Cuvântul Nou, iulie 2010 (Anul 2, nr. 34-37)

2010-07-06 / nr. 34

Pagina 2 Cuvântul nou Actualitate — I" Cea mai mare pensie din România: 8.600 de euro Deşi este percepută ca fiind ţara în care pensionarii mor de foame şi în care pensia minimă este dintre cele mai mici din UE, România plăteşte o pensie care le bate pe cele din Europa: peste 8.600 de euro, în celelalte ţări europene, diferenţa dintre cea mai mică şi cea mai mare pensie nu este nici pe departe aşa mare, raportul ajungând la 1 la 4. La fel ca şi în cazul salariilor bugetarilor, unde, înainte de aplicarea legii unitare de salarizare, raportul dintre cel mai mic şi cel mai mare salariu era de 1 la 70, aceeaşi regulă se aplică şi în cazul pensiilor. După cum anunţa premierul Emil Boc încercând să justifice necesitatea eliminării pensiilor speciale, cea mai mare pensie din România se plăteşte unui judecător, care primeşte lunar peste 37.000 de lei, adică echivalentul a aproximativ 8.600 de euro. Pensie pe care o va primi în continuare, deşi pensiile speciale au fost eliminate, pentru că magistraţii au reuşit să-şi salveze la Curtea Constituţională pensiile de serviciu. Astfel de cazuri vor fi însă din ce în ce mai puţine, având în vedere că începând din luna iulie, toate pensiile speciale, mai puţin ale magistraţilor, vor fi recalculate, iar în unele cazuri diminuările vor ajunge chiar şi la 80%. în acest context, România va putea fi considerată ca fiind ţara care plăteşte unele dintre cele mai mici pensii din UE, cel puţin în ceea ce privește pensia minimă garantată. (realitatea.net) O casă din Săuceşti nu a fost afectată de inundaţii pentru că proprietarul a construit un dig în jurul ei O locuinţă din localitatea Săuceşti a scăpat de inundaţii, după ce proprietarul a construit un dig în jurul ei. Bărbatul a acoperit gardurile cu folie şi a pus saci de nisip în jurul acestora, reuşind să-şi protejeze casa, arată Mediafax. în plus, băcăuanul a construit şi un bazin în care să se adune apa, având un hidrofor care să îl golească. „Eu nu am avut apă deloc în curte, totul este verde şi curat. Nu am făcut decât să îmi protejez casa, familia şi toate bunurile“, a declarat Constantin Vădăroiu. în 2008, inundaţiile l-au prins nepregătit pe om şi atunci a decis să-şi salveze investiţia. „Dacă nu avem noi grijă de bunurile noastre, nimeni nu are. Au fost inundaţii aici, în Săuceşti, şi în 2005 şi în 2008. Eu am avut bani să investesc pentru a mă proteja, alţii nu au din păcate. Dar am muncit din greu“, a afirmat Constantin Vădăroiu. Joi, locuitorii a patru sate care aparţin comunei Săuceşti au fost evacuaţi, după ce apele revărsate ale Siretului au inundat localitatea şi au distrus sau avariat zeci de locuinţe. Traian Băsescu a fost prezent sâmbătă ■■HMimil LUI I I I III I K şi duminică la Săuceşti. (Antena3.ro) Românii nu renunţă la vacanţe 9 . Numărul cazărilor la hoteluri, acelaşi ca în 2009 Turismul bate criza. Deşi toată lumea se plânge că se trăieşte din ce în ce mai greu, românii nu renunţă la vacanţe, în primele şase luni ale anului, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, număml turiştilor înregistraţi în unităţile de cazare a rămas aproape neschimbat, în luna mai 2010 atât sosirile, cât şi înnoptările în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au rămas practic la acelaşi nivel, comparativ cu luna mai 2009. Mai exact, numărul sosirilor a înregistrat o scădere de 0,1%, iar înnoptările o creştere cu 1,3%. Sosirile turiştilor români în structurile de primire turistică au reprezentat în luna mai 2010, 74,4% din total, în timp ce turiştii străini au reprezentat 25,6%, ponderi apropiate de cele din luna mai 2009. Peste trei sferturi dintre români se cazează la hotel şi se înregistrează chiar o creştere de 0,8% faţă de perioada similară din 2009. înnoptările turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat în luna mai 2010, 80,5% din total, în timp ce înnoptările turiştilor străini au reprezentat 19,5%. Numărul turiştilor străini veniţi în România este în scădere cu 4 procente, faţă de 2009. Majoritatea provin din ţări ale Uniunii Europene - Ungaria, Bulgaria, Germania, Italia şi Austria. Ori creştem vârsta de pensionare ori se prăbuşeşte sistemul Executivul european vrea ca vârsta de pensionare să crească în statele membre UE. Măsura ar fi de natură să evite o prăbuşire a sistemului european de pensii împovărat de îmbătrânirea rapidă a populaţiei coroborată cu creşterea speranţei de viaţă şi cu natalitatea scăzută. Raportul Comisiei care tratează problematica vârstei de pensionare urmează să fie prezentat oficial miercuri. „A face în aşa fel încât timpul petrecut la pensie să nu mai continue să crească în raport cu timpul petrecut în activitate ar ajuta la viabilitatea caselor de pensii ale ţărilor europene, bazate pe un sistem de repartiţie în care pensionarii primesc alocaţiile din cotizaţiile populaţiei active“, subliniază Comisia Europeană în raportul său. „Aceasta înseamnă creşterea vârstei la care se încetează munca şi începerea primirii pensiei“, adaugă documentul. „Prelungirea perioadei de muncă în cursul vieţii pentru a se ţine cont de creşterea speranţei de viaţă ar permite înregistrarea a două beneficii: condiţii de viaţă mai bune şi sisteme de pensii mai viabile“, argumentează Comisia. în cursul ultimilor cinci ani, speranţa de viaţă a crescut în medie cu cinci ani în UE, potrivit Bruxelles-ului, iar proiecţiile arată că o nouă creştere cu şapte ani s-ar putea produce până în 2060. De altfel, rata natalităţii este scăzută. Rezultatul este că în prezent raportul este de patru persoane active la un pensionar cu vârsta de peste 65 de ani în Europa, iar în 2060 acesta va fi de două persoane active la una de peste 65 de ani. Vârsta medie de ieşire la pensie în cadrul UE era în 2008 de 61,4 ani, în faţa creşterii deficitelor publice şi datoriei, numeroase ţări au crescut deja vârsta de pensionare. Franţa vrea să crească vârsta minimă de pensionare de la 60 la 62 de ani până în 2018. Spania vrea să ridice vârsta legală de pensionare de la 65 la 67 de ani, la fel ca Germania, care vrea o creştere a vârstei de pensionare de la 65 la 67 de ani până în 2029 pentru o pensie completă. Germania.. resimte o presiune deosebită din cauza situaţiei demografice, defavorabilă sistemului său de pensii, cu o scădere aşteptată a populaţiei în deceniile următoare din cauza unei rate a natalităţii prea scăzute. Anunţă Primarul comunei Sita Buzăului, în temeiul art. 6 din legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, aduce la cunoştinţă publică: Proiectul de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal pentru „ Locuinţă” în satul Crasna. Proiectul de hotărâre și expunerea de motive pot fi consultate la sediul Primăriei Sita Buzăului, nr. 222, jud. Covasna, tel. 0267-373090, compartimentul - secretar. Primar, Constantin Filofi Turco-fanarioţii crizei româneşti Urmare din pagina 1 Toate astea se-ntâmplă pentru că niciun guvern n-a avut curajul să dezvolte o funcţionărime lipsită de sprijin politic, dar eficientă şi profesionistă. Cei care ţipă acum că PDL politizează administraţia publică au făcut exact acelaşi lucru atunci când au guvernat. Din nefericire, PDL n-a găsit o rezolvare deşteaptă a problemei, chiar dacă premierul Boc e mare specialist în materie constituţională. Micul Boc a luat-o-n barbă ori de câte ori a încercat să creeze un avantaj propriului partid în defavoarea celor din Opoziţie. Ceea ce, până la un punct, nici nu- i rău. Te poate pune însă pe gânduri ceaţa densă în care plutesc specialiştii în Constituţie şi legi ai guvernului Boc, în frunte cu însuşi premierul. Pe margine, specialiştii PSD şi PNL râd de se prăpădesc, pariind că oamenii puşi de ei vor reveni în fruntea meselor întinse şi câştigând aproape întotdeauna. Dincolo de armata de şefi şi directoraşi care s-a înveşnicit la domnie, aşteaptă ca sufletul la gură să fie daţi afară mii de funcţionari publici care chiar muncesc şi chiar au rezultate. E previzibil că, aşa cum se mişcă trebile pe la noi, cei buni şi harnici vor fi daţi afară pentru că n-au sprijin politic, în vreme ce ceilalţi vor rămâne pentru că n-au uitat obiceiurile turcofanariote. (Adrian Negulescu)