Dimineaţa, iunie 1907 (Anul 4, nr. 1184-1213)

1907-06-11 / nr. 1194

Anul iV. 1*0. U94 am ÎELEFOH V . PUBLICITATEA concedatA EXCLUSIV AGENȚIEI DE PUBLICITATE Carol Schulder & c% BUCUREȘTI fâ Strada Karageorgevic), tS Telefon 3/4 o Â&iajâA âjM XOÄ'l'Ä ȚAMA Pentru Capitală No. 14/10 Provincie și Străinătate No. 12/40 . Apare zilnic la ora 4 dimineața în ultimele știri ale nopței . Un an € luni f DIRECTOR CONST. MILLE ANONAUEMTI ca premii I/uniI lume raxrr sa În inrosirile ziarului gír. Särmnpr -• • • A • . Lei 20 ( •«•A* i » w 3 luni *•»»«« s_ 6 BANI Greva generală a lucrătorilor brățări din Italia Milano, 9 Iunie. ■— Comitetul general al sindicatului lucrătorilor brutari din orașul nostru a trimis înștiințare tuturor sindicatelor similare din orașele principale ale Italiei, prin cari sunt invitate să se pregătească de grevă generală. In unele orașe greva a și fost declarată. Causa acestei decisiuni a lucrătorilor brutali e că Camera deputaților a găsit cu cale să se ocupe dealte proecte mai secundare și să amine votarea proectului de lege care se ocupă cu lucrul de noapte. Portugalia în ajunul unei revolutiuni Londra, 9 Iunie.—Din Lisabona se anunță: Indirjirea populațiunei contra suveranului și primului ministru, ia proporții tot mai mari. Guvernul nu e in stare să mențindsordinea decit cu ajutorul măsurilor celor mai energice, aduse la o îndeplinire de poliție și soldați. In capitala Portugaliei precum și in toate orașele din provincie au loc zilnic ciocniri singeroase intre popor și trupe. Prințul Bulgariei la București s’ V Sofia, 9 iunie.— In cercurile oficiale a făcut mare impresie primirea călduroasă pe care a făcut-o regele Carol prințului Bulgariei. Regele i-a oferit colanul ordinului „Carol I“, care după statut menționează numai cinci purtători. Prințul Ferdinand al Bulgariei a avut o lungă convorbire asupra chestiunilor din Balcani cu primul ministru D. Sturdza. Prințul Ferdinand al Romîniei a promis principelui Bulgariei să asiste la marile manevre din principat. Convenția comercială dintre Serbia și Austroungaria Belgrad, 9 Iunie. Azi după amează au plecat la Viena delegații pentru tratativele convenției comerciale ce urmează să închee Serbia cu Austroungaria. Mișcarea agrară din Rusia Petersburg, 9 Iunie.—Mișcarea agrară din guvernămîntul Volgei a luat proporții atit de mari incit guvernul a fost silit să trimeată într’acolo o întreagă divizie de infanteri din Varșovia. Rușii din Elveția Berna, 9 Iunie.—Mare senzație produce aci faptul că din documentele găsite la fostul deputat socialist Ozol care a fost arestat, reese că teroriștii ruși au ținut la 11 Maiü o întrunire la Zürich și au hotărit să se apue la extrădarea e i lui Kilacitski implicat in asasinarea lui Ivanov directorul garel din Vestula. Se știe că tribunalul federal hotărise extrădarea asasinului. Faptul acesta a produs o adincă consternare în cercurile elvețiene deoarece procedarea teroriștilor ruși nu corespunde datoriilor ce le au rușii în genere față de atitudinea ospitalieră a Elveției.  Scheletul unui dispărut de 30 de ani Bolonia, 9 iunie.— In timpul săpăturilor ce se fac pentru clădirea palatului Albergati s’a găsit un schelet, care s’a dovedit că este al procurorului Carascuti dispărut fără a i se putea da de urmă acum 30 de ani, in noaptea nuntei. Procesul ucigașului lui Petcov Sofia, 9 iunie. Dezbaterile de azi ale tribunalului militar care judecă procesul ucigașului lui Petcow au fost foarte agitate. Petrow a declarat că nu are complici. Președintele tribunalului văzîndu-l agitat i-a recomandat liniștea. Atunci Petrow sări surescitat și strigă în gura mare: Spânzurați-mă, dar lăsați în pace pe cei nevinovați. Colonelul Cannes, președintele tribunalului procedă cu energie contra lui și dădu paznicilor ordin să-l lege. Apărătorii spun că Petrov nu se îngrijește de loc la soarta lui și poartă numai grija presupușilor săi complici. Incendiu într’o mină — 2 morți — Lemberg, 9 Iunie. — Ziarului „Hord Polski“ i se telegrafiază din Borislav că mina Friemwalter a fost distrusă de un incendiu. Doi lucrători au fost uciși. In jurul alianței mediterane Berlin, 9 iunie.—„Kölnische Zeitung“ publică un articol de alarmă în contra nouei triple alianțe din Occident. Articolul e foarte amenințător la adresa puterilor care fac alianțe fără Germania. Se pare că atmosfera la început nepăsătoare față de această alianță a început să devie mai pesimistă. Ultima oră telegrafică Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali nins LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA din Camera ungară Budapesta. 9 iunie.—Deputatullengyel interpelează pe guvern în privința discursului tronului austriac care va ebține pasagii relative la chestiunea conpromisului și la chestiunea militară în contradicție cu dreptul statului ungar și cu programul guvernului ungar. Ministrul președinte Wekerîe expune într'un lung discurs chestiunea și zice ca discursul tronului nu vatămă drepturile Ungariei și nu are nici o influență asupra punctului de vedere ungar. Camiera ia act de declarațiunile primului ministru. Demisia unui ministru german Berlin, 9 iunie.—Gazeta Germaniei de Nord află că ministrul contele Posadowski a demisionat. Succesorul sa eva fi ministrul Rothmann Hollweg, care va fi și vicepreședinte al ministerului Prusian. Ministrul instrucțiunei de Studt va fi înlocuit de subsecretarul ministerului lucrărilor publice d. Holle. D. de Moltke, președintele superior al proviciilor, va fi chemat în ministerul de interne. Din Camera magnaților Budapesta, 9 iunie.—Camera Magnaților a adoptat proectul de lege în privința ratificatei acordului internațional" pentru crearea unui institut agricol internațional la Roma. Agitația din guvernămîntul Moscovei Petersburg, 9 Iunie.—Garda militară, din gări a fost retrasă. Trupe de infanterie au plecat în guvernamîntul Moscovei unde țăranii protestează contra înființărea noilor debite de băuturi pe care le crede periculoase. Ei refuză să recunoască înființarea acceselor. împăratul Wilhelm salutat de japonezi Kiel, 9 iunie.—împăratul Wilhelm a primit azi dimineață pe bordul vafeului Hohenzollern pe amiralul japonez Yjouine cu statul său major și pe comandanții celor două crucișătoare japoneze Tshoukuba și Tchitose. Amiralul a remis împăratului un obiect de artă japoneză ca dar. Dizolvarea unei societăți Varșovia, 9 iunie.Pritrul decret ministerial Societatea de Gimnastică Sokol a fost disolvată în întreaga țară. Două reviste populare au fost suprimate. Miedzirzecz, 9 Iunie.—O bandă de făcători de rele au atacat gara și au pus mina pe casa de fer. Un funcționar al gărei a fost ucis. Criza ministerială în Portugalia Lisabonna, 9 Iunie.—Circulă sgomotul că o crisă ministerială este iminentă. Intre Germania și China Londra, 9 Iunie.—Ziarul „Tribuns“ află din New-York că împăratul Wilhelm va trimite în curînd o delegație la împăratul Chinei pentru a-i oferi inapoerea localitaței Kiao-Tean. Germania urmărește cu chipul acesta scopul de a se întări în China pentru a putea lucra apoi in contra Japoniei. Berlin, 9 Iunie. — Cercurile bine informate n’au nici o cunoștința de intenția Germaniei de a reda Chinei ținutul Kiao Tian. Noi condamnări la moarte Riga, 9 iunie.— Tribunalul din Riga a condamnat la moarte prin spînzurătoare 4 lucrători, implicați în diferite furturi. Condamnații au virata între 19 și 29 ani. Conferința de la Haga Haga, 9 iunie.—A doua comisiune a conferinței pentru pace s’a despărțit in două subcomisiuni dintre care una se va ocupa de legile de război în timpul campaniei și cealaltă va studia drepturile și datoriile neutrilor. Delegatul german a depus un proect pentru tratarea neutrilor pe teritoriul beligeranților. Delegatul francez a anunțat că va depune în curînd proecte asupra drepturilor și datoriilor neutrilor și asupra începerei ostilităților. Prima comisiune a conferinței s-a împărțit și din ea în două subcomisiuni dintre care una se va ocupa de chestiunea arbitragiului și cealaltă de chestiunea tribunalului superior. Congresul partidului național evreesc din Rusia Petersburg, 9 iunie.—Comitetul central al partidului național evreesc va ține un congres la care vor participa și delegații din provincie, pentru a ho»tări atitudinea ce urmează s’o aibă acest partid față de dizolvarea Dumei și noua lege electorală. Fuga unui deținut din Siberia Moscova, 9 Iunie. — O știre sosită aci anunță evadarea din Siberia a lui Karpovici, ucigașul ministrului de culto Bogolepov, condamnat la munca silnică pe viață. De curînd Karpovici a fost transportat din închisoarea din Schluselburg, împreună cu alți 4, ucigașul lui Piehre, Savonov Ghersuni și un altul și supuși la muncă în minele Agni din Siberia. Ghesud a reușit să fugă acum cîteva luni și Karpovici a urmat exemplul tovarășului Săfi. Arestările din Petersburg Petersburg, 9 iunie. Un număr de 120 funcționari de la c. f. au fost declarați arestați pe cînd voiau să fie o întrunire. Deputații socialiști arestați persistă în hotărirea lor de a nu face nici un fel de declarații. Un atentat curios* Petersburg, 9 iunie. — Consilierul intim, baronul Buxhoven, a fost omorît cu cîteva focuri de revolver de propriul său fiu. In fața procurorului general, ucigașul a declarat că a ucis pe părintele său, fiindcă n'a avut nici un scop în viață și n'a făcut nici un bine. Arestarea comitetului socialist Petersburg, 9 iunie.La Mithau a fost demarat arestat comitetul socialist revoluționar rus, care a participat la congresul din Londra. Guvernul se află acum în posesiunea deriziunilor luate la congres. Se știe că unia din deriziunile luate, e întărirea tacticei teroriste în întreaga Rusia. Contramandarea manevrelor din Rusia Petersburg, 9 iunie.—In urma știrelor primite de ministerul de războiu din partea comandanților trupelor aflătoare la Varșovia, Vilna, Kiev, Kazan, că s’a descoperit organizațiuni revoluționare în sînul lor și că în consecință mulți soldați au fost arestați—s’a decis ca manevrele de toamnă să nu mai aibă loc. La aceste manevre se stabilesc că comandanții să se servească pentru prima oară de învățămintele războiului ruso-japonez. "Intrevedere intre suveranii Germaniei și a Angliei Berlin, 9 iunie.—întrevederea dintre împăratul Wilhelm și regele Eduard al Angliei va avea loc la sfîrșitul lunei Octombrie la Windsor. Numire Petersburg, 9 Iunie.Procurorul Kamisanski care a jucat un rol important in procesul contra deputaților socialiști va fi numit ajutor al ministrului de justiție. Audiența ambasadorului american la Belgrad Viena, 9 iunie.—Knowle, ambasadorul Americei la Constantinopol București și Belgrad a declarat astăzi unul ziarist de aci că săptămina trecută a cerut din Sinaia guvernului Siric să stabilească o zi cînd va putea fi primit în audiență de regele Petru pentru a-i remite scrisoarea de acreditare. Neprimind nici un răspuns a crezut că tăcerea se datorește crizei din Serbia și a plecat la Viena in interesul sănătăței sale, pentru a consulta un medic oculist. Knowle declară că nu știe cine a tolegrafiat în numele său de la București la Belgrad, anunțînd sosirea lui pe ziua de ezi, după cum a aflat. Mîine ambasadorul american va pleca prin Budapesta la Belgrad. Din Macedonia Constantinopol, 9 iunie. — Mișcarea trupelor din Istik și Krupruli, vilaetul Yeskueh a fost reprimată. Agitația armenilor din Macedonia Viena. 9 iunie. — „Politische Corespondez" află din Constantinopol că Valiul din Van a trimis la Constantinopol un raport asupra agitației armenilor în școli, unde au împărțit manifeste litografiate propagind anarhia și nesupunerea față de autoritățile litoriale. In cercurile turcești se zvonește că în vilaetul Betlis a avut loc o ciocnire sîngeroasă intre trupe și o bandă armenească. Au căzut un maior și 10 soldați iar banda a suferit pierderi mari. La SasBun ar fi avut loc de asemenea o ciocnire între armeni și trupe. Ambele știri nu au fost însă confirmate de rapoartele consulare din numitele districte, la singe. In urmă el a fost eliberat, promițând solemn că va retrage trupele trimise contra mulțimei. Nu mult după aceasta, a fost prins și generalul Pourgas care de asemenea a fost torturat de răzvrătiți. Și acesta a scăpat din mâinile furioșilor grație promisiunii că va retrage trupele conduse de dinsul. Amănunt © asupra evenimentelor de din Paris, 9 iunie.— Asupra evenimentelor singeroase de la Narbonne sa mai comunică următoarele amănunte: In fața primăriei în mijlocul unui lac de singe, populația a înfipt un stîlp pe care era un afiș cu următoarele cuvinte : Victimele reg. 139. Maiorul concediat Langlois povestește că fiind înconjurat de popor a promis că va face tot posibilul pentru a obține retragerea regimentului 139. El a vorbit apoi cu prefectul Ohanel cerîndu-i să ia măsuri pentru a tempera atitudinea trupelor. Prefectul a promis aceasta și in timpul discuției s’a exprimat făcînd un gest asupra gâtului său: Știu ce mă așteaptă. Întimplărea acesteia se datorește zvonul răspîndit că prefectul ar fi fost ucis prin strangulare. La Perpignan generalul Bertrand a fost înconjurat de mulțime și n’a putut scăpa de cit promițînd că va retrage trupele. la timpul acesta un comisar de poliție a fost maltratat și mulțimea s’a dedat la noul exceso. Un număr considerabil de mare prevăzuți cu pae și petrol manifestanții au pătruns în clădirea prefecturei și i-au dat foc din toate părțile. Proiectul și personalul prefecturei au fugit. Mobilele și arhiva au fost prefăcute în cenușă. Târziu după risipirea incendiatorilor au sosit un batalion de infanterie colonială, cavalerie și pompierii, cari au dărâmit baricadele ridicate în stradă și au început lucrările pentru stingerea incendiului. La Béziers comandantul trupelor a reușit să liniștească mulțimea numai grație faptului că li s-a adresat în jargonul lor și le-a promis că va face totul pentru satisfacerea dorințelor lor. Poporul a cerut retro,»a patrulelor și a promis că dacă sa va face aceasta vor înceta excesele șî vor ridica drapelele negre cari fuseseră arborate pretutindeni. Narbonne, 9 Iunie. — Magazinele au fost deschise azi. Liniștea In Montpelier Montpellier, 9 Iunie.— Nici un incident nou nu s’a produs azi dimineață. Apelul comitetului de apărare a viticulturei îndeamnă populațiunea la liniște. Situația la Narbonne Paris, 9 iunie.—■ „Le Templu află din Narbonne că după o telegramă din Paulhan liniile ferate au fost distruse și podurile Sfărâmate. Subprefectul din Lodeve a fost reținut de populațiune pentru că nu voise să strige împreună cu manifestanții . Jos Clemenceau. Condamnarea manifestanților Montpellier, 9 iunie.Tribunalul a condamnat la diferita pedepse pe manifestanții arestați în cursul zilei de e zi. Arestarea lui Marcelin Albert Paris. 9 iunie.—Se pare neverosimil, deși multe depeșe au anunțat-o, că s-ar fi făgăduit răsculaților din regimentul 17 de infanterie că nu li se va aplica nici o pedeapsă. Se știe că d. Clemenceau a declarat că refuză să parlamenteze cu dinșii. Circula zgomotul că Marcelin Albert a fost arestat, dar pina acum nu a venit nici o confirmare. O scrisoare a episcopului din Montpellier Montpellier, 9 iunie.Episcopul din Montpellier a adresat populațiunei o scrisoare pastorală prin care deplânge criza și intervine pentru terminarea răscoalei, adăugind că guvernul va înceta măsurile luate. Situația cabinetului Clemenceau Paris, 9 iunie. Votul de ori al Camerei prin care ministerul Clemenceau este aprobat cu mare majoritate dovedește dorința parlamentului pentru restabilirea ordinei în sudul Franței. Camera a acordat ministerului autoritatea necesară pentru pacificarea țarei și s’a exprimat contra pregătitului minister Millerand, Delcasss, Doumer pe care nu’l găsește capabil a apăra interesele liberei republici. In lista do erí s’aü pronunțat pentru un minister Miileraud-Delcasse, 42 socialiști revoluț’onari, 68 monarchiști și 31 radicali socialiști și radicali. Adepții lui Millerand sunt disidenții partidului republican. Intre adversarii lui Clemenceau se află șî Pierre Bondin, Berteaux, Dalcasse, Doumer Perletau, Paul Deschanolle și Magnud. Legea asupra fraudelor visului Paris, 9 iunie.Camera a votat aproape în unanimitate legea în total asupra fraudelor vinului. Camera a separat articolele votate de cele nediscutate pentru a se putea pune imediat în aplicare legea și a se pune capăt crizei din sudul Franței. Ședința a fost apoi ridicată.Consiliu de miniștrii Paris, 9 iunie.—In consiliul de miniștrii ținut la Eliseu d. Clemenceau a anunțat ca seara de o zi și noaptea au trecut fără incident. ___-----------O telegramă primită de ministrul de război explică ca o bandă de derbedei a pătruns în cazarma de la Agde și a terorizat pe soldați." A trebuit multă osteneală pentru a se isgoni acești derbedei din cazarmă deoarece ei deveniseră soldați și îmbrăcaseră uniforma. Din rapoartele suprefectului rezultă că mulți din ei erau străini de aceste regiuni. D. Clemenceau a ordonat o anchetă asupra împrejurărilor în care trupele au fost silite să întrebuințeze armele contra răsculaților din Narbonne. Negocieri cu viticultorii Paris, 9 iunie.Subprefectul arondismentul Lodeve a fost reținut în gara Psulhan unde se dusese sa negocieze cu viticultorii care nu vroiau să lase să treacă un tren militar. Reîntoarcerea dezertorilor Agde, 9 Iunie.—066 răsculați ai regimentului 17—18 de infanterie s’au înapoiat orî dimineață la cazarmă fără nici un incident. ^.tűSj*En.i. * Agde, 9 Iunie. — Un singur soldat lipsește din regimentul 17 de linie. Toți cei ce au sosit au vărsat cartușale luate și par a regreta faptul: înmormântarea victimelor Narbonne, 9 iunie.—înmormântarea a patru victime a avut loc o zi la 4 ore după amiazi în mijlocul unei mari afluente.. Autoritățile au fost reprezintate. Numeroase coroane au fost depuse dintre care una din partea lui Feroul cu inscripțiunea: Martirilor. Nu s’a produs nici un incident. , Liniștea la Beziers Narbonne, 9 Iunie.—Seara liniștea a fost deplină. Cordoanele de trupe au fost suprimate. La Beziers liniștea domnește de asemenea. Seara a demisionat sa misiunea municipală numită de guvern. Liniștea la Perpignan Perpignan,9 .Iunie.—Manifestanții au fost împrăștiați aseară. Orașul este liniștit. Totuși trupele, state sub arme. Comitetul pentru apărarea intereselor vicultorilor a afișat un manifest prin care condamnă violențele și cere liniște. Excesele din Montpellier Montpellier, 9 iunie.— Aseară manifestanții au cîntat imnuri în onoarea lui Marceliie Albert și au tras focuri de revolver pe Piața Comediei. Unul dintre manifestanți a fost rănit cu sabia de către un ofițer. Pe la orele 10 jumătate mulțimea s’a dedat la noul excese, sfărîmînd ferestrele poștei, poliției și prefecturei. Noaptea tîrziu abea cavaleria a reușit să împrăștie poporul. Demisia prefectului I. G. Atanasiu Aflăm în mod pozitiv că, prefect de județ, I. C. Atanasiu și-a înaintat telegrafic demisia din postul ce ocupa. Cauza acestei demisii este un comunicat apărut în Voința Națională și Independența Romînă aproape în aceeași formă, în chestia scandalului de la restaurantul Sure. In Voință Națională se zicea că ofițerii au făcut o simplă imprudență, iar în Independența r romînă se zicea că ofițerii sunt niște victime. Pe de altă parte prin aceste comunicate se ofensa atât pe d. prefect I. C. Atanasiu, pe fruntașii partidului liberal din Galați, cât și ziarul oficios local Tribuna Liberală. Pentru aceste motive d. Atanasiu a demisionat, și după cele ce se afirmă, în mod irevocabil. Circulă cu perzistență zvonul că d. I. G. Atanasiu a înaintat d-lui Sturdza și demisia d-sale din partidul liberal național.—Ram.ziunea decorarei sale de către guvernul român. Procedîndu se la alegerea a 6 membrii în comitet au fost aleși d-nii: I. St. Rasidescu, Chr. Staicovici, I. Spirescu, Ulpiu Hodoș, N. G. Arghir, P. Drăgănescu. ■ Atacarea unei gări Magazinele închise C. Atanasiu Gravele tulburări din Franța Primarul din Narbonne care a fost arestat Potolirea răscoalelor din sudul Paris, 9 iunie.Pe ziua de azi, pare că situația s-a îmbunătățit în sudul Franței. Victimele încăerărilor au fost îmmormîntate în liniștite la cimitirul orașului. Soldații revocați din Agde au înapoiat cartușele și s-au retras apoi la cazarma din Beziers. Seara ei se vor întoarce la Agde. Generalii au declarat mulțimea că nici unul din soldații revoltați nu va fi pedepsit. Generali bătuți de răsculați Paris, 9 iunie. La Narbonne, viticultorii răsculați au prins pe generalul Tandemero și l’au bătut pînă. Franței Dral Feroui întrunirea absolvenților senatelor comerciale Vineri 8 crt. orele 9 seara a avut loc în localul cercului profesorilor secundari (calea Victoriei 31) adunarea generală a uniunei absolvenților școalelor comerciale din țară și străinătate, sub preșidenția d-lui I. St. Rasidescu. După citirea dârei da seamă privitoare la activitatea uniunei pe anul trecut, adunarea a dat descărcare comitetului de gestiunea sa pe exerc. 1906[7. Comitetul a luat cunoștință de diferitele propuneri făcute cu privire la înființarea unei case de credit și economie a absolvenților școalelor comerciale, la plasarea absolvenților în întreprinderile de petrol și în serviciul maritim român. Adunarea a decis ca să se trimeată o telegramă de omagiu profesorului Heinzman Savino de la institutul superior de comerciu din Anvers, cu oca Alegerile comunale din Galați GALAȚI, 9 Iunie.— Pentru colegiul I de Cameră s’a fixat următoarea listă electorală : Gamulea, P. D. Petrovici, Deleanu, Dinescu, Gh. Codreanu, P. Ghenea, Bunea, Zachovache, P. Altangut și Ilie Calciurescu.—Bam întrunirile de azi Astăzi se vor ține în Capitală următoarele întruniri: — 10 a. m., membrii societăței culturale albaneze „Baskini", vor avea o serbare la „Bordeia“ (șoseaua Jianu). — 9 a. m., la clubul meseriașilor, adunarea generală, a corporațiilor zugravilor și pictorilor bisericești. — 9 a. m., la „Bursa Mancel* adunarea generala a corporației tinichigiilor. — 9 a. m., la clubul meseriașilor adunarea generală a corporațiilor sculptorilor, cioplitorilor în piatră și a sculptorilor strungari în lemn. — 4 p. m., în strada Știrbei-Vodă 20, la d. Alexandru Constantinescu întrunirea comitetelor din Capitală. — 9 a. m., la clubul meseriașilor, adunarea generală a lucrătorilor parchetari. — 10 a. m. la biserica sfta Treime (Brezoianu) se va serba hramul bisericei. — 10 a. m., în strada Primăverei 40 se va întruni comitetul de acțiune, a licențiaților In drept. -9 a. m., la clubul meseriașilor, adunarea generală a corporațiilor ferarilor și lucrătorilor brutari. — Congresul anual al Ligei Culturale pentru unitatea tuturor Romînilor. Procesul unor devastatori 1 IAȘI, 9 Iunie.Azi s’a judecat la Curtea cu jurați procesul a 20 țărani din comuna Rusenii-Noi invinuiți de următoarele: In ziua de 8 Martie, după ce s’a dat manifestul regal, un sătean a luat partea din manifest in care se spune că se vor face legi contra trusturilor, și a arătat-o sătenilor ca un îndemn contra arendașilor străini, împreună cu sătenii din Ruseni.Noul s’au adunat în număr mare și au devastat curtea arendașului Solomon Avram. Pentru aceasta ei au fost dați în judecata Curții cu jurați. Curtea a fost prezidată de d. Buzdugan. Ministerul public a fost reprezintat prin d. Stoenescu. Acuzația se apără spunînd că n’au avut nici o intenție rea și că n’au fost el numai la manifestație ci tot satul. Urmează rechizitorul procurorului care cere condamnarea sătenilor pentru delictul comun al devastării săvîrșit de acuzați. Apărarea D. Abgar Buicliu, face istoricul răscoalelor susținînd că nu este decît o singură cauză a tulburărilor: evreii. Evreii sînt singurii vinovați că s’au răsculat țăranii pentru cari nu s’a mai făcut nimic de 40 de ani. D-sa spune apoi că nici acum după tulburări nu se va face nimic căci parlamentul în loc de a se apuca imediat de lucru a amînat reformele la calendele grecești. Președintele, sculîndu-se roagă pe d. Buicliu să nu facă politică în fața instanței, și mai ales să nu insinueze că parlamentul nu va rata legi în favoarea țăranilor, căci aceasta însamnă a le spune țăranilor ce bine au făcut dredindu-se la violență și că întorcîndu-se acasă să reînceapă din nou, D. Buicliu, răspunde că se află într’o țară constituțională. D. președinte, observă atunci avocatului că drepturile constituționale nu înseamnă să se facă demagogie oriunde. D. Osvald Teodoreanu, al doilea avocat al sătenilor, rostește o frumoasă cuvîntare, aratînd că răscoalele se datoresc inevitabilului conflict între capital și muncă. Dacă s’au ivit pe alocuri chestii personale, intre unii arendași și țărani, aceasta e o chestie secondară. Conflictul acesta între capital și muncă trebuia să se ivască la noi cum s’a ivit pretutindeni în străinătate. Vorbind de cazul special spune că nici nu e vorba de cine știe ce devastare, și ca daunele sînt absolut neînsemnate. D-sa încheie spunînd că țăranii trebuie să fie achitați ca să se poată duce la munca cîmpului. D. Stoica se ocupa cu chestia devastării arătînd că afacerea se reduce la nimic. Țăranii nu și-au însușit nici un obiect, nimeni n’a fost păgubit. A fost o simplă manifestație, or, manifestațiile nu sînt pedepsite de legile noastre din potrivă vedem că legile se făuresc în urma manifestațiilor. D. Lascar Tărăbuță ia cel de pe urmă isimaEmm3m cuvîntul. Publicul aștepta cu oarecare nerăbdare cuvintarea d-sale, crezînd că va urma pe calea apucată de d. Bublin. Contrar tuturor așteptărilor d-sa n’a atacat pe nimeni, n’a făcut personalități și nici pe evrei nu i-a atacat. D-sa a arătat că de 40 de ani sătenii au suferit fără ca cineva să le fi venit în ajutor. Cele petrecute la Băseni au fost o simplă manifestație și de aceia d-sa imploră ca țăranii să fie achitați. Cuvintarea președintelui, —■ ] Achitarea. D. Președinte Buzdugan, rezumînd dezbaterile spune că e de netăguduit că legile promise în numele regelui vor fi aduse la îndeplinire, și că la anul, cînd va începe munca cîmpului, noul legi și învoeți vor fi în vigoare. * După o scurtă deliberare, jurații aduc un verdict de achitare care este primit cu aplauze entuziaste de către public. Dan, / Grevele din Galați GALAȚI, 9 Iunie.—Patru greve sînt pe punctul de a izbucni în orașul nostru și anume: a lucrătorilor brutari, a conductorilor de la tramvaie, a muncitorilor din port și a muncitorilor de pe la agenții. Pînă in prezent toți acești muncitori continuă tratativele cu autoritățile locale.—Ram Sondă distrusa de Incendiul PLOEȘTI, 9 Iunie.—Sonda Noi 2, proprietatea d-lui Gh. Ștefănescu din Cîmpina a fost distrusă de un incendiu violent, alaltăen. "locul s’a s propagat prin topirea plumburilor de la lumina electrică, la mașinăriile degradate. Pagubele sunt considerabile. — La Comarnic scarlatina e luat pro?» porții îngrijitoare.—Stavăr. 1 Știri judiciare Azî a venit înaintea Camere 3b punere sub acuzare apelul avocatului Borneanu, contra sentințe prin care s’a confirmat mandantul d-sale. S’a amînat pronunțarea pentru Mercuri. Recursul făcut de comisiünea interimară de Craiova contra decizianei Curței de conturi, prin care se ratifică gestiunea primăriei, se va judeca la 29 octombrie, de către secția III-a a curiei de casație. Curtea ca jurați a judecat azi pe Dumitru Bărdășilă, care atrăgînd într’un boschet de la șosea pe fetița Petrica Tudorache, în vrîstă de 10 ani, a atentat la pudoarea ei. Curtea la condamnat la 10 ani zili cluziune. Duelul Sterea-A. G. Cuza Iași, 9 Iunie. — Aseară s’au întrunit martorii d-lor Sterea și Cuza. Martorii ddui Sterea au recuzat pe d. dr. Cozmovici, unul din martorii d-lui Cuza, pe motiv că d-sa a avut un conflict cu d. Sterea. D. Cuza și-a ales atunci ca martor pe d. profesor Severin. Azi la orele 3 martorii s’au întrunit. Martorii d-lui Cuza au obiectat că d. Sterea nu se poate considera ca cel ofensat și nu poate avea dreptul de a-și alege armele deoarece d-sa a început polemica prin presă. Martorii fiind de altă părere n’au încheiat două procese verbale. ^ Dan. ULTIME ȘTIRI • D. Gussi actual prefect al poliției Galați va fi numit prefect de Covurluî, în locul d-lui L 0. Albăŭ fiu, demisionat. In locul d-lui A. Gusai va fi numit prefect de poliție d. G. Mitescu. Liberalii și senatorii da Brăila au oferit aseară un banchet intim d-lor Sturdza și Brătianu, la restaurantul hotelului Bulevard. Alergările de la Băneasa ZIUA X .. Pronosticuri Premiul Stânca Gr. Marghiloman, Handicap liber Maria Radisc, Premiul Volant Flordona Ever-Ready, Premiul Mărășești Gr. Marghiloman, Premiul Saint Cyrien Gr. Marghiloman, Premiul Contretemps Cozia Save Meo Premiul Consolați! Gr. Zis3o Aslan A apărut No. 70 din pennaționalul roman : FIUL ȚARULUI ^ SAU K Torturarea nihiliștilor din Rusia — 5 bani, în toată țara, 3 bani —. Citiți Ingallera descrierea Șoareci nuncitori de oameni în ..Dumineca“ de azi 10 limfei