Cuvântul Nou, iulie 2009 (Anul 20, nr. 5435-5457)

2009-07-22 / nr. 5450

‘Miercuri, 22 iulie2009 - Anul XXXI. 5450 - s pagini Gabriel FLORESCU Decredibilizarea învățământului •* Scandalul de la Universitatea Spiru Haret este deja „răsuflat”. I-a urmat cel de la Dimitrie Cantemir brodat pe aceleaşi coordonate. Vor veni, poate, alte universităţi particulare care s-au transformat mai degrabă în maşini de făcut bani decât în adevărate şcoli pentru instruirea tinerei generaţii. A fost la un moment dat o dispută extraordinară pentru acreditarea unor facultăţi pe oriunde în ţară, s-a declanşat pur şi simplu o goană după studenţi înscrişi cu duiumul, ca o recrutare în armată, fără testare, fără a se verifica dacă au cunoştinţele necesare, important era numai numărul cât mai mare de „cotizanţi” la casieria universităţii. Ce s-a întâmplat ulterior cu mulţi astfel de absolvenţi este de-a dreptul o tragicomedie, o mulţime de jurişti fără prea multe cunoştinţe juridice, o grămadă de economişti de care nu era nevoie, licenţiaţi în diferite domenii care au ajuns şoferi de taxi, conţopişti fără viitor sau, în cel mai bun caz, s-au lansat în afaceri. Stăm acum şi descâlcim firul în patru să vedem ce-i de făcut în continuare. Să retragi diplomele ni se pare imposibil, chiar dacă au fost obţinute pe nedrept. Oamenii au urmat cu bună credinţă o facultate, deci vina lor este minoră. Deşi... Deşi oricine a candidat la un loc într-o unitate de învăţământ superior ar fi trebuit să pună o minimă întrebare privind legalitatea instituţiei. N-au făcut-o şi ar fi meritat o cât de mică sancţiune. în mod cert, acum ar trebui să răspundă pentru faptul că au promovat astfel de facultăţi rectorii universităţilor, cei ce au ştiut care este situaţia reală - ilegală - a instituţiei şi au păstorit-o fără nici o remuşcare. Credeţi însă că vor răspunde în faţa Justiţiei? Aş! Cei ce au neglijat acreditarea tuturor facultăţilor şi masteratelor nu au omis un alt aspect, mult mai important: au angajat şi plătit oameni politici, parlamentari sau miniştri pe nişte salarii exorbitante. Toţi aceştia vor avea de grijă ca rectorii să nu păţească nimic rău, vor găsi portiţele dosnice prin care să-i scape basma curată. Singurii care vor avea de pătimit vor fi studenţii care încă nu au patalama la mână. Marea afacere a diplomelor acordate pe bani - ceva în genul permiselor auto obţinute tot contra cost - începută în deceniul trecut trebuie coroborată cu ceea ce se întâmplă în general în învăţământul românesc. Pentru că nu putem omite faptul că şi în sistemul preuniversitar este o adevărată harababură: subiecte de leac aflate cu un ceas mai devreme, examene luate tot cu şpagă, bulibăşeala privind trecerea din gimnaziu în liceu cu teste naţionale şi verificări de mântuială, desconsiderarea cadrelor didactice în ce priveşte salarizarea etc. Apogeul a fost atins prin înfiinţarea unei comisii a învăţământului la Cotroceni şi elaborarea unui proiect de Lege a învăţământului, în paralel cu cel conceput la minister şi eludând Parlamentul. Practic, astăzi nici nu se ştie exact cum arată cadrul legislativ al învăţământului într-atât de încurcat a ajuns el. Trebuie să apară tot felul de scandaluri pentru ca cineva să se trezească că trebuie făcută ordine înainte ca decredibilizarea sistemului să fie totală. Regina Elisabeta a şi-a numărat pentru prima Secrete pentru ţinutele femeilor plinuţe pagina 8 pagina 8 in gfes M gjffirsnft dl® »ttimamS Lacul de la Pădureni, o atracţie „cool” pentru tineri Numai că unii o mai iau şi razna... De ani de zile Lacul de la Pădureni, din vecinătatea comunei Moacşa reprezintă o atracţie pentru turişti, mulţi veniţi nu doar din împrejurimi, ci o bună parte de la Braşov. Din municipiul de sub Tâmpa, pe Drumul naţional 11 - care se prezintă în bune condiţii - să tot fie vreo 45 de km., ceea ce nu e mult dacă vrei să te simţi bine în mijlocul naturii, departe de „nebunia” oraşului. Mai ales tinerii se dau în vânt după o baie şi un grătar în aer liber, numai că unii mai fac şi prostii. Nu ne referim aici la accidentele extrem de grave, de genul băii în apa rece după o beţie straşnică sau o zi de plajă, ceea ce unora le-a pricinuit decesul după un stop cardiac ori s-au înecat fiindcă nu prea ştiau să înoate. La final de săptămână aglomeraţia e mare, sezonul estival fiind unul de vârf pentru această locaţie agreabilă. Horia C. DELIU Continuare in pagina 2 Din considerente economice şi de igienizare: Cantina socialăcu porţile închise Timp de două luni, cantina socială din municipiul Sfântu Gheorghe, are porţile închise. Acest fenomen , devenit deja o tradiţie de trei ani încoace, ca pe timp de vară, în lunile iulie şi august să-şi înceteze activitatea. Directorul, Tanko Vilmos, de la Direcţia de Asistenţă Comunitară Covasna ne-a declarat că „Nevoiţi sau obligaţi de sărăcie se opreşte serviciul social pe timp de vară. Pe de-o parte, lipsa resurselor a determinat să se ia această decizie. Pe de altă parte, autorităţile locale sunt de părere că cei care beneficiază de o masă caldă la cantina socială, odată cu venirea căldurii, îşi găsesc servicii sezoniere pentru a-şi asigura hrana necesară, zilnic. Daniela GÂLEANU