Dimineaţa, octombrie 1907 (Anul 4, nr. 1306-1336)

1907-10-01 / nr. 1306

1 V 4 1 oaIHU A¥'-—JNO. A*K)Ö vBAU TELEFOH PUBLICITATEA COiüCEDATÄ EXCLUSIV AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Ca. BUCUREȘTI 18, Strada Karageorgevic), 18 Telefon 3/4 • • • • • • Lei 20 » n BANI Pentru Capitală Ko. 14/10 Provincie și Străinătate ETo. 13/40 . Apare zilnic la ora 4 dimineața e si ultimele știri ale ia © gs ți în Biutourile ziarului tr. Sărindar 11 Un an 6 luni 3 luni DIRECTOR. CONST. MINE ABONAMENTE cu premii • • • • • • • • • Starea sănătățeîn Franz Jose f Viena.9 Septembrie. — Din fericire ,știrile îngrijitoare răspîndite aseară asupra sănătăței împăratului Francisc Joseph, sau dovedit neîntemeiate. Pare nedoelnic însă că starea împăratului cere cruțare și îngrijiri serioase. In această privință medica au luat toate măsurile și își împlinesc datoria în mod conștiincios supraveghiînd și îngrijind de aproape pe bolnav, dovadă că boala 'ff (1.6 rcu t/yff cpo'amori )) ff vî or'•1 ci.« 7 altfel in caracterul boalei ci în vîrsta înaintată a monarhului. Pină acum boala își urmează cursul cei normal, împăratul a petrecut bine noaptea deși somnul i-a fost de citeva ori turburat de o tușă puternică, turburat — . Se poate spune însă că a petrecut noaptea, asta mai bine ca cea precedentă. Dimineață a avut temperatura 57.2 grade. După dejun împăratul a intrat, in cariera lui de lucru unde a rezolvit hîrtiile primite. Dimineața a apărut la castel contele Paar și baronul Bolfras șeful cabinetului militar. După amiază împăratul a fost vizitat de al doilea mareșal de curte, prințul Montemotro, care a raportat monarhulul asupra planului pentru primirea perechei imperiale spaniole, împăratul s'a interesat pină acum de aproape asupra primirei suveranilor spanioli, cerînd să fie ținut la curent. Eli a cerut să i se comunice asupra balului de curte ce se va organiza în onoarea perechei regale spaniole, planul de a se amina călătoria suveranilor spanioli nu a pornit dela Schoenbrun c dela Curtea spaniolă. Viena, 29 Septembrie:—știrile pornite dela centru arată o vădită îmbunătățire în starea sănătăței împăratului. Febra a mai scăzut și tușea nu mai e atit de puternică. Respirația continuă însă a fi greoae. Elî se răspîndise știrea că medicii au hotărît să publice buletine oficiale asupra mersului boalei. S’a dovedit însă că nu e necesară publicarea acestor buletine dovadă că boala nu prezintă nici un pericol. * Viena, 29 Septembrie.—La bursă secretarul a citit astăzi comunicarea ministrului de finanțe asupra stărei sănătate împăratului. După această comunicare suveranul se află mai bine, a fost mai puțin chinuit de tuse în timpul nopței și s’a sculat dimineața în bună dispoziție. # Viena, 29 Septembrie.—încă acum 8 zile s’a observat că împăratul se simte obosit și erau dispus. Monarhul s’a plîns anturajului său, care a fost neliniștit mai ales de faptul simptome de febră. De erî febra a dispărut aproape cu desăvîrșire și împăratul a declarat că se simte mai bine. Medicii i-au permis să-și facă zilnic obicinuita leae în apa de 17 grade. S’aut luat toate măsurile pentru împiedicarea unei pneumonii. De erî a dispărut orice pericol. Viena 29 Septembrie.—Seara târziu aflu de la o persoană care a părăsit pe împărat după culcare, următoarele amănunte asupra boalei împăratului. Catarul traheiei artere e serios și nu s’a îmbunătățit nici astăzi și nici tusa nu s’a ameliorat. In schimb febra a mai scăzut. Astăzi împăratul n’a prea avut poftă de mîncare. Seara a fost mai liniștit. Pericolul pneumoniei n’a trecut încă. Viena., 29 Septembrie.—Asupra stărei Sănătăței împăratului pe ziua de azi au circulat știri contrazicătoare. După știrile oficiale starea lui s’ar fi îmbunătățit, după alte știri s’a agravat însă, împăratul refuză cu desăvîrșire tonicele ce i se prescriu de medici,și din această cauză se constată o vădită slăbire. Medicii se silesc în special să împiedice că nu cumva catarul să devie cronic și să atenueze febră care distruge forțele împăratului. Seara s’a comunicat de la Schoenbrun ps starea bolnavului se prestată astă- seară mai bine ca er, dar mai räu ca la prînz.* Viena, 29 Septembrie.—f Orele 12 noaptea) împăratul doarme fără întrerupere, de două oare. Medicul său curant d-rul Kerzl petrece noaptea în apropierea bolnavului pentru a putea fi imediat la disposiția lui..* Budapesta, 29 Septembrie.—Primul ministru Wekerle a primit azi dimineață următoarea incunoștiințare telegrafică: In urma îngrijirilor medicale M. S. a petrecut noaptea cu bine orele 2 a avut temperatura 37.5 grade, dimineața 37.2. Simptomele catarului sunt neschimbate. Acțiunea inimei e normală. * Budapesta, 29 Septembrie. — La Bursă a circulat astăzi știrea că starea sănătăței împăratului e critică. Din această cauză valorile au suferit scăderi considerabile. Creditul austriac a scăzut cu 6 coroane jumătate, iar creditul ungar cu 9 coroane. Cumpărători nu s’au ivit aproape de loc, toată lumea căutînd să vindă totul.* Budapesta, 29 Sept.—După cum ată, ziarul „A Nap“ din Viena s ar fi constatat la împăratul Francisc Joseph, simptome de cancer. Știrea nu e adusă însă de nici un alt ziar și nu poate deci fi primită de * cit sub cea mai strictă rezervă. fr 40- —a»* I —— «b — JL •«•*'̇ „UU*. A On v sj -X- I«/ i AC XJv)j Ultima oră telegrafică Prin FR SPECIAL de la corespondenții noștri speciale din: LONDRA, PARIS, SEHLS, VENA și BUDAPESTA Boala regelui Belgiei Revizuirea procesului Haul Lipsea, 29 Septembrie.Azi după amiază Curtea de casație a început judecarea revizuirea procesului Hall. Sala de ședință e arhhiplină. Pentru ziariști s'a rezervat o masă specială. Hau e reprezentat prin apărătorul său, avocatul Dietz din Karlsruhe. Președintele Curtei, Menge, anunță că apărătorul a împărțit cererea lui pentru revizuirea procesului în două părți. In prima parte enumeră greșelile de formă din primele dezbateri ale acestui proces, 44 la număr, iar in partea doua arată motivele de natură morală pentru revizuirea procesului. Președintele observă că motivele morale erau de prisos întrucît apărătorul are în orice caz dreptul de a cere revizuirea procesului. Dacă însă această parte a cererii are de scop să influențeze asupra opiniei publice, președintele declară că va face tot ce-i va sta în putință pentru a împiedeca realizarea acestei intențiuni. Dezbaterile continuă. * . Lipsea, 29 Septembrie.—Dezbaterile revizuirea procesului Hall s-au terminat la orele 9 jumătate seara. Curtea a respins cererea pentru revizuirea procesului. Tactica noului ambasador german la Viena Berlin, 29 Septembrie.Ziarul agrarienilor se ocupă de faptul că viitorul ambasador al Germaniei la Viena Tsehirsky se înrudește cu un magnat ungur. Ziarul spune între altele: La Buda Pesta s’ar putea exploata în folosul Ungariei această înrudire a ambasadorului german cu cercurile ungare. Lucrul acesta e cu putință cu atit mai mult cu cât în acest ținut experiența a dovedit antecedenta de asemenea natură. In tot cazul insă, spune ziarul, această Invadii» a »»nH amb^ațbr nu va fi un motiv pentru o anumită atitudine. Nu trebuie să ne îndoim de sentimentul de tactică cu care e dotat Tschirsky. Iîpîî le retragerea lui Iswolsky Petersburg, 29 Sept.— După cum se zvonește, ministrul de externe al Rusiei Iswolsky se simte obosit, și va primi în curând postul de ambasador la Berlin Condamnarea lui Liebknecht Berlin, 29 Septembrie. Tribunalul din Lipsca a condamnat pentru înaltă trădare pe avicolul socialist Liebknecht, la 1 an și 6 luni închisoare. Din Camera ungară Budapesta, 29 Septembrie,Camera deputaților a procedat la alegerea vienor președinți și a a celorlalți membri ai biroului. Râspunzînd interpelăre s social-democratului Mezvcsy, ministrul de interne Andrássy a declarat “că va depune în scurt timp procctul de lege privitor la sufragiul universal. Guvernul a făcut din făgaduiala sa în această privință o chestiune de onoare. Conferința partidului naționalist român Budapesta, 29 Septembrie. — Partidul naționalist a ținut ședință ori după amiază sub președinția deputatului român Coriolan Brediceanu, pentru a hotărî lista candidaților pentru biroul Camerei, în vederea apropiatelor alegeri ce vor avea loc în Camera deputaților. Conferința partidului independenței — Candidaturile pentru biroul Camerei — Cheat la alegere din Beiuș — Budapesta, 29 Septembrie. — Ere au fost hotărite mult așteptatele invitații ala partidului independenței pentru alegerea funcționarilor și comisiunilor din Camera deputaților. Hotărîrea a dat loc la scene furtunoase și recriminări în sînul partidului. In comisiunea candidaților din partidul independenței se aflau agrarieni și reacționari cari fabricau liste numai pentru a-și asigura majoritatea, lor cari au făcut parte din comisiunile seziunilor anterioare au fost cu totul trecuți cu vederea acum. Deputații loviți și-au exprimat nemulțumirea, declarînd că nu vor primi să candideze la comisiunile mici. In clubul partidului independent s-a declarat în mod formal ca deputații evrei vor trebui să fie ținuți la distanță de comisiunile mari, pentru a se putea face loc colegilor creștini. Parte din acest program anti-evreesc al partidului a și fost realizat. Conferința a fost întreruptă de scene zgomotoase Conferința la care au luat parte și miniștrii Franz Kossuth și Anton Guenter s'a terminat cu dezbateri asupra alegerii din Beiuș, care a fost descrisă de deputatul Ludwig Halasz. Ministrul comerțului Franz Kossuth a declarat că va face tot posibilul pentru a recuceri pentru partidul independent cercul Beiuș. După ce s-au comunicat listele de candidați pentru comisiuni, deputatul Karl Kmetty și-a exprimat părerea de raü asupra ciudatului mod în care s-au alcătuit candidaturile, declarînd că nu se poate răbda ca partidul să comunice asemenea candidaturi. Ravagiile foametei la Canada New York, 29 Septembrie —Panagerii sosiți aci din nordul Canadei povestea c lucnuri îngrozitoare asupra foametei ce bîntue acolo. Popullația din nordul Canadei e cu dessăvîrșire lipsită de mijloace , hrana și chinuiți de foame oameni au ajumsi să se mînînce unii pe alt-Un tînăr povestește că un unchi al său a ucis un cetățean pe ere s-a mișcat apoi cu familia sa O femee înebunită de foame și-a fpt doi copii ai ei și i-a mîncat. Foametea continuă să facă sragiu de nedescris în populație. ore de luptă. Din banda bulgară au fost uciși 13 comitagii. Dintre turci n'a căzut, decit unul. După luptă au căzut în mtinele turcilor, arme și documente bulgare. O deputațiune socialistă la baronul Heck Viena, 29 Septembrie.—Primul ministru baronul Beck, a primit azi o deputațiune a social democraților, alcătuită din deputații Aller, Pernersdorfer, Nemec și Seitz. Primul ministru le-a făcut declarații amănunțite asupra compromisului. Experiențe eu un balon Berlin. 29 Septembrie—Astă seară la orele 8 balonul militar a făcut o călătorie nocturnă deasupra celor mai populate străzi ale orașului. Populația se grămădește pe străzile Berlinului pentru a vedea ,,peștele cel galben“, cum e numit balonul de către popor. In piața Lipsea balonul se scobort atu de mult încît aeronauții fură,siliți să-l ușureze, mulțimea urmărind cu ochii in sus mersul balonului se tvezi înspăimîntată cu o formidabilă ploae de nisip. Un profesor universitar ugur plagiator Budapesta, 29 Septembrie.—Zilele de aci se ocupă de un incident car caracterizează actualul parlament ufar. Ziaristul Karl Rozsa a scris r carte asupra băncei naționale ungare, a trimis’o și profesorului universit Și deputat pașoptist Paul Lazar. Paul Lazar care e profesor tehnică și redactor economic ziarului „Magyar" Orszac“ a scris apoi ziare un articol asupra băncei națione ungare, pe care l-a semnat cu toate 3 sferturi din ele luat din studiul lutozsa. Karl Rozsa a protestat minele muncei cinstite în contra procedului Paul Lazar, care a căutat zădarc să se apere. Ziaristul Invită acum p profesor să se presinte în fața unui fiu de ziariști, care să judece incidiul. E interesant că profesor Paul Lazar care ia parte activă la via publică s’a compromis nu de mult anarlament dovedind că nu cunoaște renta dintre decagram și decigram,—posta în cursul unui discurs ce-l țim pentru a critica o lege. Primul ministru s’a iscat atunci și i-a explicat diferența între aceste două noțiuni. Un sat grec aiaestincendist de huni Constantinopole,29 plenurie. — o bandă puternică balger atacat satul grec Neghodare venea incendiat după ce a ucis 2 bărbi U 1 femei. Din fericire armata sosi la timp, a stins focul și a risipităn dc după două Monumente duspre Viena, 29 Septembrie.—(Telegramă din Sofia) După cum se știe guvernul bulgar a hotărît ridicarea de monumente mamei prințului, prințesa Clementina de Saxa Coburg și soției prințului, prințesa Maria Luisa. Pentru executarea acesteui plan s’a constituit un comitet in capul căruia se află dr. Stanciof, ministru de externe. Puterile și reformele din Macedonia Viena 29 Septembrie.—„Politische Corespondenz“ ’scifie: O știre sosită din Constantinopol anunță că între puteri domnește deplină înțelegere în chestia reformei justiției în Macedonia precum și în ce privește modul cum va proceda față de Poartă în această chestiune. Ambasadorii puterilor se vor consfătui azi pentru a hotărî nota colectivă ce urmează a fi trimeasă guvernului turc. Situația in Maroc — Declarațiile lui Abdul Azis — Londra, 29 Septembrie.—Corespondentul Agenției Reuter la Rahat a avut o întrevedere cu Abdul Azis care a declarat că este îngrijat de situațiune dar că speră că se va putea învinge criza și că yn JA, sau, 1 pĂțĂ04, vor mai reîncepe dacă trupele franceze ar părăsi imediat țara. El garantează că triburile Chadja vor păstră o atitudine pacinică, dar că dacă trupele ar răsmint în țară, sultanul se teme de o răscoală puternică. Sultanul îl considerează pe Mulei Hafid ca vrăjmaș serios și speră că negocierile diplomatice vor regula situațiunea. Altfel va treui să se ia măsura contra lui Muley Hafid. Alegerile pentru Dumă Petersburg, 29 Septembrie.—Agenția Westnic zice că alegerile pentru Dumă au fost fixate pentru toată Rusia la 27 Octombrie, afară de citeva guvernăminte unde alegerile se ar face la 1 Noembrie, Londra, 29 Septembrie.—Ziarul ,,Tribuna“ află că aminlitatea a dat ordin să se construiască nol fortificațiuni pe cheiul amiralităței de la Dover. Cheltuelile acestor fortifcațiuni ar fi de 10 milioane. Condamnarea rai deptat Barcelona, 29 Septembrie.—Deputatul republican Serreux, a fost condamnat la doi ani și 4 luni închisoare pentru a fi retrodus articole privitoare la Nakens, un tratat amio-francez Paris, 29 Septembre.— Ziarul ,,Petit jarisien“ zice că Frța va semna cu mglia un tratat care va garanta naționalilor reciprocitatea beneficiilor legillor sociale engleze. Răpirea unei somagenare Budapesta, 29 Septmbrie. Acum câteva zile a dispărut dintr’o casă de sănătate o femee de 74 ani, văduva fostului medic al orașul, Gabriel Teglasi. S'a dovedit apoi că ea a fost răpită de ginerile ei și ostul ei tutore. Karl Bruner funcționa vamal la Arad. Bruner fiind dovedit că urmărește să pue mina pe întreaga avere a văduvei fusese scos din dreptuile de tutore. Renm el a răpit pe Kferina femee din sanatoriu cu noul planri de a se face stăpin pe averea ei. Poliția se află în umbrirea lor. Regina mamă a Spaniei la Viena. 29 Septembrie,Rgina Maria Christina a Spaniei a stt aseară aci în cel mai strict incogito. Ea a fost salutată la gră de rudele da aproape, de ambasadorul Spade cu personalul ambasadei. Ea a descic la palatul arhiducelui Frederic Delegații lui Muse Hafid la Londra Londra, 29 Septembri— Mahomedy El Buasan și Bukir BuOituf, delegații lui Musey TIafid, »ü sosaci. In re dellautre Budapesta, 29 Septemie.—Edmond Mocsaiy, fiul unui băncii de aci, era până acum câteva zile funționar la biroul societăței de navigați „Atlantica“. Apucînd pe drumuri rela ainiția refuză a’i mai ține sub scutul din cele din urmă Mocsary fu dat afai dela societatea „Atlantică“ din ea.a vieței extravagante ce o ducea și marilor sale datorii. înainte de a-șî pierde pfcul Mocsary ridică printr’un cec false la filiala din Budapesta a băncei Ano Austriaco silma ie »0.000 coroane, inura de societățoi „Atlantica“. • Mocsaiy fugi »(«oi cu iubită a lui cintăreața Jolán MarcovicL Descoperim in-so escrochia, poliția a dat ordin pentru urmărit fugaror. in jurul secularizeatiorilor bisericești ungare Budapesta, 29 Septembrie.—La congresul bisericii evanghelice reformate din districtul Dunărei, care a început astăzi, ministrul agriculturei Ignatz Darányi în calitate de reprezentant al acestui district a ținut următor u discurs asupra secularizărei averilor bisericești . — Cu prilejul constituirea congresului pentru mînuimea sufletelor observ lucruri asupra cărora nu pot păstra tăcerea. In înțelegere cu amicul meu episcopul Alexandru Baksay declar că acțiunea ce se duce pentru secularizarea averilor bisericei catolice e dăunătoare încă bisericei reformate. Patriei e dăunătoare pentru că ar fi un act nechibzuit și Îndrăzneț, ca în finul unei națiuni care nu omită nici prin limbă nici prin confesiune, să intervii încă pntru a da foc la slăbire și dezmembrare. Mai dăunătoare ar fi însă această acțiune pentru biserică, mai ales pentru că puterea și averile bisericești mulțumită înțelepciunea și patriotizmului cu care au fost conduse întotdeauna au contribuit la unirea națiunei ungare. François Cippee In stare gravă Paris, 29 Septembrie.—„Petit Journal“ afla că aseară poetul Francois Goppee se afla într’o mare stare de slăbiciune. Vărsatul negru la Varșovia Varșovia, 29 Septembrie.— Epidemia vărsatului negru se întinde secerind fără cruțare în periferia orașului. In spitalul din Vola se află până acum 49 bolnavi de vărsat. Mare incendiu Petersburg, 29 Septembrie.—Un puternic incendiu a distrus în str. Schlusselburg 5 corpuri mari de case, locuite in mare parte de lucrători. Trei persoane au pierit în incendiu. Sunt 8 grav răniți și numeroși mai ușor răniți. Misiunea unui general englez în Rusia Petersburg, 29 Septembrie.—O parte -Lnvwboding VPVU ul." flotat engleza la Kronstadt. La Petersburg se află actualmente incognito și generalul francez De Lannes. Vizita generalilor străini preocupă mult cercurile oficiale. Generalul francez a făcut azi o vizită la ministerul de externe. Se crede că s’au tratat chestiuni cu privire la Persia și Balcani.» Petersburg, 29 Septembrie.— Generalul englez French va asista la exercițiile tuturor armelor și va avea întrevederi cu toți comandanții eminenți ai armatei rusești. Se asigură că generalul French este autorizat să se ocupe de chestiuni privitoare la Asia centrală. Se vorbește de asemenea de pregătiri in vederea unei întrevederi între regele Eduard și țarul Rusiei. Generalul French a asistat era la exercițiile trupelor și va mai rămîne la Petersburg încă citeva zile. * Berlin, 29 Septembrie.— Din Petersburg se anunță : Oficialitatea neagă cu desăvîrșire caracterul oficial al vizitei generalului englez French. Totuși se pare că generalul se află in capitala Rusiei în misiune oficială. Vizita lui urmărește în special scopul de a întări bunele raporturi dintre Rusia și Anglia cari s'au mai răcit in ultimul timp. Ziarele păstrează tăcerea atit asupra misiunei generalului French cît și asupra aceleia a generalului De Lannes. Secretarul Bursei Munca a declarat că greva va continua pînă cînd carabinierii și polițiștii vinovați vor fi arestați și aduși în fața justiției. După meeting, mulțimea a atacat cu pietre piața catedralei. Forța armată nu a intervenit. Situația e extrem de gravă. Greva se întinde Roma, 29 Septembrie. La Legnano și Bolonia, lucrătorii au încetat lucrul, declarînd greva generală, roti lucrului și în altoVA-J"1*0*»Din Milano sosesc știri cu totul îngrijitoare. Funcționarii C. F. și poștelor sînt pe cale de a înceta lucrul. Parte din impiegații C. F. nu mai lucrează. Greva la Bolonia Bolonia. 29 Septembrie.—Greva generală a fost proclamată aci pentru 24 ore pentru a se afirma solidaritatea muncitorilor cu greviștii din Milan. Greva a început fără incident. Meetingul din Milan Milano, 29 Septembrie.După amiază a avut în arene o mare întrunire de greviști convocată de Bursa Muncea. In urma zgomotului fals că alte incidente s’ar fi produs între lucrători și forța publică, întrunirea a fost întreruptă fără a lua vre-o hotărîre, și o coloană de 10.000 greviști s’a îndreptat spre piața mare strigînd și cîntînd. Magazinele au fost închise pe tot parcursul manifestanților, nici un incident notabil nu este de semnalat. Manifestanții s’au îndreptat apoi spre Bursa Muncel. Lucrătorii electriciani au proclamat și din șiî greva, din care cauză lumina electrică funcționează foarte puțin. Seara a fost liniștită, teatrele au fost deschise dar au fost frecventate de puțină lume. flonV fortiftiațl! engleze Un sportsman romín la Fárfs Leopold al Beldie Telegramele anunță că bătrînul rege al Belgiei se află bolnav în Franța și nu se poate întoarce la Bruxelles. Anul XI. Marghiloman pe drumul la Longchamp (Paris) (Cimpul curselor) , după un desemn al caricaturiștilor Sem și Roubille Greva generali în Milán Boma, 29 Sept.— De astă noapte n’a sosit nici o știre din Milano. Orașul e păzit de armată. Lucrătorii vor decide azi dacă greva va înceta azi sau inline. Ziarele n’au apărut nici azi. Circulația trenurilor se face cu mari întîrzieri. Multe trenuri nici n’au plecat astăzi.* Milan, 29 Septembrie.— Greva generală fiind proclamată lucrul a încetat in marile stabilimente industriale. Tramvaele nu circulă. Cu toate că întreruperea lucrului este generală totuși trenul expres pentru Veneția a putut pleca. De asemenea au putut pleca trenurile dinspre nordul Milanului. Magazinele sînt deschise, orașul este animat dar liniștit. Lo vînd numai ziare din Genoa și din Turin deoarece cele locale nu apar. După amiazi din cauza unei întruniri publice ținute de greviști, lucrul a fost suspendat și în toate micile stabilimente industriale. Forța publică menține ordinea. In întrunirea de după amiazi de la Bursa muncea comitetul executiv al grevel s’a declarat contra grevei generale în toată Italia. * Roma, 29 Septembrie.—Ziarele constată că greva generală din Milan nu are nici un rost și nu este proporțională cu incidentul de erî, și deci nu poate dura nici a se întinde. * Milan, 29 Septembrie.—Astăzi s’a ținut sub preșidebția deputatului republican Chiesa un mare meeting, la care au luat parte aproape 15 mii de persoane. Oratorii socialiști și anarhiști au ținut discursuri violente, spunea un servitor al fabricii, a fost văzut focul cînd s’a și dat alarma și toți cei cari mai erau la moară au venit în ajutor. Era prea tîrziu. Focul izbucnise cu furie — se crede că de la stăvilarul morei, și l’a întins cu repeziciune la întregul corp de clădire. Moara este expusă curentului și cum vintul bătea cu tărie dinspre Nord, focul s’a comunicat și la celelalte dependințe. Posturile de pompieri „Central“ și „Bulevard“ cu mașina cu abur, sub comanda căpitanului Urlățeanu, au venit tățil drumului, în aproape trei sferturi de oră. Dintre autorități au fost d-nii: procuror Victor Dumitrescu, inspector de poliție P. Oprescu, comisar Fonicidels circ. 22-a, etc. Deoarece clădirea moarei era un adevărat cuptor și nu se mai putea salva nimic, măsurile luate au fost trama pentru izolarea focului. Cu modul acesta s’a putut salva o magazie in care se aflau depozitate mari cantități de grin și porumb. De asemenea s’au apărat locuințele personalului fabricei, cari nu fuseseră atinse de focul distrugător. Pompierii au lucrat în diferite puncte pompînd apa adusă in sacale și apă din rîul Dîmbovița. Față de groaznicul dezastru forțele forau insuficiente și lipsa de forate a fost complectată prin oamenii luați din curioșii de la fața locului, din care cauză s’au produs incidente. Primele cercetări asupra provenienței focului D. procuror Victor Dumitresiu, a însărcinat cu ancheta, pe dt. comisar șef Ponieî de la circ. 22-a. Deoarece focul nu se terminase, ancheta a fost sumară. Din declarația oamenilor de serviciu, nu s’a putut stabili proveniența focului. Se crede, că incendiul s'ar fi declarat la stăvilarul morei din cauza neglijenței vreunui servitor. O altă versiune, este, că incendiul ar fi provenit de la firele electrice, moara fiind luminată cu electricitate. Soția casierului morei, Bănică Ionescu, a declarat comisarului că aseară pe la orele 8 ar fi simțit în curtea morei, un miros greu de lemn ars, și că la miezul nopței a văzut focul. Nimic, sigur, însă. Pagubele se aproape la aproape cinci sute de mii de lei. Atit clădirea cit și instalațiile erau asigurate. « La orele 2.45 cînd m’am retrag dela load dezastrului, incendiul continua să ardă cu furie. C. Daneaglu Marele foc de la moara Ciurel Moaru Solacolu în flăcări. — Toată instalația morei distrusă de incendiu.—Pagube enorme. Astă noapte începind de pe la orele 12 și un sfert, partea de Nord-Vest a Capitalei a fost luminată de o lumină roșiatică, care trăda că în acea parte a orașului se petrec lucruri neobișnuite. Locuitorii Capitalei erau alarmați, și toți spuneau cu îngrijorare : foc mare ! Ca abia la orele 12 și jumătate, cînd pompierii porneau de la „posturi“ s’a putut afla că arde moara Ciurel, ținută în arendă de d. Costică Solacolu. Spre locul incendiului. Un adevărat dezastru MS sui iu prima trăsură ce-mi eși înainte și după o cale anevoioasă de 50 minute, pe un timp neuros și întunecos, ajunsei cu mare greutate la locul dezastrului, întreaga construcție a morei magaziile de cereale, hambarele și toate instalațiile otafi cuprinse de flăcări. Construcția morei și dependințele, trezniau sub povara focului. Clădirea era reconstruită acum vreo 12 ani, iar instalațiunile erau așezate cam tot de atîta timp. Moara cunoscută sub numele moara de la Ciurel“ a fost proprietatea, d-lui Mache, dau și acum o exploatează de Solacolu. Primele ajutoare.— Pompierii și autoritățile.— Izolarea focului —Cam po la orele 12 din noapte îmi «»Bia&gaaaBfm m hiihiiiiiiwiip»»«—■■■.■.p.-nmi., DIM COiiSTÂMȚA Constanța, 29 Septembrie. — Turbina No. 2 a primăriei, pe cînd stropea străzile orașului caii au luat vînt, în fuga lor, călcînd pe potemchinistul Vasile Mihail și care în stare gravă a fost dus la spital. — Niște răifăcători necunoscuți au spart tutungeria lui Trincolu, furînd marfă și bani în valoare de 300 lei. Țiganul Cristache Gheorghe a furat fata lui Tănase Gheorghe, tot țigan, ambii din Mangalia. Tatăl urmărind pe fugari i-a găsit in satul Caracicula unde cu un foc de revolver a împușcat pe flacați lăsîndu-l mort. Criminalul a fost trimesă la parchet. I — Trupa Marinescu a jucat „Fire de artist“ în fața unei săli pline. Succesul moral a fost mare. Dan Citiți interesanta descriere @,ssi«i ® i9 frast m J$$muneca“ de astăzi .30 Septembrie