Dimineaţa, octombrie 1906 (Anul 3, nr. 953-983)

1906-10-01 / nr. 953

A Auui IU.Ku ____ BANI TELEFON PCRUCITATEA s x con cedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Co. București, Str. Karageorgevici IS Telefon 31. Pentru Austria, Ungaria si Germania Are adresa: c-lor n. Dukes nach?. Max Augenfeld & Emerich Lessner.— «ies concesiune extlnilfi aaíM Pentru Capitală No. 11/10 Provincie și Străinătate No. 12/40 Apare zilnic 1 HA ziarului str. Sărindar 11 1O OlULli Sjj/J.0 1SWÖ DIRECTOR CONST. MILLi! ARSNAHEHTE Simpla (Dimineața) Bau . tel IS-* 6 lóul ......... u sí.— f . ........... -j S.SO l tans.......................... „ 1.09 ■» síBimiAfi neon Combinata (Adevérnl și Dimineața) On an .... lel S3 I 3 Inni (lőni .... „ 16 I 1 Inná . . , in smmmE noon; *a SANI Din Camera austriacă Budgetul pe 1907 Viena, 29 Septembrie.Camara deputaților.—Ministrul finanțelor a depus procesul de budget pe 1907. Cheltuelile sunt evaluate la 1.890.871.352 coroane, iar veniturile la 1.892.501.082 coroane. Pentru rambursarea capitalurilor datoriei publice generala expirând in 1907, se va remite rentă 4 la sută pentru o valoare de 17.116.800 coroane. Guvernul va fi autorizat a cheltui din excedentele exercițiului 1905 sume importante. Dintre altele : 3.000.000 coroane pentru fondul de îmbunătățire fondată, 6.000.000 pentru dezvoltarea asociațiunilor, un milion pentru a favoriza exportul, 31.500.000 pentru a complecta materialul pe drumurile de fier ale statului, 5 milioane pentru spitale, 2 milioane pentru combaterea tuberculozei. In expunerea sa de motive, ministrul declară că situațiunea financiară a statului a devenit atît de satisfăcătoare încât permite acoperirea din veniturile ordinare a numeroase cheltuelî; așa între altele, cheltuelile pentru calea ferată cari pînă acum au fost acoperite cu emisiuni de rentă. Acest rezultat favorabil este prețios mai ales din punctul de vedere al creditului statului și se datorește progresului agriculturei noastre, ajutat de bunele recolte din ultimii ani precum și desvoltărea tuturor ramurilor industriei noastre, sporului exportului nostru și comerțului nestru internațional. Temerile avute cu privire la o influență defavorabilă a nouilor tratate de comerț asupra vieței economice și comerciale nu s’au îndeplinit ci din potrivă aceste tratate au contribuit considerabil la dezvoltarea economică a monarhiei. Aceste condițiuni favorabile au de consecință naturală o sporire a veniturilor statului de care profită toate resorturile. Ministrul declară că guvernul este ferm hotărît a continua răscumpărarea drumurilor de fier private și se sprijină pentru aceasta pe concursul Camerei.Ministerul expune apoi că spre a se acoperi creditele militare extraordinare votate de delegațiuni pe 1902 și pînă la 1903, guvernul nu este în măsură să resigneze emisiunea de rentă, dar că cerințele armatei pe 1906 și 1907 vor putea fi acoperite fără operațiuni de credit ulterioare. Vorbind de compromisul austro-ungar, ministrul a exprimat speranța că cu toate dificultățile care există încă, se va ajunge la un acord satisfăcător pentru a mina ouă părțile. (Vii aplausa ministrul este felicitat). Ultima oră telegrafică FIR SPECIAL dela corespondenții noștri din: Londra, Paris, Berlin, Viena și Budapesta Programul electoral al „Ligei poporului rus“ Petersburg, 29 Septembrie. —„Liga poporului rus“ a publicat programul ei pentru alegerile Dumei, program care a fost adoptat în unanimitate de secțiunile „Ligei pentru poporul rus“ la primul congres pan-rus. Programul dă o atenție specială chestiunei evreești. Liga impune aleșilor săi pentru Dumă să facă toate sforțările pentru a obține ca toți evreii din Rusia să fie recunoscuți ca străini, dar fără drepturile și privilegiile de cari se bucură străinii. Apoi s-a propus interzicerea evreilor de la serviciul militar luîndu-li-se în același timp dreptul de a se instrui, de a obține concesiuni, de a participa la alegeri, de a fi farmaciști, redactori de ziare, etc. Cu privește chestiunea agrară, Liga nu se va îndepărta de vechiul principiu sancționat și de Nicolae II: „Orice proprietate trebue să fie inviolabilă“, deci nici o măsură de ameliorare a situației țăranilor. Foametea In Rusia Petersburg, 29 Sept.— Din Saratov lângă Petersburg se anunță că trei oameni de acolo au murit săptămîna trecută de toamne. Primăria din acel oraș nu dispune de fonduri ca să poată să ajute pe cei lipsiți și înfometați. Șef de poliție revoluționar Petersburg, 20 Sept.— Tribunalul din Novotcerskask a condamnat pe șeful poliției rurale Turloff la un an și jum. reclusiune pentru că a distribuit scrieri revoluționare și a lucrat în contra guvernului printre țazaci. Chestia tunurilor în Serbia -Belgrad, 29 Septembrie.—Revista militară „Kapnek“, revista statului major, ocupîndu-se cu chestiunea tunurilor, face o comparație între tunurile Schneider și Krupp și găsește tunurile Krupp superioare celor din Creuzot. Guvernul Pașteî e însă partizan al tunurilor Schneider. Deci în chestia tunurilor e în conflict cu statul major. Tulburări la Riga Petersburg, 29 Septembrie. La Riga a avut loc o ciocnire între poliție și revoluționari. Poliția a fugit găsind în urmă un mort și doi răniții .Condamnarea prințului Obolenski ! Petersburg, 29 Septembrie.— Prințul Obolenski, fost deputat al Dumei și redactor șef al ziarului „Jezu Kryma“, a fost condamnat la trei luni închisoare pentru că a publicat un articol in onoarea locotenentului Schmidt. O nouă circulară a lui Stolypin Petersburg 29 Septembrie.— Primul ministru Stolypin a adresat guvernărilor o nouă circulară. .Criza politică actuală obligă administrația superioară de a lua măsuri speciale pentru prevenirea tulburaților revoluționare la așteptarea reformelor necesare, se ordonă deci autorităților de a supraveghea cu rigurozitate populația și a nu mai autoriza întrunirile și meetingurile cari îndeamnă la acte nelegale.— In acest scop autoritățile vor organiza în punctele mai periculoase supraveghere specială.“ S’au luat următoarele măsuri: 1) Expulzarea persoanelor suspecte. 2] Arestarea persoanelor cari iau park la o mișcare revoluționară. 3) Deportarea în locurile cele mai îndepărtate ale imperiului a persoanelor cari au luat parte la un complot $aă la pregătirea unei revolte. Memoriile prințului de Hohenlohe O declarație a prințului Berlin, 29 Septembrie.—Prințul Fiîil de Hohenlohe, intervievat de un corespondent al ziarului „Nazional Zeitung” a declarat că nici în urma telegrame' împăratului Wilhelm nu-și va schimbi atitudinea în afacerea memoriilor tatălui său. El a spus că întru cit privești persoana lui §1 a familiei sale, această afacere e hotărâta. 2 Tulburările din Lodz. Lode, 29 Septembrie. —* Agitație crește din ce în ce. Pâinile de cavalerie cutreeră străzile în vreme ce polițiști percheziționează casele. Strada principală Pinko, a fost închisă timp de 6 ore, nimeni neputind intra sau părăsi strada. La orele 6 seara a avut loc o ciocnire între tulburători și armata. Un public imens staționa în tot cuprinsul orașului. Guvernotul general trimise soldat cari aărus mire asupra mulțimii și... M*®*... , -dă ©. Un proprietar a fost ucis mai mulți muncitori am fost răniți. Demisiunea guvernorului din Lublin Borin, 29 Septembrie.—Din Polonia rusească vine știrea . Guvernorul din Lublin, Kakurin, este singurul în al cărui guvernămînt nu s’au ivit niciodată turburări militare. Guvernorul a declarat că imediat ce s’ar ivi vreo răscoală militară ar ști s'o înăbușe cu energie. Aseară guvernorul Kakurin șî-a înaintat demisiunea, fiindcă s’au introdus în guvernămîntul lui tribunalele militare de campanie. Fugă senzațională Londra, 29 Septembrie. Din New York se anunță că a făcut mare senzație fuga lui Frederic Faterbank fiul vice-președintelui Statelor Unite cu o fată Nelly Skot, fiica unui muncitor din Neww York. Fata Nelly Skot este da o frumusețe răpitoare, dar fiind săracă familia nu i-a permis lui Faierbank să se căsătorească cu ea. Tinerii au fugit la Tickermill și au reușit să sa cunune în secret. Perechea călătorește acum în Europa și speră că pînă la întoarcerea ei bătrînul Faierbank va consimți la căsătorie. Plăcerile Țarului Berlin, 29 Septembrie. Cu privire la șederea țarului în apele Finlandei se anunță că țarul și-a prelungit călătoria pentru toamnă ca să se poată bucura în liniște și nesupărat de plăcerile vinatului. Țarul este un pasionat vînător și are o deosebită predilecție pentru pescuit. El trăește înconjurat de o gardă de 60 de oameni. Insula pe care s’a stabilit țarul ocupîndu-se cu vînatul a fost închiriată de ministerul marinei. Propo?*v*rz*’? f’țtârj. p«-‘ uească nicîo răsplată drept chirie. In tot timpul șederea sala aici, țarul nu se ocupă de loc de politică, s’au adoptat 6 milioane 7 sute mii coroane pentru regularea salariilor funcționarilor statului. Această sumă se va întrebuința parte pentru crearea noi locuri, parte pentru înbunătățirea salariilor vechilor funcționari. Chestia institutorilor școalelor primare va fi obiectul principal al grijei ministrului de culte. Asigurarea lucrătorilor contra accidentelor, va fi formulată în felul cum este organizată în statele cele mai înaintate în această privință. Cu privire la accize, Wekerie observă că guvernul nu are intențiunea de a mări aceste venituri în folosul statului, ci de a crea nouă izvoare de venituri pentru stat, cari pînă acum nu puteau fi exploatate din cauza cartelurilor. Apoi guvernul trebue să îngrijească a obține o ridicare cît mai mare a cursului efectelor, și trebue să aibă în vedere ca valorile ungurești să nu fie concentrate într’un singur loc ci răspîndite, evitînd astfel pe cît posibil o neașteptată reîntoarcere a efectelor în Ungaria. Expunerea primului ministru a fost primită cu vii aplauze de întreaga Cameră. Budgetul pe 1907 Budapesta, 29 Septembrie.—Budgetul statului pe exercițiul 1907 prevede la cheltuelî ordinare 1.134.775.899 coroane adică cu 48 milioane mai mult decît în 1906; la cheltuelî extraordinare 127239340 coroane» față de exercițiul precedent cu 76 581.103 coroane. Cheltuelile comune extraordinare au fost scăzute cu 8.215.830 coroane. Guvernul cere un credit de 39.9S3.000 coroane pentru investițiune adică cu 59 milioane mai puțin decît în 1906. Cheltuelile ordinare sunt evaluate la 1.180.555-208 coroane cu un plus de 55.040.414 coroane față de 1906. Cheltuelile extraordinare sunt de 81.480.358 coroane. Președintele consiliului, prezetînd budgetul Camerei, a anunțat că va cere Camerei, dacă nevoe va fi un credit de 227 milioane. Actualmente, veniturile statului fac cu putință numai satisfacerea cerințelor vitale dar nu permit încă începerea unei politice de economie națională pe o scară întinsă. D. Wekerie a făcut apoi să reiasă scopurile mari urmărite de guvern față de funcționarii statului, și de lucrători precum și acțiunea civilizatoare și umanitară a guvernului. Iar cînd se va discuta reforma impozitelor, impozitul va lua apărarea intereselor claselor umile. Președintele consiliului a exprimat speranța că se va ajunge la un compromis cu Austria care în interesul celor două state, va respecta aspirațiunile noastre politice și economice. Erupție vulcanică in Guadelupa Rasseterre, 29 Septembrie.— O puternică erupțiune a vulcanului Montague Peleo din Martinica a acoperit de cenușă toata partea de sud-est a Guadelupei. Vulcanul „Soutriere' este liniștit. Repauzul Dominical Paris, 29 Sept.—Patronii brutari din Paris au primit ca repausul hebdomadar să se acorde cu schimbul conform cererei lucrătorilor. Brutăriile nu vor mai fi închise Lunea în consecință. Un oraș din Canada In flăcări Berlin, 29 Septembrie. — Din New York se anunță: Orașul Zünwende din Canada e in flăcări. Catastrofa a cauzat foarte multe victime omenești. Un tren deraiat Berlin, 29 Septembrie. — Din Netw York se comunică știrea că un tren al companiei Trateus a deraiat la 200 mile depărtare de Wa yenme. Șase oameni au fost omorîți. Sunt foarte mulți răniți. Prăbușirea unei bolte Paris, 29 Septembrie. Bolta metropolitanului ce se construește sub Strada Botsaris, dă lângă Buttes Chaumont, s'a prăbușit pe o întindere de 30 metrii. Se crede că toate lucrările în partea locului să fie stricate. Mai multe imobile vecine, grav amenințate de prăbușire în urma slăbirei fondațiunilor, au fost evacuate. In jurul memoriilor prințului de Hohenlohe Hamburg, 29 Septembrie.—„Hamburger Nachrichten“ vorbind de memoriile prințului de Hohenlohe și de faptul relevat că împăratul Wilhelm în urma unei discuțiuni agitate cu Bismark, Far fi zvîrlit pe acesta jos din trăsură, fapt pe care „Norddeutsche Allgemeine Zeitung" îl dezminte, spune că are convingerea că prințul a păstrat un plan oficial în episodul său și că faptele pot fi dovedite oricînd cu martori de seamă. Olt ziar rus contra lui Muromzew _ Petersburg, 29 Septembrie.Un ziar nou apărut „Poterevskaia Investea“ al cărui editor este arhimandritul TVitali, publică în numărul 8äü de ori un articol în care atacă deputațiunea engleză care se pregătește să viziteze pe Muromzevo. Articolul e foarte defăimător atît la adresa lui Muromzev cit și la adresa deputațiunei. De Muromzew spune între altele și următoarele : „Banditul a fugit în străinătate. Primul președinte al Dumei dizolvate este un căpitan de bandiți ! „E vorba ca zilele viitoare niște evrei din Anglia și Petersburg să vină la Moskovsj ca să prezinte mulțumiri bandiților.—Se înțelege de la sine că sa va face blestemaților oaspeți o primire cum se cuvine. „Poporul rus s’a deșteptat și au început să se ivească și zorile lui. Băii și blestemații să se ascundă dacă vor să-și mîntuiescă viața. „Șeful bandei a fugit în străinătate unde petrece și ben chetuește cu ambii lui atacînd Rusia, patria noastră, iar evreii engleji culeg bani de pe urma lor cu cari să poată pregăti bombe pentru jaf și omor“. Ziarul acesta apare zilnic în 40.000 exemplare și se împarte gratuit populației din Moskova. Convocarea parlamentului italian XeCuibi, —j-y Doip«viki, 10. — we iibiii iti de cabinet a hotărît să convoace parlamentul pe Octombrie. Societate comercială ruso-japoneza Petersburg, 29 Septembrie.—Consulul japonez a depus un proect pentru crearea unei mari societăți comerciale ruso japoneză și a unei bănci de comerț. Moronzew s’a refugiat în străinătate . Bine a făcut blestematul ! O notă oficială franceză cu privire la Deschanel Paris, 29 Septembrie. — O notă oficială dovedește că guvernul francez nu s’a gîndit de loc a oferi lui Deschanel un post de ambasador. Cu chipul acesta pare înlăturată o chestiunea pusă in prima linie din partea naționaliștilor. Probabila abdicare a țarului Petersburg, 29 Septembrie. — Guvernul rus se zbuciumă intr’o luptă ale cărei urmări se pot prevedea că nu vor fi plăcute. La Curtea țarilor s’a ajuns la convingerea că avind în capul statului un om ca actrualul țar situația Rusiei nu se va putea ameliora niciodată. Rusia are nevoe de un om cu mai multă voință. Din surse autorizate se zvonește că țarul va abdica în curînd, lăsind regența fiului său Nicolaus d Nicolaevici. Un congres bisericesc ortodox în Ungaria Budapesta, 29 Septembrie.—„Telegraful român“ aduce știrea că la 14 Octombrie va avea loc la lermanstadt un congres bisericilor al române și grecești. Știrea fusese primită cu neîncredere în cercurile eclesiastice, deoarece se credea că guvernul n’ar fi dispus să admită aceasta. Episcopul Ignat Pap fiind la Pesta însăși prezentîndu-se la ministerul de culte a aflat că regele admite congresul. El a comunicat imediat știrea mitropolitului Mețianu, care a și trimis invitațiile pentru congres. Au fost aleși membrii : Nicolaus Popea, Ignat Pap, Vasile Hangia, Iosif Gal, Aurel Vlad, Nicolau Onciul, George Serbu și Romulus Bremm. Vestea admiterea congresului a produs mare impresie. Se crede că episcopii vor reuși să facă pe guvern să nu trimea la reprezentanți regali la congres. Partidul monarhic rus deputațumea engleză Moscova, 29 Septembrie.—„Agenția W>stulk“ spune că partidul monarhic a adu sat erl ng lui Angliei o telegramă exprimind convingrea că nici regele Eduard nici poporul englez n’ar admite pe teritoriul englez o deputațiune străină venită să aducă o ofensă regelui și poporului englez ; îi bine, o deputățiune engleză a anințat că va veni sä salute pe râsvrătiții contra împăratului dați în judecata tribunalelor. Rușii din Moscova văd în acea vizită o ofensă adusă poporului rus din toate părțile și partidul monarhist speră că regele Eduard va împedeca o atare ofensă și sa va pronunța contra trimiterea unei deputațiuni care ar putea să semene ostilitate între poporul englez și cel rus, deoarece deputațiunea ar avea evident de scop să încurajeze pe inamicii împăratului și al Rusiei să continue activitatea lor criminală. Intr’o scrisoare către consulul englez, partidul monarhist spune că este totdeauna gata să previe conflicte dar că va putea cu greu reține indignarea poporului dacă deputațiunea engleză ar sosi la Moscova. Agitații anti-evreești la Odesa Odesa, 29 Septembrie.Agitatorii reacționari Dubrovin și Bulazel au plecat din nou. La plecarea lor au avut loc scene puternice. Membrii „Ligei poporului rus“, purtau drapele cu înscripța „Ucideți pe evrei!“ Mulțimea fanatică începînd să tragă focuri o panică grozavă cuprinse pe pasageri. Poliția a privit scena fără să intervină. Starea Șahiului Petersburg, 29 Septembrie.—Din Teheran se anunță că starea Șahiului s’a agravat. In cercurile diplomatice persoane a început să se vorbească aproape de succesiune. Ancheta asupra presei ungare Budapesta, 29 Septembrie. — Cu privire la interpelarea lui Nicolaus Szemere în privința abuzurilor presei, guvernul a hotărît, după cum comunică primul ministru Wekerie să studieze chestiunea, în vederea unei reforme a legei presei, care a decăzut foarte mult sub influența abuzurilor și delictelor. Guvernul ungar va întreprinde în curînd o minuțioasă anchetă. In comisiunea de anchetare vor fi numiți ziaristul Otkon de la Societatea ziariștilor unguri și șefii redactori de la cele mai însemnate ziare ale presei ungare. Ancheta va fi încredințată consilerului ministerial Cornel Abrangi, șeful biroului presat. Amînarea vizitei deputațiunei engleze Petersburg, 29 Septembrie—„Agenția Westnik“ spune că vizitat proectată a deputațiunei engleze la Moscova și Petersburg a fost amînată sine die în urma protestărilor și agitațiune! din Rusia. Reclamațiuni amicale pe lingă Poartă Constatinople, 29 Septembrie.— D. Patefi, însărcinatul de afaceri al Bulgariei, a semnalat Forței numeroasele asasinate înasă, deja semnalate, comise contra bulgarilor, de bande grecești, și a făcut reclamatiuni amicale pengă Poartă. Din Camera Ungară — Expunerea primului ministru — Budapesta, 29 Septembrie.—Primul ministru al Ungariei, Wekerie a citit astăzi expunerea sa. Wekerie arată că budgetul este o oglindire a programului social, politic și economic al guvernului. C’it privește viitorul program social și politic este de observat că un budget •cut «ii «* kái . & Aä -*ö --fit i i4 -i a4â‘‘ «К Prinderea unui anarhist Poliția de Predeal a înaintat poliției Capitalei un individ la care s’au găsit diferite monade streine, două revolvere și fără acte în regulă după care să s0 stabilească identitatea sa. Acest individ a fost prins de către grănicerii de pe frontiera Predealului și nu voește a da nici o lămurire precisă din ca localitate este și ce ocupație are. Respunde anapoda, ceia ce a făcut pe mulți din poliție să-l creadă a fi vreun anarhist. Acest individ este ținut la secret. Pu Î exclusă posibilitatea de a fi vreun nebun sau maniac. R. O fetiță arsă grav cu benzină Copilța Lucreția Munteanu, din str. Dogarilor No. 35, in etate de 13 ani, spălî ndu-șî mănușile cu benzină în apropierea lămpei, deodată a prins foc, arzîndu-șî părul, fața și mantla. Intr’o stare gravă a fost transportată la spitalul Colenfcina K. Știrile nopței Arestări.La circ. 23 a fost arestat individul Hristache Zlatomir, lucrător brutar din str. Abator No. 22 bănuit ca autor al unui furt de 25 lei de la d. N. Hristodor tejghetar la d. A. Harisk, di. Nenorocirea din splaiul Brîncoveanu Erl pe la orele 4 și jumătate p. m. trecind în goana oilor o căruță de brutărie pe splaiul Brîncoveanu, a izbit de pămînt și călcat räu pe individul Romanei Anghel de origină italian, în etate de 64 ani. Bătrînul grav rănit a fost transportat cu o trăsură la spitalul Colțea, unde a fost oprit. Medicul de serviciu, dat fiind umflătura de l a picior, nu s-a putut pronunța pentru moment dacă piciorul acestui bătrîn, căzut viețiraa nebăgărel de samă a unui conductor fără experiență, este facturat sau nu. Ln urma faptei acesteia, conductorul a dat biciu calului, dispărînd din ochii mulțimea. Gazul se cercetează de către secția respectivă, Fv, l«fiii ii Telegrame trtupele astă seară PLOEȘTI, 29 Se duse in manevră s’au în garnizoana Floești. —Mîine la ora X0 dimineața, va avea loc inaugurarea conductelor de apă. GALAȚI, 29 Septembrie.—Azi a avut loc imormîntarea profesorului Andreescu. Au asistat mulți profesori și elevi. De la locuința defunctului și pînă la biserică cociugul a fost dus de către elevi. La biserică a vorbit de profesor Vasilescu, iar la liceu elevii Gheorghiu și Barză BSjescu. Cordoanele au fost ținute de d-nii profesori Bimiceru, dir ctorul liceulu, d. Pacu, Calmnthî și Frățilă. Vaporul „Tudor“ venind din Tulcea a suferit un accident la Kelice din care cauză a întîrziat cu vreo patru ore. — Azi s’a prezentat la tribunal procesul dintre serviciul maritim român și Frații Mendel pentru abordagiul dintre vaporul „Dobrogea“ și nu șlep remorcat de remorcherul „Luisi", In urma cererel d-lor advocați ai statului, Avineanu și Brezeanu procesul s’a amînat. — Astăzi a trecut pe aci cei 700 de mleeni venind din București de la Expoziție. — Aurica Dumitrescu a încercat să se sinucidă, fiind niște acid fenic. ■— La Bursă, deși este o aglomerație* de cereale e mare stagnațiune.— Sylv. Anularea licitației pentru introducerea apei în Iași.—Noua licitație va avea loc la 14 Noembrie, IAȘI, 29 Septembrie. — Consiliul comunal s'a întrunit azi la orele 6. Primarul Lascăr a expus chestia cu licitația apei, arătînd deosebirea cea mare între oferte. Cele mai multe sînt prea urcate, una singură prea scoborîtă. După propunerea consilierului Radu, consiliul cu unanimitate anulează licitația ținută, fixînd noua licitație pentru 14 Noembrie. Dan CONSTANȚA, 29 Septembrie.—Băcanul D. Despinachis din piața Independenței a încetat plățile. Urmînd să fie declarat falit fraudulos el a fost arestat. Se afirmă că pasivul ar trece peste 50 mii lei, activul nu a cunoscut. — In sînul comunităței izraelite sau ivit desbkr&I. L.Aînuu cu două tabere. Pălărierul Wainstok a încercat să provoace un scandal în sinagogă. El a fost împiedicat de asistență care l-a dat afară, Nițescu Banda de minori.—întoarcerea trupelor.—D. Carp în Iași. — Număr festival.—Un concert senzațional.— Operete Grigoriu —De la jurați.— Concurs de cinematograf, Iași, 29 Septembrie.—Tribunalul secția I-a continuă judecarea bandei de minori, acuzată de numeroase furturi. — Aseară trupele din localitate s'au întors din manevre. Toată lumea a admirat ținuta marțială a trupelor, cari nu păreau de loc ostenite, cu toate că manevrele au fost foarte grele. — D. P. P. Carp a fost ela în localitate. N’a avut Iose însă nici o întrunire a clubului junimist. D. Atanasiu a fost însărcinat din partea societăței Archiva, de a redacta numărul festival, cu prilejul serbărei pentru dezvălirea statuei lui Alexandri. — In cursul lunii Noembie, va avea loc la teatrul Național, ultimul concert popular, dat de către d. Ih. Burada, cunoscutul Etnograf și artist. Se știe că întîiun concert dat de d. Burada datează de la 1856—și de si in plină vigoare, d. Burada dorește totuși să încheie în acest an seria concertelor sale. Voi da amănunte interesante în această privință. — Cu toată vremea rea, totuși multă lume a asistat și aseară la reprezentația trupei de operete, de sub direcțiunea d-lui Grigoriu. Și la acest spectacol, ca și la cele precedente, artiștii au fost aplaudați și rechiemați. Rareori o trupă s'a bucurat de un așa succes în localitate. — Cartea cu juri a început de erl judecarea afacerei crimei din Ciurea. Azi se va da verdictul. — Sîmbătă și Duminică vor avea loc în teatrul Național, două reprezentații extraordinare de proecțiuni americane franceze. In adevăr va fi un mare concurs între cinematograful Pathé-Freres din Paris și Bioscopul american Royal Randvoll. Va fi un spectacol interesant, care va atrage multă lume. Dau. CRAIOVA, 29 Septembrie."— Duminică se Va redeschide cu mare solemnitate salonul societăței „Mirmor“. Programul artistic fiind foarte bine alcătuit, se speră că reușita morală va fi desăvîrșită. Va cjuta muzica militară. — La primăria orașului continuă a sosi zilnic tuburile de fontă necesare alimentarei orașului cu apă. Deasemeni sosesc însemnate cantități de pietriș din Calafat transportate pentru pavarea orașului cu piatră cubică. — Curți, fostul inspector comunal care se află deținut la ospiciul Madona1 Duda e vorba să fie liberat sub garanția fratelui său Dam. Curti din București. Primul procuror a atras atențiunea acestuia din urmă că consimte la liberarea lui Mihail Curți, cu condițiune ca să fie ținut în sînul familiei. contra lui Avram Solomon și ginerelui sau David Levi pentru insută și bătae. Intîlnind pe d. Mișu Săulescu, cunoscutul fruntaș din gruparea d-lui Carp și întribîndu-i ce părere are asupra pactului politic închecat între prințul Știrbey și d. Take Ionescu cît și asupra inscriere! d-lui Nicu Popp in partidul conservator, d-sa mi-a făcut importante comunicări pe cari le voiu transmite chiar astă seară prin poștă, 5 lun. BRAILA, 29 Septembrie. — Piața continuă a fi calmă. Aceasta din cauza scăderilor pe cari la aduce străinătatea de vreo două-trei zile. Azi dimineață America a adus o scădere de la 8 la grîu și o optime la porumb. După amiază a adus și Berlinul următoarele scăderi : 0,25 bani la grin, 0,50 bani la secară și 1 leu la porumb. Au fost depuși la arestul preventiv indivizii Stan Stan și Ioniță Stan, autorii omorului săvîrșit asupra lui Stan Profir din comuna Surdila-Greci. A fost adus la instrucție și interogat țăranul Ioan Șofanu. Fiind întrebat de judecătorul de instrucție dacă e adevărat că din îndemnul învățătorului Chirițescu a săvîrșit atentatul asupra arendașului Neagu Theodorescu din comuna Scorțuri-Vechi. Șot’anu a negat aceasta spunind că își asumă întreaga răspundere a faptului și că nu a fost niciodată în legătură cu Chirițescu. Țăranul a mai adăugat că din răzbunare a tras cu revolverul asupra arendașului fiindcă acesta l-a despoiat de avutul său. La 16 Octombrie vor începe conferințele preoțești la școala de băeți No. 1. Conferințele vor fi împărțite în două serii. Prima serie va cuprinde zilele de 16, 17, 18 Otombrie, iar a doua serie zilele de 19, 20, 21 Octombrie. TM Femeia Aniea Bevastopulo din st. Poligonă a încercat să se sinucidărin strangulare din cauză că a fost părăsită de amantul ei. —• D. ar. Istrati, comisarul general al Expoziției comunicat societățea de gimnastică și sport că acceptă toate înlesnirile cerute de această societate atît în ce privește transportul pe căile ferata cît și locuința și întreținerea membrilor executanți. D. d. Istrati a mai făcut cunoscut societățea că-i acordă 50 la sută din produsele reprezentației ce o vor da la arenele romane. — D. Petre Chirițescu, învățător din comuna Scorțanu Vechi, a fost chemat azi la instrucție și interogat în afacerea atentatului comis în acea comună. Crima din comuna Bella TIEGOVIȘTE, 29 Septembrie — Ion Corobonțea certîndu-se cu soția sa a luat-o la bătae. Socrul său Gheorghe B. Vîrjoghe sărind a șî scăpa fiica, ginerele sau înfuriat se duce în casă și luînd pușca din perete o descarcă în pieptul socruuui său. Nenorocitul bătrîn a rămas mort pe loc. Procurorul și judele instructor au plecat la fața locului. Criminalul a fost arestat. Solemnitatea viciM Expoziției IAȘI, 29 Septembrie. — Din sorginte bine informată, aflu că Expoziția va dăinui pînă la 15 Noembrie, cînd se va închide, rămîind ca să fie întrupată în adevăr numai munca și progresele realizate da țară, și cei 40 ani de domnie al Regeluî Carol. Ideia ca Expoziția, să fie transformată în una internațională, e cu desăvîrșire părăsită. § închiderea Expoziției, se va face cu o deosebită solemnitate, în ziua de 15 Noembrie, adică în ziua deschiderea parlamentului. După citirea desegiului regal, senatorii și deputații, în frunte cu miniștrii vor pleca la Expoziție unde curînd va sosi și familia regală, Consiliul de miniștrii se va ocupa în curînd de programul acestei festivități, menită să încoroneze opera măreață a Expoziției jubilare. —Dan. Știri din străinătate La confederațiunea generală a muncei, care s’a deschis la Amiens, printre alte chestiuni se vor discuta mai ales două: antimilitarismul în timp de pace și atitudinea clasei lucrătoare în timp de război a. .. ^ . La alergările de cai ce au avut lot. în toamna aceasta la hipodromul dit Paris, pntru premiul primăriei, învingătorul a fost Maintenon, care are locul de onoare in grajdurile pariziene. Bursa a fost interesantă mai ales din cauza unui nou concurent. Bachelor’s Button, calul d-lu Joel, vestit în Earglitera prin calitățile lui speciale de curse. ! * 1 Adevărați! sportsman! au avut priîajul să admire o cursă regulată și nobilă, cum rareori se întîmplă. Succesul sa poate controla prin încasările făcute la intrare ; ele ating cifra de 178.048 lei, sumă care reprezintă un record. Pariul mutual s’a ridicat la 2.972.259 lei, cu aproape 500.009 lei mai mult da -Comerciantul Niim Nilu, a reclamat cît anul trecut. Citiți captivanta istorisire Sfîrșitul unui bandit celebru m SUSMISCIA 4? mg?«. 1 Qumtai«