Drapelul Roşu, decembrie 1969 (Anul 25, nr. 7744-7769)

1969-12-02 / nr. 7744

înaltul umanism al legislației noastre socialiste Petru Pordea președintele Tribunalului județean Timiș. Umanismul socialist, parte integrantă a ideologiei proletariatului, este condiționat de transformarea revoluționară a societății, de lichidarea oricărei exploatări și asupriri. El nu-și poate găsi realizarea deplină decât într-o democrație socialistă, care, având la bază proprietatea socialistă asupra mijloacelor de producție, iar puterea politică aparținând clasei muncitoare, aliată cu țărănimea muncitoare, asigură maselor populare indiferent de sex, de rasă și de naționalitate, participarea la conducerea statului, a economiei, la viața obștească, precum și drepturi și libertăți reale. In etapa actuală — așa cum reiese din documentele Congresului al X-lea — sporesc rolul și influența organizațiilor obștești în viața socială, crește rolul opiniei publice Înaintate, importanta formelor obștești de iuriurîre și reeducare, a influenței educative exercitate nemijlocit de către colectivitatea oamenilor muncii. Privit sub aspectul buie la Întărirea orinduirii noastre socialiste. Desigur că autoritățile de stat, organizațiile obștești sunt în măsură ca, pornind de la prevederile legilor, să asigure respectarea lor deplină. Spun aceasta gîndindu-mă că la ora actuală, mai sunt cetățeni care socot că ei nu au cerît ffrmturî și sînt în stare să-și reclame cu multă vehemență orice consideră că este un drept ce li se cuvine, dar „uită“ că au și obligații elementare de stat, față de societatea noastră, multe ori, și noi, la Timișoara și la judecătoriile din județ, cînd judecăm cazuri în care delictul social este, indiscutabil, dar din toate punctele de vedere, primim de la conducerile unor unități, ori de la sindicate „certificate“ de bună purtare : cel judecat, se spune în aceste declarații, chiar dacă a furat, chiar dacă a fost neglijent față de îndatoririle sale de serviciu, a avut o purtare bună, are copii etc. Se încearcă astfel să se ..înduioșeze“ TRIBUNA IDEILOR conținutului său, umanismul socialist cuprinde ansamblul ideilor concepțiilor care exprimă aprecișierea demnității și libertății omului, grija față de om și de valorile lui materiale și spirituale, în analiza amplă și profundă a realităților societății noatre și a perspectivelor luminoase ce ne stau în față, Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român a subliniat cu vigoare caracterul umanist al prevederilor legislației noastre socialiste. Specific orînduirii noastre de stat este faptul că prin lege se garantează exercitarea deplină a drepturilor cetățenilor. Numai prin această garantare, omul poate să-și asigure formarea, dezvoltarea și perfecționarea necontenită a personalității sale, poate să folosească mijloacele materiale și culturale existente, poate ajunge la libertate și demnitate, la afirmarea sa multilaterală. Dintre drepturile și libertățile in care își găsește o deplină expresie umanismul socialist amintim : dreptul la muncă și odihnă, dreptul de asigurare materială în caz de incapacitate de a munci, dreptul de învățătură, libertatea cuvintului, a presei, a întrunirilor, a mitingurilor și a demonstrațiilor. Garanții deosebit de puternice sunt prevăzute la noi prin legea supremă pentru asigurarea libertății individuale , inviolabilitatea persoanei, a domiciliului, a corespondenței. Cu privire la sarcinile de a respecta legislația socialistă de către cetățeni și organele de justiție. Raportul prezentat la Congresul al X-lea de către tovarășul Nicolae Ceaușescu aduce aprecieri și indicații care sînt de natură să conțin autoritățile de justiție, ca și cînd umanismul ar însemna spirit de tolerare a unor acte antisociale, de demență față de cei ce păgubesc nu numai o întreprindere, ci avutul nostru național. Oamenii legii, aplicînd consecvent principiile umanismului socialist, spiritul legiuirilor noastre de stat, consideră că sunt pe linia deplinului umanism cînd combat cu fermitate actele și atitudinile străine de umanism, cînd apără spiritul de dreptate și echitate socială ce stă la baza oricărui text de lege de la noi, cînd combat spiritul de căpătuială, egoismul și necinstea. Activitatea forului legislativ suprem al României socialiste, Marea Adunare Națională, a cunoscut și cunoaște o intensificare continuă. Sesiunile se țin cu regularitate, practica așa-numitelor sesiuni deschise (cum este și actuala sesiune, inaugurată la 17 noiembrie), activitatea comisiilor de lucru, face ca deputații să aibă un rol sporit în adoptarea legilor. Această activitate legislativă intensă transpune în viață indicații ale Partidului Comunist Român, organizatorul și conducătorul tuturor victoriilor poporului nostru In scopul perfecționării neîncetate a orînduirii sociale și de stat, viața noastră politică din ultimii patru, cinci ani s-a caracterizat printr-o intensă activitate legislativă. Au fost adoptate numeroase legi dintre care amintim : Codul penal, Codul de procedură penală, Legea privind organizarea și funcționarea consiliilor populare, Legea pentru organizarea judecătorească, Legea pentru organizarea și funcționarea procuraturii, Legea privind comisiile de judecată, iar în noiembrie, Legea cu privire la executarea pedepselor și Legea privind organizarea miliției și altele. Și un fapt nou, caracteristic procesului de extindere al democrației noastre socialiste, toate aceste legi, adoptate în anii 1968- 1969, s-au bucurat de o largă publicitate prin presă, cea mai mare parte din ele fiind supuse dezbaterii maselor încă în faza de proiect. Au putut fi făcute astfel de către oamenii muncii numeroase propuneri de îmbunătățire. Demn de subliniat es(Continuare in pag. a Il-a) Propunerilor cetățenești o jostă rezolvare A IV-a sesiune a Consiliului popular județean Timiș Duminica dimineața, Consiliul popular județean Timiș s-a întrunit în cea de-a IV-a sesiune a sa din actuala legislatura pentru a dezbate modul cum au fost înfăptuite propunerile făcute de cetățeni in timpul campaniei electorale cu prilejul întîlnirilor dintre depuși tați și alegători. Referatul prezentat pe această temă de către tovarășul Vasile Öaju, prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, a scos în relief că preocuparea pentru soluționarea propunerilor formulate de oamenii muncii, constiuie o dovadă în plus că întreaga activitate a organelor de stat se bazează pe principiile democrației socialiste, asigurînd participarea nemijlocită a tuturor cetățenilor la rezolvarea treburilor de stat și obștești. In urma selecționării propunerilor făcute pe cuprinsul județului nostru, dintr-un total de 9.361, 8.511 au rămas spre rezolvare, după cum urmează : 78 de competența organelor centrale, 903 a celor județene și 7.350 de competența comitetelor executive ale consiliilor populare municipale, orășenești și comunale. Până în prezent au fost soluționate 55,2 la sută din propunerile rămase direcțiilor subordonate în rezolvare Consiliului popular județean Timiș, 68,5 la sută din cele repartizate întreprinderilor și instituțiilor județene, precum și o mare parte din cele de competență municipală, orășenească sau comunală. Atit referatul cit și discuțiile au relieun efort susținut pentru ca propunerile judicioase sugerate de către cetățeni, să-și găsească aplicare. In încheierea sesiunii a fost adoptat un plan de măsuri, menit să contribuie la rezolvarea tuturor propunerilor venite de la cetățeni ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI nr. 7.744 Marți, 2 decembrie 9694 pagini, 30 bani CERCETAREA ȘTIINȚIFICA și rezolvarea cerințelor producției In dorința de a populariza rezultatele bune obținute pină acum în munca de cercetare științifică, de a scoate la iveală unele neajunsuri existente în practica de cercetare și aplicare în producție a ceea ce teoria a dovedit că poate fi de folos întreprinderilor industriale, de a formula unele propuneri menite să îmbunătățească activitatea din domeniul respectiv, în lumina hotărîrilor celui de-al X-lea Congres al partidului, redacția ziarului „Drapelul roșu" inițiază o discuție pe tema „APORTUL CERCETĂRII ȘTIINȚIFICE LA REZOLVAREA CERINȚELOR PRODUCȚIEI", invitînd să-și spună opiniile in paginile ziarului cercetători și cadre didactice din cadrul Institutului politehnic din Timișoara, specialiști de la Baza de cercetări a Academiei, conducători de întreprinderi și toți cei care consideră că pot să-și aducă o contribuție la elucidarea temei enunțate. Publicăm în numărul de astăzi opiniile prof. univ. dr. ing. VLADIMIR POPOVICI, urmînd ca, la perioade foarte scurte, pină in luna februarie a anului viitor, să inserăm alte puncte de vedere și, în final, o discuție comună cu concluzii pe marginea temei pusă în dezbatere. Temele de cercetare științifică abordate de catedra de tehnologia sudurii de la Facultatea de mecanică a Institutului politehnic Timișoara s-au încadrat în două probleme importante urmărite de colectivul nostru și anume : studiul unor noi tipuri de utilaje pentru sudarea și îmbunătățirea caracteristicilor lor și studiul și perfecționarea unor noi procedee de sudare. Alegerea temelor de cercetare științifică se face după necesitățile întreprinderilor și institutelor de cercetări cu care catedra întreține relații de colaborare. Următoarele exemple credem că sunt edificatoare în acest sens : Studiul și realizarea unor mașini de sudat cu energie înmagazinată în cîmp electrostatic pentru sudarea tablelor subțiri din metale neferoase ; Studiul influenței condițiilor de sudare și a tratamentului termic asupra structurii metalului depus și a zonei învecinate? Cercetări privind comportarea la sudare a unor sorturi de electrozi in curs de asimilare la U.S.P.S. Buzău și altele. Amintim, de asemenea, și faptul că în anul 1967 au fost finalizate 6 teme, iar anul trecut 12. Dintre acestea se aplică cu certitudine în producție mai multe. E vorba printre altele, de mecanizarea diferitelor operații auxiliare la pregătirea și sudarea unor ansamble sudate pentru locomotivele Diesel-electrice, de instalația pentru sudarea electrică cu arc cu mai multe posturi la frecvență mărită, de ansamble sudate din materiale plastice aplicate în domeniul acoperirilor galvanice și sudarea unor aliaje neferoase utilizate în construcția aparatajului electric de înaltă tensiune și la locomotive Diesel-electrice, toate aplicate la uzina „Electroputere" din Craiova. Aportul cercetărilor noastre s-a materializat și în contribuții cercetarea transformatorilor și reda acțiilor influențate prin procedeul arc-aer la oțelurile cu puțin carbon care și-au găsit aplicabilitate la uzinele „Independența“-Sibiu, studiul influenței condițiilor de sudare și a tratamentului termic asupra structurii metalului și a zonei învecinate, utilizat în practică la „Energomontaj“ București. Alte cercetări ale noastre privesc prof. univ. dr. ing. VLADIMIR POPOVICI șeful catedrei de tehnologia sudurii a Facultății de mecanică (Continuare în pag. a I-a) 1 PAP. Ă in a SPORT Cronici și informații de la competițiile sportive disputate duminică IMPAG, A IV-A VEȘTI DIN ȚĂRILE SOCIALISTE Comentariul zilei Dosarul Okinawa Cu privire la apropiata întîlnire a conducătorilor de partid și de stat ai R. P. Bulgaria, R. Cehoslovace, UD. Germane, R. P. Polone, Republicii Socialiste România, R. P. Ungare și U. R. S. S. In conformitate cu înțelegerea realizată, la începutul lunii decembrie a.c. va avea loc la Moscova întîlnirea conducătorilor de partid și de stat ai Republicii Populare Bulgaria, Republicii Socialiste Cehoslovace, Republicii Democrate Germane, Republicii Populare Polone, Republicii Socialiste România, Republicii Populare Ungare și Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, în vederea unui schimb de păreri cu privire la probleme internaționale actuale. Pe stradă.. (^OOOOOtXXXXîOOOCXXXXXXXîOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCXXXXXî <XXXXXXXXX>OOOOOC>0<XXXX> <><>OO<XXXXXXXX>O<XX><XX><><X><>O<>Ck>0KX><>O<><><XXXX><D><><XXX><X'^ O SĂRBĂTOARE A CÂNTECULUI POPULAR TIMILEAN Festivitățile de la Sintești prilejuite de aniversarea a 80 de ani a corului Duminică s-a sărbătorit la Sintești, împlinirea a 86 de ani de la înființarea corului căminului cultural. Evenimentul a cinstit răspunderea și seriozitatea cu care, de opt decenii, activează necurmat primul cor bărbătesc din această parte a țării, alcătuit in ixclusivitate din plugari. Sărbătoarea, pe cît de evocatoare, pe atît de emoționantă, a reunit în sala căminului aproape oe satul : coriști, spectatori tineri și vîrstnici. Festivitatea est onorată de prezența tovară a alui Dumitru Preda, membru al liceului, șeful Secției propagandă a Comitetului județean Timiș , P.C.R., Florin Banc, din partea Comitetului de Stat pentruultură și Artă, compozitorul Mircea Neagu, Petru Radu, inpector general alui școlar județean, Inspectoratul Traian Senii, vicepreședintele Comitetuluiudețean pentru cultură și artă, Achim Penda, directorul Caseiudețene a creației populare, numeroși activiști culturali, cadre ddactice din localitățile din jur. Sala a fost dotată cu obiecte de valoare, primite ca răsplată a muncii culturale desfășurată de locuitorii acestui sat. Lăcașul lor de cultură a căpătat un aer sărbătoresc. Scena e împodobită cu flori și drapele, între care și steagul vechiului cor, pe a cărui fîșie tricoloră este brodată cu fir de mătase deviza de altădată : „CU DOINA STRĂBUNA, LA MUNCĂ ȘI PROGRES", în aplauzele asistenței iau loc oaspeții și vechi animatori ai vieții culturale locale. a ției Vorbind despre trecutul forma O sărbătorire, directorul căminului cultural, Ion Lera, a arătat că sinteștenilor „le sunt cunoscute capodoperele marilor muzicieni români, le este dragă muzică instrumentală, le este familiar teatrul. Tradițiile de cultură ale acestui sat cu numai cîteva sute de țărani muncitori, oamenii pătrunși de dragostea pentru artă și cultură, sînt foarte numeros- se. Cu o asemenea moștenire, coriștii de azi sînt demni animatori ai unei bogate vieți spirituale. Și această moștenire a capătat împlinire, acum, în epoca socialistă, cînd ei desfășoară o viețe și bogată activitate obștească și culturală. Formația corală mai cu o seamă aduce o contribuție . însemnată la evoluția mișcării artistice de masă din județ“ In scrisoarea trimisă, colectivul Filarmonicii de stat „Banatul" felicită pe cei sărbătoriți pentru ANTOANETA MAGORA (Continuare în pag. a II-a) Corul sărbătorit interpretează, sub conducerea prof. Remus Tașcău, un cântec de Ion Vidu, Laboratorul veritabil centru agricol— de raspîndire a experienței înaintate si Renumele nu se poate menține cu amintiri . Cînd pasiunea lipsește, aparatele stau risipite prin colțuri Chiar dacă, prin natura lor cunoștințele noi, puse în evidență de știința agricolă, nu sînt atît de frecvent spectaculoase ca acele din industrie, bunăoară, ele bat, totuși, cu ritm alert, la poarta practicienilor din unități. Congresul al X-lea al partidului a trasat sarcina continuării mai susținute a eforturilor pe linia modernizării agriculturii noastre socialiste. Extinderea vertiginoasă mecanizării, a chimizării, a irigrațiilor presupune, din capul locului, generalizarea mai operativă a rezultatelor cercetării, a noilor tehnologii și metode de muncă. Zestrea, tot mai bogată, a cunoștințelor noi reclamă, desigur, forme și modalități cât mai adecvate, prin care să-și găsească propagarea și generalizarea în producție. Laboratoarelor agricole, de pe lîngă unitățile productive, le revine un rol deosebit în acest sens. După cum se arată în regulamentele de organizare, și funcționare a laboratorului agricol, prin el, specialiștii din producție își desfășoară activitatea demonstrativă, de cercetare și de adaptare a noilor recomandări ale științei și practicii agricole. Axat pe trei direcții distincte — demonstrativă, experimentală și de propagandă — laboratorul agricol are menirea să desfășoare o multilaterală activitate de masă, pentru ridicarea nivelului profesional al oamenilor muncii din agricultură, în scopul creșterii necontenite producției și productivității muncii a și întăririi economico-organizatorice a fiecărei unități. Munca politică susținută de organele și organizațiile de partid și,îndeosebi, coordonarea de specialitate, de către Direcția agricolă, prin Casa agronomului la care se adaugă, desigur, pasiunea și interesul cadrelor tehnice din unități — au un cuvînt hotărîtor asupra nivelului activității din cadrul laboratorului. Nu e întîmplător faptul că, tocmai în unitățile unde aceste stimulente își fac mai simțit prezența, există laboratoare agricole active, bine organizate. In cadrul lor, specialiștii, cadrele tehnice desfășoară o tot mai susținută activitate experimentală și demonstrativă, promovează acțiuni eficiente privind ridicarea nivelului profesional membrilor cooperatori, prin interal mediul invățămîntului agrozootehnic de masă, prin organizarea de concursuri agricole, de expoziții, prin pregătirea unui bogat material didactic în sprijinul acestor activități. Sunt în județ cooperative agricole fruntașe, ca cele din Lenauheim, Biled, Becicherecu Mic, Beregăsău Mare, Uihei, Lovrin, Jimbolia și multe altele, în care activitatea bogată din cadrul laboratorului agricol are o tradiție bine consolidată. La apreciabilul spor de recolte, pe unitatea de suprafață, obținut anual de aceste unități, un important merit revine și a activității susținute din cadrul laboratoarelor lor agricole, care își axează planul tematic adecvat, in funcție de zona de producție in care se află, de cerințele de dezvoltare actuală și de perspectivă a ramurilor de bază, urmărind cu consecvență o strînsă legătură între demonstrație, experimentare și generalizarea în practică a celor mai valoroase rezultate. Specialistul din unitatea productivă Plopeanu. — apreciază ing. Nicolae de la C.A.P. Cenei — deși socotit, prin excelență, practician, însăși menirea sa de specialist îi impune să țină mereu ochii deschiși spre ceea ce este noutate. Dar pentru a o promova cu consecvență, nu trebuie să aștepte totul de-a gata de la cercetătorul consacrat. Unele rezultate, ale institutelor și stațiunilor de cercetare specializate, el le poate adună și adapta mai eficent la condițiile locului. In acest sens, activitatea susținută în cadrul laboratorului agricol li poate da mari satisfacții... Agronomul din Cenex își argumentează afirmațiile cu fapte concrete, cu rezultate evidente, obț.- MALAI GAVRIL (Continuare în pag. a IIl-a)