Dimineaţa, august 1921 (Anul 18, nr. 5349-5374)

1921-08-05 / nr. 5352

DIMINEAȚA lAxelerat si h. Radianu Societate ft» nume colectiv București. Bd. SC Braianu in Telefon ^VTóAdr. telega Axrad Furnizează prompt din depozitele București și Sine de otel • * Macazuri Placi-învârtitoare Vagonete Roti Osii '-agare cu rulouri Cclise Baloane Cromț>oare Locomotive$i Vagoane p. Exploatări forestiere, lame.etc. Secțiune speciala pentru Constructiuni de Căi târâte. E un fapt sigur si toata lumea usile POSTAVURI și STOFE de la Marele și Noul Magazin Francez care s’a deschis U MuHBn București, Str. Carol 19, Bucureti că se realizează importante economii variind intre 4 ® — 8 ® 1 la sută din prețurile cunoscute de până azi. Vânzări în detaliu excepțional de avantajoase până la 10 August crt. — Profitați de ocaziune — ,MAPID- BLOCK“ SOCIETATE ANONIMA ROMANA DE Constructiuni și Intreprindari Comerciale și Industriale CAPITAL ST TUTABLEI 20.00.0.0.— CAPITAL LMIS LEICO.OOO.OJO.— Sediul provizoriu: BUCUREȘTI, Caisa Victoriei No. 5 TELEF 0549.61. Fabricațiune de becuri de Ciment pentru Construcțiuni rapide de locuințe etne și durabie. 2. Fabricațiune de țiglă de Ciment pentru acoperiș, Coame, etc. 3. Fabricațiune de Cărămida. 4. Execuțiuni de Constructiuni de clădiri, după orice sisteme și în specal, după Sistemul de blocuri de Ciment Ambi cu strat de aer izolator contra frigului și căldurei. 5. Execuțiuni de planuri și de devize pentru Constructiuni in genere. 6. Exploatare de păduri și vânzări de lemne. 7. Vânzări de nisip și pietriș. 8. Specialitate de clădiri de case in serii pentru funcționari și muncitori. Consiliul de Administrație Președintele: Const. Banu, Deputat. Vice-președinte: Ing. Dr. Rapoteanu fost Subdirector general al C. F. R. Administratori-delegați: D-nii ing. O. Pedrazzoli și Th. Rogalsky. Constructor. Membru: Ing. Ștefan Mirea, Profesor la Școala Superioara de Arhitectură. Banei Capitalei D. A. reprezentată prin Directorul său D-l I. Oprescu-Romanați Licențiat în drept Advocat. Colonel A. Spirescu, Mare proprietar, Ștefan Morărescu Adria Sub-director general al Băncii Franco-Române. Petre Alexandrescu, Industriaș Forestier. Q. Lucian Bolcaș Doctor in știți de Stat, fost Sub-Director la Ministerul Finanțelor, Expert Contabil judiciar: George Chicoș Rentier, Inginer G. Dimescu. Comitetul de Direcțiune: Ing Dr. Rapoteanu, Ing C. Pedrazzoll, Th. Rogalsky și G. Lucian Boltaș Uitector Genera . Serviciul de Planuri și Construcții D. Antonescu, ing.-Arhitect: Paul GstQr Abit.-Constructor Au sosit noul transport Mentale si Pardissuri îl M. Multumilo Iiîl si pentru Domnii Ofițeri, Doarme și Copii AMERICAN HOUSE Calea Victoriei No. 80 marța, h ■ Persoana, plecată in mod precitat Iua 6 Iulie, este rugat jaml trimite imediat adresa, fiind dispusă a accepta totul. Olimpia Depozitul Kramer Lemne de foc 1000 kgf. de bucătărie Lei 320 cer, fag, cojus cu prețurile cele mai extins se fac angajamente, pentru restaurante și școli. Luvrare din depozit prompt. Comenzile se primesc la Depou, Sf. Ștefan și la Birou în Pasagiul Macca 2, Casa de Schimb A. Samuel . Co. A SOSIT CAUCIUC Veritabil Continental Marca „CALU 147“ pentru roți de «răsură De vânzare la 1 1. HALDNER GALAȚI, Str. Portalul 41 SURELE de piele englezești urele de păr de cămilă Universale pentru strung ALEZOARE (raidere) Ungatorî Cu src, staufere Sârma uz oțel,sticle <*e mve Ceasornice de control. Graphit pentru uns „Ingenieur” se vând cu preturi avantajoase isl Birou tehhnic JCUREȘTI, Strada Paris Tr . 25 de la Opera din Viena Lydia ir ed o-w a Celebra Dansează Program variat și alese înoit la fiecare trei zile! Suntem informați că copiii cari au fost trimiși în colonia școlară de la Tekirghiol, de către eforia spitalelor civile, rabdă cu zilele întregi de foame. Părinții lor au primit scrisori înduioșătoare prin cari li se imploră ajutoare pentru a-și procura hrana de care au nevoe și de care, în situația lor actuală, sunt aproape cu desăvârșire lipsiți. • Suntem rugați, de mai mulți bolnavi din diverse sanatorii de tuberculoși, a atrage atențiunea direcțiunei generale a serviciului sanitar asupra răului tratament la care sunt supuși bolnavii, atât în ceea ce privește metiaația cât și hrana, cu toate prețurile exorbitante ce li se cer. A fost amânat pentru o dată ce se va fixa ulterior, congresul patronilor de mori, ce urma să aibe loc la Oradia Mare, în zilele de 5 și 6 ort. Comisiunea interimară a Capitalei a hotărât ca actuala stradă Țepeș Vodă să poarte pe viitor numele de str. Pictor Oscar Obedeanu, în amintirea marelui nostru artist. COSMOS I Vineri 5 August 1921 Carol de Habsburg în refugiu — Viața și intențiile im i — Cine lucrează pentru el — Un ziar italian publică următoarele detalii cu privire la viața și intențiile lui Carol de Habsburg, fost împărat și rege al Austro-Ungariei. Castelul, care înainte de războiul mondial era hotel, se găsește în portul Hartenstein de pe malul lacului Vierwaldstädten, întreaga localitate se compune din trei hoteluri și o singură gospodărie țărănească. In castel nu se poate intra decât fiind chemat, chiar și intrarea în parc se poate face numai prin șiretlâcuri. In parc se pot vedea doici cu copii, în trăsuri, câte un preot, sau din când în când câte un funcționar, care se plimbă. Exregele cu familia, locuește la etajul I." celelalte trei etaje sunt locuite de mică suită a fostului regeîmpărat un secretar, doi adjutanți, persoane politice austriece și maghiare. Ex regele Carol nu primește în audiență pe nimeni, deoarece și-a luat obligație față de autoritățile elvețiene să nu facă politică și să nu dea declarații. Fosta regină se plimbă cu barca pe lac și așteaptă o schimbare a lucrurilor. Carol e considerat ca rege Guvernul din Budapesta recunoaște și ține pe Carol de Habsburg de rege legitim, și prin curieri speciali țin legătura continuă cu domnitorul al IV-lea, chiar mai mult, un om de încredere al regelui a luat parte la o consfătuire întinsă de sub președenția lui Horthy în care, s'a discutat amănunțit chestia dinastiei. Acest consiliu a hotărât ca să intervină pe lângă Liga Națiunilor, ca să dea mână liberă guvernului ungar în rezolvarea chestiei dinastice. Carol de Habsburg are sprijin puternic în Belgia și la Londra iar Parisul se pare că privește cu ochi nepăsători evenimentele. Scritorul italian a fost primit în audiență la Hartenstein de către un funcționar de al regelui, care a făcut următoarele declarații : Câteva declarațiuni „Chestiunea dinastică pentru Ungaria se poate privi rezolvată, întrucât toți factorii responsabili din Ungaria sunt de acord că Coroana Sf. Ștefan trebue pusă din nou pe capul lui Carol de Habsburg. Așteptăm numai suspendarea acelui „veto“, pe care Antanta sub presiunea Iugoslaviei și Cehoslovaciei l'a spus împotriva reintoarcerei Habsburgilor în Ungaria. In timpul din urmă am primit asigurări și promisiuni temeinice mai curând de cum am așteptat la veiirea noastră în Hartenstein, că întoarcerea noastră este mult mai apropiată decât am crezut. In legătură cu aceasta se anunță din München : Ex regele Carol a căutat legătura pentru prima dată cu „Hans Doom“, azilul lui Wilhelm al II-lea. Carol a vrut să cumpere castelul „Achileion“ de pe insula Corfu, care pe vremuri fusese, proprietatea paginal Elisabeta și în care ar fi vrut să se stabilească după ce la 31 August îi expiră permisul pentru Elveția. Informațiile spun că Wilhelm al II-lea i-a refuzat cererea. Cine lucrează pentru Carol de Habsburg Personalul de propagandă și reprezentanții în alte țări al ex regelui Carol sunt următorii : Mareșalul Curții contele La, Dochowski, manchizul Pallavicini, consilier politic, apoi Episcopul Seydi, trimisul guvernului ungar , Bozovics eni consilier de legație. Afară de delegații lui Carol din Ungaria, Bavaria, Paris, Londra și Roma mai sunt legații și ofițeri de legătură în toate statele fostei Austrii. In provinciile Austriei sunt însărcinați cu propaganda locală următorii: In Tirol generalul Dankl în Voralberg, baronul Rhomberg, în Carinthya, baronul Morsey, în Viena (Verein der Altösterreicher) în fruntea căreia se găsesc contele Wilczek, generalul Voinovich și generalul Kuzmanek. Habsburgii deocamdată nu se gândesc la o lovitură de stat pentru că contele Albert Apponyi și Gustav Gratz l’au asigurat pe rege de reușita sigură și l’au înduplecat să-și încredințeze soarta desvoltărei normale a lucrurilor. In fine a reușit să răzbată la lumină numele cu care a intrat exregele în Ungaria. Pașaportul, pe care la avut a fost de proveniență spaniolă și a fost eliberat pe numele de Juarez. > Repertoriu nou PRO BulR Russes Celebrul dansator comic TEKUHH YONNY PALDO II In vederea activării propagandei naționale în nouiie provincii alipite, ministrul de interne a decis înființarea unui ziar săptămânal care se va intitula „Zara noastră". Ziarul va apare sub conducerea d-lui A. Popovici-Tașcă. Direcțiunea generală a vămilor din ministerul de finanțe a pus în vedere oferlor vamale din întreaga țară că s’a micșorat dela 2 lei la sută advalorem, la 50 bani, taxa de comision pentru importul bumbacului. Din cauza scăderii continue a prețului, vitelor, în multe orașe ardelene, kgr. de carife de vite se vinde cu 1.50-2.50 lei. Alaltă era a plecat din Constanța, în Italia, cu vaporul „România”, un grup de 65 studenți români. Acest grup va vizita întreaga Italie. In urma hotărârii de a li se pune la dispoziție ■ vagoane suficiente necesare exportului lemnelor, proprietarii faricelor de cherestea din Valea Mureșului au hotărât reluarea imediată a lucrului. Circulația trenurilor de marfă și de persoane din Ardeal, în urma aprovizionării cu combustibil, se va face în mod regulat. ---------—«W » —uri—. ----- imio Amudsiides din lași In anul școlar 1921—22 Academia Română va acorda din fondul Adamachi 1 burse la Facultatea de științe și 5 la cea de medicină din Iași, de câte 150 lei pe lună. Bursele se vor da cu începere de la 1 Noemvrie 1921, pe timpul strict necesar pentru terminarea studiilor, și numai la studenți români lipsiți de mijloace. Pentru acordarea acestor burse se va ține concurs la Universitatea din Iași în ziua de 3 Noemvrie 1921 și în zilele următoare. Candidații vor adresa, până în seara zilei de 1 Noemvrie, d-lui rector al Universitate din Iași, cererile însoțite de : diploma de absolvire a liceului, certificatul de bună purtare liberal de Direcțiunea liceului, certificatul de naționalitate și certificatul de paupertate vizat din administrația financiară. Concursul la facultatea de științi va consta din : a) o probă scrisă din științele naturale, fizică, chimie și matemtateca generală, după specialităti; b) o probă orală care va fi pentru strudenții în științele naturale din zoologie, botanică, anatomie și fiziologie umană, geologie , pentru matematicianii: matemateca principal, fizica secundar. La concursul pentru bursele de medicină vor fi admiși numai absolvenți de liceu și studenți în medicină cari au trecut examenele anului I. Concursul va consta pentru toți candidații din : 1) o probă scrisă cu subiect din zoologie, botancă ori fizică ; 2) o probă orală din zoologie, botanică, fizică și chimie. Amândouă probele pentru concurenți de la ambele facultăți se vor face din materia cuprinsă în profgrama cursului superior de liceu. INFORMATIU HI In afară de concesiunile de farmacii publicate...de noi, „Monitorul Oficial“ de Marți mai publică încă următoarele concesiuni în Ardeal: Câte două farmacii în orașele: Turda, Odorhei (Tg. Mureșului) și Sighetul Maramureșului. Câte una în orașele: Abrud, Dej, Gherla, St. Miclăuș Sereda Cecului, Tg. Secuiului, Septi St. George, Baia Mare, Zălău, Careii Mari, Rășita, Orăștie, Sebeșul Săsesc, Sighișoara, Mediaș și Diciosânmartin. Casinoul din Sinaia dela 4 August 1921 DEUZUL NITTA SI O Capitală sub ocuupațiune, de colaboratorul nostru C. Constantin Bacalbașa, a apărut de sub presă și se afă la toate librăriile. Cartea foarte bine tipărită, având o artistică copertă ilustrată de pictorul Ludovic Basarab, este la îndemâna tuturor. Scrisă în mod obiectiv de către un om care a fost martorul evenimentelor petrecute în București sub ocupația dușmană, trebue sa fie citită de toți. Băile Eforiei Kretzulescu din C. Lung secțiunile de hidroterapie și cele igienice sunt deschise. Suntem rugați să atragem atenția ministerului de război că cu ocazia concentrărilor, ce vor avea loc în cursul lunei August, ofițerilor de rezervă să li se înlesnească pe calea unei prime, sau prin procurare de efecte, posibilitatea de a’șî confecționa uniformele reglementare. In același timp ar fi de dorit ca fiecare ofițer să-și complecteze instrucția militară pe lângă unitățile din garnizoanele unde sunt stabiliți. Mănuși lungi, toate culorile. Ciorapi de dame și copii. Costume de baiet. Dame și Copii. Scheatere și costumașe de ațăt. Copii Flanele „Plasă“ bărbătești. Ciorapi Bărbătești, culori, unt și fantezie. Pieptini fine, in toate genurile. Batiste Linon și Fantezie, p. Dame și bărbați. Voalete fine de stradă și VOYAGE. Gamin-uri (Pălării) de planda și piquet. Crâpe de Chine, charmarte, charmente Foulaid, et;. zilnic primașta noutăți din Paris și Tinde cu prețuri de reclamă MAGAZINUL " „Viie de Queerest" Str. Lipseanu 66 In vederea anchetării ultimelor incidente petrecute la frontieră, zilele acestea va sosi la Sânmiclăuș o comisiune militară româno-jugoslavă. Ni se comunică că la mina de cărbuni din Mehada de o săptămână" încontinuu arde' o cantitate enormă de cărbuni. t BANCA DE SCONT A ROMÂNIEI cu adânc regret aduce la cunoștința Acționarilor, Clientelei și Ameilor săi știrea dureroasă despn încetarea din viață a distinsului ei Director Gripe diesen , în etate de 53 ani care a avut loc în ziua de 2 August (20 Iulie) 1921 la ora 11 noaptea. Și îl roagă a lua parte la serrviciul religios ce se va ține azi Joi 1 August orele 5 p. m., în biserica Sf. Gheorghe-Nou, de unde cortegiul va porni la cimitirul Șerban Vodă. Aceasta ține loc de orice invitație. CONSILIUL DE ADMINISTR^tih Comîisiunea pentru recepția viiinr din En gms Sâmbătă 6 August, compunea de experți instituită pentru primirea animalelor datorite statului nostru de către bulgari, va pleca în Cadrilater la punctul de trecere Cbmskioi unde se va întâlni cu delegația bulgară și a Aliaților. Din această comisie face parte de inspector general administrate C. Petrovici, d. dr. veterinar St Stoica, Mihăilescu și Golea crescător de vite din Medjidia. Comisiunea centrală va porni la Sofia peste câteva zile.