Drum Nou, octombrie 1964 (Anul 21, nr. 6144-6170)

1964-10-14 / nr. 6155

■uniunii SAb ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL BRAȘOV AL RM.R. $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XXI, nr. 6155 Miercuri, 14 oct. 1964 4 pagini, 20 bani PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! La început de an şcolar în învăţămîntul de partid Zilele acestea are loc în întreaga regiune deschiderea învăţămîntului de partid din întreprinderi şi instituţii, urmînd ca pe măsura terminării lucrărilor agricole de toamnă să înceapă noul an şcolar şi în învăţămîntul de partid din unităţile agricole socialiste. In cadrul vastei şi multilateralei activităţi politice şi ideologice desfăşurate de partidul nostru pentru dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor şi atragerea acestora la participarea tot mai activă la opera de construire a noii orînduiri sociale, învăţămîntul de partid ocupă un loc din cele mai importante. Studierea şi însuşirea creatoare a învăţăturii marxist-feniniste, a politicii ştiinţifice a partidului nostru constituie, in prezent, o necesitate de prim ordin pentru fiecare membru şi candidat de partid, pentru fiecare om al muncii. An de an, organele şi organizaţiile de partid din regiunea noastră au cuprins în învăţămîntul de partid un număr din ce în ce mai mare de comunişti şi oameni ai muncii fără de partid, au îmbogăţit conţinutul de idei al învăţămîntului, l-au legat mai strîns de viaţă, de sarcinile practice ale desăvîrşirii construcţiei socialiste. Creşterea sferei de cuprindere a propagandei de partid este ilustrată de faptul că în anul şcolar 1964—1965 vor studia în diferitele forme ale învăţămîntului de partid din regiune peste 100.000 tovarăşi. Nivelul crescut al pregătirii politicoideologice şi de cultură generală al membrilor de partid a creat condiţii ca în acest an să cunoască o considerabilă dezvoltare formele superioare şi cele de sine stătătoare de studiu. A crescut mult numărul cercurilor de studiere a economiei politice şi economiei concrete industriale şi agrare, al celor de studiere a problemelor de bază ale teoriei marxist-leniniste, a filozofiei, seminariile teoretice şi studiul individual al operelor clasicilor marxist-leninismului şi al documentelor de partid. Aproape 40 la sută din cursanţii învăţămîntului de partid din regiunea noastră vor studia în forme superioare de învăţămînt, din care circa 25 la sută vor studia probleme economice. Răspunzînd interesului crescînd pe care cadrele didactice, oamenii de ştiinţă, artă şi cultură îl manifestă faţă de studierea învăţăturii marxist-feniniste, a politicii partidului nostru, organele şi organizaţiile de partid au luat măsuri pentru perfecţionarea învăţămîntului ideologic pentru intelectuali. In noul an şcolar, pentru cadrele didactice care au absolvit cercurile de studiere a bazelor marxism-leninismului, economiei politice, istoriei P.M.R. și filozofiei, va fi organizat studiul individual pe bază de tematici, potrivit preocupărilor lor profesionale, periodic avînd loc dezbateri asupra problemelor studiate. Pentru cadrele didactice noi şi cele care urmează să-şi dea definitivatul vor fi organizate expuneri şi consultaţii pe teme ale problemelor de bază ale teoriei marxist-feniniste şi ale politicii partidului nostru. Medicii de la sate vor studia un ciclu de teme din domeniul filozofiei marxiste, iar specialiştii din agricultură diferite teme privind învăţătura marxist-leninistă şi politica partidului nostru, periodic organizîndu-se dezbateri pe marginea celor studiate. O atenţie deosebită va fi acordată organizării diferenţiate, în funcţie de preocupările profesionale, a studierii marxism-leninismului de către celelalte categorii de intelectuali — oameni de artă, jurişti etc. O sarcină de mare însemnătate a organelor raionale şi orăşeneşti de partid este de a organiza în cele mai bune condiţii învăţămîntul ideologic al cadrelor de partid, de stat şi din economie. Dat fiind rolul important pe care-l au universităţile serale de marxismleninism pentru ridicarea în continuare a nivelului de pregătire al celor care au studiat în diverse cercuri şi cursuri ale învăţămîntului de partid, este necesar ca organele raionale şi orăşeneşti de partid să ia măsuri pentru ca un număr tot mai mare de tovarăşi cu o pregătire corespunzătoare să studieze în cadrul universităţii serale de marxism-leninism. Obiectivul principal spre care trebuie concentrate preocupările organelor şi organizaţiilor de partid este ridicarea continuă a calităţii şi nivelului propagandei de partid, legarea ei cit mai strinsă de cerinţele vieţii, creşterea eficacităţii învăţămintului. Rezultatele învăţămîntului de partid trebuie să se facă tot mai simţite în îmbunătăţirea muncii în toate domeniile — economic, social, cultural etc. — în contribuţia adusă la îndeplinirea de către fiecare membru de partid a sarcinilor încredinţate. Acesta este criteriul suprem al eficacităţii lui. Referindu-se la sarcinile actuale ale propagandei de partid, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în cuvîntarea ţinută la conferinţa organizaţiei de partid a oraşului Bucureşti, arăta că: ,,Este necesar ca şi pe viitor în centrul activităţii desfăşurate pe acest VEŞTI DIN REGIUNE Unitate cinematografică fruntaşă Prin activitatea entuziastă a colectivului de muncă, cinematograful „Tineretului“ din Braşov a reuşit ca planul de producţie pe anul în curs să-l îndeplinească pînă la data de 12 octombrie. Demn de relevat e faptul că această unitate cinematografică şi-a îndeplinit şi depăşit, lună de lună, planul de producţie pe tot parcursul anului. G. A. C. Bod - fruntaşă pe regiune De curma, membrii gospodăriei agricole colective din Bod, raionul Sf Gheorghe, au trăit un eveniment important. Pentru succesele frumoase obţinute în cadrul întrecerii socialiste în campania agricolă de vară, li s-a înmînat colectiviştilor de aici „Drapelul de gospodărie fruntaşă pe regiune“. Excursie instructivă Peste o mie de oameni ai muncii din oraşul şi raionul Sf. Gheorghe au plecat în excursie cu un tren special la Bucureşti, pentru a vizita „Expoziţia realizărilor economiei naţionale a R.P.R.“ Ei au vizitat fiecare pavilion în parte şi au rămas profund impresionaţi de realizările obţinute de oamenii muncii din patria noastră în cei 20 de ani de viaţă liberă. (GH. BRIOTĂ, coresp.). Acţiuni tinereşti La construirea telefericului dintre cabanele Clăbucet-sosire—Clăbucetplecare, din apropierea oraşului Predeal, o contribuţie de seamă aduce şi tineretul. In duminica trecută, la săparea şanţului pentru amplasarea cablului electric, stivuirea materialelor, prepararea betoanelor etc. au participat peste 140 de tineri din Braşov şi Predeal. în această acţiune de muncă patriotică s-au remarcat tinerii de la Şcoala de şoferi profesionişti din Braşov, uzina „Rulmentul“ şi alţii (Continuare în pag. 2-a) Aspect de la festivitatea de deschidere a cursurilor Universităţii serale de marxism-leninism din Braşov, care a avut loc luni după-amiază. Foto: O. Winkler Economii însemnate de metal Constructorii de rulmenţi din Braşov desfăşoară permanent o susţinută activitate de reducere a consumului specific de metal prin micşorarea adaosurilor de prelucrare şi introducerea utilajelor de cea mai înaltă tehnicitate. Ca urmare, în cei 15 ani de activitate a uzinei, s-au economisit peste 43.500 tone de oţel, cantitate corespunzătoare pentru executarea a 21.800.000 rulmenţi de mărime mijlocie. în acelaşi timp, consumul specific de oţel a scăzut de la 5 kg. pe kg. de rulment finit, cît era în anul 1950, la numai 2.596 kg. în acest an. C. CHIPRIOTIS, corespondent Primului secretar al GC al P. G U. S., preşedintelui Consiliului de Miniştri al U. R. S. S. Tovarăşului N. S. HRUŞCIOV Preşedintelui Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Tovarăşului A. I. MIROIAN Zborul navei cosmice „Voshod” a fost urmărit în ţara noastră, ca şi în întreaga lume, cu adînc interes şi admiraţie. Excepţionala realizare a cosmonauticii sovietice, comportînd crearea unei nave de mare capacitate, cu sistem de pilotare perfecţionat, şi a unei rachete purtătoare deosebit de puternice, constituie o nouă şi strălucită mărturie a nivelului înalt de dezvoltare atins de ştiinţa şi tehnica sovietică. Uniunea Sovietică, care a lansat primul satelit artificial al Pămîntului şi pe primii cosmonauţi, continuă să se afle în avangarda explorării Cosmosului. Lansarea într-o singură navă a unui echipaj alcătuit din trei cosmonauţi, crearea posibilităţii ca oamenii de ştiinţă să studieze nemijlocit problemele zborului interastral marchează un cutezător pas înainte pe calea cuceririi spaţiului cosmic. Succesele uimitoare ale cosmonauticii fac să devină tot mai apropiată perspectiva ca omul să păşească pe alte planete ale sistemului solar. Lansarea navei cosmice „Voshod“ a demonstrat încă o dată ce imense posibilităţi se deschid cînd geniul uman şi minunatele mijloace tehnico-ştiinţifice ale vremurilor noastre sunt puse în slujba progresului, a supunerii naturii spre folosul omenirii. Cu acest prilej vă felicităm călduros pe dv. şi prin dv. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, guvernul U.R.S.S. şi întregul popor sovietic.Felicităm pe eroicii cosmonauţi Komarov, Egorov şi Feoktistov, pe oamenii de ştiinţă şi constructorii care au creat şi echipat nava „Voshod“, pe toţi cei care şi-au adus contribuţia la această remarcabilă realizare ! GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ NICI O ÎNTÂRZIERE LA EXECUTAREA LUCRĂRILOR AGRICOLE DE TOAMNĂ! LA ZI Au executat 212.715 hanfrf Să fie urgentat recoltatul porumbului boabe! Gospodăriile agricole de stat şi cele colective au de recoltat porumbul boabe de pe o suprafaţă de peste 44.300 ha. Numai gospodăriile colective din două raioane ale regiunii — Mediaş şi Sibiu — raioane propice cultivării acestei plante, au de cules porumbul de pe 10.352 ha. şi respectiv 6.722 ha. In urma unor amănunţite sondaje efectuate de specialişti pe teren s-a constatat că o bună parte din lanurile de porumb au ajuns la maturitate şi deci recoltatul poate începe din plin. Culesul porumbului a început încă în cursul primei decade a lunii octombrie, în raioanele Mediaş şi Făgăraş, iar de cîteva zile în raioanele Sibiu şi Sf. Gheorghe. Sunt condiţii ca şi în celelalte raioane să se treacă cu forţe sporite la recoltat. Pînă la 11 octombrie porumbul a fost strîns de pe o suprafaţă de peste 670 ha., însă după porumb trebuie să fie semănată cu grîu-secară o suprafaţă de 17.566 ha., reprezentînd 18,5 la sută din suprafaţa ce va fi semănată cu accesle două culturr. Avîndu-se în vedere acest lucru, sunt necesare măsuri urgente pentru impulsionarea recoltării porumbului, mai întîi de pe suprafeţele care urmează a fi imediat însămînţate. De la 6 la 11 octombrie G.A.C. din raionul Făgăraş n-au mai recoltat nici un hectar de porumb, iar unităţile din raionul Mediaş, în aceeaşi perioadă, au recoltat doar 16 ha. Ce au de spus consiliile agricole raionale, respectiv conducerile unităţilor agricole, specialiştii, despre un asemenea ritm de lucru ? Este adevărat că î aceste zile oamenii muncii de la sate au de efectuat un mare volum de muncă, însă printr-o mai bună organizare a muncii şi mobilizarea tuturor forţelor la lucru, atît recoltările cît şi semănatul se vor putea desfăşura la timp şi la un înalt nivel agrotehnic. Concomitent cu recoltatul porumbului, lucrare ce trebuie să se desfăşoare în G.A.C. cu o viteză zilnică de 1.626 ha., trebuie luate măsuri pentru eliberarea terenului de coceni, curăţirea lui şi efectuarea arăturilor de însămînţare. TIMPUL BUN CARE CONTINUĂ SA SE MENŢINĂ ÎN ÎNTREAGA REGIUNE TREBUIE FOLOSIT DIN PLIN, ASTFEL CA RITMUL DE LUCRU SĂ CREASCĂ pe măsura posibilităţilor în fiecare raion şi în fiecare unitate agricolă. Cele 9 S.M.T.-uri disi regiunea noastră au executat în această toamnă 212.715 ha. a.n., ceea ce reprezintă 35 la sută din planul campaniei. Folosind mai bine capacitatea de lucru a tractoarelor şi maşinilor agricole, organizîndu-şi mai bine munca în cadrul brigăzilor, mecanizatorii din două S.M.T. — Agnita şi Sighişoara — raportează că pînă la 10 octombrie şi-au îndeplinit planul campaniei de toamnă în proporţie de 55,04 şi respectiv 44 la sută. S.M.T. Agnita are de executat un volum de 40.199 hantri şi a executat 20.678 hantri. Rezultate bune, care au depăşit media obţinută pe toate S.M.T.Ca şi în celelalte campanii agricole ale anului şi acum, cînd muncile agricole de toamnă se desfăşoară din plin, colectiviştii din comuna Nadeş, raionul Sighişoara, muncesc plini de entuziasm. Cu acelaşi elan lucrează şi mecanizatorii. Opt tractoare de la S.M.T. Sighişoara lucrează în schimburi pe ogoarele acestei unile din regiune, au înregistrat în cadrul întrecerii şi mecanizatorii de la S.M.T. din Proştea Mare şi Tg. Secuiesc, în executarea lucrărilor agricole de toamnă, mult rămas în urmă este S.M.T. Făgăraş. Din cei 90.700 hantri, mecanizatorii de aici au executat 27,9 la sută. Conducerea S.M.T. de aici, ca și din alte S.M.T. din regiune, care au rămas mult în urmă cu îndeplinirea planului campaniei de toamnă, sunt datoare ca, sub conducerea organizaţiilor de partid, să ia măsurile tehnice şi organizatorice cuvenite pentru impulsionarea tuturor lucrărilor agricole, unităţi. Bilanţul încheiat la 9 octombrie arată că aici au fost semănate aproape 100 ha. cu orz, secară şi grîu. Cu viteza cu care se lucrează exista posibilitatea de semănatul celor 320 ha. de grîu să se termine în cel mai scurt timp. Pentru grăbirea semănatului a fost pregătită o suprafaţă de peste 140 ha., care a şi fost îngrăşată cu 1.040 tone gunoi de grajd. La aceste succese se adaugă însilozarea a 520 tone furaje și recoltarea a peste 40 ha. cartofi. I. MUREA, coresp. Se lucrează în două schimburi MĂSURILE TEHNICO-ORGANIZATORICE SPRIJIN PREŢIOS ÎN REALIZAREA PLANULUI Cu fiecare an ce trece, colectivul fabricii „Măgura Codlei“ din Codlea se convinge tot mai mult de sprijinul preţios pe care-l constituie planul de măsuri tehnico-organizatorice în realizarea exemplară a sarcinilor de plan şi a angajamentelor luate. Cunoscînd din timp prevederile de plan pe anul în curs, la îndrumarea organizaţiei de partid, conducerea tehnico-administrativă a prevăzut în planul de măsuri tehnico-organizatorice importante obiective menite să aducă îmbunătăţiri esenţiale procesului de producţie. Iniţial, planul întocmit pe anul 1964, în urma unui studiu sistematic al comisiei de descoperire a rezervelor interne cuprindea 42 măsuri. Pe parcurs, aproape la fiecare loc de muncă s-au născut noi propuneri valoroase care au fost incluse în plan. In prezent el cuprinde 80 măsuri tehnico-organizatorice. Cunoscînd faptul că eficacitatea economică a măsurilor tehnico-organizatorice este mai mare cu cît acestea sunt aplicate într-un timp mai scurt, organizaţia de partid a îndrumat conducerea întreprinderii să se preocupe de realizarea majorităţii obiectivelor propuse în prima parte a anului. Astfel, pînă la sfârşitul lunii septembrie, din cele 80 măsuri tehnico-organizatorice 75 au şi fost aplicate, aducînd întreprinderii o eficienţă economică postcalculată de aproape 900.000 lei. Pe lîngă aceasta s-a creat posibilitatea punerii mai devreme în valoare a unor importante rezerve interne, ceea ce a contribuit la asigurarea îndeplinirii sarcinilor de plan pe primele trei trimestre ale anului în curs cu 106,2 la sută la producţia globală şi cu 108,4 la sută la producţia marfă. Datorită creşterii sarcinii de plan la volumul producţiei globale şi marfă, în acest an, cea mai mare parte a măsurilor tehnico-organizatorice cuprinse în plan au ca scop creşterea productivităţii muncii. Pe baza acestora în multe sectoare s-a organizat producţia în flux tehnologic, au fost introduse o serie de dispozitive de mare productivitate, organizarea muncii s-a îmbunătăţit. Ca urmare, pe cele trei trimestre care s-au scurs din acest an, sarcina de creştere a productivităţii muncii a fost depăşită cu 5,1 la sută. Pentru a ilustra mai concret condiţiile în care acest important indicator al planului de producţie a fost realizat şi depăşit, vom trece în revistă cîteva din principalele măsuri aplicate în vederea creşterii productivităţii muncii. In ultimul timp, colectivului fabricii Producţia anului viitor temeinic pregătită „Măgura Codlei“ i-au revenit sarcini sporite pe linia carosării autocamioanelor. De la începutul acestui an s-a apreciat că fără o reorganizare a producţiei de caroserii nu se va putea face faţă cerinţelor mereu crescînde. Aşa s-a trecut la organizarea montajului caroseriilor pentru autocamioane pe bandă rulantă. Completînd această măsură, inginerul Gh. Lupu şi tehnicianul Erhard Bartolomeu au adoptat pe un tractor U-650 un dispozitiv hidraulic pentru ridicarea şi transportarea caroseriilor la locul de depozitare. In urma aplicării acestor măsuri productivitatea muncii în sectorul de montaj al caroseriilor a crescut cu aproximativ 10 la sută. Din cele 34 măsuri tehnico-organizatorice care au ca obiect creşterea productivităţii muncii în diferite locuri de muncă mai pot fi amintite introducerea dispozitivelor de strîns cu aer comprimat la maşinile de montaj mobilă şi extinderea maşinilor portative de găurit acţionate cu aer comprimat, care au determinat o considerabilă creştere a productivităţii muncii la montaj. Tot în acest scop, la finisajul mobilei s-a introdus şlefuirea în alb, cu dispozitive mecanice, a canturilor profilate şi s-a mecanizat operaţia de şlefuire în petrol a pieselor lăcuite cu nitrolac. S-a introdus de asemenea vopsirea prin pulverizare a taburetelor şi meselor de bucătărie. Prin aceasta, pe lîngă reducerea manoperei se realizează şi o calitate superioară a vopsirii, ceea ce contribuie la îmbunătăţirea aspectului produselor. Din capitolul măsurilor aplicate în vederea creşterii productivităţii muncii mai merită a fi consemnate introducerea frezării simultane a doi pereţi de dulap pe o singură maşină precum şi aplicarea grundului prin pulverizare. O contribuţie deosebită la realizarea unei înalte productivităţi a muncii au avut cursurile de calificare organizate pentru meseriile de tîmplari, lăcătuşi, tapiţeri şi lustruitori. în cadrul acestora, muncitorii şi-au însuşit mînuirea unor dispozitive introduse în scopul uşurării muncii, ceea ce a făcut ca munca lor să fie tot mai productivă. Dintre măsurile tehnico-organizatorice care figurează în plan, o bună parte sunt selecţionate dintre cele mai bune propuneri ale muncitorilor făcute în cadrul adunărilor grupelor sindicale şi consfătuirilor de producţie. De asemenea, pe această linie se situează şi o serie de propuneri de inovaţii, ca cea a lui Gheorghe Fogaş referitoare la mecanizarea operaţiei de răsucire a cîrligelor de la obloanele caroseriilor, sau cea propusă de Erwin Aescht, constînd într-un dispozitiv pentrugăurirea zăvorului de închidere de la oblonul caroseriei. Dacă în ceea ce priveşte creşterea productivităţii muncii, care, fără îndoială, este unul dintre cei mai importanţi indicatori ai planului de producţie, planul M.T.O., după cum am arătat, prevede 34 obiective, iar rezultatele obţinute în acest sens sunt demne de toată lauda, nu aceleaşi rezultate s-au obţinut şi în celelalte domenii de activitate. Aşa, de pildă, deşi este cunoscut faptul că în direcţia reducerii preţului de cost mai sunt multe lucruri de făcut, în planul de măsuri tehnicoorganizatorice din acest an a fost înscris doar un singur obiectiv, dar nici acesta n-a fost realizat. Aceasta a determinat ca nu de mult, în urma unor nerealizări înregistrate la preţul de cost, organizaţia de partid să analizeze acest aspect al activităţii economice a întreprinderii. Planul de măsuri întocmit în urma analizei conţine 15 obiective, care, dacă erau aplicate de la începutul anului puteau contribui la obţinerea unor realizări şi mai mari. Au cam lipsit din planul M.T.O. pe acest an şi prevederile pentru continua îmbunătăţire a calităţii produselor. Cele două măsuri cuprinse în capitolul cu calitatea nu sunt suficiente pentru a rezolva sarcinile care în prezent se pun în faţa întreprinderii. In prezent, la fabrica „Măgura Codlei“ sunt în toi pregătirile pentru producţia anului viitor. S-a întocmit planul de măsuri pe anul 1965. Din păcate, în forma curentă el nu este prea mobilizator. Din cele 56 măsuri tehnico-organizatorice doar 8 au termenele de realizare în trimestrul I al anului, celelalte fiind planificate pentru trimestrele III—IV. Nu există nici o preocupare pentru urgentarea realizării încă din ultimul trimestru al acestui an a celor mai importante măsuri din planul pe anul 1965, care îşi pot aduce contribuţia la realizarea ritmică a sarcinilor de plan încă din primele zile ale anului viitor. Considerăm că în vederea creşterii eficacităţii măsurilor propuse, termenele de realizare a acestora vor trebui revizuite. Invăţînd din experienţa acestui an, este necesar să se asigure din timp toate condiţiile în vederea realizării exemplare a sarcinilor de plan pe anul viitor. Cunoscînd eficacitatea măsurilor tehnico-organizatorice, întregul colectiv, sub îndrumarea organizaţiei de partid, trebuie să lupte pentru aplicarea lor la termen şi cu maximum de eficienţă, ceea ce constituie factor important în descoperirea unor noi rezerve interne pentru realizarea sarcinilor sporite de producţie, îmbunătăţirea calităţii şi obţinerea unui volum cît mai mare de economii. C. TIRNAVEANU SFATUL SPECIALISTULUI: Să folosim la însămînţări numai sămînţă tratată Marea majoritate a unităţilor agricole se străduiesc să trateze la timp şi în bune condiţii seminţele ce se seamănă în această toamnă. Sînt însă gospodării colective care nu respectă întocmai această lucrare deosebit de importantă în asigurarea unor recolte bogate şi de bună calitate în anul viitor. Ca atare, redacţia a găsit de cuviinţă să publice acest material din care se desprinde importanţa acestor măsuri şi metodele ce trebuie folosite la tratarea seminţelor de grîu, cerealelor de toamnă. Pe lîngă măsurile agrofitotehnice folosite în vederea obţinerii unor producţii cît mai mari şi de calitate, o importanţă deosebită trebuie acordată tratării seminţelor pentru prevenirea atacului bolilor şi dăunătorilor. Experienţa şi practica agricolă au arătat că folosirea seminţei netratate are ca efect o reducere accentuată a producţiei. Aceasta se datoreşte faptului că unele dintre cele mai păgubitoare boli ale cerealelor ca : mătura, tăciunii etc. se transmit prin sămînţă. Prin tratarea seminţelor se distrug sporii ciupercilor de pe suprafaţa boabelor, iar după însămînţare, acestea sînt ferite de muce , găire şi de atacul viermilor sîrmă şi al altor dăunători din sol. In aceste zile, în toate unităţile agricole din regiunea noastră se desfăşoară o activitate intensă pentru pregătirea terenului şi însămînţarea ÎN MOD OBLIGATORIU GRIUL PENTRU SĂMÎNŢĂ TREBUIE TRATAT ÎMPOTRIVA MĂLUREI. Deoarece tratamentele cu soluţii — prin scufundare sau stropire — sînt mai puţin practice, în special atunci cînd avem cantităţi mari de seminţe, se recomandă tratarea seminţelor cu produse sub formă de pulberi. Se vor folosi la tratare produsele Gra nodin sau Micodin, în proporţie de 100 grame substanţă la 100 kg. sămînţă. Aceste produse au o concentraţie mai mare de mercur decit celelalte produse antimălurice şi din această cauză nu trebuie depăşită doza indicată, iar tratamentul trebuie să se facă numai cu 2—3 zile înainte de semănat. în caz contrar, substanţa toxică din aceste produse poate difuza în interiorul boabelor, mai ales cînd umiditatea acestora este ridicată şi le vatămă germenul. Gospodăriile care mai au în stoc şi alte produse ca Germisan, Ceretan, Radosan şi altele le pot folosi numai după ce au fost controlate de laboratoarele de specialitate, care vor indica şi doza, în mod nor-Ing. NICOLAE COJOCARU, cercetător principal la Staţiunea experimentală agricolă Braşov (Continuare în pag. 3-a) Peisaj de toamnă. Vedere din „Parcul prieteniei“ din Braşov. Foto: Gh. Bănuţă GRAFICE ÎN REPAOS în pridvor, la intrarea în sediul gospodăriei colective din Agnita, două grafice îţi atrag numaidecît atenţia. Bine plasate, sugestiv şi cu gust lucrate, ele au fost destinate unui singur scop, bine determinat : urmărirea desfăşurării întrecerii socialiste în campaniile agricole, în vară, cele două grafice constituiau punctul de atracţie pentru întreaga masă a colectiviştilor. Seara, după terminarea lucrului, şefii de brigăzi şi de echipe, toţi colectiviştii, se adunau în faţa lor. Discutau cu aprindere, făceau pronosticuri cu privire la fruntaşi, se luau angajamente. Şi treaba mergea strună. Aşa a fost în vară pe vremea recoltatului. Dar acum, în campania agricolă de toamnă, lucrurile s-au schimbat. Colectiviştii trec pe lîngă grafice, ca şi cum acestea n-ar exista. Nepăsători trec pe lîngă ele şi preşedintele gospodăriei şi inginerul, iar biroul organizaţiei de partid a uitat cu totul de ele. In felul acesta, oglinda muncii colectiviştilor, desfăşurată acolo, pe cîmp, în cadrul întrecerii socialiste, s-a şters. Cum mai pot oare să-şi privească chipul în ea fruntaşii, cum poate ea să vorbească celor rămaşi în urmă ? La această întrebare trebuie să dea răspuns, dar cît mai curînd posibil, toţi acei care au lăsat în părăsire cele două grafice. GH. MITREA Sesiune tehnico - ştiinţifică . Timp de două zile aproape 300 de specialişti în construcţia de autocamioane cît şi invitaţi din alte uzine constructoare de maşini au participat la o sesiune tehnico-ştiinţifică organizată de comisia inginerilor şi tehnicienilor din cadrul comitetului sindicatului de la uzina „Steagul Roşu“ din Braşov. Au fost prezentate lucrări valoroase privind concepţia, pregătirea şi punerea în fabricaţia de serie a autocamioanelor, motorul de autocamion şi posibilităţile de perfecţionare, îmbunătăţirea confortabilităţii autocamioanelor, noi procedee tehnologice folosite în sectoarele calde şi la prelucrarea la rece etc. Pentru a fi larg cunoscute de toţi constructorii de autocamioane, referatele prezentate, precum şi alte studii pregătite pentru această sesiune, vor fi publicate în buletinuri de informare tehnică. a Luzyiei..