterii religioase La iarnă, credincioşii ortodocşi din Sfântu Gheorghe vor îngheţa în biserici • Consilierii UDMR nu vor să ajute bisericile ortodoxe • Doar parohia părintelui paroh Cucu a primit 10 milioane de lei pentm căldură® Zeci de milioane pentru Biserica Unitariană, nici un leu pentru cea ortodoxă La şedinţa ordinară a Consiliului Municipal de ieri, printre proiectele de hotărâri incluse în desfăşurător s-a aflat şi cel privitor la „Sprijinirea bisericilor creştine din Sfântu Gheorghe“. Acesta prevede alocarea din bugetul municipiului a câte 10 milioane de lei pentru fiecare parohie, 80 de milioane pentru renovarea bisericii cin Coşeni şi 70 de milioane lei pentru finalizarea lucrărilor la Biserica Unitariană aflată în imediata apropiere a Parcului Central. Curios a fost faptul că de pe lista cu parohiile din Sfântu Gheorghe figura numai una ortodoxă, cu toate că în municipiu sunt patru. Aflând despre această discriminare, preoţii parohi Corneliu Bujoreanu şi Ion Hagiu au venit în sala de şedinţe a Consiliului Local solicitând în numele enoriaşilor pe care îi reprezintă aceeaşi sumă, pentru ca la iarnă, credincioşii să nu sufere de frig în timpul liturghiilor. încercările preoţilor de a-i îndupleca pe consilierii maghiari au fost sprijinite atât cât a fost posibil de cei trei consilieri români, însă totul a fost sortit eşecului. Ba mai mult, unii consilieri au devenit irascibili spunând că solicitarea nu face obiectul proiectului de hotărâre menţionat. După o serie de replici în contradictoriu, consilierul Marian Stiopu a propus ca suma disponibilă pentru sprijinirea bisericilor creştine din municipiu să fie reîmpărţită în mod echitabil, ţinându-se seama şi de cele trei parohii din Sfântu Gheorghe emise cu bună ştiinţă. Din păcate, 14 consilieri au votat împotrivă, doar patru pentru şi tot atâţia ,s-au abţinut, propunerea fiind respinsă. Unul dintre cei „incriminaţi“ pentru neincluderea pe listă şi a celorlalte trei parohii ortodoxe din Sfântu Gheorghe este părintele paroh loan Cucu. Aşa cum declară primarul Albert Almos, preotul loan Cucu ar fi participat la o întâlnire cu reprezentanţii celorlalte culte din municipiu, în cadrul căreia cei prezenţi au întocmit o cerere pentru acordarea din bugetul Primăriei a unui ajutor financiar pentru asigurarea căldurii în lăcaşele de cult. La acea întâlnire, spun consilierii prezenţi, a fost solicitată suma de 10 milioane de lei pentru Biserica Ortodoxă şi nu pentru fiecare parohie în parte. „Ne pare rău că preoţii de la celelalte confesiuni cu care suntem în relaţii bune, pot spune că părintele Cucu ne reprezintă pe noi sau numai pe el. Domnia sa este efectiv un coleg deal nostru. A avut o scăpare sau poate nu s-a gândit că trebuie să includă fiecare parohie ortodoxă în parte. •Oare chiar nu se poate împărţi în mod echitabil această sumă? Chiar nu există înţelegere faţă de noi? Suntem şi noi parte integrantă a Răzvan CONDREA (Continuare în pagina a 2-a) Criză de...cumpărători pentm locuinţele din blocul construit la Covasna destinat tinerilor căsătoriţi Deşi au trecut câteva luni de la finalizarea blocului construit la Covasna pentru tinerii căsătoriţi, cu fonduri asigurate de Ministerul Lucrărilor Publice, bloc ce cuprinde un număr de 16 garsoniere şi apartamente cu 2, 3 şi 4 camere, până la ora actuală nu există decât un singur cumpărător potenţial. Aceasta deoarece preţurile locuinţelor sunt foarte mari,fiind cuprinse între vreo 200 milioane lei, cât costă o garsonieră, şi peste 700 milioane lei, preţul unui apartament cu patru camere. Ori, la asemenea preţuri, chiar şi în condiţiile în care tinerii căsătoriţi beneficiază de credite cu dobândă mică, pe termen lung, achitarea ratelor şi rambursarea acestor credite, nu este posibilă în situaţia în care veniturile majorităţii familiilor tinere, chiar şi atunci când ambii soţi au locuri de muncă, nu depăşesc 3- 4 milioane de lei. în consecinţă, după 30 septembrie, ultimul termen fixat de Primăria oraşului Covasna pentru înscrierea celor care doresc să cumpere locuinţe în respectivul bloc,cele care nu vor putea fi vândute - mai mult ca sigur aproape toate - ar urma, după cum ne-a spus domnul Zsuffa Levente, primarul oraşului Covasna, să primească destinaţia de locuinţe sociale, deci să fie date în chirie. Aceasta bineînţeles numai în urma unei decizii ce va trebui adoptată de Consiliul local.(A.GOLCIU) Premierul Adrian Năstase va participa la deschiderea anului şcolar în judeţul Harghita Premierul Adrian Năstase va participa la deschiderea noului an şcolar în judeţul Harghita, a declarat, joi, prefectul judeţului, Mircea Duşa, citat de corespondentul MEDIAFAX. Prefectul a afirmat că autorităţile judeţene vor decide, în cursul săptămînii viitoare, care sînt unităţile şcolare harghitene pe care Adrian Năstase le va vizita în data de 15 septembrie. Mircea Duşa a precizat că vizita premierului a fost programată încă din luna iulie şi va fi o ocazie pentru şeful Executivului de a face o analiză amănunţită a problemelor cu care se confruntă judeţul Harghita. Festivalul “Cerbul de Aur” îşi va desemna deseară laureaţii • După anunţarea câştigătorilor în direct de la 20:30 pe România, urmează două recitaluri incendiare, Ştefan Bănică Jr. şi Cyndi Lauper După trei seri de concurs, iată că am ajuns la momentul adevărului. Deseară vom cunoaşte cine ia Trofeul (în valoare de 10.000 USD) şi celelalte premii. Sigur că importanţa momentului este deosebită, altminteri n-ar mai avea rost competiţia, însă pentru spectatorii din Piaţa Sfatului, ca şi pentru milioanele, de telespectatori care au stat acasă comod, la... căldură (!), fiindcă noi, cei prezenţi la faţa locului am dârduit mai rău ca iarna, frigul pătrunzător, vântul şi ploaia punându-i pe toţi la grea încercare, marele câştigător l-a reprezentat însuşi Festivalul. Reluarea lui, pe când toţi îl uitaseră, constituie după părerea noastră, cel mai important lucru. Plus că s-a făcut la cote de profesionalism foarte ridicate, la standarde internaţionale. Colegul şi prietenul Bogdan Cruţescu de la Tele 7 ABC, care a participat în calitate de jurnalist la marile întreceri de acest fel din lume, începând cu Eurovision, San Remo, continuând cu festivaluri similare din Brazilia, Sua, Australia (!), ne declara că anul acesta şi,la Braşov nivelul artistic, organizarea, manifestările adiacente s-au ridicat la standardele Occidentului. Amintind de ultimul capitol - dar nu ca importanţă - trebuie să spunem neaparat că aceste activităţi s-au bucurat de o primire entuziastă din partea artiştilor, gazetarilor, invitaţilor la festival, dar şi a braşovenilor şi turiştilor. Ne referim la târgurile ad-hoc cu profil artizanal, meşteşugăresc, a standurilor de cărţi şi discuri ce au împânzit centrul bătrânului burg transilvan, spectacolele în aer liber desfăşurate pe scena amenajată în Livada Poştei, de excursiile de documentare efectuate pentru vizitarea unor obiective turistice din zonă şi încă atâtea altele. N-au lipsit lansările de discuri, de noutăţi editoriale, “workshop”-urile, unde s-au dezbătut probleme actuale din domeniul fenomenului muzical, pentru a culmina cu seria de concerte transmise din barul de la “Aro" după terminarea concursurilor şi recitalurilor pe scena de lângă Biserica Neagră. Ce mai, un REGAL, cum n-a fost nici o ediţie de până acum. Felicitări organizatorilor, felicitări artiştilor! Horia C. DELIU La Bursa locurilor de muncă Absolvenţii au trecut peste un moment dificil din viaţa lor Ieri, 31 august a.c., a avut loc Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi, aceasta însemnând o primă acţiune de acest gen iniţiată pentru absolvenţi, însă a noua bursă a locurilor de muncă organizată de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna. Cu acest prilej au fost create condiţii prielnice pentru ca absolvenţii să se adreseze direct reprezentanţilor agenţilor economici care le-au oferit locuri de muncă. De fapt, principalul scop al bursei a fost oferirea de noi posibilităţi de ocupare, în special, tinerilor, dar şi altor persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, în vederea reducerii numărului şomerilor şi diminuării ratei şomajului în judeţul nostru. Pentru organizarea acestei burse, A.J.O.F.M. Covasna a întreprins o serie de demersuri cu privire la identificarea întreprinderilor mici şi mijlocii, îndeosebi cu capital privat, care au nevoie de forţă de muncă, fiindastfel contactate 211 firme din judeţ. în cele din urmă, 62 de agenţi economici au comunicat 603 de locuri de muncă vacante, cifre care au suferit modificări în sens pozitiv chiar şi în preziua bursei. în funcţie de ramura de activitate de care aparţin locurile de muncă oferite, ele pot fi grupate după cum urmează: construcţii - 33 de locuri, transporturi - 21 locuri, prelucrarea lemnului - 48 locuri, confecţii textile - 334 locuri, comerţ, alimentaţie ____________Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a). Executivul a adoptat ordonanţă de înfiinţare a serviciilor publice comunitare de evidenţă a populaţiei Guvernul a adoptat ordonanţă de înfiinţare a serviciilor publice comunitare de evidenţă a populaţiei, în subordinea consiliilor judeţene şi a sectoarelor municipiului Bucureşti, a declarat, vineri, la teleconferinţa cu prefecţii, premierul Adrian Năstase, care a făcut un apel către reprezentanţii Ministerelor de Interne şi Administraţiei Publice să “înţeleagă" că trebuie să colaboreze pentru aplicarea măsurilor de demilitarizare a seviciilor publice locale. Năstase a spus că, în şedinţa de Guvern de joi, au existat “dezbateri aprinse” pe tema transferului acestor servicii de la Ministerul de Interne la administraţia locală, dar a arătat că acest lucru se practică în toate ţările UE. “Este clar că transferul acestei activităţi va crea probleme. Ministerul de Interne a făcut eforturi ca ea să se desfăşoare civilizat şi eficient", a adăugat Năstase. El a spus că aplicarea acestei ordonanţe se va face în mod gradual, pentru a nu se crea disfuncţii. Sâmbătă 1 septembrie 2001 2000 Lei Guvernul propune acordarea de subvenţii de bază partidelor care au reprezentanţi în grupurile parlamentare şi nu doar celor reprezentate prin grup parlamentar Guvernul a aprobat, joi, un proiect de lege prin care vor beneficia de o subvenţie de bază partidele care, la începutul legislaturii, au reprezentanţi în grupuri parlamentare, cel puţin într-o Cameră, modificînd Legea partidelor politice, care prevedea că aceste subvenţii vor fi acordate formaţiunilor reprezentate prin grup parlamentar. Conform legii, totalul subvenţiilor de bază reprezintă o treime din subvenţiile bugetare alocate partidelor politice. Modificarea textului legii are drept scop clarificarea statutului de beneficiar al subvenţiilor de bază, avînd în vedere că mai multe partide politice pot constitui un grup parlamentar şi că subvenţia de bază nu se acordă grupurilor parlamentare, ci partidelor politice. Un alt motiv invocat de Executiv este acela că, pe parcursul unei legislaturi, se produc şi schimbări privind situaţia juridică a unor partide parlamentare, cum ar fi: comasarea prin absorbţie, fuziunea mai multor formaţiuni politice sau divizarea unui partid. Petrom majorează, începând de astăzi, preţurile carburanţilor auto cu 1,9 până la 3,2% SNP Petrom va majora, începînd de la 1 septembrie, preţurile carburanţilor auto, atît la depozite, cît şi la staţiile proprii de distribuţie cu 1,9, pînă la 3,2%, în urma devalorizării cu peste 5% a monedei naţionale faţă de euro, în cursul lunii august, a declarat, vineri, directorul general al SNP, Ioan Popa. Un litru de motorină va costa cu circa 250 de lei mai mult, ajungînd la 13.350 de lei, în timp ce pentru un litru de benzină Premium va costa cu aproximativ 460 de lei mai mult, ajungînd la 15.800 de lei. "Nu avem nici o soluţie decît să modificăm preţurile motorinei şi benzinei", a spus Popa, menţionînd că taxele şi impozitele pentru vînzările de carburanţi auto au crescut, de la începutul anului, cu peste 26%, în timp ce preţul de livrare al SNP a fost majorat doar cu 5,8% în cazul benzinei Premium, iar la motorină acest preţ chiar a scăzut cu 2%. Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informațiilor Publice Bărbatul care a primit cele 12 kilograme de amfetamină de la cei doi şoferi turci este chimistul care se ocupa de prelucrarea drogului Cetăţeanul turc Celikoglu Deniz, care a fost prins în flagrant de poliţiştii de la Antidrog în timp ce primea cele aproape 12 kilograme de amfetamină de la doi şoferi turci are studii de specialitate în chimie şi se ocupa cu prelucrarea drogului în laboratorul clandestin din comuna Bragadiru, primul de acest gen desoperit în România, a declarat, vineri, generalul de brigadă Mihai Stoica, şeful Direcţiei de Combatere a Crimei Organizate şi Antirog (DCCO). Poliţiştii de la Brigada Antidrog au descoperit, joi seara, un depozit de substanţe şi materii prime, utilizate la fabricarea dronurilor sintesat la descoperire 13,6 grame de substanţe în amestec cu amfetamină pentru tablete, 150 de kilograme de fenitilină, 20 de kilograme de stearat de magneziu, 25 de kilograme de lactoză și 10 kilograme de talc, compuși chimici care, potrivit locotenent colonelului Marioara Marian - specialist chimist în cadrul DCCO - folosesc, alături de amfetamină, la fabricarea comprimatelor cu simbolul “Captagon”.. Potrivit specialistului chimist alDCCO, toate aceste substanţe erau folosite pentru diluarea amfetaminei. Ea a adăugat că operaţiunea de transformare trebuia supravegheată de un specialist în chimie, pentru obţinerea unor -1, ^5 calitate. .ştilor de la. .rog, ctm cantitatea de amfetamină confiscată, cea mai mare captură de acest gen din Continuare în pagina a 2-a) .............. ■■■........