Dimineaţa, noiembrie 1908 (Anul 5, nr. 1693-1722)

1908-11-01 / nr. 1693

Ultimele 2 zile i fiÂ|că|k loembrie ert. cînd, Comisiunea compusă din reprezentanții Camerelor de Comerciu din BUCUREȘTI, IAȘI, BRAIEA, CRAIOVA și CONSTANȚA va face în public Trapa narilor sI ACORDATE GRATUIT 1 abonaților ziarului „DIMINEAȚA“ In valoare de peste 35.000 J Lei DOUA CORPURI AI CASE strada Tei,°r.208 LIBERE DE ORICE SARCINĂ Toate camerele complect mobilate și montate de Marele Bazar cu Mobile Marea Battelkremer,, La Centrala“ București, Strada Caro, No. 62 MM PEIțl da ASIGURARE pe BAZA (ZESTRE) în valoare de L.EI 40051I Ale Soc, «lei ASsigurare „iöKHOKt“ DOUA TRUSOURI j In valoare de la SSI 130 © lucrate, în Atelierele Speciale de Trusouri pentru Mirese ale Casei f-J®5 KOSMOS & SOGACIU, ,sLa ipSirodita" rm: — Calea Victoriei No. 34* O MASINA de SCRIS „STOEWER“ cu scrisul vizibil, ultima pefecțiune, premiate la concursurile din Berlin, Aachen, etc., în valoare de BEI VOO de la magazinul JMISffiSOS* casă specială pentru mașini de scris. Furnituri pentruv toate sisteme de Mașini de scris Multiplicat, etc., SSiron de copiat acte, București, Str. Smîrdan, 49 O MAȘINA DE CUSUT SISTEMUL CEL MAI PERFECȚIONAT "Cu aparat de brodat, ultima invențiune, fabricațiune garantată, du» Iro« f. «sir* Oi ST $ §5 fii ÎM îsn^ București* Bulcv. Elisabeta o • BUS. (lîngâ Băile Eforiei) DOUA CEASORNICE DE AUR de la Marele Magazinn de Bijuterie și Horologerie XEON WEESBIUTH. București, Calea Victoriei, No. 40 UN PAT DE COPIL, . «— bogat ornamentat cu bronz, cu rețete pe margini — JSI^GANT PORT-UMBRELE de bronz * d© la u — mMBElSVIMA METAEICÄ 55A 8.TCSJ — —SOCIETATE IN COMANDITA— Bulevardul Elisabeta I (vis-a-vis de Eforie) unde se pot vedea axpns* ' O BICICLETA 100 ABONAMENTE la Ziarul „ABEVERUL “ t!«M»tnl AS»Ca.«3Süe situl 151: Pe un an I,ei 30, dînd dreptul la 15 CapoaiRe de participare la premii; Pe 6 luni Bei 11, dînd cotul la 7 Campoane;*Pe 3 luni S..C. 6, dînd dreptul la 3 Ca. «BBC, otoare Puteai „GUELDIER“ Soliditate, Precisivme — Sargiursirata în funcționare — MOTOARE DE BENZINA Ilirele MlmM ÎSseps)mmm de PIEI (Diesel) I?e ia 2—360 cai putere Motoare speciale MORI = Motoare speciale pentru SONDAGE Reprezentant General at liep num Strada Lipscani, KT o. 18 --------wmmmmmmm l&ra aiinîna APA MINERALA PUH6A1 IV este acea de la < Bl I BREAZU ‘l 1 AȘI Autoiizată de Stag, stemlată ca mnedalia de aur la exp. din Bucuresci 1894, recomindată cu preferința de D.nii Medici. Efect prompt și sigur, dosa mică, gust plăcut. Cereți dar numai APA MINERALA DE BREAZU Care se găsește la toți vânzători de ape minerale din țară. Eropr.C. H. Parascovescu 6 Co. Deposit general: Frații Evayn JasLASTAZI: 31 (13) Octombrie 1908 Răsăritul soarelui 7:09 a. m.—Apusul soarelui 4.52 p. m. CALLENDAR ortodox : Apost. Sachte și Amphie. — Catolic: Stanislas. Miompiimn Antorbațți.— Toate autoritățile sînt deschise.—Jinînciare.— FlUÎîlaîHU Toate tribunalele sînt deschise. ÎMi ta in finnal. Se va juca: „Guérin Notarul1", comedie în 5 acte, tra IEQ 115I Itiaiîa JuOi, dusă de d. Ion Bratescu-Voinești. __ Qnanțipntul Grădini-Tersa& a Berăriei și Restaurantului ,la Carupubili lui Lipuți“.—In toate serile dela 7—12 și jum. seara și Duminicele dela 5—7 d. a. concert de profesorul Ercule Pifferi de la conservatorul din Milano. Restaurant á la carte și preț fix 160, 4 feluri. Specialitatea casei: berea la Pilsen din fabrica Czell. —Teatrul Sîalevard : In fiecare seară cinematograf-teatru Oeser. — Circul Scoli : In fiecare seară specialități pentru familii și reprezentații cinematografice. — Teatrul de varietăți „Imperial“: (Strada Cimpineanu No. 16). In toate serile reprezentatului pentru familii cu un program ales și variat. Debutează celebrul comic francez „Delmarre“ cu propriile sale creațiuni, excelentul duet francez „Les deux Extrêmes“. Primul cupletist comic romîn „Emil Dumitrescu“ și admirabilul tenor național „Cptescu“ cu concursul excelentului duet „Tirolez" și celorlalți artiști, pentru prima oară în București.Intrarea generală 1 lefi pentru crintă.. — Teatrul Edison : In fiecare seară reprezentațiuni ale marelui cinematograf „Atlas“. Programul se schimbă mereu. Celebră dansatoare „Blanche Ideal“, Noel Desanges, duetiști francezi; Walter et Walter, due tirolien; Mmm , Muzeul Zoologie, (șoseaua Kisseleff). Deschis Joia, Duminica defi&G . și sărbătorile de la 10 dim —1 seara. Muzeul Aman, (strada C. A. Rosetti 8). Deschis Marția, Joia, Duminica și sărbătorile, de la 9—12 d. m., 3—5 seara. Muzeul și geologie și pateologie, (Universitate). Pinacetesa Statului, (Palatul Ateneului intrarea prin strada N. Golescu). Ateneul romin, (vizitarea localului și colecțiilor sale). Deschis în fiecare zi 9—12 dim., 2—4. d. a. Taxa de intrare 50 bani. Muzeul «le antichități, (Universitate). Deschis Duminica de lali dimineața—1 d. a. Muzeul etnografie și de artă națională, (Monetăria statului șoseaua Kiselef). Nefiind inaugurat încă, e deschis publicului numai cu învoirea direcțiunei. — Expoziție: In rotonda Ateneului Român expoziția pictorilor Pompiliei Athanasescu, Gore Mircescu și a d-lui Luchian. pină și cari se compun din: Q jm și de pentru cel jsîsI igienic — existent — 99 VULTUR" Pur garantat și de trei ori mai tare decit — orice alt Oțet — Cu rănit superior Oțetului de vin Fabrica „moraga"și țara prezintă cele mai mari garăreții în privința fabricației. Depozite la toate magazinele principale Pentru v lansare ea-gros și prețuri curente a se adresa aîr.:. COSINESS Biroul' Fabrice!: Str. A cademic! 2 —Telefon 64 Cel in felini I Pomi Roditori ' Salcimi pentru păduri, Salcimi și Tufe de Ornament din cele mai alese varietăți furnizeaza în admirabile concisiuni SPepiisie!*eîke Prâspelal I. Știrbey — Hattea — Cataloage ilustrate cu prețuri, conțiuind: Instrucțiuni de plantare și de îngrijire a pomilor, se trimit gratis și franco, de către: Branila Pepinierelor in Ha Bloai de tare al Prad. Știrnsey Telefon 11/8. București, Victoriei 121 CRONICA JUDICIARA Pîkrîki CaslMDlal laa Expoziția romînă — Dezbaterile în tribunalul de comerț — Suspendat de aproape un an de zile, procesul de daune intentat ministerului de domenii, și-a reluat dincursul înaintea secțiunei comerciale a tribunalului Ilfov, prezidată de d. Matei Balș. E locul să rezumăm, în puține cuvinte, istoricul acestei afaceri. Cu prilejul organizărei expozițiunei generale române din 1906, a intervenit un contract între,ministerul de domenii și d-ni. S. Grosswalt și I. Blumenfeld, prin care se concesiona acestora, pe un period de cinci ani, exploatarea casinului din expoziție. Or, se știe că, în afară de teatru și restaurant, se acorda prin contract antreprenorilor dreptul de a instala în acel Casino și un joc de căișori, care era pus sub controlul direct al comisarului general al Expoziției. Ce se întîmplă însă? După închiderea expoziției, primul procuror face o descindere la Casino și oprește jocul de căișori, deoarece acest joc fiind pus prin contract sub controlul comisarului general al Expoziției și cum mandatul acestuia încetase, implicit urma deci să înceteze și acest joc de noroc. Hotărîrea parchetului executîndu-se, cei doi antreprenori au făcut proces ministerului de domenii, cerînd șase sute de mii lei daune. Pe de altă parte ministerul, la rîndu-î, cere rezilierea contractului încheiat cu cei doi antreprenori, invocînd motive de salubritate publică. Dezbaterile s’au făcut ori, după cari tribunalul a rămas în deliberare, curți și tribunale Afacerea De Gheldera-Balaban.— Deși de morți nu se vorbește decît bine, o să ni se erte această abatere de la adagiul Latinesc. E vorba de vechea afs.cere a hipo- tecei făcută în imobilul în care se află instalat clubul liberal, în baza căreia tînărul Carol de Gheldern a încasat 17.000 lei dela d. Blasian prin mijlocirea lui Petre Bakban, azi decedat. Invocîndu-se faptul că d. Carol de Gheldern era minor, că nu putea deci subscrie un act de hipotecă și că făcînd aceasta ar fi avut intenția de a înșela pe împrumutător, s’a deschis acțiune publică în contra d-lor de Ghelderi și Bakban, cari au fost condamnați la trei luni închisoare. Procesul s’a judecat ori în opoziție înaintea secțiunei a II-a a tribunalului Ilfov. Petre Bakban fiind mort, s’a stins acțiunea publică în contra sa’ în ceea ce privește pe d. Carol de Ghelderi, tribunalul i-a admis opoziția și l’a achitat. Diferite știri. — Tribunalul Ilfov secția I-a a condamnat erî la 50 le amendă pe comerciantul falit Solomon Marcus din calea Rahovei 83, inculpat pentru bancrută simplă. —Afacerea furtului de piei săvîrșit la comerciantul Solomon Finkelstein din calea Moșilor, s’a trimis în instrucția cabinetului III. Afacerea fraudelor de la vama poștei. — Instrucția în afacerea de la vama poștei a fost terminată de către judecătorul cabinetului IV. In urma acestora șeful parchetului a dat rechizitoriul sau definitiv prin care trimese în judecată corecțională pe d. I. Moisescu ca agent provocator și pe Gustav Schüler, Al. Simionescu, Const. Tomide, C. Bizu, Bernard Gheșeu, G. Sîmboteanu, Theodor Ionescu, Gh. Lazar și Stefan Stamate ca autori ai fraudelor. Au fost scoși de sub inculpațiune d-ni: A. Trizonimo, C. Davidosilu, Iosef Nădejde, D. Gudinu, I. Nejelcovicil, Achil Ștefănescu, P. Dumitrescu, I. Bunescu și P. Hambășeanu. VI. Procesul se va judeca de către tribunalul Ilfov probabil la finele luneî Noembrie. Ministerul de finanțe s-a constituit parte civilă pentru suma de 100 mii leî. •' PHHTOPTA Procesul I ll UM All Galati GALATI, 30 Octombrie.— Azi, tribunalul a reluat judecarea proceselor intentate de societatea Bakowmaer- 1-Salzindustrie clokurilor, băncilor „Comerciala“ și „Generala“ și fraților Kirschen. Da avocat Alexia din partea băncei „Comerciala“ declară că banca nu mai are nicio pretenție supra vagoanelor revendicate, deoarece 185 de vagoane au sosit după ce s’a făcut actul de gaj, iar pentru restul de 60 vagoane, chiar dacă ar fi gajate, banca sa declară libere. 11. avocat Destin eseu din partea societate! Generala face aceeași declarațiune. D. avocat P. Missir din partea societăței Bukovinaer cere tribunalului să ia act de aceste declarații și ca băncile „Comerciala“ și „Generala“ să fie scoase din proces. Băncile fac apoi aceeași declarație în ce privește cele 30 vagoane cu traverse ale d-lui Gaspari și după ce d. avocat Cernescu din partea cloburilor nu recunoaște nici un fel de gaj asupra depozitului Kirschen, tribunalul declară scoase din proces băncile „Comerciala“ și „Generala“. D. avocat Săftoiu din partea ministerului de lucrări publice spune că Bukowinaer, chiar dacă are scrisorile de trăsură asupra vagoanelor revendicate, ea nu mai poate lua nici o dispoziție asupra mărfurilor, in moment ce ele au fost depozitate, căile ferate ținînd seamă numai de dispozițiile destinatarului, iar nu de ale expeditorului. Nici prin scrisori eliberate de Kirschen societatea „Bukowinaer“ nu capătă vreun drept asupra mărfurilor. După contract, Kirschen nu poate să cedeze nici o parte din depozit. In cazul cînd s’ar recunoaște societatea „Bukowinaer“ un drept asupra unei părți din depozitul lui Kirschen, societatea „Bukowinaer“ pentru a-șî retrage mărfurile, ar trebui să plătească către dokurî toată datoria fraților Kirschen, și apoi, dokurile nu știu dacă vagoanele revendicate se află în depozit, căci manipularea lor privea pe Kirschen. D. P. Missir din partea societăței Bukowinaer spune că dokurile au recunoscut că mărfurile există în depozit atunci cînd au afirmat că ele nu sunt în gaj. Acțiunea de altfel, nu e intentată în acest sens. Dokurile sunt acuzate nu că posedă mărfurile, ci că împedică ridicarea lor de către proprietari. Procesul se reduce la următoarea problemă: cit trebue să plătească societatea Bukowinaer dokurilor, ca să poată ridica marfa. D. avocat Cernescu din partea domurilor spune că statul nu poate fi responsabil, pentru că fostul administrator al dokurilor a trecut peste îndatoririle sale și nu se poate cere dokurilor să recunoască existența unor anumite mărfuri în depozitul lui Kirschen, pentru că dokurile nu țin seamă de expediția vagoanelor, D sa cere respingerea acțiunei. Procesul se amină pentru Joi 6 Noembrie, firmînd ca părțile să depună concluzii. In urmă s’a judecat procesul intentat de d. Gaspari dokurilor, proces de aceeași natură ca și cel intentat de Bukowinaer.—Ram,_... Dl Hi si slriinătate Din Viena ni se scrie. Colonia romînă va serba în curînd jubileul unuia dintre membrii fruntași ai ei. D. dr. Sterie N. Ciurcu împlinește la 14 Noembrie st. v. 60 de ani și tot în această toamnă se împlinesc 40 de ani de cînd locuește în Viena. D. dr. Ciurcu s-a născut la 14 Noembrie 1848 la Brașov, ca fiu al marelui comerciant Nicolae Ciurcu. El și-a făcut acolo studiile primare și secundare; cele superioare le-a făcut la facultatea de medicină a universitate din Viena. Doctor Sterie Ciurcu In calitatea sa de medic, d-rul Ciurcu s’a făcut foarte cunoscut Tot aicea s’a stabilit apoi ca medic. In această calitate el a deplinit o frumoasă activitate, dar mai mare a fost activitatea sa de filantrop. In prima linie și-a îndreptat privirile înspre ajutorarea studenților săraci, în special a romînilor din Transilvania și Bucovina. Nu numai că le-a stat mereu la dispoziție ca prieten părintesc, dar i-a ajutat după puteri din propriile sale mijloace. El a pus baza la diverse fonduri de ajutor; numeroși studenți romîni au avut de mulțumit d-rului Ciurcu că și-au mai putut continua studiile printre romînii din Bucovina, Transilvania, Romînia și chiar Basarabia, unde se bucură de «iar simpatii. Doctorul Ciurcu are un talent rar de organizare; el este acela care a organizat omagiul romînilor din Viena pentru regele Carol; lui îi se datorește în mare parte zidirea capelei romane din Viena; el a organizat secția romînească a cortegiului festiv pentru împăratul Franz-Iosef. Doctorul Ciurcu este membru al mai multor societăți: comandor al ordinului Bolivia; ei posedă Steaua Romîniei, medalia jubiliară Carol I și alte distincții. Doctorul Ciurcu este frate cu fostul ajutor de primar Alex. Ciurcu, și unul din acei romîni cari își servesc neamul, fie că trăesc în sinul lui, fie că trăesc în străinătate, din profitul căruia să se poată acoperi o parte din cheltuelile ce necesită cu întreținerea școalei. lui Infil „Atgoverul“ de azi publică un interview cu d. Take Ignesen, asupra declarațiunilor făcute în întrunirea carpistă de la „Dacia“, cu privire la monopolul circiumelor. Aseară s-a ținut un nou consiliu de miniștrii acasă la d. Sturdza. Miniștrii discută proectele de leac ce urmează să fie depuse în parlament și bugetul statului, cu cari acele proepte sunt în legătură. D. Bratianu, ministrul de interne a avut eri o întrevedere cu d. Sturdza asupra situației de la Constanța... Cu această ocazie primul-ministru a luat cunoștință de votul dip blom dat Mercuri d-lui Vrrncup de către consiliul județean. • Ministerul de interne ezită în amplaș timp să numească ca primi- la Constanța pe d. Boleanu, recomandatul d-lui Vîrnav. Mai mulți cititori ne roagă să întrebăm direcțiunea teatrului Liric dacă se va îngădui doamnelor să poarte pălării în stal la reprezentațiile doamnei Sarah Bernhardt. Guvernul se gîndește să facă o oarecare îmbunătățire soartei ofițerilor. Se afirmă că se vor da gradații ofițerilor cari sînt nevoiți să stea mai mult timp în acelaș grad din lipsa de locuri pentru înaintare. Bar ofițerii, de la sublocotenent pină la lt..colonel, cer să li se sporească lefurile la toți, cum s’a făcut și cu ofițerii superiori. Duminică 2 Noembrie a. c. orele 10 dimineața, va avea loc în finul direcțiunei societăței „Adeverul“ tragerea premiilor oferite gratuit abonaților ziarului „Dimineața“. Tragerea se va face de către comisiunea specială a oamerilor de comerciu din orașele București, Craiova, Iași, Brăila și Constanța, reprezentată prin: D. dr. Anghelescn, deputat, repr. al Gamers! de comerț din București. D. Ștefan G. Saiia, secretarul Camerei de comerț din Craiova. D. M. Cizlară, secretar al Camerei de comerț din Iași. D. Gh. Ionescu, contabilul Camerei de comerț din Brăila. D. Irimia Blebea, președintele Camerei de comerț din Constanta. Abonații și publicul sînt rugat! să binevoiască a lua parte în număr cit mai mare la această tragere. D. general P. Gigurtu, comandantul corpului I armată a fost primit azi în audiență de d. ministru de razboiu. Ministerul domeniilor a arendat dreptul de vînătoare pe moșiile statului, Dorobanțu și Plopî-Stăvilești. Deoarece la rampa de vinuri de la antrepozite se află cîțiva indivizi cari mijlocesc comerțul de vin, biroul vamal a cerut Camerei de comerț un tablou de remizieri pentru vinuri, recunoscuți, spre a îndepărta pe cel neautorizatî a exercita meseria de mijlocitori. , Ministerul de finanțe a comisionat pe d. C. Vasiliu în funcțiunea de agent încasator la corporația zugravilor din Capitală. Cererile de indemnizații pentru lucrările statistice ale secretarilor comptabili de pe lângă corporațiile de meseriași din circumscripția Camerei de meserii din București, au fost trimise ministerului de comerț spre resolvire. Camera de meserii a cerut ministerului de finanțe comisionarea d-lor Gosma Cornea și V. Constantinescu în funcțiunea de agenți încasatori pe lîngă corporația cismarilor din Capitală. Duminică 2 Noembrie, orele 2 p. m., are loc în localul școalei primare Sfinții Voivozi (calea Griviței), solemnitatea deschiderea cursurilor școalei industriale a absolvenților școalei de meserii. Ministerul comerțului a casat alegerea comitetului corporației cofetarilor din Capitală, efectuată în în ziua de 10 August 1908, pe motiv că această alegere a fost validată de Camera de meserii, înainte de a fi trecut termenul fixat de contestație. Luna vitoare se vor plăti toate pensiunile acordate personalului silvic inferior de către ministerul domeniilor. Ministerul instrucțiunei publice, în dorința de a îndruma fetele pe calea adevăratei chemări a femeei, a hotărît să modifice regulamentul școalelor secundare de fete în sensul ca educația elevelor să se facă cu mai multă aplicare spre gospodărie. Comisiunea numită de minister și compusă din d-nii: D. A. Teodora secretar general, Kirițescu inspectorul învățămîntului secundar și doamnele, Proca directoarea azilului „Elena Doamna“, Cordoneanu directoarea „Căminului cultural“, Kracht directoarea școalei de fete din Bîrlad, a ținut trei ședințe discutînd chestiunea de mai sus. S’a alcătuit un proect de regulament care va fi prezentat consiliului general de instrucțiune ce se va întruni din nou zilele acestea la minister. Pentru a preîntîmpina aglomerația la ghișeul de abonamente al ziarului „DIMINEAȚA“ am luat măsuri ca, începînd de azi, ghișeul să fie deschis în permanență, fără întrerupere, de la 8 dim. pînă la 7 seara. (La ministerul agriculturei sosesc zilnice numeroase petitiuni de la cultivatorii din țară, cari cer să li se dea sămînță de lucernă. După o nouă dispoziție ministerială silvicultorii șefi sînt datori să ia parte în instanță, la toate procesele silvice, unde interesele ministerului de domenii vor fi în joc. S’au vîndut la licitație următoarele păduri ale statului : Tigoiu-Dudulești(R.Sărat), Gura Motrului-Argintoaia (Dolj), Hagigheci (Tulcea) și Telița (Tulcea). Administrația Casei școalelor a fost autorizată a construi un local de școală în comuna Mărșani (Doljm) din fondul de le 43.592 lăsat de defunctul Păun Popescu. ■5.Ministerul instrucțiunei publice aduce mulțumiri d-lui Grigore Roșeanu proprietar în comuna Isbiceni (Romanațî) care a dăruit o sută de lei școalei din localitate. „Monitorul Oficial“ de azi No. 172 publică regulamentul legii de înaintare în armată, de curînd elaborat de ministerul de razboiu. Ministerul de comerț a cerut Camerei de meserii numirea unei comisiuni și a unui expert comptabil, cari să verifice gestiunea financiară a corporației cofetarilor de la înființare și pînă azi. In Capitală s’a întemeiat loja „Luceafărul“ No. 1 a ordinului „Bunilor Templieri“, întîia societate romînească de ocrotire a copiilor împotriva ispitei băuturei, înscrierile în listele electorale pentru colegiul III de Cameră prin vot direct sau indirect, cît și pentru alegătorii indirecți de la colegiul II comunal, se primesc la primăria Capitalei pînă la 1 Ianuarie 1909, listele acestea urmînd să fie irevocabil afișate pe ziua de 10 Ianuarie . Se numește în mod provizoriu, pe ziua de 1 Noembrie 1908, d. dr. C. Gh. Nanu ca medic al depozitului de armăsari de la Slobozia. Camera de comerț a mai liberat autorizațiuni pentru deschiderea de debite pentru băuturi spirtoase, comercianților: Achim Costeiu, Ihie Stănescu, loan I. Tudor și Ion Grădișteanu. „Societatea de salvare“, reușind graitie concursului ce l’a găsit în onor. primărie, de ași organiza și un serviciu de transportat bolnavi atinși de boli contagioase, aduce la cunoștința publicului că ține la dispoziția sa în orice oră din zi și din noapte, un număr de 3 ambulanțe, plătindu-se următoarele taxe după poziția Socială a bolnavului: a) Pentru săraci gratuit; b) transport cu cinci lei; c) transport cu zece lei ambulanța de lux Totodată societatea de salvare pune în vedere publicului că desinfe dfca trei ai ambulanțelor și a așternutului din interiorul ei e garantată, bătcîndu-se în mod riguros după fiecare transport. Boalele contagioase fiind un pericol social, societatea de salvare, speră, față de micile taxe de mai sus, să vie în ajutorul ipopulațiunei, asigurînd pe de o parte bolnavului un transport mai omenesc, iar pe de alta de a nu se mai duce la spitale în .trăsuri, tranvai sau alte vehicule publice, cari au sevit pînă al ca mijloc de propagare a boalelor contagioase. Azi la orele 6 p. m. se vor întruni la locuința d-lui Proco.pie Demetrescu membrii comisiunea însărcinată de primăria Capitalei pentru a studia chestiunea locuințelor eftine. D. dr. Costinescu va supune comisiunea anti-proectul definitiv pe care l-a redactat în această chestiune. Anti-proectul va fi apoi supus discuției consiliului comunal, care va ține ședință în primele zile ale lunei Noembrie. In primele zile ale lunei Noembrie se va inaugura la Giurgiu bustul lui Vasile Epurescu, în grădina publică a acelui oraș. Mîine va lua sfîrșit leziunea de toamnă a Comisiunei europene a Dunărei. Sîmbătă seara va avea loc un mare banchet, oferit cu această ocazie, de către președintele comisiunei. Cu ocazia marelui meeting național ținut Duminică la Buzău, a vorbit și de Ștefan Tunaim mare comerciant din Buzau precum și d. N. Grigorescu-Putna artist care a recitat versuri de ocaziune. Cuvîntarea d-lui Sf. Tamara a fost entuziast la aplaudată. Dacă aveți nevoe de informațiuni de orice natură, lămuriri în chestiuni militare și de recrutare, pensii și taxe școlare, informațiuni comerciale, urmăriri și încasări de creanțe, traduceri de acte din orice limbă și legalizarea lor oficială la ministere și consulate, reclamațiuni la autorități, recalculări de tradite, restituiri de bani, etc., etc., vă sfătuim să vă adresați biroului de informațiuni al ziarului „Adevărul“ pus sub direcțiunea dt-lui L. Voinea, licențiat în drept, București, strada Sărindar No. 21, care în schimbul unui onorar convenit se însărcinează a duce la un bun sfîrșit orice afaceri ce i se încredințează. Nenumărate scrisori de mulțumire dovedesc serviciile serioase aduse de birou publicului din țară. Se răspunde neîntîrziat A sa alătura o marcă pentru răspuns. La ministerul de finanțe s’au făcut următoarele numiri: D. C. Vlădulescu, perceptor la circ. 7 Croicești, jud. Gorj. D. N. Geluțescu, perceptor la ■circ. 11 GMigel, iod. Gorj. D. Al. Șomănescu, perceptor la circ. 25 Tăriceni, jud. Ilfov, Inlocul d.lui C. Ghica, destituit. D. V. Spirescu, perceptor la circ. 2 Afumați, jud. Ilfov, în locul d-lui V. Enescu. D. T. M. Ionescu a fost numit agent-încasator la corporația meseriașilor din Focșani. D. G. Marinescu a fost confirmată contabil la percepția din Slatina. Pedeapsa de destituire a perceptorului N. Ionescu de la Ciocănești (Ialomița) s-a transformat în punere în disponibilitate. Clișeul reprezentând automobilul d.lui Ion Cămărâtșescu la cursa București-Pitești, a fost reprodus după o fotografie luată de atelierul „Julieta Societatea „Tiferet Israiel“ pentru întreținerea unei școli de băeți în raionul Dudești, și a constituit, în adunarea generală din 26 Octombrie, următorul comitet:« •Președinte: Dr.. H. Grünberg- Sache ; vice-preșeidințî: H. M. Schwartz și A. Rosenfeld: casier: Iosef Blum.; controlor: M. Fichman; inspector: N. Goldman; secretar Eazăr Mayer; membri con. silierî: D. Grünberg, Maier Șevach, Z. Schwartz, Vilhelm Veleș, Beniamin Katz. Casa centrală a băncilor populare a trimis o circulară obștiilor sătești din întreaga țară, prin care se face cunoscut că a primit de la Centrala însoțirilor economice române din Bucovina cu sediul la Cernăuți, cu rugămintea de a-i comunica o listă de obștiile sătești din țară, care ar putea vinde direct Centralei 30—40 vagoane păpușoit de prima calitate. Casa centrală a recomandat obștiilor să caute a servi Centrala din Bucovina, dîndu-i păpușoi bun pe prețuri avantagioase, spre a înlătura pe mijlocitori, izbutind astfel a statornici strînse legături de afaceri între mișcarea noastră și cea din Bucovina. Obștiile vor trimite probe și prețuri ieftine spre a împiedeca pe străini de a vinde mai ieftin acest păpușari. S’a acordat d-lui I. Botez un concediu de un an pentru a studia agricultura la Cernăuți și Rădăuți în Bucovina. La catedra d-lui I. Botez, de la școala superioară de agricultură din Roman a fost numit suplinitor, pe tot acest timp, d. Constantinescu, secretarul școalei. In cursul anului trecut s’a exportat în Rusia 2494 bovine, iar în anul acesta dela 1 Ianuarie pînă in prezent, s’a exportat 4572 bovine. S’a ridicat măsurile de poliție veterinară luată împotriva brîncei infecțioase care bicituia în comuna Brezoiu (Ilfov). Consiliul hipic a fost convocat de ministerul agriculturei pentru Sîmbătă 1 Noembrie. Convocarea e în legătură cu invitarea făcută crescătorilor de cai de a arăta ministerului dacă au cai de rasă și cu ce preț îi vînd. Din tîrgul de vite de la Tuluza, Franța, au fost cumpărați 12 cai de rasă anglo-arabă, cu prețul de 3000 lei calul. D. Sarchiz-Kranian din str. Trăiau, No. 161, căruia poliția i-a făcut o percheziție în, laifacerea funtului de piei de la comerciantul Finkelstein, nu a fost arestat. Direcțiunea azilului „Elena Doamna“, secția primară și profesională, iși duce la cunoștința părinților și celor interesați că din pricina epidemiilor din oraș, vizitele la școală sînt oprite pînă la noul dispozițiuni, cari se vor publica în ziare. Alice fufei ii Enesti Sîntem In, măsură a da cititorilor noștri o noutate artistică într’adevăr , senzațională, vestita Alice Verlet, de la „Opera Mare“ din Paris, cea mai celebră soprană legeră a Franței, va da două concerte la Ateneu la 21 și 24 Noembrie. Pentru aceste serate de gală s’a asigurat și concursul celui mai renumit flautist al timpului, Ary van Leeuwen, profesor la conservatorul din Viental și solist al Operei Imperiale. Biletele s’au pus în vînzare la agenția teatrală Jean Feder. Știri politice Situația partidului liberal — Un minister Costinescu — IAȘI, 30 Octombrie. — Am văzut lanseară pe un fruntaș liberal, cu care m’am întreținut asupra, •situațiunei actuale a partidului liberal. La întrebările mele, fruntașul liberal mi-a spus că, situațiunea partidului liberal e socotită ca destul de gravă. In ultimele zile dar pare că a intervenit o alchimie. Chestiunea convențiunea cu Austria și meetingurile, și anal ales între domnii I. Brătianu și D. Sturdza sînt mari, neînțeles frî, faptul că mulți liberali au luat parte la meetinguri, dovedesc că cari nu mai pot să rămînă ascunse. „Pe cit sînt informat, a încheiat interlocuitiorul meu, d. Costinescu se află pregătit să formeze „viitorul guvern liberial“, , I ,______ »*>• " Inii minimpM primai Se știe că de cîteva zile starea sănătății mitropolitului primat e cu mult mai bună, înaltul prelat are poftă de mîncare și pare a fi bine dispus. Temperatura e normală. Era bolnavul a fost vizitat de mai mulți prieteni printre cari d-nî general Manu, Ferechide, Robescu, etc.," cu cari înaltul prelat s’a întreținut citeva momente. Doctorii curanți sînt mulțumiți de starea sănătăței mitropolitului și speră că în curînd, șeful bisericei române va fi complect restabilit. Regele nu încetează de a se interesa zilnic, de boala înaltului prelat. Chiar el, s’a primit o telegramă de la Sinaia prin care regelle cere noul amănunte cu privire la boala mitropolitului. Primind știri satisfăcătoare suveranului a adus laude medicilor curanți, cari, cu toată vîrsta înaintată a mitropolitului, speră cai peste cîteva săptămînî bolnavul să fie pe deplin restabilit. D. D. Sturdza și d-sa vin afectat, de momentele grele, pline de suferinta prin capi a trecut bolnavul, se interesează de aproape de mersul boalei. Abia așteaptă să poată părăsi casa spre a’l vizita. Eri la prînz mitropolitul a mîncait puțină supă, un ou, puțină pline și a băut aproape un pahar cu lapte bătut. In cursul zilei a fost văzut dura nou de medicii curanți,, care văzînd plaga în bună stare și deci ferită de orîce infecție, speră că vor putea procedai peste puțin timp la scoaterea firelor, înaltul prelat a cetit puțin după amiaza și nu a dormit. Pe la orele 11 seara, mitropolitul era singur și peste o jumătate de oră a adormit. . 4. După informațiile căpătate sa vede că șeful bisericei romîne, despre a cărei stare s'a interesat toată lumea romînească, spre mulțumirea tuturora e astăzi în afară de ori ce pericol.— A’. Sime, Miliali meserii Ședința de emc.— Modificarea sama[rului’.— Validarea alegerilor de la corporațiile cofetarilor și croitorilor.— Alte chestiuni. Membrii Camerei de meserii s’au întrunit orî după amiazzî la orele 6 și jum. în localul Camerei de comerț. Prezenți d-niî: Toma Dobrescu, Pavel Negreanu, Gh. Stănescu, Take Georgescu, M. D. Botez, și Nic. Acelinescu. Prezidează d. Toma Dobrescu, președinte, asistat de d. N. P. Dimitriu, secretar-inspector. Se dă citire sumarului ședinței precedente, D-nnu G. Popp și Take Georgescu iau cuvîntul asupra sumarului, aratînd că în ședința precedentă s-au declarat pentru meseriașii de încălțăminte și în contra convențiilor* cu intenția de a se scădea prețurile încălțămintei. Cer modificarea sumarului în acest sens. — Camera încuviințează. I * Se trece la ordinea zilei. -----D. președinte, comunică Camera* că comisia camerei însărcinată apăra interesele meseriașilor de încălțăminte în chestiunea -reducerea tarifului vamal nu a putut fi primită de d. ministru de comerț. A rămas a se fixa o zi de audiență. Se admite apelul d-lui Tache Georgescu, contra încheerei comitetului artelor grafice și se dispune a se libera brevet de maestru apelantului. . — Alegerea de la corporația cofetarilor efectuată în ziua de 31 Iulie a. c. casată de minister se validează din nou. — Se dă o păsuire de o lună corporației blănarilor și se hotărăște a se suspenda alipirea la o altă corporație, în care timp o comisiune va cerceta mersul și progresele acestei corporații. — In urma referatului d-lor președinte al Camerei și secretar-inspector asupra neregularităților de la corporația zidarilor, se dizolvă comitetuL -X— Comisia ia cunoștință de rezultatul inspecțiunea d-lui președinte la corporația grupului I din Giurgiu și de adresele corporației respective prin care se constată că vicepreședintele la comitet, meseriașul Gh. Mărculescu, a sustras suma de 500 lei și acte dintr’un dosar, pe care apoi le-a înapoiat. Camera cu majoritate de voturi hotârăște excluderea din comitet a numitului meseriaș. — Se respinge cererea meseriașilor din Urziceni de a fi deslipiți de corporația din Călărași spre a forma o corporație în comună. — Cererea a 60—70 tipografi din stabilimente cari voesc a se înscrie în corporație spre a fi scutiți de cotizații pe un timp anumit, se va studia:.■ Mai mulți meseriași croitori au contestat alegerea comitetului efectuată la ziua de 12 or., la corporația croitorilor. C. președinte, arată cele patru puncte pe cari se bazează contestația. Iau parte la discuție, cari durează mai bine de un ceas d-nnî. Gh. Popp, care spune că această alegere trebuește validată întrucît s'a făcut în regulă față fiind comisiunea Camerei împreună cu d. președinte, D. Dobrescu, reconstituește prin cuvinte alegerea dela 12 Octombrie aratind că s’a efectuat conform stăruințelor și fdíndu-i cele mai severe măsuri de cer.rol. D. Botez, arată cum ar fi motivele de casare întru cît se constată dm doi votanți stat faliți. D. Gh. Stănescu, este pentru validdarea alegere, deoarece Camera prin reprezentanții ei a supraveghiat alegerea. Motivele invocate în contestație nu sînt serioase întrucît s’au mai ridicat și la precedentele alegeri de către aceeași contestatarî, cari au exercitat controlul în ziua alegere!. Face apel la membrii Camerei rugîndu-î a valida alegerea, punînd ca modul acesta capăt unei stări dăunătoare mersului corporației. Mal este mult de făcut și comitetul trebuește lăsat liniștit pentru a se ocupa cu un control serios la atelierele care țin lucrătoarele pînă noaptea tîrziu expunîndu-le cu modul acesta la fel de fel de neplăceri. Mal iau cuvîntul dniî • Take Georgescu, Pavel Negreanu, secretar inspector Dimitriu, Clement Popescu și Gh. Petrescu, contestatari. Camera validează alegerea cu șapte voturi și o abținere din opt membrii. Ședința se ridică la orele 8 seara. Casio. SALA EFORIEI (Boulevard) Astăzi Vineri 31 Octombrie, orele 9, seara și în fiecare seară XSARX REPRESENTAȚIUNI date de Teatrul CESER Duminicale și sărbătorile BLATTBEURI la orele 3 d. a. Din noul și splendidul program de remarcat: Vr voiai s>© îaeurile Elveției- Manevrele corpurilor de armată din Franța «lin mai 1908, Nu se poate lăsa pebelul «le a strânge macini de țigari, Povestea pădurarului-Un servitor în toate... Juni Leni «le 60 de ani de domuie a Majestate! sale Imparatulului Francisc Iosif I, Fabricile de teracota din Italia, Un duel comic, Aer curat en ort ec preț, O dramă din răzbunare, Cuiburile fermecate, etc. etc. și alte multe vederi după natură scene comice și teatru de varietăți. In fiecare tot program nud, cu totul schimbat și nemai vănut. Duminică 2 Noembrie devine ECOURI Societatea „Bas-Zion“ care întreține școala de fete cu acelaș nume din strada Emigrat No. 16 (Dudescu) a organisat în saloanele Liedertafel pentru seara de 3 Noembrie un bal avînd tombolă cu toate numerile ciștigatoare, și apelează la publicul caritabil de a i se da concurs pentru reușita acestui bal