Dimineaţa, septembrie 1914 (Anul 11, nr. 3770-3799)

1914-09-01 / nr. 3770

Anni XI.—NO. 3770 C. PUBLICITATEA concedatA exclusiv AGENTIEI de publicitate "CAROL SCHULDER 8 Comp. Stp. Karageorgevici 9, Etaj I.—Telefon */. Cu cele din urmă știri din lumea întreagă Director: CONST. MILLE BitzroarUe ziarului: Str. Sărindar No. II. — București TELEFON 4 UNII No. • 14/10; 34/73; 14/99; 12 ABONAMENTE CD PREMII: Ud u Lei lai O Inni Lei 8. 3 Inni l»el 5. — Pentru «Jr&inătate prețul este îndoit fi înmii n Mimitim la Marea alei Odaia, 3d Augustio — gr Novoie Vremia" araunfă că în urma înfrângerilor groaznice suferite de Austro-Ungaria m §%s@nie rusească, în Bucovina și pe frontul sârbg împăratul Frantz Josef ar fi dispus să încheie pace ® S-ar putea aștepta cererea de pace a Austro-Ungariei pană în cel mult două săăptămânii Știri oficiale din Petersburg aimnță că in America nemulțumirile contra Germaniei cresc simțitor. Ambasadorul gersenist a c ®muencat minisemiul de externe al Statelor Unite, că Germania consimte să încheie pace. 6. Petrograd, 30 August. Se pretinde că la Washington a avut loc o conferință între președintele Wilson și ambasadorul Germaniei. Acest din urmă ar fi lăsat să se înțeleagă că Germania ar fi gata să înceapă tratative de pace. (A. R.). Victoriile franceze se confirmă Paris, i I Sept. st. il. orele 12 și 20. — Comunicatul oficial cu data de 10/9, orele 23 zice: I) La aripa stingă, trupele franco-engleze au trecut rîul Marne între La Ferte sous Jouarre, Charly șî Château-Thierry, urmărind pe dușmanul care se retrage. Armata britanică a progresat mult și a capturat prizoniera și mitraliere. De patru zile de cînd ține această bătălie, armatele aliate au cîștigat în această parte a teatrului elen război«* mai mult de 60 de kilometri» între Château-Thierry și Vitry le François, garda prusacă a fost respinsă la nord de mlaștinile din St. Gond. Acțiunea mai urmează cu violență în ținutul cuprins între camp de Mailly și Vitry de Francois. .2) centrul șî la aripa dreaptă, situația e neschimbată, pe rîul Ornain și în dealurile Argonne, cei doui adversari se mențin în pozițiunile lor. Din spre Nancy, dușmanul a progresat puțin, pe drumul de la Château-Salins. Din contră, noi am cîștigat teren în pădurea de la Champenoux. Pierderile sunt considerabile în ambele părți. Starea morală și sanitară a trupelor franceze este excelentă. 3) N’a sosit pînă acum nici o confirmare a căderea orașului Maubeuge anunțată de ziarele germane.( Havas). _____________ In Germania e mare lipsă de aur Petrograd, 30 August. Locuitorii din Bruxelles protestînd în contra contribuției de război și impusă de von der Golz, acesta a mărturisit că aurul lipsește în Germania. Consiliu de războia In Anvers Amsterdam, 30 August. — în derea apărărei Anversului s’a făcut azi cunoscut prin un decret ilegal că funcțiunea guvernatorului orașului încetează și este înlocuită cu un consiliu de războiu în frunte cu regele și compus din ofițeri Superiori. Tezaurul a fost transportat în Londra. Prețul alimentelor crește. Supușii statelor neutrale au fost invitați să părăsească Anversul. Situația la Viena e disperată Petrograd, 11 Sept. st. n. Ora 13.17. — O telegramă trimisă de la Viena la Copenhaga arată că situația în capitala Austriei e desperată. Se afirmă că împăratul Francisc Iosif ar fi dispus să iscălească pace în două săptămîni. La Viena s-a renunțat în mod definitiv să se mai încerce năvălirea în Polonia rusească. (A. It.). Lupta de la Mitrovița Viena, 30 August. — După nouă amănunte sosite de pe cîmpul de războiu sudic, — trupele austriece au luat în bătălia de la Mitrovița 4000 de prizonieri sîrbi. O mare parte din restul diviziei sîrbești pierit înecîndu-se, , a 6-8-10-12 PAGINI Plecarea lui Hali-ling Germanii GIURGIU, 30 August. Astăzi dimineață, cu trenul de persoane de orele 10, la care se afla atașat un vagon salon, a sosit aci, venind de la București, Halil-Bey, președintele Camerei otomane, însoțit de Zia- Bey, secretarul legațiunei turcești din București și de d. Paraschivescu, secretar de legație din ministerul de externe. In gara Giurgiu oaspeții au fost întâmpinați de către d-nii Dumitru încă, prefectul județului, Alimănescu, polițaiul orașului și Zerca, polițaiul portului. Aceștia au luat loc în vagon și au trecut cu toții în portul Ramadan. In port, Halil-Bey, însoțit de persoanele cu cari a venit din București, s-a îmbarcat pe vaporul „Giurgiu“, după ce și-a luat rămas bun de la d. Iuca, prefectul județului căruia i-a mulțumit. In gara Rusciuk, unde acostează vaporul, Halil Bey a fost întîmpinat de d-nii Partenleff, prefectul județului Rusciuk, Qeneanoff, primarul orașului, Cazane, consulul turc, Sofroniefî, polițaiul orașului și Popofî polițaiul portului. Halil-Bey a trecut apoi în orașul Rusciuk, unde a vizitat primăria și a făcut o preumblare pe străzi. La orele 1 și jumătate, Halil- Bey a plecat cu un tren special spre Sofia. D-nii Zia-Bey, Paraschivescu și Zerca, cari însoțiseră pe Halil-Bey la Risehik, s-au înapoiat cu vaporul „Giurgiu“ la Ramadan. D-nii Zia Bey și Zerca au plecat la orele 3 la București. — Idem Serbia și încheierea prini Berlin, 29 Aug.—„Koelische Zeitung“ anunță că în tratatul încheiat de puterile triplei înțelegeri în vederea semnărei în comun a pacei, se cuprinde și Serbia. Manifestațiile din Turda Constantinopole, 30 ’Aug.— Afara de marile întruniri cari au avut loc ieri în Stambul, după amiazi au fost diferite manifestațiuni populare cari au colindat orașul cîntînd cintece patriotice, pînă în timpul noptei. Aseară, prefectul Capitalei a dat un mare prînz la care au luat parte miniștrii și fruntașii politici. O mare întrunire s’a ținut pe piața Sultanului Ahmed, la care au participat senatori, deputați și un public foarte numeros. Mai multe cuvîntări au fost rostite. Hussein Djavid a spus: desființarea capitulațiunilor nu e o demonstrație în contra străinilor ci o încercare de salvare a otomanismului. Această desființare se impunea. Acum toți turcii au datoria de a se sili să nu provoace de acum înainte nici o plîngere din partea străinilor. Manifestanții s’au dus la Poartă unde au înmînat marelui vizir, o moțiune felicitînd guvernul turc de hotărîrea sa. Marele vizir a mulțumit și a asigurat mulțimea, că guvernul otoman își va face datoria pînă la capăt. Apoi manifestanții s’au dus în fața palatului sultanului. înecarea unui vas turcesc Constantinopol, 30 August. Un mic vapor turc care servea la transporturile militare și care avea pe bord 110 soldați turci, s’a înecat noaptea trecută după ce a lovit un vapor italian în Cornul de aur. Numai 15 soldați au fost salvați; toți ceilalți s’au înecat împreună cu echipajul vaporului twr recunosc ci au fost votufi Petrograd, 3 © A&ag Mpt.— Usb comunicat german transmis la Copenhaga re CM cunoaște insuccesul trenatei germane © perind intre Meaux șî Montmirasâenpe două zile de lupte înverșunate, germanii au trebuit să bată în retragere. (A. Fu). * Petrograd (fără dată).— OOOOO .germani au străbătut cu cea mai mare grabă Belgia fugind între ajutorul aripei drepte a armatei germane care a avut perderi simțitoare în luptele din ultimele zile. Trupele germane cari așteptau la rând ca să li se plătească contribuția de războiu cerută au plecat pe neașteptate în spre Franța. (A. B.). Generalul Gena pus In libertate S’a tot dezmințit dela Viena, știrea noastră că generalui român Cerni ar fi fost arestat. Am înregistrat atunci dezmințirile — erau „oficiale“ — exprimîndu-ne totuși neîncrederea. Avem azi dovada deplină că acele dezmințiri „oficiale“ erau neadevărate într’adevăr, ziarele romînești, din Transilvania, cari se știe la ce strictă cenzură sînt supuse, publică acum următoarea știre: „Mehadia 30 August. — Mareșalul campestru 2. 1*. Cemta a fost liberat după ce a făgăduit că se va muta la Viena, și va sta acolo pînă la încetarea războiului“. Se mai poate dezminți acum că generalul român a fost arestat ? Și cum rămîne cu comunicatele „oficiale“ de acum o lună, că el a fost pus în libertate încă de pe atunci ? Flota germană se mișcă Londra. 30 August. ■— O depeșă primită din Stockholm de Daily Telegraph purtînd data de 9 Septembrie, stil nou, zice că flota germană a Balticei începe în fine să se miște. Lunea trecută, escadra germană a fost zărită între insula Gotskasande și farul Koppestearne (la nordul insulei Gotland), fert o escadră germană compusă din 31 mari vase de război și a fost zărită îndreptîndu-se spre răsărit. Alaltă ori o escadră germană compusă din 4 cuirasate și 3 crucișătoare a fost văzută la sud-est de Stockholm îndreptîndu-se spre nord-est. Nouă mari vase de război au fost văzute Luni la est de Storbjoern (?) îndreptindu-se spre Finlanda (A. B.).:m, Cum plătește Turcia Constantinopol, 30 August. — "Ministerul finanțelor declară că, din cauza dificultăților comunicațiunilor, cupoanele bonurilor de tezaur a " la sută, garantate de impozitul de războiu, vor fi plătibile numai la Konstatinopol ~ : x, fctmi 1 septemvrie 1314 Bombardarea IRȘOVEI Sîrbii taie comunicația dintre România și Austria T.-SEVERIN, 3. Aug.— Sârbii au bombardat astănoapte Orșova. Au fost distruse gara, școala ungurească și magazinul Steinberg. Se afirmă că bombardarea aceasta s’a făcut cu scop de a se zădărnici comunicația cu Romînia și pentru a se împiedica transporturile continue ale marinarilor germani cari tranzitează zilnic prin Orșova-Vîrcîorojialai noi.—P, %M';.' Războiul anglo-german Germanii bătuți in colonii Londra, 30 August. Secretarul de stat al coloniilor a primit azi două telegrame din partea guvernatorului coloniei Nyasa (Africa de est) cu data de HSep ie t. ibrie stil nou. . Prima telegramă, spune că în ziua de 8 Aug. principalul corp de expedițiune britanică a înaintat cu intenția de a respinge pe dușman dincolo de graniță. Forțele inamicului, care era aproximativ de 400 oameni, au evitat lupta cu corpul englez și la răsăritul soarelui, la O Aug, a atacat Baronga, care era apărată doar de un ofițer, 30 indigeni și poliție precum și de 8 civili. După trei ore de rezistență, una dintre coloanele corpului expediționar englez a sosit și a respins pe dușman: întregul corp britanic era în luptă cu dușmanul cînd s’a expediat guvernatorului cea dintîi telegramă. .. |f •V rA. doua telegramă zice că coloana expediționară engleză a luptat toată ziua cu înverșunare, iușmanul a luptat de asemenea cu îndărătnicie și n’a fost izgonit decît după mai multe atacuri cu baioneta. Germanii au fost în cele din urma respinși în sunie Songwe. Inamicul a pierdut șapte ofițeri uciși și 2 răniți; pierderile lor în oameni nu se cunosc exact dar sînt considerabile. Am luat două tunuri de cîmp și două mitraliere. Englezii au perdut 4 albi morți și 7 răniți. Londra, 30 August. — Regele George al Angliei a adresat coloniilor un manifest în care spune : „,Nu e vina mea dacă războiul pe care mă sileam din răsputeri să-l împiedic a izbucnit, dacă aș fi rămas indiferent la violarea neutralitătei Belgiei pe care Anglia o garantase, dacă aș fi rămas nepăsător la soarta Franței amenințată ași scrificat onoarea mea și aș fi periclitat libertatea Marii Britanii și aceia a omenirei, și organizațiile politice cele mai importante reprezintînd toate partidele precum și întreaga populațiune a Indiei dau dovezi izbitoare a realităței lor și a devotamentului pentru imperiul britanic. Oferte generoase bănești au fost făcute pentru acoperirea cheltuelilor militare. Ofertele au fost primite cu recunoștință de guvernul britanic. Supușii indieni din această țară daui dovadă de un mare entuziasm pentru războiul ' "' * ' ;"pr Intrarea rușilor la Berlin Berlin, 30 August. — In lădița uinui tun rusesc, confiscat și adus aci, s’au găsit sute de monede de aramă, cea mai nouă emisiune. O monedă de acestea are într’o parte, chipul țarului iar în cealaltă parte următoarea inscripție: „Intrarea rușilor în Berlin 1914“, ( ,) 'y. Armata britanică Londra, 30 August. — D. Asquith a propus în Camera Comunelor, sporirea efectivului armatei britanice la cifra de 1.200.000 oameni. / Da gest al cumnatului țarului Berlin, 30 August. — Principe!e Enric, cumnatul țarului a predat medalia de aur, ce a căpătat-o în amintirea nunței țarului — monetăriei imperiului german, pentru topire. Medalia aceasta de aur reprezintă o valoare de 800 mărci, KRUPP ereditează Germania cu 30 milioane mărci - Serviciul nostru particular - Berlin, 30 August. — (Prin Vina) Pentru împrumutul de război Germaniei, firma și familia Krupp au semnat 30 milioane mărci In Austria s’au strîns 200 milioane pentru Crucea roșie Viena, 30 August. O corespondență locală află, că In Austria s’a strîns pînă acum pentru Crucea roșie și pentru alte necesități de răsboiu, 200 milioane coroane. Entuziasmul în Indii "Londra, 30 August. --- Entuziasmul în Indii pentru războiu este ca iminentă ocuparea Valonei de raeterette. Toti • factoii indimm «tie tippele italien« Italia nu ocupă Valona Roma, 29 August. — Ziarul „Popolo Romano“ dezminte din sursă autorizată zvonul după care ar fi că-