Drum Nou, septembrie 1959 (Anul 16, nr. 4567-4592)

1959-09-01 / nr. 4567

PROLETARI DIN TOATE TABUS? UNITZ-VA ! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P. M. R. STALIN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVI, NR. 4587 ★ MARȚI, 1 SEPTEMBRIE 1959 * 4 PAGINI 29 BANI Tineretul din regiunea noastră a realizat 3.500.000 lei economii Răspunzînd cu elan la acţiunile patriotice întreprinse de organizaţiile U.T.M., tineretul din regiunea Stalin se prezintă cu un bilanţ rodnic in toate domeniile de activitate. Din rindul celor 55.000 de tineri antrenaţi în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August 12.000 tineri au devenit fruntaşi în producţie ca urmare a succeselor obţinute în depăşirea sarcinilor de plan şi îmbunătăţirea calităţii produselor. Cele 35 brigăzi de producţie şi cele 50 posturi U.T.M. de control nou create au realizat economii în valoare de 3.500.000 lei. Brigăzile gtemiste de muncă patriotică au efectuat 671.488 ore muncă voluntară realizind economii în valoare de 1.450.000 lei, în agricultură tinerii încadraţi în brigăzile de muncă patriotică au săpat 31.000 m.c. pămint redînd agriculturii 465 ha. teren, realizind astfel economii în valoare de 180.000 lei. Tineretul şi-a adus contribuţia şi în silvicultură la combaterea dăunătorilor şi la lucrările de îngrijiri de arboret pe o suprafaţă de 450 ha. Pentru ajutorarea gospodăriilor agricole de stat la strîngerea recoltei, devii şi studenţii organizaţi în cele 26 tabere de muncă, au efectuat 200.700 ore muncă voluntară. Pionierii şi elevii sub lozinca „Spic cu spic să dăm patriei snop“ au strîns 10.000 kg. boabe de grîu rezultate din spice. La înfrumuseţarea satelor au participat 18.585 tineri care au efectuat peste 84.000 ore muncă voluntară. Acestea sunt doar o parte din realizările obţinute de harnicul tineret al regiunii noastre care munceşte cu elan pentru obţinerea unor economii oât mai mari, pentru înflorirea patriei noastre dragi. MARCEL BOSÎNCEANU coresp. La Atelierele de automotoare C.F.R. din Oraşul Stalin munca în sectorul turnătorie s-a mecanizat în mare parte. IN CLIŞEU: Panoul cu aspecte care înfăţişează locurile de muncă care au fost mecanizate şi macheta maşinii pentru turnarea centrifugală cu încălzire în electrolit, de la Expoziţia „Regiunea Stalin în plină dezvoltare şi avînt‘‘. Creşterea bunei deserviri a călătorilor în orice staţie aflată pe reţeaua căii ferate din cuprinsul Direcţiei regionale C.F.R. Stalin, călătorul va constata înnoiri evidente. Va întîlni 32 staţii noi, moderne şi aspectuoase ca Turnişor, Suburfoiu, Herman şi altele. Au fost construite şi amenajate un mare număr de săli de aşteptare, iar altele ca Dridif, Căpeni, Bod, Feldioara, Vadul Roşu, Beia, Archita şi Podul Olt, au fost înzestrate cu mobilier nou. La toate staţiile din cuprinsul Regionalei C.F.R.-Stalin aspectul exterior şi interior s-a schimbat complet. Clădirile cenuşii, întunecate şi împestriţate, ale multor staţii, au fost transformate, înfrumuseţate, curăţenia şi ordinea domnesc peste tot. Peroanele au fost amenajate, pietruite, zugrăvite ori asfaltate. Gardurile din scinduri au fost înlocuite cu garduri aspectuoase din beton prefabricat. Peste tot s-au amenajat grădini și s-au plantat fiori. • De toate aceste prefaceri importante colectivul de lucrători, acari, I.D.M., mecanici, revizori ai Regionalei C.F.R.-Stalin este mîndru. Avîntul întrecerii socialiste crește continuu, iar realizările obţinute în munca de zi cu zi în îndeplinirea cu succes a sarcinilor de transporturi au condus la clasificări de unităţi fruntaşe ca stafiile Predeal, Bartolomeu, Victoria, Oraşul Stalin, Făgăraş, Revizia de vagoane Oraşul Stalin, Secţia C.T.2 Sibiu şi altele. ZAMFIRA MIREL de la postul de corespondenţi voluntari din Direcţia regională C.F.R.-Stalin Noi obiective industriale şi sociale date în folosinţă In ultimele săptămîni colectivul Trustului 5 Construcţii din Oraşul Stalin a dat în folosinţă beneficiarilor numeroase obiective industriale şi sociale. Printre aceste noi construcţii cu caracter industrial se numără atelierul de tîmplărie şi armături şi staţia de containerizare a întreprinderii de prefabricate din Oraşul Stalin, magazia de materii prime de la fabrica de sticlă din Sighişoara şi sala de baraj a filaturii „Firul Roşu“ din Tălmaciu. Pe lîngă numeroasele obiective industriale date în exploatare, Trustul 5 Construcţii a terminat zilele acestea un bloc cu 16 apartamente şi un cămin pentru nefamilişti cu 180 de locuri, ambele pentru Uzinele de tractoare. .... . . .. Grupul 1 de şantiere din cadrul Trustului 5 Construcţii şi-a depăşit angajamentul luat de a ridica în cinstea zilei de 23 August 40 de apartamente turnate în cofraje metalice, realizind 51 asemenea apartamente. Se perfecţionează procesul de producţie Muncitorii şi tehnicienii de la Fabrica de cauciuc din Oraşul Stalin sunt in permanenţă preocupaţi de a îmbunătăţi şi perfecţiona neîncetat procesul de producţie. Acest lucru este cu prisosinţă oglindit prin introducerea în diverse secţii a unor maşini şi utilaje care sporesc simţitor productivitatea şi uşurează munca. Recent s-a pus în funcţiune o sită mecanică pentru cernut ingredienţii şi a fost montată o presă de vulcanizat curelele de dimensiuni reduse. Specialiştii de aci au perfectat o serie de procese tehnologice noi. Astfel s-a pus la punct procesul tehnologic pentru executarea de furtunuri necesare la ridicătoarele hidraulice și procesul tehnologic pentru fabricarea camerei de aer la excavatoare. Citiți în pagina 3-a SPORT în aceste zile la Institutul politehnic din Oraşul Stalin Obişnuita animaţie caracteristică asaltării cetăţii ştiinţei, deocamdată n-o întîlnim aici, în această şcoală, a Înaltei calificări din Oraşul Stalin. Anul universitar 1958/1959 s-a încheiat, iar noul an încă n-a început, cu intensa-i viaţă studenţească. Totuşi atreg personalul de la „intreţinere“, salariaţii administrativi, ca şi cadrele didactice în frunte cu decanatele facultăţilor şi rectoratul, lucrează de zor în slujba ţelului unic şi deosebit de important: asigurarea celor mai bune condiţii desfăşurării viitorului an universitar. Oriunde mergi, . .. în corpurile de Gospodarii clădiri A, B, ia la limbii căminele nr. 1 la lucru şi 2 din strada Memorandului, la căminul nr. 4 din strada Nicolae Bălcescu, sau la cantină, îţi atrag atenţia cuvintele cri se’ proaspăt de muncitorii echipelor de curăţenie şi înfrumuseţare : „Atenţiune, vopsit, nu atingeţi !“, „Atenţiune, văruit proaspăt“ etc. Au fost reparate şi completate, cu mijloace proprii mobilierul, instalaţiile sanitare, băile şi spălătoarele, iar la cantină s-a instalat de curind un frigider de mare capacitate. Pe pereţii tuturor coridoarelor, oaspeţii institutului pot citi lozinci mobilizatoare, proaspăt scrise pe sticlă. La intrările principale în incinta clădirilor vor fi aşternute covoare, pe coridoare, preşuri, îmbunătăţindu-se simţitor aspectul interior al clădirilor printr-un aranjament făcut cu mult gust, în aceste zile se mai efectuează faianţarea celor două camere de oficiu ale cantinei, se instalează o baie şi tot aici, eforturile de a renova şi înfrumuseţa sunt împletite cu preocuparea intensă manifestată pentru aprovizionarea din timp cu leguminoasele şi zarzavaturile necesare pentru iarnă. Conform planului de aprovizionare trebuie depozitate 8.000 kg ceapă, 10 vagoane cartofi, 5.000 kg. rădăcinoase, cîteva mii de kg. bulion şi multe altele, din care însemnate cantităţi au şi fost pregătite în bune condiţiuni. Sunt lăudabile şi realizările obţinute în ceea ce priveşte asigurarea reconfortării studenţilor pe timpul vacanţei, in tabăra de la Izvorul Mureşului, aflată sub administraţia Institutului politehnic, s-a mărit capacitatea, pe serii, la circa 450 locuri. Pentru ca odihna să fie aici cit mai plăcută, însoţită de o variată activitate interesantă şi educativă, s-au radioficat şi electrificat cele 40 vile ale taberei şi aleele, iar in pavilionul central s-a amenajat si dotat un club spaţios, o bibliotecă, o sală de conferinţe etc. Ofensiva noutăţilor Legarea continuă a învăţământului politehnic universitar de nevoile concrete ale reducţiei, condiţie de bază in pregătirea la un înalt nivel a cadrelor de specialişti pentru industria şi economia noastră în rapidă creştere, va cunoaşte o sporită amploare, odată cu noul an universitar. Astfel, dezvoltarea posibilităţilor de cercetare ştiinţifică a unor probleme de ştiinţă, de tehnică sau tehno ST. NEAGTJ (Continuare în pag. 2-a) Pe Calea Bucureştiului s-a dat recent in folosinţă printre altele, un loc care la parter va avea un complex de magazine pentru desfacerea produselor alimentare în scopul de a satisface cerinţele oamenilor muncii din acest cartier. IN CLIŞEU: Aspect general al noului complex. TREI NUME — un sinjur ţel In Republica Populară Romînă, baza rezolvării depline a problemei naţionale, chezăşia întăririi prieteniei frăţeşti între oamenii muncii romîni, maghiari şi germani, o constituie lichidarea pentru totdeauna a exploatării omului de către om şi crearea condiţiilor de dezvoltare şi propăşire economică, socială, politică şi naţională. Adîncul democratism al politicii leniniste a partidului nostru, de rezolvare a problemei naţionale, a înfăptuit pentru prima oară în istoria patriei noastre deplina egalitate in drepturi a minorităţilor naţionale cu poporul român. In secţia sticlărie a fabricii „Vitrometan“ din Mediaş se întîlnesc în fiecare dimineaţă trei muncitori: Ioan Suciu, János Kezdi şi Lintzmaier Rudi. N-au nici o trăsătură exterioară care să-i asemene. Fiecare însă e legat unul de altul atît în muncă cit şi în celelalte activităţi. In atelier lucrează împreună, lună de lună, depăşind sarcinile de plan cu cite 13—15 la sută, iar rebutul l-au redus cu 4 la sută sub cel admis. Pe fabrică echipa lor e fruntaşă. Locuind în blocurile confortabile ale fabricii, ei sunt nedespărţiţi şi în timpul liber. Ii întîlneşti la club, studiind literatură de specialitate, jucînd şah, sau la diferite excursii. Hotărîrea plenarei C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie ax. le-a dat un avînt şi mai mare. Ei şi-au sporit angajamentul de a obţine depăşiri de plan, cu încă6 la sută şi a reduce rebutul cu încă 5 la sută. Dînd exemplu şi în activitatea obştească, echipa lor a efectuat în ultimele luni 150 ore muncă voluntară pentru înfrumuseţarea fabricii şi a oraşului. Iată doar trei nume de oameni care şi-au pus întreaga capacitate de muncă şi pricepere în scopul aceluiaşi ţel: o viaţă prosperă poporului muncitor. ILIÉ GABRA, muncitor sticlar 7,5 tone caiete peste plan Muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la fabrica „7 Noiembrie“ din Ghimbav sunt hotărîţi să contribuie la asigurarea celor mai bune condiţii începerii noului an şcolar, prima astfel la dispoziţia elevilor şi studenţilor caiete mai multe şi de bună coitate. De la începutul anului şi pînă la 29 august s-au produs peste prevederile planului 7,5 tone caiete. Numai în luna august prin folosirea întregii capacităţi de producţie a maşinilor şi a timpului de lucru s-a livrat C.L.DC.-urilor cu o tonă mai multe caiete. De asemeni carton ondulat s-a produs mai mult cu 90 tone. Totodată au realizat economii în valoare de 320.090 lei. în fruntea luptei pentru sporirea sarcinilor de plan şi nomisirea materiei prime se situează Vasile Lahu, Constantin Gurgu, Maria Dumitrescu şi mulţi alţii. chitire zi de odihnă EXCURSII Timpul frumos de duminică a permis numeroşilor prieteni ai turismului, ca şi oaspeţilor străini aflaţi în Oraşul Stalin, să viziteze în bune condiţii frumuseţile incîntătoare ale Bucegilor şi altor masive apropiate, în afara grupurilor „spontane“, duminică dimineaţa au pornit din faţa agenţiei O.N.T. „Carpaţi“ spre peştera Dimbovicioara şi Sinaia, două autobuse speciale, ducind circa 90 de oameni ai muncii în excursiile care, după cum ne-au mărturisit mulţi, la înapoiere, au fost minunate. Cu artiştii amatori la Predeal în acelaşi timp, de la Clucul uzinelor ,,Steagul Roşu“ s-au deplasat la Predeal artiştii amatori făcind parte din brigada artistică de agitaţie, formaţia de dansuri şi solişti vocali, reprezentanţi ai constructorilor de autocamioane şi rulmenţi. Intr-una din sălile de spectacole ale oraşului Predeal, talentaţii artişti amatori au prezentat un reuşit program artistic in faţa oamenilor muncii aflaţi la odihnă. Intîlnire prietenească Tineretul Oraşului Stalin s-a întrlnit duminică cu soli ai tineretului prieten bulgar, invitaţi să ne viziteze regiunea. Oaspeţii s-au bucurat de o caldă primire, cărora li s-au înminat buchete mari de flori şi cadouri din partea tinerilor de la întreprinderile „Partizanul Roşu“. ..Tetila Roşie“, uzinele de tractoare şi altele. In numele tineretului din Oraşul Stalin, tov. Ioan Micu, activist al Comitetului orăşenesc U.T.M. Stalin, a transmis prietenilor din ţara vecină şi soră, un călduros salut şi le-a urat bun venit între tinerii ari'"rc.se oraş. ofiliul Clitrfii Duminică seara, terasa Casei Ofiţerilor a găzduit un frumos bal al cărţii, la care au participat sute de tineri muncitori, seara distractivă desfăşurindu-se sub semnul prieteniei dintre tineretul român ş, tineretul aparţnind minorităţilor naţionale. S-a aflat de faţă şi delegaţia tineretului bulgar, înconjurată de cele mai frumoase sentimente prieteneşti. Contribuţia voluntară a fost achitată în întregime Răspunzînd chemării la întrecere patriotică lansată de sfatul popular al comunei Cristian, raionul Coclrea, printre obiectivele căreia este şi problema încasării integrale contribuţiei voluntare, comitetul executiv al sfatului popular al comunei Lunca Calnicului, între alte măsuri organizatorice, a făcut mobilizarea deputaţilor, spre a duce murea' politică susţinută cu fapte concrete în rindul ţăranilor muncitori pentru achitarea integrală a contribuţiei voluntare. Rezultatele acestei murei nu au întârziat să se vadă, fiind încasată ■n întregime suma de 29.530 iei, totalul contribuţiei votate. .S-au remarcat în această ach Ape deputaţii Gertrudi Hudac, Nicolae Stanciu şi Oprea Gheorg. LEViscfiT, coresp. ULTIMII SNOPI... în ziua de 26 august colectiviştii din comuna Daia, raionul Sighişoara, au treierat ultimii snopi de cereale. Recolta bogată obţinută in acest an umple de bucurie inimile tuturor colectiviştilor. Producţia medie la hectar de 2.650 kg. grîu, producţie record, nu s-a mai realizat niciodată in condiţiile de sol ale comunei Daia. Colectiviştii au trebuit să-şi amenajeze hârribare noi pentru depozitarea griului de pe cele 60 hectare şi a orzului de pe cele 12 hectare, de unde au realizat de asemenea o producţie medie record la hectar, de :3.600 kg. Terminînd de treierat, colectiviștii din Daia au trecut la repartizarea avansului de 40 la sută. Cu această ocazie colectivistul Arnold Geul, pentru 486 zile-muncă efectuate pînă in prezent, a primit drept avans o cantitate de 1.458 kg. grîu (cite 3 kg. la ziua-muncă) și 400 kg. orz, iar Ion Santa, pentru cete 318 zile-muncă, a primit avans 954 kg. grîu și 254 kg. orz. '€«* uruiurile «Ic terminate In vara acestui an, întovărăşiţii din satul Sîntămărie, comuna Cetatea de Baltă, raionul Tîrnăveni, au început arăturile odată cu treierişul. Folosind toate atelajele şi timpul bun de lucru, ei au reuşit ca în cîteva zile lucrătoare să termine de arat cele 50 hectare ocupate cu cereale păioase. Rezultatele cele mai bune în întrecerea pornită au fost obţinute de şefii de echipă Iosif Bonidi, Andrei Molnar, candidat de partid, I. Fodor, Onisie Bucur, Ioan Spătaru a lui Naftană şi alţii. In prezent, întovărăşiţii se pregătesc intens în vederea campaniei agricole de toamnă. De cîteva zile, a început transportul gunoiului la cimp şi selectarea seminţei. D. ROTARU, coresp. VOIfSI Se pregătesc pentru campania de toamnă Ascultînd îndemnul comuniştilor din organizaţia de partid, membrii întovărăşirii agricole din satul Giuluş, raionul Tîrnăveni, au terminat încă de la 10 august cu treieratul păioaselor. Organizaţi pe echipe şi folosind întreaga capacitate de lucru a atelajelor, întovărăşiţii au reuşit ca la data de 25 august să termine cu arăturile adinei de vară pe întreaga suprafaţă planificată, de 87 hectare, în acelaşi timp au transportat pe cîmp o mare cantitate de îngrăşăminte naturale. Membrii întovărăşirii agricole din Giuluş se ocupă acum de selectarea griului de sămînţă pe care II vor însămînţa în această toamnă. întovărăşiţii Gheorghe Nistor, Vasile Buda şi alţii sint fruntaşi in toate aceste acţiuni. A. ŞEULEANU, coresp. O consfătuire plină de învăţăminte Sîmbătă, 29 august, a avut loc în sala de şedinţe a sfatului popular regional, o consfătuire pe tema culturii griului. La consfătuire au participat directorii, inginerii şefi, preşedinţii comitetelor de întreprindere şi mecanicii şefi din G.A.S., iar ca invitaţi organizatorii de partid din gospodăriile agricole de stat, primii-secretari şi secretari ai comitetelor raionale de partid. Consfătuirea şi-a desfăşurat l dările în prezenţa tov. Bucur Şchiopu, ministru adjunct al Ministerului Agriculturii şi Silviculturii şi a tov. Nicolae Marchian, secretar al Comitetului regional Stalin al P.M.R. Obiectivul principal al consfătuirii a fost de a analiza posibilităţile existente în gospodăriile agricole de stat care să ducă la creşterea producţiei de grîu la hectar, pentru ca aceste unităţi agricole socialiste să devină mari producătoare de cereale-marfă. Din referatele şi informările prezentate de tov. Alexandru Budureanu, directorul gospodăriei agricole de stat din Hălchiu, Ilie Popa inginer şef al gospodăriei agricole de stat din Cincul, Mircea Mitoc inginer şef la gospodăria agricolă de stat din Hărman şi alţii a reieşit că in acest an s-au realizat producţii de grîu la hectar variind între 1500 şi peste 3000 kg. Analiza făcută la această con- sfătuire a scos în evidenţă un fapt important şi anume că In unele gospodării agricole de stat din regiunea noastră, fertilitatea solului, lucrarea mecanizată a pămîntului, folosirea seminţelor productive, a îngrăşămintelor chimice, elanul şi dragostea de muncă a mecanizatorilor, organizaţi în brigăzi complexe va da posibilitate acestor unităţi ca in anul viitor să se realizeze producţii medii la hectar intre 3500—4000 kg. în numele brigăzii nr. 1 din gospodăria agricolă de stat Stupini, şeful de brigadă tov. Mihai Dumitru, s-a angajat ca de pe 100 hectare cu grîu să obţină în anul viitor o productie medie la hectar de 3.800—4.000 kg. în încheierea lucrărilor consfătuirea a trimis o telegramă C.C. al P.M.R. şi Consiliului de Miniştri, în care se arată că în anul 1960, pe întreaga regiune, gospodăriile agricole de stat, vor obţine o producţie de cel puţin 2700 kg. griu in medie la hectar. ACJIUNI de folos obştesc Hotărirea adunării generate a prins viaţă. Contribuţia bănească a fost încasată în întregime. în acest sens, in cartierul Boziaş al oraşului Tîrnăveni, a fost construit un pod şi ult gard din cărămidă, iar în curînd se va da în folosinţă o nouă fintînă publică. Un deosebit aport în această acţiune l-au adus tovarăşii Ioan Guiţă şi V. Munteanu. De asemenea cetăţenii cartierului au prestat 5.500 ore muncă voluntară. S-au transportat 850 metri cubi pămînt, au fost pavate cu calupuri şi bolovani de riu, pieţele V. I. Lenin şi I. V. Stalin şi au fost reparate şi pietruite străzile Seuca, Gh. Coşbuc şi altele. A. ŞEULEAN, cere-.. în cadrul acţiunii de înfrumuseţare a oraşelor şi sate! parcuri şi zone verzi au apărut pretutindeni. IN CLIŞEU: gărni mari de la Sibiu, recent construitor regiunii, noi parcul din faţa