Cuvântul, octombrie 1925 (Anul 2, nr. 271-296)

1925-10-01 / nr. 271

Informaţiuni Politice Locul de senator al Universităţii din Iaşi devenind vacant, prin moartea lui Matei Cantacuzino, în a doua jumătate a lunei octomvrie va fi ales un nou senator. Un grup de profesori a hotărît să susţină candidatura d-lui prof. dr. Slătineanu. Astă seară va sosi în Capitală d. Al. Constantinescu, ministrul domeniilor, venind dela Timiş. D. I. G. Duca, ministrul de externe s’a reîntors aseară în capitală. Starea sănătăţii d-lui M. Feree unde s’a îmbunătăţit. D -sa a făcut ori dimineaţă o preumblare la şosea într’un automobil închis. Diplomatice D. Gheorghe Căpităneanu, secretar clasa Il-a a fost transferat la Legaţiunea din Fraga. D. Grigore Constantinescu, secretar clasa Il-a şi d. Dinu Hiott, secretar clasa IlI-a au fost transferaţi la Legaţiunea din Londra. Militare S’a anunţat din Sofia că astăzi sau mâine vor sosi în Bucureşti cele trei avioane militare italiene, plecate din Constantinopole. La Pipera se va face ofiţerilor italieni o primire deosebită. S-a început examenul pentru gradul de vice-amiral. Acest examen se ţine pe vasele care circulă între Constanţa şi Bugaz. Comisiunea de examinare este alcătuită din toţi inspectorii de armată, sub preşidenţia d-lui general Stratilescu. Comisiunea de examinare pentru gradul de subbendnent de rezervă a elevilor de la serviciul gazelor este alcătuită din d-nii: general Negrei, preşedinte, colonela G. Stratilescu şi G. Popescu, maior N. D. Popescu şi farmacist-maior Filip Popescu, membri. Şcolare In urma autorizaţiunii ministerului instrucţiunii se înfiinţează în cartierul Cărămidari de sus un liceu technic pe ziua de 1 Oct. crt. In acest an şcolar vor funcţiona clasele I şi II în localul şcoalei primare mixt No. 2. înscrierile se fac la cancelaria şcoalei din şoseaua Grozăveşti No. 9 in fiecare zi între orele 11—1 pan. Industriale dri dimineaţă a avut loc la ministerul de industrie şi comerţ o întrevedere între d. Tancred Constantinescu şi d. general Mărdărăscu, ministrul de răsboi, cu privire la redactarea definitivă a statutelor fabricei de avioane. Totodată d. general Mărdărăscu a prezentat d-lui ministru al comerţului lista generalilor numiţi la direcţia ad-tivă şi technică a uzinelor Cugir. Comisiunea aurului se întruneşte azi la ora 5 la ministerul de Industrie şi Comerţ. Joi, după amiază se întruneşte la ministerul de Industrie şi Comerţ, Consiliul Energiei Universitare Studenţii din anii II, In şi IV ai şcoalei Politechnice din Capitală, cari doresc să uzeze de căminul şi ajutorul bănesc al şcoalei, vor înainta cel mai târziu până în seara de 15 octombrie curent cererile respective. Se va anexa la aceste cereri şi un certificat de paupertate, vizat de administraţia financiară respectivă. Secretariatul şcoalei Politechnice aduce la cunoştinţa tuturor elevilor şcoalei din toate secţiile atât cei promovaţi cât şi cei repetenţi, că vor fi consideraţi elevi regulat înscrişi ai şcoalei numai dacă vor face cererea de reînscriere. Directoratul şcoalei Politechnice din Capitală, aduce la cunoştinţa studenţilor din afară cari au solicitat şi li s’au fixat examenul de diferenţă pentru a fi admişi în diferite secţiuni ale Politechnicei, că vor trebui să aibă fiecare individual o adeverinţă specială care se va elibera de secretariatul şcoalei contra unei taxe de 300 lei, depusă la cassa şcoalei Politechnice. Acest examen se va trece între 1 — 15 octombrie, după programul fixat, de către direcţiunea şcoalei, iar pentru acele cursuri ce nu sunt menţionate în program studenţii se vor prezenta profesorului respectiv pentru a se fixa ziua şi ora trecerei examenului, în termenul amintit. D. Ernest Abason, profesor la şcoala comercială din Ploeşti, a fost detaşat la secţia pedagogică de la universitatea din Bucureşti, ca asistent al d-lui profesor Pompei. Comerciale D. Smuthy, ataşatul comercial al Poloniei a fost primiteri dimineaţă de către ministrul Industriei şi al Comerţului, în vederea autorizaţiei solicitate ca să se transporte la Bucureşti expoziţia poloneză ambulantă de mărfuri care se află actualmente la Chişinău. Diverse Lucrările pentru construirea mausoleului de la Mirceşti, în care vor fi depuse osemintele lui V. Alexandri şi ale soţiei sale Paulina, nu vor putea fi terminate în toamna aceasta. Inaugurarea mausoleului se va face în primăvară. La 7 octomvrie se va deschide la Geneva, în sala consiliului din Hotel de Viile, conferinţa internaţională a Crucei Roşii. A fost invitată şi România. Se vor discuta toate chestiunile în legătură cu serviciul de cruce roşie în timp de război şi în timp de pace. făgăduite de d. V Brătianu Cancelarul tezaurului urmărește o simplă manevră electorală. -- Secretarul general o scaldă, ca s’ajungă în dezacord cu ministrul In recenta întrunire a Comisiunei I centrale de reorganizare a serviciilor din ministere, d. Vintilă Brătianu a făcut promisiuni solemne de* clarând că guvernul este hotărît să acorde un spor la salariile funcţionarilor, spor pe care-l evalua la minimum 3 miliarde de lei. Cercurile autorizate din preajma ministerului de finanţe au rămas oarecum mirate de asemenea promisiuni dar s’au dumerit pe dată, aducându-şi aminte că bat la uşă alegerile comunale şi judeţene, iar mai târziu vor fi alegeri generale şi cum partidul liberal stă rău cu popularitatea, au găsit că, s’a gândit foarte bine d. Vintilă Brătianu, adoptând o atitudine de natură a consolida preş■ tigiul şi popularitatea partidului. ARGUMENTAŢIA HUMORISTICA A D-LUI GHEORGHIU Iată însă că d. Dem Gheorghiu, secretar general la ministerul de finanţe, se hotărăşte să se pună în dezacord cu d. Vintilă Brătianu, afirmând că ministrul de finanţe n’afăcut nici când asemenea promisiuni, căci exigenţele bugetare sunt ‘foarte mari şi... dacă le-a făcut, a- Itunci a avut în vedere «punctul înr scris în programul partidului liberal de a veni în ajutorul funcţionarilor ! D, secretar general, care voeşte să şi scape ministrul din încurcătură, o scaldă, riscând să se înece într’o argumentare — ce i drept destul de distractivă — prin care reuşeşte de minune să pună în lumină intenţiile d-lui Vintilă Brătianu. PROMITE SPORURI ATUNCI CÂND BUGETUL NU LE POATE SUPORTA, UNANIMITATEA COMISIUNEI ŞI REZERVELE D-LUI VINTILĂ Spusele noastre sunt întărite şi de faptul că întreaga comisiune centrală este unanimă în alcătuirea bugetului după noile necesităţi şi numai ministrul de finanţe mai are unele rezerve, lăsând să se înţeleagă ca şi bugetul viitor să fie întocmit după vechile norme. De unde vor răsări atunci excedentele? Din promisiunile d-lui Vintilă Brătianu sau din explicaţiile umoristice ale d-lui secretar general? Şi apoi este destul de simptomatică generozitatea aceasta atunci când regimul agonizează şi când în ani de guvernare liberalii au fost de o culantă excesivă... în promi-SVUIli «GOGOŞILE CALDE!»... Funcţionarii ştiu ce să creadă din gogoşile visternicului nostru, iar d-sa va reflecta la serviciile pe care i le face d. secretar general. In orice caz ele sunt bine venite, scutind «Viitorul» de a veni cu alte dezminţiri căci d. Gheorghiu a fost destul de categoric. Lucrările pentru palatul direcţiei c. f. r. încep la primăvară Lucrările pentru construirea palatului direcţiunei generale c. f. r. vor începe în primăvara anului 1916. Acest palat va fi construit pe terenul din B-dul Elsabeta şi în timp de doi ani va fi complect gata. Acest palat va adăposti toate serviciile căilor ferate, cari în prezent se găsesc împrăștiate în Capitală. «CUVÂNTUL» şi soc. de navigaţie Anglo-Română“ Noui vase pentru parcul N. F. R. — Ce sume vom plăti Ministerul comunicaţiilor a fost autorizat în acest an a încheia cu societatea Anglo-română de navigaţie pe Dunăre o tranzacţiune pentru închiderea şi stingerea în mod definitiv a procesului pendinte la înalta Curte de Casaţie, precum şi a oricăror pretenţiuni reciproce ce ar fi existat între statul nostru şi numita societate, decurgând din interdicţiunea vapoarelor acestei societăţi de a naviga pe Dunăre în cabotaj de mărfuri şi pasageri şi de a acosta la pontoanele statului. BAZA TRANZACŢIEI Această tranzacţiune are la bază cedarea de către soc. Anglo-română de navigaţie a vaselor sale, în număr de cinei şi anume: «Soroca», «Smeli», «Basarabean», «Bogativ» şi «Ambro» serviciului navigaţiei fluviale române pe preţul de 20 de milioane lei şi desfiinţarea de fapt a societăţii. Consiliul de miniştri a aprobat la timp cumpărarea acestor vapoare, încuviinţând totodată deschiderea unui credit extraordinar de 10.000.000 lei, din care 5.000.000 lei să servească pentru plata primei rate, iar restul de 5.000.000 lei pentru reparaţiunea vaselor , restul de 15.000.000 lei până la complecta achitare a preţului urmând a fi plătit în termen de trei ani, prin înscrierea în budgetul C. F. R. a câte 5.000.000 lei pe an. Ziua Şedinţa de Se deschide la orele 9 juni. sub preşidenţia d-lui prof. Mrazec care trece preşidenţia d-lui Corter. D. prof. Mrazec citeşte apoi două telegrame din partea d-lor Petracek şi Pascu. TEHNICA AMERICANA Conferinţa d-lui Wiert Se dă cuvântul d-lui ing. WIERT (Duseldorf) care vorbeşte despre technică americană şi despre a doua expoziţie din Tuzla (America). Conferinţa a fost însoţită de proecţiuni luminoase din care se pot desprinde foarte sugestiv progresele realizate în ţinuturile petrolifere americane. Astfel mici sate, graţie descoperirea terenurilor petrolifere au devenit oraşe grandioase care au luat un avânt considerabil. Conferenţiarul descrie apoi sistemele de foraj utilizate în America, ridicarea puţurilor precum şi perforarea solului. D. preşedinte CORTER mulţumind conferenţiarului dă cuvântul d-lui ing. NESUTA, directorul Soc. A. E. G. care vorbeşte despre adaptarea comandei electrice la explorările petrolifere. Şedinţa se ridică la orele 12 luni. ŞEDINŢA DE DUPĂ AMIAZA Se deschide sub preşedinţia d-lui Ing. Ghica. D. I. Niedergang scuză pe d-l Lebreton care este suferind. Se dă cuvântul d-lui Ing. M. O. Friedenreich (Bruxelles) care vorbeşte asupra aparatului Teleclinograf Denis Forahky pentru măsurarea deviaţiei sondajelor. D. Preşedinte Ghica mulţumeşte conferenţiarului şi confirmă că într’adevăr aparatul prezentat este foarte util. D.Stanislaw Suber (Lwow) având cuvântul vorbeşte despre: a) L’activité des volcans de Cone, en connexion avec la structure des plis gazetfers si b) Quelqlles argumenta contre la migration du petrol. Conferenţiarul confirmă teoria draparelor emisă de d-l profesor Macovei şi o complectează cu observaţiunile făcute în Caucaz de geologii ruşi şi de d-sa. Migraţiunile le împarte în: 1) Comigraţie şi 2) Dimigraţie. Totuşi nu crede în emigraţiune dacă ia în consideraţie greutatea specială a ţiţeiurilor din diverse straturi, cari se observă că sunt mai uşoare cu cât sunt în straturi mai vechi. Dyapirele pot scoate la suprafaţă orice fel de straturi deci şi petrol, însă niciodată datorită emigraţiei. D.Iscu ia cuvântul în replică spunând că geneza petrolului precum şi migraţiunea este disputată de geologi ca nefiind încă perfect stabilită. Chestiunea ce se pune pentru inginerul de mine este : trebue să forţeze , trebue să se oprească acolo unde a spus geologul, sau dacă nu a întâlnit stratul să meargă mai departe ! D-sa crede că datoria în special la exploatări este să ducem forajul până la capăt atât cât technică ne permite circa 1500 metri. D. Inginer Lupaşcu face o expunere generală asupra metodelor de închidere de apă în sondajele de petrol şi de gaze naturale operaţiune de care depinde nu numai buna reuşită a sondelor, dar chiar viitorul regiunilor petrolifere întregi. Vasele au fost luate în primire de reprezentanţii statului român încă de anul trecut, iar tranzacţiunea nu a fost semnată încă, numita societate pretinzând să i se plătească şi procentele aferente de 7 la sută pe an, la suma de 20.000.000 lei, de la data predării vaselor şi până la plata ultimei rate , declarând câ nu înţelege a renunţa la aceste procente pe cari le-a cerut dela început, prin prima ofertă adresată ministerului la 5 Noembrie 1923. Pentru a nu se depăşi preţul convenit a se plăti de stat pentru cumpărarea acestor vase, prin plata şi a acestor precepte şi spre a nu se greva bugetul C. F. R. prin înscrierea în trei ani consecutivi a câte 5.000.000 lei anual, în vederea achitării preţului integral al raselor menţionate, ministerul de comunicaţii a întocmit zilele trecute un jurnal prin care cere deschiderea unui credit extraordinar de 15 milioane lei din fondul budgetului general al statului pe exerciţiul în curs. Prin aceasta nu se schimbă întru nimic bazele tranzacţiunei, se scuteşte statul de a mai plăti un procent de aproape 2.000.000 lei, înlăturându-se orice disenţiuni de dobânzi şi încheindu-se astfel în mod definitiv diferendul ivit între guvernul român şi Societatea de navigaţie pe Dunăre Anglo-Română. Bula dimineaţă • ■ •P . - C .: In urmă descrie o metodă proprie prin care să se poată soluţiona această chestiune indicând şi dispozitivele mecanice necesare punerei în practică a acestei metode. Procedeul recomandat de d. Lupaşcu consistă în injectarea de mortiere de ciment sub mare presiune în terenurile aguifere şi poroase, injectare al cărui efect este pietrificarea pe o mare rază în jurul găurei de sondă a întregului teren. D. Mărdurecef, inginer de mine arată că sistemul rotativ a fost foarte mult criticat de adepţi sistemului cu percusfie chiar la acest Congres. Sistemul rotativ e mai mult întrebuinţat de sondeurii americani şi s-a ajuns după 20 de ani de cercetări la rezultate extraordinare. Azi acest sistem se întrebuinţează aproape în toate ţările unde se întâlnesc terenuri friabile. Dacă sistemul rotativ prezintă unele defecte, se pot găsi corective și tocmai pentru a corecta defectele sistemului rotativ d. inginer Mărdărescu expune lucrările sale, citând un aparat al său care diferă de sistemul rotativ propriu zis prin aceia că el în loc de coloana rotativă întrebuinţează pentru săpare însăşi coloana de burlane. Avantajele acestui sistem faţă de celelalte ar fi următoarele: Se simplifică sist. rotativ prin săparea garniturei rotative,care este costisitoare şi greu de manevrat. Conferinţa d-lui Mărdărescu a fost ascultată cu deosebită atenţiune, iar la sfârşit conferenţiarul a fost viu felicitat. ~CONGRISUl inginerilor de poduri şi şosele PROGRAMUL DESBATERILOR In ziua de 6 Octombrie se va deschide la Oradia Mare adunarea generală a «Asociaţiei inginerilor de poduri şi şosele» din România. Discuţiunile ca şi exhcursiunile cari le vor urma vor dura până la 9 Octombrie. Această adunare prezintă o deosebită importanţă nu numai pentru asociaţia însăşi ci pentru întregul corp ingineresc. Participanţilor li se vor pune la dispoziţie permise pe C.F.R. Programul lucrărilor prevede între altele luarea în discuţie a următoarelor chestiuni : Legea pentru organizarea administrativă, consecinţele ei pentru drumuri. Propuneri pentru adaptarea principiilor din lege la necesităţile technice de construcţie şi întreţinere. Programul reţelei de drumuri din Basarabia şi în fine metodele noui de pavare a şoselelor: bituminarea la rece și silicatarea. III» » , Adunarea Institutului internaţional de statistică Roma, 29 (Bador). — La Caputolia s’a inaugurat cea de a 16-a adunare a Institutului Internaţional de Statistică. Au participat numeroşi congresişti reprezentând diferite State. SORirasu! International de Sondau« Expoziţia Technică Minieră Dela 27 Septembrie -- 31 Octombrie 1925 participă cele mai importante societăţi miniere, uzine şi fabrici din ţară şi străinătate in legătură cu industria sondajului BUCUREŞTI - PARCUL CAROL 75% REDUCERE PE C. F. R. SECRETARIATUL TEL. 79/63 B-dul Pache 17. BIR. EXPOZIŢIEI TEL. 33 76 Pavilionul Oficial ASTRA PRIMA FABRICĂ ROMĂNĂ DE VAGOANE $1 MOTOARE SOC. ANCN. DIRECŢIUNEA GENERALĂ: Bucheffi, Str. Lascăr Catargiu No. II Uzine : ARAD Adresa telegrafică: Vagonastra Scrisori: Căsuţa poştală 136 Licenţa exclusivă de fabricaţiune în România-Mare pentru cazane moderne cu înaltă presiune Cazane-Secţionale Sistem Gefia pentru presiune de regim până la 32 Atm. Suprafaţa de încălzire: Tip 1. 11/a 11/b III până la 19. ma 300 m* 380 m 570 m* Oferte şi devize la cerere Model vizibil la Expoziţia de Sondaje din Parcul Carol în Pavilionul Ministerului de Industrie şi Comerţ STANDUL No. 14 şi 16 pe MAIN 27 Octombrie 1925 3! SECŢIUNI DE EXPOZANŢI Cuprinzând toate ramurile de comerţ Si industrie oferă tot ce poate interesa plaja noastră. Cârţi de legitimaţie, pe baza cărora se obţine reducere de 50% la viza germană. Înlesniri de călătorie şi rezervare de locuinţă la Frankfurt, cum şi orice alte informaţion gratuite prin reprezentanţii HARRY L. TROST It Co. Bucureşti, Calea Victoriei 7, Telef. 4746. Validarea alegerilor Camerei de Comerţ din Bucureşti Ministerul de industrie şi comerţ a validat ori alegerea Consiliului de administraţie al Nouei Camere de Comerţ şi Industrie din Bucureşti pentru toate categoriile. Convocarea consiliului va avea loc în cursul acestei săptămâni iar instalarea se va face sub preşedinţia d-lui prim preşedinte al tribunalului Ilfov, conform dispoziţiei legei pentru reorganizarea camerelor de Comerţ şi Industrie. Tot în cursul acestei săptămâni vor fi numiţi de către ministerul de industrie, membrii de drept cari vor face parte din această instituție. Buletinul economic şi financiar Lira sterlină şi lira italiană sunt puţin mai slabe la Paris şi la Zurich. Francul francez e mai slab la Zurich cotând 24,48 juni. Piaţa devizelor a fost foarte fermă în cursul dimineţii. Lipsa de devize, datorită lipsei totale de export, face ca pe piaţa noastră negocierile să se facă cu mult deasupra parităţii. La amiază situaţia era următoare : Bucureşti 10.20 Londra 102.40 New-York 21.141/9 Milan 85.80 Praga 62.60 Zurich 408.25 BURSA DIN ZURICH 28 Septembrie DESCHIDEREA Bucureşti 248.75 Berlin 123.35 New-York 5.181/8 Londra 25.087/8 Paris 24.481/2 Praga 15.351/ Budapesta 72.45 Belgrad 9.20 Viena 73.15 EFECTE Situaţia bursei este staţionară. Aceeaşi lipsă de tranzacţii. In târgul liber se face o mare speculă în jurul acţiunilor «Petrol Govora». La bursa oficială s-au înregistrat următoarele încheieri :■ Astra Română 6950, 6925. Steaua Română 2575. Petroblock 495, 500. Concordia 2090. Credit minier opt. 1600, 1595, 1600, 1605, 1595. Credit Minier pui 795. I. R. D. P. 1060, 1055, 1070. I. R. D. pui 510, 505, 510, 515. România petroliferă 359, 335, 350. S. R. D. 650. Mica 590, 580. Renta împroprietăririi 59. Urbana București 47 jum. Banca Românească pui 635. Banca Franco-Română 400. Sindic. Agricol Ialomiţa 220. Banca de Devize şi Lombarde 1220. Giurgiu nu e pres minoritar ALEGERILE DELA 22 SEPT. SUNT CONFIRMATE ŞI CAMERA DE COMERŢ CONSTITUITA FARA LEST GUVERNAMENTAL Giurgiu, 29. — Ştirea publicată de ziarul «Adevărul», că d. Tancred Constantinescu a decretat oraşul Giurgiu ca centru minoritar şi în consecinţă a numit un mare număr de membrii de drept în Camera de comerţ din judeţul nostim, nu corespunde realităţii. Ministrul de industrie şi comerţ a şi confirmat alegerea membrilor Camerei de comerţ din judeţul Vlaşca, efectuată la 22 Septembrie, aşa că birourile acestei Camere se vor constitui oficial Joi sau Vineri. Este exact însă că prefectul judeţului Vlaşca, văzând că lista guvernamentală va cădea în alegeri, a lansat zvonul prin agenţii săi, că în cazul când lista cetăţenească la acest sens au şi făcut demersuri la Bucureşti fruntaşii guvernamentali din localitate, dar în urma spunerii d-lor Toni Iliescu, vicepreşedinte al Senatului şi Dim. Juca, deputat, ministrul de industrie şi comerţ s-a văzut nevoit să confirme alegerile şi să refuze pe corifeii guvernamentali. Comercianţii din oraşul Giurgiu şi din judeţ pregătesc o grandioasă manifestaţie de simpatie aleşilor lor cu ocazia constituirii birourilor Camerei de comerţ- Leul LA PARIS 16,26. LA ZURICH 2,48,75. Francul francez 9.98/ Francul belgian 9.20 Francul elveţian 40.80 Lira sterlină 1626—1012 Lira italiană 8.60 Dolarul 210—2091/ Coroana cehă 6.25—6.21 Rentenmark 50.15 BURSA DIN PARIS 29 Septembrie DESCHIDEREA Manevrele navale britanice Londra, 29. (Rador). — La manevrele navale britanice participă câteva aeroplane uriaşe, cântărind fiecare 15 tone şi având pe bord instalaţiuni de locuinţă şi dormitoare pentru echipaj. Aceste aeroplane pot efectua zboruri de zile întregi fără a fi nevoite să se reîntoarcă la stațiunile de bază. Publicatiune In ziua de 28 Octombrie 1925 se va ţine la reşedinţa Direcţiunei H-a Regionale, Serviciul P. Strada Vasile Conta No. 9 Iaşi, licitaţie publică pentru concesionarea exploatărei restaurantului din staţiunea Bârlad. Exploatarea va începe la data de 15 Noembrie 1925. Licitaţia va începe de la suma de 25.000 lei. Pentru orice informaţiuni a se adresa la Biuroul M 5 din gara Iaşi şi la orice staţiune C.F.R. din cuprinsul Direcţiunei Il-a Regionale, unde sunt afişate publicaţiuni speciale. DIRECŢIUNEA Il-a REGIONALA C. F. R. No. 66908 Baronul Hatvany, profesor la Universitatea din Cluj? Ziarul «Nagyvarad» anunţă din Budapesta, că în cercurile de-acolo se vorbeşte despre numirea baronului Hatvany la catedra de limba şi literatura maghiară de la Universitatea din Cluj. Ştirea aceasta s’a lansat la Budapesta în legătură cu informaţiunea pe care am mai dat-o şi după care Hatvany va veni zilele acestea în Ardeal Ca să ţină conferinţe în oraşele de la graniţă. Baronul Hatvany, ungur sionist, expatriat după căderea bolşevismului maghiar, este un personaj destul de cunoscut şi la noi, pentru acţiunile sale radicaliste şi pentru campania prin presă ce-a dus-o o vreme de la Viena împotriva actualului regim maghiar. Cât priveşte numirea sa la Universitatea din Cluj, deşi nu avem încă nici o desluşire din partea oficialităţii, trebuie să o socotm ca o pură născocire, sau poate și ca o redramă în vederea amintitei*1’ conferințe ce le proectează.