Drum Nou, decembrie 1952 (Anul 9, nr. 2484-2509)

1952-12-02 / nr. 2484

DIN TOATE ŢĂRILE UNITI-VAI PROLETARI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL, REGIUNEA STALIN Anul IX, Nr. 2484 Marţi 2 Decembrie 1952 4 pagini 20 bani MĂREAŢA SĂRBĂTOARE A ADEVĂRATEI DEMOCRAŢII Intr’o atmosferă de uriaş entuziasm sau desfăşurat ori, pe întreg cuprinsul ţării, alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională, cu inimile pline de bucurie, cu conştiinţa momentului măreţ pe care îl trăesc, s’au prezentat în faţa urnelor milioane de oameni din patria noastră, bărbaţi şi femei — muncitori, tehnicieni şi ingineri, ţărani muncitori, oameni de ştiinţă şi cultură, militari — animaţi cu toţii de aceleaşi gânduri înaripate, de aceleaşi sentimente înălţătoare. La multe circumscripţii din ţari, până la ora 17 seprezentaseră de vot 95 la sută din totalul alegătorilor iar votarea continua. Deosebit de mare a fost participarea la vot a ţărănimii muncitoare. Această participare masivă a cetăţenilor la vot este un rezultat al caracterului profund democratic allregimului nostru şi arată legătura strânsă între partid, guvern şi popor. Massele cele mai largi ale poporului văd în regimul de democraţie populară cea mai mare cucerire a lor şi consideră politica, partidului şi guvernului drept propria lorpolitică. Partidul şi regimul democrat-popular îşi trag puterea din legătura cu massele largi ale poporului, mobilizâmdu-le pentru realizarea politicii partidului. Un deosebit răsunet a avut în inimile tuturor oamenilor muncii cuvântarea rostită de tovarăşul Gheorghiu-Dej la adunarea alegătorilor din circumscripţia electorală „Griviţa Roşie“. „Sub conducerea partidului — a spus tovarăşul Gheorghiu-Dej, însufleţind în luptă întregul popor muncitor — oamenii muzicii au făurit astfel de forţe care pot înfrânge orice greutăţi şi asigura victoria deplină in opera de construire a socialismului“. încă din primele ore ale dimineţii, străzile oraşelor noastre răsunau de cântece, iar în faţa centrelor de votare, împodobite sărbătoreşte, s-au format grupuri compacte de oameni. Fiecare om al muncii se grăbea să fieîntre primii care să-şi exercite dreptul de vot. „Primii în producţie, primii de vot!‘" — a fost lozinca cu care au păşit în faţa urnelor stahanoviştii şi fruntaşii în producţie. La centrul de votare nr. 4 din capitală, stahanovistul Niculae Niculae de la „Griviţa Roşie“, care a primit primul buletinul de vot, a spus: „Cu dragoste şi mare bucurie !m-am dat votul iubitului nostru candidat, tovarăşul Gheorghiu-Dej, care conduce lupta poporului nostru pentrupace şi socialism... Am îndurat în trecut mizerie, am simţit pe propria mea piele ce înseamnă domnia capitaliştilor... Şi iată că azi am ajuns să trăim vremurile visate. Muncim acum pentru noi înşine, pentru copiii noştri şi pentru înflorirea ţării“.Alegerile din 30 Noembrie au arătat încă odată deplina libertate de care se bucură cetăţenii Republicii Populare Române de a hotărî cine să-i reprezinte în organul suprem al puterii de stat. O asemenealibertate nu este posibilă decât în condiţiile democraţiei socialiste. O asemenea libertate — şi o asemenea participare masivă la vot — nu este posibilă în ţările capitaliste, în frunte cu S.U.A., unde puterea politică şi economică se află în mâinile claselor exploatatoare, unde mincinoasa şi ipocrita „democraţie“ capitalistă înseamnă în fapt dictatura feroce a burgheziei care a aruncat demult peste bord steagul libertăţilor democratice! Iată, de pildă, ce scria în preajma alegerilor din S.U.A. însuşi ziarul elveţian burghez „Gazette de Lausanne“. „Istovită, adusă într’o stare de nervozitate extremă, America se pregăteşte să voteze... Cu revolverul în mână, poliţiştii din New York — aceşti fraţi gemeni ai gangsterilor — asigură menţinerea ordinei. Poliţia federală lucrează cu febrilitate“. In această zi mare, cetăţenii ţării noastre au venit să voteze pentru patria lor liberă şi mândră, pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru vieţa lor nouă şi luminoasă, pentru viitorul lor strălucitor, pentru pace, pentru triumful socretismullui în ţar® noastră. Ziua sărbătorească a lui 30 Noembrie a prilejuit o măreaţă demonstrare a dragostei şi recunoştinţei poporului nostru muncitor faţă de marea noastră eliberatoare şi sprijinitoare Uniunea Sovietică, faţă de părintele iubit şi cel mai bun prieten al poporului nostru, tovarăşul Stalin. Oamenii muncii din patria noastră ştiu că toată activitatea partidului şi guvernului nostru, toată lupta eroicilor noştri constructori ai socialismului, care, în frunte cu comuniştii, dau viaţă prevederilor planului cincinal, ale premiuui de electrificare, care realizează asemenea grandioase construcţii cum sunt Canalul Dunăre-Marea Neagră, Hidrocentrala „V. I. Lenin“, „Casa Scânteii“ şi care vor înfăptui minunatele Hotărîri menite să transforme oraşele ţării în aşezări demne de epoca eroică pe care o trăim — toate au ca scop crearea unui vieţi tot mai frumoase, mai îmbelşugate şi fericitepentru poporul muncitor. Ca urmare a întrecerii socialiste în cinstea înălţătoarei zile a alegerilor, au putut fi anunţate astfel de succese ca acelea care, arată că numeroase întreprinderi 55 în regiunea Stalin, 49 în regiunea Ploeşti, 44 în regiunea Timişoara, etc. — lucrează în contul anuluî viitor. Cu mândrie şi bucurie imensă au primit oamenii muncii cuvintele tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej rostite de adunarea alegătorilor circumscripţiei electorale „Griviţa Roşie“. „S-au creat condiţiile pentru ca în anul 1953 să se atingă nivelul de creştere a producţiei industriale prevăzut pentru anul 1954. Aceasta constitue o bază trainică pentru desfăşurarea luptei muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor şi funcţionarilor din întreprinderile noastre în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în 4 ani“. Fiecare om al muncii din ţara noastră ştie că în dezvoltarea, întărirea şi înflorirea necontenită a patriei Where se află o părticică din muncasa entuziastă şi creatoare. Minunatele realizări din zana noastră vorbesc şi ele despre caracterul profund democratic al regimului nostru de democraţie populară, caracter care — aşa cum arată tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej — „decurge din faptul că în ţara noastră, eliberată de către Forţele Armate ale Uniunii Sovietice, poporul şi-a luat soarta în propriile mâini, a doborît regimul burghezo-moşieresc, izgonind de la putere pe fabricanţi, bancheri, moşieri, a expropriat pe moşieri, împroprietărind pe ţăranii fără pământ şi cu pământ puţin, a naţionalizat fabricile şi uzinele, făurite prin truda şi sudoarea poporului muncitor, transformându-le în bun comun al poporului, a trecut la făurirea societăţii socialiste în ţara noastră, construind fără burghezie şi împotriva burgheziei“. Poporul nostru priveşte drept bunul său cel mai depreţ cucerirea de către oamenii muncii a puterii de stat şi a marilor libertăţi şi drepturi democratice. Alianţa între clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare este temelia regimului de democraţie populară, care asigură poporului aceste drepturi şi libertăţi. La 30 Noembrie oamenii muncii au votat pentru întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, pentru întărireanecontenită a regimului nostru democrat-popular. Oamenii muncii au votat pentru politica naţională leninist-stalinistă a partidului nostru, care a pus capăt asupririiminorităţilor naţionale din ţara noastră. Participarea masivă în alegeri a oamenilor muncii din Regiunea .(continuare în pagina 4-a). *) Articol de fond apărut în „Scânteia“ nr. 2020. eri, In întreaga ţară, într’o atmosferă de entuziasm şi puternic avânt politic, au avut loc alegerile pentru Marea Adunare Naţională. Uriaşa farticipare la vot a masselor muncitoare dela oraşe şi sate s’a transformat într’o măreaţă demonstraţie a unităţii întregului popor muncitor în jurul partidului şi guvernului, a hotărârii sale de luptă pentru pace şi socialism. Trăiască scumpa noastră patrie, Republica Populară Română! Votând candidaţii F. D. P. oamenii muncii din Oraşul Stalin au votat pentru pace, pentru socialism Abia se revărsaseră zorite şi străzile Oraşului Stalin începuseră să freamăte. Mii de oameni ai muncii se îndreptau grăbiţi spre secţiile de votare, fiecare dorind să fie primul pe lista celor care au votat. Peste tot, drapele,pancarte, lozinci, portrete ale candidaţilor F.D.P. în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, candidatul întregului popor muncitor, îmbrăcau oraşul nostru în haină de sărbătoare, insuflând alegătorilor o bucurie nespusă că trăesc astăzi într’o ţară în care a fost pentru totdeauna înlăturat întunericul şi pe harta căreia apar noi oraşe şi perdele nesfârşite de păduri. Inimile lor erau pline de dragoste şi recunoştinţă faţă departid care a creat poporului muncitor o viaţă nouă şi măreţele perspective ale viitorului luminos şi fericit. Fiecare, votant, a simţit acest viitor la care contribue, alegând candidaţii F.D.P. Ziua de 30 Noembrie 1952 rămâne înmintea fiecăruia o sărbătoare în care cei ce muncesc din ţara noastră şi-au arătat încă odată dragostea fierbinte pentru pace, încrederea în partidul ce ne conduce victorios spre socialism şi ura nepotolită împotriva aţâţătorilor de război, imperialiştii americani şi englezi. „Să strângem şi mai puternic rândurile, să muncim cu eforturi înzecite, şi mai organizat, şi mai hotărît mergând spre idealul omeniriimuncitoare - socialismul, spre o viaţă de fericire, bunăstare şi belşug pentru massele populare din ţara noastră” — a spus candidatul întregului nostru popor muncitor, tovarăşul Gh. Gheorghiu- Dej — şi cuvintele sale au fost angajamentul pe care şi l-a luat fiecare om cinstit din ţara noastră, votând cu toată încrederea candidaţii F.D.P. Este greu să spui cine a fost primul care a votat în Oraşul Stalin, pentru că grupuri nenumărate de oameni ai muncii aşteptau în faţa secţiilor de votare cu mult înainte de a fi deschise. La secţia de votare Nr. 8 din circumscripţia II, primii în muncă, fruntaşii Bundza Andrei şi Advari Iorincz,suntprimii la vot. La secţia de votare Nr. 2 din circumscripţia III primii votanţi au fost studenţii Chivu Ilie, Zoiade Mihai, Soare Ioan şi alţii de la Institutul de mecanică. La secţia Nr. 5 din circumscripţia III primul votant a fost tovarăşa Axente Tuica de la întreprinderea 5 construcţii urmată de bătrâna Sos Matilda în etatare de 79 de ani. Staţia de radioamplificare a oraşului transmite noi şi noi declaraţii ale votanţilor care vor să-şi împărtăşească bucuria tuturor celor ce muncesc. „In cinstea alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională, spune cel mai tânăr stahanovist de la uzinele „Steagul Roşu”, Brudiu Gheorghe, am depăşit norma cu 240 la sută. Astăzi 30 Noembrie, votând pentru prima oară, am trăit unul din cele mai însemnate momente din viaţa mea, dândumi votul din toată inima candidaţilor F.D.P.”. „Noi ne angajăm ca şi de acum înainte, spune stahanovistul Colda Petru, care împreună cu brigada sa a realizat 15.425 lei economii în cinstea zilei de 30 Noembrie, să depunem toate eforturile pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan, luptând ca atelierul în care lucrăm, să devină în cel mai scurt timp atelier stahanovist“. Echipele culturale de la fabrica „Temelia”, „Steagul Roşu” şi altele dădeau programe în aer liber în faţa fiecărei secţii de votare. Ziua aceasta a fost ziua în care toţi oamenii cinstiţi din ţara noastră au votat, cum spune tânărul poet din Oraşul Stalin, Dimitran Frunză. Pentru toate maşinile din ateliere Care fac ca viaţa asta fierbinte Să mergă mereu, mereu înainte. Votez pentru apele stăvilite în cale Sufletul măreţelor hidrocentrale Care vor trimite în şuer de turbină Spre satele noastre râuri de lumină Şi holdele or fi mai vii, mai bogate . Peste aceste ţinuturi electrificate. Ne vom întări votul prin noi succese în namtfă. Oţelarii de la uzinele „Sovromtractor” în frunte cu secretarul organizaţiei de bază şi stahanovistul Petrache Gheorghe, ieşind din schimbul de noapte s’au îndreptat grăbiţi spre secţia de votare. În schimbul de onoare închinat alegerilor, ei au dat tone întregi de oţel peste plan. Păşind cu mândrie că uzina lor a dat peste plan până le 30 Noembrie 9 tractoare şi 4 motoare, atrag privirile pline de admiraţie ale tuturor trecătorilor care fac loc să treacă cei ce prefac oţelul înpiesele ce alcătuesc tractoarele neobosite de pe ogoarele patriei noastre. L-am votat pe tovarăşul Gheorghe Augustin, a spus tovarăşul Făleanu Gheorghe, pentru că sunt convins că el, alături de ceilalţi deputaţi, va ţine o strânsă legătură cu massa poporului şi va fi devotat trup şi suflet cauzei noastre a tuturor celor ce muncesc, construirea socialismului în Republica Populară Română. Noi vom sprijini deputaţii aleşi fiecare la locul său de muncă. Personal îmi voi întări votul prin noi succese în muncă, aplicând în sectorul nostru metodele de muncă ale stahanoviştilor sovietici Jandarova și Kotlear, dând de acum înainte 40 la sută peste plan. « La secţia IV-a, circumscripţia ll-a, primii au votat membrii brigăzii „8 Mai" de la uzinele „Sovromtractor" Schimb de onoare în cinstea alegerilor, întrecerea a cuprins toţi membrii brigăzii „8 Mai” de la uzinele „Sovromtractor”. Atmosfera e plină de însufleţire. Maşinile, acţionate în plină viteză, în murmurul lor metalic, fredonauparcă un imn de slavă zilei alegerilor, întreaga uzină a fost pavoazată de sărbătoare. Aceiiaş sărbătoare luminează feţele tinerilor strungari stahanovişti din brigada „8 Mai” care s’au luat la întrecere cu timpul. Cuţitele strungurilor muşcă cu ardoare încinsă din carnea cenuşie a metalului. N’a durat niciun minut. Se pune altă piesă. Stivele de piese cu aspect lucios cresc uimitor de repede. Două, trei norme în plus. Oare cine va câştiga întrecerea? Constantinescu Ion şi Bucşa Traien doi stahamovişti tineri, schimbă câteva priviri zâmbind semnificativ: „Inainte! Mâine să depunem cât mai multe norme în urnă. Şi maşinile îşi ascultaau din ce în ce mai mult glasul metalic, anunţând parcă clipa succesului. Mai sunt câteva secunde, încă o învârtitură de strung şi sirena uzinei sună prelung încetarea lucrului. Schimbul doi îşi începe munca. Constantinescu Ion aplecat deasupra stivei de piese, numără una câte una. Faţa i se luminează într’un zâmbet de victorie, iar emoţia îi stăpâneşte sufletul. Enorme, atâta realizase în schimbul de onoare. Ceilalţi strungari din brigadă au dat deasemeni 3, 4 şi chiar 5 norme in plus. întreaga brigadă lucra acum în contul anului 1954 luna iulie. înainte de a părăsi maşinile, stahanovistul Fulea Simion,responsabilul brigăzii, se adresează tinerilor din brigadă: „Mâine dimineaţă să fim primii la vot, tovarăşi. La ora 5 ne întâlnim în faţa secţiei de vot”. S-au despărţit. Zorile dimineţii de 30 Noembrie alungau încet peste crestele munţilor pânza neagră anopţii. Unul câte unul membrii brigăzii „8 Mai” se îndreptau către secţia de vot Nr. 4 din cadrul circumscripţiei electorale Nr. 2. — Suntem toţi tovarăşi, întreabă Fulea Simion? — Toţi, răspund membrii brigăzii în cor. întreaga brigadă aşteaptă cu emoţie. La ora 6 preşedintele secţiei de vot anunţă începerea votului. Primul care ia buletinul de vot este stahanovistul Fulea Simion. După el vin apoi şi ceilalţi membrii din brigadă. Ţinând buletinul de vot împăturit deasupra urnei stahanovlisterl Fulea Simion spune: „Tovarăşi! — cuvintele sunt emoţionante. — Clipa aceasta a votului noi -membrii brigăzii „8 Mai” am aşteptat-o cu o mare bucurie. Dacă noi am reuşit să o luăm înaintea timpului şi să lucrăm în contul anului 1954, aceasta o datorăm numai partidului care ne-a deschis ochii spre lumina ştiinţei şi a culturii, încrezători în forţele noastre, în forţele regimului nostru de democraţie populară, în partid,noi privim cu optimism viitorulluminos al patriei noastre. Brigada noastră lucrează acum în contul anului 1954 luna iulie. Cu bucuria acestui succes în suflet „eu îmi dau din toată inima votul meu pentru candidaţii Frontului Democraţiei Populare”. Votează apoi stahanovistul strungar Constantinescu Ion: „în ziua schimbului de onoare organizat în cinstea alegerilor, am realizat 7norme pe care le depun acum în urnă şi cu care îmi întăresc votul meu pentru candidaţii vieţii noi. In cinstea ziei de 30 Decembrie îmi iau angajamentul să dau zilnic câte trei norme, conştient că astfel contribuie îndeplinirea măreţului plan cincinal înainte de termen”. Şiunul câte unul toţi membrii brigăzii votând pentru candidaţii F.D.P. şi-au exprimat dorinţa de a ridica succesele brigăzii pe noi culmi, de a da patriei cât mai imiște tractoare pentru a contribui la transformarea socialistă a agriculturii"!, una din sarcinile principale ale partidului nostru scump.