Dimineaţa, august 1905 (Anul 2, nr. 537-567)

1905-08-05 / nr. 541

6 Ita^i iw in* f» v.P|m .■ MGBBSSî8^TKfWii*W^"wse*iaatei8lWWlw"«e^aifcin4^v ^ ^^^steags gppsaj asBgg»^*, r Íri vr.1 Ar. .. i *,. ■i *» 2« *> i-*rai^2SBa PUBLICITATEA Linia de corp 7 pagina m-A bani 20 » n * % n IV-a » 10 PUBLICITATEA UNITA la aceeași zi la ambele ziare Linia pe corp 7 pagina mi-a bani 8« nan a IV-a » 1$ Inserții și reclame linia lei % Editura Societăței anonime pe acțiunii „Adevărul 11 Capital social 600.000 leS Apare zilnic la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale nopții RAM Telefon No. 260. D. Take Ionescu la Berlin — Chestia tragerilor false — Berlin. 3 August. — Ministrul de finanțe al Romîniei se află actualmente la Berlin, unde a conferit asupra despăgubirea detentorilor de rentă romina, păgubiți prin tragerile false. E vorba de 35.000 bucăți de rentă 1 la sută a 500 franci. Criza din Ungaria Un articol al lui Tisza Budapesta, 3 August.— „Az Újság“ publică un articol al contelui Tisza, care se pronunță contra ideea că partidul liberal ar putea fi considerat ca incorect la realizarea înțelegerea. Ceea ce s-a întîmplat de la 1867 pe terenul acesta înseamnă progresul încontinuu al principiilor naționale Dacă partidul liberal voește în adevăr să salveze programul de la 1867 atunci deosebirile de vederi din partid trebuesc înlăturate și dizolvarea irevocată. Numai strâns uniți liberalii vor putea contribui la rezolvarea crizei Accident de automobil al țarinii Petersburg, 3 August. La 28 Iulie țarul s’a dus cu țarina în automobil la Gacina. Pe drum automobilul a intrat în mijlocul unei turme de vaci și a aruncat pe cioban într’o groapă. Țarul a oprit imediat automobilul și el însuși, cu ajutorul ducelui Orloff, a scos pe cioban din groapă, întrevederea de la Ischl Londra, 3 August. Ziarele vorbesc cu cea mai mare simpatie de întrevedere a regelui Eduard cu împăratul Franz Iosef la Ischl. Ziarul Morning Post arată că Austro-Ungaria ar trebui să intre în alianța anglo franco italiană, al căreia scop este asigurare păcei europene. Ziarul în chestiunea mai a- Vineri & August IBöo DIRECTOR : COEST WILLE ABONAMENTE SImple (Dimineața) Ep&n » . • Doi iV fi lunî I i t * CI « i i . I . 3 M ■ » * » * • * * 1 * » 1 lună........................ • . . ..... IN străinătate îndoit Combinate (Adevĕrul și Dimineața) Vn an ... lei 32 I 8 luni .... . 9 luni . . . „ 16 I 1 lună .... 6. IN STRĂINĂTATE ÎNDOITm nu fercau burourile ziarului str. Sărindar X1 Conferința pacei Declarații de ale lui Witte Berlin, 3 August.—Se telegrafiază din Portsmouth ziarului „Lokalanzeiger" : D. de Witte a atras atențiunea ziariștilor asupra faptului că nu trebue să creadă că chestiunea protectoratului asupra Coreei și aceea a evacuărei Manciuriei a fost definitiv rezolvată. Ziariștii au încercat să mai afle și alte amănunte, profitînd de faptul că Witte e nemulțumit de relațiunile ziarelor. D. de Witte a refuzat însă orice altă explicațiune, sub motiv că membrii conferinței s-au angajat să păstreze secretul dezbaterilor. Din declarația lui Witte reese însă că în discuțiile ce urmează acum între delegați e vorba numai de a se cădea de acord asupra chestiilor de principii și că după aceasta abia se vor stabili condițiunile reale. Punctele discutate Paris, 3 August.—In convorbirea pe care corespondentul ziarului „Le Matin“ a avut o cu Witte, ori, după ședința de după amiază, au venit în discuție unele amănunte . Articolul 3 nu se referă, dupa cum se zice ,din greșeală, la drumul de fier din China estică, ci mai mult la întoarcerea Manciuriei sub administrație chineză. Articolul 4 se referă la cesiunea convenției asupra Liaotungului. Articolul 5 se referă la părăsirea Sahalinului. Witte a autorizat pe corespondentul lui „Matin“, ca să comunice că Rusia respinge această din urmă condițiune. De asemenea Witte dezminte știrea venită din Petersburg, după care Rusia va face să se stabilească un „condominium“ asupra Sahalinului. Articolul 6, care a fost discutat și admis era după amiază, se referă tot la Liaotung și în același timp la admiterea unei convenții de concesionare asupra Portului Arthur. In jurul împrumutului rus New York. 3 August. — Agentul japonez baronul Kaneko care a făcut .Luni lui Roosevelt o vizită la Oysterday, a declarat următoarele: — Sunt în pozițiune de a afirma cu siguranță că Rusia e în neputință de a plasa un împrumut de războiu în Statele unite, dar că din potrivă, bancherii americani, vor putea plasa un împrumut de pace. Discuția art. 1 Portsmouth, 3 August.— Agenția Reuter spune că articolul 6 al condițiunilor japoneze care a fost adoptat asigură japonezilor predarea concesiunilor rusești în peninsula Liao-Tung, inclusiv Port Arthur și Dalny precum și cele din insulele Elliot. Un alt articol cuprinde obligațiunea reciprocă de a respecta integritate teritorială a Chinei. D. Witte a protestat energic că În afară de plata unei indemnități e räzboiu și de insula Sahalin se mai cere Rusiei alte concesiuni ca aceea a cesiunea liniilor ferate și părăsirea porturilor neutre din Extremul Orient. Plenipotențiarii discută azi articolul 7 privitor la cedarea liniei ferate de la estul Chinei. Rușii susțin că această linie ferată trebue considerată ca fiind proprietatea particulară a băncei ruso-chinezești. Japonezii declară că această linie a fost construită într-un scop strategic. Personagiile japoneze competente declară că Japonia nu va renunța niciodată la punctul său de vedere în această privință. Situația este caracterizată astfel : plenipotențiarii japonezi vor continua negocierile cu timp vor putea fără a ceda asupra punctelor pe care ei le cred importante pentru Japonia. Dacă vor vedea că nu se pot înțelege ei vor declara că negocierile nu mai pot avea vreun scop și-șî vor îndrepta atențiunea spre campania din Manciuria. Totuși se speră încă că o înțelegere este cu putință. « Chestia Sacha Uminnl Londra, 3 August.—Corespondentul din Portsmuth al ziarului „Daily Telegraph“ scrie : Japonezii nu s’au arătat nici de cum îngăduitori privitor la chestia Sachalinulu. i Cînd criticul articol 5 (Sahalin)i veni în discuție, in loc de a accentua atitudinea neconciliantă a ambelor partide, rușii discutară chestian în mod foarte rațional, arătară argumentele cunoscute și admiseră în cele din urmă a se menționa nebînțelegerile în protocol, și a se trece la chestiunea următoare. fi Acord asupra art. 4 Berlin, 3 August. — Lokalanzeiger primește din Portsmouth următoarele : In ședința de Luni a delegaților s’a căzut de acord asupra articolului 4. In privința articolului 5 nu s’a ajuns la nici o înțelegere. Fiecare parte a declarat că trebue să examineze punctul de vedere al celeilalte părți. E posibil ca înainte de a se continua dezbaterile să se ceară avizul guvernelor respective. Bancherii prezenți aci au invitat pe delegații ruși la un dejun promițînd că vor aduce și pe delegații japonezi. Totuși rușii au refuzat invitația, vădit încurcați. Mobilizare generală în Rusia Petersburg. 3 August.Condițiunile Japoniei sunt considerate ca inacceptabile: secția mobilizărei din statul major general se și ocupă cu planul unei mobilizări generale. Zilele acestea vor pleca la teatrul războiului 13 corpuri de armată și două brigăzi de artilerie. Singeroase tulburări la Riga Petersburg, 3 August. La Riga a avut loc, în ziua de 1 August o mare demonstrație revoluționară care a dat foc la sîngeroase ciocniri între muncitorimea armată și trupe : 52 lucrători au fost uciși și 117 răniți. De asemenea au rămas morți pe loc un ofițer de cazaci și șapte cazaci. Groaznic măcel la Bialistok Petersburg, 3 August.La Bialistok a avut loc la 30 Iulie st. n. un groaznic măcel. Pe stradă se adunase o mare mulțime pentru a face o demonstrațiune. Deodată un soldat împușcă pe un muncitor. Mulțimea începu să arunce cu pietre. Atunci fură chemați cazacii. Aceștia făcură un adevărat măcel. Au fost ucise optzeci de persoane și rănite două sute. Printre morți și răniți se află mai ales femei și copii. Abdicarea țarului Berlin. 3 August.Zvonul despre iminenta abdicare a turului in favoarea țareviciului, despre care v'am telegrafiat și eu după „Berliner Tageblatt”, nu e confirmat din nici o parte. Diferite ziare au căutat să obție informațiuni dar fără rezultat. E probabil că va apare o dezmințire oficială. Noii guvernator militar* Petersburg, 3 August. — Un guvernator militar a fost numit pentru provinciile baltice, Livland, Kurland și Estland.» Amnistie în Rusia Berlin, 3 August. — Depeșe din Petersburg. La 19 August cu prilejul proclamarea constituției, se va acorda amnistie parțiala pentru delicte politice, religioase și ordinare. Reprezentanța națională se va întruni pe la sfirșitul lui Octombrie. Manifestul și amnistia din Rusia Petersburg. 3 August. — Manifestul imperial asupra reprezentațiunei naționale va fi probabil publicat la 19 August st. n. Din cele opt proecte de manifest supuse aprobărei împăratului acesta ar fi ales pe cel care i-a fost presintat de d. Pobiedowoszew. Tulburări la Wyborg Petersburg, 3 August.La Wyborg au avut erî loc manifestațiuni în fața locuinței guvernatorului. Mai multe mii de irlandezi, în urma condamnărei de către tribunalul de războiu din Petersburg a filandezului Procope, ucigașul colonelului de jandarmerie Kramarenko au protestat contra acestei condamnări. Guvernatorul a cerut telegrafic ajutoare. Regimentul 93 de infanterie de la Irkursk a plecat astăzi la Viborg. Nou! turburări în Rusia Berlin. 3 August.—Locaîanzeiger află din Petersburg cu data de 1 August că manifestațiuni revoluționare s-au produs la Riga unde au fost ciocniri sîngeroase între lucrători și trupe. 52 lucrători au fost uciși și 117 răniți ; au fost deasemenea uciși un ofițer și 7 cazaci. In aceeași zi s-au produs la Vyborg manifestațiuni zgomotoase în fața palatului guvernatorului, fii de finlandezi au luat parte la aceste manifestațiuni provocate prin condamnarea unui finlandez. Guvernatorul ar fi cerut ajutoare militare de la Petersburg. Regimentul de infanterie de la Irkutzk a plecat la Wyborg. §Ziua proclamarea parlamentului Petersburg, 3 August.— Modul cum se va face cunoscut manifestul pentru convocarea reprezentațiunei naționale se va hotărî cel mult în ziua de 19 August. Ziua publicărei decretului va fi transformată în serbare națională anuală. Se povestește ca ceva foarte curios că există gata două manifeste, unul pentru caz de continuarea războiului, iar altul pentru cazul cînd se va proclama pacea. Războiul ruso-japonez Nebogatow grav bolnav Petersburg, 3 August. — Amiralul Nebogatov s’a îmbolnăvit greu. El suferă de accese de nevoi. O depeșă a lui Linevicî Petersburg, 3 August.—Generalul Linevicî telegrafiază cu data de 14 August, st. n. că torpiloarele japoneze au bombardat la 13 August s. n. Lazarevo și că tentativa lor de a debarca trupe nu a izbutit. După rapoartele primite din Coreea un detașament japonez a înaintat la 5 August st. n. deal Kopuni sau contra unui detașament rusesc care se afla lângă Tshakeri dar a fost respins. Inamicul a reînoit ofensiva la 6 și 7 dar a fost respins. In acel timp un alt detașament japonez a atacat alte trupe rusești fără succes și lăsînd în urma lui morți și răniți. Intr’o luptă dată lingă Onghi rușii au gonit pe inamic spre sud luîndu-le arme și munițiunî. O altă telegramă a generalului Linievicî spune că rușii după o luptă au ocupat lacul Kopungsan. Atacul torpiloarelor contra punctului Lazarevo a încetat și torpiloarele s-au depărtat. Agenția telegrafică rusă spune că nu se știe nimic asupra pretinselor tulburări de la Riga și că știrile date de ziare în această privință se referă probabil la evenirmentele de săptămîna trecută. Mici atacări Tokio. 3 August. Rușii au întreprins la două atacuri lingă Tchartom și Peynampumen dar au fost respinși de japonezi. Japonezii au avut un mort și rușii 45. Iată că ar fi de dorit să se stabilească o înțelegere între Austro-Ungaria și Anglia asupra cestiunei balcanice. . Regele Alfons la Berlin Berlin, 3 August.—Regele Alfons al Spaniei va face vizita la Curiel din Berlin, în luna Noembrie. Scandal în Scupștină Belgrad, 3 August.— Scupștina a continuat d s uia asupra verificărei titlurilor a ieșitat. S’a încins o vie discuție în privința alegerilor din districtul Morava care a dat naștere la un violent dialog între fostul ministru liberal Velikovicî și bătrînul radical Mostkî asupra atitudinelor în timpul domniei regelui Alexandru. Zgomotul a devenit asuzitor și președintele a fost nevoit să ridice ședința. Ședința de după amiază a fost liniștită și alegerea din Morava a fost validată. Misionari catolici uciși Londra. 3 August.Se anunță din Tokio ziarului „Daily Telegraph“ că după o știre din Peking, supușii lui Dalay Lama au atacat casa misiunei franceze. Mulți misionari au fost uciși. Situație gravă la Sevila Madrid, 3 August.—Depeșile din Sevila prezintă situația tot atît de gravă ca pînă acum. Orașul Florența și contesa Montignoso Florența. 3 August.— Policlinica comunală a oferit contesei Montignoso protectoratul institutului și prezidenția de onoare a „societății policlinice” din care fac parte daunele cele mai distinse din societatea florentină. In scrisoarea adresată către contesă se spune : „Societatea vrea prin aceasta să eternizeze amintirea despre șederea d-voastră aci și să vă dea o dovadă de simpatia de care orașul întreg e însuflețit pentru d-v. și familia d-voastră*. Atentat contra împărătesei Chinei Francfort, 13 August. Gazeta de Frankfort află din Tien-Tsin că s’a comis un atentat contra împărătesei Chinei pe cînd se ducea la palat de către un individ care pare a fi un soldat. El a fost ucis, împărăteasa n’a fost rănită. Germania și tronul Norvegiei Berlin. 3 August.—Corespondența imperială oficioasă a Germaniei de sud anunță că nu este exact că Germania ar aspira la tronul Norvegian. Nici odată nu s’a gîndit nimeni aci ca să se susție luarea tronului norvegian de către un prinț genan. Regele Angliei la Marienbad Viena, 3 August.— Regele Angliei a părăsit Ischl la 11 ore înainte de amiazî și a sosit la Marienbild la 6 și 55 seara. Congres diplomatic mondial Paris. 3 August.— Se crede aci că la întîlnirea de la Ischl între regele Angliei și împăratul Franz Joseph, a fost vorba despre convocarea unui congres mondial. Congresul al cărui scop va fi asigurarea păcei, se va mărgini la consfătuirea asupra situației din Orientul European și din Extremul Orient. Schimb de depeșî între Loubet și Eduard VII Paris. 3 August. In momentul cînd escadra franceză părăsea Portsmouth. Loubet a telegrafiat regentui Eduard mulțumindu-i pentru noua dovadă, de prietenie dintre cele două state. Regele Eduard a răspuns că. Anglia a fost încîntată de a putea da Franciei și marinei ei o dovadă de prietenie. D-nis Rouvier și marchizul de Lansdowne au schimbat de asemenea telegrame cordiale care constată , că amintirea vizitei de la Portsmouth va fi neperitoare. ? Nou șef al marinei franceze la Paris, 3 August. — Contraamiiralul Aubert a fost numit șeful statului major general al marinei. Suscese noui în Macedonia . Constantinopol, 3 August. —Picăorul mitropolitului bulgar din Monasatir a fost pus în libertate. Monastiri numită Lisolas a fost incendiată de bulgari iar starețul monastirel a fost asasinat. O bandă compusă de 100 greci a pătruns în satul Kladorachi lîngă Florina și a ucis 17 partizani ai exarhatului trădind satul. [ Accidentul de automobil al regelui Spaniei Paris, 3 August. ] Acum cîteva zile s’a anunțat că regele Alfons al Spaniei a sosit la San Sebastian cu automobilul avari. Astăzi ziarul „La Presse“ anunță din San-Sebastian : „Regele voia în apropiere de Usurbis să evite un alt accident de automobil care venea pe un drum strîmb care duce spre malul drept al rîulețului Orio și de pe o subită și violentă schimbare de direcție cîrmei. Din cauza aceasta prezintă două pneumatice de la automobil. Regele se urcă într’un alt automobil care urma. Nici el, nici însoțitorii săi n’au fost atinși. Regele a sosit la Miramar încă la timp pentru a’șî schimba hainele și a asista la serviciul divin care a avut loc dimineața. * San Sebastian, 3 August.—Regele Alfonso a părăsit oli, cu automobilul, Bilbao și a sosit la palatul Miramar la ora 6 și jum. seara. In călătoria sa spre Bilbao, automobilul, în care se aflau și miniștrii cari însoțeau pe rege, eși din linia dreaptă și se rostogoli cu mare viteză într-o prăpastie adîncă de 100 de metri. Senior Bellado a fost rănit la cap, dar nu în mod grav. Automobilul a fost sfărimat. Congresul revoluționarilor macedoneni Belgrad. 3 August. Mulți sîrbi, bulgari și albanezi notabili din Macedonia pleacă la Londra, unde comitetul revoluționar macedonean ține adunare. Mai târziu se va ține o adunare în Macedonia, unde se va lua o hotărîre definitivă relativ la activitatea revoluționarilor. Ținta imediată a mișcarei revoluționare e detronarea sultanului. O donație de 1 milion Colonia, 3 August.—Un filantrop necunoscut, a făcut o donație de un milion de mărci din venitul căruia să se înființeze cursuri populare de științe de stat la universitățile germane. Șef de poliție arestat pentru înaltă trădare Posen. 3 August.—Se anunță din Varșovia că șeful poliției, Karl, a fost arestat sub bănuiala de înalta trădare. S’au făcut și alte arestări în palatul guvernământului. Temeri de foamete în Rusia Petersburg, 3 August. Din cauza relei recolte din anul acesta, 27 de guvernăminte sunt amenințate de foamete. Sunt temeri că marea foamete de 1891 se va repeta. Mișcarea națională în Bohemia Praga. 3 August. Uniunea camerelor de Comerț din Boemia a început o acțiune în scopul ca lumea comercială din oraș să se servească, cu începere de la 1 Ianuarie 1906, în corespondența cu toate firmele comerciale din Austro-Ungaria și în special cu cele din Viena, exclusiv numai de limba cehă. O circulară în acest sens a și fost adresată comercianților cehi. Circulara închee cu cuvintele : „sperăm că, cu puteri unita, vom aduce la îndeplinire această mare parte a operei de asanare națională". E vorba ca acțiunea aceasta să fie întinsă și asupra Moraviei și Saxoniei. In jurul întrevedere de la Ischl Berlin, 3 August.—Ziarul „Vossische Zeitung“ comentînd vizita regelui Eduard al Angliei la Ischl, spune că nimeni nu se gîndește că în urma acestei întîlniri relațiile dintre Austro-Ungaria și Germania să fie slăbite. Protestul Turciei la guvernul român contra agitațiilor prințului Ghicu liena. 3 August. „Politische Correspondenz“ află din Constantinopol că protestul Porței pe lîngă guvernul român contra mișcărei ale cărei baze s’au pus în București, în ultimul timp, pentru autonomia Albaniei, se referă la agitațiile prințului Ghika și a agenților săi din Muntenegru, anume Gaspar Jarcova și Antonio Zadegna, un individ care a fost exclus din ordinul franciscanilor. Jakova caută să se pună în legaturi nu numai cu misionarii catolici, dar și cu mahomedanii din districtul Jakowa. Cu toate acestea, agenții lui Ghica nu au obținut vreun succes. Deoarece totuși e de temut că acești agenți, prin anumite mijloace foarte des întrebuințate, precum pîngărirea moscheelor spre a provoca represalii, vor da loc la turburări, ar fi de dorit ca cel puțin să se interzică lui Ghica terenul în Romînia. In cercurile turcești se așteaptă pe excelentele relații dintre cele două guverne pe cînd Poarta a acordat cuțovlahilor vadeaua cunoscută. Măsurile contra agitațiunea albaneze la granița turco-muntenegreană vor trebui să fie luate de Poarta însăși. Garnizoana din Skutari a și fost sporită cu un batalion și se așteaptă și alte întăriri. Originalele acestor telegrame sunt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei. Repatriarea unui marinar rus.Neregulile de la biserica Buna-Vestire. Aniversarea naștere! lui Franz-Iosef—Arestare.—Recepție diplomatică. GALAȚI, 3 August. — Autoritățile locale confirmă știrea despre repatrierea unui fost marinar de pe Potemkin. Iată informația pe care o publică un oficios loial: „Unul dintre marinarii de pe vasul „Kneaz Potemkin“, voind să se întoarcă în Rusia a cerut poliției locale să fie repatriat. Poliția l’a trimis consulului rus, care a luat dispoziția să-l îmbarce pe staționarul rus „Psesnapo“ care urmează a pleca în curînd în Rusia". In localitate nu se crede declarația făcută de viceconsulul cum că individul s’ar fi prezentat singur. — D. Ștefănescu epitropul bisericei Buna-Vestire semnalează autorităților neregularitățile, care se comit în administrația acelei biserici din care cauză d-sa a refuzat a semna avuturile. — Vineri implinindu-se 75 de ani de la nașterea împăratului Francisc Iosif, colonia austro-ungară va da un banchet pe bordul unui vapor austriac. — A fost arestat individul Paul Barbovian fiindcă a încercat să asasineze pe Dumitru Anghel. — La 19 August, va avea loc o recepție la consulul turc, fiind aniversarea urcărei pe tron a lui Abdul-Hamid. ULTIMA Revoluția în Rusia 7*^1' 'rpî'J Prin fir special de la corespondenții noștri din:^ LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA IN ȚARA Știri școlare.—Numire la Contenciosul administrativ IAȘI, 3 August.— Directorii școalelor secundare au fost autorizați de a se pronunța ei înșiși asupra dispenselor de vîrstă, fără a mai cere prealabilul aviz al ministerului de instrucțiune. — De îndată ce la școalele secundare numărul elevilor înscriși într’o clasă va trece de 60, elevii vor fi supuși la un examen de admitere la aritmetica și limba romînă. — înscrierile la școalele izraeliteromîne „Cultura“ încep la 7 August. Cursurile școlare vor începe de astă dată mai de timpuriu. — Se afirmă că și un membru al Curtei de apel din localitate a fost de asemenea avansat la înalta curte de casație, secția Contenciosul. Ban IAȘI, 3 August.— In cercurile conservatoare se afirmă că ministrul de finanțe a pregătit un proect pentru reorganizarea administrațiilor financiare și inamovibilitatea administratorilor. — Mitropolitul pleacă miine la mănăstirea Neamț unde va asista la sfințirea bisericei. — Cetățenii stradei Săvescu au cerut repararea străzei, amenințînd, la caz contrar, să refuze plata dărilor comunale. — E vorba de constituirea unei asociațiuni de bancheri, pentru exploatarea de mine sulfurice. Dan Piața. — Incidentele de la comunitatea israelită.— Alegerile județene. — Nott lazaret. BRAILA, 3 August. — Piața animală. Apele fiind mici, numeroase șlepuri din susul Dunărei destinate portului nostru, întîrzie sosirea ceea ce face să se simtă oarecum lipsa de marfă. — Mîine expiră cele trei zile fixate de primărie veche, epitropie a comunităței izraelite pentru predarea arhivei școalei „Schwarzmann“. Se crede că va fi necesară intervenția parchetului. Procurorul tribunalului Brăila, Zelescovici a deschis acțiune publică contra d-lui Al. Brăescu, polițaiul orașului, astăzi suspendat, fiind acuzat de fals în acte și sustragere de bani publici.Se crede că la începutul lunei Septembrie vor avea loc alegerile județene. Puțin după aceea se vor efectua și cele comunale. — Consiliul comunal a hotărît să înființeze pe lîngă spitalul comunal un nou lazaret de boli contagioase. Bola Moarte subită BUHALNIȚA, 3 August. — Theodor Ungureanu, din Hangu, a murit subit la Buhalnița. Parchetul a fost avizat. Coresp. Crimă sau sinucidere T.VESTEI, 3 August — Costica N. Popescu, lumînărar in Tirgoviște, a fost găsit spînzurat în pădurea căilor ferate de lîngă oraș. Imediat s’au transportat la fața locului substitutul Tollea și comisarul Bosneanu. S’a ordonat ridicarea cadavrului și transportarea lui la spital. MS MW 1 Marele incendiu din Cerna-Vodă Cerna-Vodă, 3 August.Azi la orele 2 după amiază, un incendiu s’a declarat la fabrica de petrol Hagianoff și Cîmpeani. locul sa comunicat la magazia cu bidoane unde lucrau lucrători la astuparea lor. Se crede că lucrătorii au scăpat. Focul sa întins apoi la lăzile cu petrol, rezervoarele de umplere, la atelierul de lemnărie și dogărie cari s’au prăbușit Au mai luat foc locuința directorului și acea a agentului de control. La fața locului au sosit, soldați din batalionul de vînători, geniu și marină, comandanții maior Dragillin și căpitan Hîrjeu. Alte clădiri amenințate să fie incendiate, au fost salvate grație soldaților și a ofițerilor. Au ars 3000 bidoane pline, 800 goale, 600 butone goale 800 lăzi, 30 butone ulei, mineral, 5 ulei,li rf, magazia cu materiale electrice și mecanice, magazia de expediere și încărcare, magazia de bidoane. Focul continuă înverșunat. Pagubele pică acum, trec peste 100 de mii lei. Dunăreanu Vapoare sosite.—Incendiu GALAȚI, 3 August. — A sosit aci vaporul german Joseph-Carol aducând echipagiul care să înlocuiască pe cel de pe vaporul german Loreley, staționat aci. Echipagiul se compune din 28 soldați, 2 subofițeri și un ofițer. — Vaporul rus Bulgaria a venit azi din Odessa. Unii dintre călătorii sosiți, cu cari am vorbit, îmi spun că autoritățile din Odessa au luat o serie de măsuri ca să se împedice emigrările. Se fac mai greutăți la liberarea pașapoartelor, s’a intervenit pe lîngă agențiile de navigație să nu primească "ăm. cu un număr limitat de pasageri... Mulți vin la Reni și caută să treacă . Prutij, care este acum foarte mic. S’au luat măsuri pe ambele maluri pentru a avul trecerea. — Un incendiu a consumat cîteva fire de grin ale d-lui Stoicovici, in comuna Tulucești. Au fost asigurate Îs Naționala pentru 16000 lei. — D-nii Vladimir Marcovici, secretar general al ministerului de finanța din Serbia și d-rul Montrilo Mivieî, de la universitatea din Belgrad, se află acum In Galați. _____ Sylvius CRAIOVA, 3 August. — Pe cînd așeza o curea la o mașină de treerat a proprietarului G. I. Nică, fochistul Dinu I. Bătrînu a fost apucat și strivit intre roatele acelei mașini. Moartea a fost aproape instantaneu. — Tot pe cînd se afla la treerat, grîul d-lui Mitrănescu, muncitorul Ștefan Ciocan a căzut în toba mașinei de treerat și a fost strivit în chip îngrozitor. El se află pe moarte. Din cauză că era asuprit, locuitorul Nicolae I. Sucea, din com. Mihăița, a bătut mortal chiar în localul primăriei pe primarul și pe ajutorul de primar al acelei comune. Din dușmănie, săteanul Constantin Nicolae, din comuna Intorsuna, a pus foc la coșarele consăteanului său Pătru Hangiu. De la coșare focul s’a întins la casa de locuit și la un patul. Toate acestea au fost distruse de flăcări. Se înteie Mare incendiu la Constanța — Prin fir telegrafic — CONSTANȚA, 3 August.—Astăzi pe la ora 2 p. m., la fabrica de gan Helios“ din O.-Vodă, s’a declarat un incendiu. Au ars mai multe magazii. Focul a provenit din neglijența unui tinichigiu care lipea niște bidoane. Grație măsurilor grabnice date de trupele din garnizoană și de locuitori, focul a fost localizat. Pagubele sunt mari. Nicsem Escursioniștii cimpulungeni la Pitești — Prin fir telegrafic — Pitești, 3 August.—La ora 7 au sosit în gară escursioniștii din Cîmpu Lung. Au fost primiți de comitetul din Pitești. In oraș domnește mare entuziasm, muzica militară cînta în grădina publică, steaguri naționale sînt arborate pretutindeni. Vă’săuescu Știrii © uoptei Guvernul « mai expulzat doar co» mercianți greci din Călărași și anume pe d-nii Mataranga și Verona. In ce privește pe Verona, decretul î-a și fost notificat ori, astăzi va fi trimes peste graniță. D-lui Mataranga, care lipsește din Călărași fiind plecat în provincie, în interes de afaceri, i sa acordat un termen de cîteva zile spre a-șî lichida afacerile, d-sa fiind cel mai mare comerciant de cereale din Călărași și avînd însemnate relațiuni comerciale în toată țara. In piața cerealelor această expulzare a produs mare senzație, d. Mataranga fiind bine cunoscut de uproar, ' ‘