Cuvântul Nou, martie 2005 (Anul 16, nr. 4227-4251)

2005-03-01 / nr. 4227

Anul XVI Numărul 4227 8 pagini Marți 1 martie 2005 3000 lei (30 bani) O lectură pentru adormit copiii? Gabriel FLORESCU Dacă în preajma alegerilor sondajele de opinie îşi avea rostul, mai ales pentru formaţiunile politice, acum ele încep să fie superflue, îndeosebi în ce priveşte întregul teritoriu al ţării. Fără discuţie, situaţia din Bucureşti cu ale sale alegeri la primăria generală constituie un subiect “gras” pentru instituţiile de sondare a opiniei publice, dar nu şi pentru restul românilor. Cu puţin timp în urmă ieşiseră la rampă două astfel de centre, acum a ieşit din adormire şi IRSOMAR. Sigur, e dreptul lor, este raţiunea lor de a exista, trebuie să satisfacă pretenţiile celor ce comandă aceste sondaje, însă rămâne o mare dilemă în privinţa rezultatelor ce se dau publicităţii. Au trecut doar trei luni de la ultimele alegeri generale, când electoratul şi-a exprimat opţiunile şi iată că acum sunt deja diferenţe uriaşe faţă de ceea ce s-a înregistrat la ieşirea de la urne. Surprinde mai puţin procentajele obţinute de Alianţa PNL-PD şi PSD, respectiv 58,5% şi 28,6% aproape fireşti după un astfel de scrutin. Ne aducem aminte că şi în 2000 formaţiunea politică câştigătoare a avut un procentaj superior celui din ziua alegerilor, apoi a început să scadă până ajuns la nivelul actual. Greu de înţeles însă ce se întâmplă mai departe, îndeosebi în ce priveşte PRM şi UDMR. La 28 noiembrie, partidul lui C.V. Tudor ajunsese, cum-necum, la 13% din opţiuni, pentru ca astăzi să scadă la aproape jumătate? La rândul ei, formaţiunea etnicilor maghiari este cotată şi mai slab: de la 7% a ajuns la un incredibil 3,2%! Nu mai comentăm scorul obţinut de personalităţile politice precum Monica Macovei, Mihai Răzvan Ungureanu, Gheorghe Barbu ş.a. creditaţi, e drept, cu rezultate slabe, dar despre care foarte mulţi oameni habar nu au ce hram poartă, deci încă nu-şi aveau jocul în acest top. Pornind de la aceste concluzii ale IRSOMAR-ului este firesc să existe dubii privind sondajele de opinie şi, mai ales, cui folosesc ele, încă o dată o spunem: nu s-a întâmplat nimic atât de “cutremurător” în viața politică românească, nuau avut loc demisii absolut bulversante sau excluderi cu repercusiuni de natură să modifice eşichierul politic într-un asemenea grad după numai trei luni. Fără îndoială, guvernanţii au avut mai multe apariţii în presă sau în audiovizual, şi-au exprimat intenţiile privind modul cum doresc să conducă ţara, dar de aici şi până la scăderi de genul constate de INSOMAR în cealaltă tabără este cale lungă. Oare unde a migrat electoratul maghiar? Dacă fidelii lui Vadim s-au împuţinat, dacă PSD a scăzut în favoarea Alianţei PNL-PD putem vorbi despre un proces normal, dar în cazul UDMR este de neconceput ca sprijinitorii uniunii să opteze dintr-o dată pentru un partid românesc, oricare ar fi el, atâta timp cât Marko Bela a obţinut prin discuţii cu noii Săritaţis®’ obţină mult mai multe avantaje decât ar fi câştigat prin acţiuni de protest. Şi atunci de ce să voteze ungurii cu alte formaţiuni? Răspunsul nu duce decât la o singură interpretare posibilă: ori subiecţii chestionaţi au fost aleşi pe sprânceană, ori rezultatele publicate au fost scoase din căciulă, în ambele cazuri institutul de sondare a opiniei publice își demonstrează limite de credibilitate extrem de reduse. pagina T I Caleidoscop Problema parcărilor din Sfântu Gheorghe, în atenţia Consiliului Local Cu toate că municipiul reşedinţă de judeţ al Covasnei nu face parte din categoria marilor oraşe din ţara noastră, Sfântu Gheorghe se confruntă de mai mulţi ani de zile cu o problemă existentă de obicei în aglomeraţiile urbane. Este vorba despre problema parcărilor, care de ceva vreme dă bătăi de cap edilului-şef şi Consiliului Local Municipal. Numărul mare de maşini care umple până la refuz, dimineaţa şi ziua în amiaza mare, puţinele parcări din centrul municipiului Sfântu Gheorghe a ajuns chiar să incomodeze vădit traficul, motiv pentru care primarul Albert Almos a declarat că va solicita şi ajutorul Poliţiei Rutiere în vederea rezolvării acestei probleme. O astfel de situaţie se înregistrează pe bulevardul 1 Decembrie 1918, pe porţiunea cuprinsă între Banca Transilvania şi Primărie, acolo unde în mod normal circulaţia pe sens unic ar trebui să se desfăşoare pe două benzi, numai că din cauza autoturismelor parcate de-a curmezişul, de luni şi până vineri există numai o bandă şi jumătate. “Este clar că parcările reprezintă o problemă care trebuie rezolvată cât mai curând. Avem deja câteva idei în acest sens şi urmează ca într-una dintre şedinţele Consiliului Local să adoptăm o hotărâre cu privire la reglementarea acestei situaţii’’, a specificat primarul de Sfântu Gheorghe. Doru D. FELDIOREAN Cotidian social-politic al județului Covasna “E mare lucru să n-ai grija zilei de mâine, să te simţi în siguranţă! Viaţa multora din locuitorii comunei Oituz a fost şi rămâne strâns legată de Fabrica de cherestea din acest sat aparţinător comunei Breţcu, situat la limita nordestică a judeţului. După o perioadă de puternic declin, înregistrat în anii 90, această unitate economică de prelucrare a lemnului, preluată de firma TORO Impex SRL, al cărei patron este domnul Pali Andor, a fost repusă în ultimii 3-4 ani pe picioare. Producţia de cherestea de răşinoase şi de fag a crescut, iar numărul angajaţilor aşijderea. De la domnul maistru Tusa Csaba aflăm că în prezent, în fabrică lucrează 40 de angajaţi, mai toţi din Oituz, dânsul fiind din Breţcu, deci tot din comună. “în 2003 erau 33 de angajaţi, iar în primăvara acestui an, prin crearea a încă 5 noi locuri de muncă vom ajunge la 45. Viitorii angajaţi vor fi numai din Oituz, îndeosebi din rândul tinerilor. Alte câteva zeci de persoane din sat, dar şi din localităţi din judeţul vecin Bacău, lucrează în parchetele forestiere obţinute prin licitaţie de firmă, parchete din care se asigură materialul lemnos, buştenii din care se face cheresteaua. Avem beneficiari din toate zonele ţării şi nu ducem lipsă de comenzi, astfel că putem da de lucru la toţi angajaţii, şi cum vă spuneam, creăm şi locuri de muncă noi. ” Am stat de vorbă şi cu muncitoarea Geta Trotuşan, care lucrează în această fabrică de 5 ani. Dânsa ne-a spus: “înainte am lucrat în comerţ, dar fără carte de muncă. Eu una sunt mulţumită, chiar dacă salariile sunt doar cam la nivelul celui minim pe economie. Dar nicăieri nu-ţi dă mai mult. E foarte important că ne merge vechimea în muncă, se plătesc asigurările pentru sănătate, aşa că dacă avem probleme de această natură avem dreptul la medicamente compensate, iar dacă e cazul, beneficiem de concedii medicale plătite. în plus avem şi unele avantaje importante pentru traiul nostru de fiecare zi şi al familiilor noastre. E vorba despre faptul că primim de la fabrică gratuit lemne de foc, adică deşeuri. Deci practic încălzirea locuinţelor noastre nu ne costă nimic, ceea ce e de icicolo, mai cu seamă că aici în Oituz iernile sunt lungi şi geroase. Alt ajutor e acela că noi angajaţii fabricii putem cumpăra pe datorie de la magazinul din Colonie, care este tot al firmei TORO SRL, alimente şi altele de trebuinţă. Plătim când primim salariile. E mare lucru să nai grija zilei de mâine, să te simţi în siguranţă. ” Cum discuţia cu cei doi interlocutori a avut loc în biroul maistrului, ochii mi s-au oprit şi asupra unei instalaţii de încălzire centrală. La întrebarea mea dacă fabrica are centrală termică proprie maistrul Tusa Csaba mi-a răspuns: “Avem un cazan cu care producem aburul necesar în procesul de producţie iar surplusul de energie termică îl folosim la încălzire. ” Ce este însă foarte important e că respectivul cazan funcţionează pe rumeguş, întreaga cantitate din acest deşeu este astfel arsă pentru producerea de abur utilizat la aburitoarele pentru cherestea şi la asigurarea încălzirii centrale. Drept urmare Fabrica de cherestea din Oituz nu numai că nu se numără printre mult blamaţii agenţi economici din prelucrarea primară a lemnului care poluează mediul înconjurător cu rumeguş, ci dimpotrivă participă cu rezultate notabile la protecţia mediului. Aurel GOLCIU Sunt disponibilizaţi şi gardienii publici în luna februarie au intrat în şomaj peste 1070 de persoane din judeţul nostru, însă doar pentru 368 de persoane a fost stabilit dreptul la indemnizaţia de şomaj. Cei mai mulţi şomeri luaţi în evidenţă în luna trecută de către Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă a judeţului Covasna sunt din zona Târgu Secuiesc, aproape 150 de şomeri, în schimb, din zona întorsura Buzăului au intrat în şomaj numai 12 persoane. Pe de altă parte, în aceeaşi perioadă au fost angajate 300 de persoane, aproape 80 de persoane fiind din rândul şomerilor indemnizabili. Foarte multe persoane au fost angajate de agenţii economici din zona Târgu Secuiesc, 130 de persoane, iar în zona Sfântu Gheorghe au fost angajate 77 de persoane. în legătura cu disponibolizarea personalului constatăm că la Agromec Turia au fost desfăcute contractele de muncă unui număr însemnat de angajaţi, respectiv la 56 de persoane, însă au avut loc disponibilizări în masă şi la I.A.M.E. Sfântu Gheorghe, Seltex Baraolt, Conforest Târgu Secuiesc etc. Totodată, se preconizează ca în luna martie să intre în şomaj peste 100 de persoane numai de la Corpul Gardienilor Publici. Prin urmare, în baza Hotărârii nr. 7 din 2005 a Consiliului Judeţean Covasna, prin care se stabileşte încetarea activităţii Corpului Gardienilor Publici începând cu întâi aprilie a.c., în conformitate cu prevederile Legii nr. 371 din 2004, A.J.O.F.M. Covasna a fost înştiinţată că în perioada întâi februarie - 31 martie a.c. această unitate îşi va restrânge progresiv activitatea, pe măsura preluării patrimoniului şi personalului de către consiliile locale din teritoriu, în condiţiile legii, în adresa Consiliului Judeţean Covasna se mai arată că, datorită faptului că în momentul de faţă nu se cunoaşte situaţia concretă referitoare la deciziile consiliilor locale cu privire la înfiinţarea Poliţiei Comunitare, conducerea Corpului Gardienilor Publici a luat măsurile necesare în privinţa rezilierii contractelor de prestări de servicii privind paza încheiate cu beneficiarii acestei unităţi. Aşadar, în perioada 22 - 30 martie a.c. toate contractele de prestări de servicii privind paza şi ordinea publică încheiate de Corpul Gardienilor Publici al judeţului Covasna îşi vor înceta aplicabilitatea. în atare situaţie, salariaţii acestei unităţi urmează să fie concediaţi, deci se trece la desfacerea contractelor de muncă din cauza desfiinţării unităţii respective, fapt pentru care, timp de trei zile, începând cu ziua de ieri, 28 februarie a.c., personalul A.J.O.F.M. Covasna acordă servicii de preconcediere persoanelor ce urmează să fie disponibilizate. Corpul Gardienilor Publici are, în total, 103 angajaţi, din care 87 de salariaţi la Sfântu Gheorghe, 12 salariaţi la Târgu Secuiesc, doi salariaţi la întorsura Buzăului şi câte un salariat la Covasna şi Baraolt, aceste persoane fiind încadrate ca personal de pază, gardieni publici, personal economicadministrativ şi de conducere. Vasilica CIOBANU “Comuna anului” - idee bună, organizare dezolantă! în urmă cu mai bine de un an, conducerea Consiliului Judeţean a avut o idee excelentă, şi anume de a organiza concursul “Comuna anului în judeţul Covasna”. Derularea primei ediţii, chiar dacă timidă (s-a înscris un număr mic de comune), s-a dovedit a fi promiţătoare, mirajul avantajelor de care urma să beneficieze câştigătoarea făcând ca primăriile şi, în general, comunităţile locale participante să-şi dea silinţa pentru a arăta Comisiei de evaluare de la “judeţ” că merită premiul întâi. Numai că a venit şi ediţia a ll-a a competiţiei, care trebuia să desemneze comuna model a anului 2004, ediţie în cadrul căreia nici până în ziua de astăzi nu a fost evaluată vreo localitate, aşa încât despre câştigătoare nici nu are vreun rost să pomenim. Desigur, nu membrii comisiei sunt vinovaţi pentru această întârziere mai ceva ca a “acceleratului” de Breţcu, ci conducerea ei, în frunte cu preşedintele Demeter Janos. Aceasta deoarece la o eventuală mobilizare a preşedintelui Consiliului Judeţean, membrii comisiei, formată din reprezentanţi ai CJ, ai ziarelor “Cuvântul nou” şi “Háromszék" şi ai altor instituţii, ar fi răspuns, cu siguranţă, cu promptitudine, la fel ca şi la ediţia anterioară. Apreciind ideea organizării şi desfăşurării unui asemenea concurs, noi n-am scris până acum despre acest aspect, încercând să vedem partea plină a paharului. Anumiţi responsabili din cadrul Consiliului Judeţean au invocat mereu programul încărcat al preşedintelui şi al vicepreşedinţilor. Ba de curând, la derută şi încercând să acopere întârzierea, directorul Direcţiei de Urbanism, Infrastructură şi Investiţii din cadrul CJ, Stela Florea, arhitect-şef al judeţului, ne declara că “până la urmă, ca să poţi observa ce a făcut o comună într-un an, trebuie să analizezi activitatea dintr-un an întreg. Aşa că mai bine să vizităm comunele acum, decât s-o fi făcute în toamna anului evaluat”. Acum când, doamnelor şi domnilor?! Că azi e martie, iar la gradul dumneavoastră de ocupabilitate ne trezim că mâine e deja toamna anului următor celui evaluat... Decât aşa, mai bine fără concurs. Dacă n-aveţi chef de el, anulaţi hotărârea de organizare a “comunei anului", adoptată de Consiliului Judeţean Doru D. FELDIOREAN ov ^ „UMOa I1AQ3W WNZSVAQX A9HQA01N3ZSISd3S Z.ZS Ste -609 fSE tai 3H9H03H9 niNVJS NsvAOO VNV9i3anr vh9 ronnia Din nou conducătorii TIR-urilor neechipate corespunzător au fost: J Opriţi la timp de oamenii legii - Ninsorile abundente şi gerul ce va urma o să împiedice derularea traficului rutier Revenirea ninsorilor abundente, ca şi intensificările de vânt din ultimele ore au fost prognozate exact de către meteorologi, urmând ca în nopţile viitoare temperatura să coboare iarăşi semnificativ. Deşi iarna a avut o răbufnire puternică, în ultimele trei zile nu au mai apărut probleme în zona noastră, drumarii fiind la post, ca şi agenţii de circulaţie care au lucrat în două şi trei schimburi. Dacă gerul se va înteţi mai mult, sigur că va produce necazuri serioase celor care utilizează drumurile publice şi celor care nu au pregătire corespunzător autovehiculele. Zăpada căzută în ultimele trei zile în judeţul nostru a constituit un nou avertisment pentru Administraţia drumurilor, situaţia meteo putându-se schimba de la o oră la alta. Temperaturile scăzute vor ridica de acum probleme, însă zăpada şi polieul contribuind la îngreunarea puternică a circulaţiei, formându-se porţiuni alunecoase, ce aruncă maşinile în şanţ ori le fac greu de manevrat. Cele mai mari probleme sunt, de regulă, după cum ne-a informat comisarul Ioan Huţanu, şeful formaţiunii Circulaţie din cadrul IPJ Covasna, în zona cu serpentine de pe D.N. 11 la Breţcu - Oituz şi pe D.N. 12 la hotarul cu judeţul Harghita, dar şi în alte zone, cum ar fi la Malnaş, Olteni, zona Buzaielor. Camioanele mari, autovehiculele agabaritice, cisternele, TIR-urile sunt cele care dau mai multă bătaie de cap celorlalţiparticipanţi la trafic, deoarece dacă nu sunt echipate corespunzător pot derapa şi punânduse de-a curmezişul, blochează ore în şir şoseaua, în cazul că nu provoacă acroşări periculoase ori tamponări. Conducerea serviciului Circulaţie ne-a rugat din nou să inserăm avertismente la adresa conducătorilor auto, privitoare la necesitatea de a nu porni la drum dacă nu au echipate corespunzător autovehiculele cu anvelope de iarnă, cu lanţuri, având o lădiţă cu nisip şi o lopată în dotarea maşinii. Pe timpul nopţii, maşinile cu tonaj mai mare de 3,5 tone nu au voie să se deplaseze după ora 22.00 până la ora 5.00, oprindu-se în refugii sau locuri de parcare special amenajate. Până când primăvara îşi va face apariţia - şi nu va mai fi prea mult timp, sperăm, până atunci - la condiţiile grele în care se circulă, stimaţi şoferi, şi dacă nu aveţi maşina pusă la punct pentru iarnă, e mai bine să rămâneţi acasă ori să trageţi pe dreapta până la remedierea situaţiei. Zilele şi nopţile trecute agenţii au fost la post, oprind mai multe camioane şi cisterne neechipate de iarnă, urmând ca şi în zilele şi nopţiile ce vin să lucreze în două şi trei schimburi pentru fluidizarea traficului şi menţinerea stării de viabilitate a şoselelor. Dacă în ultimele zile nu s-au mai produs accidente grave este şi ca urmare a faptului că agenţii Poliţiei Rutiere nu au permis, nici unui vehicul greu să iasă în trafic dacă nu era echipat corespunzător, iar în zonele mai dificile, cu ar fi pe DN 10. Spre şi dinspre Buzău se cere maximă atenţie din pricina căderilor de stânci. Horia C. DELIU Un mărţişor şi o floare - semn al dragostei pentru fiinţele iubite din preajma noastră. • I Statele Unite ale Americii au nevoie de Siria, afirmă preşedintele Bashar al-Assad Statele Unite ale Americii /SUA/ au nevoie de Siria, deoarece această ţară este “esenţială pentru procesul de pace” în Orientul Mijlociu şi în Irak, a estimat luni preşedintele sirian, Bashar al-Assad, într-un interviu în cotidianul italian La Repubblica, citat de AFP, întrebat în legătură cu contribuţia ţării sale la lupta împotriva terorismului, preşedintele sirian a răspuns: “I-am oferit Washingtonului ajutorul nostru. Mai devreme sau mai târziu ei îşi vor da seama că suntem cheia soluţiei. Suntem esenţiali pentru procesul de pace, pentru Irak. Veţi vedea probabil că într-o zi americanii vor veni să bată la uşa noastră”. AFP precizează că SUA acuză Siria că sprijină grupuri teroriste care operează în Irak şi în Israel şi că destabilizează Libanul prin prezenţa sa militară în această ţară. Washingtonul suspectează, de asemenea, Damascul că se află în spatele asasinării fostului premier libanez Rafik Hariri, acuzaţii pe care Damascul le-a respins puternic. ’’Dacă noi l-am fi ucis pe Hariri, atunci ar fi fost o sinucidere politică. Dincolo de principii etice şi umane, întrebarea este: Cui îi foloseşte această crimă? Cu siguranţă nu Siriei”, a declarat preşedintele sirian. El a afirmat că ţara sa este victima unor frontiere permeabile cu Irakul, în timp ce SUA acuză Siria că se foloseşte de aceasta pentru a se opune comunităţii internaţionale în Irak. “Frontierele permeabilecu Irakul reprezintă un pericol şi pentru noi. Cu mijloacele noastre, nu putem controla 500 km de nisip fără să existe o şosea. Am primit un reprezentant al Pentagonului, am vorbit cu Departamentul de Stat american despre aceasta. Le-am cerut Statelor Unite sisteme radar, cum folosesc la frontiera cu Mexicul. Am propus în octombrie chiar înfiinţarea unor patrule mixte siriano-americane”, a afirmat preşedintele Siriei, adăugând că "aşteaptă încă răspunsul”. Parlamentul se va reuni în şedinţă comună pentru a-l primi pe preşedintele Parlamentului European şi pentru a aproba comisiile de anchetă Parlamentul se va reuni în şedinţă comună pe data de 1 martie pentru a-l primi pe preşedintele Parlamentului European, Josep Borell, aflat în vizită în România la invitaţia preşedintelui Camerei Deputaţilor, Adrian Năstase. Scopul vizitei lui Josep Borell este acela de a discuta unele probleme concrete legate de parcurgerea calendarului aderării României la Uniunea Europeană în contextul în care Parlamentul European urmează să adopte ultimul raport asupra ţării noastre şi să dea avizul corespunzător. Josep Borell va fi însoţit de Pierre Moscovitch, raportor pentru România şi vicepreşedinte al Parlamentului European. Şedinţa comună din 1 martie va mai avea înscrise pe agenda sa dezbateri privind înfiinţarea unor comisii parlamentare de anchetă. Una dintre acestea vizează activitatea Societăţilor Române de Radiodifuziune şi Televiziune şi a fost solicitată de grupul Alianţei PNLPD. O altă comisie de anchetă va analiza corectitudinea alegerilor de la sfârşitul anului trecut, cerută de parlamentarii PSD. Deputaţii şi senatorii aleşi în comisiile comune privind controlul SRI şi SIE vor depune jurământul în plenul celor două Camere ale Parlamentului tot în data de 1 martie, în această săptămână, deputaţii vor avea un program de lucru în comisii miercuri şi şedinţe în plen luni şi joi. Pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor au fost înscrise proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, proiectul de lege pentru aprobarea OUG privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, proiectul de lege pentru aprobarea OUG privind dezvoltarea regională în România. De asemenea, deputaţii vor mai dezbate proiectul de lege pentru aprobarea OUG privind utilizarea veniturilor din privatizare şi valorificarea activelor bancare neperformante sau proiectul de lege pentru aprobarea OUG privind unele măsuri pentru vânzarea de către societăţile comerciale, companiile şi societăţile naţionale din sectorul energiei, petrolului, gazelor naturale, resurselor minerale şi al industriei de apărare, precum şi de către alţi agenţi economici din subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului a locuinţelor pe care aceştia le au în patrimoniu personalului propriu, titularilor contractelor de închiriere sau pensionarilor cu ultimul loc de muncă la aceşti agenţi economici.