Dobrogea Nouă, octombrie 1972 (Anul 25, nr. 7501-7526)

1972-10-07 / nr. 7506

32N5TRA1UÁ Ura...... •M. MNSSCU* h rm^nmiUn* rv»xt *n/*v4rm WJBTrw TTB7r/nf _T7 i » x-itv/xzcx muuu, xcsrxxxa ^muuijuuiu^i-t-n « Anul XXV, nr. 7506 Sîmbătă, 7 octombrie 1972 6 pagini, 30 bani în cinstea celei de-a XXV-a aniversări a proclamării Republicii ZILE DE MAXIMĂ INTENSIFICARE A EFORTURILOR IN EXECUTAREA LUCRĂRILOR DIN AGRICULTURĂ Participarea efectivă, zi de zi, la stringerea produselor, la asigurarea r 0 ÎNALTĂ ÎNDATORIRE PATRIOTICĂ Ploile, timpul nefavorabil din această toamnă continuă să stânjenească desfășurarea normală a lucrărilor agricole. Indiferent de timp, RECOLTATUL LEGUMELOR ȘI STRUGURILOR, AL SFECLEI ȘI CARTOFILOR, STRINGEREA ȘI DEPOZITAREA PORUMBULUI, INSILOZATUL FURAJELOR ȘI ÎNSAMINȚATUL GRIULUI TREBUIE EFECTUATE FĂRĂ ÎNTÎRZIERE. în aceste condiții, entuziasmul patriotic, spiritul de înaltă răspundere pentru traducerea în viață a sarcinilor reieșite din istoricele documente ale Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului, a indicațiilor prețioase ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, s-au manifestat cu prisosință în toate unitățile agricole din județul nostru. Biroul Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, analizînd această situație, apreciază că pretutindeni oamenii muncii de pe ogoarele județului Constanța, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, au dat și dau dovadă de adevărate fapte de eroism în înfruntarea cu timpul nefavorabil, în munca de strîngere a recoltelor toamnei, în activitatea de pregătire în cele mai bune condiții a producției viitoare de grîu. Mai sînt însă însemnate cantități de recolte pe cîmp. Unitățile agricole din județul nostru au de insămînțat in aceste zile mari suprafețe de grîu și masă verde. Pentru efectuarea exemplară a acestor lucrări, indiferent de condițiile acestei toamne, Consiliul județean al Frontului Unității Socialiste cheamă pe toți țăranii cooperatori, pe mecanizatorii din I.A.S. și S.M.A., muncitorii, funcționarii și alți salariați de la orașe și sate, pe elevii și uteciștii din județ, pe toți oamenii muncii să-și aducă zi de zi contribuția la înfăptuirea acestor sarcini. decembrie 1947-1372 Toți strugurii, toate legumele să fie strînse imediat de pe cîmp! mul, cu toată hărnicia și răspunde le, toți strugurii, toate legumele sărea, așa incit, în maximum 2—3 zifie adunate de pe cimp. O participare masivă la recoltatul și transportul cartofilor Fiecare om, fiecare elev sau utecist în pina la executarea acestor lucrări, numeroșii oameni ai muncii de la orașe care sunt chemați sa participe duminica la recoltat, fie. •are «r» și minut ciștigat înseamnă un pas înainte spre succesul deplin al acestor lucrări. Toți locuitorii satelor, oamenii muncii din orașele județului au datoria de a acționa cu tot entuziasS-a obținut la acest an o recoltă bună de cartofi. O parte au fost recoltați și depozitați, alții se găsesc tacă la pământ, în pericol de a fi (Continuare la pag. a II-a) TRIMESTRUL IV-perioada de maxima intensificare a activității industriale BB Cantități sporite de produse realizate peste plan Producția din trei trimestre — cu 19,3 la sută mai mare decît în aceeași perioadă din 1371 M în fiecare întreprindere, rezerve importante își așteaptă deplina valorificare Cu săptămâna aceasta am pășit in ultimul trimestru al anului 1972. Este o perioadă de concentrare a tuturor eforturilor in activitatea productiv-economică din industrie, întrecerea socialistă închinată celei de-a 25-a aniversări a Republicii căpătînd un nou avînt pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan și angajamentelor, prin aceasta gătindu-se totodată temeinic preactivitatea din anul viitor, etapă de deosebită însemnătate în vederea realizării cincinalului înainte de termen. Bilanțul, după 9 luni din 1972, este pozitiv. Față de aceeași perioadă a anului trecut, producția globală industrială a înregistrat un spor de 19,3 la sută. O serie de imitați s-au înscris la acest bilanț cu realizări deosebite. La întreprinderea de electrocentrale, planul producției globale a fost depășit cu 3,6 la sută și același nivel l-au înregistrat constructorii de mașini din Medgidia. Minerii Dobrogei au un avans de 13,6 procente și lucrează de acum în contul lunii noiembrie. La I.P.M.C., planul a îndeplinit in proporție de 9,9 fost la sută, la C.E.I.L. sporul este de 4,3 procente, la Fabrica de ciment din Cernavodă de 4,2 la sută etc. în ceea ce privește producția marfă, realizările silit și mai importante : întreprinderea minieră „Dobrogea“ — 15 procente în plus, I.M.R.M. (8 la sută), întreprinderea textilă „Dobrogeana“ (5 la sută), S.N.C. (8,2 la sută) tc. Industria județului a contriuit la acumulările economiei raionale cu cantități importante de produse realizate peste plan : 13.97S.000 kWh energie electrică, 3.130 tone ciment echivalent, 10.931 mc prefabricate din beton și 175.000 cărămizi și blocuri ceramice, 253.245 mp furnire esteti(Continuare in pag. a II-a) Din cronica județului Noi puncte termice date în exploatare In cadrul acțiunii de extindere a lucrărilor de termotizare din orașul Constanța, zilele acestea au fost date la exploatare dacă patru puncte termice noi, care alimentează cu căldură un număr de 2.049 apartamente la cartierul Tomis III. Fină la sfîrșîtul acestei luni vor mai fi date la exploatare încă 5 puncte termice în Tomis Nord și unul la zona centrală a orașului, care vor alimenta cu căldură tacă, 4.216 apartamente. Cafea și lămîii din import In portul Constanța se afla sub operațiuni de descărcare nava „Trymakos“, care a adus, pentru țara noastră, 300 tone de cafea din Guineea. De asemenea, a sosit nava „Sidris Yildiz", care a adus 400 tone lămîi din Turcia. Spre portul Constanța se mai îndreaptă și nava „Donau Warosz“, care aduce un nou transport de 580 tone lămii din Turcia. Piesă într-un act în vederea îmbogățirrii repertoriului teatral al căminelor culturale și caselor de cultură, Centrul de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă Constanța a achiziționat, și se află sub tipar, o nouă piesă de teatru într-un act, inspirată din viața satului. Piesa este intitulată „Scrisoarea“ și aparține cunoscutului dramaturg Tiberiu Vornic. <wwwwwwwwwt _____ _ _______ JUVARASUL NICOLAI CIAUSESCU k PRIT O DELEGAȚIE DE MINERI DIN ZAMBIA Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri după-amiază, o delegație de mineri din Zambia. Delegația, din care fac parte R. V. C. Burls, director miner la divizia Chingola, I. D. Mac Donald, superintendent metalurg la divizia Chingola, Paul Chibura, superintendent al personalului la divizia Chibuluma, Edward Limbeye, șef de schimb la divizia Rokana, se află in țara noastră la invitația adresată de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu prilejul vizitei făcute la Zambia in primăvara acestui an. La primire a fost de față Bujor Almășan, ministrul minelor, petrolului și geologiei. Președintele Consiliului de Stat s-a întreținut cordial cu membrii delegației de mineri zambieni. Oaspeții au exprimat calde mulțumiri pentru invitația de a vizita România. In timpul convorbirii s-a evidențiat utilitatea contactelor și schimburilor de experiență dintre colective de mineri din cele două țări, ca o contribuție la mai buna cunoaștere reciprocă, la întărirea prieteniei româno-zambiene, a cooperării internaționale. Adunări de dări de seamă și alegeri în organizațiile de partid INIȚIATIVA -trăsătură dominantă a perfecționării activității comuniștilor Marea întrecere socialistă pentru îndeplinirea planului cincinal in patru ani și jumătate, declanșată de Conferința Națională a partidului, se desfășoară cu succes in întîmpinarea aniversării Republicii. Această manifestare pregnantă a conștiinței și responsabilității pentru mai mult, mai repede și mai bine de care sînt animați, în primul rînd comuniștii, este tot mai evidentă în adunările de partid pentru dări de seamă și alegeri care, în majoritatea lor, constituie un mod activ de lucru, un schimb fructuos de idei și experiențe novatoare, un mediu fertil al inițiativei creatoare în viața și munca comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii. Că este așa o dovedesc cu prisosință adunările organizațiilor de partid din unele unități socialiste, care au constituit înalte școli de educație comunistă, preluînd sub diferite forme inițiativa organizației de partid din schimbul doi de la secția navală a S.N.C. : „Fiecare comunist — un exemplu în muncă, in activitatea obștească, la familie și la societate". Macarale portal de fabricație românească In portul Constanța au intrat la exploatare primele macarale portal de fabricație românească. Noile agregate, purtînd marca Uzinelor de construcții metalice și mașini agricole din Bocșa, au o putere de ridicare de 5 tone și sunt utilizate pentru manipularea mărfurilor generale atât pe nave, cit și la vagoane. I. I. L. Să devenim unitate fruntașă pe ramură! Tinera întreprindere textilă „Integrata“, unitate creată în anii socialismului victorios, ai cărei muncitori nu depășesc vîrsta medie de 22 de ani și-a propus să devină model pe ramură, după cum semnifică și inițiativa lansată cu prilejul Conferinței Naționale a partidului. Cu mult timp la urmă, organizația de partid din schimbul „C“ de la secția filatură, ca răspuns la inițiativele pornite de la S.N.C. și din propria întreprindere, și-a luat angajamente concrete, formulîndu-le sub deviza : „Fiecare comunist— un model de comportare în muncă și activitatea obștească“, iar organizația U.T.C. a lansat inițiativa : „Punctualitate, ment, calitate". La adunarea randade partid pentru dări de seamă și alegeri, pregătită in cele mai mici amănunte, douăzeci și șase de comuniști, circa 80 la sută femei, membrii organizației, cărora li s-au alăturat câțiva invitați din conducerea secției și a întreprinderii, au ascultat cu atenție darea de seamă, pătrunsă de spiritul combativității împotriva a tot ce este negativ și cu multe propuneri pentru activitatea de viitor. La dezbateri au luat cuvîntul aproape toți membrii de partid, care și-au spus deschis părerile și au făcut o serie de propuneri valoroase, fiind prinse in conținutul hotărârii adoptate. Ce probleme s-au desprins din această adunare ? Sigur, in prim plan s-a confirmat incă o dată că tinerețea, entuziasmul și pasiunea și-au spus cuvîntul în îndeplinirea planului și a angajamentelor asumate. De pildă, angajamentul „Zilnic 1 kg fir peste plan" s-a materializat în depășirea substanțială a sarcinilor economice pe cele trei trimestre : 101,5 la sută, 103,7 la sută, 101,2 la sută, iar în domeniul calității produselor s-au făcut progrese. Forța organizației de partid a crescut și ca urmare a primirii in partid, in ultimul timp, a incă șase muncitoare fruntașe, iar nivelul de conștiință și răspundere a atins cote înalte. Participanții la dezbateri au criticat unele fisuri ce se mai manifestă la activitatea de conducere a secției, în special pe inginerul G. Basarab, ca și Insuficienta colaborare a biroului cu celelalte două birouri ale organizațiilor de bază din secție. Comuniștii P. Grigore și Ion Bordaș au sesizat necesitatea unui mai mare sprijin din partea conducerii secției, accelerarea ritmului de îmbunătățire a disciplinei tehnologice, lichidarea completă a N.DAN (Continuare la pag. a II-a) BTM a ... Și 50.000 de elevi și-au prelungit orele de „curs“ S-a sfirșit a treia săptămina de cînd aproape 50.000 de elevi din școlile municipiului și județului Constanța participă, alături de cei mari, la strinsul recoltei, contribuind astfel, cu entuziasmul specific vîrstei lor, la eliberarea ogoarelor de rodul bogat al toamnei. S-au sfirșit trei săptămîni și pe filele calendarului de întrecere faptele colective ale celor ce dau bătălia cu „cetatea științei“ s-au transpus in realitate prin zeci de mii de tone de porumb, struguri, roșii culese transportate la bazele de recepșiție, la piață. Au fost zile de muncă intensă, de întrecere plină de rezultate elocvente, pe măsura atașamentului și dragostei cu care elevii județului răspund întotdeauna la chemarea organizației lor. Și cunoscind aceste fapte ne vin in minte cuvintele secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, in cuvîntarea rostită la inaugurarea noului an universitar : „întotdeauna tineretul patriei noastre, elevii, Studenții au o serioasă preocupare pentru însușirea cunoștințelor practice, spre a se putea încadra cit mai repede în producție. Acesta este un lucru bun, un factor de pentru progresul mare importanță invățămîntului nostru, iată de ce partidul dă o înaltă apreciere tineretului, muncii pe care acesta o desfășoară“. Intr-adevăr, la această toamnă, in acest an, nu a existat unitate agricolă în județul Constanța care să nu fi primit un sprijin substanțial din partea tinerei generații, din partea elevilor municipiului și județului nostru. Recent am fost martorii unui mert plin de semnificații la mosermă aparținind de I.A.S. Murofatlar. Elevii liceului „Ovidius“ transportau ultimele coșuri cu struguri. Fermierul, un inginer cu ani mulți de experiență in muncile agricole, pregătise un coș cu struguri, cu boabele acelea galbene, aurite, pline de zahărul rodului. — Este darul oamenilor pământului dobrogean pentru fiii lor, pentru acești copii care, prin hărnicie, ne-au ajutat să culegem și ultimul ciorchine de pe vrejul viei. Este desigur un dar simbolic pe care vrem să-l facem celor aproape 500 de elevi ai liceului „Ovidius“, ai acestui liceu care, pe anul trecut, a obținut succese deosebite la olimpiadele internaționale de fizică și matematică. Am sfârșit a treia săptămână de muncă intensă și bilanțul realizărilor nu s-a încheiat. Astăzi, pe ogoarele fertile ale județului, în întreprinderile agricole, în C.A.P., elevii vor răspunde din nou PREZENT și participarea lor va fi încununată de rezultate, fiindcă tînăra generație vrea și trebuie să devină o generație de buni constructori ai socialismului, buni cetățeni ai patriei noastre socialiste. Astăzi, pe zecile de mii de hectare ale Dobrogei 50.000 de elevi își vor prelungi orele de „curs“. B. LIVIU