1933-06-01 / nr. 9490

/ * J / Vecinii noștri După călătoria în Bulgaria, — d. Dem. Dobrescu, primarul Capitalei, a făcut presei o interesantă expunere. Pe când noi ne mărgineam să alcătuim, la adresa bulgarilor, câteva ,calambururi“, „anecdote“ și „zeflemele“, — cum foarte bine a spus d-sa, — vecinii noștri dela Sud munceau fără preget, ducând o viată sobră și cinstită. In privința realizărilor edilitare, d. Dobrescu nu are decât cuvinte bune pentru bulgari. Primarul Bucureștilor a fost plăcut surprins de curățenia și frumusețea orașelor bulgărești. Dar ceva mai mult, cu toată criza, bulgarii continuă campania edilitară. Astfel s-a adus acum apă la Sofia din munții Rila — de la o distanță de 80 km. Lucrarea a costat aproximativ un miliard și două sute de mii lei. De curând municipalitatea Sofiei a terminat abatorul — una dintre instalațiile cele mai moderne ale Europei. In diferite târguri — muzee interesante, D. Dobrescu citează muzeul arheologic din Filipopoli. Pretutindeni — orașe bine îngrijite, curat întreținute, cu împrejurimi pitorești, amenajate pentru plimbări și escursiuni. Grădinile atrag în special atenția edililor bulgari. Astfel primăria a făcut la Filipopoli o grădină tăiată în stâncă. Serviciile edilitare nu se mulțumesc numai cu întreținerea grădinilor, ci se ocupă veșnic de desăvârșirea operei începute. Astfel în grădina din Filipopoli au fost plantați, numai în anul acesta 180 mii de copaci. In aceste condiții, „calambururile’, „anecdotele“ și „zeflemelele“ noastre la adresa bulgarilor sunt deplasate. D. Dobrescu ne-a adus de peste Dunăre un exemplu de util și de frumos în același timp: înfrumusețarea Capitalei noastre face obiectul preocupărilor edilitare de foarte curând, sub actualul primariat. Grădinile de asemeni s-au desvoltat în ultimii ani. Pentru desăvârșirea aspectului artistic al Capitalei, cu piețele și grădinile ei, municipiul ar putea să se gândească la împodobirea Bucureștilor cu statul. Puține dintre statuile existente au o valoare artistică. Au rămas numai cu valoarea istorică. Azi ochiul nici nu se observă — cum nu mai dai atenție felinarului de la poartă. România are astăzi sculptori și sculptorițe de mare talent. Operele lor figurează la loc de cinste în expozițiile din centrele apusene. Apoi arta plastică trece acum prin mare criză. De aceia fără sacrificii mari, și dând de lucru artiștilor șomeri, primăria ar putea împodobi Capitala și cu produsele artei statuare. Până acum am avut o artă de imitație. Astăzi arta a devenit mai originală. Exprimă trăsături caracteristice ale neamului și ale țării. A sosit momentul, ca România să-și realizeze artisticește ființa în bronz și în piatră. Supunem celor în drept sugestiile noastre. M. Sevastos Furtuni mari in regiunea Messina ROMA, 30. (Rador). Regiunea Messina este bântuită de o puternică furtună. Pagubele materiale sunt considerabile. Din cauza furtunei, vaporul „Lavoro” s-a scufundat în strâmtoarea Messinei. încetarea ostilităților intre China și Japonia RONDRA, 30 (Rador). Răspunzând unei întrebări în Camera Comunelor, sir John Simon a declarat că s-au primit informații prin care se confirmă încetarea ostilităților între armatele japoneze și cele chineze. Condițiunile armistițiului nu sunt însă cunoscute, CIOCNIRILE SÂNGEROASE DIN INNSBRUCK VIENA. 30. (Rador). In ciocnirile cari au avut loc eri la Innsbruck, au fost grav rănite 36 persoane. In urma acestor incidente, guvernul din Tirol va hotărî, astăzi, desființarea formațiunilor hitleriste, interzicând totodată existența unui partid național-socialist în Tirol. Faimosul miliardar Rockefeller, care de teama șomerilor umblă mereu păzit de polițiști, ieșind dintr’o biserică baptistă n Alegerile pentru Camerele de Comerț — N’ai vrea să-l vezi pe Nae Topiangiul? — Cum săi văd, că-i mort de trei ani?, — E mort, dar vine Duminică la «OL.. Delegația economică a guvernului examinează situația țării :". " * ' " m ,"rr . . ’ , •■ I ; - " • .4 "l *. .. t — • •. vtv-.* ' ‘ ' " ' ’ . ) Menținerea regimului de import prin compensații .Valorificarea și finanțarea agricultură.Hotărârile consiliului de miniștri Erc la orele 6 după amiază a avut loc la ministerul de industrie și comerț o ședință a delegației economice a guvernului, prezidată de d. prim ministru Vaida Voevod. Au luat parte din miniștri: G. G. Mironescu, Mihai Popovici, Virgil Madgearu, Eduard Mirth, I. Lugoșianu/D. R. Ioanițescu, Voicu Nițescu, subsecretar de stat V. V. Tilea,precum și d-nii Cezar Popescu și Aureliu Ion Popescu secretari generali de industrie și comer.t. RAPORTUL D-LUI V. MADGEARU D. ministru de finanțe V. Madgearu a făcut delegației economice un raport amănunțit asupra situațiunei economice și financiare a căDelegația economică a luat apoi in discuție chestiunea valorificărei și finanțării recoltei. Pentru valorificarea recoltei s-a ajuns la concluzia că trebuește neîntârziat să se pună în aplicare acele măsuri care fuseseră hotărîte mai de mult dar care, din cauza împrejurărilor, nu s-au putut executa până acum. In primul rând se va crea o rețea de silozuri care va permite selecționarea cerealelor și putința garantării lor prin Banca Națională. In ce privește finanțarea se va face tot posibilul ca sforțările unite ale Băncii cooperative, Băncii Naționale și ale statului să înlesnească in mod efectiv pe agricultori. HOTĂRÂRILE CONSILIULUI DE MINIȘTRI Profitându-se de ocazie că la ședința delegației economice au luat parte aproape toți membrii guvernului, ședința delegației a fost transformată în consiliu de miniștri în care s’au desbătut apoi, cu participarea la discuție a tuturor miniștrilor, chestiunile aduse în discuție luându-se hotărîri cu putere rezolutorie. COMUNICATUL La ridicarea ședinței s’a dat presei următorul comunicat: Consiliul de miniștri era în legătură cu conjuctura mondială. A arătat rezultatele măsurilor de contingentare și necesitatea menținerii lor până se vor cunoaște deciziunile ce se vor lua pe plan internațional. A expus toate ipotezele ce s’ar putea pune asupra rezultatului conferinței economice de la Londra, arătând totdeodată care va trebui să fie atitudinea României în fiecare din aceste ipoteze. A prezentat delegației toate studiile pregătitoare ce s’au făcut în acest scop și al căror material va servi și la conferința statelor agrare pentru fixarea unui punct de vedere comun tuturor statelor din bloc. xaminând raportul delegației economice asupra situației economice a țării, în legătură cu ultimele măsuri restrictive luate în diferite țări, a hotărît următoarele: Regimul importului va fi îndrumat pe calea compensațiilor care să asigure interesele exportului produselor agricole și a celorlalte articole românești de export. Consiliul de miniștri a luat act de rezultatul tratativelor ce s’au dus în vederea utilizării fondului pus acum doi ani la disporziția institutului de credit agricol și d-nii miniștri ai finanțelor și agriculturii au fost însărcinați să propună măsuri pentru întrebuințarea sumelor liberate în folosul agriculturii. S-a hotărît construirea unei rețele de silozuri. Consiliul a examinat apoi lucrările executate pentru pregătirea conferinței blocului statelor agrare. * Ședința consiliului de miniștri s’a ridicat la orele 9 jumătate. — thv. — Valorificarea și finanțarea recoltei Un chefuleț între baionete Isprava unor arestați păziți de doi gură cască Un caz grav a fost relatat oriportat imediat d-lui lt.-col. Pom-Un caz grav a fost relatat ori parchetului militar. Pentru complectarea unor declarațiuni, fuseseră trimeși sub pază, de la închisoarea Jilava la consiliul de război, doi lucrători arestați cu prilejul incidentelor de la atelierele c. f. r. Grivița. Cum arestații dispuneau de ceva bani, au invitat pe cele două sentinele de escortă, la un mic chef, iar apoi turmentați de băutură s’au dus „la locuința unuia dintre ei, unde au dormit până a doua zi dimineața, când s’au prezentat cu toții la consiliul de război, într’un hal fără hal. Ofițerul de serviciu al consiliului, care fusese înștiințat de cu seară de închisoarea Jilava, despre trimeterea celor doi arestați, a raportat imediat d-lul lt.-col. Pomponiu, primul comisar regal, asupra celor petrecute. Din ordinul primului comisar regal, atât sentinelele, cât și cei doi arestați au fost Încarcerați de îndată. Cazul a fost încredințat spre cercetare d-lui maior T. A. Bardescu, titularul cabinetului 8 Instrucție. Austria și blocul german VIENA, 39 (Rador). Consiliul de miniștri care urma să hotărască azi dimineață măsurile de represalii impotriva blocujului economic german, a fost amânat pentru mâine. Solidaritatea Franței cu Mica înțelegere La Paris se așteaptă rezultatul conferinței de la Praga» PARIS, 30. (Rador). — Agenția „Havas” anunță: In cercurile guvernamentale se precizează, in legătură cu pactul celor patru Puteri, că dacă comunicatul dat după consiliul de miniștri de azi se referă la „hotărîrile anterioare ale guvernului”, o face pentru a marca necesitatea de a nu se exclude considerentele pactului Societății Națiunilor, pentru a afirma eventualitatea sancțiunilor prevăzute de art. 16 și spre a sublinia voința Franței de a rămâne, în orice împrejurări, în strânsă alianță cu națiunile Micii înțelegeri. Pentru guvernul francez acceptarea definitivă a pactului rămâne subordonată respectării acestor condițiuni. Un lucru este cert: dorința guvernului francez de a ajunge la o soluție echitabilă care să ducă la raporturi mai solidare între marile puteri, condițiune indispensabilă pentru a pune capăt dezordinei mondiale. Negocierile privitoare la pactul dintre cele patru mari puteri, deși sunt foarte avansate, nu sunt încă terminate. Ar fi prematur a fixa ziua în care acordul va fi comunicat puterilor interesate. Totuși guvernul francez va fi în măsură de a preciza data, imediat ce se va cunoaște la Paris rezultatul conversațiilor începute cu Mica înțelegere. Imediat ce textul definitiv va fi fost parafat, d. Paul Boncour va citi în fața Parlamentului, o declarație în numele guvernului francez. 0 MANIFESTAȚIE ITALO-RUSA IN MAREA NEAGRĂ • Vizita unor submarine italiene la Batum.-Sosirea lor la Constanta Eri. dimineață au sosit In portul Constanța, două submarine italiene „Pionero” și „Delfino”. Cele două submarine au pe bord 6 ofițeri și 43 subofițeri și marinari. Ele au fost construite de șantierele Triestino din Monfalcone în anul 1930 și au un tonaj de 823 tone freere. Sunt Înarmate cu câte un tun de 102 mm, câte două mitraliere antiaeriene de 13,2 mm. și au fiecare câte două lansatoare de torpile. Escadrila e pusă sub ordinele d-lui locotenent comandor Jacinto Paggio, care comandă primul submarin. Comandant al submarinului „Delfino“ e căpitanul de marină Alberto Dolfi. La ora 10 dim. comandanții celor două submarine, însoțiți de mai mulți ofițeri, au făcut vizita protocolară la autoritățile locale unde au fost prezentați de către d. Ferrero, consulul Italiei la Constanța și atașatul naval al Italiei la București. Reprezentanții autorităților au întors vizitele. Cele două submarine, care au vizitat în ultimul timp porturile grecești și turcești, au sosit de la Batum, unde au fost primite de către autoritățile sovietice. Dela Constanța, ele vor pleca la Varna. Ur In legătură cu cele de mai sus, e interesant de relevat faptul că ziarul „Le Temps“ a publicat acum câteva zile, următoarea corespondență din Roma: încă in Iunie 1929 o escadrilă de hidroavioane italiene sub conducerea generalului Balbo vizitase porturile sovietice din Marea Neagră. Zilele acestea o încrucișare navală, cuprinzând două submarine italiene, „Piichero“ și „Delphino“, se desfășoară în Marea Neagră. Aceste două unități au sosit la Batum, unde comandantul, însoțit de consulul Italiei în Caucaz, a fost primit de autoritățile locale civile și militare. Un mare program de recepții a fost organizat pentru echipagii. Crucișătorul sovietic „Krasny-Kaukas“, având pe bord pe comandantul flotilei de submersibili din Marea Neagră,, a făcut drumul de la Sebastopol la Batum pentru a participa la manifestații. Ambasadorul Italiei la Moscova, d. Attolico, însoțit de atașatul naval, a sosit de asemenea. Guvernul micei republici a Adjaristanului, a căruia capitală e Batum, a oferit un banchet în onoarea ambasadorului, in împrejurimile orașului. D. Attolico a vizitat crucișătorul sovietic unde, trecând în revistă echipagiul, a fost primit cu onorurile militare. Presa Italiană relevă aceste manifestațiuni subliniând că e vorba de prima vizită a unor vase de război italiene într'un port rusesc de la venirea la cârmă a guvernului sovietic. Ceea ce este evident, e că o asemenea demonstrație trădează, odată mai mult, voința Italiei de a lărgi pozițiile sale ln Levant. Datoriile Europei față de America D. Roosevelt se străduește să obțină achitarea lor NEW-YORK, 30. (Rador). Ziarul „Agence Economique et Financiere” anunță că pe ziua de er, d. Roosevelt a făcut sforțări pentru a determina pe debitorii europeni să achite scadențele lor față de Statele Unite în ajunul conferinței economice mondiale de la Londra. D. Roosevelt ar urma să invite pe țările debitoare să efectueze „plăți nominale”, susținând că aceste plăți ar da dovadă de buna lor credință și de recunoașterea intangibilității convențiilor. După știrile publicate de „New York Herald Tribune”. Roosevelt ar fi anunțat guvernul englez că Statele Unite sunt gata să accepte suma de 10 milioane dolari din scadența de 75 milioane dolari, datorită la 15 iunie. Franța ar putea deasemeni să verse o sumă mai mică, cu condițiunea însă ca să achite scadența dela 15 Decembrie, ceea ce i-ar da putința d-lui Roosevelt să înceapă imediat negocieri cu guvernul francez. Cercurile bine informate din Londra declară insă că nu au nici o cunoștință de propunere a Statelor Unite care ar tinde să reducă la 10 milioane dolari scadența de la 15 iunie a datoriilor engleze. l Patrulă bavareză surprinsă de avalanșe BERLIN, 30 (Rador). — O patrulă de pioneri bavarezi a fost surprinsă în Alpi de o avalanșă. Doi soldați au fost grav răniți. BERLIN, 30 (Rador).— Se comunică din Muenchen că o patrulă de geniu a fot surprinsă de o avalanșă, in apropierea localității Garmisch. Doi soldați au fost uciși, trei grav răniți și unul mai ușor. & Spre aplanarea conflictului vamal austro-iugoslav VIENA, 30. (Rador). Ziarele anunță că conflictul vamal cu Iugoslavia va fi aplanat în scurt timp, și că Iugoslavia va ridica imediat blocujul economic asupra mărfurilor de proveniență austriacă .