Drum Nou, mai 1955 (Anul 12, nr. 3228-3252)

1955-05-03 / nr. 3228

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ!umnou _ ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STANN Anul XII. Nr. 3223 Mart. 3 mai 1955 4 pagini 20 bani Pentru terminarea grabnică a însămînţărilor de primăvară Din analiza făcută asupra desfăşurării însăminţărilor de primăvară, reiese că pînă la 1 Mai a.c. planul însămînţărilor a fost realizat în regiunea noastră în proporţie de 58 la sută, iar al arăturilor de primăvară în proporţie de 70 la sută. Folosind din plin timpul prielnic, mecanizatorii de la S.M.T. Hărman, raionul Stalin şi cei de la S.M.T. Proştea Mare, raionul Mediaş, în cinstea zilei de 1 Mai au realizat în întregime planul însămîrrfărlor şi arăturilor de primăvară. Celelalte S.M.T.-uri, în special S.M.T. Rupea, Sighişoara şi Tîrnăveni se găsesc mult rămase în urmă. Conducerile acestor S.M.T.-uri trebuie să ia cele mai urgente măsuri pentru organizarea terminării muncii, pentru folosirea completă a capacităţii tractoarelor şi a timpului de lucru. Cît priveşte situaţia însămînţărilor pe raioane, rezultate mai bune s-au obţinut in raioanele Stalin, Sighişoara şi Făgăraş, care au îndeplinit pînă la 1 Mai între 64 şi 71 la sută din planul însămînţărilor. In aceste raioane şi mai ales în raionul Stalin, s-au folosit aproape în întregime atelajele şi fiecare oră de timp prielnic. Nu este de loc satisfăcătoare situaţia arăturilor şi însămînţărilor de primăvară in raioanele Agnita, Mediaş şi Rupea, care şi-au realizat planul la însămînţări doar în proporţie de 32 la sută, 45 la sută şi respectiv 53 la sută. Comitetele executive ale sfaturilor populare raionale şi comitetele raionale de partid din raioanele rămase în urmă nu au luat toate măsurile organizatorice şi politice pentru folosirea fiecărei ore bune de lucru şi a fiecărui atelaj. Ziua de lucru în unele comune din aceste raioane nu este folosită în întregime, unii oameni plecînd dimineaţa tîrziu la lucru, iar spre seară întorcîndu-se devreme. Deoarece sintem intîrziaţi cu aceste lucrări, se cere ca în fiecare sat şi comună să se folosească pentru arături şi însămînţări de primăvară absolut toate atelajele disponibile, iar tractoarele gospodăriilor agricole de stat şi ale S.M.T.-urilor, acolo unde sunt condiţii, să lucreze şi noaptea. Organizaţiile de bază de la sate, îndrumate în mod concret de comitetele raionale de partid, trebuie să lucreze în aşa fel, incit să-i convingă pe toţi ţăranii muncitori că numai însămînţind la timp şi în bune condiţiuni vom putea obţine în anul 1955 o recoltă bogată la hectar, o producţie de cel puţin 1.550 kg. grîu, 2.000 kg. porumb, 14.000 kg. cartofi şi 17.000 kg. sfeclă de zahăr la hectar. Oameni ai muncii din agricultură! Să terminăm în cel mai scurt timp şi în bune condiţii muncile agricole de primăvară! Aplicaţi metodele agrotehnice înaintate! Urmaţi exemplul fruntaşilor recoltelor bogate! Desfăşuraţi larg întrecerea socialistă şi patriotică pentru a realiza şi depăşi producţia obţinută de fruntaşii recoltelor bogate! Fruntaşii •Tractoristul Ştefan Bayer din brigada a 7-a de la S.M.T. Sighişoara lucrează pe tarlalele gospodăriei agricole colective din comuna Saschiz, raionul Sighişoara. Folosind din plin fiecare oră bună de lucru în cîmp, el şi-a realizat planul la arăturile de primăvară, executînd totodată şi lucrări de cea mai bună calitate. Mecanizatorul Ştefan Bayer a aplicat cu succes pe tractorul său metoda graficului orar, iar de la începutul staţiunii campaniei agricole de primăvară şi pînă in prezent el a realizat o economie de 114 litri motorină. Colectivul de muncă al S.M.T. Sighişoara se mîndreşte cu tractorişti ca Ştefan Ferezan şi Ioan Fleischer, care în întrecerea socialistă ce se desfăşoară între brigăzi, au înregistrat importante depăşiri de normă şi economii de combustibil. Peste puţin timp aceşti tractorişti vor termina planul lucrărilor din campania agricolă de primăvară. Oameni ai muncii din Republica Populară Romînă! Strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, să mobilizăm toate forţele şi energia noastră creatoare pentru măreaţa cauză a construirii societăţii socialiste în patria noastră! (Din Chemările Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu prilejul zilei de 1 Mai 1955). . Măreaţa demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Oraşul Stalin 1. Mai. Deşteptarea primăverii, vestită prin mii şi mii de trimbiţe nevăzute. Natura şi-a scos instrumentele din cutiile de ghiaţă, rîurile şi-au regăsit flautele şi fluierele, pădurile se populează cu milioane de mici orchestre, cintec şi veselie pretutindeni... şi cîntecul e viaţa. Scuturind veşmintul greu şi argintiu al zăpezii de pe umerii săi, Oraşul Stalin, oraşul tractoarelor şi al autocamioanelor, a îmbrăcat veşmint sărbătoresc, viu şi multicolor, strălucind in pulberea razelor soarelui de 1 Mai. In privirile oamenilor muncii, care se îndreaptă încolonaţi spre B-dul Stalin, purtind in mîini steaguri roşii şi tricolore, lozinci, portrete ale conducătorilor Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, ale conducătorilor Partidului Muncitoresc Romin şi ale conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din lumea întreagă, citeşti un sentiment de optimism, de încredere în viitor, caracteristic poporului nostru eliberat de exploatare, stăpîn pe destinele vieţii şi viitorul său luminos. Cifrele din graficele de producţie, vorbesc despre avintul cu care oamenii muncii din industrie au luptat in întrecere, în cinstea zilei de 1 Mai, despre succesele obţinute in mărirea producţiei şi productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al produselor. 1 _ •k Pe Bulevardul Stalin coloanele de muncitori s-au înşirat aşteptînd momentul defilării, ca un fluviu uriaş, din mijlocul căruia se înalţă o pădure de steaguri roşii şi tricolore, lozinci exprimind profundele sentimente internaţionaliste de solidaritate ale oamenilor muncii din oraşul nostru cu lupta pentru libertate, independenţă naţională, pentru pace şi progres a proletariatului mondial. Este ora 9 şi 40 de minute, intîmpinaţi cu aplauze prelungite, rînd pe rînd, iau toc in tribuna oficială tovarăşii Alexandru Drăghici, general locotenent, membru supleant în Biroul Politic al Comitetului Central al P.M.R., Gheorghe Augustin, primsecretar al comitetului regional de partid, Vasile Lixandru, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular regional, activişti de partid şi ai organizaţiilor de masă, fruntaşi in producţie, oameni ai ştiinţei, culturii şi artei, din Oraşul Stalin. Mitingul închinat zilei de 1 Mai, este deschis prin cuvintarea tov. Gh. Augustin, după care in ţaţa zecilor de mii de oameni ai muncii, tov. Alexandru Drăghici, rosteşte o amplă cuvîntare. Cuvintarea tovarăşului Alexandru Drăghici Vorbind despre însemnătatea zilei de 1 Mai, care în anul acesta s-a sărbătorit sub steagul solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii din toate ţările în lupta pentru pace, democraţie şi socialism, tovarăşul general locotenent Alexandru Drăghici, membru supleant în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., a arătat realizările deosebite obţinute de lagărul socialist în fruntea căruia se găseşte Uniunea Sovietică. Enumerînd realizările obţinute de marea Uniune Sovietică, vorbitorul a arătat că în 1954 întreaga producţie industrială a Uniunii Sovietice era, în comparaţie cu 1940, de 2,8 ori mai mare, iar industria grea de 3,4 ori mai mare. In cursul anului 1954 Uniunea Sovietică a dat în exploatare prima centrală electrică industrială din lume pe bază de energie atomică. Bazîindu-se pe dezvoltarea cu precădere a producţiei mijloacelor de producţie, partidul comunist şi guvernul sovietic înfăptuiesc cu perseverenţă măsurile pentru organizarea unui nou avînt al agriculturii, pentru creşterea rapidă a producţiei bunurilor de larg consum, în vederea ridicării continue a bunăstării şi fericirii popoarelor sovietice. Statele democrat-populare, avîred puternicul ajutor frăţescal Uniunii Sovietice, obţin succese din ce în ce mai mari în dezvoltarea lor industrială. In R. P. Chineză sunt puse în funcţiune noi uzine, exploatări petrolifere, centrale electrice. Volumul producţiei industriale a ţărilor democrat-populare din Europa depăşeşte de peste trei ori nivelul dinainte de război. „Lagărul socialismului care se întinde pe a patra parte a pămîntului —a arătat vorbitorul — dispune de inepuizabile bogăţii naturale şi enorme rezerve naturale necesare dezvoltării economiei şi asigurării capacităţii de apărare, inclusiv materii prime pentru obţinerea energiei atomice“. Cu totul alta este situaţia în lagărul imperialist, care slăbeşte neîncetat, fiind zguduit de puternice dificultăţi economice. Potrivit calculelor oficiale, nivelul producţiei în S.U.A. a scăzut în 1954 cu 7 la sută în comparaţie cu 1953. Impozitele federale pe cap de locuitor au fost în 1953 de 11 ori mai mari faţă de anul 1939. Ritmul crescînd al mizeriei maselor populare s-a accentuat nu numai în S.U.A., ci în toate ţările capitaliste. Potrivit datelor oficiale publicate de O.N.U., în principalele ţări capitaliste preţurile la obiectele de consum s-au urcat din 1948 pînă în 1953 cu 34 la sută. împotriva acestei stări de lucruri se intensificălupta clasei muncitoare şia maselor populare din ţările respective, sub conducerea partidelor comuniste şi muncitoreşti. In Anglia, s-au înregistrat anul trecut 1844 greve, la care au participat aproape 500.000 de oameni; în S.U.A. — citadela capitalismului — au avut loc în acelaşian 3.450 greve la care au participat 1.500.000 de oameni; în Germania occidentală 1.000.000 de muncitori şi funcţionari din industria minieră şi metalurgică, au împletit greva lor cu lupta împotriva planurilor agresive ale clicii lui Adenauer şi a patronilor lui americani. Vorbind despre destrămarea sistemului colonial al imperialismului, tovarăşul Alexandru Drăghici a arătat importanţa recentei conferinţe de la Bandung, care marchează o nouă manifestare a voinţei popoarelor din Asia şi Africa de a-şi hotărî singure soarta lor. „Poporul nostru muncitor — a spus vorbitorul — îşi manifestă astăzi încăo dată aprobarea deplină şi simpatie profundă faţă de popoarele din ţările capitaliste care luptă împotriva jugului capitalist, faţă de popoarele din ţările coloniale şi dependente care luptă împotriva asupririi imperialiste, pentru pace, libertate şi independenţă naţională“. Arătînd că problema cea mai arzătoare care frămintă în prezent omenirea este problema păcii şi a războiului, vorbitorul a analizat cele două linii diametral opuse, existente în această problemă pe arena politicii internaţionale: pe de o parte linia lagărului imperialist în frunte cu S.U.A., care urzeşte planuri aventuriste pregătind războiul atomic în scopul instaurării dominaţiei mondiale a imperialismului american; pe de altă parte linia lagărului păcii, democraţiei şi socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, care urmăreşte micşorarea încordării internaţionale, rezolvarea prin tratative a problemelor litigioase şi promovarea principiului leninist al coexistenţei paşnice între ţări cu sisteme sociale diferite. Respingând propunerile concrete făcute în acest spirit de către Uniunea Sovietică, pentru rezolvarea paşnică a problemei germane precum și în alte probleme litigioase, imperialiştii ame (Continuare in pag. 2-a1) ASPECTE DE LA DEMONSTRAȚIE « r