Cuventul, iunie 1927 (Anul 3, nr. 774-797)

1927-06-02 / nr. 774

“1 •'* ***•'**•. - ASTR CAROL 76 -78 RO • STR BFZRCR 1 • STR ttfi'JELOR 21. * • :• • * •• ' • ■ • ' *•-.. .* ' . ' ’^\W- ' • *f , . *v ** --------M^OO-----— Fraudele de la inspectoratul şcolar deluj Am vorbit despre fraudele descoperite la inspectoratul şcolar din Cluj cu ocazia anchetei făcute de d. I. Banciu, directorul general al contabilităţii din ministerul instrucţiunii. Parchetul din Cluj a deschis acum acţiune publică pentru defraudare de bani publici contra d-lor: G. Olteanu, revizor şcolar, Basiliu Poruţiu, fost revizor şcolar, Miron Avrămuţiu, funcţionar la revizorat, Vaier Fărcăşan, funcţionar particular, M. Pop, învăţător suplinitor, G. Lipianu, funcţionar la ocolul silvic din Huedin, Anton Huniade, fost funcţionar la revizorat, Ieronim Anisin, controlor fiscal din Cojocna şi Aurel Tămăşanu, fost subrevizor şcolar. S-a emis mandat de arestare contra d-lui G. Olteanu, revizor şcolar, mandat care a fost confirmat de tribunalul Cluj. Averea mobilă şi imobilă a tuturor împricinaţilor a fost pusă sub sechestru. D. Aurel Tămăşan, institutor din Cluj, a fost suspendat. ------------o»»!«*)------------ timbre fiscale tăiş feats Chişinău 30. — Poliţia a deseorit tmbre fiscale din trina emisiune falsificate. Pe ele scria în loc de 1 leu, 1 lei. Se fac cercetări pentru a se descoperi autorii. ------exp----- . Comuna Tohanul Nou este o aşezare de oameni fără noroc Sunt urmaşi ai vechilor Tohăneni, al căror sat a fost risipit de urgia stăpânirii Măriei Teresa (pentru că, locuitorii nu au voit să treacă la catolicism), decât au trebuit să băjenârească unii până sub ocrotirea domnului muntean, în jud Buzăului, unde au înfiinţat satul Tohanul, iar alţii său tras înspre Braşov, în hotarul Râşnovului, statornicindu-se ca comună a Tohanului nou. Vechile lor pământuri au intrat în mâinile Saşilor, iar ei au continuat să ducă viaţă de oameni nevoiaşi. I împroprietărirea Până în anul 1926, când, printr’o hotărâre a comitetului agrar, comuna lor a fost însfârşit împroprietărită cu o porţiune da vreo 350 de jugăre de pământ, pentru islaz. Pământul s’a luat, se pare, din cel aparţinând comunei Râşnov- Aparţinând vorba vine, Râşnovenii mai posedând o mare întindere de islaz, nu întrebuinţau acest teren cedat tohănenilor, care teren de altfel, sub vechea stăpânire era lăsat unui regiment de cavalerie, drept câmp de exerciţiu- Unde intervine «Partidul Poporului» Comitetul agrar hotărâse deci împroprietărirea. Dar nu socotise şi ca oamenii din partidul «muncii, cinstei şi legalităţii». Căci îndată ce s’a aflat de această hotărâre, s’a şi convocat «comitetul organizaţiei locale» pentru a cerceta afacerea- Comitetul sa înturnit, la 24 Iunie 1926, ora 60 seara, a discutat chestiunile la ordinea zilei, şi a încheiat un proces-verbal prin care, între altele, se «hotărăşte ca d. Advocat Dr Spiridon Brita să se ocupe cu chestia Taberei — aşa se chiamă locul de islaz. N. R. — din Râşnov, luând contact cu primăria Tohanul Nou». Procesul-verbal e semnat şi de d- Dr. Boita, şi de prefectul judeţului d. Dr. Latzko, care actualmente obicinueşte a mai iscăli şi Laţicu. O agitaţie... cu cântec intre truip râşnovenii, sub sugestia nu se ştie cui, încep să se agite pentru anularea hotărârei date de comitetul agrar în favoarea tohănenilor. Autorităţile par a fi de partea agitatorilor; căci printr’o scrisoare de la sfârşitul lui Iunie, notarul din Tohannul Vechia declară către preotul satului, că nu poate să ia personal iniţiativa într’o chestiune aşa de mare, şi nici răspunderea urmărilor. Sfătueşte să se asculte părerea populaţiei, şi încheie: «nu voesc a strica efectul decisului adus în favorul comunei Tohanul Nou»... Delegatul partidului poporului, Dr. Spiridon Boita, cunoscut ca om al prefectului, intrase în acţiune. La 26. VI. 927 , sa propunea comunei, in conformitate cu decisiunea «comitetului organizaţiei», să intervină în chestiunei islazului. La 7. VII. 926 d-sa revine cu precizi Ulii : «socotesc pentru întreaga tranşare a afacerii menţionate, onorar de lei 401) după jagăr, în aşa fel ca această afacere să o duc la bun sfârşit în condiţiunile deja stipulate de Înaltul Minister». Vasăzică, 140 000 lei... ca să nu se împiedice executarea unei hotărâri ministeriale! E în aceastăsingură propunere tot programul generalului Averescu, pe care organizaţia Braşovului îl afişază şi prin ştampila ei: muncă, cinste şi legalitate- Oamenii nu au dat bani. Ei socoteau că de îndată ce comitetul agrar a hotărât să li se dea islaz, îl vor avea. Şi l-au avut. A trecut un an, dar au fost puşi în posesie Partidul legalităţii însă veghia. Căci abia au intrat oamenii din Tohanul nou cu vitele în islaz, şi s’au pomenit că Râşnovenii se pun cu topoarele pe ei. Ce face domnul Prefect ? Domnul prefect Latzko — zis uneori şi Laţicu — nu face nimic. El a trimis doară încă de acum un an pe d- Dr. Boita, care era un om de înţeles, şi care nu cerea decât 140.000 lei pentru toată «afacerea»Dar Tohănenii nu au vrut să înţeleagă. Că acuma ii toacă Râşnovenii Se poate. El, prefectul, ce poate să facă! Stă şi el cu mâinile în râu, şi se uită. Toate sunt bune. Se pare însă că (1- Goga uită că şi împrejurările din l’ohanul nou pot să fie «mustul care fierbe»- Nu ! I IJVTUJVECARE roman de Cezar Petrescu CARTEA ÎNTÂI Acolo şezum şi plânsem Romanul epocei şi generaţiei care a pregătit România-Mare VOLUMUl 40 UI. — De vânzare la toate librăriile şi chioşcurile de ziare. Din isprăvile averescenismului şi ale prefectului Latzko. -----povtfao---- Starea rănitului este gravă Starea d-lui Ghibănescu, prefectul jud. Durostor, victima atentatului săvârşit de căpitanul Popescu, comandantul jandarmilor, din acel judeţ, este extrem de gravă. Victima este internată la Sanatoriul dr. Gerota şi ori dimineaţă i s’a făcut eximemil radiografie. In urma acestui examen s’a constatat că glonţul a pătruns în creer. Bolnavul este din această cauză expus la complicaţiuni. Starea generală în urma examemenului medical se consideră foarte gravă. ----»SItOO--- Ziua H-a. CHISINAU, 31. Eri la orele congresul a fost declarat închis. La orele 2 a avut loc un banchet la comisariatul superior al Basarabiei. D. general Râşcanu a ţinut toastul următor : In aceste momente solemne şi ca manifetaţiune călduroasă a neţărmuritului nostru devotament şi a nestrămutatei noastre credinţe către Tron şi Dinastie, să ne înălţăm cu toţii gândurile către meritul şi gloriosul nostru Suveran, către Majestatea Sa Regele Ferdinand I, să rugăm pe bunul Dumnezeu să-I acorde viaţă lungă pentru a domni vreme îndelungattă peste noi, spre binele Patriei şi a Dinastiei ; rugăm deasemenea pe Dumnezeu să dăruiască viaţă lungă şi fericită marei noastre Regine Maria, spre strălucirea Tronului pentru binele tuturor românilor Şi spre mângâierea celor suferinzi . Sâ trăiască Domniţa noastră Alteţa Sa Regală Principesa Ileam^şi întreaga Dinastie. * La orele 4 congresîstele au vizitat atelierele societăţii. La Teatrul Naţional a avut loc la ora 5 un festival. Seara la ora 10 M. S. Regina şi A. S. R. Principesa Ileana au părăsit Chişinăul. In ziua a III-a congresistele au făcut o excursie în localitatea Strateni, după care cu acceleratul de 9.15 au părăsit orașul. Mare -----«*B Pentru membrii corpului didactic şi funcţionarii Ministerului Pentru vara anului curent, ministerul instrucţiunei publice a kifiinţat 3 sanatorii la Mare, după cum urmează: 1. — Unul la Eforie, unde a închiriat eleganta vilă Aurora a societăţii Tekirghiol, în imediata apropiere de calea ferată şi de Oficiul naţional de educaţie fizică. La această vilă toţi locatarii vor avea camerile mobilate cu tot confortul modern, inclusiv serviciul zilnic, lumină electrică, apă potabilă şi spălatul lenjeriei de paturi, in preţul de 3 mii de lei un pat, deci 6000 iei pentru o cameră cu 2 paturi, în parter şi etajul I, iar în etajul al II-lea cu 2500 lei un pat, sau 5000 lei o cameră cu 2 paturi. Preţul este socotit lunar, atrăgându-se atenţia că această sumă reprezintă numai jumătate din costul total al unei camere şi că restul este suportat de minister. Pentru cei ce vor trebui să facă băi de nămol, ministerul a obţinut o reducere de 50 la sută la Eforia Spitalelor Civile, care este foarte aproape situată de vila Aurora. Tot azi, acei ce vor să facă sporturi, vor avea toate înlesnirile gratuite de la Oficiul Naţional de Educaţie Fizică care, prin directorul său general, d. colonel Rădulescu, a binevoit să accepte ocuparea de membrii corpului didactic şi funcţionarii ministerului, în mod cu totul gratuit. De asemenea, acei ce vor dori să ia masa la Institutul de Educaţie Fizică, începând cu data de 1 Iulie. Vor beneficia de popota Oficiului, fără regim special, cu un preț care va varia între 50—70 lei zilnic de persoană. 2. —Al doilea la vila «Rotari» de lângă Movilă deci tot la Mare. Locatarii acestei vile vor plăti câte 3000 lei de pat sau 6000 lei de cameră, luxos mobilată şi la 20 metri de malul mării. Cei ce vor locui în această vilă, Vor avea o simţitoare reducere la cel mai mare restaurant din localitate, şi, dacă vor avea nevoie, vor putea face tot cu preţ redus şi băi de pucioasă. Termenele de închiriere fiind în strânsă legătură cu încetarea şi începerea cursurilor şcolare, se fixează după cum urmează: Seria I, dela 15 Iunie până la 14 Iulie. Seria II, dela 15 Iulie până la 14 August. Seria III, dela 15 August până la 15 Septembrie. Deoarece, majoritatea petiţionarilor au cerut şi cer lunile Iulie şi August, ministerul îşi rezervă dreptul ca pe unii dintre cei ce au cerut şi cer în luna Iulie, să-i repartizeze, în prima serie, de la 15 Iunie şi până la 14 Iulie. înscrierile mai durează numai până la 5 Iunie, iar rezultatele celor ce vor fi admişi, se vor comunica imediat atât prin presă, cât şi individual, cu arătarea seriei de admitere şi a sumei pe care va trebui s-o plătească în numerar, la sosirea în vilă, în mâinile intendentului vilei şi sub luarea de chitanţă imediată. Acei dintre petiţionarii de până acum, cari vor avea vreo obiecţie de făcut în urma lămuririlor de mai sus, sunt rugaţi să ne înştiinţeze de îndată prin câte o carte poştală la adresa d-lui prof. I. Banciu, directorii general al Contabilităţii misterului instrucţiunei publice. -exo- X CUVÂNTUL Pul Jpicic «Neamul Românesc» serie următoarele: Consiliul de război al corpului II armată fi-a declinat competința in procesul d-lui Enacovici. Verdictul tribunalului militar dă o dovadă în plus că, prima judecată s’a făcut sub impresiunea unor hotăriei de mai înainte luate. Satisfacta dată presei şi opiniei publice, prin înţeleaptă sentinţă a justiţiei militare, este oportună şi adânc justificată. ciale • ARESTAREA D-LOR D. CÂMPEANU ŞI MIHAIL SERIAN Secţia I a tribunalului comercial s’a pronunţat ori asupra cererei făcută de un grup de creditori ai soc. «Acţiunea economică a României», de a fi arestaţi d-nii D. Câmpeanu şi Mihail Serian, acesta din urmă director general al acestei societăţi, celalt membru în consiliul de administraţie. Tribunalul a admis cererea şi a ordonat arestarea imediată a acestor doi domni. In acelaş timp, parchetul a deschis acţiune publică împotriva acestor doi domni. D- judecător de instrucţie G. Brezeanu, care cercetează falimentul societăţei «Acţiunea economică a României», a emis mandate de arestare. In cursul zilei de azi aceste mandate vor fi executate. D-nii Câmpeanu şi M. Serian vor fi depuşi la Văcăreşti. CONDAMNAREA UNOR ESCROC! Secţia IV a tribunalului Ilfov, în urma concluziilor d-lui procuror Alevra, a condamnat la 2 ani închisoare corecţională, 10.000 lei amendă şi 10 000 lei despăgubiri, pe Leon Rotman şi Avram Goldenberg pentru o escrocherie calificată. Făcuseră un birou de publicitate cu scopul de a achiziţiona publicitatea pentru «Anuarul general al României». Au angajat agenţi cărora le-a luat garanţii pe cari nu le-au mai restituit. Acest birou era însă numai un pretext pentru a putea stoarce bani de la agenţi. ARESTAREA UNUI HOŢ Maier Eizer, hoţul de la magazinul «Rubens» din calea Victoriei care a furat un însemnat stoc de pălării, pe care le-a vândut unui domn Ion Tocătoru, a fost înaintat parchetului.D. procuror Dante a deschis acţiune publică împotriva acestui hoţ, trimiţându-l arestat la un cabinet de instrucţie pentru cercetări, iar tăinuitorul a fost pus în libertate DAREA IN JUDECATA A UNOR ESCROCI D, procuror Cerban a deschis actiune publică împotriva lui Alex. Ion Zmeu si Iorgu Georgescu care, dandu-se drept agent de politie, au izbutit să intimideze pe o femee, Sofia Rădulescu, din comuna Gura-Sărata (Buzău), luându-i un cufăr cu lame. SĂPĂTURILE DIN JURUL INCHISOAREI VACARESTI In jurul acestei închisori s’au descoperit săpături făcute probabil, pentru irigaţie. Săpându-se mai mult, s’a dat peste boite mici, de altfel, cât se poate târâ un om pe brânci, boite al căror rost se cercetează. In acest scop, un reprezentant al parchetului şi unul al direcţiei generale a închisorilor au fost delegaţi să cerceteze. --------editeiat— ------exo----- Organizarea oficiilor județene I. O. 11. Prin art. 4 al legei cercurilor de recrutare au un rol hotărâtor în aplicarea asistenții I. O. V. Comandanții cercurilor de recrutare, vor organiza de îndată Oficiul Județean I. O. V., deocamdată cu personalul ce îl au la dispoziție, ministerul îl va complecta acolo unde nu este suficient. De comun acord cu prefectul judeţului, vor organiza comitete judeţene. Comandanţii cercurilor de recrutare in calitate de directori ai oficilor judeţene au întreaga supraveghere şi răspundere pentru executarea tuturor dispoziţiunilor legei I. O. V. Toate cererile invalizilor, orfanilor şi văduvelor de război se vor îndrepta numai către cercurile de recrutare cari prin mijloacele ce le au, sau prin asistenţa lor le vor satisface. Numai acele cereri care nu vor putea fi satisfăcute de oficiul judeţean se vor trimite Oficiului Naţional I. O. V. după ce vor fi constatate ca judicioase. Orice cerere adresată direct Oficiului Naţional I. O. V. de către solicitatori se va înapoia oficiului judeţean. Trebuieşte pusă toată solicitudinea şi energia o face să dispară cerşetoria sub orice foră, fapt care degradează şi pe individ şi instituția armatei. Arestarea in provocatoara de avorturi Cetatea Albă, 31 Mai. — In comuna Ceair se stabilise de câtăva vreme, la un han, femeea Elena Savcenco, care practica provocarea de avorturi. A reușit să provoace 22 de avorturi. La al 23-lea provocat femeei Elea Nicolau i s’a înfundat însă. Și a fost arestată. ------------------- — BroclVogs Serata de la Despărţământul Bucureşti al „Astrei* Serata de inaugurare a Despărţămân-, spre satele din judeţul Ilfov, ca matului Bucureşti al Asociaţiei culturale târziu să-şi lărgească terenul de propa«Astra», anunţată pentru ziua de 28 gandă culturală şi asupra celorlalte lu- Maiu, s’a desfăşurat într’o atmosferă nete din vechiul Regat, de prietenie şi intimitate, devenită tra-1 Programul artistic pentru această sediţională la serbările acestei asociaţii. In conformitate cu un vechiu obiceiu, serata a fost deschisă prin o cuvântară ocazională rostită de d. Ştefan Pop, directorul liceului «Sf. Sava şi vicepreşedintele Despărţământului din Capitală. D-sa a arătat rostul Asociaţiei culturale «Astra», care a fost înfiinţată în anul 1861 şi astfel este cea mai veche societate culturală din ţară. Scopul principal al întemeietorilor «Astrei» a fost de-a "răspândi cultura naţională în masseie poporului de la sate şi conducătorii ulteriori ai societăţii au urmat, în cursul celor, şapte decenii de existenţă, cu multă stăruinţă aceeaşi ţintă. Roadele se văd. In Ardeal nu mai există astăzi sat cât de mic, în care să nu fi fost conferenţiari de ai «Astrei» şi unde să nu funcţioneze câte-o agentură cu o bibliotecă anume întocmită de «Astra» pentru priceperea şi folosul populaţiei de la ţară. Rămânând în această frumoasă tradiţie şi noul Despărţământ din Capitală îşi va îndruma în primul rând activitatea sa -----607.03---- Iată a fost compus din simfonia a IX a lui Beethoven, executată de quartetul «Regina Maria» de sub conducerea d-lui Notara, care în mod cu totul dezinteresat şi-a dat preţiosul său concurs pentru «Astra» din Bucureşti. După program a urmat dans şi s’a petrecut toată noaptea într’o atmosferă de prietenie şi intimitate caldă. Comitetul central al «Astrei» a fost reprezentat prin d. Vasile Coldiş, mini- • strul cultelor şi artelor şi preşedintele societăţii, şi prin d. ministru Ioan Lupaş, membru în comitetul central. Serbarea de inaugurare a Despărţământului Bucureşti, la care au venit în număr mare membrii şi prietenii «Astrei», a fost astfel un bun augur pentru «descălecarea» vechei noastre Asociaţiuni de pe plaiurile Carpaţilor pe malurile Râul Moviţei. Membru al «Astrei» poate fi orice om cinstit şi nepătat, precum şi instituţiunile publice. înscrieri se pot face în fiecare zi între orele 5—6 la sediul Despărţământului în Bulevardul Academiei , etaj II. --------e.co^.wm - COMEMORAREA LUI D. P. HASDEU La 19 Mai a. c. d. profesor I. V. Haneş şi la 26 Mai a. c. d. prof. R. Caracas au continuat conferinţele comemorative de 20 de ani de la moartea lui Hasdeu. D. prof. P. V. haneş a vorbit de Hasdeu folklorist. Din complexul lucrărilor lui Hasdeu, conferenţiarul a scos 12 principii de apărarea călăuzitoare pentru oricare cercetător de folklor şi pentru oricare cercetare literară. Sintetizând opera întreagă de folklorist, d-l prof. Haneş a relevat că Hasdeu este primul om de ştiinţă la noi, care a croit calea şi a îndrumat gustul şi curiozitatea în domeniul literaturii populare, pe lângă frumuseţile artistice, este interesantă pentru că ne înfăţişează mai bine fazele prefacerii evolutive ale sufletului unui popor şi în acelaş timp determină personalitatea acelui popor. D. prof. 11. Caracas a complectat pe d. P. Haneş, desvoltând rolul lui Hasdeu în domeniul istoriei literare. Conferenţiarul a insistat mai întâi asupra faptului că la Hasdeu, fără deosebire de feluri de lucrări, puterea iniţială a fost iubirea. Apoi d. prof. R. Caracaş a învederat că Hasdeu, prin monografiile de literatură populară, cari sunt capitole din opera lui filologică, prin unele biografii, a dat model și impulsiune istoriei I ţă român. literare. Ambii conferințari au remarcat că i s’a adus lui Hasdeu, pe lângă altele, mvinunea că n’a dus la capăt nici o lucrare, încât s’a zis că opera lui Dasncu este «operă de fragmente». Da, fragmente; dar acele fragmente au fost zigzagurile străfulgerelor, cari au luminat şi au arătat directivele şi căile noi în cercetări istorice şi filologice, lăsând pretutindeniadâncită pecetea forţei iniţiale: românismul. Criticile ce i s’au făcut şi cari i se vor mai face, se asemănă cu criticile asupra neeimetriei zigzagurilor fulgerilor. Insă nu atât rezultatele, cari se pot modifica la fiece pas de progres, cât metoda cercetării, conceperea şi mai ales arta expunerii, luminate de scânteia geniului său, sunt ceea ce constitue valoarea şi superioritatea operei lui Hăsdeu (D. Onciul, discurs la înmormântarea lui Hasdeu). Atâta sentiment românesc neprihănit atâta cugetare şi atâta de frumoase jocuri ale fanteziei pe înălţimele artei nu se pot uita şi totdeauna spiritul lui Hasdeu va fi lăudat. Modesta grupare a «Prietenilor Istoriei Literare» comemorând pe Hasdeu a făcut o faptă de pietate şi de evlavie şi totdeodată o faptă naţională prea slăvind pe cel mai naţionalist om de ştiriProf. MIHAIL STANCESCU Conferinţe Duminecă, 5 Iunie, ora 11 dimineaţa în Aula Fundaţiei Carol I va vorbi d. Vintilă Brătianu despre: «Solidaritatea între sat şi oraş în statul român». «Ce-am văzut în Albania de azi» Conferinţa d-lui Ion Dragu. «Ce-am văzut in Albania de azi», va avea loc irevocabil Joi 2 Iunie (ziua Eroilor), la orele 11 dimineaţa, în Amfiteatrul Fundatiei Universitare Carol I. Spectacole OPERA ROMANA : Ebrea. TEATRUL CĂRĂBUŞ: Zodia parcului (deschiderea stagiunei). PARCUL OTETELIŞEANU: A calea agenţia de căsătorii (deschiderea stagiunei). TEATRUL NOU : Treaba mea! " De la Academia Română Academia Română, întrunită în sesiune generală, va ţine şedinţă publică. Joi, 2 iunie curent, la orele 3 după amiază, D. Andrei Rădulescu va face o «Comunicare despre Unificarea legislativă». Teatru nostru Ion Morţun, C. Toneanu, V. Brezeanu, Mişu Ştefănescu, Al. Ghiberlion, Toto Ionescu, Nora Piacentini, Stanca Alexandrescu, Natalia Ștefănescu, Nelly Caracioni, vor juca de la 10 iunie la «Teatrul Nostru» (grădina Marconi Griviței). f Excursiunea în Statele Unite Comitetul societăţii «Amicii Statelor Unite», a hotărât să organizeze o excursie in Statele Unite. Comiteul a hotărât ca excursiunea să fie făcută in grupa excursioniştilor americani, cari se reîntorc în Statele Unite după ce ne vor fi vizitat ţara timp de 24 zile din 30 iunie până la 28 iulie. Grupul american este constituit din personalităţi din lumea intelectuală a Statelor Unite profesori şi studenţi din Universităţile «Columbia» New York şi «George Town» din Washington. Excursia, va dura maximum 45 zile, din care 15 zile sunt rezervate exclusiv Statelor Unite. Condiţiile de înscriere pentru excursie cât şi programul amănunţit se pot cunoaşte la sediul societăţii str. Paris 8, între orele 10-12 a. m. Domnii membrii doritori de a se înscrie sunt rugaţi a se adresa din timp pentru terminarea formalităților necesare. ---1— w w-;ioc----— m se încasează impozitele fiscale in jud. Olt din dimineaţa o delegaţie a Camerii de Comerţ din Sabina s-a prezentat d-lor Berlescu şi Manoilescu cărora le-a prezentat un memoriu cu privire la modul cum se încasează impozitele în jud. Olt. Se arătă în memoriu că organele ministerului de finanţe nu ţin seama de registrele comercianţilor. D. Manoilescu a numit un inspector pentru cercetarea situaţiei la faţa locului. Dacă doriţi a cumpăra MOBILE de lemn, fer şi Isronz PIANE Rosendorfer, Stingl, wirth şi preducţia genossenschaft de primă calitate, să nu vă pari rău de un drum la târgu Mureş şi căutat Székely & Réti Fabrica de Mobile Ardeleană S. A. Congresul de aricultură Delegaţia României în audienţă la Papa Roma 31 (Rador) — Papa a primit ori în audienţă pe membrii delegaţiei române la Congresul internaţional de agricultură. Dl- ministru Lahovary a oferit după amiază o recepţei în saloanele legaţiei, in cinstea delegaţiunei române. Au participat marchizul Vouge, preşedintele Comitetului central al Congresului de agricultură, senatorul Rainica’i, fost ministru şi preşedinte al delegaţiei italiene. Masse, fost ministru al agriculturei in Franţa, senatorul Lucasievici, şi ceilalţi membri ai delegațiunei române. -------ODiţicO------- Un ziar maghiar la Bucureşti In cercurile maghiare din capitală s’a răspândit svonul că la toamnă va apare la București un ziar în limba maghiară. Ziarul va fi editat de «Librăria Hertz». --------povSSao------- Mister în jurul morţii avocatului f Morteau din Iaşi E vorba de o crimă sau de o nenorocire? Iaşi, 31. — Am anunţat la timp că ori la spitalul Sf. Spiridon a încetat din viaţă cunoscutul avocat iuan. Morteau. Acesta fusese împuşcat, înainte de a muri victima a declarat autorităţilor că s-a împuşcat din imprudenţă. Cercetările justiţiei au dat ca rezultat că la mijloc este vorba de o crimă. D-na avocat Morteau a fost dată în judecată pentru crimă întrucât se bănueşte că d-sa a ucis pe soţul său, cu care era în divorţ. In ziua când a fost împuşcat avocatul, ambii au fost împreună. ------------ca-țișop------------