Dimineaţa, noiembrie 1907 (Anul 4, nr. 1337-1366)

1907-11-25 / nr. 1361

Anul IV.—No.i»6i Duminică 26 Noembrie 1907 DIRECTOR CONST. MILLE ABONAMENTE: cu preiuls Un fin •••••••• Sili 20 6luni •••*•**• n 11 luni • *•••*•• M ^ Telefon 1 Ps”,f,J CsPi,ală Ra «i» Proniacie și Straisăfafe Ho. 12141 APARE ZILNIC CU CELE UNST URMA ȘTIRI ALE NOPTEI ocsxcccccc«<»xî^^ ,öi v , Explozia unei bombe. Ciocnire între polițiști și revoluționari Odesa, 23 Noembrie. — In cursul unei descinderi intr’o casa poliția a fost primită cu focuri de revolver, rănind cinci persoane. Intr'una din camere a esplodat o bombă, cea ce a făcut ca o parte a clădirei să se dărâme. întoarcerea împăratului Wilhelm în Germania Londra. 23 Noembrie. — împăratul Wilhelm pleacă Luni din castelul din High-Clift; înainte de a se reîntoarce la Berlin împăratul va rămîne 2 zile la Londra, unde va sosi Luni și va dina în aceiași zi cu regele Eduard în palatul de la Buckingam. Impăratul Germaniei nu va locui de data asta la Buckingam ci la ambasada germană. Monarhul și-a făcut complect convalescența și acum se interesează de aproape de întîmplările din Reichstag. El a fost informat zilnic prin telegraf la High-Cliff. Boala regelui Oskar Stockholm, 23 Noembrie. — Boala regelui Oskar este aceași ca cea din Noembrie și Decembrie anul trecut. După buletinele semnate de medicul regelui și doui profesori somnul suveranului e tulburat din cauza boalei și slăbirea forțelor îl silesc să rămne în pat de două săptămîni. Starea suveranului e serioasă dar în afară de orice pericol. Alaltă ori prințul moștenitor a fost însărcinat cu regența. înlăturarea crizei din Germania Berlin, 23 Noembrie.—Ziarul „Loka- Anzeiger“ publică un articol sugerat probabil de Buelow, cu privire la înlătturarea crizei. Speranța cancelarului că va interveni o înțelegere între guvern și bloc s’a împlinit. Prințul Buerow nu va răspunde declarațiilor de încredere ce i s’au făcut eli, dar va reveni probabil cu altă ocazie asupra crizei. Misiunea majorităței este acum să dovedească că este capabilă de lucru. * Berlin, 23 Noembrie. — „Vossische Zeitung“ confirmă știrea că partidele germane vor alcătui un comitet comun care să discute proectele de lege ce vor fi la ordinea zilei. Teama suveranilor i* spanioli de atentate Cum călătorește prințul moștenitor al Spaniei. Paris, 23 Noembrie.— In zilele din urmă a circulat în Paris un svon sensational după care copilul cu care a J sosit în Argila perechea regală spaniolă nu era prințul moștenitor ci fiul de aceași vîrstă al unui nobil de la curtea Spaniei. Prințul moștenitor călătorea într-un alt vapor sub nume străin. La sosirea la Windsor rolurile au fost din nou schimbate, și prințul moștenitor al Spaniei reinstalat în drepturile lui. Același lucru s-a făcut și la reîntoarcerea în Spania. Ca motiv al acestei înscenări se dă marea frică ce o au suveranii spanioli de atentate. Odată cu acest aranjament s’au făcut și acte necesare ca pentru un caz eventual să se poată imediat stabili identitatea prințului și să nu se ivească complicații. Dacă zvonul corespunde sau nu adevărului nu se poate preciza. La Paris însă nimeni n’ar crede dacă i s’ar susține contrariul, dată fiind persistența cu care s’a înrădăcinat știrea. Sinuciderea unei artiste New York, 23 Noembrie. — La hotelul Baltimore s’a sinucis d-ra Bloodyood, una din artistele sărbătorite ale Americei. Artista s’a sinucis cîteva minute înaintea începerea reprezentației. D-ra Bloodgood era din familie nobilă și bogată. Ea pierdu însă curînd averea și se devotă apoi teatrului în cari a avut succese enorme. încetare de grevă Petersburg, 23 Noembrie.—Toate fabricele în carieriera grevă au reluat lucrul. Liniște la Petersburg Petersburg, 23 Noembrie.—Noaptea și ziua de azi s’au trecut în liniște. S’au făcut multe arestări. Numai școalele superioare au fost ocupate de către soldați deși cursurile au fost întrerupte. Pretutindeni viața orașului a reluat aspectul sau obicinuit. O mănăstire atacată de bandiți Petersburg, 23 Noembrie.Douăzeci de oameni înarmați au atacat mănăstirea Kreporz în apropiere de Pleschan, unde au ucis 6 călugări și au rănit grav alți 3. Poliția urmărind pe bandiți aceștia s’au refugiat într’o cameră, unde s’au baricadat, deschizînd un foc puternic contra polițiștilor. In cele din urmă s-a trimes contra lor o companie de soldați cari au dat foc casei. Patru din bandiți au pierit în flăcări, 8 au fost împușcați, iar ceilalți au fugit. Croați în Camera ungară Budapesta, 23 Noembrie. In Camera deputaților au avut loc nouă scene furtunoase, Vica președintele Novaj a aplicat cu rigurositate regulamentul Camerei luînd cuvintul oratorilor croați îndată ce se indepartau de subiect. Croații voind să vorbească apoi în limba croată au fost opriți. Faptul acesta a provocat mare agitație între croați, cari sub impresia cele întîmplați au trimis la orele l o telegramă președintelui Julius Juth, care se află pe proprietatea sa la Tornya în comitatul Csanad. Croații au comunicat președintelui Camerei, că văd în această atitudine a vicepreședintelui Navay, o provocare care pune la îndoială rolul lor de reprezentanți ai Croației, și l-au rugat să intervie pentru a pune capăt acestor măsuri ilegale. Un proces interesant Viena, 23 Noembrie. — In curînd va avea loc aci un interesant proces între principesa Stefania Lonyai și pianistul Norbert Kahrer. In Ianuarie dama de onoare a principesei baroneasa Gageru a intervenit pe lîngă directorul conservatorului din Viena să angajeze pentru castelul Orosvar din Ungaria un bun pianist, care să fie și componist. Directorul conservatorului Perger a recomandat pe Kahrer care a luat in 1906 premiul conservatorului. Pianistul reclamă acum onorariul sau dela 19 Ianuarie pină la 4 Februarie și pagubele ce le-a avut lipsind dela concertele din Viena, în sumă de 800 coroane. .Acuzări aduse ministrului Franz Kossuth Budapesta, 23 Noembrie.— In legătură cu discursul ținut eri de Zoltán Lengyel în Cameră, prin care spune că Franz Kossuth în timpul rezistenței naționale a conspirat nu numai cu croații ci și cu sârbii, un ziar publică azi date autentice cu privire la măsurile luate pentru eventualitatea unei rezitențe armate față de invazia austriacă. Ziarul numește pe Franz Kossuth conducătorul acțiune de acum doi ani și spune că s-a încheiat atunci o convenție cu Serbia și și-a asigurat sprijinul Bulgariei și al Muntenegrului. Kossuth ar fi declarat că are sprijinul Italiei și deputatul Kovács sprijinul evreilor din Polonia. Cu toată neveracitatea știrei, un redactor al ziarului „Pester- Loyd“ a intervievat pe ministrul Franz Kossuth în aceată privință. Kossuth a declarat că această știre nu e docit o reîmprospătare a calomniei de acum doi ani, și a autorizat pe ziarist să scrie că știrea publicată de acel ziar nu corespunde adevărului. Teama țarului de atentate Petersburg, 23 Noembrie.—Din cauza deselor atentate familia țarului a renunțat să se mute în palatul de iarnă la Petersburg. Se crede că înmulțirea atentatelor e o dovadă de renaștere a mișcărei ultrarevoluționare. Logodna principelui Ferdinand al Bulgariei Schwerin, 23 Noembrie.—După un ziar din Mecklemburg principele Ferdinand al Bulgariei s’a logodit eri seară în castelul Serrahn, lîngă Krakow, cu principesa Eleonora Reuss de Koestrinitz, sora răposatului principe Adalbert de Saxa Altenburg a cărui văduvă are castelul Serrahn ca reședință. * Sofia, 23 Noembrie.—Președintele consiliului a informat Sobrania despre logodirea principelui. (Aplause). Deputații au însărcinat pe președintele Sobraniei să remită felicitări principelui. Din Camera austriacă Viena, 23 Noembrie.—Camera deputaților a adoptat urgența pentru moțiunea Choc privitoare la scăderea impozitului pe zahăr și a trimis toate propunerile relative la această cestiune la comisiunea budgetară cu obligațiunea de a raporta în termen de opt zile. Toți oratorii s’a fi exprimat în favoarea unei scăderi mai mari decit cea cuprinsă în proectul de lege de curînd supus Camerei. Camera a început în urmă discuțiunea moțiunii de urgență privitoare la compromisul cu Ungaria. Deputatul Chiari declară că trebue ca Parlamentul să se pronunțe pentru ori contra deoarece o amînare continuă ar fi o nedemnitate și ar putea pune în pericol existența parlamentului. Deputatul Malik declară că germanii radicali resping orice compromis pentru rațiuni politice și economice și cer separațiunea și uniunea personală. Ședință Luni. Temere de atentat contra lui Basic Belgrad, 23 Noembrie.—Bătrînii radicali au făcut apel în contra alegerea a 200 consilieri comunali. Sunt temeri că alegerea va fi anulată. Situația devine din ce în ce mai critică și sunt temeri serioase că elementele ultra oposiționiste vor încerca un atentat cu bombă în contra primului ministru Pasid. Locuința lui Pasid e păzită de polițiști. Un ministru austriac care amenință cu demisia Viena, 23 Noembrie. — Președinții partidelor s’au întrunit azi pentru a se consfătui în vederea dezbaterilor compromisului In total vor lua cuvîntul 48 oratori. Mîine va avea loc ședința comisiunei bugetare pentru scăderea impositului pe zahăr. Diferențele iscate între ministrul de finanțe Koritowsky și conducătorii partidelor la chestia scăderei kapositului pe zahăr n’au fost încă aplanate. Partidele cer scăderea impozitului la 8 coroane și apoi la 4 pe cînd ministrul la 6 și apoi la 2 sau 3. Ministrul a declarat că în cazul cînd nu va putea ajunge la o înțelegere nu va lua parte la dezbaterile comisiunei bugetare. Această procedare ar însemna o demisiune.jau cercurile parlamentare e numit Bitinsky ca viitor ministru de finanțe. Pretisasul complot contra imparatului Franz Josef . Budapesta, 23 Noembrie. — Senzaționala știre publicată ori de ziarul „Anap“ cu privire la un pretins complot în contra împăratului Franz Josef și a prințului moștenitor Franz Ferdinand a avut azi urmări triste pentru un polițist. După cum se știe parchetul a orânduit de ori o anchetă pentru a afla pe funcționarul care a trădat ziarului ordinul secret. Cercetările au stabilit că polițistul Otto Lazar în etate de 34 ani, căruia i se încredințase actele spre copiere, le-a copiat în două exemplare și a predat unul fratelui säu Anton Lazăr student în medicină și corespondent al ziarului „Anap“ la Viena. Anton Lazăr a plecat cu copiile actelor la Viena și de acolo le-a trimis ziarului. Polițistul a fost imediat destituit și arestat. Mute el va fi înaintat parchetului. Otto Lazar și-a mărturisit actul sau de indiscreție. După codul penal el urmează să fie condamnat până la 5 luni închisoare. Studentul în medicină Anton Lazăr a fost interogat de poliția din Viena și va fi probabil arestat și înaintat poliției din Budapesta. Biroul corespondenței semi - oficiale telegrafice Ungare e autorizat din loc competenta comunica că deși informațiuni asupra presupusului atentat au sosit ancheta a stabilit că e vorba de o simplă încrrcare de șantaj. * Viena, 23 Noembrie. Conform unui comunicat al biroului presei, aparținînd poliției, a primit și poliția din Viena știrea unui complot în contra împăratului. Ancheta a stabilit că la mijloc e o simplă tentativă de șantaj și că nici ambasadorul Austriei la Constantinopol nici representanții Mexicului la Viena și Geneva nu au nici un amestec în această afacere. Atentat nereușit New York, 23 Noembrie.Un nebun anume Steele a încercat ori un atentat în contra guvernatorului Guild. Doui șefi lucrători cari se aflau în anticameră au oprit însă intrarea nebunului, care a tras asupra lor rănindu-i. Nebunul a fost prins și arestat. Accident de automobil Paris, 23 Noembrie.—Contele Szapari președintele clubului automobilist ungar, a căzut victima unui accident de automobil. Automobilul contelui Szapari, în care se mai aflau șoferul și un alt domn s’a ciocnit cu o trăsură în drumul de la Chate au fost la Consselenohe. Automobilul a fost sierimat. Contele a fost adus la Paris grav rănit. Ceilalți doul au răni neînsemnate. Vinderea bijuteriilor principesei Luisa Viena, 23 Noembrie.— In cursul săptămînei viitoare vor fi vîndute la Dorotheum toalete și bijuterii prețioase ale principesei Luisa de Coburg. Bijuteriile erau amanetate. Nenorocire. — La morți Londra, 23 Noembrie.—Din New York se telegrafiază ca. 14 lucrători au căzut victima unei nenorociri la clădirea noului tunel din Pensilvania. Lucrătorii "Ișî făcuseră în tunel o colibă în care dormeau. Coliba luînd foc tunelul în care lucrau în acel moment 120 lucrători tunelul se umplu de un fum puternic. Parte din lucrători au putut sa se refugieze la timp , 14 au murit înăbușiți. Duelul contelui de Noailles Paris, 23 Noembrie.— Azi a avut loc duelul intre contele de Noailles și literatul Thenon, care după cum s’a comunicat, a ridiculizat într’o revistă teatrală pe contesa de Noailles. Contele de Noailles a fost secundat de marchizul Montesqui și prin Chigmaî.— Drd. Un proces al guvernului italian Roma. 23 Noembrie.— Tribunalul arbitru a dat o sentință nefavorabilă guvernului în procesul sau cu societatea căilor ferate, respingînd cererea lui de 113 milioane.— Ord. îngropat de via Dresda. 23 Noembrie. — In Camera mortuară a unui cimitir de aci a avut loc noaptea trecută o scenă îngrozitoare. Intra cei cari se aflau depuși în sicrie era și un măcelar care căzut într’un somn letargic și fiind considerat mort, fusese adus aci. Peste noapte măcelarul se trezi și îngrozit că se află depus intre morți începu să țipe. Sosind pana i £«J[ măcelarul fu transportat la spital, unda încetă din viață din cauza spaimei prin care trecuse. Starea sănătățe! lui Campbel Bannerman Londra, 23 Noembrie. — Starea sănăttățeii primului ministru Campbell Bannerman continuă a fi nefavorabilă. Există îndoială dacă el va putea apare în parlamentul englez. El va fi probabil înlocuit de ministrul de finanțe.—Drd. Asupra revoltei contra Sultanului din Zanzibar Londra, 23 Noembrie.—Ziarul ,,Dayii Telegraph"1 publică o știre inspirată probabil din cercuri guvernamentale, cu privire la revolta gazdei sultanului din Zanzibar. Conform acestei știri revolta armatei indigene a avut loc anul trecut în Septembrie și vasul german „Hussard“ a intervenit în interesul comerțului german. Revolta nu a avut însă dimensiuni serioase și o intervenție a consulului B itaniei nu era necesară. Știrea că interesele și comerțul Angliei ar fi avut de suferit din această cauză nu corespunde adevărului. Din Maroc Lalla Marina, 23 Noembrie.—Triburile marocane continuă a primi zilnic întăriri și dispun actualmente de mai bine de 12000 de oameni. Se confirmă știrea că trimișii cîtorva triburi au sosit la Udjda să-șî presinte supunerea. Muley Haîid ocupînd Mazaganul Cadix. 23 Noembrie —Călătorii care vin din Tanger aduc știrea ca Muley Haîid ar fi luat Mazaganul și că ar fi acum în mers spre Casablanca, unde ar fi domnind o mare panică. Luarea Ahabolului Lalla Marina. 23 Noemb.—1500 de oameni au luat parte la luarea Ahnbolului care era apărat de numeroase grupe de marocani. Artileria s-a măturat. Francezii au avut doui răniți. Trupele s au întors spre seară în lagărul de la Martimorey unde au ars casa caidului HokottiT, în timțul intoarcerea trupelor tribul Benismassen a încercat o nouă ofensivă însă au fost respinși cu perderi. Lupta a durat de dimineață pină după amiazi. Din Camera ungară . Budapesta,23 Noembrie.— Camera continuă discuțiunea legei de autorizare a compromisului. Mai mulți croați ridicind recriminări constituționale, vicepreședintele Novaj le ia cuvîntul. Alți croați vorbind în limba croată în cestiuni de regulament, președintele le ia asemenea cuvîntul, ceea ce produce mare zgomot printre croați. * Deputatul roman Maniu declară că proectul în discuțiune este o violare a parlamentarismului ; guvernul însuși este respunzător de situațiunea sa forțată. Partidul naționalităților nu a încheiat o alianță cu croații nici o confraternitate de arme cu el, ceea ce însă nu exclude faptul că oratorul simpatizează întrucit îl privește cu lupta lor. Nu sunt croații cari au creat situațiunea actuală, din contra s’au comis greșeli politice cari au pus pe croat în situațiunea forțată de a duce o asemenea luptă Națională nepluitînd avea încredere in guvern, oratorul respinge proceul. Banul Croației sosește în acel moment și desminte svonurile că ar voi să demisioneze. Ciocnire de vase Portsmouth, 23 Noembrie.Vasul de rästoiü „Principele George" s’au ciocnit în noaptea trecută in portul de aci cu crucișetorul „Shannon“. Cel dintâia a fost grav avariat și adus în docurî. Propunerile ministrului de războe al Franței Paris, 23 Noembrie.— Ministrul de resboiü Piquart a făcut comisiunii senatoriale pentru armată propunerile următoare cu privire la reserviștiî și teritoriali. In prima perioadă reserviștii vor face 21 de zile, in a doua perioadă 15 zile. Teritorialii vor face o perioadă de 7 zile. Orice dispense vor fi suprimate. Ca titlu transitoriaü, militarii cari au făcut un an de serviciu activ vor face în 1908 28 zile. Contra Holerei Constantinopol, 23 Noembrie.—Consiliul sanitar internațional îșî a schimbat decisiunea de la 30 Noembrie st. n. prin care vasele purtînd bolnavii de holeră să nu fie respinse ci trimise la lazaretul din Sinope sau dacă acesta este plin la Teodosia. Asupra turburărilor din Persia Constantinopol, 23 Noembrie.—Știrile din Taebris despre desordinele grave din Uria sunt fără temeiii. O depeșe din Urmia cu data din 3 Decembrie constată că domnește liniștea. Din Camera franceză Paris, 23 Noembrie.—Azi dimineață a avut loc discuțiunea bugetului. D. Caisaux zice că situațiunea budgetară este cât se poate de bună și permite a se echilibra în mod definitiv budgetul pe 1909. Situațiunea financiară este cu totul satisfăcătoare din punctul de vedere al tezaurului statului ca și din al bogăției publice precum și din al rezervei de aur. Creditele suplimentare care au fost criticate de către unii oratori au fost necesitate de evenimentele de la sud și de ale politicei esterioare. (Aplause). După amiază Camera, a adoptat legea, finanțelor privitoare la încorporarea aestei legi la proectul ,pentru noua evaluare a venitului proprietății funciare propus de guvern și de comisiune. —Explozie Caserta’, 23 Noembrie.—Pirotecnia din satul Sanfelice Cancello fabricînd fără autori satiune focuri de artificii le-a ascuns în casa unui țăran. Eri seara artificiile au facut esplosiune. Sunt șase morți. Scufundarea unui vapor Rio de Janeiro, 23 Noembrie.—Vaporul „Guasco“ deservind porturile din Sudul Brasiliei s-au scufundat în urma unei ciocniri în largul măreț cu vasul „Paranagua". Sunt zeci de victime. Groaznica catastrofă minieră — 600 victime — Fairmont (Virginia), 23 Noembrie. în minele societăței Onest Mines Coal Company Fairmont mai multe sute de mineri au fost acoperiți prin surparea minei provenită cauza unei violente explozii de pulbere. Se socotesc viclimlle ca la 500. S au scos mai multe cadavre. Bursa din străinătate Paris, 20 Noembrie.— Renta austr. cor. 96.— renta ung. aur 95.80; acț. cred. austr. 103.— c. f. austr. ung. 93.40; schimb Londra 692.—, renta austr. cor. 104.12; renta ung. cor 123 68; alpine 7.16. Viena. 20 Noem.—Renta austr. aur. 636.75; Acț. cred. austr. 754.—, banc. ruse 672.—; non impr. rus 588.75; renta ung. aur. 93.35; renta ung. cor. 117.85; c. f. ans.ung. 117.73; schimb Viena 88 60. Berlin, 20 Noembrie. — Act. cred. austr. 97.— Act cred. ung. 199.80. C. austro-ung. 215.— Alpine — 73.10. Telegrame din țară IAȘI, 23 Noembrie. — Duminică la orele 4 va avea loc o serbare organizată de școalele Cultura, cu prilejul serbărei izraelite Macabei. — Inaugurarea ospătăriei Iordache Popovici, construită în curtea spitalului Sf. Spiridon, se va face pe ziua de 1 Decembrie. D. căpitan Turculici, a fost numit intendent administrator al ospătăriei și d-na Calipso Safia ca supraveghetoare. — Poliția a înaintat parchetului pe casa lui Dan Anghel, cara a înjunghiat pe lucrătorul Constantin Ionescu. — Se desmite în mod formal știrea absolut falsă dată de „Universul“ cum că dna Racila, ar fi implicată in afacerea falsificărei de timbre. — Sîmbătă se va reprezenta la teatrul Național piesa „Victimile legei“, cu concursul d-rei Filoti, de la Teatrul Național din București. — Dan Iași, 22 Noembrie.—D. Teodor Tironovici, trecînd cu trăsura pe strada Nicolina, calul speriindu-se a luat vina răsturnînd pe cei din trăsură. D. Tironovici a fost rănit la cap. — După o ultimă dispoziție a primului președinte al Curții de apel, ultima zi cînd vor putea fi primite apelurile electorale este ziua de 25 Noembrie. — In procesul prințului D. Sturdza și arendașii Fischer și Juster, tribunalul a respins incidentul de chemarea în garanție a principelui Sturdza și a aminat procesul pentru 22 ianuarie. — D. Cristian Hagi Iacob, domiciliat în strada Păduro i. eșind de la baia Dianei, a încetat din viață. — D. general Crăiniceanu șeful statului major, a inspectat serviciul statului major local. — La mitropolie s’a primit un denunț contra unui preot paroh din jud. Dorohoiu, despre care se spune că cu prilejul serviciului divin ar fi fost lovit de mai multe ori de accese de epilepsie. Preotul susține că nu sufere de această boală, ci că fusese intoxicat. O comisiune medicală îi va examina. — Dumitru Angliei, autorul crimei din Sărărie, a fost depus. — Societatea funcționarilor comerciali va da un bal iu folosul societăței. — Dan. IAȘI, 23 Noembrie. — Aseară s’a jucat pentru prima oară, în fața unei săli pline, la Teatrul Național piesa „Hoțul“ de Bernstein. D-na Pruteanu, dnii Dragomir, Rolfinski, Popovici, Momulescu și d-na Verona, au interpretat rolurile cu un succes deosebit. Va interesa desigur pe cititorii noștri de a afla părerea d lui Ronetti Roman, cunoscutul literat, autorul lui „Manasse" asupra piesei în sine. Iat-o : Piesa nu este decit o șurubare forțată. Sufletul nu joacă nici un rol. Actul întîial are nici tehnica teatrală; actul al doilea însă are citeva scene frumoase pur teatrale. — Dan. Craiova, SS Noembrie. D. prefect al județului, E. Vercescu, a plecat la București pentru a supune ministrului de interne planul de împărțire al județului în conformitate cu noua lege administrativă ce e vorba a fi votată în curînd de corpurile legiuitoare. Pină acum Doljul era împărțit în 7 Plășî, iar după noua împărțire județul va cuprinde 18 plăși. I — I. G. Orman, prim-președintele al Curtei de apel, care urma să instruiască afacerea omorului din Galicea-Mre, a dat această delegație d-lui judecător de instrucție Ion Strelicescu, care, după un lung interogator luat primarului Florea Badea își secretarului comunei Ilie Predescu, din Galicea, cari au omorît în bătae pe George Ilie Cotigă, i-a depus pe amîndoi. — Șeful secției de jandarm, jurail din corn, Perpezița, abstuxut melinja* de de țigani, hoți de cal, cari mișună în tot județul. Pîna acum au fost prinși și arestați Ioan Fota și D-tru Ștefan Fota. Eî au fost înaintați parchetului. — Flăcăul Ion Vasile Gogoașă din comuna Adunații Degeormani fiind refuzat în cererea sa de dragoste de fata Lina Ciocan într-un moment de gelozie a tras asupra ei mai multe focuri de pușcă, rănind-o în obraz. Criminalul a fost arestat. Vara. BRAILA, 23 Noembrie.—Astă noapte Vasile Caraiman din strada Dorobanți No. 128, însoțit de sub-comisarul Duca a prins în flagrant delict de adulter pe nevasta sa în strada Balizarie No. 8, cu turcul Dervișul Abdulah. — A fost arestat Lamptaz Trandafir fiind găsit fără acte în regulă. — Comisia loteriilor a jud. Brăila, compusă din prefectul județului Orășanu, substituit de procuror Bibirescu, și primarul orașului, întrunindu-se la prefectură a verificat aitele justificative, prezentate de societatea de încurajare pentru îmbunătățirea rasei afriane, care a organizat loteria ce s’a tras la 15 Aprilie c., și constatînd că banii rzultați au fost întrebuințați conform angajamentului, a descărcat societatea de gestiunea loteriei. Profitul net a fost de 15.800 lei. Din acea sumă s’a dat 1.600 lei societăței pentru clădirea unei școale, și cu restul’a cumpărat 3 reproducători de rasă. — Au fost înaintați parchetului Mehmet Véli și Anton pentru un furt de cereale. — L. Cosokievici fost casier la societatea franco-română a fost supus unui lung interogator în afacerea delapidărilor dela numita societate. — Ion Manole muncitor în port, in vîrstă de 65 ani a murit azi subit în str. Roșiori. E vorba ca primăria să organizeze un serviciu serios de control, pentru a verifica biletele de liber parcurs cari le eliberează societatea de tramvae electrice. Primăria, care are conform transacțiunea, un anume procent din veniturile societăței, e nevoită să ia această măsură din cauza abuzurilor pe cari le face direcția acelei societăți în acele bilete — Horia. GALAȚI, 23 Noembrie.— Duminică, d. Grigore L. Trancu-Iași va ține o conferință la societatea funcționarilor comerciali. — Din 16 candidați la gradul de maiori au reușit patru căpitani de infanterie din corpul al 3-lea de armată. — Astăzi s’a întrunit din nou consiliul sanitar, pentru a lua măsuri în vederea progresului pe care îl face scarlatina la noi. — In localitate, s’a constituit un comitet pentru ridicarea unui monument defunctului general Lahovari fost șef al partidului conservator din Galați, fost senator de Covurlui. Președinte al acestui comitet e d. V. Macri, actualul șef al partidului conservator din localitate. — D. dr. Niemerover va vorbi miine la ora 10 la templul meseriașilor, în localul secțiilor sioniste uite. — A fost dus la spital Clara Dumitru, atins de alienație mintală. — A fost înaintat poliției individul Petru Ionică, pentru un furt de la magazinul Fieldarman. — In oraș s’au ivit trei cazuri noui de scarlatină. —Un început de incendiu s’a declarat în strada Carol No. 5, la locuința d-lui Caramfil. — Mîine trupa d-nei Aristița Romanescu va reprezenta la teatrul Papadopol: „Cancer la inimă“ sub patronagiul primăriei, în beneficiul săracilor.—Rom. CONSTANȚA, 23 Noembrie.—Lina Stoica ajutoare de chelneriță la hotelul de Grivița, profitînd de ocazie că pasagerul Ion Trisicuca era turmentat de băutură, i-a furat 680 lei dispărind. Desmeticidu-se și văzind lipsa banilor Trisicuca a anunțat poliția. Aceasta, după cercetări a prins hoața in satul Murfatlar unde ea fugise. Banii au fost găsiți toți ascunși in mod original, intr’un loc discret. — Locuitorii din Eniseniia a reclamat că evaluarea tutunurilor cultivate nu s’a făcut conform regulamentului, ci cu preț minim de treizeci bani kilogramul. Ei au cerut anchetă. — In vederea apropierea sărbătorilor multe doamne din elită au hotărit să dea o reprezentație și produsul căreia să servească la ajutorarea săracilor. — Consiliul comunei Palaz a fos dizolvat. —Protoareul județului, Grigorescu a plecat în inspecția parohiilor din județ. — Trupa Niculescu Buzaü în fața unui numeros public a jucat „Zoro“ și „Fetele din Popa Nan“. Succesul moral a fost enorm. La sfîrșit a avut loc o manifestație de simpatie pentru Niculescu-Buz... Pentru Sîmbătă cînd se joacă „Murzunache“ biletele sunt vîndute toate.—D. GIURGIU, 23 Noembrie.— Regimentul 10 cavaleria a cerut poliției urmărirea surgentului-major de la muzică Petrovici Ion, care avînd permisie de 4 zile la Belgrad a dispărut după ce a ecrocat mai multe persoane cu diferite sume de bani. Locuitorul Ino Banat, după ce a băut pină la orele 4 s-a înapoiat acasă și a încetat subit din viață. — Cei doi pungași Leon Cohn, și Leon Grighel, cari fuseseră înaintați poliției de siguranță din București au fost readuși aseară aici. S’a constatat că Cohen a comis un furt cu spargere și la Pitești. — A toni discofierii autorul furtului din comuna Gropeni. El este locuitorul Păun Stan Tudor din Gropenî. A comis crima pentru a putea jefui victimele.—Idem Afacerea Ciule! la Casație Afacerea aceasta, care face de citeva zile atîta zgomot, a intrat intr’o nouă fază. Se știe că judecătorul de instrucție de pe lîngă parchetul tribunalului Botoșani a fost însărcinat cu instituirea afacerei aceștia, care reclamă o grabnică soluție. Cum, însă, d. Ciulei a funcționat pînă acum cîteva zile ca președinte al tribunalului Botoșani, ar fi fost pus într’o situație foarte delicată atît d-sa cît și judecătorul de instrucție din orașul în care d. Ciulei a fost șeful magistraturei. Pentru a evita asemenea situații, procurorrul general de Iași a cerut înaltei Curți de Casație transferarea instrucției și a întregei afaceri. Curtea de casație a fixat pentru Luni 26 Noembrie ziua când urmează să se pronunțe asupra cerere procurorului general. , ■, , , * ........... In legătură cu această afacere, primim din Botoșani următoarea telegramă dela corespondenții nostru : „Președintele Ciulei neputind sta sub grava acuzare ce i se aduce, a cerut singur accelerarea instrucției. Procurorul Tufescu a făcut și face investigațiile necesare în toate direcțiile. „Afacerea se află pentru moment iu instrucția d-lui Niculescu, judecător de instrucție, care însă după toate probabilitățile se va recuza singur din cauza legăturilor de prietenie ce ce le are cu d. Ciulei. „Procurorul Tufescu va face miine inventarul averei defunctului Capșa. Servitorul Grossu se află arestat la poliție pentru a nu comunica cu nimene. Tot miine judecătorul de instrucție se va pronunța asupra punerei in libertate a lui GJ 0330. DE LA OPERA Teatrul Național. Opera italiană: Gioconda de Ponchielli. Opera italiană a avut aseară cel mai reușit spectacol de la plecarea lui Titta Ruffo. Frumoasa și dramatica muzică a lui Ponchielli a însuflețit pe toți și au dat tot Ce au mai bun. D-na Polli-randapcio a susținut cu demnitate rolul titular și în actul final a avut prilej să arate sănătoasa egalitate a vocei sale în toate registrele. Tenorul Colti s’a încălzit in Enzo Grimaldo și l'a cîntat cu avint. S’a prea grăbit însă cu bisarea romanței „Cer și mare“. (^Baritonul Belatti a ieșit cu cinste din greaua misiune de a cînta pe Barnaba, basul Torres de Luna a dat un prețios concurs, d-ra Tina di Angelo a fost destul de bine în Laura și d-na Midora foarte bine în Oarba. O mare parte la succesul serei a avut excelenta orchestră a ministerului instrucțiunei și maestrul Sperrino, care a condus-o în mod strălucit. Muzica da balet, cu faimosul danț al orelor, a fost aclamată cu entuziasm și danțul orelor a fost bisat. Capriccio Ultima oră telegrafică Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali din: LONDRA, PARIS, BERLIN, WIENS și BUDAPESTA 010 > V'. 4 • €-■:/' COTA Cerealelor și a pescăriilor Pe ziua de 22 Noembrie GALAȚI Au sosit 41.371 kgr. pește proaspăt. S’au vîndut: Crap 87—60, ciortocrap 50—37, ciortan 40—36, ciortanică 36—24, șalău mare 197—110, cîijaucă 34—21, plătică 35—22, lin 44, știucă mare 46—13, caracudă 45—32, babușcă 25—10, somn iarma 158, somn iaplac 177—80, somoteiu 48—26, biban 24—15, albitură 15 —12, morun 129. BRAILA Au sosit 38.000 kgr. pește proaspăt. S’au vindut: Crap 100-103, ciortocrap 44—46, ciortan 28—30,iortanică 29, șalăui mare 85—138, avat 20—25, cîrjancă 15, plătică 21—28, știucă mare 24—47, caracudă 33—50, babușcă 16—18, somoteia 41—65, biban 17—25, albitură 6—22, oblețî 12, cegă 180—305. ȘTIRILE MOPȚEI Tragica, moarte a unui focar Ion D. Nicolau focar pe mașina cu No. 703, a sfîrșit cu viața în împrejurări cu totul tragice. Pe la orele 11 fără un sfert astănoapte, numitul focar voia să traverseze linia ferată din stația R. M. pe care se făcea manevră pentru descompunerea trenurilor. Tocmai ln momentul cind Nicolau se afla între vagoane, trenul se puse în mișcare. El fu prins între două vagoane, tamponat la cap, mutilat groaznic, rămînind mort. Anunțîndu-se circ. 22 a. d.comisar șef Atanasiu a venit la locul nenorocirei și în urma încuviințărei parchetetului, cadavrul a fost ridicat și transportat la morgă, club. pyom fl U EiiTü Einflii %mm Marți 26 Noembrie 1907 Furtul din casa — —— lui Wanderbil 39 pagini de text — Soperlă Mirată , 20 îxx toată Țara.