Dimineaţa, august 1937 (Anul 33, nr. 10995-11025)

1937-08-01 / nr. 10995

Anul 33 No. 10.995 ATS a ■p 4 r' ‘ 1 număir special „MEDICUL NOSTRU” 90 pagini mari Î3î3s5s-«5e, SÎLeî Fondată tn 1904 la CONST. MILLE f»r‘ .\ o Director politic a MIHAIL SADOVEANU II3 Lei II București, Str. Const. Miile (fostă Sărindar) 5-7-9 S/B I I UI Duminecă 1 August 1937 Axi a apărut la TELEFON: Redacţia 3.84.30; Adiţia 3.63.53 Provincia 3.84.31; Tip. 4.67.39; Com. Tip. 4.29.44 SPECULA, PROBLEMA FĂRĂ SOLUŢIE? [ S’au luat noul măsuri pentru Înfrânarea speculei, ceeace Înseamnă că de două luni de când această problemă preocupă in cel mai inait grad autorităţile şi pe consumatori, nu s’a schimbat cu nimic situaţia. E o mărturisire gravă ce se face prin luarea acestor „nouă măsuri“, mărturisirea imposibilităţii în care se află statul de a lupta contra speculanţilor. Statul, în ultimă esenţă, îl reprezintă agentul forţei publice în sarcina căruia stă paza aplicării legilor interesând ordinea publică. Si lepentru combaterea speculei ilicite este o lege care apără ordinea ___publică. Există deci o carenţă a autorităţii şi împotriva acestui rău se impun măsurile cele mai severe. Oficiosul guvernului, discutând ultimele dispoziţii — cam desigur că nu vor fi şi cele din urmă! — în vederea reprimării speculei, îşi exprimă speranţa că ele vor da roade dacă autorităţile se vor bucura de ajutorul consumatorilor. Evident că se vor bucura, numai să i se ofere ocazia de a colabora cu autorităţile cât mai des, ceea ce ne e teamă că nu se va întâmpla. Dar, propunerea oficiosului guvernului e interesantă şi coincide cu acea făcută de noi din primul moment ale deslănțuirii valului de scumpete: e nevoe de organizarea consumatorilor în comitete de apărare şi control, comitete care să aibă dreptul de a face ca legea să se aplicată. Pentru că dacă se va proceda ca până astăzi, vom afla în curând pa s’au luat alte „noul măsuri" tot atât de inutile ca cele de până acum. i gea r t, ■- ------- - - - ‘ * ACŢIUNEA CONTRA SPECULEI " Comisiunea interministerială pentru ieftenirea articolelor de primă necesitate şi înfrânarea speculei s'a întrunit ori sub preşedinţia d-lui Mihail Berceanu, subsecretar de stat. Consfătuirea a avut loc la ministerul de industrie. De acord cu primăria municipiului Bucureşti s'au luat următoarele hotărâri:. .■ a) Municipiul Bucureşti să delege câte un reprezentant autorizat al său, care să supravegheze preţurile de vânzare la en-gros din pieţe ca acestea să fie racordate cu cele de detaliu. b) La ieşirea din abator să se imprime pe carne calitatea ei pentru a se împiedica astfel fraudele. c) Să se dea dispoziţii către primăriile de sectoare ca toţi oltenii şi vânzătorii din gherete să aibe preţurile afişate. Comisia a dat apoi aviz favorabil cererii Camerei de comerţ din Iaşi ca ministerul de industrie şi comerţ să fixeze prin decizie, drept preţuri maxime de vânzare în engros pentru municipiul Iaşi, preţuri stabilite zilnic prin mercurialele Camerei de comerţ din acea localitate. pactului Un nou demers al Angliei LONDRA, 29 (Radar).— Se confirmă știrea că Anglia a trimes săptămâna trecută celor cinci puteri semnatare ale tratatului de la Locarno o comunicare prin care propune constituirea unui comitet technic, compus din câte un reprezentant al celor cinci puteri, cu misiunea de a redacta un document în care să fie consemnate punctele asupra cărora ni există nici o divirgență de vederi între capitalele interesate, cu privire la pactul occidental. Aceste puncte reies din analiza comunicărilor adresate la timp guvernului britanic drept răspuns la chestiunile puse de el. Cuprinsul acestor comunicări a fost dat publicităţii, după cum se ştie, în cursul ultimelor luni. PROPUNEREA A FOST PRIMITA LA BERLIN BERLIN, 29. (Rador). — Cercurile politice germane declară că la Wilhelmsstrasse s’a primit o notă din partea guvernului britanic cu privire la pactul occidental Se adaugă că sugestiunile britanice vor fi examinate cu deosebită atenţiune şi că răspunsul Reichului va fi dat în scurt timp. CONFIRMAREA DATA DE QUAI D’ORSAY PARIS, 29 (AGER). — Ce confirmă la Quai d’Orsay ştirea adusă la cunoştinţă acum zece zile de guvernul britanic puterilor locarniene, în vederea participării şi reluării de noui negociaţiuni pentru încheierea unui pact occidental. In această comunicare, Foreign Office, analizând notele diplomatice anterior schimbate între Londra, Paris, Berlin şi Roma, relevă punctele asupra cărora absenţa oricărei divergenţe de vederi ar trebui să permită stabilirea bazei unui inceput de acord. Guvernul britanic a prezentat, prin urmare, o serie de sugestiuni relative la aceste puncte şi a cerut avizul guvernelor interesate. In ipoteza In care acest aviz va fi favorabil, un comitet technic, compus dintr’un delegat al fiecărei puteri, ar putea fi constituit. Acest comitet ar avea ca misiune să redacteze un document comun, în care vor fi consemnate punctele asupra cărora un acord decisiv ar fi susceptibil să Intervină, acuzată in trecut de a fi favorabilă revenirei pe Tron a fostului rege Alfons al XlII-lea sau a unui membru al familiei sale. Se spunea că restaurarea Monarhiei in Spania ar fi un adevărat instrument al influenţei britanice în această ţară. De atunci încoace ideia restauraţiei a făcut progrese, câştigând teren şi la Roma. Declaraţiile generalului Franco cu privire la Don Juan, Principe al Asturiilor, au fost reproduse de ziarele italiene şi s-a spus chiar că au fost făcute de acord cu guvernul italian. Stisțirea pinului transport de aur Bancne Naţionale Valoarea transportului se ridică la 800 milioane lei din seara la orele 8 a sosit în Gara de Nord primul transport din stocul de aur al Băncii Naţionale al României, ridicat de la Banca Franţei, unde se găsea în depozit. Ora fiind târzie şi autorităţile vamale fiind închise acest transport a fost garat pe linia 13-a până eri dimineaţă, când a fost ridicat şi adus la Banca Naţională, sub o puternică pază a poliţiei Băncii Naţionale şi a unei gărzi militare. La Bancă aurul a fost recepţionat de membrii direcţiei Băncii, de secretarul general şi de casierul-ajutor. Aurul acestui prim transport este format din lingouri cuprinse în 155 de lădiţe în greutate totală de 7800 kilograme şi în valoare de circa 800 milioane, socotindu-se kilogramul 753.333, inclusiv prima de 38 la sută. Se ştie că cursul oficial al aurului fără primă este de 111.111 lei. La recepţionare s’a făcut numărătoarea lăzilor, s’a cercetat dacă sunt intacte şi s’au depus apoi în tezaurul Băncii, urmând ca ulterior să se facă cântărirea de precizie a aurului. Azi va sosi în Capitală al doilea şi ultimul transport. s. r rlnntri llji»iS9?W la predarea aurului la Naţio APROPIEREA ITALOBRITANICA ROMA, 29 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas transmite: întrevederea dintre d-nii Chamberlain şi Grandi constituie prima etapă a unei acţiuni tinzând la ameliorarea raporturilor dintre Marea Britanie şi Italia şi la o apropiere a punctelor lor de vedere cu privire la viitorul Spaniei. Noua atmosferă astfel creiată ar permite să se ajungă la o rezolvare a problemei spaniole, acceptabilă pentru toţi, fiindcă nu ar fi în folosul exclusiv al nici unei puteri sau a vreunui grup de puteri. Revenirea la acordul italo-britanic, cunoscut sub numele de „gentlemen agreement”, care a format unul dintre punctele discutate între d-nii Chamberlain și Grandi, trebuie să contribuie la eliminarea dubiului ce există cu privire la respectarea statului a quo din Mediterana occidentală. Aceasta ar contribui dealtfel şi la potolirea îngrijorărilor Franţei. Apropierea dintre punctele de vedere ale celor două ţări cu privire la viitoarea situaţie a Spaniei nu cuprinde nici un element nou. Atunci când, cu puţin înainte de ocuparea oraşului Bilbao, guvernul britanic a sondat pe generalul Franco asupra atitudinei sale in ceia ce priveşte asigurarea intereselor financiare britanice, acţiunea britanică a fost privită de guvernul din Roma fără prea multă simpatie. Răspunsul pe care generalul Franco l-a dat în Februarie trecut, când acesta a refuzat să dea asigurările cerute de guvernul britanic cu privire la interesele britanice din provincia Huesca, a fost aprobat de guvernul din Roma. Ulterior însă, după ocuparea oraşului Bilbao de naţionalişti, întreprinderile britanice din Huesca şi-au reluat activitatea lor normală. In Italia s-a dat atunci alarma, emiţându-se părerea că Marea Britanie caută să câştige simpatia generalului Franco nu numai pentru asigurarea intereselor economice britanice, ci şi pentru a-1 determina să accepte retrimiterea voluntarilor italieni, în schimbul protecţiei britanice a intereselor diplomatice şi financiare ale guvernului naţionalist. „Regime Fascista”, ziarul d-lui Roberto Farinacci, membru al „Marelui Consiliu Fascist”, scria la data de 8 iulie: „Spania naţionalistă nu poate să se vândă pentru un blid de linte ipotetic şi nu poate să uite că numai în scopul singur de a susţine principiile şi idealurile care au inspirat mişcarea naţionalistă, alte naţiuni, şi în special Italia, au pus la dispoziţia naţionaliştilor spanioli, fără să negocieze, sângele propriilor lor fii. De atunci însă, a intervenit o schimbare. Acţiunea britanică faţă de problema spaniolă nu mai este privită cu ochi răi, ea fiind socotită că poate să contribuie la rezolvarea provengispaatal& Itism Brijasîs su Junii lat D. Eden va merge la Roma? LONDRA, 29 (Rador). -1 Circulă zvonul că d. Eden ar avea intenția să meargă la Roma, pentru a avea o întrevedere cu d. Mussolini. Întrebate cercurile bine informate nu confirmă, dar nici nu desmint acest svon. Tn alt svon, deasemenea neconfirmat, pretinde că înainte de a pleca la Roma, d■ Grandi, ambasadorul Italiei, a avut o nouă conferinţă cu d. Chamberlain, preşedintele consiliului. Uriaşe construcţii navale în Anglia LONDRA, 29. (Rador).— In şedinţa de ori a Camerei Comunelor, d. Duff Cooper, primul lord al Amiralităţii, a comunicat că actualmente sunt în construcţie pe şantierele britanice 565.000 tone de vase ale marinei de răsboi britanice. In cursul acestui an vor mai fi puse pe șantier alte 96.000 tone. CorcmpSeci reorganwat ADEVERUL LITERAR P J • In 29 pagini ilustrats cu 3 IRJ un supliment Sa TSebaruck eoaa&praba nouă, pagini da actualitate, etc. Faruk. I investit rege CAIRO, 29. (Rador). — Faruk I a fost învestit azi dimineaţă Rege al Egiptului. Aceasta este prima învestire regală în Egipt din epoca faraonilor până azi. I * La legaţia Egiptului din Capitală s’a sărbătorit astăzi la amiază majoratul Maiestăţii Sale Regele Faruk I al Egiptului, care a depus jurământul în fața Camerei şi Senatului reunite la Cairo. Audienţa d-lui Cesianu la d. Delbos PARIS. 29 (Rador). — D. Yvon Delbos, ministrul afacerilor străine, a primit azi într’o lungă audienţă pe d. Dinu Cesianu, ministrul României la Paris. ■ ......... . îndrăzneţul atac banditesc de lângă Ploeşti Un student în medicină omorît PLOEŞTI, 29. Un îndrăzneţ atac banditesc s’a săvârşit azi după amiază, la orele 2 în apropiere de oraşul nostru în următoarele împrejurări: In timp ce o căruţă a comerciantului Nicolae Miu, din Băicoi, judeţul nostru, condusă de fiul acestuia, Constantin şi încărcată cu produse C. A. M., se îndrepta spre Băicoi, în pădurea dintre comunele Găgeni şi Ţintea, de pe şoseaua judeţeană Ploeşti-Slănic, unindivid ascuns în dosul unor lăstari a tras un foc de armă de vânătoare asupra conducătorului. Alicele de lup, cu care era încărcată arma, au nimerit în inima lui Constantin, care a rămas mort pe loc. Un frate al acestuia, anume Alexandru, în vârstă de 12 ani, care se afla lângă el, a fost rănit grav de alicele aceluiaş cartuş. BANDITUL N’A AVUT TIMP SA JEFUIASCA Banditul a încercat apoi să-şi jefuiască victimile, dar nu a mai putut-o face, deoarece pe şosea, şi-au făcut apariţia în acel moment un automobil şi un sătean pe bicicletă. El a fugit în desişul pădurei, reuşind să se facă nevăzut. Băiatul Alexandru, a pus în curent pe biciclist cu cele întâmplate, iar acesta a plecat în goană la Băicoi, pentru a da de veste părinţilor. La Băicoi, nu a putut fi găsită decât mama victimelor, deoarece tatăl era plecat la Ploeşti. In faţa crudei realităţi, nefericitei mame nu i-a rămas altceva de făcut decât să vie la Ploeşti, pentru a cere autorităţilor, să facă demersurile de rigoare, pentru a i se preda corpul,neînsufleţit al copilului ucis. S-au transportat imediat la faţa locului, d. procuror Ştefan Popescu, dr. Misir, medic legist şi maior Virgil Ariton, comandantul legiunei de jandarmi. PRIMELE CERCETAI?! Din cercetările făcute de aceştia, s-a stabilit că mobilul atacului a fost jaful, Constantin având asupra-şi suma de 10O mii lei, iar în căruţă produse C. A. M„ in valoare de 300 Banditul nu şi-a putut jefui victimile, după cum am spus, fiind observat la timp. Constantin este în vârstă de 21 ani şi student în anul II la facultatea de medicină din Bucureşti. S’a format o puternică poteră, care a pornit în urmărirea banditului asasin. Atacul s’a produs la 10 km. depărtare de oraşul nostru şi numai la 100 metri de linia ferată Ploeşti-Slănici Regele Carol fii Iflpuit II părăsind îfl timnul hotelul Dorchester, unde a fost la jLondra