Drapelul Roşu, martie 1968 (Anul 24, nr. 7199-7224)

1968-03-02 / nr. 7199

Anul XXV, nr. 7.199 Sâmbătă, 2 martie 1968 la 4 pagini, 30 bani COMUNICATUL ședinței plenare extraordinare a C. C. al P. C. R. în ziua de 1 martie a.c. a avut loc ședința plenară extraordinară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Comitetul Central a examinat la primul punct al ordinii de zi informarea în legătură cu activitatea delegației române și cu modul în care s-au desfășurat pină în prezent lucrările întîlnirii consultative de la Budapesta, și a aprobat hotărîrea ce se publică alăturat. La punctul al doilea al ordinii de zi, plenara a examinat probleme în legătură cu participarea delegației române la ședința ce va avea loc la Sofia în ziua de 6 martie a Comitetului Politic consultativ al țărilor participante la Tratatul de la Varșovia și a adoptat hotărîri corespunzătoare. în încheiere a luat cuvîntul secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român — tovarășul Nicolae Ceaușescu — care a subliniat importanța deosebită a problemelor puse in dezbaterea Comitetului Central — organul suprem al partidului nostru — care, între congrese discută și hotărăște asupra problemelor fundamentale ale politicii și activității partidului, asupra măsurilor de însemnătate vitală pentru interesele partidului, ale poporului român, ale națiunii noastre socialiste, asupra activității depuse de partid și guvern pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare cu toate țările socialiste, cu toate partidele comuniste și muncitorești frățești și detașamentele mișcării de eliberare națională, cu toate statele, indiferent de orînduirea socială, pentru salvgardarea păcii și cooperării între popoare. Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Comunist Român Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român, întrunită în ziua de 1 martie 1968, a ascultat informarea în legătură cu activitatea delegației române și cu modul în care s-au desfășurat pînă în prezent lucrările întîlnirii consultative de la Budapesta. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a hotărît în plenara din 14 februarie a.c. ca o delegație a partidului nostru să participe la întîlnirea consultativă de la Budapesta, în scopul de a-și aduce contribuția activă întărirea unității și coeziunii miștocării comuniste, de a acționa, împreună cu celelalte partide participante, în vederea pregătirii unei consfătuiri internaționale menite să reprezinte un aport real la normalizarea relațiilor dintre partidele comuniste și muncitorești, la restabilirea unității lor. In cadrul întîlnirii consultative, încă înainte de începerea dezbaterilor, delegația partidului nostru a adresat tuturor delegațiilor participante un apel tovărășesc de a se abține să critice, să pună în discuție, sau să judece sub orice formă activitatea politică internă sau externă a vreunui partid frățesc prezent sau nu la lucrări. Cu toate acestea, de la început au fost încălcate înțelegerile anterioare, pozițiile exprimate prin documente, precum și asigurările date prin declarații publice de către reprezentanții unor partide că va avea loc un schimb liber și democratic de păreri privind pregătirea consfătuirii internaționale a partidelor comuniste, că nu va fi atacat, condamnat sau judecat nici un partid frățesc, în luările de cuvînt ale unor vorbitori, au fost aduse critici și atacuri unor partide comuniste frățești. Astfel, în ședința din 28 februarie a întîlnirii consultative, delegația Partidului Comunist din Siria și-a permis să pună în discuție politica internațională a Partidului Comunist Român și a Republicii Socialiste România, și s-a dedat la atacuri și calificative jignitoare la adresa partidului nostru și a poziției sale privind consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești. Delegația Partidului Comunist Român a făcut în legătură cu aceasta o declarație energică de protest: în răspunsul său, delegația siriană s-a eschivat să retracteze atacurile adresate partidului nostru și, deși o serie de delegați s-au desolidarizat de aceste atacuri, întîlnirea nu a luat poziție de dezaprobare față de atitudinea delegatului sirian. Luînd cunoștință de răspunsul delegației siriene la acest protest, și ținînd seama de gravitatea atacului împotriva partidului nostru, și de spiritul în care se desfășurau lucrările, delegația noastră a informat Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Analizînd situația creată prin atacurile la adresa unor partide comuniste între care și partidul nostru, Comitetul Executiv al Comitetului Central a considerat necesar să se adreseze deîndată conducerilor unor partide comuniste și muncitorești, participante la întîlnire, arătînd că „în asemenea condiții se încalcă înțelegerea realizată privind convocarea acestei întilniri, că nu se asigură desfășurarea unui schimb liber și democratic de păreri în legătură cu problema convocării unei consfătuiri mondiale a partidelor comuniste și muncitorești. Considerăm că atacul la adresa altor partide, a Partidului Comunist Român, are drept scop de a împiedica schimbul liber de păreri și, deci, nu creează condiții desfășurării normale a întîlnirii. Este cunoscut că astăzi problema schimbului liber și democratic de păreri este una din cerințele elementare ale unor relații normale între partidele comuniste și muncitorești“. Conducerea partidului nostru a făcut apel la conducerile partidelor respective să acționeze prin reprezentanții lor la întîlnirea de la Budapesta pentru a se ajunge la o soluție care să asigure desfășurarea într-un spirit tovărășesc, constructiv a întîlnirii, și să facă posibilă participarea în continuare la lucrările sale a delegației Partidului Comunist Român. Potrivit mandatului primit din partea Comitetului Central al partidului, delegația română la Budapesta a ridicat, de asemenea, această problemă în fața celorlalte delegații, arătînd că în situația creată este necesar să se găsească o formă prin care întîlnirea consultativă să-și exprime dezacordul față de atacul îndreptat împotriva Partidului Comunist Român. De asemenea, delegația a subliniat necesitatea de a se face un apel către toate delegațiile partidelor participante ca, în cursul întîlnirii, să se abțină de la orice atac împotriva vreunui partid frățesc, prezent sau nu la întîlnire. Ea a relevat încă o dată că aceasta este o problemă principială, de care depind caracterul și natura întîlnirii, însăși orientarea care se imprimă atît actualei întîlniri, cît și viitoarei consfătuiri internaționale. Partidul Comunist Român consideră drept o cerință elementară asigurarea la orice întrunire a partidelor comuniste a unui spirit tovărășesc și a unui climat de principialitate, respectarea strictă a cerinței de a nu se pune în discuție și de a nu se condamna în nici o formă politica și activitatea altor partide. Delegația partidului nostru la Budapesta a făcut eforturile cele mai stăruitoare pentru a se asigura desfășurarea normală a lucrărilor întîlnirii. Din dorința de a se găsi o soluție care să servească acestui scop și să fie acceptabilă pentru toți participanții, delegația noastră a propus ca în procesul verbal, cu caracter intern al ședinței, să se înscrie următoarea declarație : „Delegațiile participante la întîlnirea de la Budapesta constată cu regret că delegația siriană a criticat un partid frățesc — P.C.R. — și consideră că aceasta nu corespunde spiritului întîlnirii. Ele iau act cu satisfacție că delegația siriană și-a retras afirmațiile făcute la adresa politicii și activității P.C R. Delegațiile își exprimă dorința ca în cadrul întîlnirii consultative să nu fie atacat vreun partid frățesc, necesitatea eforturilor de a se examina liber, sub forma discuțiilor, într-o atmosferă tovărășească, problemele legate de consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești. Fiecare partid poartă responsabilitatea pentru intervențiile sale. Delegațiile iau act că prin aceasta incidentul este închis, ceea ce corespunde spiritului democratic în care trebuie să se desfășoare lucrările Întîlnirii consultative“. Cu toată stăruința depusă de delegația partidului nostru pentru a se da acestei probleme o soluție acceptabilă, și deși unele delegații au considerat justificate intervențiile delegației române, propunerea menționată mai sus nu a fost acceptată. Deoarece întîlnirea nu a dezaprobat atacurile împotriva partidului nostru ale delegatului sirian și nu și-a însușit apelul ca în cadrul întîlnirii consultative să nu se atace alt partid frățesc, delegația P.C.R.. nu mai putea continua să participe la lucrările întîlnirii. în conformitate cu hotărîrea mitetului Executiv, delegația a afăcut o declarație de principiu în care s-a arătat situația gravă la care s-a ajuns prin încălcarea normelor de relații între partidele frățești, prin împiedicarea schimbului democratic de păreri în cadrul acestei întîlniri, și s-a retras de la lucrările întîlnirii pînă la hotărîrea ce urma să fie luată de Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Analizînd situația creată în cadrul întîlnirii de la Budapesta, Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român aprobă atitudinea și acțiunile întreprinse de Comitetul Executiv al Comitetului Central. In același timp, plenara aprobă poziția și activitatea desfășurată de delegația Partidului Comunist Român la întîlnirea de la Budapesta, inclusiv părăsirea de către aceasta a întîlnirii. Constatînd că la întîlnirea consultativă de la Budapesta nu s-au creat condiții pentru o dezbatere democratică a punctelor de vedere ale partidelor în legătură cu pregătirea unei consfătuiri internaționale, că acestei întîlniri i s-a imprimat cursul punerii în discuție criticării și blamării altor partide frățești, Plenara Comitetului Central a hotărît ca partidul nostru să nu mai participe la lucrările acestei întîlniri. Plenara consideră că participarea în continuare la întîlnirea consultativă de la Budapesta ar însemna acceptarea promovării unor practici și metode de condamnare a altor partide, de impunere a voinței unor partide altor partide, practici care dăunează în mod grav eforturilor pentru normalizarea relațiilor dintre partide, contribuie la adîncirea divergențelor existente în sînul mișcării comuniste, agravează și mai mult pericolul adîncirii sciziunii. Partidul Comunist Român consideră că este de o importanță vitală pentru unitatea mișcării comuniste promovarea unor relații între partidele comuniste bazate pe principiile marxism-leninismului și internaționalismului proletar, pe respectarea independenței, egalității și neamestecului în treburile interne, pe dreptul fiecărui partid de a-și elabora de sine stătător linia politică internă și externă. Partidul Comunist Român militează pentru promovarea unui climat cu adevărat democratic în mișcarea comunistă, de înțelegere și colaborare tovărășească, pentru lichidarea oricăror forme de presiuni împotriva altor partide, a atitudinilor de discriminare, a practicii invectivelor și acuzațiilor, a oricăror încercări de a împărți partidele comuniste frățești în marxiste sau nemarxiste, în internaționaliste sau naționaliste, sau în oricare alte categorii. Poziția noastră fermă a fost și este că nu trebuie întreprins nimic, sub nici o formă, care să aibă drept efect agravarea relațiilor dintre partide, adîncirea neînțelegerilor și divergențelor. Dimpotrivă, orice acțiune a partidelor comuniste trebuie să ducă, pas cu pas, spre refacerea unității lor, spre întărirea coeziunii tuturor forțelor progresiste, antiimperialiste, din lume. O consfătuire a partidelor comuniste și muncitorești nu trebuie să reprezinte un scop în sine. Ea poate contribui la normalizarea situației din mișcarea comunistă, poate duce la întărirea unității partidelor comuniste și muncitorești din întreaga lume, numai dacă în organizarea ei se pornește de la respectarea neabătută a principiilor fundamentale ale relațiilor dintre partidele comuniste, dacă se creează condiții ca la pregătirea ei să participe în mod democratic, pe bază de drepturi egale, toate partidele comuniste, dacă se asigură posibilitatea reală pentru exprimarea liberă a opiniilor fiecărui partid. Poate servi acestor scopuri numai o consfătuire care pornește nu de la idei și soluții prestabilite, ci de la necesitățile reale ale întăririi unității, care nu-și propune să pună în discuție, să judece sau să condamne un partid sau altul, ci să netezească căile spre înțelegere și colaborare între toate partidele, fără nici o deosebire. Partidul nostru pornește de la ideea că forța fiecărui partid constă în capacitatea de a exprima voința și interesele clasei muncitoare pe care o reprezintă, ale poporului din care face parte. Aceasta este o premiză esențială pentru îndeplinirea în același timp a îndatoririi sale internaționale, pentru creșterea contribuției sale la cauza generală a socialismului și păcii, la întărirea frontului antiimperialist. Hotărînd de a nu mai participa în continuare la lucrările întîlnirii consultative de la Budapesta, deoarece aceasta nu asigură un schimb liber, democratic, de păreri în legătură cu conferința internațională a partidelor comuniste și muncitorești, Partidul Comunist Român este animat de dorința de a milita în continuare pentru dezvoltarea relațiilor cu toate partidele frățești — fie că participă sau nu la întîlnirea de la Budapesta —, pentru normalizarea relațiilor din mișcarea comunistă și muncitorească, pentru întărirea unității ei, pentru întărirea solidarității tuturor forțelor progresiste din lume, lui front antiimperialist, a întregiipentru victoria cauzei socialismului, păcii și progresului. DELEGAȚIA PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN S-A ÎNTORS DE LA BUDAPESTA Vineri dimineață s-a înapoiat în Capitală delegația Partidului Comunist Român, alcătuită din tovarășii Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., și Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.C.R., care a participat la întîlnirea consultativă a partidelor comuniste și muncitorești de la Budapesta. La sosire, pe aeroportul Băneasa, delegația a fost întîmpinată de tovarășii Chivu Stoica, Leonte Răutu, Virgil Trofin, de membri ai C.C. al P.C.R., activiști de partid. Erau de față József Vince, ambasadorul R. P. Ungare la București, și membri ai ambasadei. (Agerpres). Conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ academicianului Constantin Daicoviciu La Palatul Consiliului de Stat a avut loc, vineri la amiază, solemnitatea conferirii titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ din Republica Socialistă România și a Medaliei de aur „Secera și Ciocanul“, academicianului Constantin Daicoviciu, membru al Consiliului de Stat, rectorul Universității „Babeș-Bolyai“ din Cluj, pentru merite deosebite în domeniul învățămîntului și științei, în activitatea de stat și obștească, cu prilejul împlinirii vîrstei de 70 de ani, înalta distincție a fost înmînată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. La solemnitate au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Leonte Răutu, precum și Constanța Crăciun, Ștefan Peterfi, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Miron Nicolescu, președintele Academiei Republicii Socialiste România, academicieni și alți oameni de știință și cultură. Adresîndu-se sărbătoritului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU l-a felicitat călduros în numele Comitetului Central al Partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului cu prilejul conferirii înaltei distincții. Aceasta, a spus președintele Consiliului de Stat, constituie o prețuire a muncii depuse de tovarășul Daicoviciu pe mai multe planuri de activitate. Aș remarca pe cel istoric, al cunoașterii trecutului de luptă al poporului nostru, care are o importanță deosebită în educarea maselor, a tinerei generații, în dezvoltarea națiunii noastre socialiste. Prețuim, de asemenea, activitatea depusă pe frontul învățămîntului, domeniu important în formarea și educarea noilor generații, care contribuie activ la făurirea societății noastre. De asemenea, tovarășul Daicoviciu a adus și aduce o contribuție de preț pe tărim politic și social. Exprim convingerea conducerii noastre de partid și de stat, a spus tovarășul Nicolae Ceaușescu, că prețuirea activității tovarășului Daicoviciu, simbolizată și prin această decorație care în sine nu poate să exprime totul, va stimula și în viitor participarea sa la dezvoltarea societății noastre, contribuția sa la cunoașterea cît mai reală a istoriei patriei. Partidul și guvernul dau o înaltă apreciere contribuției pe care oamenii de știință și cultură, întreaga noastră intelectualitate, o aduc la edificarea societății socialiste, la progresul și bu(Continuare în pagina a 111-a) Fabrica „Solventul“ Timișoara. Alexandru Gyenes, șeful laboratorului de metrologie și lăcătușul Ștefan Kiss, in timpul verificării aparatelor de măsurat și control. I în pag. a-ll-a La sfirșit de 1 săptămină | § # Interviu despre meta-j iurgla viitorului : .1' Q Intre Istorie șl le- 1 gendă \% Agonia „Mlnervel“ J Experiențe ale tinerilor naturalist! 1 In fiecare zi, Stațiunea republicană a tinerilor naturaliști găzduiește numeroși elevi care execută diferite lucrări practice. Joi, elevii claselor X—XI de la Liceul nr. 6 au început o interesantă experiență pe tema: „Stabilirea dinamică populației la o specie de insecte“ (aplicarea matematicii în biologie). Ieri, elevii clasei a V-a de la Liceul nr. 3 au rezolvat problema înmulțirii plantelor tinere, iar cei de la Liceul nr. 1 au efectuat exerciții de altoire. Astăzi, laboratorul stațiunii va găzdui, pentru executarea unor lucrări, clasa a V-a de la Școala generală nr. 14. I Razele Gama In cadrul acțiunilor organizate de Universitatea populară din Timișoara, astăzi va avea loc o expunere pe tema : „Razele gama și efectul Mössbauer“. Va vorbi lectorul universitar Cornelia Bozan. Expunerea are loc in sala A 1—3 de la Universitate, cu începere de la ora 18. ’ Semințe de legume și fructe In această săptămină, magazinul de desfacere „Agrosem“ (bulevadrul Tinereții nr. 21—23) din Timișoara a fost aprovizionat cu noi cantități de semințe. Au fost primite, printre altele, 5.000 de cutii fasole de grădină, 4.000 de plicuri cu semințe de vinete, castraveți de vară, mazăre de grădină etc. Același magazin oferă cumpărătorilor și un bogat sortiment de semințe de flori. Printre cele 25 de sortimente se găsesc și semințe de garoafe, flori de piatră „nu mă uita“, gura leului etc. Săptămână viitoare vor fi primite noi cantități de semințe, magazinul „Agrosem“ venind astfel in intîmpinarea solicitărilor care acum sînt „La ordinea zilei“. fiiiiiiimiiiiiiiiiiii Hiiiifiiiiifiifiifiififiifiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifn (Continuare în pag. a 111-a). Unde stau ascunse rezervele de masă lemnoasă la întreprinderile din sectorul forestier, sarcina centrală pusă de partid este exploatarea rațională a pădurilor și folosirea cît mai completă a materialului lemnos. în perioada cincinalului, valoarea producției globale va trebui să crească, conform prevederilor Congresului al IX-lea al P.C.R., în medie cu 35 la sută. Acest spor se va realiza mai ales pe seama prelucrării complexe și a creșterii indicilor de utilizare a masei lemnoase, a îmbunătățirii calității produselor, reducerii pierderilor de exploatare, sortării corespunzătoare a materialului lemnos, folosirii din plin a metodelor și tehnologiilor avansate, mecanizării principalelor faze de lucru ș. a. în ultimii cinci ani, statul a investit în exploatările forestiere bănățene, peste 100 milioane lei pentru lucrările de împădurire și de întreținere, executîndu-se împăduriri pe o suprafață de peste 42.000 de hectare. Aceasta a făcut posibil să se refacă și să sporească productivitatea pădurilor, gospodărind mai rațional masa lemnoasă. Bunăoară, în anul precedent indicele de utilizare pe total masă lemnoasă a fost depășit cu 3 la sută față de plan, iar pierderile din exploatare s-au redus sub 4 la sută. Numai pe această cale, în perioada amintită, întreprinderile forestiere au dat economiei naționale peste 40.000 m o masă lemnoasă. Deși cerințele de masă lemnoasă ale economiei naționale cresc continuu, se impune o grijă deosebită în privința exploatării pădurilor păstrîndu-se o proporție rațională între ceea ce tăiem și creșterea pădurii Pentru valorificarea în fiecare an, completă a masei lemnoase, se prevede ca și în viitor să se folosească lemnul provenit din operațiuni culturale, cunoscut sub denumirea de produse secundare. Prin tăierile de ameliorare se asigură astfel un supliment de masă lemnoasă, care, în trecut se irosea prin uscare și putrezire în pădure. De asemenea se pot pune în valoare rezerve însemnate prin înlocuirea unor instalații de alunecare liberă din lemn, cu drumuri de tractoare și instalații cu cablu (funiculare), reducînd astfel consumul de material lemnos și pierderile de manipulare la fazele de scos și apropiat. La aceste măsuri se mai poate adăuga extinderea unor metode noi de organizare a producției și a muncii, ca de exemplu tehnologia de exploatare în trunchiuri lungi, metodă care pînă acum nu a fost introdusă în toate parchetele unde condițiile de relief, arboret, sortiment și utilaje permit acest lucru. Satisfacerea cît mai completă a nevoilor mari de material lemnos poate fi întregită nu numai de unitățile Ministerului Economiei Forestiere, ci și de cele beneficiare — industrie, construcții, transporturi și agricultură — care au datoria să gospodărească rațional lemnul și să-l înlocuiască acolo unde tehnologiile permit, în urma unor studii minuțioase s-a ajuns la concluzia că anul acesta și în perspectivă cerințele sporite de masă lemnoasă să fie asigurate în mod deosebit prin folosirea cît mai rațională a lemnului De aici decurge una din principalele sarcini — reducerea consumului de lemn. Realizarea ei este posibilă prin măsuri eficiente de economisire și înlocuire a lemnului în toate domeniile de utilizare a acestuia. în exploatările forestiere, de exemplu, trebuie reduse pierderile de exploatare, prin eliminarea unor instalații în care se consumă mari cantități de lemn și care nu poate fi recuperat decît ca lemn de foc, produs ce poate fi obținut prin folosirea mai completă a resturi Ing. ION CIMPOCA