Dimineaţa, iunie 1908 (Anul 5, nr. 1539-1569)

1908-06-01 / nr. 1539

sf Dumineca 1 Iunie 1908 ASTAZI: 31 Maiü (13) 1908 Răsăritul soarelui 432 a. m.—Apusul soarelui 8.00 p. m. CALENDAR ortodox: Apost. Simil și Stratoaio. — Catolic Tobias. Memonfn Au6n^l***îî"—Ka^mâut()î^țîîc^ ilutilulily Toate tribunalele sînt închisa. TIMPUL țl P F fanul D <*r&<t;30 Terasă a Berăriei și Restaurantului ,.Sf» Car Oji Bliitlu Ilia păți”. In toate serile dela 7—12 și jum. seara și Duminicele dela 5—7 d. a. concert de profesorul Ercttle l’ifferi de la conservatorul din Milano. Restaurant á la carte și preț fix 160, 4 feluri. Specialitatea case bere à la Pilsen din fabrica Czell. — Esîx’cus © te toli și visu. Orchestra i Strauss. — Grădina Teatrului Patrid Fréres (Bulevardul Elisabeta Vis-à-vis de café Boulevard). Reprezentațiuni cinematografice în fiecare seară.—Grădina Ambasadori . Trupa de operete va juca : „Visul unui Vals“, operă în 3 acte.— Grădina Rașca. Trupa de artiști al Teatrului Național joacă: „La răcoare”, comedie localizată de d. Emil D. Fagurel tot soiul de insulte și expresiuni triviale. Ajutorul de primar al comunei Glodeanu-Sărat, surprins de această atitudine a țiganului Bivolaru, dresă imediat un procesverbal pe care îl înaintă parchetului de Buzău. Parchetul a deschis atunci conform art. 77 combinat cu 294 cod. penal, acțiune publică geambașului Ștefan Iordache Bivolaru și în ziua de 26 Mai tribunalul de Buzău a judecat acest proces care a fost urmărit cu orecare interes de public. . S’au ascultat în ședință un număr de martori, din lepozițiile cărora a reieșit în adevăr că Ștefan Iordache Bivolaru a proferat insulte la adresa regelui, dar că în momentele acelea, era turmentat. . Tribunalul a condamnat pe Bivolaru la trei luni închisoare. V . Sandu sta țară Vineri 30 Maiü.—Timpul s’a răcorit în toată țara. In cursul zilei temperaturele maxime au fost cuprinse intre plus 19 și 23 grade la munte și în Moldova, iar în Dobrogea și în Muntenia intre plus 24 și 27 grade. Noaptea termometrul s’a coborît in multe localități chiar sub plus 10 grade, înregistrîndu-se plus 7 grade—care este cea mai coborîtă temperatură bin țară—la Cimplung. Eri a mai plouat în partea de jos a Moldovei, în Dobrogea și în estul Munteniei, iar după amiază ploaia s’a întins și în Oltenia. Acum cerul s’a înseninat în Dobrogea, în restul țărei este mai mult acoperit. Vîntul suflă de la N și KW în Moldova și de la NE în Muntenia. Barometrul în continuă creștere sa ridicat cu 2 la 3 milimetri. Presiunea atmosferică este în mijlociu către 766 mm. A pouat la: Grivița 8 mm, Brădești 1, Costești 15, Medjidia 3, Hîrșova 4, Constantinești 2, Buzești 5, Slatina 7, Țirleasca 16, Drajna 2, Măstăcanî 7, Ostrov 2, Oancea 4, Balș 4, Brănet 15, Mozăcenî 3, Bilciurești 11, Pucheni 2, Zătrenî 7, Hîrja 4, Gargalic 19, Chiojdenî 11, Cuzgun 4, Murfatlar 12, Pîrșcovenî 15, Vădenî 6, Pucioasa 13, Bîrlad 3, Focșani 3, Tecuci 5, Drăgușeni 4, Isaccea 6, Tulcea 1, Sulina 15, Constanța 7, Clărași 1, Buzau 2, Cîmpina 5, Rucăr 3, Tîrgoviște 5, București 4, Roșiori 3, Găești 3, R.Vîlcea 2, Govora 3, Craiova 1 și Strehaia 3 mm. de apă. Determinarea sexului Curioase experiențe americane . Dintre toți savanții cari s’au preocupat în anii din urmă cu Căutarea legilor, cari hotăresc determinarea sexului copilului, d-na Calhoune specialista care a fost cea mai afirmativă în succesul experiențelor sale. Proprietatea unei mari ferme în California, ea a început prin experiența asupra fructelor și legumelor, apoi, după ce a dedus principiile constatărilor sale, a aplicat legile astfel descoperite la Cai, oi și vite. In sfîrșit, după ce s’a supus ea ’Însăși la experiențe identice și a dat naștere la patru fii, a hotărît patru perechi tinere foarte bogate să se supue regimului pe care îl preconizează dînsa. Numele acestor familii nu vor fi publicate decit dacă copiii eventuali vor fi băețî. ’[ In acest caz, d-na Calhoun va publica rezultatul cercetărilor eli de treizeci de ani și va da secretul publicului. Ea declară de pe lacum că metoda ei nu-i nici me«Idicală, nici chirurgicală, ci că se bazează pe o lege naturală. •1 In afară de caracterul pur științific al studiilor sale, d-na Caliboun declară că punerea lor în practică, reducînd numărul fetelor, va rezolva dintr’o dată chesitia feministă, căci atâtea femei nu caută situații rezervate bărbaților decît pentru că sînt prea numeroase ca să poată fiecare din fele să găsească în căsătorie cariera ei logică și naturală. p-j-, mismusatrismDimineața VIAȚA IN PROVINCIE .Armășești In seara de 21 curent, (sf. Const. și Elena), s’a dat în sălile școalei de agricultură din Armășești (jud. Ialomița), o prea frumoasă serbare teatrală, de către elevii și practicanții acestei școli, în onoarea onomastice a zilei veneratului director d. C. I. Nichita cu familia și d-lui C. Păsăreanu profesor. Serbarea s’a început la orele 9 seara, încă de pe la orele 8, sălile erau pline de publicul din localitate și la Nirejurimi, ce venise în mare număr, spre a asista la această frumoasă serbare. S’a jucat piesele : „Drumul de fer”, „Barbu Lăutarul” canțonetă zisă de elevul V. Năstase, „Rusaliile”, unde talentatul stagiar Gh. Timiraș, a susținut cu pricepere un rol foarte greu, apoi diverse monoloage, zise de diverși elevi. Serbarea s-a încheiat cu frumoasa comedie, „Teatru în teatru” unde iarăși neobositul stagiar G. Timiraș a jucat rolul de căpetenie. La urmă s’a ridicat un prea frumos toast din partea d-lui C. I. Nichita, director, la care a răspuns iarăși stagiarul G. Timiraș mulțumind pentru neoboseala dată, și în vii aclamații și" urale, serbarea a luat sfîrșit la orele 1 lum. noaptea, plecînd fiecare la ale sale, mulțumind d-lui director și elevilor pentru cele cîteva ore distractive ce le-au procurat. Intre persoanele marcante am observat, afară de d. C. T. Nichita cu familia, pe C. Păsăreanu, Diaconescu-Urziceni, D. Fanescu, P. Nicolescu, G. Chirițescu, etc. Serbarea fiind anunțată cu dans, duduile s’au întrecut a veni cu de multe, însă orele fiind înaintate, dansul s’a suspendat. Printre acestea am remarcat pe: Gabriela, Virginia, Marioara și Paulina Vuculescu, Lucreția N., Didina P. și alte multe al căror nume îmi scapă din vedere. Iar dintre cavaleri am zărit pe: d. V. Șeremet cu toți stagiarii, I. Grădinaru, V. Petrescu, G. Giuca, absolvenți agronomi, apoi M. Ghiorghiu, D. Brătescu, G. Mareș, Gr. Manolescu, T. Grigorescu, precum și toți elevii acestei școli. Se știe că în fiecare an se dă în această localitate de către elevii școalei agricole multe piese teatrale, fie în scop filantropic, fie în scop distractiv pentru populațiunea din localitate și împrejurime. Toate se datoresc neobositului director d. C. I. Nichita, care lucrează cu multă sîrguință și preget la buna îndrumare a acestei prea frumoase instituții agricole.— î. Gr. CRONICA JUDICIARA CARȚI ȘI TRIBUNALE Delapidarea de la Baroul Capitalei.—Ele s’au judecat înaintea Cartei de Apel secția III, cele două apeluri făcute in procesul delapidare de la barou . Apelul primului procuror și acel al lui Ion Popescu, fostul societar al baroului și autorul delapidare. Se știe că Ion Popescu a fost condamnat de tribunalul Ilfov secția IV-a, la șapte luni închisoare. Curtea a admis apelul primului procuror și, reformînd sentința tribunalului, a mărit pedeapsa fostului secretar al baroului Capitalei, de la șapte luni la un an închisoare , iar în ceea ce privește despăgubirile, le-a redus de la 7.200 la 5.000 lei. · Falsficator de polițe.—Afacerea s’a judecat, în prima instanță, Înaintea tribunalului Botoșani. E vorba despre un oarecare Moise Herșcu Zisu, care a emis două polițe în valoare de cîte două sute cincizeci de lei, polițe pe cari a falsificat semnătura tatălui său Aron sin Zisu, cunoscut comerciant. Aceste polițe trecîndule apoi prin gir lui Avram Nuță Bițiu și neachitîndu-le la ziua scadenței, 22 Februarie 1906, acesta le-a protestat. Tatăl lui Moise Herșcu Zisu, nevoind să recunoască semnătura, falsificatorul a fost dat în judecată și condamnat la un an închisoare, sentință care a fost confirmată ori de către secția II-a a înaltei Curți de Casație. Perceptor condamnat.— Constantin Cojocaru, acesta e numele perceptorului de care e vorba în operă. Atașat la percepția circumscripției Sulița, Const. Cojocariu a încasat o sumă de bani de la contribuabilul Meersin Oizer, croitor, căruia a refuzat însă, să-i elibera chitanța de primirea banilor, bani pe cari nici nu i-a vărsat la casa Casieriei. Croitorul aducînd cazul la cunoștința autorităților superioare, Cojocariu a fost dat în judecată și condamnat la 15 zile închisoare. Atacînd cu recurs această sentință, înalta Curte de Casație secția II-a i-a respins dr recursul. Din barbariile jandarmilor.— Un proces, care nu merită să fie relevat, decit ca un exemplu mai mult al sălbăticiilor și barbariilor cari se comit la sate de către jandarmii rurali. Iată faptele : Haralamb Pahonțu, jandarm rural din Ibănești, avind de cercetat pe locuitorul Ion Popoi asupra unei bătăi care se petrecuse in sat, a găsit de cuviință că va putea afla adevărul maltratînd și schingiuind în chipul cel mai neomenesc pa săreanul ce avea de anchetat —lucrul s’a petrecut chiar localul secției de jandarmi Drept pedeapsă. Curtea a condamnat pe jandarm numai la o sută de iei amendă, iar Înalta Curte de Casație a confirmat cri această decizie. Pedeapsa e prea mică pentru brutele acestea cari schingiuesc de țărani sub ocrotirea directă a administrației superioare. In chestia băilor din strada Popa-Tatu. — D. Toma Simioniseu instalase un stabiliment de băi in str. Popa-Tatu, stabiliment care după cum se știe, a fost închis printr’o ordonanță a primăriei Capitalei încă din Octombrie anul trecut, și a fost închis pe motiv că nu funcționa în bune condițiuni higienice. Mai tirziu d. Toma Simionescu a fost dat in judecată, iar tribunalul secția I-a l-a condamnat la trei luni închisoare. In contra acestei sentințe a făcut apel, iar în ce privește ordonanța administrației comunale, d. Toma Simionescu a atacat-o cu recurs la Contenciosul administrativ. Recursul urma să se judece ori, recurentul fiind asistat înaintea Înaltei Curți de către d. avocat Gh. Vasiliu-Berești. Înalta Ciute a amînat, însă, judecata pentru ziua de 6 Iunie, urmînd ca d. Simionescu să facă dovada că recursul e în termen. Crima de la Căciulațî. D. procuror Budișteanu, însoțit de d. Negrea, judecătorul de instrucție al cabinetului 1, a plecat de la Căciulațî pentru a ancheta o crimă petrecută în acea comună în următoarele împrujutări: Băutați, Marin Piiip și Tacho Ștefan suindu-se la ceartă, cel dinții a bătut pe Tacho Ștefan în așa chip, încît acesta a murit din cauza loviturilor primite. Focul de la finanțe.Parchetul a făcut mai multe descinderi pe la diferiți funcționari din serviciul datoriei publice de la ministerul de finanțe, pentru a se convingă dacă focul de alaltă ori napte nu a fost pus cu intenție de a se masca un furt al mai multor titluri de rută, pretextîndu-se apoi că : ucis. Perchzițiile parchetului nu au dat, însă, nici un rezultat. Noul pensionar! Pensiuni civile loan Milea, învățător, 119; Sofia Teodorescu, elevă telegrafo-poștală g r. I. 111; loan Butnăreanu, învățător, 125; Nicolae Ghenghea, învățător, 92; Preot loan Georgescu, învățător, 111; Nicolae I. Spînu, învățător, 135; Vicol C. Dornescu, maestru de muzică, 230; D-trie Popescu, învățător, 125; D-trie Vladimirescu, învățător, 116; Eugenia V. Romanescu, grefier tribunal, 68; Teodor G. Tizianu, învățător 55; D-trie Trăntescu, învățător, 120; Ioan S. Teodorescu, învățător, 135; Ioan Tăcu, învățător, 120; Ioara Huzum, învățător, 79; Casandra I. Zamfirescu, administrator financiar, 168; Ion Bradu, oficiant inferior gr. I, 167; Mihail Stănceanu, învățător, 105; Smaranda I. Șerbănescu, învățătoare, 89; Nicolae Beznea, învățător, 61; Nicolae G. Făltieanu, agent de control cl. III, 69; Diaconu I. Costescu-Duca, profesor, 186; Elena Martinovici, învățătoare, 87; Ana Nazarie, învățător, 126; Fotache Popescu, învățător, 110; loan Nazarie, învățător, 126; Maria loan I. Popescu, învățător, 20; Eliza Birsan și minorii, oficiant inferior gr. III, 60; Maria I. Constantinescu și minorii, învățător, 92; Mirana P. Ionescu, agent auxiliar la vamă, 11 Natalia V. Dogaru și minorul, profesor suplinitor, 102; Andrei Irimescu, oficiant inferior gr. I, 272; Gh. Ionescu, registrator-arhivar, 56; Ioan Iorgulescu, învățător, 116; Vasile Scorțeanu, învățător, 130; Constantin Păsăreanu, învățător, 120; Paul Mităchescu, învățător, 130; Aurel Sona, învățător, 135; Oprea Petculescu, învățător, 106; Ioan Mărgineanu, maestru de desemn, 351; D-arie Modreanu, oficiant superior gr. II, 362; Nicolae Pîrvulescu, învățător, 96; C-tin I. Ciorobonțea, învățător, 59; Mihail I. Țopescu, învățător, 101; Ioan Popescu, învățător, 63; Petru Sava, învățător, 125; Gh. C. Vulpescu, învățător, 97; Preot I. Popescu, învățător, 110; Marin Marinescu, învățător, 135; Grigore Celuș, învățător, 56; Preot Adam Ștefănescu, învățător, 90; C-tin Hîrbîlău, conductor poștal gr. I, 118; Preot Vasile Gheorghiu, învățător ,90; Maria Em. Georgescu și minora, oficiant inferior gr. II, 72; Ecaterina Zaharia, învățătoare, 111; Preot Vasile Zamfirescu, învățător, 111; Preot Gheorghe Vasiliu, preot, 51; Constantin Iliescu III, conductor poștal gr. I. 80; Ecaterina D. Filimon, învățătoare, 116; Ioan Condrea, învățător, 126; Ioan Demetrian, învățător, 111; Dr. Gh. Polihroniade, medic, 347; Const. Daulja, grefier contabil la penitenciar, 70; Mihail Ionescu, grefier de Curte de apel, 231; Preot Al. Popescu, învățător, 120; Gheorghe Lascarache, oficiant inferior gr. I, 170; Teodor Dinceanu, învățător, 125; Maria V. Constantinescu, institutoare, 264; Alexandrina D. Arsenescu, învățătoare, 89; Aneta Baican, institutoare, 320; Lița D. Păunescu și minorii agent aux. cl. II, 40; Mihail Penescu, șef depozit cl. II R. M. S. 124; Ștefan Ionescu, maestru de muzică, 142; Ioana Tănase Dobre și minori, cantonier gr. I, 39. Pensiuni militare A tor cl. I loan Velciu, ad lor cl. I, 139; Căpitan Ștefan Baldovici, căpitan, 227; Colonel C-tin Papazoglu, colonel, 800;Căpitan D-trie Avinianu, căpitan 227; Lt.-colonel loan Benescu, lt.-colonel, 540; Colonel Mihail Stroescu, colonel, 760; A tor cl. I Gheorghe Șorescu, adtor cl. I, 287; loan Pleșa, copist cl. II la corpul de armată, 95; Nicolae Bădăran Georgian, registrator-arhivar la școala fiilor de militari. 90. Pensiuni G. F. R. Orfanii def. Ștefan H. Călărășanu, pichor. 40; Elena N. Ionescu- Iulian, impiegat definitiv clasa III, 46; Nicolae Ionescu, mecanic cl. IV, 48; Iulius Merki, mecanic cl. I, 243; Ana. D. Georgescu și minorii, elev mecanic clasa II, 90. Pensiuni după legea dela 7 Martie 1907 Ilie Boureanu, agent perceptor la comună, Sf. Smaranda Prundeanu, institutoare, 209; Alecu I. Tătaru, controlor fiscal cl. I, 195; Dr. Nicolae Ghirsochefalo, medic comunal, 300; Gheorghe G. Pîrvulescu, referind statistic, 70; Aglaia Rașcanu, institutoare, 278; Ștefan I .Greceanu, inspector, 320; Alexandru Vasilescu, șef de vamă cl. I, 343; Ștefan I. Volcinschi, ajutor-șef de biuron, 136; Costache A. Popovici, secretar la primărie, 290; Ecaterina Petrescu, învățătoare, 115; Ion Costescu, inginer, 192; Ioachim Gabur, institutor, 268; Vasile Cojac, copist arhivar, 67; C-tin Gheorghiu, subprefect, 118; Alexandru Gheorghiu, șef biuron cl. I, prefectură, 238; G-tin Praja, ajutor cassier comunal, 191; C-tin Ivlev, medic veterinar, 351; Ioan Pangrati, impiegat def. cl. II, 70; Dr. Emanuel Gălescu, medic de despărțire, 351; Dr. D-trie Vizzu, medic primar, 341; Dr. Teodor Sașiu, medic comunal, 336. Transmiteri de pensiuni la urmași Pensiuni civile Orfana Eugenia F. Christeanu, 240; Eugenia I. Manolescu și minorii, 308; Orf. Eugenia și Elisabeta C. Christea, 148; Maria Dr. Gh. Pastia, 115; Elena Ecaterina Anastase Provinceanu și minorii, 226; Orfanii def. Atanase Filipescu, 63; Orfanii def. V. Cherenbach, 48 ; Maria Aristide G. Titeanu și minorul, 123; Orfanele def. F. Grașoski, 30; Maria S. Iancu, 35; Maria zisă Zoița și Marghioala N. Anghelescu, 32. Pensiuni militare Eufrosina A. G. Petrescu, 148; Vasilichița Ioan Segîrceanu, 168; Minorii def. G. Cosmovici, 90; Maria Stancu Ilie, 126; Orfana Venera N. Dumitrescu, 116; Ana I. Gădineanu, 65. Pensiuni comunale Ana I. Mihăescu, 375. Știri Artistice Palatul Atheneunix —Astă seară 31 Mai, ora 9 seara, mare c onert dat de profesorul A. Knesei cu concursul ddui Theodor Fuchs, pianist. 2 D. Anton Carp a luat ultimele dispoziții în vederea emisiunea acțiunilor Casei rurale. Emisiunea acestor acțiuni va avea loc la 15 iunie. Subscrierile se vor face la București ,la Casa de depuneri și la Banca națională, iar în provincie la administrațiile financiare și la sucursalele Băncei naționale. Această emisiune va cuprinde 10.000 de acțiuni a 500 lei fiecare, de o valoare totală, de 5000000 lei. Subscriitorii vor depune o garanție de 10 la sută. Primul vărsămînt va fi reținut din garanție. Surplusul garanției se va restitui. Al doilea vărsămînt va avea loc în Septembrie iar al treilea în Octombrie. Condițiunile amănunțite ale acestei emisiuni vor apare în „Monitorul Oficial“ de miine. Ziarele oficioase anunță că nu e de loc vorba de rechemarea d-lui căp. Sturdza, atașat militar la Paris. Procesul veabal încheiat ce d-lt.î maior Paianu și căpitan Moruzzi relativ la provocarea la duel a d.lv. maior Sturdza de către d. căpitan G. Cantacuzino, a fost trimis dAu. maior Sturdza la Paris. Cum prin acel proces,verbal d. maior Sturdza e descalificat, se așteaptă ca acest ofițer să trimită martori celor doi manón al d.lui căpitan Cantacuzino. D-ni î: I. Th. Negulescu, Georgel Săulescu și P. Gheorghiu au fost numiți impiegați cl. II-a în direcțiunea sanitară. Societatea de medicină veterinară va ținu ședința sa ordinară în ziua de Duminică 1 Iunie a. c. la orele 3 p m. in localul școalei superioare de medicină veterinară. Se vor face următoarele comunicări : 1. D. medic veterinar N. Popescu și C. Georgescu : „Certificatile de proveniență și sănătate și tuberculoza vacilor de lapte“ ; 2. D. profesor N. Filip : „Expoziția de cal de la Constanța; 3. D. medic veterinar D. Alexandrescu: „Accidente în serovaccinația contra antraxului ”. Petițiuni. D. dr. Alex. Sopianu a fost confirmat în funcțiunea de medic al plășei Oltu-Topolog (Argeș). D. dr. Melhhior Hîrju a fost numit corector al buletinului direcțiunei sanitare și redactor al părții de vulgarizare științifică pentru personalul inferior sanitar. Corespondenți harnici la stațiunile balneare și climaterice din țară sunt rugați să-și adreseze ofertele lor la secret famiatul ziarelor „Dimineața, și „Adevărul”". D. G. Bogdan-Duică și-a dat demisiunea din comisiunea examinatoare a absolvenților școalii normale din C.Lung. In locul d-sale a fost numit d. Ianculescu, profesor universitar. In mai multe comune din jud- Teleorman sătenii nu vor să ia în antrepriză circiumele. Ei spun că sunt hotărițî să lupte înpotriva beției pe toate căile. In comuna Voivodu nu va mai fi nici o circiumă, căci nimeni nu vrea să ia parte la licitație. Se caută depozitari de ziare la Berești, Căiuți, Corcești, G. Costești, Dumitrești, Ghimpați, Liteni, Tinghina și Șipotele. Ofertele se vor adresa administrației ziarului nostru, D. dr. I Colceag a fost numit medic provizoriu al spitalului „Zosima" în locul d-lui dr. A. Șurida, demisionat. Au fost numiți: D. căpitan P. Voinescu, comandant al companiei de jandarmi din județul Ilfov. D. căpitan Țiuleanu Ion, comandant al companiei de jandarmi rurali din jud. Prahova. D. căpitan Dobrescu, comandant al companiei de jandarmi rurali din jud. Ialomița. Comitetul spitalului „Elisabeta Doamna, caritatea gălățeană din Galați” a fost autorizat, să primească legatul de 5000 lei de la d. Alfons Dall’Orso, sumă pe care arimis-o în calitate de executor testamentar al defunctei Emieheta Rascovich. Conservatorii democrați din Capitală cari vor participa la întrunirea de la Turnu-Severin părăsesc Capitala în astă seară cu trenul de 11 și 20. Azi dimineață are loc un consiliu de miniștri, sub preșidenția d-lui Sturdza. Se afirmă că mîine se va face numirea d-lui Djuvara la noul de La călătoria de tactică și comandament a școalei superioare de räzboiu vor lua parte d nii: General .Crăiniceanu, locot. colonel Gaiseanu Pr., locot. colonel Christescu Const., maior Scărlătescu Gh., Șolcănescu Ernest, căpitanii Angelescu Radu și Olteanu Marcel, administrat, cl. I Gh. Gheorghiu Ion, căpitanii Moscana Eugeniu, Botez Arghir, Panaitescu Ștefan, Mihăilescu Nicolae, Miron Vasile, Vasilescu Alexandru, Gălășescu Victor, Economu Virgiliu, Milu Haralamb, Dumitrescu M. Ion, Constantinescu D.Iru, Marcovici Ioan, Ilică Nicolae, locotenenții MincuUiu Ștefan, Diaconescu Nicolae, Dumitrescu Constantin, Atanasecu Gh., Miltiade Constantin, Iancu Ion, ofițerul comandant al plutonului de escortă, elevul cl. II Vlasopol Ioan, sergentul Nicolescu Ion, 47 soldați, 48 cal.1 pluton de escortă, cancelaria școalei, un medic, un medic veterinar și popota. Se afirmă că în curînd se vor alege noul membri în comisia regională de Ilfov, în locul celor demisionați. D. D. Sturdza va pleca peste puțin timp în străinătate. D-ni. Gh. Antonescu și N. Teodorescu, actuali șefi de secție cl. II în serviciul creditului agricol și viticol, au fost înaintați șefi de secție clasa I pe ziua de 1 Iunie. D-n.a Străulescu a fost numită copistă la serviciul veterinar central, în locul d-lui Stelian Constantinescu, care nu s'a prezentat la post. Un român transilvănean, Nicolae Nica, domiciliat in Corabia, fiind grav bătut de către comandantul sergenților de acolo, a reclamat în zadar. Victima și-a adus aminte că e sub protecția austriacă și s-a plîns legațiunei respective la București. Imediat s’a intervenit pe cale diplomatică și o anchetă s’a deschis imediat. Ploaia de eri a cauzat pagu be mari comercianților dela Moși. D. Gr. Cerchez directorul general al poștelor se va reîntoarce în țară pe la 10 iunie. D-nii G. Săndulescu impiegat clasa II la Casa de Depuneri și N. M. Gaiș, impiegat auxiliar cl. II în serviciul exterior al finanțelor, au fost destituiți pentru incorectitudini din funcțiunile ce ocupau. La 10 iunie începe sesiunea examenelor la școala de științe de stat. Incierile se primesc pină la 10 iunie. Corporația croitorilor a acordat ajutor de înmormîntare în sumă de lei 2o0, pentru decedatul Moritz Rosenthal, fost vechi t membru al acestei corporațiuni. La examenele de învățători provizorii ținut la școala normală din București au mai reușit: d.nii Popescu I. Ion, Bezdea,D. Dîmbovița, Petrache Bucur, Cîineni, R.Sărat. D. Avram Constanța și Elena Matei, Gologanu, R..Sărat. Societatea, populară de aim. nasliră și apărătorii patriei. Programa serbare anuale ce va avea loc la 1 Iunie in localul liceului Matei Basarab orele 5 pină 6 jum. p. m. va fi: Exerciții cu măciuci; Exerciții de scrimă cu bastonu; Exerciții la barei paralele; Lupte franceze; Scrima cu floreta și sabie; Dansuri naționale; împărțirea premiilor. In județul Falciu a început să se construiască treizeci localuri de școale rurale ce vor fi terminate până la toamnă. Pentru construirea acelor școale, comunele au dat 150.000 lei, 2 proprietari au donat 15.000 lei, iar județul va da 80.000 lei. La direcția băncilor populare s’a început ori concursul pentru ocuparea a trei locuri de controlori. S’au prezentat aproape 50 candidați. Teatre —Petreceri — Concertul pianistului orb Rottenberg va avea loc din diiferite motive la toamnă. Puținele bilete vîndute rămîn valabile. Știri politice IAȘI, 30 Mai.—Membrii clubului liberal se vor întemnni din nou paste cîteva zile pentru a primi pe noul președinte d. Const. Stere.ff Se afirmă — și daă știrea sub rezervă — că la 15 iunie va avea loc la București, um banchet grandios în onoarea d-lui Take Ionescu. ft In cercurile politice din localitate se afirmă cu siguranță că d. Take Ionescu va candida la un loc vacant de Cameră din Capitală. ft Sîmbătă seara un număr de carpiști vor pleca la București pentru a participa la congresul carpist vara va avea loc Duminică. Dan pstüru Casucnk âe comerciu Noua listă a comercianților din Giurgiu GIURGIU 30 Mai. In urma consfătuirei care a avut loc la clubul comercial, comercianții giurgiuveni au schimbat lista Candidaților la Camera de comerț, alcătuind-o în modul următor: D-nii: Grigore Manolescu, Grigore Marinescu, Preda Anastasescu și Mihnea Iliescu. Liberalii au lăsat lista așa cum a fost alcătuită întîiu, adică cu d-nii: Ioan Popescu, Mihail Pascali, Petre Drăgănescu și Mitiță Păsculescu. Clubul comercial a lansat azi pe piață un apel către toți comercianții giurgiuveni, prin care îi îndeamnă să voteze lista comercianților propuși de clubul comercial, listă formală fără a se avea în vedere culoarea politică a comercianților. Printre comercianți domnește mare fierbere.—Idem fi 35-a aniversare a societății constructorilor Iomîni Miine Duminică, societatea constructorilor romîni (sediul b-dul Mai’ia 20) îișîi serbează a 35-a aniversare de la fondare, cu care ovaziune se va face și sfințirea drapelului. Dimineața la oirele 10 se va oficia un serviciu divin la biserica Sf. Nicolae (Dușumea), unde va avea loc și sfințirea drapelului. Naș va fi d. Emil Socec, șeful meseriașilor din Capitală.După amiazi și seara, are loc în grădina Coloseului Oppler o grandioasă serbare cîmpenească. La orele 4 și junii. p. m. d. primar al Capitalei va face împărțirea premiilor la elevii și absolvenții școalei de constructori. Vor lua parte la această aniversare toate societățile de ajutor din Capitală, toate corporațiunile de mesariașî, demnitari ai statului și diferite personagii politice. Societatea constructorilor români a dat cei mai reputați constructori. Serbarea de mîine va fi cu adevărat o sărbătoare a muncei și a meseriașilor. DIN LUMEA MUNCITOARE — Sîmbătă 3*1 Maiü — Ds la minister Statistica generală a meseriașilor pe care o întocmește ministerul de comerț, va cuprinde și lunile Ianuarie, Februarie și Martie a. c. Camiera de masat. De la ultima ședință d. Coisiu Athanasiu a fost confirmat membru în comisiunea examinatoare a corporației brutarilor, in locul d-lui Fr. Koenigsdorfer. Bursa Munceî Cereri și oferte de lucru.— Se caută: 2 strungarii în fier; 1 logofăt de moșie; 2 parchetari; 1 ucenic pentru croitori«; 1 bun lucrător cizmar; 4 ucenici pentru o fabrică de amplorie; 1 absolvent al școalei superioare de arte și meserii, care să cunoască mecanica și desemnul; 10 ucenici pertru o fabrică de tinichigerie; mai mulți lucrători tâmplari ; 1 lăcătuș. Plasarea se face în mod cu totul gratuit. A se adresa la „Bursa Mancei“ b-d.ul Cairo No. 1, București. Clxxirul Meseriașilor —Astăzi săsesc în Capitală mai mulți membrii ai „Cercului escursianiștilor“ din Tîrgoviște, în majoritate meseriași, omi se duc în escursiune la Constanța . ........... stărît a le face o frumoasă primire. Corporație »*Bärbieri-confort.— Comitetul nu a ținut ședință Marția trecută. Brutari.—Contravențiile la statutul biroului de plasare se va judeca conform art. 24, de către comitetul biroului de plasare cu drept de apel la Camera de meserii și se vor pedepsi cu amendă de la 5—50 lei. Cofetari.—Membrii acestei corporații cari din cauza strămutărei sau schimbarei ca domiciliu, nu vor fi primit invitațiunile pentru adunarea generală specială din ziua de 12 Iunie a. c. sunt invitați pe calea publicităței, a lua parte la lucrările zisei adunări. Adunarea se va ține în localul „Bursa Muncel”, b-dul Carol No. 1, la orele 8 seara, spre a se alege noul comitet-Croitori. — Dela Comitat. S’au eliberat carnete de lucrător d-resori: Elena Silivestru, Virginia Rădulescu, Theodora Silivestru, Mina Mendelovici, în specialitatea croitorie de dame. Sculptori.— Comitetul a dispus eliberarea de carnete de lucrător, meseriașilor: Feyer Iosef, Curie C.Constantin și Boziu Giuseppe. Tîmplarî.—.Conform art. 11 din statut s’a delegat o comisie care să constate starea materială a membrului Gh. Ștefănescu, care a solicitat ajutor de boală pe a 28-a săptâmînă. Zugravi.—La 27 iulie a. c„ se va face sfințirea drapelului corporației. Cu această ocaziune s’a organizat și o mare serbare cîmpenească în grădina Schiestadt. Membrii, conform statului sunt oblgați a ,cumpăra bilete. Sindicatele Întruniri.—La cercul „Romînia Muncitoare“ calea Victoriei 51, are loc în astă seară la orele 8, obicinuita ședință publică. Sindicatul tapițerilor va ține ședință. Cârti poștale ilustrate. — S’au scos până acum, următoarele cărți poștale ilustrate socialiste, reprezentând pe: Jean Jaures, Karl Marx; dr. C. Rakowski; ai grup de expulzați: Frații Ghepart, frații Hoippe, Enciu, V. Anagnoste, L. Pankorow, Rinzier, Hallier, Boeru și Comșa; Barbu Lăzărescu în ajunul expulzare!; la spitalul Colentina, Jean Jaurès și Karl Marx, costă 5 bani bucata; celelalte 10 b. Toți tovarășii sînt rugați a întrebuința în corespondență numai ilustratele socialiste. Barbaria unei nomi din focșani FOGȘAd. 30 Mai—Aci face mare senzație, un caz de barbarie petrecut zilele acestea. O copilă de 6 ani a locotenentului Marinescu, a fost bătută groaznic de mama ei vitregă, în timpul lipsei locotenentului, care era plecat în concentrare la Hagienî. Fetița de o inteligență precoce, a fost legată de mîini și de picioare și lovită crunt cu o varga groasă de lemn de gutui la tălpi și la mîini. Apoi a fost urzicată cu urzici pe tot corpul și lăsată flămîndă zile întregi. Copila, care se află într'o stare de compătimit, a fost adăpostită de o femee miloasă, necunoscută ei, din strada Clemenței No. 9. Este imposibil de conceput o astfel de barbarie din partea unei femei. Gazul a fost anchetat de poliție, care a înștiințat oficial parchetul și pe procurorul general. Amănunte urmează: R. Cota apei pe Dunăre Călărași... 4 12 3.98 C.-Vodă . . . 4.56 4 48 „ G.Ialomițe” 4.75 4.63 „ Galați .... 3.93 3.89 „ Tulcea. . . . 2.47 2.44 „ gîkgorils pentru Camera de comerț Un comitet compus din membri ai Camerei de comerț și industrie din București, în frunte cu domnul G. G. Assan, în dorința de a înlătura amestecul politicii în alegerile de la Cameră de comerț care vor avea loc Duminică 1 Iunie a. c., a întocmit următoarea listă: Assan G. G., făină uleiuri; Angelescu dr. N. I., farmacie; Bedițeanu G„ coloniale; Blank M., bancă; Botez M. tinighigerie; Boambă, petrol; Christescu I. fringherie; Dobrescu Th., architect; Dumitrescu- Militari I.,. coloniale; Eftimiu G. M., bancă; Furnică D. Z. coloniale; Grigoriu C., tăbăcărie; Hagi Theodora Cota apei ia raport cu elasiul PORTURILE-----------------Observatii In ziua ie In ziua de 28 ttrata 25 Claiă mmmm FIMPLIU Acordăm Cfratis, tuturor acelora cari se vor abona aeci la DIMINEAȚA, participarea la Loteria Regatului Romîn a cărei tragere este la 7 Iulie 1908 ’ 1500 cîșîig unm suma de Lei 136.950 cișmigii! Cel mare în cazul ce mai norocos este ds. L@g 60.000 — afară de multe alte cîștiguri Abonații pe un an primesc Gratis 114 Los cl. I. Abonații pe 6 luni primesc Gratis 1[8 Los cl. Aceste losuri sunt cumpărate de la Colectară principală FELIX GRUN & Comp. Cuitroul central are vînzare al Loteriei Regatului Romîn — București, Str. Academiei No 1 — Fiecare Abonat poate continua sau nu jocul la celelalte clase după dorință Toți abonații vechi și noi mai participă la premii în valoare st paste Jigi 25000 5* care se compun din: DOUA CORPURI de CASE în strada Tenor, 208 libere de orice sarcină Toate camerile corr^led mobilate și montate de Marele Bazar cu Mobile Marce Danielkremer,, La Centrala“ Strada Carol, No. 62 000» POLIJI de ASIGURARE pe VIAȚA (ZESTRE) în valoare de LEI 4000 a Sec. de Asigurare DOUA TRUSOURI în valoare de Siliu 1100 lucrate în Atelierele Speciale de Trusoare pentru Mirese ale Casei 3^* MHHIJS [ SeOAGILL »LA aiuirodita» — Calea Victoriei Ho. 34* — O MASINA de SCRIS „STOEWER“ cu scrisul vizibil, ultima pefecțiune, premiate la concursurile din Berlin, Aaelien, etc., în valoare de ISEI TOO de la magazinul „8CÖSÜ9S“ casă specială pentru mașini de scris. Furnituri pentru toate sisteme de Mașini de scris Multiplicat, etc., Birou de copiat acte, București, Str. Smîrdan, 49 O MAȘINĂ DE CUSUT SISTEMUL CEL MAI PERFECȚIONAT Cu aparat de brodat, ultima invențiune, fabricațiune garantată, din I. ia. «HEDEMMM, 5 DOUA CEASORNICE DE AUR de la Marele Magaziuu de Bijuterie și Horclogerie L.ED31 WESBLUXK. București, Calea Victoriei, 200. 40 , UN PAT DE COPIL — bogat ornamentat cu bronz, cu rețele pe margini — UN ELEGANT PORT-UMBRELE DE BRONZ din lat — INDUSTRIA ME fIAfIBCI HÂRCII — —SOCIETATE IN COMANDITĂ— Bulevardul Elisabeta 8 (vis-a-vis de Eforie) unde se pot vedea expuse O BICICLETA 100 ABONAMENTE la Ziarul „ABEVERUL“ Costul Abonamentului: Pe un an Lei SO, dînd dreptul la Î5 <.'în»oaixe de participare la premii, Pa 6 luni Lei 11, dînd dreptul la 7 Cugoane ; Pe 3 luni Lei 6, dînd dreptul la 3 Cupoane. chy D., cărămidărie; Ionescu Al. I., cereale; Ioanin G. coloniale; Ionescu Elefterie, restaurant; Melic Grigorie G. Croitorie; Muller Oscar, articole de lux; Negreanu Pavel, tăbăcărie; Nicolau G. G. bijuterie; Niculescu I. Luca P. manufactură; Niculescu Th. agent de schimb; Niculescu î. Luca P. manufactura; Petrescu. P., tîmplărie;Prager Sigmund blănărie; Socec Ion I. V., librărie; Staicovici B. D., conserve; Steriu C, bancă; Zanne N.,bazalt. Oborul In Capitală 30 Maiu 1998 Pe ziua de cri au fost următoarele prețuri la oborul din Capitală Lemne Lemne de cer 19--20 lei mia k. „ , „ cojite 22-----„ „ „ „ șleafl 16—18 „ „ , Finețuri Fineai. Ia 100—110 lei mia kgr „ „ Ila 90 ”. .. ., n „ lila 80— „ „ „ Trifoi verde 90—100 lei mia de kg Pae de gríü 35-40 „ „ „ „ „ orz și ov. 50—60 „ „ „ , „ mei păs. 130—140„ „ „ Cereale Ovăz calitatea I 52—51 lei kila. „ „ II 43—50 lei kila. „ „ III 45—46 lei kila. Grin calitatea 1115—125 lei kila. „ „ II 105-110 „ „ „ „ III 95-100 „ „ Orz 60-65 lei „ Săm. de mei păs. 85—100 lei kila Săm. de meiu rom. 70—75 lei kila. Secară 88—S0 lei kila Porumb 68—75 lei kila Vito Cai de lux lei per. „ de frunte 800—1600 „ „ „‘țărănești 250—3'0 „ „ Boi de frunte 700—750 „ „ „ țărănești 450 — 000 „ , Vaci cu lapte 100—160 bucata O biserică românească în Viena Societatea romina -ortodoxă- jubiliară-imperială din Viena, urmărește planul de a construi în acel oraș o biserică ortodoxă romînă și să înființeze o comunitate la fel. Cu prilejul serbărilor jubilare in Austria, societatea a început activitatea sa în această privință și a mai pus de gînd ca după terminarea bisericei în chestiun ne să clădească un mare internat pentru studenții romîni de pretutindeni. Serviciul nostru divin se oficiază deocamdată la o mică capela, care s’a sfințit cu ocazia primirei membrilor consiliului comunal din București. Lingă capela In chestiune se află instalată o odae ca școală, unde preotul dă copiilor romîni, iar fiecare Sîmbrită instrucție de limba și literatura romînă. Președintele societăței d. Alexandru Lupu general pensionar luptă cel dinții pentru aducerea la indeplinirea acestui proect. Societatea face apel la toți bunii romîni ca să-i dea ajutor pentru această nobilă întreprindere, pentru învățarea limbei. Afară de cursul care se ține de domnul Heinrich Fischer în amfiteatrul liceului în fiecare joi seara, se predă esperanto la școala primară No. 1, un curs de perfecțiune în localul societăței, un curs comercial ,și un curs de domnișoare. O sală de lectură cu multe reviste ,și cu biblioteca de vreo 150 volume în esperanto stă la dispoziția membrilor, iar „Rumena Gazeta Esperantista“ cu un tiraj de 3000 exemplare răspîndește îdheia esperantismului în toată țara apărînd totdeodată și într’o ediție specială pentru Bulgaria. In fiecare joi seara esperantiștii gălățeni se întîlnesc la o berărie la Gastorablo Esperantisto vorbind între ei și cu musafiri ocazionali din alte părți limba ega nouă. Din inițiativa soc. din Galați sa fondat acum și în orașul vecin, Brăila o societate esperantisto. După o conferință ținută la IU Main în sala Dacia de către domnul Fischer inițiatorul mișcărei esperantiste în Romînia, acesta a putut face deschiderea seriei cursurilor de esperanto cu o secțiune de introducere înaintea unui auditoriu de aproape 200 adepții nouei limbi. Ministerul cultelor a și dat autorizațiunea pentru ținerea cursurilor in liceul de aucolo iar comitetul societățea se compune din profesori de liceu și școli primare. Tot în zilele din urmă s’au format afiliindu-se societățea din Gallați grupul esperantist dela Piatra Neamț, dela Sulina și dela Ungheni, iar alte grupuri sunt în formațiune în mai toate orașele pricipale din țară. In curînd va apare numărul 3 din „Rumena Gazeta Esperantista“ arătând răspândirea limbei esperanto, în Europa întreagă, .___ ESPEMNT. Limba internațională auxiliară al cărei număr de adepți crește zilnic în lumea întreagă, începe a prinde din ce în ce mai mult teren și în țara noastră și sforțările societăților din Galați și București, sunt urmate de succes. Mai ales în orașul Galați cu populațiunea sa cosmopolită, ideia limbei , internationale a găsit un răsunet puternic și prima societate romina care există acolo încă de la 1904 găsește un teren foarte propice pentru tendințele sale. Numărul membrilor care a ajuns la 300 a cerut înmulțirea cursurilor astfel că acum societatea din Galați ține 4 cursuri Fapte din Capitală Efenovocirea de a fabrica Belvedere Lucrătorul Ștefan Grigore, domiciliat în strada Sabinelor No. 65, pe cînd vroia să coboare într’o pivniță dela fabrica de tutun Belvedere un balot, d’împricună cu un alt lucrător, pierzîndu- și echilibrul căzu dela o înălțime de 4 metrii, fracturîndu-șî picioarele. Intr’o stare extrem de gravă, el a fost transportat la spitalul Filantropia, de către societati mai de salvare. Acces da isterie Lucrătoarea Ecaterina Grigorescu, domicilată în fundătura 13 Septembrie No. 51, pe cî.indiu, era în atelierul de spălătoriei Smidt, fu deodată apucată de un puternic acces de isterie. Societatea de salvare fiind avizată sosi la fața locului și după ce-i dădu ajutorul medical ,o transportă la domiciliu, încercare de sinucidere Croitorul Simon IsCiovicci, domiciliat în strada Aurorei No. 41, a încercat ori după amiazi a se sinucide, fiind o cantitate de 50 grame alcool. Scietatea de salvare intervenind, i-a dat îngrijirile necesare, lăsîndu-l la domiciliu. Furtunica Niculiescu, menageră, doimicinată în strada Vacarescu li No. 28, a reclamiat poliției că pe cînd se afla în piața Matache Măcelaru, pentru a tîrgui, i s’a fumat din buzunar o sumă de bani. Poliția a început cercetările necesare, pentru a descoperi pe îndrăznețul autor al furtului. Intoxiia de Ioniță Niculae, în virată de 70 ani, domiciliat în strada Delea Veche No. 15, s’a intoxicat, mîncind niște carne provenită probabil de la o vită bolnavă. Salvarea i-a dat îngrijirile medicale, lăsîndu-l la domiciliu.