Drapelul Roşu, ianuarie 1969 (Anul 25, nr. 7460-7484)

1969-01-03 / nr. 7460

Anul XXVI nr. 7.460 Vineri 3 Ianuarie 1969 4 pagini, 30 bani CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Vom încheia, peste câteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. în cursul anului 1966 s-a amplificat și s-a perfecționat activitatea în sfera producției de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a țării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei, artei și culturii, a sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate; stand socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru construcția de locuințe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii, în anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al partidului, în țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social-politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru adîncirea democrației, întărirea legalității, promovarea fermă a principiilor de echitate și justiție socială, în procesul desăvîrșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitorii țărc*rjî • .ní-í i0 dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului și civilizației. Dragi tovarăși, în fața tuturor stă sarcina Îndeplinirii exemplare», a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viață politicii partidului, de a spori și mai mult puterea economică a patriei, organizațiile județene de partid, institutele de cercetare și proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe țară, să depășească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiții, să sporească eficiența activității economice și contribuția cercetării științifice la dezvoltarea patriei, îngăduiți-mi dragi tovarăși și prieteni, ca acum, in pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima și să vă urez tuturor — muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naționalitate, bărbați, femei, tineri și vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi națiunii noastre socialiste, întărind continuu orinduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriașele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire națională, ci și o înaltă obligație internațională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creșterea influenței ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forței marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat in istoria zbuciumată a umanității, atit prin noi succese ale forțelor păcii, cit și prin evenimente care au întunecat orizontul vieții internaționale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare fáin ■ [UNK] [UNK]•■*, periclitează pa... I . teamă și moruredria rin’-i! popoarelor. Am sas it încetarea Kuparmamentelor Statele,uite ale Americii in Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez: trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu, în anui ce vine. Interesele majore ale popoarelor impun noi și energice eforturi pentru soluționarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru Întărirea securității pe continentul european și in întreaga lume, pentru a face să triumfe în viața internaționala respectul dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, respectul principiilor independenței și suveranității naționale, al« egalității în drepturi între toate statele. Miiuiind activ in rndul forțelor Înaintate ale contemporaneității , România își va consacra și în viitor eforturile întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, lumi mai bune, mici drept, creării unei instaurării unui climat de încredere și înțelegere între popoare, dezvoltării colaborării între națiuni pe terenul construcției pașnice, excluderii definitive a războiului din viața planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forțele progresului vor reuși să zădărnicească planurile agresive ale reacțiunii, ale imperialismului, își vor afirma superioritatea, vor impune voința de pace a intregii omeniri. Fie ca Anul Nou să aducă român satisfacții tot mai mari in poporului împlinirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace și progres. * înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, va adresez, tuturor, dragi compatrioți, tradiționala urare strămoșească : „La mulți ani“. Doresc fiecăruia ani mulți și fericiți, împlinirea dorințelor « aspirațiilor dor mai gri»ne ! ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societății socialiste; pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al națiunii noastre; pentru propășirea materială și spirituală a României, pentru socialism, pentru pace și colaborare intre popoare! IM ZIARUL DE AZI Două decenii in slujba mecanizării agriculturii Știri — comentarii — telegrame de peste hotare La ora 0, cântecul și-a dat întilnire cu urarea de sănătate, fericire și succese viitoare. Imagine uc ta imi uj. vi§anZ"Wt j*i/**«<j BUN VENIT ’69! Am încheiat cu bucurie și satisfacții depline un an rodnic, bogat în realizări dobîndite pe toate tărîmurile. Am început de două zile un altul, cel de-al patrulea an pe care îl numim, pe bună dreptate, hotărîtor in înfăptuirea cincinalului, înscriem astăzi cea de-a treia filă din noul calendar cu gînzîul la următoarele file pe care vrem să inserăm noile victorii ale construcției socialiste. Ne simțim brațele mai vînjoase, mințile mai iscusite la gîndul realizării exemplare a tuturor sarcinilor pe care le-a pus în fața poporului Congresul .1 IT-lea, Conferința Națională, Plenara C.C. al P.C.Jt .din tț—1 decembrie 1968. Ioniră soți , a muncii din județul Timiș — români, germani, maghiari, sîrbi sale naționalități — noul an, căruia i-am trecut prav«.!. inșAcna sarcini și obligații majore, deosebit de importante. Junte pe comuniști, c iși manifstă hotărîrea fermă și tată de a înfăptui angajamentele cuprinse in Răspunsul la Chemarea Conferinței organizației de partid a municipiului București. Știind că belșugul ogoarelor poate fi mai spornic, muncitorii din I.A/5* mecanizatorii, țăranii cooperatori, toți oamenii muncii de pe plaiurile timișene sunt hotărîți să depună strădanii pentru a traduce practic conținutul Chemării Conferinței județene de partid și a determina, astfel ca județul Timiș să se situeze în fruntea întrecerii. Oamenii de știință, artă și cultură, profesorii și învățătorii pășesc cu o justificată încredere în acest nou an fiind ferm hotărîți să contribuie, împreună cu întregul nostru popor, la prosperitatea și înflorirea unei țări pe care 1969 o va situa pe noi trepte de civilizație și progres. Obiective mobilizatoare , W V,, .în industria județului Politie a partidului nostru, da dezvoltare într-un ritm susținut a Industriei, stabilită la cel de-al IX-lea Congres al F.C.R., se aplică neabătut și in Întreprinderile Industriei din Județul Timiș. Alocarea unor importante fonduri de Investiții și utilizarea Intr-un grad mai ridicat a capacităților de producție existente a permis oamenilor muncii din industrie — români, germani, maghiari, sârbi și de alte naționalități — sub conducerea organelor și a organizațiilor de partid, să depășească an de an ritmul de dezvoltare stabilit pentru primii trei ani al cincinalului. Astfel: In anul 1968 producția industrială a Județului nostru a fost cu 36 la sută mai mare decit cea realizată In anul 1965, iar ritmurile de creștere au fost In fiecare an mai mari decit cele prevăzute In planul Ing. Trandafir Cocilă secretar al Comitetului județean Timiș al P.C.H. cincinal. Ca urmare a acestor sporuri, In primii ani din acest cincial, Industria Județului Timiș a dat producție suplimentară de aproa 2 miliarde lei. Realizările obținum sunt Insă numai cantitative. tn această perioadă a avut loc o îmbunătățire permanentă a calității produselor, s-au pus în fabricație produse noi cu performanțe tehnico-economice ridicate, iar costurile de producție au cunoscut o continuă scădere. Pentru producția anului 1968 de pildă, s-a cheltuit mai puțin cu 35 milioane lei decit s-a prevăzut, iar In primii trei ani ai cincinalului volumul beneficiilor suplimentare se ridică la aproape in 6 milioane de lei. In 1968 a marcat o importantă etapă realizarea sarcinilor prevăzute pentru acest cincinal. Astfel: In urma Plenarei C.C. al P.C.R. din iunie 1968, planul producției globale industriei din Județul Timiș a fost suplimentat cu 180 milioane lei, iar prin munca plină de elan ce s-a desfășurat în întreprinderi s-a obținut o depășire a acestor sarcini cu Încă 100 milioane lei, așa încit la 26 decembrie Județul nostru a raportat Îndeplinirea Integrală a planului anual de producție, realizîndu-se peste prevederi importante cantități de produse, printre care 10.000 kW motoare electrice, 120 mii mp țesături, 380 mii perechi ciorapi, peste 150 mii tricotaje, peste 100 mii perechi incălțăminte și altele. Din producția Industrială realizată In anul Încheiat de către Întreprinderile din județ, 12 la sută a fost destinată exportului. De această sarcină, Întreprinderile noastre s-au achitat cu cinste. In tm cursul anului, livrările au fost efectuate în avans față de cerințele beneficiarilor, iar în ziua de 25 decembrie au fost expediate ultimele produse pentru beneficiarii externi. Conferința organizației de partid a dat o înaltă apreciere activității pe care au desfășurat-o organizațiile de partid, toți muncitorii, tehnicienii și Inginerii din Întreprinderile Industriale. In același timp a scos in evidență rezervele mari de care dispun întreprinderile și a căror valorificare ar putea asigura In frondmare un ritm și mai înalt de creștere a producției, de, sporire a eficienței activității economice. Hotărirea conferinței a stabilit măsuri concrete de folosire integrală a capacităților de producție: creșterea productivității muncii, modernizarea utilajelor existente, Îmbunătățirea calității producției paralel cu eliminarea cheltuielilor neeconomicoase și prevenirea formării de noi stocuri supranormative. Prevederile planului de stat pentru anul 1969, așa cum a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P.C.R. din 18—17 decembrie 1963, țin seama, de cerințele creșterii in ritmuri tusținute a întregii economii și promovării progresului tehnic In toate ramurile producției materiale, urmăresc sporirea eficientei activității economice, ridicarea In continuare a nivelului de trai material și cultural al poporului nostru". In Județul nosru, producția industriali va crește față de anul trecut cu aproape 1 miliard de lei, volumul produselor destinate exportului va spori cu peste 1# la sută, Iar cheltuielile materiale ale producției vor înregistra o o cădere de 2 la sută. Răspunzind Chemării Conferinței organizației de partid a municipiului București, Conferința organizației de partid a Județului Timiș s-a angajat: In urnele comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii din Industria Județului, să depășească sarcinile planificate cu Inca 10 milioane lei la produsa globali din care, produs» In Mioare de 51> milioane vor a destinate pentru beneficiarii externi , efeciența economică va «pori prin refacerea suplimentar» a cheltuielilor de producție (Continuareag a II-a) Antren, veselie, Joc și urări de „La mulți ani". Toate prezente în sala Trustului I.R.S. au fost In marea familie a uzinei Deseori am avut prilejul să mă intîlnesc, cu constructorii de mașini de la Uzinele mecanice Timișoara. In cele mai multe împrejurări la locul de muncă, lingă strung sau raboteză, lingă creuzetele pline cu metal incandescent sau în preajma jerbelor de scintei ale aparatelor de sudură. Acum, sunt din nou ln mijlocul lor, la Grupul școlar al uzinei, unde larma tinerească a elevilor plecați in vacanță a fost înlocuită cu entuziasmul și voia bună, cu clinchetul de pahare prin care aproape 250 de meseri iși urează tradiționalul „La mulți ani!’ Intîlnesc pe maistrul turnător Vasile Teodoi, turnătorul Dobre Roșea, tratamentistul termic Ștefan Codrea, tehnicianul dispecer Petru Fănuță, lăcătușul Romeo Iancu, sudorul Alexa Milovanov, strungarul Simion Mihacea, maiștrii Ion Vesea și Mihai Barbeș... — Am ținut cu tot dinadinsul ca Revelionul celui de-al patrulea an al cincinalului să mă găsească cu familia in mijlocul marii familii a uzinei, ne-a spus maistrul Vasile Teotoi. Procedez așa ani de-a rândul și mi simt foarte bine. Cea mai mare parte a timpului din cursul anului mi-o petrec in incinta uzinei, CONVOCARE In baza art. 23 din Legea de organizare și funcționare a Consiliilor populare și art 1 din Legea nr. 3 privind asigurarea conducerii locale de stat în unitățile administrativ-teritoriale pînă la alegerea consiliilor populare, se convoacă deputații Consiliului popular județean provizoriu la cea de a IV-a sesiune ordinară, care va avea loc la data de 12 ianuarie 1969, ora 9 aula Universității Timișoara, br„ Vasile Pírvan nr. 4, dimineața în cu următoare« ORDINE DE ZI ! 1 Analiza realizării planului și bugetului pe anul 1968 și prezentarea spre aprobarea bugetului și planului pe anul 1969 Președinte: Secretar: MIHAI TELESCU IOAN BELIGAR (1241) unde alături de români, germani, maghiari, sârbi muncesc cu sîrg și abnegație pentru a da viață sarcinilor de plan. Ne animă doar aceleași gînduri și idealuri, ce exprimă de fapt atașamentul deplin pentru orinduirea socialistă care ne-a creat tuturor condiții optime de manifestare a capacităților noastre creatoare. Intr-adevăr, voia bună s-a statornicit din primele clipe ale întllnirii. Se rostesc urări, se spun glume, se pregătesc surprize la... tombolă. Veselia crește tot mai mult tn compania orchestrei uzinei, și ea vrea să fie la înălțime. Ora 23,45. E momentul cind la posturile de radio și televiziune tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, rostește cuvîntarea de Anul Nou. Apoi din sute de piepturi se rostește minute in șir tradiționalul „La mulți ani! . .. Clinchet de pahare pline. Ritmul dansului pune stăpinire pe întreaga sală. Profit de un moment de răgaz și mă adresez inginerului Ioniță Bagiu, directorul tehnic al uzinei, cu cteva cuvinte, la care a raspuns cu amabilitate. — începem noul an cu gradul de a introduce cu bine în fabricație de serie încă trei agregate și dorința de a ne aduce un aport substanțial la îndeplinirea angajamentului luat de Conferința organizației de partid Timiș la răspunsul dat la Chemarea Conferinței organizației municipale de partid București. — Umetiștii sînt hotărîți să intimpine a 25-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al X-lea al partidului cu realizări deosebite — a ținut să completeze tovarășul ing. Gheorghe Ioniță, inginerul-șef al uzinei. Așadar, in primele momente de lucru din al patrulea an al cincinalului vor începe cu gândul la cele mai importante evenimente din viața poporului nostru. Să le adresăm și noi, lrnetiștilor, urarea: „La mulți ani și noi succese, dragi făuritori de agregate românești !“ Revelion în „allegro" Orele târzii ale lui 31 decembrie 1968 găseau instalațiile care dau lumină ale întreprinderii regionale de electricitate în plină presiune. Uriașele și complicatele angrenaje nu cunosc odihna și odată cu ele nu o cunosc nici oamenii care le asigură funcționarea în această noapte. Facem cunoștință cu cîțiva dintre ei. Pentru Iosif Habetin perioada de veghe se întinde pe... un an de zile. A început în 1968, seara, la ora 19 și se va încheia în 1969, dimineața la 7. „Am vizitat toate posturile, e ordine deplină. Gîndul îmi este la cei dragi, la fetițele mele gemene Mariana și Iuliana“ . . Ne conduce apoi la dispecerat, unde telefoanele nu mai contenesc. Se apropie miezul nopții, echipele de intervenție se află pe teren, remediind deficiențele inerente acestei perioade cu ninsoare bogată. De la Gătaia, unde a fost pusă sub tensiune acum două zile o stație de 110 kV, tocmai s-a întors ing. Adrian Stănescu. Fusese trimis să remedieze deranjamentele și venise să raporteze că „deficiența a fost lichidată“. Inginerul-șef de la exploatare, Gh. Cumpănaș, primește alte telefoane (Literalmente este imposibil să discutăm). Notăm răspunsul său telefonic: „Bravo băieți. La mulți ani pentru toată echipa și felicitări !“ Și solicităm relatări. „Da, e echipa care a intervenit pe calea Șagului. Doriți nume ? Titus Popa, șef de echipă, Ion Mioc și Ioan Ianovici, au lichidat patru deranjamente mai importante. Aici, în 1R.E3 , e de serviciu la această noapte și muncitorul Virgil Ceaușescu. — Ce a însemnat pentru mine 68 . Realizarea cea mai însemnată îmi pare a fi faptul că mi-am ridicat o casă nouă. Am avut, de asemenea, cinstea de a fi ales de către tovarășii mei, membru în comitetul de partid pe secția construcții - montaj. Pentru 1969 îmi doresc să închei cu bine studiile la liceul seral“. Aceleași gînduri de încredere în anul care vine, devotament față de profesie, îi animă pe toți cei pe care, noaptea de 31 decembrie 1968 spre 1 ianuarie 1969 s-a găsit în fața panourilor care asigură nu numai lumina orașului nostru și a județului Timiș ci și a încă două județe învecinate... La stația C.F.R Timișoara Nord, la 19, ora schimbului, Nicolae Ana, șeful stației, făcea apelul, felicitîndu-și cu satisfacție subalternii. La 19,30 raporta la regulator: „Prezența sută la sută , personalul gata de lucru“. In această noapte, în care se • • (Continuare tn pag. a Il-a) In ziarul de mîine vom publica Proiectul programului de activitate a organizației județului Timiș a U.T.C., pe anul 1969.