Cuvântul Nou, septembrie 2010 (Anul 2, nr. 43-44)

2010-09-07 / nr. 43

Pagina 2 Biblionet: Biblioteci publice covăsnene mai atractive şi mai eficiente începând din această toamnă, bibliotecile publice din judeţul Covasna îşi vor moderniza serviciile oferite utilizatorilor, prin introducerea calculatoarelor cu acces gratuit la Internet în cadrul programului naţional „Biblioneta Lumea în biblioteca mea“, în implementarea covăsneană a programului iniţiat de Fundaţia Bill şi Melinda Gates, un rol determinant şi l-a asumat Biblioteca Judeţeană „Bod Péter”, atât pe planul coordonării profesionale, cât şi în privinţa ralierii bibliotecilor publice din judeţ şi a instruirii personalului acestora, în cadrul programului, în data de 3 septembrie a fost inaugurat la sediul Bibliotecii Judeţene „Bod Péter” Centrul de Formare pentru Bibliotecari, în cadrul căruia se vor desfăşura cursurile de formare în IT şi administrarea bibliotecii, destinate bibliotecarilor din judeţ, cu începere din 6 septembrie, în trei serii săptămânale, fiind susţinute de trainerii formaţi ai bibliotecii judeţene, Csergő-Benedek Csilla şi Tóth-Wagner Anikó. La cursuri vor participa în total 27 de bibliotecari din judeţ. Evenimentul inaugural a beneficiat de prezenţa reprezentanţilor Fundaţiei IREX din Bucureşti (cea care derulează programul Biblionet în România), a oficialităţilor locale şi judeţene, fiind prezenţi şi bibliotecari din judeţ (din localităţile covăsnene deja admise în program, respectiv doritoare să intre în cea dea doua rundă) şi din instituţia gazdă, respectiv reprezentanţi ai altor instituţii culturale. Dotările pentru biblioteca judeţeană în calitatea sa de centru de formare (11 laptopuri cu accesorii, un videoproiector, o imprimantă, un scanner, un router wireless) şi softurile aferente au o valoare de 59.000 lei. în cadrul programului, în judeţul Covasna vor fi donate 74 de calculatoare, iar fiecare bibliotecă locală va fi dotată şi cu un videoproiector, imprimantă multifuncţională, căşti cu microfon şi routere wireless. Valoarea totală a acestor echipamente, a software-lor aferente şi a cursurilor de instruire se ridică la 395.000 de lei. La festivitatea de inaugurare - după ce directorul bibliotecii gazdă, Szonda Szabolcs, i-a salutat pe cei prezenţi - vicepreşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Henning László- János, a vorbit despre importanţa din ce în ce mai mare a informaţiei în contextul social al zilelor noastre, subliniind rolul determinant al programului Biblionet în acest sens şi în privinţa bibliotecilor. Directorul adjunct al Biblionet, Scott Andersen, a prezentat concepţia şi dezvoltarea programului, colegii săi, expertul în evaluare Franciska Cunningham-Epic şi coordonatorul regional Szőcs József au vorbit despre fazele de implementare a programului în România, iar Lokodi Anna, metodistă a bibliotecii judeţene şi coordonator judeţean Biblionet, a făcut cunoscute detalii privind cursurile care se vor derula în Sf. Gheorghe. Softwarele primite de cele 18 de biblioteci publice covăsnene intrate în program în prima rundă judeţeană a acestuia au fost donate de Microsoft Corporation, în cadrul iniţiativei Global Libraries, menită să înzestreze comunităţile cu tehnologie accesibilă şi utilă, care să deschidă pentru cât mai mulţi calea spre cunoaştere şi informare, sub semnul egalităţii şanselor. Programul Biblionet este un parteneriat între IREX, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Fundaţia EOS (Educating for an Open Society) din Timişoara, Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România (ANBPR), bibliotecile publice şi autorităţile regionale, respectiv locale din România. Evenimentul inaugural a beneficiat de prezenţa reprezentanţilor Fundaţiei IREX din Bucureşti (cea care derulează programul Biblionet în România), a oficialităţilor locale şi judeţene, fiind prezenţi şi bibliotecari din judeţ Prefectura a solicitat Consiliului Judeţean reproducerea stemei României pe acte Prefectura Covasna a solicitat Consiliului Judeţean să reproducă stema României pe actele oficiale pe care instituţia le întocmeşte şi le eliberează, ca urmare a unei sesizări venite din partea unui cetăţean. Prefectul György Ervin a subliniat că, în urma acestei sesizări, a transmis o adresă Consiliului Judeţean Covasna, cerând reproducerea stemei României pe actele oficiale ale instituţiei, dar a discutat în acest sens şi cu preşedintele CJ. în adresă, Prefectura Covasna invocă Legea 102/1992, care prevede obligativitatea ca stema României să fie reprodusă, printre altele, pe sigiliile autorităţilor locale şi pe actele oficiale. (Mediafax) . Cuvântul nou Actualitate Arderea miriştilor, interzisă! Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna atentioneaza toate persoanele fizice si juridice din judeţul Covasna - cu deosebire marii proprietari de terenuri -, ca este interzisa cu desavarsire arderea miriştilor in urma recoltării cerealelor. Arderea miristilor aduce grave prejudicii calitatii aerului,solului si disconfort pentru cetăţenii din zona . Primăriile locale vor urmări respectarea legii, pe intreg teritoriul administrat, vor sesiza organele de mediu in cazul unor abateri si vor aplica prevederile legale, prin organele proprii. Potrivit Legii 265/2006, care aproba Ordonanţa de Urgenta 195/2005 privind protecţia mediului - Art.96 , alin. (1), pct.9, arderea miriştilor constituie contravenţie si se sancţionează cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice si de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice. Art.96, alin. (1), pct.9 prevede expres: „obligația proprietarilor si deţinătorilor de terenuri cu titlu sau fara titlu de a nu arde miriştile, stuful, tufărişurile, sau vegetația ierboasa, fara acceptul autoritatii competente pentru protecţia mediului si fara informarea in prealabil a serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenta“. Totodată va atragem atentia asupra practicii de ardere a tarlalelor pe timp de noapte, ceea ce reprezintă si alte pericole. Din partea Ministerului Mediului şi Pădurilor, sancţiunile vor fi aplicate de Garda de mediu Covasna. Director executiv APM Covasna, Dipl.ecolog Hobincu Zoltán Albert Tineri artişti din România, Moldova, Canada şi China, la Şcoala de Toamnă „Seri Albastre“ Elevi şi studenţi din România, Republica Moldova, Canada şi China sunt aşteptaţi să participe la a doua ediţie a Şcolii de Toamnă „Seri Albastre“, care se va desfăşura, din 11 septembrie, la Arcuş. Cursurile de măiestrie în cadrul Şcolii de Toamnă „Seri Albastre“, ediţia a doua, care vor avea loc la Arcuş, în judeţul Covasna, vor începe în 11 septembrie, se precizează într-un comunicat dat publicităţii de Emil Pantelimon, managerul "Seri Albastre". Potrivit sursei citate, Şcoala de Toamnă "Seri Albastre" se bucură de participarea unor nume sonore din cultura românească. Soprana internaţională Felicia Filip va sta alături de tinerii participanţi timp de cinci zile, la castelul de la Arcuş. De asemenea, Directorul Operei Braşov, regizorul şi profesorul dr. Cristian Mihăilescu va fi prezent şi va regiza un spectacol în care protagonişti vor fi participanţii şcolii. Celebrul fagotist fondator al cvintetului Concordia, prof. Miltiade Nenoiu, va coordona un ansamblu de fagot în cadrul evenimentului. Trompetistul Sorin Aftin, promovat de programul "Seri Albastre", va pregăti o formaţie de alămuri. în afara evenimentului, organizatorii pun la dispoziţia câtorva artişti spaţiu de studiu, timp de o săptămână pe domeniile Castelului de la Arcuş. Anul acesta, vor fi prezenţi în cadrul celor trei şcoli (canto şi regie, fagot şi alămuri) elevi şi studenţi din România, Republica Moldova, Canada şi China. "Anul acesta facem un pas înainte. Dacă anul trecut am creat cadrul pentru un curs de canto şi unul pentru fagotişti, avem acum şi un curs pentru alămuri. De asemenea, punem la dispoziţia artiştilor «Seri Albastre» un cadru special pentru pregătire şi creaţie, oferind condiţii de studiu în domeniul Castelului de la Arcuş", a declarat directorul artistic "Seri Albastre", Liliana Grosar. Evenimentul este susţinut de Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, prin DJT Covasna, Consiliul Local Sfântu Gheorghe şi Opera Braşov. Proiectul "Seri Albastre" a fost iniţiat, la Sfântu Gheorghe, în septembrie 2008, adresându-se, iniţial, tinerilor artişti din judeţ şi atrăgând apoi tineri din ţară, în cadrul proiectului, artişti instrumentali, vocali şi artişti plastici au fost prezentaţi publicului spectator prin intermediul unor recitaluri şi expoziţii realizate lunar, dar şi în mediul online, odată cu crearea site-ului proiectului, precum şi a blogurilor personalizate pentru fiecare artist. (Mediafax)