Dobrogea Nouă, iulie 1955 (Anul 8, nr. 2160-2186)

1955-07-22 / nr. 2178

k Monumentul fraternității de arme dintre Armata Sovietică Armata Populară Poloneză din orașul Legnica, Succesele industriei grele poloneze In cadrul planului de 6 ani, plan al construirii bazelor socialismului, industria poloneză a atins un ritm de dezvoltare necunoscut în Polonia moșiero-capitalistă. încă din anul 1954 producția industrială a fost de patru ori mai mare decât în 1938. Din punct de vedere al măririi absolute a producției industriale, Polonia a făcut un salt de la locul al 9-lea, ocupat înainte de război în Europa, la locul al 5-lea. In producția multor articole de bază ca de exemplu zinc, cărbune de piatră, zahăr, Polonia ocupă acum locul al 4-lea în Europa. De asemenea, siderurgia Poloniei a cunoscut o dezvoltare simțitoare. Producția oțelului a crescut de la 1.441.000 tone în 1938 la 4.000.000 în 1954. Producția de strunguri pentru metale a crescut de 15 ori în comparație cu anul 1937. O dezvoltare rapidă a luat mai ales producția de strunguri grele și mașini pentru fasonarea plastică a metalelor. Producția de tractoare a atins în 1954 circa 7.700 bucăți, cea de automobile 12.000 mașini , autobuze, camioane basculante, automobile pentru stingerea incendiilor și alte tipuri de autovehicole. Noi uzine industriale se ridică în R. P. Polonă. In fotografie: Un aspect al uzinei Nowa Huta. Dezvoltarea industriei ușoare In Polonia se înfăptuiește un larg program de construcții de noi întreprinderi ale industriei textile. In anii puterii populare au fost construite o serie de noi întreprinderi printre care: combinatele textile din orașele Piotrîkow și Andrychow, fabricile textile din Pabianicy, Belîawa, Baranow și Ozorkow etc. Datorită acestor noi întreprinderi producția textilă a crescut foarte mult. Astfel, producția de țesături de lînă și bumbac (făcînd abstracție de producția meșteșugărească) a crescut de la 325.300.000 m, în 1937 la 598.000.000 m. în 1954. Producția de încălțăminte din piele a crescut de la 8 milioane de perechi în anul 1949 la 22.700.000 de perechi în 1954. A crescut de asemenea și producția industriei alimentare. In anul 1954 industria alimentară a produs de peste două ori mai mult zahăr decît în 1938, aproximativ de trei ori mai multe produse de carne, de 12 ori mai multe grăsimi vegetale și de 15 ori mai multe produse de fructe. wrmDmntrA wrm moi7c Partidul Muncitoresc Unit Polonez — forța conducătoare ________________________________________________________________ a poporului muncitor ___________________________________________________________________ In cei 11 ani de la eliberarea Poloniei de către Armata Sovietică, poporul polonez a obținut succese uriașe pe drumul construirii socialismului. Aceste succese au fost posibile datorită faptului că oamenii muncii din Polonia au avut conducător un partid revoluționar de tip nou — Partidul Muncitoresc Unit Polonez. Forța clasei muncitoare și a țărănimii muncitoare constă în conducerea lor de către partid. Aplicînd cu consecvență principiile leniniste ce se referă la necesitatea stringeri legăturilor cu masele — ceea ce constituie izvorul tăriei partidului — Partidul Muncitoresc Unit Polonez a strîns în jurul său atît pe cei peste 1.297.000 de membri ai săi cît și masele largi ale celor fără de partid. El a condus cu hotărîre oamenii muncii polonezi, i-a înarmat cu cunoașterea legilor marxismleninismului și i-a mobilizat la opera de construire a socialismului. Partidul Muncitoresc Unit Polonez a căpătat influență și popularitate în rîndul maselor populare. El a reușit să capete o asemenea influență dat fiind că a știut să-și îmbunătățească neîncetat compoziția sa calitativă, înglobînd în rîndurile sale pe cei mai buni fii ai poporului polonez, muncitori și țărani, fruntași în muncă, intelectuali devotați cauzei poporului, și și-a curățat rîndurile sale de elemente necinstite, carieriste, birocratice, elemente care nu aveau nimic comun cu lupta poporului muncitor. C.C. al P.M.U.P. a dus și duce o luptă continuă pentru păstrarea unității de monolit a partidului, pentru dezvoltarea democrației interne, pentru promovarea criticii și autocriticii, condamnînd orice încercare de gîtuire a criticii de jos precum și atitudinea formală față de ea. Respectînd ca lumina ochilor principiile centralismului democratic P.M.U.P. și-a îndeplinit cu succes sarcina sa de conducător înțelept al poporului muncitor. Deosebit de mare este grija pe care partidul o acordă ridicării permanente a nivelului ideologic și cultural al poporului muncitor. Propaganda și agitația politică de masă este susținută prin sutele de mii de exemplare ale presei de partid, prin radio și cinematograf, prin munca intensă dusă de activiștii de partid de pe întreg cuprinsul țării. Poporul polonez este conștient de faptul că conducerea de către partid constituie chezășia sigură a construirii socialismului în patria sa liberă. Creșterea producției industriei navale între anul 1947-1955 (1946=100) 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 planul pe 1955 114 164 284 390 437 633 937 1076 1210 Indicii de creștere a tonajului de vase date în exploatare de către industria navală în zone înregistrate în anii 1949-1955 (anul 1949=100). 1951 1952 1953 1954 planul pe 1955 1950 150 100 810 1300 1540 2000 Dacă vom compara creșterea producției din momentul în care primele vase oceanice au fost date în exploatare, adică incepînd din anul 1949 socotite în zone înregistrate puse în exploatare, indicii de producție se prezintă in felul următor : Astfel, în decursul celor 7 ani din urmă industria navală polonă a mărit producția sa măsurată în tonajul vaselor date în exploatare de 20 de ori. Numărul vaselor construite în acest răstimp a crescut și mai mult, de 25 de ori. Grație acestei creșteri noi am ocupat un loc de cinste în producția navală mondială. Pe baza statisticii oficiale făcute de Societatea de Clasificare „Lloyd Register“ care se referă la mărimea producției navale în diferite țări, se poate stabili că Polonia ocupă locul al 8-lea printre cele 22 de state prezentate în această statistică, în ceea ce privește numărul de vase construite și locul al 11-lea cînd e vorba de tonajul vaselor construite (această statistică nu cuprinde producția de vase din U.R.S.S.). Noi am început producția cu construirea unui singur tip de vase de marfă — vasul pentru transportarea cărbunilor și minereului de fier, de tipul „Sydek“ cu mașini de aburi și tonaj de 2540 tone înregistrate. Acum construim 5 tipuri diferite de vase de pescuit și vase de marfă puse în mișcare de vapori sau de motoare Diesel. Vasele de pescuit construite de noi permit să pescuim aproximativ cîte 400 tone de pește. Unul din vasele de marfă construite de noi aparținînd tipului de vase dintre cele In cinstea Festivalului ° Tinerii de la mina „Stalinograd" au ales ca delegat la Festival pe minerul fruntaș E. Hampu care își îndeplinește norma zilnică, în medie, în proporție de 250 la sută. • Stadionul central Șosea Chempa pe care se va desfășura deschiderea solemnă a celui de al V-lea Festival al Tineretului și Studenților, deține tribune pentru 70.000 de spectatori, cu trei tunele pentru intrare, un pavilion sportiv, săli de lectură, bazine de înot, radio, televiziune etc. • Piața Stalin, pe care varșovienii o vor oferi participanților la Festival, are tribune pentru 20.000 persoane. Aici s-au plantat 2.000 arbori și 57.000 de arbuști. • La Festivalul de la Varșovia se vor desfășura circa 470 programe naționale și 105 programe internaționale. • Pe străzile și în piețele Varșoviei vor avea loc peste 80 de serbări de mase, circa 50 de concerte și 6 tabere cu participarea tineretului din 12 țări. Dezvoltarea televiziunii Televiziunea poloneză trece de la stadiul de încercări și experiențe la prima etapă de dezvoltare planificată. In cursul viitorilor 5 ani programul televiziunii va putea fi recepționat pe o cincime din teritoriul țării de aproape 11 milioane locuitori de la orașe și sate. La Varșovia urmează să fie înființat un post central de televiziune cu mai multe studiouri și dotat cu material tehnic modern. Palatul Culturii și Științei din sovietici, a fost dat în folosință Varșovia construit de oamenii poporului polonez. Bilanțul unui deceniu al industriei navale poloneze Industria navală este una din industriile care n-au existat în Polonia înainte de anul 1945. Ea se naște după această dată, se dezvoltă, iar potențialul de care dispune acuma îl datorește numai raporturilor socialiste de producție, în condițiile în care se află Polonia Populară. In anul 1945 am găsit pe țărm o bază tehnică sub formă de șantiere, dar starea lor în urma distrugerilor aduse de război la instalațiile principale, cum ar fi hale, cale de lansare etc, cît și jefuirea lor de către ocupanți, nu permiteau să pornim la construirea vaselor. Ca să ajungem la baza tehnică de astăzi, de care dispune industria noastră navală, a fost necesară nu numai reconstruirea șantierelor distruse de război și înzestrarea lor cu instalațiile necesare, ci și dezvoltarea serioasă a lor, ridicarea obiectelor noi, care nu existau pînă acum pe aceste șantiere. Grafie acestui fapt, șantierele care lucrează astăzi posedă o bază tehnică mai vastă, prezintă un potențial mai mare și posibilități de producție mai mari ca oricînd. In șantierul naval de la Gdansk s-au ridicat cîteva cale noi de lansare, cîteva hale de producție cît și instalații de înzestrare pe țărm. La Gdynia s-a schimbat cu totul caracterul șantierului, construindu-se o cale de lansare. Aceasta permite acum construirea vaselor oceanice. In șantierul naval de la Szczecin, calele de lansare efistente au fost mărite, ceea ce permite construirea vaselor cu un tonaj mai mare. Dacă socotim valoarea producției realizate în industria navală în anul 1946 egală cu 100, creșterea în anii următori se poate prezenta în felul următor: mai mari oceanice are un tonaj de peste 10.000 tone, străbătîrrd distanța de 20.000 mile marine. Țările cu un potențial industrial ridicat pot să-și permită să producă vase. Faptul că Polonia a creat și dezvoltat industria navală ajungînd la un anumit nivel important încît importul instalațiilor navale a ajuns la limite minime, arată că Polonia posedă un asemenea potențial. O dovadă concretă pentru aceasta constă în faptul că în Polonia aproape 200 de fabrici furnizează materiale necesare pentru industria navală. Noi construim deja în țară pentru vase, mașini principale, cazane, agregate auxiliare, ascensoare, pompe, elice de vapoare, grinzi dinapoi în care este băgată cîrma vasului, lemnăria provei, cîrme, o serie de articole electrotehnice, chimice și articole ale industriei ușoare etc. Realizările de,pînă acum în industria navală nu ar fi fost posibile fără doi factori importanți : ajutorul pe care l-a acordat și-l acordă Uniunea Sovietică și rolul mobilizator al exportului în munca acestei industrii. Lipsa oricărei tradiții și cunoașteri în construirea vaselor n-ar fi putut fi înlăturate dacă Uniunea Sovietică nu ne-ar fi oferit pe cei mai buni experți, care ne-au ajutat în punerea producției în mișcarea și în stăpînirea procedeelor ei sub formă de documentare tehnică și furnizarea unei serii de instalații unice și speciale, cum ar fi piese grele, mașini unelte speciale, utilaj modern pentru mecanizarea și automatizarea proceselor de producție Pe de altă parte, dacă am fi limitat producția de vase numai la nevoile țării, în cazul acesta, avind în vedere limitarea tehnică a numărului de vase construite, seriile produse ar fi puțin numeroase și în aceeași măsură și industria întreagă ar fi mai mică. De-abia trecerea la producția vaselor pentru export a permis de a se spori numeric seriile produse. Exigențele severe în ceea ce privește calitatea vaselor exportate au permis să ajungem la o cultură ridicată a industriei navale. In astfel de condiții se dezvoltă repede în Polonia producția vaselor, pentru export, iar paralel cu aceasta industria polonă navală crește. Dacă considerăm valoarea vaselor exportate în 1950 egală cu 100, indicii de creștere a valorii în anii următori se prezintă în felul următor : Articol scris special pentru ziarul „DOBROGEA NOUA“ de prof. conferențiar ing. Zdzislaw Nowakowski Indicii de creștere a valorii producției vaselor pentru export după valoare (1950=100) 1951 1952 1953 1954 planul pe 1955 50 720 1100 1200 1940 Industria navală polonă are posibilități de a se dezvolta mai mult în viitor. Creșterea numărului de tipuri de vase construite, modernizarea lor continuă, ridicarea calității lor creează și va crea și în viitor posibilități de a spori exportul lor și va satisface în măsură și mai mare nevoile Poloniei în domeniul navigației pe mări. Va crește mult numărul de vase construite cu motoare Diesel. Se mai prevede o dezvoltare serioasă a bazei de mașini pentru înzestrarea vaselor. Industria de mașini, motoare Diesel, agregate, tot felul de mecanizme etc. Vom începe în Polonia producția motoarelor Diesel de mare putere pentru vase, ascensoare electrice, mașini mari de cîrmire, unei serii noi de agregate auxiliare etc. Se întăresc și cresc mereu cadre de ingineri și tehnicieni specialiști în domeniul construcției vaselor, se ridică mereu nivelul de calificare a muncitorilor din această industrie, crește patriotismul sănătos și creator a marii armate de muncitori de pe șantierele navale polone. Toți acești factori la un loc împreună cu dezvoltarea planificată a industriei navale, permit să credem că în anii ce urmează, ne vom apropia mult de țările care stau în frunte în ceea ce privește industria navală mondială. re s i întreprinderea de Instalații Tehnice „Zgoda“ din Sweilochlawice a terminat construirea unui compresor uriaș de gaze, unul dintre cele mai mari de acest tip din Europa. El comprimă gazul de iluminat pînă la presiunea de 8 atmosfere și sub această presiune îl face să circule în conducte. • Fabrica de Instalații Mecanice „Wielkopolska“ a început producerea în serie a trei tipuri noi de strunguri: strungul de cojit „T.N.B.-55“ ; strungul paralel „T.G.A.“ curt și strungul cu mai multe cuțite „T.W.A.-20“. 9 Industria petroliferă a primit primele trei complexe de foraj pentru forările circulare la adîncimea de 800 m, fabricate pentru prima oară în Polonia. O țesătură înlocuind plușul importat pentru nevoile industriei grafice a fost elaborată de Institutul Textil din Lodz. Ea servește la căptușirea așa-ziselor valuri de apă de la mașinile de offset. In 1953 locutorii orașelor poloneze au primit in folosință 135.000 de apartamente. In 1955 oamenii muncă vor primi 162.000 de locuințe, cu 20 la sută mai mult ca în 1953. In foto. Un aspect al noului cartier de locuințe de la Kamienna Gora (Gdynia). învățămîntul în R. P. Polonă Statul popular a creat tinerilor cele mai bune condiții pentru studii. Ca urmare a acestui fapt, numărul elevilor și studenților a crescut foarte mult în comparație cu perioada dinainte de război. Dacă în anii 1936—1937 la institutele tehnice de învățămînt superior puteau învăța 1.265 de sudenți, anul acesta numărul studenților a atins cifra de aproape 47.000. Invățămîntul în institutele tehnice este gratuit. In anul 1955, din numărul total al studenților acestor institute 75 la sută primesc burse de stat și 46 la sută beneficiază de cămine. Școlile medii generale din Polonia vor fi absolvite anul acesta de aproximativ 35.000 de tineri și tinere, adică de două ori mai mult decît în anii dinaintea războiului. In orașele și satele din R.P Polonă există peste 23.000 de școli teoretice — de trei ori mai mult decît existau înainte de război. In 1954 invățămîntul agricol dispunea de 180 școli agricole tehnice cu aproape 30.000 elevi. Școlile profesionale au fost absolvite în 1953 de 121.982 elevi fată de 17.144 în anul 1937. Se desfășoară un program larg de construcții de noi clădiri școlare. Numai în perioada planului de 6 ani au fost construite peste 1400 de noi clădiri școlare. Agricultura polonă crește an de an In anii puterii populare nivelul agriculturii poloneze s-a ridicat simțitor. Producția de mașini agricole a crescut de trei ori. Cele 420 de S.M.T.-uri răspîndite în tot cuprinsul țării ce dețin 35.000 de tractoare deservesc cele 9.900 cooperative agricole de producție cu 225.000 membri. Dintre acestea au fost electrificate 3.640. Au fost electrificate de asemenea peste 15.000 de sate. Țărănimea muncitoare se bucură de îndrumarea științifică a 20 de stațiuni experimentale. De asemenea, s-a dat o mare extindere învățămîntului mediu agricol, reprezentat de 180 de școli frecventate de 30.000 de elevi. In scopul ridicării continue a nivelului de trai al poporului, Congresul al II-lea al P.M.U.P. a trasat sarcini în vederea creșterii producției agricole cu 10 la sută în următorii 2 ani. In acest sens fondul de investiții în agricultură a sporit cu 45 la sută față de 1953. In scopul dezvoltării șeptelului au fost extinse pășunile și fînețele la 1.500.000 hectare, iar cultura porumbului la 250.000 hectare. In același timp s-au început lucrări de irigare a solului ce vor deservi 70.000 hectare. Furnale înalte de la turnătoria „Lenin“. Pe primul plan podul rulant care încarcă materiale în furnalul nr. 1. Sănătatea oamenilor muncii în atenția statului democrat An de an se Îmbunătățește ocrotirea sănătății oamenilor muncii în R. P. Polonă. In orașele și satele țării crește rețeaua de spitale, clinici, dispensare, precum și de instituții de învățămînt medical, superior și mediu. In ultimul timp au fost date în folosință noi spitale la Varșovia, Lodz, Wroclaw, Olsztyn, și în alte orașe ale țării. In prezent, numărul paturilor din spitale este de peste două ori mai mare decît înainte de război. A fost extinsă în localitățile rurale rețeaua de instituții medicale și de profilaxie. In ultimii ani s-au deschis peste 1.700 de spitale, dispensare și centre medicale. In localitățile rurale au fost înființate aproximativ 700 de case de nașteri. In anii puterii populare a crescut considerabil numărul de institute de învățămînt medical superior și mediu. Numai în ultimii 6 ani institutele medicale superioare au pregătit aproape 10.000 de medici. I* jir