Cuvântul Nou, aprilie 2004 (Anul 15, nr. 3949-3972)

2004-04-01 / nr. 3949

* în judeţul Covasna, 11,7 kilometri de drumuri comunale vor fi reamenajaţi în 2004 din fonduri ale MTC ■ Ministerul a alocat pentru pietruirea acestor drumuri 400.000 de dolari După cum se ştie deja, ca urmare a ridicării unui credit (garantat guvernamental) de la Alpha Bank, Ministerul Transporturilor şi Construcţiilor a repartizat fiecărui judeţ al ţării suma de un milion de dolari pentru reamenajarea drumurilor comunale. Milioanele vor ajunge la destinaţie, adică la consiliile judeţene, treptat, pe parcursul a cel puţin două veri. Consiliului judeţean Covasna va primi în acest an trei tranşe - în aprilie, mai (iunie) şi iulie (august) - însumând 400.000 de dolari. Conform spuselor directorului adjunct al Direcţiei de Urbanism, Infrastructură şi Investiţii din cadrul Consiliului judeţean, Ion Ursache, lucrările vor începe cât se poate de curând, urmând să se facă trei categorii de reparaţii, şi anume lucrări în continuare (pe 4 tronsoane de CC-uri), lucrări noi (2 tronsoane) şi reabilitări (7 tronsoane). “Sectoarele amintite vor cuprinde distanţe între unu şi trei kilometri, totalul fiind de 11,7”, a declarat Ion Ursache. Domnia sa a subliniat că aceste lucrări vor fi făcute din cei 400.000 de dolari şi că, atunci când va sosi întregul milion, distanţa totală pe care se vor face lucrări va trebui să fie de 29,1 kilometri. Dom D. FELDIOREAN Anul XV Numărul 3949 4 pagini Joi 1 aprilie 2004 2500 lei f ' #)■ * Democraţie în funcţiune Gabriel FLORESCU Consilierul prezidenţial american pentru securitatea naţională, Condoleezza Rice va trebui să depună mărturie în faţa unei comisii independente a Congresului SUA pe tema atentatului din 11 septembrie 2001, deşi s-a prevalat iniţial de unele prevederi legale ce îi permiteau să nu apară în faţa unei astfel de instanţe. S-a împotrivit cât s-a împotrivit doamna Rice, dar până la urmă a trebuit să se supună. Ba mai mult, audierea consilierului va avea loc public, ceea ce incumbă o şi mai mare responsabilitate faţă de declaraţiile sale, fără a mai vorbi de faptul că se va afla sub prestare de jurământ. Faţă de ceea ce înseamnă democraţia în Lumea Nouă, încă un “amănunt” de ultima oră, atât preşedintele George W. Bush, cât şi vicepreşedintele Richard Cheney vor compare în faţa aceleiaşi comisii, atâta doar că discuţia nu va avea caracter public, doar o persoană va avea dreptul să ia notiţe. Casa Albă a motivat acceptul ca trei din cele mai importante personalităţi ale Executivului să compară în faţa Congresului prin importanţa pe care o acordă anchetei privind stabilirea tuturor condiţiilor ce au permis atentatul din 11 septembrie ce a bulversat întreaga lume şi are în continuare urmări aproape în fiecare zi. Modul în care cele trei înalte oficialităţi s-au plecat în faţa comisiei de anchetă relevă cât se poate de clar o realitate pe care democraţia americană o dezvăluie constant: faptul că oricât ar fi de preşedinte George Bush, oricât de importantă funcţie ar ocupa Condoleezza Rice, ei nu sunt mai presus de puterea supremă în stat, respectiv Congresul. Am mai avut exemple de acest fel în istoria contemporană a Statelor Unite, cel mai celebru fiind Watergate, când preşedinţii au fost obligaţi să răspundă acuzaţiilor ce le-au fost aduse, demonstrând faptul că dincolo de Ocean nimeni nu-şi poate face de cap fără a plăti oalele sparte. Bineînţeles, ceea ce se întâmplă în America ne duce cu gândul la realităţile din ţara noastră, unde astfel de pilde ale democraţiei sunt de-a dreptul de neconceput. Parlamentarii beneficiază de imunitate - până de curând aceasta se extindea aproape la orice încălcare a legii - oamenii politici se consideră o castă privilegiată ce nu trebuie să dea socoteală asupra acţiunilor lor, foşti miniştri (vezi Ioan Mureşan) se declară ofuscaţi atunci când li se reproşează că au lucrat prost. în paralel, justiţia se simte timorată faţă de presiunile ce se exercită asupra ei şi se manifestă curajos doar în cazul găinarilor. Noi vorbim despre lupta anticorupţie, dar nu reuşim nici măcar să îngrădim corupţia, darmite să facem paşi concreţi spre eradicare. Iar ca un demnitar al statului să fie obligat să răspundă pentru modul cum îşi îndeplineşte atribuţiile, este de neconceput. Nu o dată se întâmplă ca la interpelările parlamentarilor domnii miniştri să nu fie prezenţi, deşi au primit invitaţii, pretextând că sunt foarte ocupaţi şi trimiţând în loc cine ştie ce secretar de stat sau consilier. George Bush însă, care numai de timp liber nu dispune, se va prezenta la audieri... în România toate sunt altfel, iar democraţia îmbracă nişte haine specifice, bine cunoscute de la fabulistul Grigore Alexandrescu încoace. Asta înseamnă, printre altele, că tot ceea ce se întâmplă în sferele înalte se repetă la nivel inferior, acolo unde anumiţi funcţionari se cred la rândul lor mai presus de lege. Ne gândim, în special, la cei ce au fost aleşi cu bună credinţă de cetăţeni în funcţii de conducere la primării sau consilii judeţene şi acum se cred adevăraţi viceregi intangibili, ba chiar inabordabili. Priviţi doar la cei ce ne conduc în municipiu şi consiliu judeţean. Nu este vorba despre aşa-numiţii baroni locali, din acest specimen nu prea avem, ci de persoane care se cred a fi trimişii lui Dumnezeu pe acest mic teritoriu. De aproape 15 ani sperăm ca şi în România adevărata democraţie să-şi intre în drepturi, dar se pare că trebuie să mai aşteptăm încă o dată pe-atât. Şi dacă ea nu se vrea aplicată de sus, atunci să începem de jos, de la nivel de localitate sau judeţ cu ocazia celei mai puternice arme democratice aflate în mâna cetăţeanului: alegerile, locale şi generale. Cotidian social-politic al județului Covasna După 15 ani, Lacul de la Gară a intrat în renovare Apa din Olt va ajunge în lac în ultimele zile, „în adâncurile“ fostului lac de la gară o forfotă mare. Se defrișează pădurea crescută în timpul mandatelor primarului Albert Almos. Putem spera oare că această zonă nu va rămâne teren forestier, ci va redeveni luciu de apă? Se pare că da, iar minunea se va produce la iniţiativa unui om de afaceri din Sfântu Gheorghe. După aproape un deceniu şi jumătate, timp în care lacul de la intrarea în municipiul Sfântu Gheorghe dinspre Braşov a fost lăsat în paragină, devenind o pădurice de sălcii plângătoare, există şanse ca el să redevină un paradis al pescarilor şi un loc de recreere pentru covăsnenii îndrăgostiţi ori stresaţi. Lucrările de ecologizare, realizate de asistaţii Primăriei care beneficiază de venitul minim garantat sunt în toi. Pădurea de sălcii a fost deja defrişată în partea de Sud, însă „ţapinarii" amatori vor avea însă mult de muncă. Apoi fundul lacului va fi nivelat, după care lacul va fi umplut cu apă şi populat cu peşti. Ani de-a rândul, conducerea Primăriei Sfântu Gheorghe a spus că este dispusă să concesioneze lacul în schimbul unei sume simbolice (1 leu), dacă eventualul investitor este dispus să amenajeze corespunzător zona fostului lac. Au fost mai multe persoane interesate, însă toţi au renunţat când au aflat că insula trebuie cumpărată separat de la o femeie din Sâncrai şi că movila de pământ împreună cu ruina din vârf costă mai mult decât un apartament cu trei camere. Din când în când, la insistenţele presei, şefii oraşului au promis marea cu sarea, dar când să se apuce de treabă începea din nou să- i sâcâie o durere surdă în cot. Ei s-au Rázván CONDREA limitat la unele studii geologice. “Trebuie schimbată mentalitatea potrivit căreia, pentru mulţi, a veni la serviciu, nu înseamnă a veni la lucru, la muncă” După lichidarea fostelor CAP-uri, in numeroase comune din judeţ, oameni cu oarece posibilităţi de a investi, cu idei, dornici să-şi ia destinele în propriile mâini, au pus pe picioare societăţi comerciale întro multitudine de sectoare de activitate, salvând de la distrugere foste adăposturi de animale şi alte construcţii, pe care le-au transformat în spaţii pentru producţia industrială. Pe unul dintre aceştia, pe domnul inginer Mircea Nitra, patronul firmei SC SCOUT SRL Braşov, fost cercetător ştiinţific în domeniul industrializării lemnului la institutul naţional de profil din marele oraş de la poalele Tâmpei, l-am cunoscut recent la Arad, la punctul de lucru al societăţii sale comerciale, unde se produc maşini pentru prelucrarea lemnului, între care şi cea inventată de dânsul, pentru care a obţinut brevet de invenţie, maşina de produs pene pentru umplut pungile de răşină pe cherestea. în prezent secţia din Arad are 58 de angajaţi, 45 dintre ei găsindu-şi aici un loc de muncă în ultimul an şi jumătate, perioadă în care firma sa dezvoltat mult. Printre beneficiarii SC SCOUT SRL sunt societăţile comerciale de prelucrarea lemnului, din judeţele Covasna, Harghita, Bistriţa-Năsăud, Neamţ, Suceava, din Bucureşti şi din Bulgaria. Cum cererea de maşini pentru prelucrarea lemnului produse de firma domnului ing. Mircea Nitra este în creştere, urmează o nouă etapă de dezvoltare a sa. La Arad se află în construcţie încă un atelier de producţie şi se intenţionează să se treacă la organizarea activităţii în două schimburi. Personalul angajat al punctului de lucru de aici e alcătuit din locuitori ai comunei Vâlcele, ai Aurel GOLCIU (Continuare în pagina a 2-a) Cu ajutorul membrilor Asociaţiei Studenţilor Europenişti Liceeni din municipiul Sfântu Gheorghe au încercat să “înţeleagă Europa” şi integrarea României în Uniunea Europeană Printr-un parteneriat încheiat între Asociaţia “Ecou” a Colegiului Naţional “Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe şi Asociaţia Studenţilor Europenişti, în cadrul proiectului denumit “înţelege Europa”, în această săptămână, timp de două zile (marţi şi miercuri) s-au aflat în municipiul nostru 6 studenţi de la Facultatea de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene din Cluj-Napoca (Octavia Cornea, Madalina Ambarus, Sînziana Totoescu, Cristina Ungureanu, Angela Tudor, Zsiga Eduard István). Grupul lor ţintă l-a constituit, evident, elevii din clasele de liceu (a X-a şi a IX-a) şi profesională de la grupurile şcolare “Constantin Brâncuşi” şi Economic Administrativ, şi de la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul”. Stând de vorbă cu o elevă a CNMV din clasa a XII-a şi membră a Asociaţiei “Ecou", Adriana Gheorghe, una dintre elevele care a însoţit la orele de dirigeaţie “mesagerii Europei”, am aflat că aceşti tineri studenţi au dorit să informeze liceenii despre ce înseamnă Uniunea Europeană şi în acelaşi timp să afle ce ştiu ei despre UE şi integrare în UE. Totul s-a axat pe discuţii libere, deschise fără ca D. ANDREI (Continuare în pagina a 2-a) (Continuare în pagina a 3-a) 0 familie „cu vechime”, familia Pop din Ariuşd, Şi împreună avem aproape 180 de ani...” vreunuia dintre ei, fie că era evreu sau nu. Şi-am stat acolo 2 ani, din 1941 până în 1943, după care am venit în ţară şi am fost concentrat la lagărul rusesc, la Budeşti, în judeţul Ilfov. Apoi s-a terminat şi am mai rămas la Bucureşti, lucram la o Domnul Ion Pop este cel mai vârstnic locuitor al Ariuşdului, locuind la cei 94 de ani ai săi împreună cu cea care îi este alături de-o viaţă, soţia. Pe care soţie am găsit-o în grădină, punând zarzavaturi. Când am întrebat-o de vârstă, doamna Hortensia Pop a răspuns senin: “Apoi am 24 de ani , împreună, cu bărbatu’ avem aproape 180 de anii”. Cu un aşa umor la aşa o vârstă, mi-am zis că trebuie neapărat să stau de vorbă cu această familie. Vă văd tare în formă, domnule Pop, dar mi-a spus soţia că aţi îndurat destule la viaţa dumneavoastră... Ehei... asta cam aşa ar fi... am fost în război, cu armată cu tot am opt ani petrecuţi în haina militară. Unde aţi luptat? în Rusia. La începutul lui ’42 am fost concentrat la Regiunea a II- a jandarmi, iar apoi am făcut operaţiune de gardă şi pază la lagărul de suspecţi , în Vamiarka, Transnistria. Erau acolo deţinuţi de tot felul, dar cei mai mulţi erau evrei... Mi se rupea inima de mila lor, că şi ei erau tot oameni, dar nu aveam ce face. Cu toate astea, n- ----------------------------------------------am ferit mereu să fac vreun rău (Continuare în pagina a 2-a) fabrică de mătase, după care în ’46 am venit înapoi, aici. Eraţi însurat pe vremea aceea? Da’ cum nu, poate sta omul aşa, singur şi din ram în ram, ca şi cucul!? îmi amintesc şi-acuma cum îmi scria nevasta în Rusia, doar suntem căsătoriţi din ’38. Soţia e şi ea din sat de-aici, şi pe deasupra am mai fost şi vecini, că pe-atunci nu prea era timp de hore şi de alte din astea. Şi ce-aţi făcut apoi? M-am dus la lucru la „Nivea” în Braşov, nevasta cu copii, cu grijile Monica V.VOINEA AoâoAOiW3ZSt8«taeUSSie‘609 t9€ 'l»l BHOăoawo atNvas ''isvAf'1svNvai aartrvQTionflre Nu-i nici o păcăleală. Mulţi râvnesc la...’’covrig”, dar foarte puţini reuşesc să-l obţină Procentajul candidaţilor care nu trec testul pentru obţinerea permisului de şofer este, în continuare, foarte ridicat în judeţul nostru -Teoria, bat-o vina! O temă care a revenit periodic în atenţia conducerii serviciului Poliţiei Rutiere Covasna se referă la gradul redus de promovabilitate al candidaţilor ce se înscriu la şcolile de şoferi sau la instructorii ■particulari. O dată cu venirea sezonului mai cald au reînceput examinările, care pe timp de iarnă au fost sistate o vreme, iar rezultatele sunt incredibile de Nu mai departe decât alaltăieri şeful Poliţiei Rutiere Covasna, comisarul Ioan Huţanu, ne-a relatat din nou despre procentul extrem de redus de promovabilitate înregistrat la ultimele examinări, cam în jur de 20 la sută - cu toleranţă - dintre candidaţi la obţinerea permisului de conducere izbutind să treacă testul la sală. Deşi este un examen banal, în mod curios sunt foarte multe persoane care nu reuşesc în ruptul capului să promoveze, fie că dau răspunsuri eronat, fie că pur şi simplu nu ştiu prevederile OUG 105/2002. Din 106 candidaţi au luat proba numai 11, la un examen, iar la altul din 100 - numai 20. Cu alte cuvinte este un procent inacceptabil de mic, a subliniat comisarul Huţanu. O altă problemă o reprezintă „repetenţii”, adică aceia care vin de nenumărate ori la testări. Sunt unii potenţiali şoferi care s-au prezentat de mai multe ori şi de fiecare dată au picat, fapt ce denotă că nu au învăţat nimic din experienţele anterioare. Nu ştim cum să interpretăm acest eşec, dar majoritatea dintre potențialii ____________________________ C. FOCŞĂNEANU (Continuare ăn pagina a 3-a) ..... ITTaanQM WAQ3W VNZSVAOX modeste, aşa cum am arătat şi în urmă cu vreo trei săptămâni. PNL cere Guvernului să prezinte o strategie privind statutul de membru NATO PNL cere Guvernului să prezinte, în termen de o lună, în comisiile de specialitate ale Parlamentului, o strategie completă referitoare la toate implicaţiile generate de noul statut al României, de membru NATO, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, vicepreşedintele PNL, Teodor Meleşcanu. “Cerem actualei puteri să elaboreze o strategie politică în care să serţină seama de noul statut al României şi de responsabilităţile ce revin ţării noastre, în calitate de membru NATO”, a menţionat Meleşcanu. Liberalii consideră că o astfel de strategie trebuie să se refere la domeniile militar, politic şi economic. De asemenea, PNL mai cere actualei puteri să clarifice politicile cu privire la locul, rolul şi modalităţile concrete prin care se poate realiza implicarea industriei naționale de apărare în programele de dotare a armatei române și a armatelor din statele partenere. PD ameninţă cu moţiune simplă dacă PNA nu îşi prezintă raportul anual PD solicită “imperativ” procurorului general al PNA, Ion Amarie, să prezinte Parlamentului raportul anual referitor la activitatea PNA, care trebuie depus pînă la sfîrşitul primului trimestru, a declarat, miercuri, deputatul PD Emil Boc. El a menţionat că, în caz contrar, PD va iniţia o moţiune simplă în care va cere, printre altele, ministrului Justiţiei să îl demită pe şeful PNA. Ordonanţa de urgenţă din 2002 privitoare la PNA precizează la articolul despre atribuţiile instituţiei că aceasta elaborează raportul anual privind activitatea proprie şi îl prezintă în faţa Parlamentului. Legea de aprobare a ordonanţei a fost completată de Parlament cu prevederea că acest raport trebuie prezentat Parlamentului “nu mai tîrziu de primul trimestru al anului viitor”. Emil Boc consideră că prin ignorarea prevederilor legale PNA se plasează deasupra legii, ceea ce denotă că această instituţie apreciază că “respectarea legii este un moft, nu o obligaţie”. Noul şef al Iraq Survey Group susţine că Bagdadulavea arme neconvenţionale Noul preşedinte al Iraq Survey Group, Charles Duelfer, nu exclude posibilitatea găsirii armelor de distrugere în masă irakiene, precizînd că CIA primeşte destule rapoarte “credibile” despre depozite de armament ascunse, transmite CNN. Charles Duelfer a declarat că foştii oficiali irakieni deţinuţi în prezent de forţele americane nu prea colaborează cu anchetatorii. “ în ultimele zece luni, ne-am dat seama că foştii colaboratori ai lui Saddam Hussein pot păstra foarte bine secretele”, a explicat Duelfer. “Ştim că Saddam le transmitea verbal colaboratorilor lui mesajele cele mai importante. în plus, existau instrucţiuni speciale să nu repete aceste conversaţii”, a subliniat Duelfer. Regimul Saddam Hussein a fost înlăturat la 9 aprilie 2003, în momentul în care forţele aliate au ocupat Bagdadul. Pînă acum, în Irak nu au fost găsite arme de distrugere în masă, cu toate că prezenţa acestor arme a constituit principalul argument pentru declanşarea războiului. Duelfer a fost audiat marţi de Comisia Forţelor Armate şi cea a Informaţiilor din Senatul american. Declaraţiile sale le contrazic pe cele ale predecesorului său, David Kay, care este de părere că în Irak nu vor fi găsite arme de distrugere în masă. “Mulţi foşti oficiali irakieni considerăcă este foarte riscant să discute cu americanii, în primul rînd, le e teamă să nu fie inculpaţi. Pe de altă parte, le e teamă de susţinătorii fostului regim. Tocmai din aceste cauze, nu ne putem forma o idee clară despre intenţiile lui Saddam”, a subliniat Duelfer.