Cuvântul Nou, iunie 2004 (Anul 15, nr. 3998-4023)

2004-06-01 / nr. 3998

Anul XV Numărul 3998 8 pagini Martie 1 iunie 2004 3000 lei Atacul, cea mai bună apărare Gabriel FLORESCU Am intrat, aşadar, în “săptămâna patimilor”, când se vor arunca zarurile în campania electorală şi vom şti care pe care candidat l-a înfrânt, cine va ocupa posturile de conducere ale localităţilor, cum va arăta noul consiliu local sau judeţean. Vom cunoaşte, deci, persoanele alese de noi nu pentru cine ştie ce criterii de competenţă, ci din... simpatie, nu pentru că ne-ar fi vrăjit cu programe de dezvoltare şi modernizare a aşezărilor, ci, eventual, pentru multitudinea de afişe cu care au împânzit toate gardurile. Aici este durerea cea mare a acestor alegeri locale care se apropie de momentul adevărului: distanţarea candidaţilor de alegători. Sigur, au avut loc întâlniri organizate de partide, însă la acestea au participat cu predilecţie membrii şi simpatizanţii acestora, oricum mult mai puţini decât ceea ce reprezintă câte o comunitate. Mulţi s-au rezumat să fabrice afişe, panouri, fluturaşi sperând că asta ajunge ca să capteze bunăvoiţa alegătorilor. Iată, de pildă, cum a procedat candidatul la Primăria Sfântu Gheorghe, Albert Almos, care s-a lăsat imortalizat într-o imagine de grup cu câţiva copii ce ne-a adus aminte de atât de hulitele fotografii ale fostului dictator al României înconjurat de pionieri. Mai trebuia doar ca unul să fie în braţele candidatului... în ce a constat până acum campania electorală? îndeosebi în atacuri la adresa contracandidaţilor pe principiul că atacul este cea mai bună apărare, folosit de conducătorii militari şi politici de când lumea şi pământul. S-au bălăcărit unii pe alţii pe nişte teme ce n-au de-a face cu aşteptările votanţilor, s-au căutat noduri în papură pentru denigrarea adversarilor, dar n-am aflat cum îşi imaginează fiecare formaţiune politică şi oamenii pe care îi trimite “la bătaie” următorul ciclu electoral, care sunt obiectivele cele mai importante ce vor fi rezolvate (sau cel puţin se va încerca), cum doresc candidaţii să împlinească doleanţele cetăţenilor. Despre aşa ceva s-a vorbit mai degrabă pe şoptite şi în cadru restrâns, în schimb nu s-a făcut economie de acuze, vizate fiind îndeosebi chestiuni ce nu au de-a face cu o campanie electorală normală, ci au drept ţintă aspecte cu totul colaterale. Au fost atacuri la persoane, nu s-a făcut rabat nici la formaţiunile politice în ansamblul lor, deci s-a urmărit doar denigrarea cu orice preţ în cadrul unei lupte între partide, fără a ţine seama de adevărata miză a alegerilor locale. S-a vorbit cu mult înainte de lansarea campaniei electorale despre necesitatea unei schimbări în ce priveşte conducerea localităţilor. Acum, cu câteva zile înainte de momentul decisiv al scrutinului ne întrebăm dacă există speranţa că se va întâmpla aşa ceva, dacă vom asista la un reviriment atât de necesar. Ei bine, se pare că ne putem lua adio de la astfel de speranţe. în esenţă, listele de candidaţi cuprind foarte multe nume vechi, arhicunoscute, noii veniţi fiind de cele mai multe ori doar de umplutură, plasaţi pe locuri neeligibile. Iar în ce priveşte intenţiile de a transforma chipul oraşelor și comunelor - slabe speranțe. Cotidian social-politic al județului Covasna Formarea profesională bate pasul pe loc, deşi sunt alocate suficiente fonduri... în prezent, la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna mai sunt în derulare doar patru cursuri de formare profesională, acestea fiind frecventate de 80 de persoane, din care 30 de şomeri. Aceşti cursanţi se pregătesc pentru meseriile de vânzător sau confecţioner. în perioada scursă din acest an au fost încheiate 62 de cursuri de calificare, cursuri începute în anul precedent, în schimb, în acest an agenţia nu a demarat încă nici un curs din cauza lipsei furnizorilor de formare profesioală. “Situaţia este cu atât mai agravată, cu cât noi trebuie să continuăm formarea profesională pe care am planificato, respectiv trebuie să pornim cursuri de zidar, roşar-tencuitor, fondator pereţi din plafoane şi gipscarton, operator microcalculator, tâmplar universal şi măcelar şi nu putem începe cursurile - spune domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna. Dat fiind faptul că în judeţul nostru nu sunt furnizori de formare profesională acreditaţi va trebui să colaborăm, fără selecţie de ofertă, cu acel Centru regional din Braşov. Deci, o să implicăm acest centru în activitatea de formare profesională a persoanelor din judeţul nostru. Semnalul meu de alarmă se adresează investitorilor, către aceia care reprezintă totuşi un oarecare segment pe piaţa covăsneană, că există riscul ca banul nostru pentru stimularea creării de locuri de muncă să nu rămână în judeţ. ” încă de la începutul anului reprezentanţii A.J.O.F.M. Covasna au făcut apel la furnizorii de formare profesională de a întreprinde demersurile necesare în vederea acreditării, pentru ca aceştia să organizeze cursuri de calificare nu numai pentru meseriile prevăzute în programul agenţiei, ci şi pentru acelea care sunt solicitate pe piaţa muncii. După părerea domnului Kelemen Tibor, şcolile de artă şi meserii ar trebui să se implice foarte mult în această activitate, mai ales că ele au deja asigurată dotarea tehnică necesară. “La recentul Consiliu consultativ al A.J.O.F.M. Covasna, chiar am ridicat această problemă domnului Nagy " Gabor, ca lider sindical al învăţământului, că, pe de o parte, se vorbeşte de reducerea numărului de elevi, iar profesorii nu o să aibă catedre acoperitoare - spune domnia sa. Pe de altă parte, aceşti profesori ar putea să desfăşoare o activitate contracost, însă nu se implică nimeni ca şcolile să primească acreditare pentru formare profesională. Eu consider că directorii de școli care doresc să facă aceste demersuri ar putea găsi sursa financiară pentru a plăti acea taxă , de 24 de milioane de lei în scopul acreditării, mai ales în rândul patronilor care doresc să intre în parteneriat în acest domeniu.”Din partea șomerilor sunt foarte multe solicitări pentru organizarea unor cursuri profesionale. Domnul Kelemen Tibor susţine că ar trebui o mai mare implicare în organizarea unor cursuri în mediul rural, în domeniul agricol, mai ales pentru persoanele care doresc să desfăşoare activităţi turistice. “în acest scop, Centrul de consultanţă agricol ar putea solicita acreditare pentru formarea profesională a adulţilor - spune domnul Kelemen Tibor. Centrul de Consultanţă Agricol a organizat cursuri de pregătire şi până acum, însă pentru acelea nu s-au putut emite certificate de calificare. Mai trebuie să precizez că, prin noua lege a şomajului, noi putem aloca mulţi bani pentru pregătirea profesională a persoanelor din mediul rural, chiar şi din fondul social european se vor putea organiza asemenea cursuri.” Potrivit noilor reglementări, A.J.O.F.M. Covasna va subvenţiona (începând cu ziua de 18 iunie a.c.) şi cursurile de pregătire profesională organizate de către angajatori, preluând astfel 50 la sută din cheltuielile cursurilor respective, angajatorii beneficiind de aceste facilităţi în scopul combaterii şi diminuării şomajului. Vasilica CIOBANU pagina 6 ■ Sport !infee; 7- , Preşedintele Consiliului judeţean, Demeter Janos, “în următorii patru ani, în judeţul Covasna vor fi amenajate trei parcuri industriale” într-un interviu recent acordat ziarului "Cuvântul nou”, preşedintele Consiliul judeţean, Demeter Janos, a declarat că “în următorii patru ani, în judeţul Covasna vor fi amenajate trei parcuri industriale. Conform variantelor de care dispunem la ora actuală, un parc industrial va fi la Ghidfalău şi unul la Baraolt. în cazul celui de-al treilea nu suntem încă decişi, deoarece avem de ales între oraşul întorsura Buzăului şi staţiunea Covasna”, în cazul alegerii uneia dintre aceste două ultime locaţii, potrivit preşedintelui CJ, vor fi lăsaţi să decidă specialiştii, mergându-se pe principiu că, deşi politica judeţului este făcută de conducătorii din administraţia publică, în asemenea situaţii, de maximă importanţă, deciziile majore trebuie luate obligatoriu de cei care sunt cei mai în măsură să se pronunţe, întorsura Buzăului are mari şanse să fie cea de-a treia localitate aleasă pentru un proiect de o asemenea anvergură (situarea geografică fiind foarte bună), singurul mare dezavantaj fiind, după Demeter Janos, distanţa prea mare care este până la viitoarea autostradă (Braşov - Borş), supranumită Autostrada Transilvania. Dacă, însă, va fi ales oraşul Covasna e nevoie de elaborarea unei strategii aparte, deoarece “este staţiune, iar în dezvoltarea unei asemenea localităţi trebuie intervenit gingaş”. Trebuie însă să menţionăm că este posibil ca şi în municipiul Sfântu Gheorghe să fie amenajat în viitor un parc industrial, cel deal patrulea de pe meleagurile covăsnene, pentru că, totuşi, ar fi păcat ca un astfel de obiectiv să nu fie amenajat tocmai în reşedinţa de judeţ. Doru D. FELDIOREAN ‘Este soare şi în curtea noastră” Interviu cu doamna Leontina Urdă, învăţătoare la Şcoala cu clasele I-VIII “Mihail Sadoveanu” din întorsura Buzăului - în legătură cu desfăşurarea proiectului “Huu-Quaié", nu ce claUlU se află această şcoală întorsureană? Cu două săptămâni în urmă a fost făcută evaluarea proiectului în vederea înmânării "Steagului verde”. Această evaluare a fost efectuată de o comisie din care au făcut parte doamna Botos Erika, inspector cu probleme de educaţie la Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna, doamna Steluţa Manolache, operator naţional “Eco- Şcoală” şi domnul Gali Mircea, inspector la Agenţia de Mediu Sfântu Gheorghe. Ce a însemnat, de fapt, evaluarea programului ? Membrii comisiei au vizitat sălile de clasă, coridoarele şi curtea şcolii, prilej cu care aveau să observe peste tot existenţa "cutiilor ecologice” în care pe parcursul anului şcolar au fost colectate mai mult de 3 tone de hârtie regiclabilă. De asemenea, au luat rcmarcate pioniere verzi dătătoare de sănătate şi mini-parcul amenajat de către elevi în curtea şcolii, unde sunt straturi cu flori, brazi şi bănci. - Cum au fost antrenaţi elevii la desfăşurarea acestui proiect ? - Cu prilejul evaluării membrii comisiei i-au întrebat pe elevi chiar acest lucru, iar răspunsurile date de către ei au demonstrat participarea efectivă la acest proiect. Astfel, aş aminti cele mai interesante răspunsuri date de elevi, una din ele fiind: criteriile pe baza cărora elevii au fost aleşi în Comitetul Eco- Şcoală sunt seriozitatea, încrederea corectitudinea etc.; De asemenea, regulile Eco-Codului sunt: Strânge orice hârtiuţă în cutia ecologică (acasă şi la şcoală); O plantă din curtea şcolii e prietena mea; Am grijă cum vorbesc; Refuz violenţa; Este soare şi în curtea mea. Elevii au mai afirmat că părinţii lor sunt de acord cu desfăşurarea acestui program, din program plăcându-le cel mai mult rezultatul muncii lor şi că nu le place agresivitatea. La concursurile organizate în cadrul programului Eco- Şcoală au fost acordate premii pentru diferite acţiuni, cum ar fi “colectare de hârtie”, “Jucăria PET” şi “Cea mai curată clasă”, iar copiii Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a) Din nou week-end cu neplăceri privind circulaţia pe drumurile publice: Un şofer „aghezmuit” a intrat cu maşina în...stâlpul unei porţi! Mai nou, se vede treaba că aproape fiecare final de săptămână aduce câte un eveniment rutier mai deosebit pe raza judeţului nostru, de genul pietonilor loviţi fiindcă au traversat neatent strada, a răsturnărilor de vehicule în şanţ sau alte accidente rutiere de pe urma cărora apar persoane cu traumatisme. Şi vara abia este la debut, ştiut fiind faptul că în sezonul estival se constată valorile cele mai mari de trafic din pricina concediilor, dar şi a week-end-urilor petrecute în natură. Cu acest prilej unii conducători auto mai „iau la bord” o bere, două, trei sau vreo tărie, după care se aşează la volan şi nimeni nu mai este ca ei... Cum se termină asemenea experienţe este limpede, de aceea insistăm în materialele cu acest profil asupra consecinţelor imprevizibile, asupra laturii preventive, aşa cum procedează şi Poliţia Rutieră Covasna. Este bine că, totuşi, în ultima vreme nu s-au consemnat evenimente tragice, cu pierderi de vieţi omeneşti, ci numai traumatisme mai mult sau mai puţin grave. La Zălan nu-i ca la...Sfântu Gheorghe! Ultima ispravă dintr-o listă destul de lungă din categoria celor la care ne referim s-a produs duminică, 30 mai 2004. Dispeceratul IPJ Covasna a fost sesizat telefonic de către o persoană cu domiciliul în comuna Zălan despre faptul că în apropiere de locuinţa sa s-a petrecut un eveniment rutier, ne-a informat în cursul dimineţii de ieri ofiţerul de presă al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, inspectorul Buzsi Andrea. O echipă operativă s-a deplasat la faţa locului şi a constatat, într-adevăr, numitul B.László, de 27 de ani, domiciliat în Sfântu Gheorghe, posesor al permisului de conducere categoria “B”, din anul 2002, în timp ce conducea un autoturism marca “Skoda L 120”, înmatriculat în judeţul Covasna a pierdut controlul asupra maşinii şi sa tamponat cu... stâlpul porţii unui imobil ! Cauza? Una simplă: şoferul se afla sub influenţa băuturilor alcoolice, dar cu toate acestea se deplasa „fără probleme” pe raza localităţii amintite. Numai că a avut ghinion, datorat puţinei sale experienţe în materie de conducere. Din accident a rezultat rănirea gravă a unui tânăr de 27 de ani din municipiul reşedinţă de judeţ, pasager în autovehicul, diagnosticat cu fractură deschisă de gradul III la gamba stângă. în cauză poliţişti din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală gravă din culpă. Horia C. DELIU FORMULARE FISCALE OTTO MILIK - PRIMAR -împreună pe un drum mai bun.. Tudor Mohora: Parlamentarii nu au intenţia să pună beţe în roate integrării în UE Secretarul Camerei Deputaţilor, Tudor Mohora, a respins, luni, acuzaţiile ministrului Integrării, Alexandru Fărcaş, conform cărora Parlamentul a adoptat legi care încalcă principiile de bază ale UE, precizînd că senatorii şi deputaţii nu au intenţia să pună “beţe în roate procesului de integrare”. Puterea şi opoziţia tratează “cu înţelegere şi responsabilitate” proiectele de lege care condiţionează negocierile cu Uniunea Europeană la capitolele care nu s-au finalizat, a declarat Mohora. El a mai spus ca “neînţelegerile punctuale” pot fi rezolvate în timpul procesului legislativ, prin intervenţia reprezentanţilor Guvernului în şedinţele comisiilor de specialitate şi la dezbaterea în plen a proiectelor de lege. Ministrul Integrării Europene, Alexandru Fărcaş, a afirmat, joi, întro conferinţă de presă, că cele două Camere ale Parlamentului au adoptat trei legi necesare procesului de integrare în UE într-o formă care contravine acquis-ului comunitar, încâlcind principii de bază ale UE. MIE va solicita preşedintelui Ion Iliescu să retrimită la Parlament pentru reexaminare cele trei acte normative, prin care sunt reglementate profesiile de medic, farmacist,asistent medical şi moaşă. Aceste profesii sînt reglementate prin directive sectoriale în cadrul Uniunii Europene, normele respective trebuind transpuse în legislaţia naţională, a precizat Fărcaş. pagina . Militarii americani din Irak, acuzaţi de 79 furturi şi agresare a civililor Armata SUA verifică 24 de cazuri în care militarii sunt acuzaţi că i-au agresat pe civilii irakieni sau că le-au furat bani, bijuterii şi alte bunuri în timpul raidurilor, activităţilor de patrulă sau percheziţiilor, a anunţat un oficial al " Apărării, citat, luni, de New York Times online. Anchetatorii din cadrul Comandamentului de Cercetări Penale (CID) verifică acuzaţii conform cărora militari americani au confiscat bani de la irakienii pe care i-au oprit la punctele de control, sub pretextul că aceştia urmau să fie folosiţi pentru finanţarea rebelilor, sau au agresat civilii. Responsabilii armatei americane au solicitat, la începutul lunii, un raport referitor la amploarea relelor tratamente aplicate de militari irakienilor, in afara abuzurilor comise la Abu Ghraib. O parte a oficialilor militari consideră că numărul soldaţilor vinovaţi pentru astfel de tratamente este redus, dar există şi persoane care cred că aceştia sînt mult mai numeroşi, însă irakienii se tem să formuleze plîngeri împotriva lor. Documentul aminteşte infracţiunile care sînt verificate de anchetatori - 18 furturi şi şase agresiuni - însă nu menţionează detalii referitoare la fiecare dintre incidente şi nu face referire la stadiul anchetelor şi la eventualele măsuri disciplinare împotriva vinovaţilor. Incidentele menţionate au avut loc în ultimele 15 luni şi au fost raportate de civilii irakieni şi, în cîteva cazuri, chiar de militarii americani. (Continuare în pagina a 3-a) BittUOlfcCA JUOfcrtANA C .,vASn sfAntu gheorghe Tot. 361 609; 315 577 SEPSSZENTGYÖRGY KOVÁSZHA MEGYEI KONYVTAR