Dimineaţa, ianuarie 1906 (Anul 3, nr. 687-713)

1906-01-01 / nr. 687

} Anul III No. 687 Bili PUBLICITATEA í Concedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULLER ( Co. București, Str. Karageorgevici 18 Telefon 3)4. Pentru Austria, Ungaria și Germanie. A se adresa: d-Ior M. Dukes nachî. Max Augenfeld & Emerich Lessner.— wies concesiune exclusivă Telefon No. 260. Apare zilnic la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale nopței 5 Inasai în lant țara ssst&assssst Duminică 1 Ianuarie 1906 DIRECTOR CONST. Mil,LE ARO HAMEHTE Simple (Dimineața) tn an............................................ tel 18.— 6 kmX............................. o . . . o.— * n «0 *«n»............................................. n 1.50 IN STRĂINĂTATE IVBOIT Combinate Adevérul și Un an .... lei 32 I 3 Inni 6 hifii .... „ 16 I 1 lună Ilf SntAIK ATATE IV»ir ș ! . v . tf . Lj I 7 Simoniile ziarup^âtr. Sărindar 11 ULTIMA ORA TELEDRAFIM uin fiü special de la corosp. noștri din: Londra, Paris, Berlin Viena, și Budapesta aratmMk din Rusia .Declarațiile lui Witte KWitte despra situația țarului B Petersburg, 30 Decembrie.— „No Bujs Vremja“ publică declarațiunile făcute de contele de Witte față cu bun multe delegațiunî pe cari le-a mțrimit in ultimele zile. Witte a declarat: Constituirea a Dunărei naționale este superfluă pentru că nu are ce se constitui. Manifestul țarului dela 30 Octombrie n’a schimbat întru nimic situațiea țarului în stat. Țarul a fost, este și rămîne autocratul iu depline puteri care poate, dacă voește să lărgească drepturile poporului, după cum poate să le și restringă. Toate drepturile pe cari țarul le-a avut, le are și le va avea și în viitor. Convingerea mea este că armata din Manciuria, îndată ce se va reîntoarce, va ști sa restabilească liniștea și ordinea. — Dar dacă nu va pidea ? — Atunci—a încheiat Witte—nu-i va rămîne poporului decit să se adreseze randul care va restabili el ordinea. Oraș ocupat de trupe . Varșovia, 30 Decembrie.—Orașul Nowominsk a fost ocupat de trupe noaptea trecută. Toate casele au fost perchiziționate , armele confiscate. S’au făcut mai multe arestăr’î. Scriitor eliberat din închisoare Viena, 30 Decembrie.—Cunoscutul scriitor Kuprin a fost eliberat azi din închisoarea de la Sebastopol. Marele deficit al Rusiei Petersburg, 30 Decembrie.— Ziarul „Molva“ scrie că ministrul de finanțe arată printr'un referat către 1 țar că deficitul budgetar al Rusiei pe anul trecut a fost de 483 milioane de ruble. In acelaș referat ministrul de finanțe adaugă că,din causa crizei industriale și comerciale deficitul va crește desigur. Nouă trupe la Petersburg Cernăuți, 30 Decembrie.—Trupele concentrate la granița austro-rusă au fost retrase și deoarece s’au arătat credincioase țarului cea mai mare parte dintr’însele vor fi trimise la Petersburg. Situația la Moscova Moscova, 30 Decembrie.— Poliția de aci a descoperit la fabrica Prokow, o mină cu care revoluționarii voiau să arunce în aer edificiul. Comandantul circumscripției a 7-a militare, generalul Miller, a sosit aci și a luat comanda asupra trupelor din oraș. Ororile masacrelor evreești Biala, 30 Decembrie.—Mai multe familii evreești de aci au primit din Rusia oribile suveniruri de la rudele și cunoscuții lor. Unele pachete conțineaui rămășițe de ale victimelor masacrelor din Odessa, Kiev, etc. precum păr cu sînge închegat, degete tăiate, haine sfîșiate, și altele. starea de asediu în Ural Petersburg, 30 Decembrie. — S’a proclamat starea de asediu în toată valea Uralului, în orașul Perm și de-a lungul tuturor liniilor ferate uralice. Nouă grevă la Petersburg Berlin, 30 Decembrie. — Se telegrafiază din St. Petersburg ziarului „Berliner Tageblatt“: r Proletariatul de aci prepară o nouă grevă, care va fi întărită de o grevă a funcționarilor poștali și a telegrafelor. Succesul acestei greve este însă îndoelnic din cauză că guvernul a luat cele mai riguroase măsuri contra socialiștilor și revoluționarilor. Operațiile poliției Berlin, 30 Decembrie. — Se telegrafiază din Petersburg. Poliția lucrează pe capete contra socialiștilor și revoluționarilor. Săptămîna trecută s-au făcut peste două mii de perchiziții domiciliare. Guvernul pretinde că posedă o listă a tuturor revoluționarilor din Petersburg. Influența mare a socialiștilor guvernul o explică prin faptul că o mare parte din revoluționarii expulzați sau fugiți din Moscova s-au refugiat la Petersburg, stabilindu-se la împrejurimile acestui oraș. Arestări în Varșovia Lemberg, 30 Decembrie. La Varșovia a fost arestat era un ofițer din regimentul Wittel, anume Klusser, sub acuzare de a fi făcut propagandă revoluționară îndemnînd la înarmarea poporului. De asemenea au fost arestați pictorul Dieniarski și ofițerul Krihanosky, teroarea activi astfel la Kiew Berlin, 30 Decembrie. — Depeșă din Kiev . In ziua de 29 Decembrie 1500 de lucrători ai atelierilor gărei de vest au reluat lucrul, iar lucrătorii de la arsenal au reluat cu toții activitatea. Greva se poate considera ca și încetată. Mîine toate stabilimentele industriale vor reîncepe să funcționeze. Administrația poștei și telegrafului de aci a dat un comunicat prin care pune în vederea celor interesați că pe viitor se vor primi spre transmitere fără cenzură și în toată libertatea orice depeșî adresate ziarelor străine. Cenzura nu va funcționa decît pentru acele telegrame în cari se vorbește de persoana țarului. Arestări în provincie Berlin, 30 Decembrie. — Depeșe din Petersburg . Numeroși funcționari ai zemstvourilor din provincie au fost concediați și arestați. Țăranii din 8 comune ale guvernământului Vladimir au trimis o deputațiune de 200 de inși la țar spre a cere liberarea celor arestați. O altă parte a țărănimei se îndreaptă spre orașele unde se află închisorile celor arestați pentru a-i elibera cu forța. . 800 arestați în Varșovia Hamburg, 30 Decembrie.— Ziarul „Hamburger Nachrichten anunța“ că ele au fost arestate la Varșovia peste 800 de personalități de frunte. Mateloți revoltați Berlin, 30 Decembrie. — Se telegrafiază din Sebastopole că echipagiul vasului „Marea ducesă Xenia“ al companiei de navigație rusă, avînd de transportat un detașament de mateloți la Teodosia, a refuzat serviciul. Admiralul Ciuknin veni pe bordul vasului cu soldați și cu tunuri și amenință pe oamenii vasului cu arestarea și moartea. Numai atunci echipagiul a promis că va lua serviciul. Un caz identic s-a întîmplat și la Odessa unde bastimentul de transporte „Tzsr“ a refuzat, să transporte la Sebastopole un detașament de soldați. 16 mateloți au fost arestați și înlocuiți. U vapor rus răsculat într’um port italian Livorno (Îmila), 30 Decembrie. Pe bordul vaporului rus „Export“ sosit aci din Teodosia a izbucnit o grevă. Echipagiul refuză serviciul și se arată foarte escitat. Comandantul văzîndu-șî viața în pericol, a părăsit bastimentul. Căpitanul voește să debarce pe oamenii vasului la Livorno, dar ei au vor să asculte de ordinele lui și se împotrivesc la debarcare. O tîlhărie îndrăzneață Berlin, 30 Decembrie.—Din Varșovia se telegrafiază că o bandă de șase indivizi armați, au pătruns în locuința marelui fabricant de bere Shile. Ei s’au declarat anarhiști și centră 2000 ruble. Shile vor să semneze o poliță, ei cerură însă bani. Pe cînd fabricantul se ocupa să deschiză casa de fier, un funcționar trase mai multe focuri asupra indivizilor. Unul dintre înșii fu ucis. Ceilalți lăsară banii și fugiră, întruniri în Livonia . Riga, 30 Decembrie.—Guvernatorul din Livonia a permis ținerea de întruniri. Arestări Novorosisk, 30 Decembrie.—La 10 Ianuarie, acest oraș a fost înconjurat de trupele venite din Varșovia. Numeroși revoluționari și particulari au fost arestați. Cruzimea generalului Orloff Riga, 30 Decembrie.Generalul Olcott, însărcinat cu reprimarea revoluțiunei în provinciile Baltice, s-a răzbunat în mod îngrozitor pe orașele Semizan și Salimburg. El le-a bombardat fără milă și a ordonat măcelărirea locuitorilor. Sunt numeroși morți și răniți. Ciocniri sîngeroase la Odessa Londra, 30 Decembrie. Se talografiază din Odessa că șeful poliției, Moholin, a fost asasinat. Ciocniri sîngeroase au loc zilnic pe străzi. Compania căilor ferate din Moscova a obligat pe funcționari să semneze o declarație că nu se vor mai pune niciodată în grevă. Aproape toți funcționarii au semnat. D’ale grevei. — Știri din Caucazia Tiflis, 30 Decembrie. — Serviciul telegrafic, care fusese întrerupt o lună în urma grevei funcționarilor telegrafo-poștali, s-a reluat între orașele transcaucaze, esceptîndu-se totuși guvernământul Kutais. Majoritatea șefilor au fost arestați. Mai mulți ofițeri de jandarmerie, și, zice-se, chiar și generalul Gramotin, erau prizonierii greviștilor. O știre oficială spune că două bombe au fost azvîrlite de la fereastra seminarului armean, asupra unei patrule. Doi cazaci au fost răniți, un copil a fost ucis. Edificiul a fost înconjurat și bombardat de trupe pînă ce a luat foc. Exploziunea unui mare număr de bombe și cartușe, ascunse în localul acestui seminar, au făcut imposibilă stingerea incendiului. 33 persoane au fost ucise, 30 rănite. Intr’o casă din cartierul Diduga, unde se afla un depozit de bombe secret, poliția s’a dus ca să perchiziționeze. Revoluționarii însă au deschis un foc contra polițiștilor și trupelor svîrlind bombe asupra lor. Trupele au bombardat casa. 8 revoluționari au fost uciși. Comunicațiunile și grevele Petersburg. 30 Decembrie.Comunicațiunea regulată este restabilită actualmente pe toate liniile esceptîndu-se linia Krasnoiarsk-Irkutsk, pe linia transiberianului, pe liniile transcaucaziene, și pe linia Derbent-Batadjani și radicaucaz Serviciul poștelor și telegrafului s’a reluat în tot imperiul esceptîndu-se pe linia Est-siberiana și Transcaucasia. Mișcarea grevistă și revoluționară în toată Rusia europeană poate fi considerată ca reprimată, escepțiune făcînd pentru provinciile Balticei. D. de Witte dezminte pe „Nevoie Vremia“ , Petersburg, 30 Decembrie. — Față de articolul publicat de ziarul „Novoie Vremia“ cu privire la părerile contelui Witte relativ la relațiunile dintre manifestul de la 30 Octombrie st. n. și autocrația țarului, „Agenția Westnik“ se declară autorizată a spune că președintele consiliului nu a făcut niciodată o declarațiune în această chcmație. Ziua de 22 Ianuarie în Rusia Petersburg, 30 Decembrie. La ședința de azi a culegătorilor tipografi de ziare, a asistat și o delegațiune a Senatului lucratorilor, în scop de a dezminți născocirile privitoare la o răscoală armată ce s’ar plănui de lucrători pentru ziua de 22 Ianuarie. Delegațiunea a declarat că zvonul acesta a fost pus în circulație cu îndoitul scop de a provoca o dezbinare printre lucrători și de a justifica arestările cu duiumul. La 22 ianuarie toți lucrătorii din Petersburg vor înceta lucrul și vor serba comemorarea celor căzuți în luptă pentru drepturile poporului, dar nu se vor deda la excese și nici nu vor face demonstrațiuni. Este probabil că guvernul va proclama în acea zi starea de asediu. Se zice că general Zsrabagieff va fi numit guvernator general. Se mai afirmă că greva generală va izbucni din nou în ziua Anului Nou ortodox. Americanii și d-ra Roosevelt New York, 30 Decembrie — Mai mulți cetățeni bogați din City au început o subscripție spre a se cumpăra un cadou scump dreî Roosevelt, cu prilejul căsătoriei sale. D-l Roosevelt aflînd despre aceasta, mulțumi cetățenilor pentru inițiativa lor, dar îi roagă să nu mai continue sub nici un chip subscripțiunea, dcțînînd darul în numele sau și al fiicei sale. Banii adunați pînă acum au primit o destinațiune filantropică. Demonstrațiunî studențești Sarajevo, 30 Decembrie.—La teatrul sîrbesc de aci s’au produs erî mari demonstrațiunî studențești, cu prilejul reprezentațiunei dramei Sokita. După actul întîiit un mare număr de studenți cari se aflau afară, aflînd că un mare număr de scaune din parchet sînt goale, au pătruns cu forța în sală și le-au ocupat. Actorul Proticî apărînd pe scenă soună pe studenți să părăsească sala Aceștia însă refuzară și începură să facă un tapaj infernal ceea ce necesită intervenția poliției. Cu mare greu, profesorul Marcovici, care se afa în teatru, izbuti să liniștească pe studenți. Aceștia puseră însă condițiunea ca să fie lăsați să rămână la locurile ocupate. Dar scandalul se reînoi din cauza unui spectator anume ‘Josef Loew care începu să înjure pe studenți. Publicul luă apărarea acestora, doritor de a se restabili liniștea și a se putea continua spectacolul. După actul al doilea, polițistul Mandit, împreună cu o echipă de genți, alungă din sală pe studenții candalagii. Aceștia se adunară afară și începură să bombardeze edificiul teatruui, spărgînd toate geamurile. Poliția concentrînd forțe mai mari, alungă pe turburători, înconjură teatrul cu un cordon și astfel reprezentația putu continua în liniște. O sinucidere Berlin, 30 Decembrie.Soția ofițerului de stat major Friedhofen s’a aruncat azi de pe un pod în Spreea. Doi polițiști au sărit de îndată în ajutor. O luptă s’a încins între ei și sinucigașa, care refuza ajutorul. Ea a fost redusă la țărm, dar încetă imediat din viață. Această sinucidere a provocat o mare senzație a ei. Comunicatul guvernului austriac în chestia uniunei vamală Belgrad, 30 Decembrie.—Comunicatul guvernului austriac cu privire la uniunea vamală a fost primit de guvernul sîrb cu mare nemulțumire. Guvernul austriac cere Serbiei să renunțe la uniune și să închee cu Austria un tratat comercial. Comunicatul va fi discutat în consiliul de miniștri de mîine. Opinia publică este foarte iritată. Unii sunt de părere că pentru demnitatea Serbiei ea nu ar trebui să renunțe la uniune, alții din contra cred că e în interesul Serbiei să mențină bunele relații cu Austria și să cedeze. Grave agitațiuni antisemite în Bucovina Cernăuți, 80 Decembrie. — In comuna Cerkovici țăranii cu primarul în frunte au invitat pe evrei ca să emigreze din comună, căci la din contra îi vor omorî pe toți. Toate trenurile din Bucovina spre Austria sunt pline de refugiați, cari fug de urgia țăranilor ruteni. Farsă sau atestat ? Agram, 30 Decembrie. — Ziarul „Agramer Tageblatt“ află din țara că era un necunoscut a aruncat o sticlă cu material explozibil prin fereastra palatului guvernatorului dalmațian Marchelli. Acesta lipsea din Zara. Se crede că e la mijloc o farsă. Seelarațiunii imprimii ale d-lui de Buelow Paris, 30 Decembrie.—Ediția pariziană a lui „New York Herald“ primește de la corespondentul sau din Roma o dare de seamă despre o convorbire ce a avut-o cu de Buelow. In cursul convorbire d. de Buelow a împuternicit pe zisul corespondent ca să publice că nici împăratul Wilhelm și nici el n’au avut și n’au de gînd să facă vreo presiune asupra membrilor conferinței din Algesiras,așa încît Franța să se poată simți într’u mod oarecare jicnită în demnitatea ei. Germania —a declarat d. de Buelow— cere porțile deschise în Maroco pentru toate națiunile, iar nu numai pentru dînsa singură. Germania nu urmărește scopuri egoiste și avantagii excepționale. A limneața prezintă abonaților și cititorilor săi urări de fericire și prosperitate Furt de antichități din casa unui episcop ungur Budapesta, 30 Decembrie.Poliția de siguranță din Cașovia a anunțat pe poliția budapestană că din casa episcopului Buluk a dispărut o ladă cu antichități în valoare de 68.000 de coroane și că se crede că lada a fost transportată cu trenul la Budapesta. Poliția făcînd cercetări, a descoperit lada în pivnița hotelului Bristol. Autorul furtului s-a constatat a fi un oarecare Iosef Hagnotz, fost secretar particular al episcopului. Alegerea președințială în Franța Paris, 30 Decembrie. —O mare animațiune domnește în toată Franța în vederea alegerei noului președinte al Republicei ce va avea loc la 17 Ianuarie st. n. Mandatul lui Loubet exprimînd la 18 Ianuarie, viitorul președinte își va lua portul în primire a doua zi după alegerea sa. Afacerea Koenigswarter Hanovra, 30 Decembrie.Valoarea polițelor false emise de baroneasa Koenigswarter se urcă la 360 mii mărci. Numai o parte din ele e girată de contele Kram-Burghof. Contra baronesei și a unei persoane de seamă din Berlin, parchetul a deschis acțiune. O carte a Bulgariei în chestia macedoneană Constantinopole, 30 Decembrie. — Guvernul bulgar are intenția să publice o carte în care să explice atitudinea sa în chestia macedoneană. Nu e exclusă posibilitatea ca Poarta să ceară a fi pusă în cunoștință de conținutul acestei cărți, înainte de publicarea ei. Numire a Roma, 30 Decembrie.— Senatorul Carlo Guara a fost numit comisar italian în comisiunea de anchetă administrativă și financiară a Cretei. Căsătoria religioasă princiară •Madrid, 30 Decembrie.—Căsătoria infantei Maria Tereza cu infantele Ferdinand a fost celebrată azi dimineață la capela palatului, cu un ceremonial somptuos. Bulgaria contra Austriei Berlin, 30 Decembrie.Din Sofia se telegrafiază că guvernul bulgar nu va încheia un tratat de comerț cu Austro-Ungaria dacă guvernul din Viena nu va recunoaște uniunea vamală a Bulgariei cu Serbia și dacă nu va încheia cu Bulgaria o convenție veterinară. Un cominicat al partidului socialist german Berlin, 30 Decembrie.—Președintele comitetului socialist dezminte printr-un comunicat publicat azi în „Vorvaerts“, organul oficial al partidului, cele scrise de ziarul „Tegliche Rundschau“ despre manifestația ce o va face partidul socialist în Berlin. Comunicatul spune că este inexact că la 21 ianuarie se vor ține o mulțime de întruniri la aceeași oră și că la spargerea întrunirilor se va face o manifestație în fața palatului, lozinca fiind : „La palat ! La palat !“ Din contra, comitetul a luat măsuri ca ordinea să fie păstrată nu numai în interiorul localurilor de întrunire, ci și pe stradă. Comunicatul termină asigurînd că partidul socialist este conștient de drepturile și datoriile sale și comitetul va face totul pentru perfecta menținere a liniștei, ferindu-se a face pe placul dușmanilor. Un comunicat oficios sîrbesc despre uniunea vamală sârbobulgară I Belgrad, 30 Decembrie.—Din izvor autorizat se comunică că uniunea vamală sîrbo-bulgară nu este decit un tratat economic, de natură locală, fără mobile politice. Prescripțiunile tratatului nu privesc decât un schimb de mărfuri de natură locală și numai articole de comerț produse de una din țări și consumate în cealaltă țară , numai aceste produse se bucură de liberă importațiune. Serbia și Bulgaria au respins ideea de a se prevedea în uniunea lor vamală și mărfuri importate din străinătate sau de exportat în străinătate. S'a evitat o asemenea măsură de natură a aduce o jignire intereselor statelor străine. Astfel, articolele de exportațiune cele mai importante, precum vitele, sunt excluse din uniune. Atitudinea reală și sinceră a Serbiei față de străinătate rezultă chiar din faptul că s’a prescris că tratatul nu poate fi modificat. Serbia este gata de a asculta de orice cerere justificată a statelor străine, dar asemenea cereri nu s’au făcut pînă acum. In aceste condițiuni nu poate fi vorba de o renunțare la uniunea vamală. Toate zvonurile după cari raporturile dintre Serbia și Bulgaria ar fi tulburate, sînt cu totul inexacte. Despre conferința marocană , Paris, 29 Decembrie.—D. Visconti Venosta, delegatul Italiei la conferința de la Algesiras, a primit astă seară vizita d-lui Rouvier, președintelri consiliului, cu care s-a întreținut cîteva momente ; a primit apoi vizita principelui de Radolin, ambasadorul Germaniei la Paris, cu care a conferit timp de o oră. Paris, 29 Decembrie. — Ziarul „Echo de Paris“ publică un interview acordat unuia din redactorii săi de d. Visconti Venosta, în tren, între Dijon și Paris.Delegatul Italiei la conferința de la Algesiras, a autorizat pe redactatorul sus numitului ziar parizian să repete următoarea declarațiune : Urările tuturor italienilor înă însoțesc la Algesiras , dorințele cele mai arzătoare ale țărei mele, ale regelui și guvernului Italiei, concurg spre țelul de a lucra pentru ca conferința să aplaneze toate dificultățile și să aducă o liniștire care să aibă de efect o pace solidă. Sunt convins că acest scop va fi atins. Cît pentru mine, credincios mandatului meu, și prieten al Franței și al păcei, vom depune toate sforțările mele pentru a contribui la realizarea acestei opere necesare. Speranța ce am este mare că rezultatul deliberărilor noastre va răspunde așteptărilor țărilor noastre. Aceasta este expresiunea gîndului sincer de care sînt pătruns și care nu va înceta de a mă inspira. Măsura ciudată a unui director de teatru Frankfurt, 30 Decembrie.— Direcțiunea teatrului din Diesseldorf oprind să se mai arunce flori și buchete pe scenă, o vie agitație domnește printre artiști, cari sunt nemulțumiți de această măsură. Grevă de mineri Bran, 30 Decembrie.—Lucrătorii de la minele de cărbuni din Dunin au proclamat greva. Totuși unii au refuzat să se pună în grevă. Șeful negreviștilor, un anume Salușek, a fost împușcat. Proces pentru o operă literară Londra, 30 Decembrie. — Cunoscutul scriitor și dramaturg Franz Wedekind, autorul dramei „Armele Pandorei“ și editorul său au fost urmăriți de către parchetul de aici. Procesul a avut loc azi. Au fost ascultați doi experți, între care unul Herman Bohr. Ambii au depus în favoarea acuzaților și a cărței. In urma acestor depozițiuni, acuzații au fost achitați. Tribunalul i-a obligat însă a distruge exemplarele rămase, această dramă fiind considerată ca imorală și primejdioasă. Primul ministru Fejérvary și 41 împăratul Franz Iosef . Viena, 30 Decembrie.Baronul Fejervary, președintele consiliului a fost primit astăzi în audiență de împărat și a expus suveranului încercările făcute spre a readuce pacea. împăratul a luat cunoștință cu cea mai mare bunăvoință de cele expuse de președintele consiliului, dar a exprimat dorința ca ordinea publică și respectul legilor să fie menținut în orice caz. Meredith despre Chamberlain Londra 30 Decembrie. Celebrul scriitor englez Georges Meredith scrie unui amic al său despre Chamberlain. El zice că partizanii lui Chamberlain sunt eclipsați de el. Intrmn Chamberlain a fost liber-schimbist, dar a devenit protecționist și de sigur că va reuși să impună vederile sale amicilor săi politici. Meredith laudă foarte mult energia fără seamăn a marelui bărbat de stat, care și după fizionomie poate fi recunoscut ca prototipul omului energic. Meredith îl compară cu un automobil căruia i se dă drumul cu toată forța și care nu cunoaște piedici. Ciuma in Persia Acbbad, 30 Decembrie. — După o știre din Teheran, ciuma a izbucnit la Seistan. Duel intre două femei Milano, 30 Decembrie. Două cîntărețe de la un cafe-concert, anume d-șoara Del Tucco și Signora della Sicasa, s-au bătut în duel cu sabia, din cauza unui tînăr bogat. D-șoara Del Tuoca a fost rănită la față, iar Signora della Sicasa a căpătat o rană ușoară la umăr. Duelul acesta provoacă o mare senzație în Italia. Data alegerea președintelui republicei franceze Paris, 30 Decembrie. — Consiliul de miniștrii ținut la Elizen a fixat alegerea președintelui Republicei pe ziua de 4 Ianuarie. D. Rouvier nu candidează Paris. 30 Decembrie. —„Agenția Havas“ desminte svonul după care d. Rouvier ar fi candidat la președinția Republicei. BMagaa»aa«BW«ai Bursa din străinătate Efecte Paris, 30 Decembrie. — (închidere) Rentă aur austr. 99.45. kapr. rom. 4 la sută 1890 93.10. Banca prom. 604.— Schimb p. Viena 103.43. Schimb b. germ. 121.65. cck Londra 251.25. Renta ang. aur. 95.62. loz. turc. 140.50. Schimb Amsterdam 205.56. Schimb Elveția 14, privat seotio 215 I XC. Berlin, 30 Decembrie. —• (închidere). Renta austr. 4 la sută aur 135. Bancu. rusești 213.75. Noul împr. rus 4 la sută 81. Renta aur ung. 4 la sută 96 75. Renta ungară coroane 90.30. Schimb Viena 84.95. Viena, 30 Decembrie. — (închidere). Alpine 528.65 Rentă ungară Koroane 96.35. Lea turc. 14. 25. Mărci pro im. 117.62. idem pro ultimo 117.58. Napoleon 19. 17. Cereale Budapesta, 30 Decembrie. — (Inchidere): Gri Apr. 17 24. Gria Octombrie 16 86. Secară Apr. 14.10 Porumb Mai 13.66. Ovăz Apr. 14.48. Rapiță aug. 28.40. xeT" 4 mi... pitan Mironescu, Pr. Al. Niculescu, Pr. I. Mircescu, loan Petculescu, C. Popescu, Nuțu Sorescu, Al. Constantinescu, loan Petrescu Bătrânu, Al. Tomescu, Matache Miulescu, lanca Protopopescu, N. Anastasescu, Gh. Ionescu, Cotaru, etc. etc. Domnii: Maior Guță Cereșeanu, Nache Papazolu, d-l. Gh. Ionescu, etc. Dansatoare : d-șoarele : Elise Stănescu, Marie Müller, Aurelia și Elise Pisau, Marie Sorescu, Angela Gheorghiu, Petreacă Bătrîni, Burta, Teodora Ionescu, Popescu, etc. Dansatori : Const. Pisau, Sterian Sp. Niculescu, Const. Sp. Niculescu, Mitu și George Pisan, Const. Papazolu, frații Morcovescu, Vasile Lazăroiu, Lăzăroiu, GtC.j ©tina mfiorătoarea întristă erimă anti - Dorohoiu , I Aflarea crimei CONSTANȚA, 30 Decembrie.—Aăi dimineață a fost găsită asasinată familia Läufer în locuința sa din urbea Ileria. Familia Läufer se compunea din trei persoane: soții și un copil. Alte amănunte lipsesc pînă în prezent. Placa Amănunte DOBOHOIU, 30 Decembrie.—Motivul asasinărei tainiliei Laufer, din Harța, a fost, pe cît aflu, furtul de bani. Bogătașii Bereu Laufer, în etate de 70 ani, soția sa Estera, de 65 ani, și o nepoată a lor, Perla, de 6 ani, au fost găsiți astăzi la ora 7 și jumătate dimineață de către Sol lor Pavel Laufer, morți prin asasinare cu cuțitul, in casa lor din strada Mare din Herța. S’au luat energice măsuri, întreaga administrație a fost însă în urmărirea criminalilor. D. prefect Miclescu, însoțit de procuror de și comandantul companiei de ■ jandarmi din localitate, au plecat la fața leului. Urmează amănunte prin poștă. , Placa IN ȚARA Știri din Basarabia. — Vacanțele judiciare.—Anul nou.—Teatru. IAȘI, 30 Decembrie.—Știri din Bîrmeț anunță că satul Bîrmeț a fost prefăcut în cenușă de sătenii răzvrătiți, cari apoi au măcelărit un mare număr de evrei. — Vacanțele judiciare încetează la 2 ianuarie. — Serviciul divin, cu prilejul anului nou, va fi oficiat de mitropolitul Moldovei. — In seara de anul nou, se va reprezenta la Teatrul Național, Două orfeline, cunoscuta și populară dramă. Dan IAȘI, 30 Decembrie. — Catinca Ciulariu din tîrgușorul Păcurari din disperare că soțul i-a dispărut, a încercat să se sinucidă, însă a fost salvată. — Știri particulare anunță că guvernul rusesc a înștiințat pe Rothschild că va confisca banii pentru ajutorarea evreilor dacă distribuirea nu se va face prin intermediarul guvernului. Dan GALAȚI. 30 Decembrie.—Din Tulcea vine știrea că d. Harței administratorul bălților pescăriei statului, a încetat din viață. — Pe catafalcul comandorului Anastasiu s’au depus numeroase coroane: „Dimineața“ în țară SF Vedea.! Pe, ziua de 29 De I Icembrie au eșit prin acest punct: Chr. I. Sulioti, I. Alexandrescu, B. Moscovici, A. Popovici, N. Dumitrescu Cimpina, I. Turner, M. Alexandrescu. — Soții: Luca Elefterescu prefect de Prahova, lt. colonel I. Basarabescu, A. Mărculescu, D. Polemis, N. Nițescu, V. Pușcariu inginer, Leon Hornștein, inginer, Pompiliu Antonescu, Margareta Georgescu, George Fernic. Individul Czikos Sándor a fost izgonit din țară prin acest punct, fiind condamnat pentru furt. tea Balul sec. ______ _Umanita-Societatea doamnelor Vălenene „Umanitatea“ a dat în seara de 27 Decembrie, un frumos bal cu tombolă, în sala școalei de băeți, din localitate. Lume foarte multă, a luat parte la acest bal. Am putut remarca : Familiele: I. Cereșeanu, M. Cereșeanu, Simion N. Pisau, Spirea Niculescu, Costică Niculescu, Carol Müller, d-r Eduard Pîrvu, Stelian Tomescu, căazi Simbătă 31 Decembrie a apărat: Fascicola Wo. 11$ din frumosul roman Frusi cocigașa nevinovată sau Luiza cea frunz — 5 bani în toată țara M Văleni de munte Știrile iuprea găsirea coroanei furații dela statuia lui Rossetti. — Eri după amiaza pe la orele 3 și juni, un muncitor, care curăța zăpada de pe linia tramvaiului, ducindu-se—intîmplător— pe locul viran din strada Melodiei, colț cu b-dul Carol, a zărit o bucată de metal aurită. Curiozitatea l-a făcut să vadă ce să fie bucata aceea de metal; a dat zăpada la o parte, și mare i-a fost mirarea cînd a văzut o coroană mare și grea. îndată descoperitorul a anunțat sergentul din post care a încunoștiințat circumscripția 3-a. La fața locului a venit comisarul-șef al circumscripției, care a dispus ridicarea și transportarea coroanei la circumscripție. A fost nevoe de concursul a patru sergenți de oraș, robuști, pentru transportarea ei. S’a deschis o anchetă spre a se stabili, cum a ajuns coroana la acel loa viran. O escrocherie de 1200 lei. — Mai mulți comercianți din Capitală, s’au plina parchetului de Ilfov că au fost escrocați cu suma de 1200 lei, de către individul Martin Faer, în vîrstă de 38 ani de meserie brutar, care se prezentase la victime cerîndu-le diferite sume spre a le face un anumit serviciu. Cum însă, Martin Faer, dispăruse, parchetul a intervenit la siguranță pentru prinderea escrocului, care a și fost arestat erî. Tot elî a fost înaintat parchetului. Două arestări.— Serviciul siguranței în cursul zilei și nopței de erî a arestat pe următorii indivizi: Leon Zingher, de ani 28, urmărit cu un mandat de arestare de o lună închisoare, pentru delict penal. Florea Marin, dezertor din regimentul 30 Muscel, care tot el, a fost înaintat comenduirei, început de incendiu. Astăzi pe la orele II și jun, un început de incendiu a izbucnit în șoseaua Pantelimon No. 75. Focul neluînd proporțiuni mari a putut fi localizat cu ajutorul vecinilor. Circumscripțiune a 12-a anchetează cazul. Moartă din cauza gerului.—Femela Mandalean, în etate de 70 ani, cerșetoare, se adăpostea de mai mult timp într’o odăiță făcută de mnele, în grădina Teiului, strada Doamna-Ghica No. 45* Erî dimineață pe la orele 9 a fost găsită moartă din cauza gerului. Corpul defunctei a fost transportat la morgă. Furt.—Erî după amiază la orele 5, individul Filip Braunstein a băgat mîna în buzunarul locuitorului Const. Jale» din com. Valea Drajului (Ilfov) căru!a i-a furat o basma cu 12 lei. Pungașul fiind prins asupra faptului a fost condus la circumscripția 7-a, de unde a fost înaintat serviciului siguranței. Asfixiat. — Radu Ioan, de anî 50 servitor la d. Costache Ionescu, măca> iar din șoseaua Basarab No. 49, care cîndu-se era după amiazî într’o odae 153 care era aprins un mangal, a fost găsit pe la orele 8 și jumătate într’o commpletă stare de nesimțire. Pacientul a fost transportat la spita hul Filantropia, unde a fost oprit. Cazul nu e grav.