Cuvântul Nou, februarie 2010 (Anul 2, nr. 13-16)

2010-02-02 / nr. 13

Pagina 2 *■ Cuvântul nou _________Actualitate Viitorul comunei Comandău - turismul Situată într-o zonă superbă, liniştită şi ospitalieră, comuna Comandău este una dintre locaţiile ideale pentru a petrece timpul cu familia la o cabană sau la o plimbare în natură, dar şi pentru distracţii - în special cele de iarnă, când zăpada este din belşug. După ce anul trecut Fabrica de Cherestea din comună s-a închis, autorităţile de aici conturează acum un nou viitor pentru Comandău turismul. „Brafor SA după ce a intrat în lichidare a început să vândă activele şi Fabrica a fost scoasă la vânzare. Prin licitaţie o firmă din Zărneşti a cumpărat. Fabrica a funcţionat aproape un an de zile, dar din cauză că patronul n-a mai putut să cumpere material lemnos, a închis-o anul trecut. Aici lucrau 28 de oameni, aproape 80 de persoane aveau mâncarea asigurată de familiile care lucrau în Fabrică”, a spus primarul Kocsis Bela. Astfel, rămân alternativele. Exploatarea forestieră funcţionează şi se menţine încă, spune edilul, şi aici lucrează şi majoritatea locuitorilor, iar ceilalţi care nu au loc de muncă beneficiază de ajutorul social. „Eu spun că viitorul comunei va fi turismul rural, anotimpurile nu se ceartă la Comandău, aproape 5-6 luni este zăpadă, deci putem oferi pentru oricine care vrea să aibă aventură în timp de iarnă. în plus, vara avem posibilităţi pentru oameni să strângă ciuperci, fructe de pădure, deci se strânge ceva pentru supravieţuire”, a mai spus primarul. Preţul terenurilor variază în prezent, la Comandău funcţionează cam trei pensiuni care au şi autorizaţie de funcţionare. Kocsis Bela spune însă că au foarte multe cereri de la persoane fizice şi juridice care vor să construiască pensiuni, hoteluri şi restaurante. „Anual la noi se bagă vreo 30 - 40 de cereri. Sunt şi din judeţ, dar majoritatea vin din Buzău, Giurgiu, Constanţa, Galaţi. Avem o suprafaţă destul de mare - 500,4 hectare păşune împădurită care face din domeniul privat al comunei şi la unele locuri aşa frumoase se poate vinde, nu prin concesionare, ci prin licitaţie deschisă”, ne-a declarat primarul Comandăului. Ca şi preţuri, un teren poate fi cumpărat în funcţie de zonă şi cu 20 de euro/mp, dacă este în zonă mai atractivă, dar de exemplu anul trecut Primăria a scos la vânzare o suprafaţă de 80 de ari cu 7 euro, astfel că preţurile variază. Prima Şcoală Românească, pe ultima sută de metri spre finalizare Lucrările de reconstrucţie la Prima Şcoală Românească din Sfântu-Gheorghe ar putea fi finalizate în primăvară, dacă se vor aloca banii necesari în acest sens. Potrivit reprezentantului firmei ce se ocupă de refacerea Şcolii”, Aurel Dragomir, în 2009 au fost investiţi în construcţie 3001000 de lei, iar suma necesară pentru finalizare este de 500.0O0 de lei. „Practic, mai avem de lucrat la finisajele exterioare şi la cele interioare, peste 80% dintre lucrări fiind terminate. Am încetat să mai lucrăm din cauza vremii, dar şi pentru că aşteptăm restul de bani”, a declarat Dragomir. Pentru reconstrucţia Primei Şcoli s-a folosit o parte din lemnul vechii al clădirii, acesta fiind tratat cu soluţii speciale, pentru a se preveni putrezirea, în vreme ce piatra fundaţiei a fost păstrată în totalitate, pentru a păstra autenticul clădirii, aşa cum a fost ea gândită de la începuturi. Potrivit lui Aurel Dragomir, proiectul de refacere prevede şi construirea unei mici magazii în spatele clădirii, unde vor fi depozitate diverse materiale şi unelte necesare întreţinerii primei şcoli, deoarece în noua clădire a acesteia nu se va include nicio utilitate în afară de electricitate. Prima Şcoală Românească, administrată de Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni (MNCR), urmează să devină un punct muzeal, după restaurare, fiind considerată a fi un important monument istoric al comunităţii româneşti. Vechea clădire a Şcolii a fost locuită vreme de mai mulţi ani de un grup de romi. Neîntreţinerea în condiţii speciale a acesteia a dus la deteriorarea clădirii. Pentru eliberarea clădirii, Episcopia Ortodoxă a Covasnei şi Harghitei a construit o casă în cartierul Orko, unde au fost mutaţi romii, astfel încât să poată fi iniţiat procesul de refacere a construcţiei. (Rusanda Pavel) O nouă pârtie de schi Tot în spiritul dezvoltării turismului, Comandăul a fost cuprins în programul „Schi în Carpaţi” prin care se va amenaja o nouă pârtie de schi, de peste o mie de metri lungime. Pentru ea ar fi nevoie cam de 700.000 de lei. Actuala pârtie de schi de la Comandău are o lungime de 350 de metri şi altitudinea de plecare la 1.123 de metri, oferind şi instalaţie de transport prin cablu. . (Cristina Andrei) ■