Dimineaţa, aprilie 1936 (Anul 32, nr. 10514-10541)

1936-04-01 / nr. 10514

Anul 32 No. 10.514 14 PASIN» tarosa dfi Colecţiu 40 ni v Se gi CO! de Cotnari veeke , i viile Terente ni de vinuri infundats Bcbinc — vt(i lidigesi isesc la Restaurantul ra Al A nu—avi ■■im !■■■ n s a SSHH®1M1!iM1 BH i Miercuri 1 Aprilie 1830 silft-BUZNNI || 3 LEI II București, Str. Const. Mille (Sărindar) 5-7-9 || ““■[( Rezultatul „alegerii“ din Germania e uimitor. Nu prin quasi unani- ^ mitatea pe care a obţinut-o singura listă admisă, ci prin faptul că totuşi s‘au găsit peste o jumătate mi-lion de oameni cari au sfidat ameninţările şi teroarea şi s‘au manifestat contra regimului. Dar având în vedere lipsa de scrupule şi metodele cinice ale nazismului ,■ se poate admite cu certitudine, că numărul celor cari s-au manifestat contra regimului a fost mult mai mare decât cel pe care d. Goebbel, şeful propagandei, a socotit util să-l mărturisească. Pentru cei cari ştiu câtuşi de puţin, ce se petrece în realitate în Germania, nu e nevoie să motivăm cele ce afirmăm mai sus. Ajunge, pentru toţi oamenii de bună credinţă, să constatăm ! 1) Că de vreme ce nu e admisă decât o singură listă de candidaţi, cei ai partidului nazist, este o absurditate să se vorbească de alegere. Dacă acest cuvânt are un sens, apoi ar trebui să fie cel puţin două liste cari să se înfrunte. 2) Că însăşi propaganda deşantată ce s-a făcut, arată că regisorii politicii naziste, nu erau chiar aşa de convinşi de popularitatea ei. 3) Că îndemnul de a vota, nu era cuprins numai în deviza: „libertate şi onoare*“, ci mai ales în ameninţarea: „Cine nu votează, e un trădător". 4) Că un serviciu special de spionaj şi control, silea pe fiecare ca să se ducă la vot, sub pedeapsa de a fi închis, maltratat, persecutat, lipsit de pâine. La aceasta trebuie să se mai adaoge falsul electoral. De altfel o anecdotă care a circulat zilele acestea la Berlin, arată ce gândeşte chiar populaţia germană despre aceste aşa zise alegeri. Iat-o: Doi cetăţeni vorbesc intra dânşii cu câteva zile înaintea scrutinului — Ştii că alegerea se amână? — De ce? — Fiindcă s*a comis o spargere la d. Goebbels şi s*a furat lista cu rezultatul alegerilor... noul Le Bourget un avion din Colonia, care transportă in această localitate 16 pasageri, aparţinând personalului ambasadei germane şi unor societăţi germane. El urmează să voteze azi, cu ocazia plebiscitului. # LONDRA, 29 (Rador). — Peste 20 de supuşi germani au plecat azi pe bordul a două avioane speciale, spre Colonia, unde urmează să voteze, cu prilejul plebiscitului. BERLIN, 29 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas anunţă: La ora 18 nu se mai vedeau decât puţini trecători pe străzi, cari să nu fi purtat semnul distinctiv prin care dovedeau că votaseră. Majoritatea celor fără această insignă sunt evrei-germani şi străini. Presa străină nu a fost admisă în localurile deiot. După , declaraţiile alegătorilor se pare insă că votarea s’a făcut cu cea mai desăvârșită corectitudine. Nu s’a transmis de nicăeri vreun fapt care ar justifica svonurile că s’ar fi exercitat un control ilegal asupra operaţiilor de vot. In cercurile oficiale se precizează că singurul control care s’a exercitat urmărea numei să oblige pe toată lumea să voteze. „ Cancelarul Hitler împreună cu dr. Frank, ministrul de justiţie, şi cu d. Dietrich, directorul biroului de presă al Reichului, au votat în gara Potsdam. până într’o lună, el işi va putea face intrarea, dacă nu încă la Viena, dar cel puţin la Linz, Anschlussul va fi atunci un fapt îndeplinit. Alegerile din Germania s-au terminat Presa engleză despre discursurile războinice şi aţiţătoare dela Berlin Votul cetăţenilor germani din România. ~ îmbarcarea pe vaporul Alimnia, venit special de la Hamburg la Constanţa L Ultima lozincă înainte BERLIN 29, (Bador). — Agenţia Havas telegrafiază. Ultimul episod al campaniei electorale germane s-a desfăşurat la Colonia, metropola catolică a Renaniei. D. Goebbels a ţinut să dea acestui episod caracterul unei adevărate manifestaţii religioase. ■ţ Clopotele catedralei şi ale celor douăzeci de biserici ale oraşului au chemat populaţia la discursul cancelarului, ca la o slujbă religioasă. Incluşi d. Hitler şi-a încheiat discursul In tonul unui predicator: „Avem mult de ispăşit in faţa istoriei şi In faţa Dumnezeului nostru, al cărui har ne era odinioară asigurat. Dar nu ne-am arătat demni de acest har. In desnădejdea adâncă a poporului nostru am învăţat din nou să ne rugăm Domnului. Harul Domnului a coborît din nou asupra noastră. Implorăm pe Domnul atotputernic să ne binecuvânteze şi să ne dea putere să ducem lupta pentru libertate şi onoare şi pace". de începerea votării După această invocare mistică, mulţimea, însoţită de megafoane, a intonat in toate Germania, un cân- tec războinic din vremea războaelor germane religioase: „Venim să ne rugăm Domnului cel drept. El nu ingădue ca cei răi să obijduiască pe cei buni: in bătălii Dumnezeu a fost alături de noi şi a voit ca cel drept să fie învingător. Te lăudăm, Doamne, pe tine care conduci bătăliile. Fă ca credincioşii Tăi să nu cadă sub loviturile duşmanului". " Cuvântul de ordine pe care l-au lansat in ajunul alegerilor d-nii Hitler şi Goebbels este: „Cauza poporului german este aceiaşi ca a Domnului". Conducătorii naţional-socialişti acordă o deosebită însemnătate alegerilor de azi. Cancelarul vrea ca scrutinul de azi să fie o manifestare unanimă a unui popor de 67 milioane de suflete, care să reclame lumii „onoarea şi dreptul său“. „Cine nu votează, este un bou4* BERLIN 29, (Rador). — In tot scursul dimineţii operaţiunile de votare s-au desfăşurat cu o foarte mare febrilitate. -â Membri ai secţiunilor cicliste ale tineretului naţional-socialist parcurgoraşul, in sunetul trompetelor, invitând populaţia să voteze pentru cancelar. Berlinezii cari şi-au Îndeplinit „datoria electorală“ se recunosc uşor dintr-o insignă de metal alb, vizibilă de departe, care se poartă la butonieră. Toţi alegătorii ţin foarte mult ca până spre seară să se Împodobească cu această insignă, mărturisind pe faţă fidelitatea faţă de Fuehrer. In Întreaga Germanie locuinţele şi monumentele publice sunt splendid pavoazate. Corespondentul Agenţiei Havas arată că la Brunshwick corpul motorizat naţional-socialist local a plimbat ori pe străzile oraşului un bou, pe care se afla o pancartă pe care sta scris: „Acela care nu votează este un bou“. ALTE AMĂNUNTE BERLIN, 29. (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas anunţă: Se crede că aproape 70 la sută din alegători au votat până la ora 13. . D-nii Hitler şi Goebbels, sosiţi azi !*" dimneaţă cu avionul de la colonia, au votat într’un mic local de vot, de lângă gara Potsdam. In majoritatea gărilor din Germania au fost instalate urne pentru vot. S’au luat măsuri pentru a fi aduşi la urne „abstenţioniştii“. Membrii „Frontului Muncii“ au primit „cărţi speciale“ pe cari vor trebui să le prezinte, înainte de a tura în cabina de votare. Au fost organizate numeroase echipe de propagandişti, care cutreeră cases, îndemnând pe locatari să se ducă la vot. La intrarea fiecărui local de vot sunt de stins doi miliţieni sau membri ai in cretului naţional-socialist,care arată alegătorilor o pancartă pe care stă scris: : „Votul tău aparţine Fihrerului". . Fiecărui alegări care a votat i se eliberează o achetă având urte mătoarea Inscriţie: „Reichstagul ■ libertăţii şi al ovarei”.. SE VOTEAZA VARA INTRERUPIRE BERLIN, 25 (Baior). — Corespondentul agenţiei „Havas” anunţă: Operaţiile de votare continuă fără întrerupere. La ora 15, Cancelarul Hitler era arătat mulţimei pe balconul Cancelariatului Reichului, fiind salutat cu vii aclamaţiuni. Din sfert în sfert de prăpostul de radio invită pe „întârziaţi” să nu uite să-şi îndeplinească datoria civică. La ora 16 votaseră aproape 90 la sută din alegători. Fiecare alegător vine la localul de vot prevăzut cu o carte de identitate, pe care o remite unui funcţionar membru al secţiilor de asalt sau al secţiilor de protecţie, însărcinat cu identificarea alegătorilor. Toate ramurile de activitate naţională au afişat azi pe străzi călduroase proclamaţii, prin care se cere ca votul să fie acordat Fuehrerului. COBLENZ, 29 (Rador). „ Zeppelinele „L. Z. 129” şi L. Z. 127” au sburat azi pe deasupra regiunii Saar, aruncând tot timpul manifeste şi drapele cu svastica. Pretutindeni, trecerea dirijabilelor a fost salutată de mulţime cu vii aclamaţii. PARIS, 29. (Rador). — La ora 10,05 şi-a luat sborul de pe aerodro- D. HITLER Rezultatul scrutinului german BERLIN, (Rador). — Agenția D. N. R. transmite: Conducerea centrală a Reichului pentru alegeri comunică următoarele rezultate oficiale provizorii ale alegerilor din cele 35 de circumscripţii din Germania: 45.428.041 alegători înscrişi, 44.952.470 votanţi 470.105 abțineri. Au votat pentru lista oficială: 44.409.522 iar 542.954 au votat contra listei sau și-au anulat votul. * BERLIN, 30. (Rador). - Rezultatele oficiale provizorii ale alegerilor din Germania reprezintă în procente: Pentru lista oficială 98179 la sută, Contra listei oficiale și anulate 1,21. Participarea la vot a fost de 98,95 la sută. .O exaltare delirantă" hmirmai vorbeşte de „simulacrul de senă»* din Germania PARIS, 30. (Rador). — Agenţia Havas transmite: Ziarele înregistrează fără surprindere rezultatul alegerilor pentru Reichstag. Ele subliniază propaganda intensă care s’a făcut şi îşi exprimă o oarecare nelinişte faţă de exaltarea delirantă din Germania. Arătând că alegătorul german a abdicat orice voinţă in mâinile Fuehrerului, ziarul „Excelsior” scrie: „Oboseala, resemnarea, spiritul ereditar de disciplină, toate aceste sentimente sunt amestecate, dar această indiferenţă a massei are ceva tragic în ea“. „Le Matin'4 seriet „înzestrat cu împuterniciri fără precedent, d. Hitler va asuma de aci înainte o răspundere fără precedent în ochii poporului său ca şi în ochii lumii“» In ziarul „Echo de Paris“ d. Pertinax întreabă pe d. Hitler ce va face din cei 45 milioane de partizani ai săi. „Cum ne-am putea închipui că d. Hitler se va comporta în domeniul politicii externe altfel decât în acela al politicii interne. Cum am putea crede că în serviciul pan-germanismului, și acela al principiului Fuehrerului despre demnitatea rasei germane nu se va exercita repercusiuni asemănătoare acelora cari s'au desfăşurat ori în Germania". In ziarul „L’Oeuvre", care vorbeşte de „simulacru de scrutin“, d-na Tabouis scrie că cercurile internaţionale din Berlin, nu se indoesc că d. Hitler nu va limita aci „trezirea poporului german“ și căs într’un lagăr de exantematici din Capitală* Exilaţi’ din groapa Bandy După ce a votat cu Hitler,un alegător a murit BERLIN, 30. (Rador). La alegerile de eri din Germania au votat toţi bolnavii internaţi în spitale şi clinici. Unul dintre bolnavi, fiind transportat la un birou electoral, a încetat din viaţă imediat ce şi-a dat votul. Cei 104 membri ai echipagiului și pasageri ai noului dirijabil „Hindenburg“ au votat în aer, în timp ce aeronava sbura deasupra Renaniei. Germania este Hitler BERLIN, 30 (Rador). — Agenţia D. N. B. comunică: Ziarul „Voelkischer Beobachter“ publică azi un articol, semnat de d. Alfred Rosenberg, sub titlul „Germania este Hitler“. Ceea ce s-a petrecut ori în Germania, scrie d. Rosenberg, demonstrează lumii întregi că toate încer cările de a învrăjbi poporul german sau de a-l intimida, după metodele de la Versailles, sunt cu neputinţă. Cuvântul de ordine suprem, „onoarea naţională“, a devenit un bun suprem al tuturor germanilor. Acesta este sensul adânc al zilei de 29 Martie 1936. Votarea în sate a demonstrat că ţăranii au votat, ca un singur om, pentru Fuehrer. In fosta zonă demilitarizată au votat aproape sute la sută pentru d. Hitler. Lumea va avea să ţină seama de aci înainte, de această unitate de fier, care constituie un factor politic. Nici un alt om de stat nu se poate simţi cu un drept egal reprezentant al poporului său, ca d. Hittter. Fuehrer-ul a chemat poporul, s acesta a răspuns. Acum are din nou cuvântul statui Rezultatul se cunoştea dinainte Germania nu aduce nici o contribuţie pentru pace LONDRA, 30. (Rador). — Presa engleză a primit fără emoţie rezultatul plebiscitului german. Singura problemă însemnată pentru ziare este de a cunoaşte atitudinea d-lui Hitler, acum când este eliberat de orice consideraţii de ordin electoral. „Oricât de satisfăcuţi ar putea fi germanii de unitatea cu care a fost aprobată politica Fuehrerului, scrie „Times“, este puţin probabil ca opinia publică din străinătate să ia această manifestare prea în serios. Oricare ar fi părerea Ior asupra regimului naţional-socialist, marea majoritate a germanilor este de acord în dorinţa de pace şi in aceea a egalităţii compiecte de drepturi. # „Unele discuri jifiuie ”-Ior Goering şi Goebbels au fost războinice şî provocatoare. Chiar in discursul Fuehrerului anumite pasagii au avut un ton neplăcut pentru urechi străine. D. Hitler a dovedit că nu-şi dă câtuşi de puţin seama de lovitura pe care violarea tratatului de la Locarno a dat-o încrederii vecinilor Germaniei şi de necesitatea unui gest din partea sa pentru a restabili încrederea. Toate acestea nu au ajutat, ba au creat obstacole unei soluţii durabile pe baza egalităţii de drepturi pe care d-sa o preconizează. „Acum, când campania electorală luat sfârşit, d. Hitler va putea să-şi concentreze întreaga atenţiune asupra nouilor propuneri pe care le-a făgăduit, însuşirile sale politice vor fi apreciate după întrebuinţarea pe care o va da prilejului care i se prezintă de a contribui la pacificarea Europei’’. „Rezultatul alegerilor era fixat dinainte, scrie „News Chronicle”, iar proporţia monstruoasă a majorităţii constitue prin ea însăși o dovadă a caracterului ei nereal. însemnătatea reală a alegerilor stă în faptul că Fuehrerul este acum liber de a se închina altor sarcini urgente, in atmosfera de luptă a alegerilor, putea fi greu a face concesii. Această dificultate a dispărut. întrebările puse ori de d. Flaudin sunt bine venite. Cel puţin urnele dintre ele cer un răspuns. Dacă d. Hitler nu vrea ca proectele sale de pace să fie nimicite din cauza unui fals orgoliu, el nu va ezita să răspundă într’un spirit practic şi conciliant”. Ziarul „Daily Telegraf” subliniază deasemenea însemnătatea discursului d-lui Flandin şi adaugă că „opinia publică britanică“ este complect de acord cu d. Flandin. După alegeri ne putem aştepta ca d. Hitler să înţeleagă că are ocazia să aducă o mare contribuţie pentru pacea mondială.* „Morning Post” !şi exprimă Inftonala, arătând că discursul din Colonia nu justifică speranțele. In domeniul politicii practice, închee ziarul, are o mare însemnătate ca opinia publică britanică să nu se lase înșelată de iluzii. Primul vapor sovietic la Constanţa Eri la ora 10 şi jumătate dimineaţa urma să sosească in portul nostru vaporul sovietic „Roza Luxemburg”. . O telegramă primită de la agenţia Mehahim din localitate anunţă că vasul sovietic şi-a amânat sosirea pentru dimineaţa zilei de 1 Aprilie. Vaporul ,floza Luxemburg” e încărcat cu 4200 tone cărbune din portul german Emden dintre care 200 tone cox pentru uzinele comunale Bucureşti iar restul pentru vapoarele serviciului maritim român. Vaporul ,,Roza Luxemburg” e primul vas rusesc care va intra In portul Constanţa după 20 de ani El face parte din flota de comerț sovietică, fiind atașat portului Arhanghelsk din Marea Albă.